Rembrandt zijn tijdgenoten en 6abe SKraar Bolsward m Twee maal Rembrandt 1 UNIEKE EN BOEIENDE TENTOONSTELLING S J Fan de Martinvtoer ag r- 1 J'M STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND f? J -Wi M'. U'; -F E' 'r - -T- 107e JAARGANG DINSD AG 2 JULI 1968 No. 50 W ymbritseradeel. Hwat haf us hjoed to sizzen Bij de foto’s OER DIAGNOSE EN THERAPY I Tj. de J. Advertentieprijs: 16 et per mm Ingez. mededelingen dubbel tarief Contractprijs op aanvraag Als handelaar wist ik dat veel verzame laars stukken kopen van meesters, die door andere liefhebbers gezocht worden. Vanzelfsprekend zijn de prijzen voor der gelijke schilderijen, Jan van Goyen, Sa lomon van Ruysdael, Avercamp, Jan Brueghel, enz., veel te hoog omdat de vraag het aanbod aanzienlijk overtreft. Het zou misschien wel nuttig kunnen zijn als ik u het een en ander vertelde over het verzamelen van schilderijen. Ik zelf begon er mee omdat ik sinds jaren ook al als hobby Rembrandts schilde rijen heb bestudeerd, niet alleen omdat ik deze meester zo zeer bewonder, maar ook omdat specialisatie ekstra voldoe ning geeft. En om Rembrandt beter te leren kennen, is het noodzakelijk ook het werk van zijn leerlingen zoveel mo gelijk te bestuderen. Es fuotten moatte leare om likegoed oer stieneftige wegen to gean as oer sêfte sljuchte paden Abonnementsprijs f 3,50 p. kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitg. A. J. OSINGA n.v., Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 TeL 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) Bolswards Nieuwsblad De 22e schilderijententoonstelling van na de oorlog is, om het in kaatstermen uit te drukken, „in boppeslach”. Ruim zestig schilderijen, waarbij drie echte Rembrandts en verder belangrijke doeken van zjjn leermeesters, tijdgenoten en leerlingen, sieren de zalen van het stadhuis, dat merkwaardigerwijs uit dezelfde periode dateert, aan die, waarin deze meesterwerken ontstonden. Nog nooit was een tentoonstelling zo homogeen, aldus burgemeester J. M. A. Mulder in zijn openingswoord, nog nooit ook zo kostbaar. Het verzekerd bedrag is f 5 miljoen! Al deze werken zijn partikulier eigendom van de heer Daan Cevat te Londen, die zelf tijdens de opening een inleiding hield, die we hier letterlijk laten volgen: Opmerkelijk is het echter, dat voor de Rembrandtschool weinig belangstelling bestaat en toen ik negen jaar geleden het vroege zelfportretje van Rembrandt kon bemachtigen, besloot ik in overleg met mijn vrouw, want dergelijke liefheb berijen vergen financiële inspanningen, tot het vormen van een verzameling van schilderijen rondom Rembrandt. Voor niet-ingewijden lijkt het vaak een onmogelijke taak om aan zoiets te be ginnen; ’t is echter heus niet onmigelijk. De beoordeling van schilderijen zou ver geleken kunnen worden met de herken ning van modellen van auto’s, waar een liefhebber, wiens hobby dit is, het jaar en het model herkent. Hierbij ziet hij onbewust een kombinatie van een groot aantal eigenschappen die tesamen het antwoord geven. Met schilderijen is dit In zekere mate ook zo. Bij een eerste indruk stelt men vast: de periode of de eeuw, het land, een bepaalde stad of gebied in dit land, bijv. Amsterdam, Haarlem, Utrecht en misschien zelfs de stijl van een bepaalde meester. Na enige ervaring doet men dit bijna onbewust, hoewel er toch steeds verrassingen en problemen blijven opduiken. Voordat wij beginnen te verzamelen die nen wij uit te vinden waar onze ver wantschap, onze sympathie, ligt. Een voorbeeld hiervoor is een ervaring die ik aan het einde van de oorlog had in Londen. Ik liet daar vaak mijn haar knippen door een bepaalde kapper. Ge durende ’t knippen vertelde hij nonstop de beste moppen en hij had een onuit puttelijke repertoire en daardoor spraken wij nooit over persoonlijke zaken. Hij zag aan mijn uniform dat ik in het Neder landse leger was, maar hij kende mijn beroep niet, totdat een andere klant en ik elkaar groetten. Die man was een kunsthandelaar en zo kwam mijn kap per te weten, dat ik dit ook was. Hij zei toen dat het eigenlijk wel jammer was dat hij niet de gelegenheid gehad had om kunst te leren waarderen. Hier op heb ik hem geadviseerd, 3 zondag middagen op