ERFGOED VAN EDELGEHALTE Leerlingenuitvoering muziekschool Babe SKroar «fl A'S I W Bolswarders, de vlaggen uit j Th •wk De Hondsrug-route J. s. Fan de Martinytoer Dans, dans, dans! 9 STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND i IB •HF*. DINSDAG 18 JUNI 1961 107e JAARGANG No. 46 Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en Wymbritseradeél. Hwat hat te FOLKLORE 2. Dan wordt het een feest, Bolsward en haar Skotsploech waardig! as dy ar- Tj. de J. K. H. Advertentieprijs: 16 et per mm Ingez. mededelingen dubbel tarief Contractprijs op aanvraag Aan allen: prettige feestdagen en aan onze gasten uit binnen- en buitenland: welkom in Bolsward! De Hondsrug was steeds En is landelijk duin Als men er rijdt Dan is ’t op haar kruin. De natuur in haar schoonheid Stelt niemand een eis. Zij kost met haar gulheid Een simpele prijs. Kaem wol ea ien botte fier Sünder drokte en biswier Feest in Bolsward, dansfestijn! feest voor allen, groot en klein 10 jaar Skotsploech, 10 jaar dans, dans dan mensen, grijp je kans! Met de Skotsploech, stijlvol Fries. Of is de Beat meer Uw devies In de tent op ’t grote plein is 't gezellig samen zijn. Vrijdagavond Bal-masqué Burgers, buitenlui doen mee! Boer en Spanjaard, Arabier, met elkander aan de zwier! Generaal en ooievaar, dansen als harmonisch paar! Ontdekt U hier de koningin, honderd gulden zit er in! Hofdames zijn ook verkleedt en heeft U er eentje beet, Wis dat U een tientje wint Voor U een dubbel feest begint. Alle mensen, jong en oud, wees een keertje niet benauwd. Toe, vermom U, doe eens mee, zeg aan de taboes, tabéh! Werp U in het carnaval, van ons grote FESTIVAL! De avondvierdaagse (laatste dag) van Hennaarderadeel e.o. genomen op de weg tussen Woimmels en Oosterend. Ik reed op de brommer Van Zuidlaren naar Emmen Het weer dat was gunstig De zon niet te remmen. Ver is het gezicht Over bouwland en wei En daar nog tussen Het paarse van hei. De burgemeester van Bolsward, J. M. A. Mulder. Abonnementsprijs f 3,50 p. kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Geniet van haar reinheid Rijk in variatie Steeds trekt het de mens Met eenvpudige gratie. Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitg. A. J. OSINGA n.v., Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 Tel. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) ós hjoed to sizzen Bolswards Nieuwsblad Wy wiene der wol bang foar, dat it dy kant üt gean soe. It is minsklik en to blgripen, dat as de bidriuwsütkomsten sakje en de takomst op agrarysk gebiet net sa bést liket, de leansforhegingen tsjin de seare foet oanskoppe. To bigri- pen is it wol, mar oft it forstannich en billik is, dat soe ik bitwifelje. De basis fan it lean foar de arbeider leit ommers net yn dy bidriuwsütkomsten, hja leit yn de kosten fan it libben en de forgeliking mei it lean yn oare bidriuwen. En op dy beide grounslaggen kin men de fraech fan de arbeiders om 15 sint de üre leans- forheging by gelykbliuwende arbeidstiid, net ünredelik neame. Hwat binne ommers de gefolgen fan diz- ze strideraesje. Alderearst sille de ar beiders forsterke wurde yn har fielen, dat hja de earsten binne, dêr’t de min dere bidriuwsütkomsten op delkomme. It is dochs har skuld net, dat de ynterna- sjonale situaesje minder is. Hja sille mei klam nei foaren bringe, dat yn de óf- roune jierren mannich boer in goede tiid hawn hat, dy’t him by steat stelde fi- nansieel foarüt to buorkjen. Dat mei om him ek wol, mar nou’t de wyn draeid is, soe hy it bilije moatte? Dat liket him ünbillik en my ek. In twadde gefolch sil wêze, dat de ani mo om by de ober to bliuwen, wer in stjit kriget. De jonge en folweardige ar beider is al in seldsumheit op de buor- kerij, mar op dizze wize jaget men de lésten nei oare bidriuwen. En hwat in goede arbeider op in pleats