Forse koncessies toch afgewezen Gabe Shroar door Franse arbeiders Verlenging uitgesteld c.a.o.ss BS kpj Ft Socialisten verloren in Italië Het vliegdekschip Karei Doorman wordt uit de vaart genomen 8e Elfstedentocht te water IIIIIIIIIIIIIIIIIII^IIIIIIIIIIIIIIIIIN STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND S/ 107e JAARGANG No. 42 VRIJDAG 31 MEI 1968 Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS W ymbritseradeel. Hwat Hat üs hjoed to sizzen i Studenten Socialistisch verlies Akkoord Afscheid door de ARP. Hier een foto van de waag te Makkum in miniatuur, gemaakt door de Advertentieprijs: 16 cent per mi» Ingezonden mededelingen dubbel tarief Contractprijzen op aanvraag Uitgave: A. J. OS1NGA N V, Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 Telef. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) De houding van de grootste regerings partners, de Katholieke Volkspartij, was tot deze week nog wat onzeker. Binnen de Tweede Kamerfraktie van de KVP zijn wel tegenstanders van de nieuwe regeringsplannen te vinden, maar het is aan de andere kant een publiek geheim, dat de meerderheid van de KVP-fraktie er in het geheel niets voor voelt iets te ondernemen, dat de regering ook maar nog zo’n beetje aan het wankelen zou kunnen brengen. De KVP-fraktie zou begin deze week bijeen komen om de zaken nog eens goed door te nemen; Het zag er niet naar uit, dat dit nog deze week tot een duidelijk geluid uit de KVP-hoek zou leiden. De taktiek van fraktievoorzitter Schmelzer schijnt te zijn, dat beslissingen over alle belang rijke problemen van dit moment - lonen, belasting, werkloosheid - worden uitge steld tot het najaar, wanneer de nieuwe begrotingen worden gepresenteerd. De opzet van de heer Schmelzer lijkt daarbij te zijn de wat verhitte gemoederen van In Italië zijn parlementsverkiezingen ge houden, die vooral voor, de socialisten waardig te demonstreren kan er dus wel iets worden bereikt. Het behoeft niet altijd staking en revolutie te zijn. Abonnementsprijs f 3-50 per kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 lendracht fan sin jowt frede en min ge meentewerkman Marten Nadema te Makkum. Nadema is er mee begonnen in 1966 en heeft er ongeveer zes uur per dag aan gewerkt, samen ongeveer 1500 uren. Het geheel is van beton en het dak bestaat uit 9 stukken. Alles is uitneembaar. (Foto Boersma, Pingjum) Bolswarils Nieuwsblad WASHINGTON. De Amerikaanse kern- onderzeeboot Scorpion, welke op de At lantische Oceaan wordt vermist. Het vaartuig heeft 99 mensen aan boord. wist van te voren, dat zij met dit voor stel én werkgevers én werknemers tegen zich in het harnas te jagen. De werkne mers hebben dit het afgelopen week end al laten merken door massaal in Utrecht te demonstreren. Deze week zou blijken in hoeverre de regering ook de Tweede Kamer in een moeilijke po sitie heeft geplaatst. Wanneer dat zo is, ligt de reddingboei van het uitstel ge reed. Het heeft wat gerammeld binnen de regeringscoalitie. Voor het eerst sinds het optreden van het kabinet-de Jong is onenigheid ontstaan over het te voeren regeringsbeleid tussen de partners KVP-VVD-CHÜ-ARP. Het zjjn met name de Anti- Revolutionairen, die moeilijkheden hebben met het loon- en financieel beleid van de regeringsploeg de Jong. Deze moeilijkheden kwamen de vorige week naar voren na de regeringsnota aan de Tweede Kamer over het te voeren loonbeleid en de plannen ten aanzien van belastingverlaging en ekstra maatregelen tegen de werkloosheid. In de Tweede Kamer was het de vorige week de Anti-Revolutionaire afgevaardigde Goudzwaard, die vertelde dat de ARP het met enkele onderdelen van de regeringsplannen helemaal niet eens is. Deze week zon - ter gelegenheid van het grote loondebat - nog een aantal bezwaren nader worden uitgewerkt: niet alleen door de oppositie, maar ook OVIDO (Asturie, Spanje). Prinses Irene (r.) brengt op het ogenblik een bezoek aan Asturie. De foto toont haar met de echtgenote van een