Zesde improvisatieconcours op Gahe Skroar hoog niveau in Winnaars Kees van Houten en Jan Jongepier Fan de Martinytoer iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiin 1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIH STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND ft Si gg jf F i «BI No. 44 107e JAARGANG DINSDAG 11 JUNI 1968 Wymbritseradeel. Hwat hat ós hjoed to sizzan Het kleine orgel Het grote orgel Stadhuis ze dit als AMSTERDAM. Nadat prinses Beatrix vanmiddag het r.k. kinderhuis Arnstel- stad had geopend, kreeg zij een rondleiding door het gebouw en langs ver schillende stands, waarbij zij haar krachten beproefde op een plank met spijkers. Op de foto is te zien, hoe verheugd zij was bij een rake klap. Advertentieprijs: 16 et per mm Ingez. mededelingen dubbel tarief Contractprijs op aanvraag Abonnementsprijs f 3,50 p. kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 bouhoeke leit net yn in nije Eemshaven, mar yn in oansluting mei Hollan. Südlik Flevolan is nou droech mealle, it folgjen- de projekt is de Markerwaard en dêrmei komt it eigentlike Hollên al wer in stik tichterby. De needsaekllke oanliz fan swietwetterbasins makket in fêste for- bining tusken Inkhuzen-Staveren moog- lik en opportuun. Mei dizze skematyske opset fan de for- biningen krije yndustry en rekreaesje fantastyske kansen, dy’t folie reëler bin- ne as hwat de minister fan ekonomyske saken üs to halden joech. En it is ek düd- lik to merkbiten, dat folie deskundigen oer dizze opset folie gunstiger oardielje as inkelde jierren lyn. It is gjin nijs, dat ik oer de gearwurking yn it Noarden net botte enthousiast bin en dat sit him hjiryn, dat ik net sjen kin, dat in forbettering fan üs situaesje fan dy kant komme kin. Wy moatte net fierder fan it sintrom, mar tichterby. It is myn fêste oertsjüging, dat de ta- komst fan Fryslan leit yn in oansluting by de ranstêd: Hollan. En jier nei jier sille der mear minsken komme, dy’t dat ek ynsjogge. Wy hawwe en halde de earste jierren jit yn ’e wyn, mar as wy meimekoar de autoriteiten ta it ynsjoch bringe, dat allinnich lans dizze wei it Noarden üt syn isolemint en ta in reële yntegraesje brocht wurde kin, dan daget it einlings foar it fortüteazge FryslAn. Tj. de J. Allinne hy is lokkich dy’t it mient to wêzen Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Ultg. A. J. OSINGA n.v., Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 Tel. 2044 Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) Prijsuitreiking door ds Kreb aan de winnaar van het zesde orgelimprovisatie- konkours zaterdag jl., de heer Jan Jongepier uit Purmerend. (foto L. Spijksma) ji ‘i i1 i Bolswards Nieuwsblad niet geweest zal zijn. Maar dat enkele deelnemers dit toch gepresteerd hadden, vervulde hem van bewondering. Ds. H. Kreb bedankte tenslotte de jury nog en bracht dank aan Aafje Heynis, met wier aanwezigheid hij zeer ingeno men was. De overige medewerkers aan het konkours vermeldde hij niet alle bij name. Twee zou ik nog willen noemen, nl. de heren A. Houtman en J. Boeyenga, die in de hoedanigheid van registrant (wiens taak nogal gauw over het hoofd wordt gezien), de onmisbare paranimfen van de improvisatoren waren. Bolsward» monumentale Martinikerk fungeerde zaterdag 8 juni letterlijk en figuurlijk als schuilplaats voor allen, die het improviseren een warm hart toe dragen. Nie<t alleen is tijdens het zesde orgelimprovisatieconcours - na één jaar niet te zijn gehouden - op grootse wijze gebleken, dat ons land improvisatoren van klasse bezit, die zich gerust kunnen meten met die van andere landen, maar bovenal zijn de sombere gedachten, die men vorig jaar doop het ontbreken van het concours mocht hebben gekregen, de wereld uitgeholpen. De improvisatie leeft en hoe! Vergeleken bij het laatste