wurdich is, dat wit elke boer. Ik bin der dan ek wis Woensdag om half zes is het dan zo ver. Dan wordt vóór het stadhuis ons Internationaal Folkloristisch Dans festijn geopend en kan na maanden van voorbereiding de viering van het 10-jarig bestaan van onze Boalserter Skotsploech beginnen. Wij allen in Bolsward zijn trots op onze Skotsploech en terecht. Zij heeft immers belangrijk bijgedragen aan de leefbaarheid in onze stad, en zij heeft de na-am van Bolsward rondom op waardige wijze verbreid. Van alle Bolswarder ingezetten meen ik te mogen vragen; Vanaf woensdagmiddag de vlaggen uit van elk huis. Toont uw belangstelling en bezoekt de tent op plein 1455. Ook de jeugd verwachten wij bij de beatavond, maar óók op een van de andere avonden. diverse folkloristische groepen worden gehouden, wordt wel getoond wat aan de vergetelheid is ontrukt, maar minder is gebleken waarheen op den duur de folkloristische uitingen en activiteiten zich zullen gaan bewegen. Eén ding is onder meer hiervoor noodzakelijk. De jeugd moet meedoen of gaan meedoen. Eerst dan mag nien verwachten, dat uit het streven naar behoud van folklo ristische waarden nieuwe vormen zullen ontstaan, die ook voor deze tijd zin en betekenis krijgen ook al zouden daarin elementen sluipen, die aan moderne dan sen, composities en rhytmen herinneren. Wij mogen ons niet blind staren op dat gene wat geweest is, maar ons de regels van Bilderdijk voor ogen houden, die zei: „In het heden ligt ’t verleden, in het nu, wat worden zal’ Ir. C. H. J. Maliepaard, voorzitter Federatie van Folkloristische groepen in Nederland. oude patronen gaan bedelven en het ka rakter vervangen. Indien bepaalde groepen echter besluiten om ‘oude uitingen van folklore als spel, dans en muziek voor ondergang te be hoeden, mag men aannemen, dat de ver dere ontwikkeling naar nieuwe vormen openblijft en verder schrijdt. Een spre kend voorbeeld daarvan is het Weense volkslied. Steeds weer en nu reeds ge durende eeuwen duiken nieuwe en ui terst aantrekkelijke vormen daarvan op en hoewel de recente specimen wel door trokken zijn van attributen der moderne tijd de fiaker heeft plaats gemaakt voor de auto, de stadsmuziek voor de radio en het volkstoneel vaar de bios coop toch blijken deze liederen in het volk te leven en ze worden door oud en jong gezongen en vooral door de ge wone man. Bij festivals zoals die, welke de laatste jaren in verschillende streken door de pear hündert by de bouboer en sahwat trijetüzen by de greidboer. Yn üs hiele lan binne jit in 46.000 manlju yn fêste tsjinst by de agraryske bidriuwen, mar de helt dêrfan sit yn de tünbou, allinnich yn de beide Hollannen sitte al mear as 15.000 fêste tünarbeiders. By de bouboe- ren binne jit 11.000 towyl de greidboeren yn üs lan jjit 9.000 fêste arbeiders haw- we. En dêrmei wurdt wol düdlik, dat de agraryske bidriuwen foar de wurkgele- genheit fan de miljoenenbifolking fan üs lan net folie bitsjutting mear hawwe. Destomear fait it op, dat yn dy situaes je de gearwurking fan boer en arbeider, op it punt fan har kollektyf arbeidskon- trakt, gjin sprekken lije kin. De ünder- hannelingen sitte op dit stuit muorre- fêst, alhoewol it nije wurkjier al drok oan ’e gong is. Neffens de nijste gege vens fan de stifting foar de Lanbou bin ne der jit mar twa provinsjes dêr’t boe ren en arbeiders ta in akkoart komd binne op de basis fan in leansforheging fan 15 sint yn de üre, sünder koartere wurktiid. Dat binne Braban en Lim- boarch. Yn de trije Noardlike provinsjes biede de boeren 13% sint forheging, yn de oare 12% sint, towyl de nije polders 14 sinten oanbean wtirdt. Yn de tünbou is jit gjin inkele CAO klear komd. Der freegje de arbeiders sawn goune yn ’e wike mear. Yn Lim- boarch binne se nou sa fier, dat de pa- troans 6.30 wyks biede, wylst de arbei ders 