Gabe Skroar van u Bolsward heeftWerkgemeenschap kerken’ 21 4 Plechtige installatie van de raad van kerken at i- 1 DINSDAG 7 MEI 1968 107e JAARGANG No. 35 IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIM Fan de Mart inyloer L Fryslan skjin! DE IELREAGER Rel|y Jorritsmaprizen 1968 binne takend Mg I Ja IJ iwL ‘/i® A Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS ós hjoed to sizzen staan, J. S. IS DER IN OPLOSSING? Tj. de J. (Foto Boersma, Pingjum) Advertentieprijs: 16 cent pet mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief Contractprijzen op aanvraag spreuer mr. A. Bonman, direkteur van Veenwouden. Uitgave: A. J. OS1NGA N.V, Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat ld Telef. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) As biropsfisker, Stiet hy oan ’e feart. Yn dei-dream, Nei it wetter keard. Syn dreamen Bin mar fantasije, 't Kin foar syn brogge Ek net lije. De spanning sit Him yn ’e kiel. Mei d’eagen stoarjend Nei syn miel. Dan yn in flits, Yn in amerij. De iel is finzen, Is der by. In léste slok, Dér giet er hinne It dreamen kin Nou wer bigjinne. Yn de EEG-lannen bisiket men nou de agraryske produksje sa to forbetterjen en to rationalisearen, dat it produkt tsjin de leechste kosten klear komme kin en oan de oare safolle technyske forbetterin- gen en fornijingen oan to bringen, dat men buten de EEG foar dizze spesiali- teiten in merk oerhaldt. De gefolgen binne nei de oarloch spek- takulair. Forline wike liet ik sjen, dat de Fryske greidhoeren yn tweintich jier per man f jouwer kear safolle molke pro- dusearden as dêrfoar. Mar ek yn Dütsk- lan, Frankryk, België en Italië skrept men om it hurdst. De ynfloed fan witten- skip en technyk is sa great, dat it tem po fan produktiviteit heger leit as de mooglikheden om it tsjin dizze prizen kwyt to wurden. Mei dit probleem wrak- selje alle moderne lannen, it meast üs eigen lan dat eartiids al in bilangryk diel fan syn agraryske produkten nei Dütsk- lan, Frankryk en Ingelan stjürde. Troch de EEG koene wy dizze tweintich jier aerdich meikomme omt de saek yn dy oare lannen earst op gong komme moast. Mar nou ’t dêrre ek forgoed los is, kom me de ófsetproblemen as driigjende mün- sters op üs oan. En foar dit blluwende fraechstik stiet West-Jeropa as foar in rizenbrij-berch, dêr’t men troch hinne ite moat om yn it Loailekkerlén fan in al- mar groeijende produksje tsjin leanende prizen to kommen. Soe dat slagje???? Waarna de bijeenkomst werd gesloten met gebed en een zegenbede. Hwat jo wolle dat in oar forswijt, forswij dat earst seis Hwant dat lit gans to winskjen oer. Wy wolle der foar weitsje, al is ’t fansels in hiele toer, om’t elk net ’t sin to meitsjen! Wy ha al ófkarings fornomd, in mannich losse raeijen, in kouwe, en in hynsteblom kinne jim sa’t it skynt net daeije. ’t Is foar de natür gjin gewin, Wy ha tabak fan „Fryslan Skjin!” Lykwols it komité haldt stan, de taek breed op to fetsjen it boadskip klinkt oer stêd en Idn. Hark: „Opgeruimd staat netjes!” Wy ha yn blomkes ek plezier, hannelje net binepen, lykwols skilen en iispapier, der ha wy ’t op bigrepen. Dy rommel stiet üs hiel slim tsjin. Helje de biezem: Fryslan Skjin! Abonnementsprijs t 3.50 per kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Dat is noch net sa’n gek idé, De sloffichheden sjende, mei wy 't reinigingskomité net al to foars öfkjimme. ’t Is better folchje harren nei en bied de aksje stipe. Elk hat syn omjowing leafst frael, en dan moat elk bigripe: Wis, dat ik der hwat oan dwaen kin ’k stean der dêrom efter: „Fryslan Skjin!” PIET Der is in seker komité fan loflike pretinsje. De warbere leden steane ré, oeral yn üs provinsje. Hja sjogge de hüshimmelers los en tinke nou om ’t hurdsje: Wy komme ek omraek fan pas, dogge mei nocht in puts je! Ja minsken, ’t is üs doel en sin. Himmelje ’t spul op: Fryslan Skjin! De stille tsjüger, Foar syn miel. Stiet op it Greide-wél toaniel. De swlere slach, dy’t foar de measten al- hiel ünforwachte delkommen is, ropt twa fragen