mijnwerker aan de Sotonmjjn, waar eens prins Charles Hugo als mijnwerker werkte. nu de gelegenheid te geven af te koelen. Bovendien gelooft hij, dat de beslissin gen - indien ze kunnen worden uitgesteld - straks min of meer verdwijnen in de geweldige hoeveelheid begrotingszaken en daardoor als detailzaken kunnen wor den afgedaan. Belangrijke voorwaarde voor dit plan (dat uitlekte na een beraad van de re geringspartijen met enkele ministers) is, dat de regering bakzeil haalt. De minis ters Roolvink (sociale zaken), Witte- veen (financiën) en de Bock (ekono- mische zaken) hebben pas de vorige week in een nota aan de Tweede Kamer het loonbeleid uiteen gezet. Daarop zou den zij nu weer moeten terug komen. Erg moeilijk is dat overigens niet, want in de nota is voorgesteld de lonen dit jaar nog ongemoeid te laten en pas vol gend jaar met maatregelen te komen. De belangrijkste maatregel voor 1969 moet volgens de nota een verlenging zijn van de kollektieve arbeidsovereen komsten met een half jaar. De regering Van 15 tot en met 20 juli wordt voor de achtste maal de vierjaarlijkse Friese elf stedentocht te water gehouden, georga niseerd door de watersportvereniging De Meeuwen te Leeuwarden. Op 15 juli om 9 uur ’g morgens gaat achter de Prinsen tuin te Leeuwarden de indrukwekkende vloot van zeilboten, motorboten en ka no’s van start voor een tocht van ruim 216 km. Alleen dat schouwspel aan de voet van de oude Oldehove is al uniek, de tocht zelf is voor een Fries en vreem deling een onvergetelijke belevenis in het land van wolken, wind en water, al dus schrijft „Dit is Friesland”. Op de eerste dag wordt van Leeuwarden via Bergum door de Stroobosservaart (maximale doorvaarthoogte 2.95 m. bo ven Fries zomerpeil) naar Dokkum ge varen, een afstand van 37.7 km. Op dins dag 16 juli wordt 37.1 km afgelegd op de tocht van Dokkum via Leeuwarden naar Franeker. Van de oude akademiestad gaat de vloot op woensdag 17 juli naar Harlingen en Bolsward, hetgeen niet meer is dan 26.8 km. De maximale door vaarthoogte Harlingen-Bolsward is 2.30 m. boven Fries zomerpeil, Franeker- Bolsward via Wommels 2.50 m boven Fzp. Op donderdag 18 juli wordt vanuit Bolsward via Workum Staveren bereikt en op vrijdag 19 juli vaart de vloot naar Hindeloopen en Sloten. De bruggen op het trajekt naar Hindeloopen hebben een maximale doorvaarthoogte van 2.30 en 2.40 m. boven Fzp. Op zaterdag 20 juli komen de deelnemers via Ijlst en Sneek aan de finish in hotel Oostergo te Grouw. De kanovaarders varen een kortere rou te dan de rest van de vloot. Ten aanzien van de officiële doorvaarthoogten dient do4r degenen, die geen enkel risiko willen lopen, te worden gerekend op een waterstand van circa 15 cm. boven Fzp. wat inhoudt dat de doorvaarthoogten evenveel lager kunnen zijn. Alle deel nemers krijgen een fraaie herinnering aan deze tocht. De inschrijving sluit of ficieel 30 juni maar kan bij een zeer grote deelname eerder worden gesloten, zodat het aanbeveling verdient aanmel dingen zo vroeg mogelijk te doen sekre- tariaat De Meeuwen, d’Hondecoeterstr. 55, Leeuwarden). Het inleggeld bedraagt f 25 per schip, kano's half geld, waarbij hét bruggeld is inbegrepen. In de overnachtingsplaatsen zijn ruime mogelijkheden voor proviandering en ontspanning. Wie het allemaal dit jaar mist moet vier jaar wachten. De onrust onder de studenten, in Duits land begonnen en toen overgeslagen naar Parijs, waar zij het gezag een ernstige slag hebben toegebracht, duurt inciden teel voort. Zeer links georiënteerde anar chisten en kommunistische studenten hebben in Brussel enkele gebouwen van de vrije universiteit bezet. In Engeland is betoogd, evenals in Duitsland, waar de wet op de uitzonderingstoestand nog het mikpunt blijft. Ook in Stockholm hebben verscheidene honderden studen ten gedemonstreerd. Lang beraad van de regering leidde er toe, dat deze kontakt zocht met de vak bonden en de werkgevers voor het ple gen van overleg. Dat was al voordat president