DE FIRMA C. AMELS 50 JAAR Gabe Skroap 111 w De heer C. Amels voortaan direkteur Scheepswerf „Friesland te Lemmer DINSDAG 23 APRIL 1968 107e JAARGANG No. 31 Fan de Martinytoer Uitvoering Schutterij muziek Bolsward '.'VC Vredesduif Li aS Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS 99 Drie en een halve kilometer zeeschip PIET Up to date bedrjjf De tijden veranderen Het ee.rste begin mei it fet- de produksje Tj. de J. Advertentieprijs: 16 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief Contractprijzen op aanvraag Uitgave: A. J. OS1NGA N.V., Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 Telef. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) Eerst na de oorlog komt er lijn in de bouw nummerregistratie, temeer daar er inmiddels, zij het op bescheiden schaal l°46/47 1947/48 1948/49 1949/50 1950/51 1951/52 1952/53 1953/54 1954/55 1955/56 1956/57 1957/58 1958/59 1959/60 1960/61 1961/62 1962/63 1963/64 1964/65 1965/66 1966/67 De drang van de heren W. en D. Amels naar ’n grotere omzet, naar uitbreiding, nam allengs meer vorm aan, doch eerst in 1956 kwam dit tot uiting in de op richting van de scheepswerf Friesland n.v. te Lemmer. Ook hier zijn al ver schillende vaartuigen van de langshel- ling in haar element gelaten. Dit bedrijf giene om earne oars wurk en brea to finen. De produksje per man, dus de produktiviteit, is yn dizze jierren fjou- wer kear ha heech wurden. Dat is in feit om to ünthalden, hwant dat sifer wurdt yn hiel hwat bidriuwstüken lang net helle. De boeren hawwe yn dizze jierren trochmekoar ek goed har brea hawn, mar om de deale net om ’e nocht. Der moat in hüd fol wurk forset wurde yn de hjoeddeiske buorkerij en de boer mei de tommen efter it festje is in legenda- ryske figuer wurden. Nou is it spitich, dat alles der op liket, dat de twadde skeakel yn de keatling folie minder hecht is. Ik bidoel de öfset tsjin leanjende prizen. Dat liket op it heden tsjuster en alle seilen sille byset moatte om in djippe fal yn de prizen foar to kommen. Folie kin de boer oan dizze saek net foroarje, mar via syn or- ganisaesjes sil hy dochs goed ütsjoch halde moatte op de wize hwerop syn pro- dukten forwurke en oan de man brocht wurde. Wy binne nou wer fiif jier nei de bikende rede fan Ir. Stallinga oer de needsaek yn de fabrikaezje to kommen ta greatere ienheden. It gemiddelde wie doe 14 miljoen kilo per fabryk. Ir. Stal linga blpleite op groun fan ekonomyske stüdzjes, dat wy nei fabriken ta moasten fan 40 miljoen kilo. Yn dizze fiif jier is it gemiddelde omheech gien fan 14 nei 20 miljoen kilo. Dat is in düdlik rissel- taet, mar it is net genöch. Neist moaije foarbylden fan bilangrike konsintraes- jes. sa as yn Warkum (70 milj.) mei Heech derby seis 95 miljoen, Dronryp (49 Welke baan zal beschreven? Ontstuimig woelt de zee. Wij wachten hopend, leven met ’t vredesduif] e mee. Abonnementsprijs f 3.50 per kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 m. kilo 480 494 611 702 704 709 748 753 749 740 757 787 800 884 903 930 980 931 931 1015 1056 3.77 3.76 3.88 3.92 3.94 3.94 3.93 3.91 3.97 3.96 3.98 4.00 3.99 3.99 4.00 4.02 4.05 4.02 4.03 4.06 4.04 niets in vergelijking met het starten van een squadron Starfighters. We zouden nog beschrijvingen kunnen geven van vele andere op de werf ge bouwde schepen. In Makkum staat thans bouwnummer 306 op stapel. Het wordt het m.s. Coran- tijn, 'n schip voor Surinaamse rekening. Het is bijzonder verheugend, juist nu het 50-jarig jubileum dit jaar wordt gevierd, een schip af te leveren welke zal gaan behoren tot het grootste schip, welke ooit in Makkum is gebouwd. De fa. Amels heeft, behalve vissers- en vrachtschepen, ook „werkpaarden van de zee” gebouwd. In totaal zijn er zo’n 35 sleepboten van de helling gegleden, varende zowel in de koele wateren als in de Perzische Golf. Ook op het gebied van de