concours in 1966 is weer een hoger peil bereikt. Wie zaterdag in het imposante ke.rkgebouw toefde om te luisteren, is niet teleurgesteld naar huis gegaan. Hij is getuige geweest van de ernst waarmee de vier kandidaten zich van hun taak gekweten hebben, hij heeft zich kunnen laten meeslepen door de schepping van het moment, het scheppen waarvoor niet enkel een hoge kennis van zaken, door jarenlange studie aangekweekt, maar niet in het minst een grote dosis durf nodig is, waarbjj niet vergeten mag worden dat men met een orgel te maken heeft, waarvan het wezen nooit mag worden aan getast. Wie voor dit alles de reis naar het kulturele Mekka van Friesland heeft ondernomen, is volledig aan zjjn trekken gekomen. TT NOARDEN HALDT YN ’E WYN Nei alle nota’s, hearings en gearkomsten kin men op it heden ien ding fêststelle: de posysje fan it Noarden is troch dat alles net foroare, it bliuwt in gebiet, dêr’t minder fortsjinst, minder takomst en mear wurkeleazens is as fierder om utens. It is gjin akute sykte, de kwael is chronysk al mear as in ieu lang. En yn dat Noarden is de provinsje Fryslan it minst foarütgien. Sünt 1950 naem Grins ta mei 10.5 Fryslën mei 8.8 mar Drinte mei 24 Gean wy noch in stapke fierder, dan docht bliken, dat yn Fryslan twa gebieten binne, dy’t in tige swiere sile lüke, dat is earst de Bouhoe ke en twa de Südwesthoeke. Der is de groei sa minimael, dat it winliken net to sjen is. Sünt 1951 binne yn de Süd westhoeke 20.000 minsken mear berne as forstoarn. Mar fan dy 20.000 binne der 18.000 om utens gien, wy hawwe der hjir yn dy 16 jier mar 2000 fan halden, dat is 125 yn it jier oer 13 gemeenten. By dizze gemeenten binne dan jit Snits en Boalsert, dêr’t yn dy tiid in lytse 10.000 minsken mear binne komme to wenjen, dus de oaren hawwe, de ien mear de oare minder, forlies hawn. De suvere plattelansgemeenten sa as Wün- seradiel en Gaesterlan krije hjirfan de hurdste klappen en alle moaije wurden to’n spyt kin men op dizze wize hjir gjin forbettering forwachtsje. Faeks sil men better bigripe kinne hoe ünnoazel lêsten- deis de wurden fan Minister de Block üs yn de earen klonken, doe’t hy üs treastje woe mei de prinsipiële tasizzing fan in haven yn it fierste hoekje fan Grins. Dat wie foar dizze beide meast bidrige die- len fan Fryslan in skeamele gekoanstek- kerij. Hwant hwat der ek fan dy tasiz zing op ’e hispel komme sil, de bouhoeke en de Südwesthoeke bliuwe der kald fan. Wy steane foar dizze dielen fan de minst foarütgeande provinsje jit oan it earste bigjin. E'1 de autoriteiten, dy’t de regea- De deelnemer» Van de vier deelnemers konden drie de orgels reeds uit vorige concoursen; Anco Ezinga (1966), Kees van Houten (1962 en 1963) en Jan Jansen (1966, koraal- prijs). De vierde deelnemer was Jan Jongepier uit Purmerend. De opgave, waarvoor zij stonden, was eveneens in 1966 tweeledig. Op het koor- orgel moest een koraal geharmoniseerd en vervolgens tot partita bewerkt wor den. Deze opdracht moest a prima vista vervuld worden. Op het Hinschorgel moest op een passacaglia en fugatema geïmproviseerd worden, waarvoor iedere deelnemer een half uur voorbereidings tijd kreeg. Een passacaglia is een heer- Nadat in het kerkgebouw de beide win naars al bekend gemaakt waren, vond in het stadhuis de officiële prijsuitreiking plaats. In zijn speech verwelkomde de voorzit ter van het orgelkomité, ds H. Kreb, allereerst b. en w. (met dank voor het disponibel stellen van het fraaie stad huis), voorts vertegenwoordigers uit Haarlem en Arnhem en verdere aanwe zigen, die luister bijzetten aan de plech tigheid, die een ongedwongen karakter had. Met name werd nog de aanwezig heid van mevr. Faber gememoreerd, die spreker „de machiniste van de provin ciale kultuurmachine" noemde. Zijn korte rede werd nu en dan over goten