overzichtelijk en „Rondom Rembrandt” boeiend liane Shroar Bolswarder reed aan Tour-triomf Fan de Martinytoer bromfietsrijdster Zilveren filmpjes Mil j «•'O S f 107e JAARGANG No. 56 DINSDAG 23 JULI 1968 Wymbritseradeel. PIET Koloniale reserve moet zich melden. Vervoersverbod voor schapen. 'd Advertentieprijs: 16 ct per mm Ingez. mededelingen dubbel tarief Contractprijs op aanvraag Hy, dy’t oaren flokt, moat seis net op erbarming rekkenje Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitg. A. J. OSINGA n.v., Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 Tel. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) weinig roem verworven als schilder. Hij kan echter niet omgaan met het vele geld, dat hij beheert. Hij legt op een voor hem onverantwoorde wijze kunst verzameling aan en is o.a. dol op exo tische voorwerpen en stoffen. Zijn schul den stijgen voortdurend en in 1656 gaat hij failliet. Zeven jaar later overlijdt Hendrikje. Ze wordt begraven in de Westerkerk. Zijn zoon Titus leeft nog, trouwt in 1668 maar sterft zeven maan den later. Na zijn dood wordt zijn doch ter Titia geboren. Spoedig daarop over lijdt ook Rembrandt zelf (1669), een paar dagen later gevolgd door de weduwe van De Tour kreeg waarde, want ’t was nog nooit voorgekomen, dat een uit Nederland de leiding had genomen. Zo prima partij gaf, Zijn sportster staat te glanzen. Wij doen ons petje af. Hulde en eer Jan Janssen! Het bij zich dragen van een geldig per soonsbewijs is verplicht. De Tour zit er weer op. Wereldnieuws alle dagen. Wie ligt er aan de kop, mag ’t groen of geel fier dragen? Men giste en overwoog de beste rennerskansen en daarbij viel het oog van velen op Jan Janssen. Abonnementsprijs f 3,50 p kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 ik ik in Dit jeugdportret van Rembrandt werd geschilderd door zijn vriend en mede werker Jan Elevens (ca. 1626). Dit portret heeft een merkwaardige historie. Jan Lievens, die later naar Engeland vertrok, heeft het wellicht daar verkocht of het Is op een andere manier daar terecht gekomen. In leder gevol wordt het in 1736 in Engeland reeds, na het overlijden van de 10e Earl (is graaf) van Derby overgeschilderd met Engelse hoed en Engelse mantel) en voorzien van Engelse familiewapens, beschreven als zijnde een portret van een eerdere graaf uit dit geslacht. Pas 4 jaar geleden werd het door de heer Cevat op een veiling gekocht en toen het werd schoongemaakt en de overschilderingen waren verwijderd, kwam de signatuur van Jan Lievens voor de dag. Ofschoon de overeenkomst met de zelfportretten van Rembrandt onloochenbaar is, zou den volgens sommigen de blauwgrijze ogen tegen identifikatie pleiten, aange zien de zelfportretten van Rembrandt steeds bruine ogen hebben. Wanneer Rembrandt door anderen geschilderd wordt, bijv, door zijn leerling Govert Flinck (Nat. Gallery te Londen) wordt hij ook afgebeeld met grijze ogen. Wat Vondel is voor onze Nederlandse dichtkunst, Gysbert Japicx voor de Friese, is hun tijdgenoot Rembrandt voor de Nederlandse schilderkunst. Ieder schoolkind weet dit te vertellen en geen landgenoot die niet wet dat Rembrandt De Nachtwacht schilderde. Voor veel houdt helaas ook daarmee de kennis van de kunstenaar op, hoewel er kasten vol boeken over hem zijn volgeschreven. Geen wonder, algemeen wordt hij gezien als de favoriete schilder uit de gouden eeuw en zijn leven is als een roman. Hij werd geboren als molenaarszoon te Leiden (aan de Oude Rijn, van