bouw van luxe passagiersschepen is men bij de fa. Amels niet onbekend gebleven. Getuige het feit dat het prach tig gelijnde toeristenschip Prinses Mar griet een goede reklame ten toon spreidt voor de jaarlijks duizenden toeristen op de Rijn. Het Friese merenschip Dolfijn is ook overal in Friesland bekend. De fa. C. Amels en zn., met scheepswerven in Makkum en Lemmer, heeft verleden week haar 50-jarig bestaan gevierd. Donderdagmiddag werd in de kantine van het rekreatiecentrum De Holle Poarte gerecipieerd. Er was een grote belangstelling, o.a. de kommissaris der koningin in Friesland, mr. H. P. Linthorst Homan, de burgemeesters van Wonseradeel en Lemsterland, plaat selijke verenigingen kwamen hun gelukwensen aanbieden en nog vele anderen. Op de namiddag bracht de chr. muziekvereniging Hallelujah de jubilerende direktie een serenade. KOPENHAGEN. Er wordt nu wel gesproken over moderne treinen met veel comfort, maar volgens deze grote circusolifant is het nog een toer apart om in de goederenwagon te komen. BINNE WY DER KLEAR FOAR? Dy’t op ’e hichte is fan de feiten, oan- geande de prestaesjes fan de greidboeren yn Fryslan, kin syn moed wol hawwe, tinkt my. Hja hawwe de leste tweintich jier hiel hwat üt 'e wel'set en mei folie minder minsken. It tal wurkkrêften is mei de helte tobekroun en hoe’t it mei de produksje gien is, lit it jierforslach fan it Boun fan Koöperative suvelfabri- ken mei düdlike sifers sjen. Ek fan de Maetskippij-fabriken soene wy graech de sifers jaen wclle, mar der biskikke wy net oer. Lykwols leau ik net, dat der hünderten minsken ut de buorkerij wei Yn dizze tweintich jier is dus omheech gien fan 480 miljoen kilo molke mei 3.77 fet oant 1.056 miljoen kilo mei 4.04%. En dat. wylst der alle jierren inkelde rische grond te verplaatsen naar het al eerder genoemd stuk moerasland (de Grote Zijlroede heeft thans 688 jaar be staan). Op dit stuk grond ontstond na jaren' van hard aanpakken en vooral stug doorzetten, het bedrijf zoals dit nu ge kend wordt en welke nu behoort tot de grootste werf benoorden Amsterdam. Helaas zijn, tengevolge van brand en andere oorzaken, van het oude archief weinig gegevens bekend over het aantal schepen welke op de oude helling zijn gebouwd. Wel is nog een tekening van 1934 aanwezig, het zijn het algemeen plan en lijnenplan van een kotter met ’n lengte van 17 meter, een breedte van 4.50 meter en een holte van 1.90 meter, bekend onder de bouwnummer 67, be stemd voor de gebr. Boer in Volendam. Deze tekeningen, gemaakt op origineel dik wit nu vergeeld papier, zijn van de hand van de heer W. Amels. Zelfs de correspondentie met de scheepsvaartin- spektie uit de jaren 1934-’35 is nog aan wezig. Over de stabiliteit bij zulk soort schepen maakte men zich in die dagen geen zorgen. Nu in 1968, beschikt de scheepvaartinspektie over een eigen komputerafdeling. ten einde de stabiliteit te kunnen kontroleren. yn de forhalding tusken beide groepen folie foroare is en dus sille de sifers dêr- re wol likernöch gelyk wêze. Litte wy nou earst ris nei it listke sjen fan de for wurke kilo’s molke by de koöperative suvel. Ik jow se yn miljoen kilo’s gehalte fan de molke dertw: welke nagenoeg aan haar koperen jubi leum toe is, geniet een eervolle plaats, mede door de uistekende aflevering van haar produkt. Het braak liggende stuk grond aan de werkhaven, ten oosten van het moeder- terrein in Makkum, bracht de gekoes terde wens, daar een reparatie- annex nieuwbouwwerf te stichten. Deze ge dachte werd in 1960 gerealiseerd in de oprichting van de n.v. Dok- en Scheeps bouw Maatschappij Makkum. Een aantal 500-tonners, sleepboten, baggermateriaal enz. vonden hier hun bakermat. In een schip behoort ook een motor te staan en zodoende ontsproot in 1957 de gedachte een machinefabriek te stichten welke dus afhankelijk van de inbouw- firma, nu zelf de