6.50 freegje. Om dy twa dübeltsjes yn 'e üre skynt it oer to gean. Vrijdagavond 14 juni jl. om kwart voor acht, het Bolswarder kwartiertje kwam er weer bij, opende voorzitter la Rol van muziekschool de avond. Hij riep alle aanwezigen een hartelijk welkom toe. Het was bijzonder jammer dat De Doele niet geheel bezet was. Voorzitter la Roi begroette ook weth. Oldenziel, die na mens de gemeente Bolsward aanwezig was. Hij wees er op hoe belangrijk het wederzijds kontakt is tussen gemeente en muziekschool. Verder zei hij. dat het geen gewone leerlingenuitvoering was, maar tevens een ouderavond, net als op de lagere school. In de pauze is er nl. gelegenheid de verschillende leraren te vragen naar de vorderingen van de kin deren. Als de pauze te lang mocht du ren, dan is er wel enig tijdverdrijf door de kindertekeningen te bekijken die nog langs de wand hingen. Hiervan werd druk gebruik gemaakt. Verder wees de heer la Roi op het feit, dat de te brengen muziek natuurlijk amateurwerk is. Hierna wenste hij allen een gezellige avond toe. Als nummer één van het programma was er een demonstratie van de AMV (al gemene muzikale vorming) klas 2 olv. de heer J. Cnossen. Er werden 4 liedjes ten gehore gebracht, nl. Als de kat van huis is dansen de muizen, Ik ben met mijn Catootje naar de Rozenstraat ge weest, drie schuintamboers en tot slot Tot wederziens. Dit laatste werd niet geheel goed gezongen. Hierna kwam Sjoerd Leenstra aan de piano. Het was bijzonder leuk wat hij te bieden had. Hij speelde drie stukjes, nl. koningsdans, in de draaimolen en kabouterparade (Folk Dean). Het was net de kleine Mozart die voor de piano zat. Na afloop een keurige buiging voor ’t publiek. Wij zouden zo zeggen Sjoerd, ga zo door. Punt drie van het programma was een blokfluitduet uitgevoerd door Obe v. d. Meer en Marie Foekema. Er werd ge speeld uit Spielbuch Alter Lieder und Tanzer (J. F. Giesbert). Deze twee leer lingen speelden heel mooi en goed in de maat. Alle lof. Vervolgd werd met Rêverie (C. Danola) Folklore is een erfgoed van edel gehalte. De folkloristische beweging dankt zijn ontstaan aan gevoelens van piëteit en schoonheidsbesef. Het is merkwaardig dat het verlangen om oude zegen en ge bruiken, oude dansen en oude muziek, oude drachten enz. te bewaren dan wel levend te houden van later datum is dan bijvoorbeeld de wens oude gebruiksvoor werpen, gereedschappen en meubels te bewaren. De neiging antiek te behouden en te verwerven is ouder dan die om folkloristische uitingen aan de vergetel heid te ontrukken, maar het gevoel dit te willen doen zetelt voor beide zaken in een en hetzelfde vak van de mense lijke ziel. Er is vrijwel geen land ter wereld, dat verschillende cultuurfrasen heeft door lopen of de belangstelling voor antiek is <1 xr sterk ontwikkeld en in vele ge vallen nog steeds groeiende. De neiging tot het behoud van folklore, waartoe be horen dansen, muziek, volksspelen, volkssport, zeden, gewoonten, gebruiken, volkskunst en klederdrachten is even eens groeiende en houdt een stijgend aantal mensen bezig. Waarom? Er zijn talloze vormen van kunst en occupatie, die in het gewone vólk liggen verankerd. Het volkslied is daar een van de meest sprekende voorbeelden van. Dit dankt niet zijn ontstaan en bestaan aan het streven en de roeping van een enkel in dividu, maar het ligt streeksgewijze ver ankerd in de psyche van een volk of volksdeel. Zij zijn een deel daarvan en derhalve waard behouden te blijven. Het gevaar dreigt wel, dat vervlakking, ni vellering en etnologische ontsluiting geen goede bodem vormen voor ’n ver dere ontwikkeling, maar toch blijft even eens de mogelijkheid open, dat deze ont wikkeling verder voortschrijdt uitgaan de van de vormen, die ons door de voor afgaande generaties zijn doorgegeven. Dit is dan het levend element