De „andere” woonwagenbewoner Vele WAC - aktiviteiten in 1968 fiabe Shroar Een gesloten gemeenschap, met sterk groepsverband 10 weken gratis busverbinding met de omgeving op de koopavond 107e JAARGANG No. 20 DINSDAG 12 MAART 1968 W ymbritseradeel. Hwat hat PIET Fan de Martinvtoer De weerman STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Speciale VW voor Geldtransporten Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Advertentieprijs: 16 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief Contractprijzen op aanvraag ROTTERDAM. Een kijkje op de Lentiade 1968, de bloemen- en vaktentoon- stelling, die morgen in het Ahoy-gebouw in Rotterdam geopend wordt. Op de tentoonstelling wordt voorlichting gegeven over tuinieren, plantverzorging en vakantielbesteding. AMSTERDAM. Na het sukses in Frankrjjk is nu ook in ons land de minibar geïntroduceerdeen handig wagentje, beladen met dranken en etenswaar, waarmee treinreizigers, die hun plaatsje in de coupe verkiezen boven dat in de restauratie-afdeling, bediend worden. De minibar stelt de ambulante ober in staat belangrijke uitbreiding aan het dienstbetoon te geven. Het spijt ons allemaal Eerstdaags, bij het journaal gaat ’t mannetje verdwijnen Dan zwijgt de TV-stem Al zal ook buiten hem de zon wel blijven schijnen waardering mag verklankt Weerman, hartelijk bedankt. Iedereen leeft echt mee met ’t beeld op de TV ’t is een oude bekende die viermaal in de week uw gast was en het bleek dat ’t velen dankbaar stemde Men riep zo voor en na Weerman, hiep, hiep, hoera. Las de omroeper het bericht dan werd de stof allicht droger iets minder boeiend Ja, elk stelt het op prijs aanschouwelijk onderwijs in conversatie, vloeiend. Zo heeft als vele vriend De weerman trouw gediend. Maar u leest ook wel eens in de dag bladpers over de woonwagenbewoners zelf, maar helaas dan niet altijd in de gunstige zin. Soms betreft het een be hoorlijke vechtpartij met de politie, of een ruzie in een café tuisen woonwagen bewoners en andere bezoekers, of het beslechten met messen of vuurwapens van jarenlange onderlinge vetes. En de kop boven zo’n bericht in de krant ver raadt dan altijd, dat er een bewoner van een woonwagen in het spel was. hwerop de provinsjes en provinsiale yn- stansjes mei lju üt de gemeenterounten en stansorganisaesjes fan wegen komd binne. Al wiene hja net allegear like ge- lokkich en al makke men faken nei inkel- de minuten al in ein oan de sprekker syn bitboch, de massale opkomst en de greate oerienkomst ynibiswieren wie in düdlik andert op de opset fan de ministeriële nota. Folie better as dat yn de steaten slagge is, kaem hjir nei foaren, dat it Noarden it net iens is mei de ekonomyske diag nose fan de ministers: it üntbrekken fan in greate stêd en de dêrfan ütgeande üt- strieling nei wide omkriten. It is ek evidint net wier. Hwant de stêd Grins is yn forhalding ta de oantallen biwen- ners wol in greate stêd. It is op Eindhoven nei de greatste stêd fan Nederlan buten de ranstêd. Natuerlik is hja lytser as Amsterdam en Rotter dam, mar dat binne sintra foar 12 mil joen minsken en Grins is in sterk sin- trom foar in heal miljoen. Dérby hat dizze stêd alle fasiliteiten fan in greate stêd, in bilangrike universiteit mei alle instituten en in akademysk sikenhüs, in skouboarch, in konsertgebou, ja tofolle om op to neamen. Fiks hwat fabriken, greate kantoaren, banken, prachtige sa- ken binne der yn oerfloed. Dêrby hat it ek jit de fasiliteiten en foarrjochten fan in „kearn” dus subsyd- zjes foar nije bidriuwen. As sa’n sintrom net lükt, as sa’n stêd net hurd groeit, as hjirgjin ütstrieling fan komt, dan bi- wiist dit better