De Gaulle vrijdagavond het Franse volk toesprak en hervormingen toezegde. Hij wilde, zo kreeg het Franse volk te horen, de taak wel weer op zich nemen het lot van het Franse volk in handen te nemen om het te leiden naar een toekomst met aanpasing van de ekonomie aan de nationale en interna tionale eisen van het ogenblik. Alsof dat niet al tien jaar lang zijn taak is. Maar nu wil hij er een nieuw mandaat voor hebben en wel via een referendum. Op die manier moet het Franse volk uit spreken of het achter hem staat of niet. Winnen de neen-stemmers, dan zal hij aftreden, zo kondigde hij aan. De rede is o het algemeen slecht ontvangen, omdac er geen enkel belangrijk punt in uitgewerkt was. Men kon er slechts uit opmaken, dat de president inzag, dat het tot nu toe gevoerde beleid gefaald had. Het enige vliegdekschip van de Kon. Marine, de Karei Doorman, gaat ver dwijnen. De regering had al eerder besloten om het kostbare schip in de loop van het volgend jaar uit de vaart te nemen, maar de onfortuinlijke branden van en kele weken geleden hebben het lot van het schip sneller bezegeld. De reparaties worden te duur om nog lonend te zijn. Deze week zouden minister den Toom (defensie) en staatssekretaris v. Es (marine) het besluit definitief maken. De marine onderhandelt al met buiten landse vliegtuigfabrieken over versnelde aflevering van speciale vliegtuigen voor de onderzeebootbestrijding. Deze toestel len, die vanaf het land opereren en een groot vliegbereik hebben, moeten de taak van de Karei Doorman ovememen. Het daarop volgende overleg met de vak bonden en de werkgevers liep snel uit op een akkoord, waarbij het minimum loon van 400 frs. per maand op 550 frs. (400 gulden) is verhoogd. Aangezien ongeveer 20 pct. van de arbeiders tot nu toe de 550 frs. niet haalde, betekent dit een niet onaanzienlijke aderlating voor de werkgevers. Bovendien zouden de andere lonen eerst met 7 en per 1 oktober met 3 pet. worden verhoogd, waarvan men de dit jaar reeds gegeven verhogingen zou aftrekken. In 1970 zou de werktijd verkort worden. Met 2 uren voor wie 48 uren of meer werkt, met 1 uur voor wie 45 uren of meer werkt. Over verlaging van de pensioen gerechtigde leeftijd zal snel onderhan deld worden. De regering van haar kant toonde zich bereid de kinderbijslag voor het derde en volgende kind te verhogen, het ouderdomspensioen te verhogen tot even boven de f 2000 en de belasting, in het bijzonder voor de lagere inkomens te verminderen. In 27 uren onderhandelen hebben wij datgene bereikt, waarvoor wij al jaren hebben gevochten, merkte een katholieke vakbondsleider op, terwijl de kommunis tische CGT zich met de toch nog gedeel telijke inwilliging van haar eisen niet ontevreden toonde. Premier Pompidou noemde de akkoorden uiterst belangrijk. De arbeiders in de fabrieken van Renault Citroen, Berliet, Sud-Aviation en de chemische fabriek van Rhodiaceta kon digden echter binnen enkele uren aan, dat zij niet met de akkoorden instemden. De stakingen duren tot op het ogenblik van schrijven voort. Dit incident bewijst eens te meer, dat de vakbonden op geen enkele wijze het vertrouwen van de ar beiders hebben. De regering en de par tijen hebben het evenmin en dat is een van de verschijnselen die in Frankrijk op het ogenblik het meeste zorg inboe zemen. Lijstje Het gaat overigens niet meer alleen om het loonbeleid. Deze weken koncentreert alles zich op het gehele sociaal-ekono- mische programma. Het is wel eens goed het hele lijstje nog eens onder elkaar te zetten. Naast de loonvoorstellen heeft de regering name lijk ook nog andere programma’s inge diend Belasting: Minister Witteveen wil per 1 jan. 1969 de loon- en inkomstenbelas ting verlagen. Het juiste bedrag wil hij pas in het najaar noemen, maar het zou om minstens 150 miljoen gulden gaan. Deze verlaging moet een reeks van ont wikkelingen kofnpenseren - de prijsstij gingen van 1969, de hogere omzetbelas ting, het uitblijven van loonsverhogin gen, de