in de folklore. Natuurlijk zijn er ook voren, die vermoe delijk gespeend zullen blijven van een verdere natuurlijke ontwikkeling. Som mige klederdrachten, die wat schoon heid en harmonie betreft nog steeds diepe indruk maken zullen in de toe komst vermoedelijk enkel te zien zijn op folkloristische bijeenkomsten en uit de eigenlijke samenleving verdwijnen, eer stens omdat het milieu,waarin zij nog voorkomen zich te sterk heeft gewijzigd, maar ook omdat invloeden en overwe gingen van andere aard in de mensen zelf te krachtig worden en daarmede de een stuk voor viool en piano. De violiste was mej. P. Kuipers, de pianiste mej. C. Toussaint. Dit stuk werd goed ge speeld. Hierna kwam gitaarspel van Arien de Jong a, Fandango en b. Ecos- saise uit Die Stunde der Gitarre. Het tweede stukje werd beter uitgevoerd dan het eerste. Nu kwam er een Polka (C. Danola) aan de beurt gespeeld door mej. J. Geertsma viool en C. Toussaint piano. Deze polka werd heel mooi uitgevoerd. Vervolgd werd met accordeon. Er kwam een trio op de planken, nl. Ate Smit, Marietje Hoekstra en Lucas Wolda. Uit gevoerd werden Old Folks and Home en Er komt een vogel gevlogen. Deze twee stukken werden bijzonder mooi door het trio vertolkt. Ga zo door. Als ekstra verrassing voor de pauze kwamen er twee leerlingen van de mu ziekschool uit Koudum. Deze twee leer lingen worden opgeleid in de kursus korpsmuzikanten. Als eerste kwam Han nie Koopmans, zij speelde hobo. Dit meisje, dat sinds november les heeft, speelde een Kleine Baroksuite van een onbekende komponist. Wat ze naar vo ren bracht was werkelijk formidabel. Hierna kwam Bertha Haringsma die een dwarsfluit bepeelde. Trumpettune, Tu- reell en Wals van Mozart. Ook dit meis je was goed op dreef. Om nog even op de kursus korpsmuzi kanten terug te komen, de muziekschool heeft het voornemen om in het nieuwe kursusjaar ook met deze kursus te be ginnen. De muziekinstrumenten worden gratis door de plaatselijke muziekkorp sen in bruikleen gegeven. Hierna was er pauze. De aanwezige ouders maakten graag gebruik om even met de betref fende leraren te spreken. Na de pauze was er weer een verrassing De muziekschool is nl. van plan om in het komende kursusjaar, als er belang stelling voor bestaat, ook een jeugdkoor op te richten. Als voorproefje trad nu de heer J. Blanksma uit Witmarsum met zijn jeugdkoor Sjongnocht op. Ze wa- jjen net uit Leeuwarden gekomen, waar ze op het bondskonkours van de Friese bond een eerste prijs in de tweede af deling in de wacht sleepten. Het jeugd koor bracht de volgende nummers: Viva, viva la musica, Heer Jezus heeft een hofken en De boer had maar enen schoen. Deze drie nummers werden voor treffelijk gebracht. Nu kwam er weer een accordeontrio, be staande uit Jan Couperus, Sietske Siet- sma en Ate Veenstra. Zij speelden twee walsen en paradestukje (Peter Black). In vergelijking met het vorige trio wer den deze stukjes niet geheel feilloos ge speeld, maar toch een komplimentje. Hierna was het weer de beurt aan de piano. Nico Bleeker speelde de eerste twee delen uit Sonatine .Diabelli) en Annie Scheltinga van Terwisscha speel de La Styrienne (Burgmüller). Annie leverde een prestatie door zelfs met de duim in het verband te spelen. Nu was het de beurt aan Sietse Leen stra, die op de blokfluit een heel goede uitvoering van de Sonate van Loeilet ten gehore bracht. Hij werd begeleid door mej. Gerdien Blanksma. Hulde hiervoor! Sjoerdje Geertsma vervolgde op de piano met het eerste deel uit Sonatine in F gr. terts van L. v. Beethoven. Zij bracht het stuk goed naar voren. H. Wolfslag en Tjeerd Schraa, het gitaarduo, speel den Ballad en Spanisch Impression van P. v. d. Staak. Nu kon je horen dat de gitaar toch nog ergens anders voor ge bruikt kan worden, dan alleen beatmu- ziek. Hierna kwam de heer