as hiel hwat wurden, dat En wat het groepsverband betreft: flat bewoners in de grote stad, kunnen daar op gerust een beetje jaloers zijn. Onder ling leeft men niet in isolement. Men vertrouwt elkaar, weet ook alles, helpt elkaar en spreekt elkaar leder moment van de dag. Men leeft gezellig rond de wagen en men zou het moeilijk anders kunnen en willen. De woonwagenbewo ners blijken daarin gelukkig te zijn. De traditionele woonwagenbewoners hul digen hoge morele opvattingen binnen de groep, met betrekking tot hun vrouw het huwelijk of de concubinaire verhou ding, kinderen en opvoeding. Overspel of verlaten vrouwen komen naar ver houding erg weinig voor. Dit wordt door de groep sterk veroordeeld. Men zal zich ook niet ontzien de schuldigen hardhan dig te straffen. Geen woonwagenbewo ner zal bjjv. de wagen van z(jn buur vrouw betreden als haar man niet thuis is. Dat is een stilzwijgende code. Zijn wij ook zo fijngevoelig in onze ge wone samenleving, in ons flatgebouw, straat of wijk, waar het gaat om helpen huwelijkstrouw, medeleven ten aanzien van buren, of waar het de eerbied voor de ander of respekt voor diens vrijheid ruiken als het ware in den vreemde waar het om geld verdienen gaat. Dit zijn wellicht de „uitschieters”, de wel- gestelden, maar zij zijn binnen de groep duidelijk aanwezig. de handel op te slaan. En vooral in een passende buurt, waar begrip bestaat voor deze mensen, waar men hen tege moet komt en hen dus niet verder iso leert. De puur menselijke tegemoetko mendheid, die nodig is om de kommuni- katie van deze groep met de samenle ving te bevorderen, zal in onze over georganiseerde maatschappij wel de grootste opgave blijken. zal de aandacht krijgen, daar onze stad het toch moet hebben van doorgaande toeristen. Ook het parkeerprobleem kwam ter sprake. Het bestuur zal hierover in over leg treden met gemeente en politie, om zoveel mogelijk parkeergelegenheid te creëren in en om de binnenstad. De koopavond bleek in een behoefte te voorzien. Speciaal voor de dichtbij ge legen dorpen zullen binnenkort bussen gaan rijden die een goede verbinding vormen op de vrijdagavond. Het betreft hier een proef van eerst 10 weken, waar in iedereen gratis van deze bussen ge bruik zal kunnen maken. Indien dit aan slaat gaat de WAC er mee door en zal dan tegen een geringe vergoeding het mogelijk zijn de koopavond in Bolsward te bezoeken. Het gaat speciaal om dor pen die een moeilijke of geen busverbin ding hebben met Bolsward, o.a. Lollum, Witmarsum, Burgwerd, Hichtum, Wol- sum, Blauwhuis, Tjerkwerd enz. De vergadering sprak zich unaniem uit voor de sluiting op maandag. Alleen was er een minderheid die de sluiting op maandagmorgen voorstond. Een en an der zal met b. en w. worden besproken. De heer v. d. Berg jr. werd met alge mene stemmen herkozen, terwjjl in de vakatures van de heren Brandsma en De Ring, die zich niet herkiesbaar stel den om een goede doorstroming te be vorderen, werd voorzien door de heren v. d. Oever jr. en Zwart. De heer v. d. Berg dankte de scheidende voorzitter en sekretaris voor het vele belangrijke werk dat zij in die vijf jaren voor de WAC hadden gedaan en bood hen kadobonnen aan. Nadat alle steun was toegezegd aan het dansfestival en aan de skotsploeg, sloot met een dankwoord aan allen de voor zitter de vergadering. Welk weer kan er verwacht Pas op, kwart over acht komt ’t mannetje van wegen en met een grote kaart wordt alles klaar verklaard stroming, drukgebied, regen Morgen stabiel of guur? De weerman meldt ’t secuur. Abonnementsprijs i 3.50 per kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Dy't ienkear yn ’t skipke sit moat mei farre Uitgave: A. J. OSINGA N.V., Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 Telef. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) üs hjoed to sizzen Bolswanls Nieuwsblad AS IN BOEMERANG 1 1 Sa hat dan it bisiik fan ’e greate keamer- kommisje foar it „Noorden des lands” syn rounreis folbrocht. Hja binne wer nei hüs en it oansteande keamerdebat sil yn koarten wol düdlik meitsje, hwat it opsmiten hat. Us underfilling is sa, dat men de wurking fan sokke dagen net oerskatte moat, hwant dizze minsken sitte alle dagen wer foar bilangrike en yngewikkelde problemen en hja binne wol aerdich bihurde yn it oanhearren fan klachten en forwiten. Mar oan de oare kant haw ik myn moed wol oer de wize keamentheory farre to litten en it hiele gebiet fasiliteiten to jaen foar bisteande en nije yndustryen en ynstituten. De ün- demimmers sille grif wol nei Ljouwert of Grins tagean as dy foardielen fan ge- differintiearde meiwurkers en de oan- wêzichheit fan deskundigen foar har bi- driuw sa great binne as de ministers miene. Hja hawwe de eagen goed iepen en hja rekkenje better as de departemin- ten, hwant it giet net üt de skatkist mar üt har eigen beurske. Hwerom soene de Ljouwerter papierfabryk net yn Frjen- tsjer en it Nestlé-concem net yn de Hol- landiafabriken to Boalsert har wurk dwaen meije en bydrage ta de bloei fan dizze oantreklike lytsere plakken. Hja tsjinje de sprieding fan de bifolking op de meast effisiënte wize. Hwat bitsjut in bidriuw as Douwe Eiberts op ’e Jou wee net foar dat fleurige en bliid op- groeijende plak. Hwerom gunt men de minsken net allegearre gelikense kan sen? Is it wolwêzen fan de minsken yn dy metropolen soms better.Is de men taliteit der gever en fan better gehalte? Wy binne bést tofré mei it patroan fan stêdden en doarpen yn it Fryske lün, al sille der guon wol fordwine as der gjin brea mear is to fortsjinjen. Mar lit men it libben in earlike kêns jaen en net de lytseren yn ’e groun traepje. De ministers hawwe mei in boemerang smlten nei in gebiet, dêr’t hja fiersten to min fan witte. Mar in boemerang dy komt werom as er gjin doel treft. Hy rekket de lju, dy’t him smiten ha. En dat koe harren wol ris net tafalle. Tj. de J. bewoners het weer hebben gemaakt”. En uit deze negatieve berichtgeving zoudt u dan zo’n beetje de woonwagen bewoners moeten kennen. Dat kan na tuurlijk niet! Daarom willen wij u iets vertellen over „de andere woonwagen bewoner”, die u waarschijnlijk niet kent en waarover u in üw krant maar zelden iets leest. dy ütstrielingstheory net folie wurdich is. De keamerleden hiene nei ófrin dan ek ien ding goed sjoen, nl„ dat de moaije wurden oer it bilang fan de Eemshaven foar Fryslên en Drinte gjin inkelde wear- de hiene foar de hjoeddeiske situaesje yn dy gewesten. Hja moasten der smaeklik om laitsje. It wie in tige goede set fan deputearren Spiekhout en De Wilde om mei in ien- faldich kaertsje sjen to litten, dat in great diel fan Fryslan like fier fan Am sterdam en ek Rotterdam óflei as fan de Eemshaven. Dat sloech yn! Hja wiene ek under de yndruk komd fan de dfstannen hjirre en de wide flakten mei mar inkel de biskieden pleatselike sintra. As it de regearing earnst is mei in bettere sprie ding fan de bifolking, dan binne it krekt dy plakken, oer de hiele provinsje for- spraet, dy’t de bisteande en kommende bifolking fêsthalde kinne. Lit Ljouwert gerêst de wjukken hwat ütslaen. Wy hoopje fan herten, dat it slagje mei om der in ynstelling foar Heger Underwits to fêstigjen, lyksa in kultureel sintrom fan allure, lyk as yn Hoogeveen. Wy hoopje, dat it yndustrieel potentieel fan Ljouwert fiks groetje mei, de wente- bou