daar zijn naam Rembrandt van Rijn), drie jaar nadat te Bolsward aan de Wipstraat de kleine Gysbert het licht luid gezien. Merkwaardigerwijs zou hij ook drie jaar nadat Gysbert in 1666 aan de pestziekte stierf, in 1669 overlijden. Het waren kin deren van dezelfde tijd. Of zij elkaar ooit hebben ontmoet? Waarschijnlijk niet. De kommunikatie was gebrekkig. Of zij van elkaar hebben gehoord? Vermoedelijk wel. Gysbert Japicx althans had relaties met Leeuwarder schilderskringen (Matthijs Harings schilderde bijv, zijn portret en dat van zijn vrouw Syke Salvis) en’ Rembrandt had die relaties ook. Een succesvolle race? Luistert naar de profeten. Al heeft sportbroeder Kees vanzelf ook brood gegeten, zoals hij het beziet, beslist geen lauwerkransen geen overwinningslied aan de eindspurt, voor Jan Janssen. RESPEKT FOAR GRINS In wike twa forlyn is in boek ütkomd mei as titel: Industrieel palet van Gro ningen”. In skoandere ütjefte, sawol hwat de fleur en smaek as de ynhald oangiet. It boek jowt yn de 120 siden troch wurd en foto's in ütstalling fan hwat it moderne Grins ta stan brocht hat en da is tige de muoite wurdich. It is in boek, hwerüt in geast sprekt fan bitrouwen yn de eigen krêften en de eigen mooglikheden. It tsjüget fan in dynamyk, dy’t elk waernimme kin, dy’t dipze sterke provihsje bisjocht. De Grinzers kleije net, mar wurkje hurd oan har eigen bistean en takomst, hja hawwe der ek it fêste bitrouwen yn en hoege it net fan bütensteanders to hear- ren, dat it yn Grins goed wurkjen en libjen is. By üs yn Fryslan is it to faek de ge- woante om fan Grins en de Grinzers dy karaktereigenskippen op to neamen, dy’t oars binne as hjir en dan meast yn negative sin. Wy neame har dan ma- tearialistysk en fêsthaldend, wy fine har net botte goederjowsk en hjit op jild en mear fan dit soarte negative skogingen. Mar wy moate üs net yn de Grinzers forsinne, hja binne oars as de Friezen, mar bileaven net minder. Hja hawwe yn har aerd en wurkwize alle eigenskippen dy’t wy hjir ek hawwe, mar fan it iene hwat mear en it oare hwat minder. Sa is it nou ien kear by alle folken en folksslaggen. Hja binne oars, dat is wier, hja reagearre ek oars, hja prate oars, hja fiele oars en gean sa mar troch mar hwat oars is, is dêrom net minder. It soe foar Fryslan en de Friezen in best ding wêze as hja de Grinzers hwat bet ter koene, hja binne dat wurdich om har seis, mar it is ek in bést ding, dat men syn buorman ken. Hwant wy sitte mei dy buorman yn de bistjürskommisjei „Het Noorden des lands” en wurde yn Den Haech en de rest fan it lan meast yn ien sike neamd. De Grinzer en dat wol sizze de Grinzer yn it algemien is fêst oertsjüge, dat syn provinsje in tige bêsten-ien is. Hy is der "dis mei en greatsk op. Syn stêd: „stad” is syn sintrael punt, déi’t men schaar is te zien. Het is nog geen eigen kompositie en de verschillende figuren zijn ontleend aan prenten van Lucas van Leyden. De weliswaar korte leerperiode bij v. Swanenburgh is toch voor de jonge Rembrandt zeer waardevol geweest. Wij wijzen in dit verband op het feit, dat Rembrandt, die zelf niet zoals vele tijd genoten in Italië is geweest, hier een leermeester vond die gewerkt heeft in Venetië en Napels en daar natuurlijk allerlei invloeden onderging. Bovendien is wellicht de belangstelling van de pro testantse Rembrandt voor de apocriefe bijbelboeken mede te danken aan het feit dat v. Swanenburgh als Rooms Katholiek beter in deze vertelstof thuis was dan hij Kees weet er alles