te offeren en dan drie mu sea te bezoeken die in moderne- of oude kunst specialiseerden. Daarna moest hij zelf beslissen welk museum hem het meeste trok. Na drie weken besloot hij dat de Tate Gallery op hem de meeste indruk maakte, waarop ik hem advi seerde, daar nu drie zalen per zondag middag beter te gaan bekijken. Toen zijn keuze op de impressionisten gevallen was, raadde ik hem aan om een populair boekje over deze school te kopen, dit te lezen en dan per middag één zaal te bestuderen. Na korte tijd hoorde ik zijn pracht moppen niet meer, maar was ik toch blij zijn intelligente opmerkingen te horen en te weten dat deze man een nieuwe interesse in zijn leven gevonden had. Met dit verhaal hoop ik duidelijk ge- litten. De ministers yn de bikende nota en ek oare Iju, binammen yn de pro- vinsje Grins, miene prate to kinnen oer it syktebyld fan it Noarden. En omt hja miene to witten, hwat it Noarden skilt, hawwe hja ek in resept foar it Noarden klear makke. As de pasjint dit nou mar ynnimme wol, dan sil it sike PÏoarden wol wer by de wal opklauwe, tinkt har. Wy achtsje dizze diagnose en dizze bi- hanneling in fiksje. Der is allinnich op de kaert in Noarden, oarg binne it trije ünderskate provinsjes, hwerfan elk bi- stiet üt tige ütienrinnende gebieten. It is like ünmooglik om foar dat Noarden in therapy to bipalen as foar de hiele bifolking fan in sikenhüs. Dy patiënten binne wol allegeaiTe siik, mar hpkfoar dwaes soe harren deselde medikamenten tatsjinje wolle? Mei greate foldwaning lies ik dizzer dagen yn Elseviers Wykblêd in artikel, hwerfan ik de folgjende passage oer- nim: „De groote taak is om het Noorden zijn eigen kanseen te geven en daarvoor is het noodzakelijk dat men zo weinig mo gelijk generaliseer. Dat wil zeggen, dat een doelmatige ontwikkelingspolitiek bijzonder op haar hoede moet zijn om uit te gaan van of te mikken op een regionaal vraagstuk van zo maar de omvang van de drie noordelijke pro vincies. Bepaalde factoren, die de drie gewesten gemeen hebben in tegenstel ling met het overvolle westen, beteke nen beslist niet genoeg om daaruit een springplank te zagen voor een uniform programma voor Groningen, Friesland en Drente. Onderling zijn de verschil- maakt te hebben, dat iedereen kunst kan waarderen. Echter is het noodzake lijk dat ieder zijn eigen keuze maakt, onbevooroordeeld dus, zonder ons te la ten beïnvloeden door wat anderen zeg gen of schrijven, want onze waardering, onze sympathie, is een persoonlijke zaak en wij moeten ons dus niet laten beïn vloeden door de smaak en opinie van anderen, om van snobisme maar niet te spreken. Vanzelfsprekend ontkomen wij niet hele maal aan invloed van anderen, vooral in het begin niet, omdat wij, nadat wij onze keuze gemaakt hebben, weten waar onze verwantschap ligt, boeken moeten gaan lezen om meer over ons onderwerp te leren. Pas veel later weten wij de goede en de slechte boeken te herkennen. Om bij Rembrandt te blijven, er zijn honderden boeken die zijn werk behan delen. De oudste waarderingen komen meestal van schilders in de 17e eeuw, van Hoogstraeten, von Sandrart en de Lairesse, in de 18e eeuw Houbraken en Reynolds. En pas in de 19e eeuw, in 1836, publiceerde de Londense kunsthan delaar John Smith de eerste oeuvre- catalogus van Rembrandts schilderijen en het grote werk van Bode en Hofstede de Groot verschijnt eerst tussen de ja ren 1897 en 1906. Hierop volgt de op Smith gebaseerde oeuvre-catalogus van Hofstede de Groot in 1915 en dan die van Bredius in 1935 en van Bauch in 1966. Mij is sinds jaren duidelijk dat de meeste tegenwoordige opinies gebaseerd zijn op die van Bode en Hofstede de Groot en dat dit, in mijn overtuiging, lichtzinnige opinies waren. Ik ben er verder van overtuigd dat misschien wel de helft van wat tegenwoordig op Rembrandts naam staat, niet door hem geschilderd is en dit Rembrandts roem schaadt. Ik heb daarom sinds jaren zoveel mogelijk Rembrandts, die toegankelijk waren, ui terst kritisch bekeken, dus zonder mij door de opinies van anderen te laten be ïnvloeden en het is schrikbarend hoeveel beroemde Rembrandts in de grote Rem- brandtverzameling, zoals Leningrad, Washington, New York, Kassei, niet van de meester