door een scheut humor. Grote hi lariteit verwekte de voorzitter toen hij grapte, dat hij in de hoedanigheid van predikant nu eens geen gebruik maakte van een tekst - wel gemakkelijk overi gens, zoals immers het Improviseren ge makkelijk gemaakt wordt door een tema - Spreker schetste vervolgens in enkele woorden het improviseren als de kunst waarvan je zo’n plezier hebt, welke je niet kimt laten en waaraan niet alleen de improvisator vreugde beleeft, doch ook degenen die luisteren. Bij een im- provisatiekonkours moet ook de jury niet vergeten worden, die eveneens in het licht der schijnwerpers staat en veelal natuurlijk een andere mening heeft dan de leek. Het volgende punt was het verrichten van de uitreiking der prijzen. Aan iedere deelnemer overhandigde de voorzitter ■als aandenken aan het konkours het zil veren nootje, waarna hij aan Jan Jonge pier, de man die voor het eerst meedeed en nb. met de prijs ging lopen, de grote zilveren noot uitreikte. Kees van Houten stelde hij een bord van Makkumer aar dewerk ter hand, hem eveneens veel goeds op zijn orgelloopbaan wensend. Van dè juryleden kreeg George Stam het woord, die de improvisatiemiddag uitermate boeiend had gevonden en van oordeel was, dat het fugatema zwaar en moeilijk was, zodat de organist letterlijk aan handen en voeten gebonden was. Grote bewondering had hij voor alle deelnemers, die hij alle met ere wilde noemen. Het peil noemde hij van goed tot zeer goed. Bij de koraalbehandeling had hij toch meer mogelijkheden willen zien. De heer Stam gewaagde verder, dat hij het fugatema in het pedaal niet zou hebben kunnen spelen, wat waarschijn lijk de bedoeling van de Klerk ook wel ring advisearje, hiene mei in lange wiis- finger wize moatten op dizze gebieten, dy’t alderearst en aldermeast in krêftige stimulans nedich hawwe. Gjin moaije wurden oer tünbou bygelyks, dêr’t sa’n greate efterstan is by de greate tünbou- sintra, dat it hjir praktysk gjin kans hat, of der soene enoarme dingen dien wurde moatte. De kans foar dizze gebieten mei nainme foar de Südwesthoeke leit yn de ofheffing fan de isolearing fan dit gebiet en dus de opnimming yn de libbene stream, dy’t troch de oare lansdielen giet. Wy moatte üt it isolemint wei en dat kin. As ik ündanks de toloarstellingen fan de léste jierren dochs optimistysk bliuw oangeande de fierdere takomst, dan is it op de folgjende oerwegingen. Tagelyk mei de kop fan Noard-Hollan sil de Süd westhoeke in nije takomst yn ’e mjitte gean troch de forbining mei de Hollan1- nen. Op twa wizen. It fjouwerbaens meitsjen fan de ófslütdyk mei rykswei 43 en fier der fan Grins nei Nije Skans. Twad: it oanlizzen fan it spoar oer de ófslütdyk of via Inkhuzen-Staveren nei it Fean en dêrwei oer Drachten nei Grins. Mei de nije provinsiale wegen fan Ljouwert oer Boalsert-Warkum-Gaesterlan nei de Lemmer kin dan de oansluting mei de oare bilangrike forbining tusken Noard en Midden fan üs lan oanbrocht wurde. De takomst fan de Südwesthoeke en de Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en Prijswinnaars De koraalprijs ging naar Kees v. Houten die in 1962 en 1963 reeds aan het kon kours te Bolsward deelnam. Geboren in 1940, studeerde hij na zijn gymnasium opleiding piano en orgel aan 't Brabants konservatorium bij Hubert Houët en Louis Toebosch. Hij is thans organist aan de St. Lambertuskerk te Helmond. In 1965 behaalde hij reeds een tweede prijs op het improvisatiekonkours te St. Al bans (Engeland), terwijl hij in 1966 deel nam aan de internationale orgel dagen Rijnstreek te Arnhem. Op de vraag of hij zich in de jaren 1963-’68 welbewust op het improviseren had toe gelegd, deelde hij ons mee, dat hij in die jaren tweemaal aan de voorauditie te Utrecht deelnam, doch niet door de ma zen van het net kwam. De winnaar van de hoofdprijs