geldontwaarding. AOW: De regering wil eveneens per 1 jan. 1969 de uitkeringen van AOW en AWW met minstens één procent verho gen. Dit eveneens als kompensatie voor de prijsstijgingen, die het gevolg zullen zijn van de nieuwe (BTW-) omzetbelas ting. De regering wil dit financieren via hogere premies (stijging van 0.1 pet.), maar ondervindt daarbij tegenstand van opnieuw de ARP, die meent, dat niet de premies, maar de overheidsbijdrage in de financiering moeten stijgen. Werkloosheid: De regering wil 150 mil joen ekstra stoppen in de bestrijding van de werkloosheid. Minister Roolvink (sociale zaken) denkt hierbij aan een paar hoofdpunten: uitbouw regionale in dustrialisatie, meer openbare werken ter bestrijding van de werkloosheid in de bouw, stimulering van partikuliere bouwprojekten, aanvullende werkgele genheid in gebieden met hoge werkloos- - i heid, hogere mobiliteit van de arbeids krachten door vergoeding van pendei- kosten, betere vakopleiding en verster king van de arbeidsbureaus. Het nodige jèld moet worden opgebracht door het bedrijfsleven. De regering wil namelijk 'le teruggave van omzetbelasting over 'nvesteringen met tien procent vermin deren. In 1971 kan het bedrijfsleven dan lanspraak maken op een ekstra investe ringsaftrek van tien procent. Kinderbijslag: Ook de uitkeringen inge volge de kinderbijslagregeling gaan om hoog. Vooral de grote gezinnen moeten hiervan profiteren. Over de financiering van deze maatregel is nog niets bekend. Onder de druk van de publieke opinie heeft de regering haar loonvoorstellen I in de ijskast moeten zetten. Ook door minder gunstig verlopen zijn. Van de 3 a 4 miljoen nieuwe kiezers hebben bij zonder velen zich gewend tot de kommu- nisten en de linkse socialisten ten koste vaak van de nu al enkele jaren herenig de sociaal-demokraten en socialisten van Nenni. De kommunisten behaalden 1.5 pet. meer stemmen dan in 1963. De na het samengaan van beide socialis tische partijen afgescheiden groep van de proletarische eenheid, die zeer dicht bij de kommunisten staat, kreeg 4.5 pet. De socialistische partij, die in 1963 19.9 pet. van het aantal kiezers achter zich kreeg, bracht het nu niet verder dan 14.5 pet. Hoewel de chr.-demokratische unie met een vooruitgang van 0.8 pet. op 39.1 pet. kwam, betekent het socialis tische verlies een ernstig gevaar voor de coalitie van chr.-demokraten, socialisten en de kleine republikeinse partij, die ook wat winst boekte. De socialisten hebben nl. het gevoel, dat de hervormingen, die zij met de regering van het linkse cen trum hadden willen doorvoeren, tot niets zijn gekomen en dat zij zich daardoor de ergernis van him kiezers op de hals heb ben gehaald. Bovendien bestaat het ge vaar, dat de machtsverhoudingen in de chr.-demakratische partij door het teri’0'- vloeien van kiezers, die een vorige keer uit af keer van de linkse centrum-koalitie naar de liberalen waren gevlucht, wat veranderen en dat de rechtse invloed in de partij sterker zal worden. Bij de re geringsvorming zal moeten blijken of deze vrees bewaarheid zal worden. Frankrijk ig vorige week in een ernstige krisis terecht gekomen. Nadat eerst de studenten in aktie waren gekomen en van de regering de toezegging van koncessies hadden gekregen, zijn de arbeiders in beweging gekomen. Grootscheepse stakingen en bezetting van fabrieken werden uit alle delen van het land gemeld, zonder dat het tot botsingen of ongeregeldheden ig gekomen. De regering heeft in elk geval niet de fout gemaakt om met geweld de fabrieken te ontruimen. De omvang van de staking wordt geschat op acht miljoen arbeiders die merkwaar digerwijs helemaal niet wachtten op de stakingsparolen van de vakbonden. Voor de vakbonden zat er weinig anders op dan zich achteraf aan het hoofd van de beweging te stellen en eisen te formuleren. Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en FOSH IE 21/5 ATJ.ANII9CHE

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1968 | | pagina 1