Gabe Skroar
van
u
Bolsward heeftWerkgemeenschap
kerken’
21
4
Plechtige installatie van de
raad van kerken
at
i- 1
DINSDAG 7 MEI 1968
107e JAARGANG
No. 35
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIM
Fan de Mart inyloer
L
Fryslan skjin!
DE IELREAGER
Rel|y Jorritsmaprizen
1968 binne takend
Mg
I
Ja
IJ
iwL
‘/i® A
Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS
ós hjoed to sizzen
staan,
J. S.
IS DER IN OPLOSSING?
Tj. de J.
(Foto Boersma, Pingjum)
Advertentieprijs: 16 cent pet mm
Ingezonden mededelingen dubbel tarief
Contractprijzen op aanvraag
spreuer mr. A. Bonman, direkteur van
Veenwouden.
Uitgave: A. J. OS1NGA N.V, Bolsward
Administratie- en Redactie-adres:
Marktstraat ld
Telef. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335
(05157)
As biropsfisker,
Stiet hy oan ’e feart.
Yn dei-dream,
Nei it wetter keard.
Syn dreamen
Bin mar fantasije,
't Kin foar syn brogge
Ek net lije.
De spanning sit
Him yn ’e kiel.
Mei d’eagen stoarjend
Nei syn miel.
Dan yn in flits,
Yn in amerij.
De iel is finzen,
Is der by.
In léste slok,
Dér giet er hinne
It dreamen kin
Nou wer bigjinne.
Yn de EEG-lannen bisiket men nou de
agraryske produksje sa to forbetterjen
en to rationalisearen, dat it produkt tsjin
de leechste kosten klear komme kin en
oan de oare safolle technyske forbetterin-
gen en fornijingen oan to bringen, dat
men buten de EEG foar dizze spesiali-
teiten in merk oerhaldt.
De gefolgen binne nei de oarloch spek-
takulair. Forline wike liet ik sjen, dat
de Fryske greidhoeren yn tweintich jier
per man f jouwer kear safolle molke pro-
dusearden as dêrfoar. Mar ek yn Dütsk-
lan, Frankryk, België en Italië skrept
men om it hurdst. De ynfloed fan witten-
skip en technyk is sa great, dat it tem
po fan produktiviteit heger leit as de
mooglikheden om it tsjin dizze prizen
kwyt to wurden. Mei dit probleem wrak-
selje alle moderne lannen, it meast üs
eigen lan dat eartiids al in bilangryk diel
fan syn agraryske produkten nei Dütsk-
lan, Frankryk en Ingelan stjürde. Troch
de EEG koene wy dizze tweintich jier
aerdich meikomme omt de saek yn dy
oare lannen earst op gong komme moast.
Mar nou ’t dêrre ek forgoed los is, kom
me de ófsetproblemen as driigjende mün-
sters op üs oan. En foar dit blluwende
fraechstik stiet West-Jeropa as foar in
rizenbrij-berch, dêr’t men troch hinne ite
moat om yn it Loailekkerlén fan in al-
mar groeijende produksje tsjin leanende
prizen to kommen. Soe dat slagje????
Waarna de bijeenkomst werd gesloten
met gebed en een zegenbede.
Hwat jo wolle dat in oar forswijt,
forswij dat earst seis
Hwant dat lit gans to winskjen oer.
Wy wolle der foar weitsje,
al is ’t fansels in hiele toer,
om’t elk net ’t sin to meitsjen!
Wy ha al ófkarings fornomd,
in mannich losse raeijen,
in kouwe, en in hynsteblom
kinne jim sa’t it skynt net daeije.
’t Is foar de natür gjin gewin,
Wy ha tabak fan „Fryslan Skjin!”
Lykwols it komité haldt stan,
de taek breed op to fetsjen
it boadskip klinkt oer stêd en Idn.
Hark: „Opgeruimd staat netjes!”
Wy ha yn blomkes ek plezier,
hannelje net binepen,
lykwols skilen en iispapier,
der ha wy ’t op bigrepen.