op. De earste is, hoe’t de oerheit en it bidriuwslibben togearre soargje kin ne foar in reedlik kompromis. Dat sil jild kostje, dat freget in formindering fan de tsiisproduktsje, it kearen fan de ynfier Een bekende figuur uit Makkum en wijde omstreken is wel de persoon op deze foto, nl. Piet Reitsma. Onze fotograaf trof hem in Makkum en op zijn vraag waar dat kruis vandaan kwam, vertelde hij dat hem dat drie jaar geleden op de jas werd gespeld voor het feit dat hij toen 45 jaar bij de streek langs was voor het ophalen van lompen en oude metalen. Thans heeft hjj dat nu 48 jaar gedaan en komt tot de dorpen vlak bij Leeuwarden. Piet haalt zyn spullen meest op bij boeren. Alles is van zyn gading. Hij vertoeft te Makkum In het Ankerplak, voordien te Witmarsum. De laatste drie jaren bezit hij een oude bakfiets zonder motor ,doeh eerst was hij steeds op pad met een handkar. Bij de veraf gelegen boeren brengt hij de nacht wel door in het hooi en ontvangt hij eten en drinken. Piet mag graag zwerven, hij verdient er iets mee en doet dit liever dan zich te vervelen en in het rusthuis MEMPHIS. Mars van de Armen onderweg naar VVashingteon. Ongeveer 1000 mensen begonnen aan het eerste deel van de tocht bij het Lorraine Hotel in Memphis, waar op 2 april ds Martin Luther King werd vermoord. Op de foto het vertrek van de stoet, met een ezelwagen voorop. Na enige kilometers gelopen te hebben gingen de demonstranten per bus verder naar Marks, een afstand van 120 km. Troch in jury bisteande üt de hearen fra ter W. Brouwer, dr. L. W. Nauta en M. J. de Haan binne de Rely Jorritsma prizen foar dit jier takend oan fiif Frys ke dichters en oan fiif skriuwers fan Fryske forhalen. Foar de feisen binne it: J. J. Bijlsma, Hearrenfean: Sank je. M. Bijlsma, Drach ten; Forgunning. Juffer B. v. d. Geest, Ljouwert: Tritich kear de dea sjen. S. van der Meer, Burgum: Lithografy en Tj. Piebinga, Ljouwert: Myn famke. Forhalen waerden bikroand fan Ypk fan der Fear: Us heit tsjert; Tiny Mulder, Goutum: In wykein by de Donnettis; Tjitte Piebinga, Ljouwert: Kikkerts; Durk van der Ploeg, Ljouwert: It ófskie en Leo Popma, Wyns: Wachtwurd. Bij nadere confrontatie met elkaar ble-- ken tal van vooroordelen ongegrond en angst voor elkaar niet grechtvaardigd. De kennis van het verleden van de eigen kerkgenootschappen vervaagde langza merhand en men kreeg de moed de eigenlijk absurde situatiae van de onder linge verdeeldheid eerlijker dan voor heen onder ogen te zien. In de eigen kring raakte men bovendien op elkaar uitgekeken en men ging hoe langer hoe meer het isolement als iets beklem mends en benauwends te voelen. Het bleek alras dat bepaalde aktiviteiten veel beter gezamenlijk konden worden ge daan, bijv, verschillende vormen van maatschappelijk en diakonaal werk, ge zinszorg, jeugdwerk, exploitatie van ge bouwen en men elkaar kon vinden op het terrein van de publiciteit. Dit alles leidde tot en ging gepaard met een opvallende heroriëntering, met name wat betreft de hèrvormde en r.k. kerk. Er groeide tussen de verschillende ker ken een stille sympathie en in eigen kring rees meermalen twijfel of men het zelf wel altijd op de juiste wijze had ge daan. De vernieuwing zit meer dan vroeger in de lucht, maar er moet wel gezorgd worden voor een stevige ondergrond, wil men begaanbare en blijvende wegen scheppen, aldus spreker. Het zal moeten zijn een gaan in de wereld met het hoofd omhoog, doch niet in de wolken. Op de begane grond vol tooit zich immers het drama van de kerk, dat sommigen een tragedie schijnt, voor buitenstaanders soms de indruk geeft van een komedie te zijn, maar door de kerk zelf wordt ervaren als een epos. Spr. wees er op, dat men zonder Christus niets kan doen en evenzeer dat het licht in Christus pas geloofwaardig wordt voor de wereld, wanneer er ook van eenheid sprake is. Scheuringen en tweespalt worden in de bijbel sterk ver oordeeld en hoewel de kerken hiervan wisten, vervielen ze toch tot eenzijdig heden, die ze gingen koesteren als eigen