J. Venema en mej. H. Zijlstra op het toneel. Ze speel den een duo voor twee violen (Allegro le deel) Op. 5 van Boccherini. Dit stuk werd meesterlijk uitgevoerd. Tot slot van de avond kwam Marga Kroon (dwarsfluit) en Gerdien Blank sma (piano) voor het voetlicht. Marga Kroon speelde een sonate in g kl. terts van G. F. Handel delen: adagio, andante, adagio en presto. Het publiek luisterde ademloos naar hetgeen Marga ten ge hore bracht. Ze heeft deze sonate vir tuoos uitgevoerd met voortreffelijke be geleiding van Gerdien Blanksma. Dit was ongetwijfeld een waardig slot van deze avond. Hierna was het woord aan de direkteur van de muziekschool, de heer Frans Tersteeg. Hij zei o.m. het volgende: Deze avond wilde niet meer zijn dan uitsluitend een uivoering met zoveel mogelijk variatie van instrumenten om u een beeld te geven wat de mogelijkhe den zijn die de muziekschool te bieden heeft. Het volgend jaar zullen verschil lende ouderavonden worden gehouden, waar dan iedere leerling zijn kunnen ten gehore kan brengen, bit zal voor de ouders prettig zijn en voor de leerlin gen een stimulans tot beter studeren. Wat het studeren betreft, zo vervolgde de heer Tersteeg, heb ik wel eens de in druk dat men te licht denkt over het studeren op een muziekschool. Het be lang van het muziekmaken is u, geloof ik, wel bekend. Daarom zou ik de ou ders willen vragen méér aandacht te be steden aan dit onderdeel in de opvoeding van uw kind. Tot slot dankte de heer Tersteeg alle leraren en ouders voor hun aanwezigheid. Hij wenste ze wel thuis. Hiermee was de uitvoering af gelopen. Over het geheel genomen kan de mu ziekschool Bolsward, Hennaarderadeel en Wonseradeel terugzien op een zeer geslaagde uitvoering. Dit mag tevens ’n stimulans zijn voor de ouders die hun kinderen nog niet naar de muziekschool sturen, dit alsnog in het komende sei zoen te doen. DE BOER EN SYN ARBEIDERS Hwa nou jitteris de novelle fan Reinder Brolsma oerlêst: De boer en de arbeider op Ekema. en de situaesje üt Brolsma syn tiid leit neist die fan nou, hat wol twa utersten to pakken. De arbeider fan doe, de trouwe en bitroude man neist de boer, oergeand fakentüds fan de aide nei de nije boer, in stik famyljebisit, wenjende yn de och sa biskieden wente, op in pölle, ticht by de pleats. In tige so ber lean, sawn dagen fan ’e wike op syn post, mei sa nou en dan yn de liddige tiid in pear frije dagen. Dér is net folie mear fan oerbleaun. In nu een tegenprestatie fan, dat de boeren, dy’t in goede arbei der hawwe, dit nije lean en faeks wol hwat mear, graech deltelle beider mar bliuwe wol. Mei heal folk kostet it folie mear, dat wit hy skoan. In trêdde gefolch is, dat de rjuchtfeardi- ge striid fan de boeren om redelike pri- zen foar har produkten, troch dizze kreauwerij om in pear goune, de need- saeklike stipe fan oare groepen, binam- men ek de arbeiders, hoe langer hoe mear forliest. Hja komme allinnich to stean op sa’n wize en dat is fan folie mear bitsjuttihg as dy pear sinten. Dêmeist moat it wurk dochs dien wurde en dus sille de leanbidriuwen en de boe- rehelpen mear ynspringe moatte. Mar de boeren witte mar al to skoan, dat dizze lju hegere ürleanen yn rekken bringe as de arbeider. Al mei al moatte wy earlik sizze dat de halding fan de boeren en tünders üs net de forstannichste en billikste taliket. Men kin it wol bigripe mar min goed krije. By de bolle- en blommekwekers lykwols en ek by de leanbidriuwen is men wol akkoart gien mei in leansforhe ging fan gemiddeld 5%. En ek by de Kultuertechnyske wurken is men op dy basis it iens wurden en der is de wissens fan wurk greater as by de boer. Sit der dan net in bytsje eigen skuld mei ünder as de boer klaget, dat er foar it wurk allinnich komt to stean - -

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1968 | | pagina 1