fan moderne opset goed fan 'e groun komt, mar wy hoopje datselde yn lytsere forhAldingen like goed fan Snits, Drach ten, Hearrenfean, Harns, Frjentsjer, Dokkum, de Jouwer, Boalsert, Wolve- gea, de Lemmer en rounom dêr’t it bi- driuwslibben syn kansen sjocht, dus ek yn Makkum, Grou, Drylst, Winsum en Bakhuzen, It wurdt hege tiid dy healwize betreft? Zouden wij in bepaalde zaken van ,,die andere woonwagenbewoner” waarover u bijna nooit iets in uw krant leest, nog niet wat kunnen leren? Zij willen misschien later nog eens in 'n huis en in een straat gaan wonen. Als het aangeboden huis tenminste geen krot is. Ook zal een redelijke huur moe ten worden gevraagd en zal er daarbij pakh isruimte aanwezig moeten zijn om Dat blijkt ook steeds minder de bedoe ling. Het handelsgebied kan per auto binnen een of twee dagen ruim bestre ken worden en steeds meer blijkt, dat men „honkvast” wordt, wat het wonen betreft. Zeker 60 pct. van de traditionele trekkende bevolking trekt niet meer. Steeds meer wordt de voorkeur gegeven aan een centrale, vaste standplaats ge geven met alle gemakken als elektra, water, douches, etc. Men beschikt in de wagen over radio, over de bekende elek trische apparaten voor de huishouding en vrijwel iedereen heeft televisie. Juist die televisie heeft een heel stuk maat- schappijkennis in de wagen gebracht en de onderschriften van de films, zo de ouders niet kunnen lezen, worden door de kinderen „vertaald”. Het onderwijs voor de kinderen speelt de laatste jaren een grote rol. Waarschijnlijk is het onnodig te zeggen, dat de kleding- en textielpositie van deze gezinnen uitstekend is. Ook de zindelijk heid en het onderhoud van de woon wagens en de inventaris is overwegend voortreffelijk. Ook zijn er in diverse woonwagencentra uitstekende voetbal elftallen gevormd, die in de KNVB- kompetitiewedstrijden meespelen. Meermalen, wanneer u de laatste maanden een krant of weekblad opensloeg, hebt u iets kunnen lezen over de nieuwe Woonwagenwet. Bij de behandeling van dit wetsontwerp in de beide Kamers der Staten-Generaal is via pegs, radio en televisie, maar ook in allerlei kommentaren van weekbladen aan deze nieuwe Woonwagenwet bijzonder veel aandacht geschonken. De taken van rijk, provincie en gemeenten zijn daarin geregeld; daaruit vloeien bepaalde rechten voort voor de woonwagenbewoners, maar niet te vergeten óók plichten. Direkt na de nog vers in het geheugen liggende overval op de bank loper van C. en A. in Amsterdam is men met man en macht begonnen te werken aan de wel zeer speciale VW op bijgaande foto. Zoals de opschriften al duidelijk maken is deze wagen bedoeld om geld en an dere zaken van waarde veilig over te brengen. Gezien de huidige methoden van rovers en overvallers vraagt dit zonder meer een groot aantal voorzie ningen. Deze VW-bestelwagen 1968 is dan ook voorzien van; bepantsering, een alarminstallatie, speciale veiligheidsslo ten, zwaailicht, mobilofoon, sirene, be schermde laadruimte met cassettes voor geld of waardepapieren, 'n geheim elek trisch systeem, waardoor een eventuele indringer direkt lijfelijk gevaar loopt. De wagen i$ in opvallende kleuren ge spoten. Opzettelijkiedereen kan het zien als er iets mee gebeurt. De wagen, de eerste in Nederland, is ingezet door de heren L. en B. de Bruin voor de door hen gestichte le Neder landse Geld- en Waardetransportonder- neming. De VW is wat de beveiliging betreft ontwikkeld in samenwerking met de Amsterdamse politie. Natuurlijk bevinden zich onder de groep woonwagenbewoners - precies als in de gewone samenleving - een aantal lieden wier gedrag niet altijd door de beugel kan. En ook lijkt de