Dy rommel stiet üs hiel slim tsjin.
Helje de biezem: Fryslan Skjin!
Abonnementsprijs t 3.50 per kwartaal
(bij vooruitbetaling)
Giro 887926
Dat is noch net sa’n gek idé,
De sloffichheden sjende,
mei wy 't reinigingskomité
net al to foars öfkjimme.
’t Is better folchje harren nei
en bied de aksje stipe.
Elk hat syn omjowing leafst frael,
en dan moat elk bigripe:
Wis, dat ik der hwat oan dwaen kin
’k stean der dêrom efter:
„Fryslan Skjin!”
PIET
Der is in seker komité
fan loflike pretinsje.
De warbere leden steane ré,
oeral yn üs provinsje.
Hja sjogge de hüshimmelers los
en tinke nou om ’t hurdsje:
Wy komme ek omraek fan pas,
dogge mei nocht in puts je!
Ja minsken, ’t is üs doel en sin.
Himmelje ’t spul op: Fryslan Skjin!
De stille tsjüger,
Foar syn miel.
Stiet op it
Greide-wél toaniel.
De swlere slach, dy’t foar de measten al-
hiel ünforwachte delkommen is, ropt twa
fragen op. De earste is, hoe’t de oerheit
en it bidriuwslibben togearre soargje kin
ne foar in reedlik kompromis. Dat sil jild
kostje, dat freget in formindering fan de
tsiisproduktsje, it kearen fan de ynfier
Een bekende figuur uit Makkum en wijde omstreken is wel de persoon op
deze foto, nl. Piet Reitsma. Onze fotograaf trof hem in Makkum en op zijn
vraag waar dat kruis vandaan kwam, vertelde hij dat hem dat drie jaar
geleden op de jas werd gespeld voor het feit dat hij toen 45 jaar bij de
streek langs was voor het ophalen van lompen en oude metalen. Thans heeft
hjj dat nu 48 jaar gedaan en komt tot de dorpen vlak bij Leeuwarden. Piet
haalt zyn spullen meest op bij boeren. Alles is van zyn gading. Hij vertoeft te
Makkum In het Ankerplak, voordien te Witmarsum. De laatste drie jaren
bezit hij een oude bakfiets zonder motor ,doeh eerst was hij steeds op pad
met een handkar. Bij de veraf gelegen boeren brengt hij de nacht wel door
in het hooi en ontvangt hij eten en drinken. Piet mag graag zwerven, hij
verdient er iets mee en doet dit liever dan zich te vervelen en in het rusthuis
MEMPHIS. Mars van de Armen onderweg naar VVashingteon. Ongeveer
1000 mensen begonnen aan het eerste deel van de tocht bij het Lorraine
Hotel in Memphis, waar op 2 april ds Martin Luther King werd vermoord.
Op de foto het vertrek van de stoet, met een ezelwagen voorop. Na enige
kilometers gelopen te hebben gingen de demonstranten per bus verder
naar Marks, een afstand van 120 km.
Troch in jury bisteande üt de hearen fra
ter W. Brouwer, dr. L. W. Nauta en M.
J. de Haan binne de Rely Jorritsma
prizen foar dit jier takend oan fiif Frys
ke dichters en oan fiif skriuwers fan
Fryske forhalen.
Foar de feisen binne it: J. J. Bijlsma,
Hearrenfean: Sank je. M. Bijlsma, Drach
ten; Forgunning. Juffer B. v. d. Geest,
Ljouwert: Tritich kear de dea sjen. S.
van der Meer, Burgum: Lithografy en
Tj. Piebinga, Ljouwert: Myn famke.
Forhalen waerden bikroand fan Ypk fan
der Fear: Us heit tsjert; Tiny Mulder,
Goutum: In wykein by de Donnettis;
Tjitte Piebinga, Ljouwert: Kikkerts;
Durk van der Ploeg, Ljouwert: It ófskie
en Leo Popma, Wyns: Wachtwurd.