specialiteiten. Zo hebben de gereformeer den wel over mede-christenen buiten hun kerk gesproken, alsof ze buiten de „al gemene kerk” stonden. Ze zijn echter in minskdom, dat by steat is de kosten dêr- fan to biteljen. De produksje is net to great op him seis, mar der is mar in diel fan it minskdom, dat genóch for- tsjinnet om it keapje to kinnen. Ut him- sels soene dêrom de lanbouprizen op in peil komme, dat it yn de moderne yn- dustrylannen net mooglik wêze soe om to buorkjen. De wraldmerkprizen fan de lanboupro- dukten lizze sa leech, dat op dy ba’sis gjin inkeld lan mei in modern libbens- peil syn lanbou yn stén halde kin. Dochs wolle dizze yndustrylannen dizze lanbou net misse. Alderearst net om har sels- stannichheit to biwarjen. In lan, dat alle dagen foar syn iten en drinken op it fiere bütenlan oanwiisd is, is om allerhanne reden fierst to gefoe- lich. Mar as reden nümer ien is it mili taire needsaek, dy’t de trochslach jowt. Sünder eigen agraryske produksje is in lan folslein warleas en hat syn leger ek gjin sin. Allinnich al om dizze reden wolle de mo derne lannen har lanbou halde. Mar dat haldt ek yn, dat hja de minsken, dy’t yn dy lanbou wurkje, dus boeren en arbei ders, in lean gunne moatte, dat op it peil stiet fan dy lannen en dat hja har On kosten mei de opbringst goed meitsje moatte. Dizze konsekwinsjes binne foar alle moderne lannen de grounslach fan har agraryske polityk, likegoed yn Amearika as yn de EEG-lannen en Skan- I dinavie. Deze sprak hierna over „Mogelijkheden en kruisen op de weg naar de samen werking tussen de kerken. Spreker begon zijn vrij nuchter en zake lijk betoog, gespeend van alle emotionele retorica, met de opmerking dat deze tot standkoming van een gemeenschap van plaatselijke kerken niet op zichzelf stond, maar dat deze ook in andere plaatsen gestalte heeft gekregen, bijv, in Eindhoven, Vlaardingen, Meppel, En schede, Bussum-Naarden, Sneek, Apel- doo: i enz. Achter dit alles werkt de drano om vorm en gestalte te geven aan waarheden, die op de achtergrond dreig den te geraken, bijv, dat allen die in Christus geloven één behoren te zijn en dat men dus dingen, die men gezamen lijk kan nastreven, niet moet doen in ’n gescheiden optrekken. De behoefte om meer samen te doen werd reeds gevoeld tijdens de laatste oorlog. De kerken hadden toen elkaar nodig om „van de vingers een vuist te maken”. dit opzicht wel op hun plaats gezet. Men moet Paulus, Petrus en Apollo niet tegen elkaar uitspelen. Dit leidt al tijd tot scheuringen en geeft ademnood, terwijl men juist in de kerk ruim moet kunnen ademen. In dit opzicht is de en- quete „God in Nederland” leerzaam. Hier blijkt dat elke kerk een bepaalde image heeft die tot in alle lagen is doorgedron gen. Zo wordt de rooms katholieken door velen gezien als vooruitstrevend en ver draagzaam, de hervormden als niet be krompen en niet schijnheilig, de gere formeerden als zwaar op de hand, schijn heilig en onverdraagzaam, maar niet op pervlakkig. Met deze image zal men het voorlopig nog moeten doen. Het zijn evenzovele barre en boze kruisen op de weg naar de eenheid. Maar het gaat er niet alleen om hoe anderen de kerk mensen zien, ook hoe zij zich zelf zien. De kerken van Bolsward zijn begonnen met niet teveel te kletsen, maar heb ben direkt de daad bij het woord ge voerd. De zo uitstekend geslaagde kle- dingaktie is daarvan een duidelijk be wijs. Toch zal het samen verder optrek ken wel stuntelig gaan. Wij zijn mensen met een beperkte blik en er zijn veel tegenliggers op de weg. Uit een enquette blijkt, dat 70 pct. van onze bevolking één wereldkerk ze willen. Natuurlijk behoeven de kerken niet direkt hun eigen gezicht te verlie zen. Er zijn nu eenmaal verschillen, die men niet zo weg kan werpen. Maar als het natuurlijke maar eerst komt en dan geestelijke, gaat het in de goede richting Op het moment, dat het geestelijke na tuurlijk is, zijn we al een heel eind met elkaar op pad. Na een muzikaal intermezzo „Nëher mein Gott zu Dir” van E. Ruh, gespeeld door