bevolking van het ene woonwagencentrum beter dan in het andere centrum, maar in een stad is dit onderscheid van bewoners in wijken en straten toch ook aanwezig. Sommige woonwagenbewoners hebben inderdaad een parasitaire levensinstelling; normaal werken of handel drijven om in eigen levensonderhoud te voorzien is er dan niet bij. Soms ook zijn het echte pro bleemgezinnen op wielen. Niet zelden wordt dit parasiteren mede in de hand gewerkt door de houding van de omringende maatschappij, of door een verkeerd gebruik van de so ciale voorzieningen, of door een discri minerend optreden tegenover de woon wagenbewoners. En als het dan in deze gevallen spaak loopt, kunt u in uw krant lezen, „hoe bont de woonwagen- Wie zijn zij? Wij doelen hier op de tra ditionele woonwagenbewoners, die van geslacht op geslacht - weliswaar in grote persoonlijke vrijheid, maar bijzonder sterk groepsgebonden - in een woonwa gen hebben gewoond. Zij werken vrijwel nooit in loondienst en hebben altijd zelf standig als handelaar in hun levens onderhoud voorzien. Het is opmerkelijk, hoe zich binnen deze groep dê laatste jaren grote ver anderingen in de uitgeoefende beroepen hebben voorgedaan. Waren zij voorheen vaak paardenhandelaren, scharensliepen koperslagers, handelaren in kleedjes en galanterieën, thans blijken zij voleerde tweedehands-autohandelaren te zijn, of handelaren in gebruikte auto-onderdelen oud ijzer, sloop, schroot, papier, vloer kleden, dekens of dumpgoederen. De paarden- en ponyhandel gaat trouwens ook weer opgeld doen. En wat denkt u van de woonwagenbewoners, die naar België, Engeland en Duitsland reizen om handel op te kopen. Zij spreken nauwelijks vreemde talen, maar hebben een instinktief gevoel voor handel en Het was een druk bezochte vergadering waar vele belangrijke voorstellen ter tafel kwamen. In zijn openingswoord be klemtoonde voorzitter Brandsma de noodzakelijkheid van daden. Het is een tijd waarin steeds meer mensen roepen om vernieuwing en aktie, en steeds min der zich daadwerkelijk willen inzetten als er iets moet gebeuren. Het woord radikaal ligt voor in de mond, maar om een goed team te vormen zijn radikalen en conservatieven nodig, of anders ge zegd, er moeten plannenmakers zijn, uitvoerders en mensen die door wat af te remmen de zaak in evenwicht houden Als ieder zijn steentje bijdraagt, kan er in Bolsward iets groots tot stand worden gebracht. De mddenstand zal meer aandacht gaan besteden aan de schoolgaande jeugd. Er komt een wedstrijd op het gebied van de handvaardigheid. Hiervoor zul len fraaie prijzen ter beschiking worden gesteld, o.a. 14-daagse jeugdreizen naar Oostenrijk. Een groot aantal woonwagenbewoners woont in mooie en goed ingerichte wa gens. Die doen beslist niet onder voor de wagens in de trailercamps, die men in A ika vindt. Met hun welvaart is ook hun woonkultuur duidelijk dn stij gende lijn gekomen. Men verlangt - heel terecht - gescheiden slaapruimten voor ouders en kinderen en voor jon gens en meisjes. De funktionele indeling van de woonwagen in woonkamer, slaap kamer en aparte keuken wordt steeds meer zichtbaar. Wagens van 15 meter lengte zijn geen uitzondering; van deel nemen aan het wegverkeer is voor deze wagens uiteraard geen sprake meer. Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en Vele andere suggesties zullen door het bestuur op hun uitvoerbaarheid worden onderzocht. In overleg met WV zullen bij de in gang van Bolsward borden geplaatst worden, die wijzen op de vele toeris tische attrakties die Bolsward biedt. Speciaal het even pauseren in Bolsward

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1968 | | pagina 1