Bij nadere confrontatie met elkaar ble--
ken tal van vooroordelen ongegrond en
angst voor elkaar niet grechtvaardigd.
De kennis van het verleden van de eigen
kerkgenootschappen vervaagde langza
merhand en men kreeg de moed de
eigenlijk absurde situatiae van de onder
linge verdeeldheid eerlijker dan voor
heen onder ogen te zien. In de eigen
kring raakte men bovendien op elkaar
uitgekeken en men ging hoe langer hoe
meer het isolement als iets beklem
mends en benauwends te voelen. Het
bleek alras dat bepaalde aktiviteiten veel
beter gezamenlijk konden worden ge
daan, bijv, verschillende vormen van
maatschappelijk en diakonaal werk, ge
zinszorg, jeugdwerk, exploitatie van ge
bouwen en men elkaar kon vinden op het
terrein van de publiciteit.
Dit alles leidde tot en ging gepaard met
een opvallende heroriëntering, met name
wat betreft de hèrvormde en r.k. kerk.
Er groeide tussen de verschillende ker
ken een stille sympathie en in eigen
kring rees meermalen twijfel of men het
zelf wel altijd op de juiste wijze had ge
daan.
De vernieuwing zit meer dan vroeger in
de lucht, maar er moet wel gezorgd
worden voor een stevige ondergrond, wil
men begaanbare en blijvende wegen
scheppen, aldus spreker.
Het zal moeten zijn een gaan in de
wereld met het hoofd omhoog, doch niet
in de wolken. Op de begane grond vol
tooit zich immers het drama van de
kerk, dat sommigen een tragedie schijnt,
voor buitenstaanders soms de indruk
geeft van een komedie te zijn, maar
door de kerk zelf wordt ervaren als een
epos. Spr. wees er op, dat men zonder
Christus niets kan doen en evenzeer dat
het licht in Christus pas geloofwaardig
wordt voor de wereld, wanneer er ook
van eenheid sprake is. Scheuringen en
tweespalt worden in de bijbel sterk ver
oordeeld en hoewel de kerken hiervan
wisten, vervielen ze toch tot eenzijdig
heden, die ze gingen koesteren als eigen
specialiteiten. Zo hebben de gereformeer
den wel over mede-christenen buiten hun
kerk gesproken, alsof ze buiten de „al
gemene kerk” stonden. Ze zijn echter in
minskdom, dat by steat is de kosten dêr-
fan to biteljen. De produksje is net to
great op him seis, mar der is mar in
diel fan it minskdom, dat genóch for-
tsjinnet om it keapje to kinnen. Ut him-
sels soene dêrom de lanbouprizen op in
peil komme, dat it yn de moderne yn-
dustrylannen net mooglik wêze soe om to
buorkjen.
De wraldmerkprizen fan de lanboupro-
dukten lizze sa leech, dat op dy ba’sis
gjin inkeld lan mei in modern libbens-
peil syn lanbou yn stén halde kin. Dochs
wolle dizze yndustrylannen dizze lanbou
net misse. Alderearst net om har sels-
stannichheit to biwarjen.
In lan, dat alle dagen foar syn iten en
drinken op it fiere bütenlan oanwiisd is,
is om allerhanne reden fierst to gefoe-
lich. Mar as reden nümer ien is it mili
taire needsaek, dy’t de trochslach jowt.
Sünder eigen agraryske produksje is in
lan folslein warleas en hat syn leger ek
gjin sin.
Allinnich al om dizze reden wolle de mo
derne lannen har lanbou halde. Mar dat
haldt ek yn, dat hja de minsken, dy’t yn
dy lanbou wurkje, dus boeren en arbei
ders, in lean gunne moatte, dat op it peil
stiet fan dy lannen en dat hja har On
kosten mei de opbringst goed meitsje
moatte. Dizze konsekwinsjes binne foar
alle moderne lannen de grounslach fan
har agraryske polityk, likegoed yn
Amearika as yn de EEG-lannen en Skan-
I dinavie.