Oranje, volgde de eigenlijke pre sentatie van de werkgemeenschap van kerken en had de installatie van de raad plaats bestaande uit de volgende per sonen: ds S. J. Wouda, W. de Witte (herv. kerkeraad), W. Bos, S. Burgh- graef (geref. kerkeraad), W. H. Polman T. Hettinga (r.k. parochieraad), H. Zui- derhof, Th. v. Buren (doopsgez. kerke raad), J. Haagsma, C. Visser (bapt. kerkeraad. Voorts mevr. A. v. d. Meer- v. d. Klei, J. Wöttdstra, kap. J. Stolk ofm, J. Hogervorst, S. Mensonldes, en (namens de jongerengroepen) mej. Joke Karsten en Alfred Knorr. Terwijl de raadsleden bleven Hwat hat Bolswards Nieu wsblat STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en Wymbritseradeel. werd gebeden uit het hogepriesterlijk ge bed: Johannes 17 v. 6-23, waarna de aanwezigen zongen: Aan wat op aarde leeft, geeft Gij hetzelfde brood, en wie er U om smeekt wordt met Uw Geest gedoopt. Geef ons dezelfde taal om Uw woord te verstaan. Bewaar ons in Uw hand, bewaar ons in Uw naam. Wie in Uw vlees gelooft geeft Gij Uw eeuwig woord; omdat Gij zijt gedood bestaan wij altijd voort. Leid al wie leven wil Uw woning tegemoet omwille van Uw dood, omwille van Uw bloed. O Geest die levend maakt en voegt het al aaneen, wij zijn verstrooid geraakt maar Gij houdt ons bijeen. Weersta toch aan de macht die onze harten scheidt. O alvermogend Woord, o Licht van eeuwigheid. Aan de kerkgeschiedenis van Bolsward kan een nieuw en hopelijk belangrijk jaartal worden toegevoegd: 1968 Installatie van de werkgemeenschap van kerken”. Toen vrijdagavond de bronzen klokken van de aloude Martinikerk beierden over de stad, stroomden van alle kanten, dit laatste letterlijk zowel als figuurlijk, de mensen toe om in het geref. kerkgebouw aan de Gasthuis singel getuige te zijn van de installatie van de raad van kerken. Vooraf was reeds een begroetingssamenkomst voor genodigden gehouden in het geref. centrum, waar de deelnemers een koffiemaaltijd werd aangeboden. In de kerk stond de bijeenkomst, die een plechtig, stijlvol en tegelijk sober karakter doeg, onder leiding van ds H. Kreb. Muzikale medewerking werd ver leend door het chr. muziekkorps Oranje. Het orgelspel werd verzorgd door de heer J. J. C. Terpstra. Na een woord yan welkom en groet werd meteen het woord gegeven aan de het vormingscentrum De Drieklang te om te hangen. Hij kwam ook al op de t.v. De schilder van Herbayum, Joop Huisman, heeft hem nl. geschilderd. Ik waardeer deze mens meer dan minister Luns, al-1 s ^r. fan de büterkonsumsje troch legere pri- 1 zen, faeks in bilêsting op it féfoer om de produksje öf to remmen en binammen it ynfieren fan in tydlike nederlanske ga- i ransjepriis, salang de ünderhannelingen yn de EEG net klear binne mei de EEG i suvel en fleisregelingen, Yn de formid- dens fan de topminsken is men bang, i dat dit net foar 1 juny klear komme sil, sa as de ófspraek wie, mar dat it wol ris in slepende histoarje wurde kin. En dan is it sinneklear, dat der tydlik help komme moat fan de oerheit. Dizze ton- gerslach by heldere loft makket party minsken daliks oerstjür. Der binne al ge tallen fan jonge boeren, dy’t it spul oer- nimme soene, mar nou ynienen de moed forlem hawwe en it net mear oandoare. By de lanbouwurktugenhannel fornimt men it troch it ófbistellen fan djüre wurktugen, de ünderhannelingen oer it kollektyf arbeidskontrakt binne op it deade punt komd en sa sil der wol mear wêze. Dizze symtomen binne wol nijs- gjirrich, mar net sa botte bilangryk. Dat is de earste skrik fan minsken, dy’t pas wekker wurde as de slach fait, hja hiene allang oansjen komme kind, dat it waer net doogde en de loft driigend opsetten kaem. Hawar, dat foroaret wol wer. Fol ie slimmer is it it twadde probleem hwer- foar wy nou net komme to stean, mar dat al jierren op üs öfkomt en noch nea in ófdwaende remeedzje foar foun is. De kwael: is: De agraryske produksje yn fan 'frjemde molkpoeijer, in forgreating de wrald is to great foar dat diel fan it

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1968 | | pagina 1