machine-installatie in eigen beheer uitvoert. Hiermee werd op nieuw een stap voorwaarts gezet, naar up to date-bedrijf. In het ruim 11-jarig bestaan van de machinefabriek zijn er in totaal 70 hoofdmotoren ingebouwd in 63 schepen, met in totaal 54.534 pk. Het grootst ge ïnstalleerde vermogen komt nu binnen kort in het m.s. Corantijn met 4000 pk. Een vermogen waar menig grote werf in deze huidige tijd jaloers op zal zijn. De automatisering in de machine-instal- laties deed ook zijn intrede bij de door de fa. Amels verzorgde machine-instal- laties. Het enige maanden geleden in dienst gestelde m.s. Nieuwland getuigd hiervan. Dit schip, welke voorzien is van een vrij ver doorgevoerde automatisering geniet in de vakpers alle lof. m.), Eastersé (42 m.) sitte de oare fa briken allegearre jit Onder de 40 m. Wol binne der forskate kombinaesjes makke, hwertroch de lieding yn ien han komd is, sa as de Novac yn it suden, de Takomst yn Wolvegea, Fresia yn Ljou- wert de Foarütgong yn Burgum, de Z.O.H. yn Easterwalde, mar by dizze gearwurking binne de fabriken bistean bleaun, alteast de earste tiid. Wol kin men dan de produksje ekono- mysker dwaen troch de iene de tsiis en de oare de büter of poeijer meitsje to litten, mar it bliuwt oergongs-situaes- je. It is dêrneist tige jammer, dat der jit de helt fabriken binne, hwerfan de pro duksje it gemiddelde net hellet. En dêr- fan binne in stik of tsien fier der Onder. Yn Os eigen omkriten is it net maklik to bigripen, dat Achlum en Tsjom, beide mei 12 miljoen kilo apart draeije, towyl de fabriken yn Himmelom mei 13 m. en Koudum mei sahwat 9 m. mar net bislute kinne om oanhald by de sterke kombi- naesje fan Warkum to sykjen. Nei Os miening kostet dit fêsthalden oan de to lytse fabryk allinnich mar jild en alle jierren, dat men wachtet, mear. Hwant de moderne fabrikaezje freget sokke djüre masines en apparaten, dat dizze lytse en lytsere fabriken dit nea opbringe kinne. Dogge hja it al, dan gean har reserves der oan dogge hja it net, dan foralderje hja. Yn beide gefallen rint it op ’e non. En is dat, mei ’.t each op de kommende tiid forantwurde De Schutterijmuziek Bolsward hield jl. vrijdagavond haar jaarlijkse uitvoerings en donateursavond. Het was bijzonder jammer dat de zaal niet geheel bezet was. Begonnen werd met de mars van de Schutterijmuziek, waarna voorzitter J. Galama de avond opende. De voorzitter memoreerde dat in het afgelopen jaar 20 maal was opgetreden, waarvan 5 maal buiten de stad, o.a. naar de Asser T.T. Verder zei voorzitter Galama dat het ledenaantal zorgen baart, maar ge lukkig zijn weer een aantal leerlingen in opleiding. Hij wenste de aanwezigen een gezellige avond toe. Hierna werd het programma vervolgd met Offenbach-cocktail (melodieën van Offenbach) van Paul Herthom. Dit stuk werd uitstekend uitgevoerd. Vervolgd werd met de ouverture de Joseph, van Méhul, arr. M. J. H. Kessels, uitgezon derd een paar kleine foujes werd dit nummer goed ten gehore gebracht. Hier na kwam de mars Glück Auf van Joh. Wichers. Deze mars werd bijzonder goed uitgevoerd. De suite Antique van A. den Arend en de polka Verlorene Liebe van Josef Mellan (arr. Jos v. d. Veken) wer den op een kleine onvolkomenheid na eveneens goed gespeeld. Bijzondere aan dacht verdienden wel de twee volgende stukken, nl. het tweede deel van Sinfonia van Joh. C. Bach (arr. Alb. Meyns) waarin de heer J. Jansen jr. een schit terende fluitsolo ten gehore bracht en de Bayerische Polka van G. Lohmann (arr. S. P. van Leeuwen) met een trom- bonesolo van de heren Joop Idsinga en P. Zijsling. Dit stuk werd ook goed uit gevoerd. Besloten werd met de mars The fairest of the fair van Sousa, die even als het openingsnummer, schitterend uit gevoerd werd. In het algemeen kan gezegd worden dat de ten gehore gebrachte muziek bij de aanwezigen wel in de smaak is gevallen. Het