was Jan Jongepier, thans 27 jaar oud, die in Bolsward voor de eerste maal aan het konkours deelnam en terstond dus met de hoogste eer ging strijken. Hij geniet reeds bekendheid door zijn artikelen in Het Orgel, uitgave van de Ned. Organis tenvereniging. Verder concerteert hij, evenals van Houten, regelmatig. Hij stu deert momenteel voor de Prix d’ Excel lence, waarvoor drie jaar staan. Zijn leermeester aan het conservatorium te Amsterdam was Piet Kee zelf drie keer winnaar te Haarlem) ,die in 1963 deel uitmaakte van de jury te Bolsward. Des gevraagd deelde hij ons mee dat bij deelname aan het internationale kon kours te Haarlem in de toekomst zeker overweegt, maar in elk geval nog ruim zeven ja-ar heeft om dit voornemen even tueel te verwezenlijken. Wij wensen hem de uitvoering 'zijner plannen toe. Tevens vroegen wij enkele deelnemers, onder wie ook Jan Weimers, die 5 juli ons land in Haarlem zal vertegenwoor digen, wat zij ervan vonden als de win naar nog eens in Bolsward zou mogen concerteren. Op welke vraag zij ant woordden dat dit eigenlijk heel gewoon zou zijn. We hopen dat iets dergelijks zo niet dit jaar dan toch in de naaste toekomst, verwezenlijkt kan worden. Ook zou men het konkours, evenals bij de konkoursen in Arnhem, Den Haag en Haarlem gebeurd, kunnen uitbreiden tot een muziekgebeuren van enkele dagen. Onwillekeurig slaat men aan het ver gelijken met voorgaande jaren. Dan kan terstond aangemerkt worden dat de pres taties dit jaar levendig waren en dat alle kandidaten blijk gaven van hoge inspiratie bij hun spel. Het team van dit jaar kan men gerust de mannen van het hoge plan noemen. Tegelijk verbaast het ons dat het konkours vorig jaar geen doorgang kon vinden vanwege het ont breken aan voldoende talent. Hoe is het mogelijk dat nu ineens zo'n viertal naar voren kwam, wier peil aanzienlijk hoger lag dan voorgaande jaren. Wat de verdere feiten van zaterdag be treft, dient allereerst het optreden van de alt Aafje Heynis vermeldt te worden, die met begeleiding van de nieuwe kan- tor-organist, de heer A. Houtman, een tweetal komposities van Christiaan Rit ter (plm. 1700) en Willy Barkhard (1900-1955) zong. Haar aandeel wil ik met de volgende woorden af doen: goe de wijn behoeft geen krans. Voor het optreden der deelnemers had men ge legenheid tot rondwandeling en tot be zichtiging der beide orgels. Waren we in het verleden bijv, orgelspel van een Wim van Beek, Nico v. d. Hoo ven en een Rene Rakir gewend, die hun taak op het Hinschorgel op de juiste wijze wisten te vervullen en de aanwezi gen bepaald voedden, dit jaar bleef zo’n orgelbespeling achterwege. Beide instru menten werden wel gedemonstreerd, het grote orgel niet door de kantor-organist zelf, naar we meenden op te maken. Tenslotte werd het ’s avonds ook nog een feest. Bij het binnenhalen van de vlag betoonde deze zich nogal onwillig haar hoge plaats te verlaten, alsof wilde zeggen: Laat mij maar vast tot volgend jaar hangen. Moet, een goed teken beschouwd worden? De belangstellende lezer delen w(j nog mee dat de NCRV het tweede gedeelte van het konkours hoopt uit te zenden op donderdag 13 juni van 19.30 tot 20.00 uur en van 21.55 tot 22.25 uur. J. A. v. d. Heide lijk improvisatie-objekt, waarvoor de deelnemers waarschijnlijk wel aanzien lijk beter getraind waren dan in 1963, toen ook een passacaglia (met gelijk luidend fugatema) tot de hoofdopdracht behoorde. Geheel anders stond het ech ter met de fuga, die ongetwijfeld de haren van alle kandidaten te berge heeft doen rijzen en waaraan slechts de kwa- lifikatie van heidens moeilijk gegeven kan worden. Uit het geheel sprak toch wel een kernachtig karakter. Jammer was het, dat het tema vrijwel niet in het pedaal te verwezenlijken was, terwijl het ook niet veel mogelijkheden bood om bepaalde