kunnen zijn, althans naar mijn mening. Gelukkig heeft het rijk nu geld beschik baar gesteld om het een studiegroep van zes deskundigen mogelijk te maken, alle zogenaamde Rembrandts te onderzoeken en opnieuw kritisch te bestuderen en dit team is daarmee reeds begonnen. Jam mer genoeg zal het enige jaren duren voordat wij het resultaat mogen ver wachten. Een der leden van dit team, Bob Haak, zal nog dit jaar een boek over Rembrandt publiceren, waarin hij tekeningen en etsen, zowel als schilde rijen behandelt en hoewel hij hierin geen oeuvrecatalogus brengt, zal het interes sant zijn te zien welke beroemde Rem brandts daarin niet zullen voorkomen. Ook is er veel te weinig studie gemaakt van het werk van Rembrandts leerlingen en van schilders die door Rembrandt be ïnvloed werden en is het bepaald nood zakelijk hun werk voor ogen te houden bij het schiften van wat nog steeds ten onrechte op de naam van Rembrandt staat en mijn vrouw en ik hopen dat deze tentoonstelling moge bijdragen tot een grotere interesse in de meesters rondom Rembrandt. en hij leerde bij hem, juist in de jaren die zo belangrijk waren voor de vorming van onze jonge meester, de werken van binnen- en buitenlandse meesters kennen die Uylenburg, de kunsthandelaar, steeds in huis had. Tot de kring van Uylenburg behoorde eveneens de Friese meester Wybrand de Geest, die, evenals Rem brandt, met één van de meisjes Uylen burg trouwde. Overigens, één van de schilderijen in deze tentoonstelling, stelt misschien een bekende Fries voor. De heer Wurfbain, direkteur van het mu seum ,de Lakenhal te Leiden, houdt het voor mogelijk dat het ovale portret door Flinck diens in 1636 overleden leermees ter Lambert Jacobsz voorstelt. Inder daad zou een samengaan van een schil- dersmuts en een Mennonieten predikan tenkraag zeer goed bij deze figuur pas sen, die even beroemd was om zijn preken als om de voortbrengselen van zijn penseel. Het is erg jammer dat mijn vrouw van daag niet in Bolsward kan zijn, maar wij komen samen terug, vóór september en dan zal zowel zij als ik, gelukkig z„.i te zien hoe mooi onze stukken hier hangen. Het is dus geen gebrek aan belangstelling harerzijds, als zij de keus zou hebben tussen een nieuwe aanwinst voor de verzameling en een nieuwe hoed, zou zij steeds aan een schilderij de voor keur geven en dit wil natuurlijk niet zeggen dat zij nu geen hoedjes heeft. Zoals u wellicht bekend is, was deze verzameling tot twaalf dagen geleden tentoongesteld in Rembrandts geboorte stad Leiden en is het een geluk dat nog een beperkt aantal catalogi uit Leiden over zijn, die hier vérkocht mag worden. Deze catalogus is zeer uitvoerig en we tenschappelijk door de direkteur van de Lakenhal, de heer Wurfbain, samenge steld en er is daaruit heel veel te leren. Van groot belang is daarin ook de in leiding van de heer Bob Haak, conser vator aan het Amsterdams Historisch Museum, die sinds geruime tijd een kri tische studie maakt van Rembrandts werk. Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en Sil in dokter in sike helpe kinne, dan moat er earst op ’e hichte wéze fan syn kwael, hy moat de sike ündersykje en op grotm fan dat ündersyk to witten komme, hwat de pasjint skilt. Dat neamt men de diagnose stelle. Hat dy diagnose goed west, dan kin hy ek de krekte middels oanjaen om de kwael oan to pakken en foar safier dat moog- lik is, dizze to fordriuwen. Dat is de therapy, it better meitsjen. Wie de diagnose net goed, dan sil ek de thera py net helpe of to min. Party minsken yn Den Haech en ek op oare plakken, hawwe har miening oer it cftcioankommen.de Noarden witte Twee portretten van Rembrandt. Het kleinste is een zelfportret van Rembrandt, door de schilder gemaakt in 1629. Reeds hier ziet u de clair-obscuur-techniek van Rembrandt. Het gaat de schilder nimmer om de juiste uitdrukking van het gezicht dan wel om de speling van het licht Het grootste van de twee hier afgebeelde portretten werd ca. 1626 gemaakt door Rembrandts tijdgenoot Jan Lievens. Het is de vroegste afbeelding van de schilder die wij kennen. Sedert 1736 was het in Engeland (overgeschilderd met Engelse hoed en mantel!) bekend als de Earl (graaf) van Derby. De heer Cevat kocht het