is alleen jammer dat, door een te kleine houtbezetting, de harmonieklan- ken enigszins verloren gingen, doch het geheel was toch ruim voldoende om het een geslaagde uitvoering te kunnen noe men. Dit alles stond onder bekwame lei ding van dirigent-kapitein J. v. Strien. Hierna werd de pauze gehouden met de traditionele verloting. Na de pauze werd de klucht in drie be drijven „Celien slaat toe” door de to neelvereniging Kameleon uit Leeuwar den opgevoerd. Het stuk wérd uitstekend gespeeld. Vooral de rol van Celien, die vertolkt werd door Sjouk Visser, was heel goed. Na afloop werd aan de spelers en speelsters nog een presentje door de voorzitter aangeboden. Dit viel bijzonder in de smaak. De voorzitter bedankte iedereen voor de aanwezigheid en wenste allen wel thuis. Daarna was er nog gelegenheid tot dansen, waarbij de muziek werd ver zorgd door het duo Th. Roode en G. Bok. De Schutterijmuziek kan terug zien op een goede en geslaagde avond. Het was in 1918 toen wijlen Cornells Amels het bestaande hellinkje van Ynte Alkema, gelegen aan de Grote Zijlroede, overnam. In de eerste moeilijke, harde jaren werden veelal nog houten schepen gebouwd of gerepareerd. Gevolgd wer den deze schepen door de eerste stalen botters, de voorlopers van de huidige kotters. Een van de eerste kotters was de TX 24, Men ging in die dagen vrij simpel te werk. Een visserman kwam eens langs, men stelde de hoofdmaten vast, men re kende uit hoeveel kg tegen hoeveel centen en uiteindelijk kwam er dan wel uit wat het scheepje zou moeten kosten. Aan het uitwerken van projekten, be rekeningen maken enz. dacht men een voudig niet. Als tot de bouw was be sloten, toog men eenvoudig aan ’t werk. Als het schip gereed was voor de af levering, werden de centen op tafel uit geteld en op de goede afloop werd een borrel gedronken. Btf wijlen Cornells Amels rijpte reeds de gedachten de helling te verplaatsen buiten de sluizen, op een stuk opgespo ten moerasland. Het zou zijn zoon Wiebe, als opvolger van Cornelia, vergund zijn te zamen met zijn broer Douwe. de ge dachten aan wijlen Cornells te realiseren door in 1949 het bedrijf van de histo- een administratie was ontstaan. In 1945 was men bij bouwnummer 101, een noordzeekotter. Nu, 23 jaar later, be vindt zich bouwnummer 309 in aanbouw. Als we de verschillende bouwnummers de revu laten passeren, dan komen wel in de eerste plaats de vissersschepen aan de orde. Het scheepstype waaruit de werf uiteindelijk is voortgesproten. Er zijn ongeveer honderd vissersschepen gebouwd, waarvan er 73 stuks gere gistreerd staan. De laatste jaren zijn deze mooi belijnde schepen van de werf verdrongen door de grotere zeeschepen. De lichters zijn ook altijd een dankbare vulling van de orderportefeuille geweest. In totaal zijn er 70 stuks gebouwd met een totaal draagvermogen van nagenoeg 15.000 ton, dekschuiten, melkpramen en pontons niet meegerekend. Vooral in het buitenland, o.a. in de Perzische Golf, vonden de Amelspro- dukten een gretige aftrek. En dan de kust- en grote vaartschepen. Het scheepstype waaraan de werf van fa. Amels, zowel in binnen- als buiten land, voor een groot deel zijn uitsteken de reputatie heeft te danken. De sche pen met het firmaschild (en de lijnen van Piet), bevaren trots alle wereld zeeën en dwingen door hun bouw en estetisch aanzien bij reder en collega, alle respekt af. De rij werd geopend met het m.s. Mak kum, een gladdektype, de kiellegging vond plaats in maart 1952, de oplevering in september 1952. Het was het begin van een lange rij schepen van verschil lende grote en type, kultimerend tot een totaal draagvermogen van bijna 60.000 ton en rond 40.000 bruto register ton. De 52 van dit soort gebouwde schepen hadden een totale lengte van ongeveer 3500 meter. Bijzondere kenmerken van deze periode zijn er vrij vele geweest, om reden dat de werf van