details verder te ontwikkelen. Het temamateriaal werd dit jaar ge in alle onderdelen een uitgesproken rust en evenwicht, terwijl hij tevens in zijn registratie het orgel ten volle tot zijn recht liet komen, waarin de overige deel nemers niet alle slaagden. Met nr. 1 was hij tevens de man die het karakter van de fuga het meest onaangetast en onnodige deformatie achterwege liet, ter wijl hij de pedalen handig hanteerde. De jury had een moeilijke beslissing te nemen tussen deze twee kandidaten, maar de fraaie passacaglia, gebracht met een scherp besef van tonaliteit en met een open oor voor het wezelijke van een orgel, heeft toch de doorslag moeten geven, dat de hoogste eer naar nr. 4 ging. Een bewijs te meer, dat de jury zich niet heeft laten overrompelen door een stoutmoedigheid van bijv. nr. 3 (hoe mooi dan ook), maar wel bewust de beslissing heeft gezocht in vormge ving en ’t feit, dat de orgelimprovisator de wezenheid van de koninklijk instru ment niet uit het oog mag verliezen; daarvoor is hij ook organist. Was er bij de partita enigszins sprake van gemis aan variatie, aan de drie klavieren van het Hinschorgel was hier van geen sprake. De volgorde waarin hier werd gespeeld was nu ook voor de belangstellenden onbekend, daar men met de rug naar het orgel zat. Achteraf bleek de volg orde als volgt te zijn: Anco Ezinga, Kees van Houten, Jan Jansen en Jan Jongepier. Alle vier konden zij goed overweg met de passacaglia en zorgden voor knap variatiewerk. Nr. 3 begon zijn passacaglia nog met een korte vrije introduktie, waarvan een mordent het verrassende begin vormde. Bij de zware fuga lagen de zaken echter anders. De beste fuga leverde m.l. nr. 1, die in de expositie een fraaie omkering van het tema neerzette en tenslotte tot een goede slotkombinatie wist te komen; nr. 2 gaf wel een vloeiende improvisatie weg maar ontworstelde zich vrijwel geheel aan het tematisch erband; nr. 3 be kleedde ook hier een uitzonderingspo sitie. Hij liet het passacaglia tenslotte samengaan met het fugatema en be reikte daarmee toch een prestatie die men moeilijk alleen met het woord „grapje” kan afdoen; nr. 4 ontwikkelde evenals nr. 1, kwa opzet een goede fuga, kwam tot een gedegen kontrapuntiek en solide tussenspelen, hoewel zijn slotbe- handeling zwakker was dan die van nr. 1 (vermoeidheid Wanneer we de uitspraak van Albert Lavignac refereren, dat de improvisator aan drie eigenschappen heeft te voldoen, nl. kalmte, wijsheid en evenwichtigheid, dan moet gezegd worden dat nr. 4 als enige volledig aan deze eigenschappen heeft voldaan. Zijn passacaglia ademde komponeerd door Albert de Klerk, die het de improvisatoren dus bijzonder moeilijk heeft gemaakt. De jury bestond uit de heren Klaas Bolt, Jan Mul (die in 1963 het passacaglia- tema komponeerde) en George Stam (in 1963 eveneens in de jury en in 1965 kom- ponist van de tema’s). In een voor het publiek zichtbare, voor de jury uiteraard onzichtbare, volgorde traden achtereenvolgens op: Kees van Houten, Anco Ezinga, Jan Jansen en Jan Jongepier. In hun aller harmonisatie kan men moeilijk spreken van een groot niveauverschil. Bij de improvisatie van de partita - welke de eerste drie kan didaten uit drie variaties lieten bestaan, terwijl nr. 4 bijna van geen ophouden wist - kwamen wel verschillen naar voren. Nr. 2 bracht eenvoudige, maar uiterst doorzichtige variaties; nr. 3 was de enige die bewust een modem klank beeld nastreefde; nr. 4 bleek over een klaterende muzikale cloquntie te be zitten. Alle vier de kandidaten - het geen de heer Stam op het stadhuis nog even aanstipte - hadden op het punt van „afwisseling brengen in” toch meer kunnen presteren. Op het harmonisatie- onderdeel werd Kees van Houten win naar.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1968 | | pagina 1