Deze sprak hierna over „Mogelijkheden
en kruisen op de weg naar de samen
werking tussen de kerken.
Spreker begon zijn vrij nuchter en zake
lijk betoog, gespeend van alle emotionele
retorica, met de opmerking dat deze tot
standkoming van een gemeenschap van
plaatselijke kerken niet op zichzelf
stond, maar dat deze ook in andere
plaatsen gestalte heeft gekregen, bijv,
in Eindhoven, Vlaardingen, Meppel, En
schede, Bussum-Naarden, Sneek, Apel-
doo: i enz. Achter dit alles werkt de
drano om vorm en gestalte te geven aan
waarheden, die op de achtergrond dreig
den te geraken, bijv, dat allen die in
Christus geloven één behoren te zijn en
dat men dus dingen, die men gezamen
lijk kan nastreven, niet moet doen in ’n
gescheiden optrekken. De behoefte om
meer samen te doen werd reeds gevoeld
tijdens de laatste oorlog. De kerken
hadden toen elkaar nodig om „van de
vingers een vuist te maken”.
dit opzicht wel op hun plaats gezet.
Men moet Paulus, Petrus en Apollo
niet tegen elkaar uitspelen. Dit leidt al
tijd tot scheuringen en geeft ademnood,
terwijl men juist in de kerk ruim moet
kunnen ademen. In dit opzicht is de en-
quete „God in Nederland” leerzaam. Hier
blijkt dat elke kerk een bepaalde image
heeft die tot in alle lagen is doorgedron
gen. Zo wordt de rooms katholieken door
velen gezien als vooruitstrevend en ver
draagzaam, de hervormden als niet be
krompen en niet schijnheilig, de gere
formeerden als zwaar op de hand, schijn
heilig en onverdraagzaam, maar niet op
pervlakkig. Met deze image zal men
het voorlopig nog moeten doen. Het zijn
evenzovele barre en boze kruisen op de
weg naar de eenheid. Maar het gaat er
niet alleen om hoe anderen de kerk
mensen zien, ook hoe zij zich zelf zien.
De kerken van Bolsward zijn begonnen
met niet teveel te kletsen, maar heb
ben direkt de daad bij het woord ge
voerd. De zo uitstekend geslaagde kle-
dingaktie is daarvan een duidelijk be
wijs. Toch zal het samen verder optrek
ken wel stuntelig gaan. Wij zijn mensen
met een beperkte blik en er zijn veel
tegenliggers op de weg.
Uit een enquette blijkt, dat 70 pct. van
onze bevolking één wereldkerk ze
willen. Natuurlijk behoeven de kerken
niet direkt hun eigen gezicht te verlie
zen. Er zijn nu eenmaal verschillen, die
men niet zo weg kan werpen. Maar als
het natuurlijke maar eerst komt en dan
geestelijke, gaat het in de goede richting
Op het moment, dat het geestelijke na
tuurlijk is, zijn we al een heel eind met
elkaar op pad.
Na een muzikaal intermezzo „Nëher
mein Gott zu Dir” van E. Ruh, gespeeld
door Oranje, volgde de eigenlijke pre
sentatie van de werkgemeenschap van
kerken en had de installatie van de raad
plaats bestaande uit de volgende per
sonen: ds S. J. Wouda, W. de Witte
(herv. kerkeraad), W. Bos, S. Burgh-
graef (geref. kerkeraad), W. H. Polman
T. Hettinga (r.k. parochieraad), H. Zui-
derhof, Th. v. Buren (doopsgez. kerke
raad), J. Haagsma, C. Visser (bapt.
kerkeraad. Voorts mevr. A. v. d. Meer-
v. d. Klei, J. Wöttdstra, kap. J. Stolk
ofm, J. Hogervorst, S. Mensonldes, en
(namens de jongerengroepen) mej. Joke
Karsten en Alfred Knorr.