de scheepsbouwers Amels veelal opdrachten ontving van zo’n beet je altfld wat bijzonders; eigenlijk nooit eens een schip om uit het laatje te trek ken. Voor de rederij Wagenborg in Delfzij heeft de firma het genoegen gehad om ruim dertig procent van de totale ton nage te mogen bouwen. Verder is er ge bouwd voor de rederij Wm. H. Müller en Co. te Rotterdam en nog vele, vele anderen. Het eerste grote schip, waarvan de op levering plaats vond in 1957, was het bij vele onder de lezers nog bekende m.s. Balticborg met haar 2500 tonnen draag vermogen en de fenominale houtkapa- citeit van 850 stuks standaard. Dit schip was een van de meest markante en suk- sesvolle schepen welke op de Makkumer werf gebouwd werd en is tot op heden het vlaggeschip van de Wagenborgvloot. De spektakulaire stapelloop was destijds in alle bioscoopjournaals te zien, als zijnde het grootste schip welke in Ne derland dwarsscheeps te water werd ge laten. Dit rekord zou echter nauwelijks twee jaar later worden overtroffen door de Geestland. Grote bekendheid verkreeg de serie van in totaal 12 stuks 500-tonners van de Zaanborgklasse. De in Makkum gebouwde Geestland was het eerste Nederlandse schip welke was uitgerust met een gasturbine-installatie. Het proefdraaien van de turbines was Het personeel van de werven te Makkum en Lemmer kreeg vrijdag, ter gelegen heid van het 50-jarig bestaan, een feest middag aangeboden in het hotel Tropen fauna te Oranjewoud. Tijdens het diner, waaraan ongeveer 300 personeelsleden met hun dames aanzaten, maakte de direkteur W. Amels, mede namens zijn broer, bekend dat zijn zoon Cornells Amels (29) voortaan als direkteur zal optreden van de scheepswerf Friesland n.v. te Lemmer. Met een donderend ap plaus van de gasten vond dit zijn in stemming. De direktie kreeg namens het gezamen lijk personeel van de werven, bij monde van de heer J. Ruivenkamp (voorzitter van de personeelsvereniging), een pla teau van Makkumer aardewerk aange boden. Vele gevierde sprekers voerden tijdens de receptie het woord. De grondlegger van de thans 50 jaar bestaande werf is wijlen Cornells Amels geweest, die in 1944 overleed. De zonen van hem, Wiebe en Douwe, pakten de zaken van hun vader voortvarend aan. De huidige werf is thans één van de grootste werven ten noorden van Am sterdam. De werf heeft echter vooral zijn naam en reputatie te danken aan de zeeschepen. Het is bekend dat de huidige situatie in de scheepvaartwereld verre van roos kleurig is. Doch alléén die werven kun nen van blijvende opdrachten verzekerd zijn, welke het beste produkt leveren, het beste uitgewerkte projekt op tafel leggen, want alleen die hebben belang stelling bij de reders. Dat ons bedrijf in de afgelopen 50 jaren zich tot zulk een omvang heeft weten te ontwikkelen, is dank zij uw aller medewerking. Dit zegt de direktie in de uitgave van het personeelsorgaan „Opbouw”. Bolswards Nieuwsblad STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en Wymbritseradeel. Hwat hat Buiten staan starre winden Misschien is hier of daar een olijfblaadje te vinden, ’t Duifje bleef opgesloten in de diplomaten-kooi De willekeur der groten, Washington en Hanoi verhindert het uitvliegen Men leest elkaar de les. Lentetekens die bedriegen? Boekt ’t duifje straks succes? Waar moet het duifje landen? Een kille nevel waast. Men zoekt van alle kanten naar een geschikte plaats Vanzelf voor elk aanvaardbaar, anders ligt het niet goed. En elk brengt, zeer verklaarbaar graag ’t duifje een welkomstgroet. In wet kin gjin lokkige minsken meitsje alünne it paed nei it lok hwat sljochtsje Men krijgt het in de gaten het Vietnamees conflict is uitzichtloos, de staten zitten er in verstrikt. Nu wil men het proberen, de oorlog moet gestuit, laat, om te observeren, een vredesduifje uit.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1968 | | pagina 1