werk in 1964, verwijderde de overschilderingen en toen kwam de signatuur van Jan Lievens voor de dag. U ziet hier een heel andere opvatting. Het is Lievens nl. juist wél te doen om het gezicht van de jonge Rembrandt te tonen. len in produktieve en recreatieve moge lijkheden in industrialisatie, urbanisatie en culturele ontwikkeling sterk. De mensen en de mentaliteit, de landschap pen en de economische aspecten lopen in allerlei opzichten uiteen. Hè, hè,. as hja dat nou yn Den Haech ek mar ris ynsjen woene, dan koe der tominsen in bigjin makke wurde mei it stellen fan in oantal diagnoses: ien foar de stêd Ljouwert en in oare foar Grins en wer in oare foar Assen of Emmen, ien foar de Fryske bouhoe- ke en ien foar de Südwesthoeke en wer in oare foar de Feankoloanjes en wer in hiel oare foar it Grinzer Hegelan, foar it Oldambt, foar de Hondsrug, foar it Sintrael weidegebiet yn Drinte en sa fierder. De skriuwer fan it boppesteand sitaet seit dan ek torjucht: „Het onvolledig ontwikkelingsbeleid zal in de eerste plaats rekening moeten houden met de strukturele moeilijkhe den van elke provincie afzonderlijk. In de tweede plaats zal voor elk van de produktieve elementen landbouw, in dustrie, dienstverlening) een specifieke therapy gehanteerd moeten worden!” Hjir bin ik it nou alhiel mei iens. En dêrom is my dat driuwen nei uniformi teit foar it Noarden ünbigryplik en tige nuodlik. It hat goed west, dat de trije provinsjes meimekoar oan de klokstou- wen hongen hawwe om de needklok to lieden en yn safier kin men mei de gear- wurking fan de trije provinsjes wol yn- stimme, mar it is net reëel om to dwaen oft wy hjir mei ien gebiet en ien need to krijen hawwe, jit minder mei ien oplossing. Dêrfandinne dat de plannen oer it Eemshavengebiet f-aeks wol foar En is niet Friesland juist de provincie bij uitstek voor de tentoonstelling van een kollektie als de onze, waar toch Rembrandts vrouw een Friezin was! Ook waren twee van zijn meer bekende leerlingen, Govert Flinck en Jacob Bac ker, leerling van Lambert Jacobsz in Friesland, voordat zij bij Rembrandt kwamen. En de jeugdige Rembrandt woonde de eerste jaren, nadat hij uit Leiden naar Amsterdam verhuisde, bij Gerrit van Uylenburg, een andere Fries, in part fan Grins bitsjutting hawwe kinne, mar perfoarst net foar it hiele gebiet. Der binne hjir en yn Den Haech min sken, dy’t der op üt wolle dizze trije provinsjes tige ticht bymekoar to brin- gen en oerkoepeljende organen to kre- eren. It sil düdlik wêze, dat dit wetter tégen is yn in lekke koer. It is allinnich de provinsje of de stêd Grins, dy’t hjir jern by bispinne kin, hwant dy mienskiplike organen komme dan as fanselg yn de stêd Grins to- rjuchte. De publike opiny yn it Westen is dochs al, dat as hja oer it Noarden prate, dan is it Grins. Foar Fryslan is dit stribjen libbensgèfaerlik, wy wur de dan in die! fan de Grinzer Ommelan den en hwa’t der heil yn sjocht ken syn regionale skiednis net. Fryslan moat foar har eigen biwenners bistean en brea fine en dat is de taek fan har provinsiael bistjür en har organen om hjir yn Den Haech foar to pleitsjen. It mienskiplik appèl op it Nederlênske folk en de regearing is allinnich in in- sidenteel barren, gjin fêste forkearing, jit minder in üngelokkich houlik mei der üt fuortkomme. Fryslan hat syn eigen neden en moat ek seis de middels om dêr üt to kom men sjen to krijen. Hja kinne derby as foarbyld nimme de wize hwerop Süd- Limboarch syn greate problemen yn koarte jierren ta in oplossing bringt. As in lyts diel fan in lytse provinsje great genóch is om de regearing ta dieden to bringen, dan is in greate provinsje fêst great genóch om datselde to freeg- jen. Mijnheer de burgemeester, dames en heren. Gedurende een aantal jaren heb ik met grote belangstelling de leerzame en inte ressante tentoonstellingen gevolgd, die ’s zomers in uw prachtige stadhuis ge houden worden. Ik had echter nooit ge droomd, dat ónze kollektie hier eens mocht hangen en mijn vrouw en ik waren enorm trots, toen de heer Ronday aan uw gemeentebestuur voorstelde, dit jaar ónze schilderijen te tonen. .v-y: r?i‘< •Sr i'; -t.' ,T - y.;

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1968 | | pagina 1