Terwijl de raadsleden bleven
Hwat hat
Bolswards Nieu wsblat
STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND
Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en Wymbritseradeel.
werd gebeden uit het hogepriesterlijk ge
bed: Johannes 17 v. 6-23, waarna de
aanwezigen zongen:
Aan wat op aarde leeft,
geeft Gij hetzelfde brood,
en wie er U om smeekt
wordt met Uw Geest gedoopt.
Geef ons dezelfde taal
om Uw woord te verstaan.
Bewaar ons in Uw hand,
bewaar ons in Uw naam.
Wie in Uw vlees gelooft
geeft Gij Uw eeuwig woord;
omdat Gij zijt gedood
bestaan wij altijd voort.
Leid al wie leven wil
Uw woning tegemoet
omwille van Uw dood,
omwille van Uw bloed.
O Geest die levend maakt
en voegt het al aaneen,
wij zijn verstrooid geraakt
maar Gij houdt ons bijeen.
Weersta toch aan de macht
die onze harten scheidt.
O alvermogend Woord,
o Licht van eeuwigheid.
Aan de kerkgeschiedenis van Bolsward kan een nieuw en hopelijk belangrijk
jaartal worden toegevoegd: 1968 Installatie van de werkgemeenschap van
kerken”. Toen vrijdagavond de bronzen klokken van de aloude Martinikerk
beierden over de stad, stroomden van alle kanten, dit laatste letterlijk zowel
als figuurlijk, de mensen toe om in het geref. kerkgebouw aan de Gasthuis
singel getuige te zijn van de installatie van de raad van kerken.
Vooraf was reeds een begroetingssamenkomst voor genodigden gehouden in
het geref. centrum, waar de deelnemers een koffiemaaltijd werd aangeboden.
In de kerk stond de bijeenkomst, die een plechtig, stijlvol en tegelijk sober
karakter doeg, onder leiding van ds H. Kreb. Muzikale medewerking werd ver
leend door het chr. muziekkorps Oranje. Het orgelspel werd verzorgd door de
heer J. J. C. Terpstra.
Na een woord yan welkom en groet werd meteen het woord gegeven aan de
het vormingscentrum De Drieklang te
om te hangen. Hij kwam ook al op de t.v. De schilder van Herbayum, Joop
Huisman, heeft hem nl. geschilderd. Ik waardeer deze mens meer dan minister
Luns, al-1 s ^r.
fan de büterkonsumsje troch legere pri- 1
zen, faeks in bilêsting op it féfoer om de
produksje öf to remmen en binammen it
ynfieren fan in tydlike nederlanske ga- i
ransjepriis, salang de ünderhannelingen
yn de EEG net klear binne mei de EEG i
suvel en fleisregelingen, Yn de formid-
dens fan de topminsken is men bang, i
dat dit net foar 1 juny klear komme sil,
sa as de ófspraek wie, mar dat it wol
ris in slepende histoarje wurde kin. En
dan is it sinneklear, dat der tydlik help
komme moat fan de oerheit. Dizze ton-
gerslach by heldere loft makket party
minsken daliks oerstjür. Der binne al ge
tallen fan jonge boeren, dy’t it spul oer-
nimme soene, mar nou ynienen de moed
forlem hawwe en it net mear oandoare.
By de lanbouwurktugenhannel fornimt
men it troch it ófbistellen fan djüre
wurktugen, de ünderhannelingen oer it
kollektyf arbeidskontrakt binne op it
deade punt komd en sa sil der wol mear
wêze. Dizze symtomen binne wol nijs-
gjirrich, mar net sa botte bilangryk. Dat
is de earste skrik fan minsken, dy’t pas
wekker wurde as de slach fait, hja hiene
allang oansjen komme kind, dat it waer
net doogde en de loft driigend opsetten
kaem. Hawar, dat foroaret wol wer. Fol
ie slimmer is it it twadde probleem hwer-
foar wy nou net komme to stean, mar
dat al jierren op üs öfkomt en noch nea
in ófdwaende remeedzje foar foun is.
De kwael: is: De agraryske produksje yn
fan 'frjemde molkpoeijer, in forgreating de wrald is to great foar dat diel fan it