van Jan haalt de buit nooit binnen, heus, mijn schoonmama kan dan net zo goed gaan winnen! Nu kruipt Kees in zijn schulp. Hij bleek het toch maar mans en haalde het zonder hulp De doordouwer Jan Janssen. Zondagmiddag omstreeks 6 uur stak de 63-jarige mevr. Pietje Abma-v. d. Meer bij Folsgare de rijksweg 43 over. Mevr. Abma, die op haar bromfiets reed, was op bezoek geweest bij haar getrouwde dochter mevr. L. Bosma-Abma en was op de terugweg naar Sneek, waar zij haar man in het ziekenhuis zou bezoeken. Zij moet bij het oversteken niet goed heb ben opgelet. De heer A. de Vries uit Bols ward, die met zijn auto naderde, kon hierdoor een aanrijding niet voorkomen. Gistermorgen is mevr. Abma aan de ge volgen overleden. üt alle hoeken nei ta giet. Hy hat neat gjin bihoefte om nei oare stêdden to gean, hwant yn „stad” is alles to finen en to krijen. De stêd Grins is it „pronk- jewail” fan syn Ihn, in stêd mei styl, mei allure en gounzjend fan libben en drokte. Foar de Grinzer sprekt it fan- sels, dat dingen fan bilang yn Grins fêstige wurde: hwer yn de goedichheit soene hja better op har plak wêze? Dizze selsbiwuste geast makket düdlik dat Grins earlik mient, dat foar Noar- delike dingen de stêd Grins fierwei it measte to bieden hat en dat it dus jild en tiid forgriemen is as men foar dizze noardlike dingen oankomt mei Ljouwert Assen of it Fean. De Grinzer fynt dit rounüt bispotlik, al sil hy gjin swiere wurden brüke en hy mient dat izer- fêst. Dit gefoel fan eigenwearde hat byge- lyks de Grinzer konfeksje-yndustry brocht ta it ponearen fan de Grinzer styl yn manlju’s klean. En mei sukses! Hokfoar Fries soe der oan tinke doarre om pakken to meitsjen mei it etiket: Fryske styl? Fansels, de Friezen hawwe ek mei har eigen provinsje op, mar by de Grinzers sit it folie djipper, net mei wurden. mar wol yn it murch fan har stevige bon ken. Dêrby is de Grinzer in arbeidsum minske, hy is dreech en wit fan troch- setten en lithAlden. Hy forswetst jo net mei folie wurden, mar it slagget jo ek net om him om to praten, net yn in wike en net yn in jier. Hy haldt boppedat net fan folie dit zelf van huisuit wellicht was, al be denke men wel dat de apocriefe boeken in deze tijd ook bij de protestanten nog wel gelezen werden. In 1625 gaat Rembrandt naar Amster dam, aar hij zes maanden blijft en werkt bij Pieter Lastman en vermoedelijk nog enige tijd bij Jacob Pynas. Lastman was ook al in Italië geweest, waar hij o.a. omging met de bekende Elsheimer. Toen Rembrandt bij hem Lastman was reeds sedert jaren Jan Lievens zijn leer ling. Met deze Jan Lievens zou Rem brandt in 1625 in zijn geboortestad Lei den samen in een atelier werken. Leerlingen worden allengs leermeesters en in 1628 komt de later zo bekende Gerard Dou te Leiden bij Rembrandt in de leer. Het verrassende van de tentoonstelling „Rondom Remhrandt” is, dat men aan de hand van de geëxposeerde werken Rem brandt als het ware op de voet kan vol gen. Men vindt bijv, er een Elsheimer, een Pieter Lastman en een Jan Lievens. Na 1632 komt er de relatie met Friesland Het was de tijd - om even dicht bij huis te blijven - dat Gysbert Japicx na zijn schoolmeesterschap in Witmarsum en een onbekende verblijfplaats (Wommels, Beetgum, Leeuwarden?) naar zijn va derstad terugkeert o.a. als voorzanger in de Martinikerk. In 1632 woont Rem brandt nl. bij Hendrik v. Uylenburg te Amsterdam. Hier leert hij het Friese meisje Saskia, een nichtje van v. Uylen- burgh, kennen. In 1634 trouwt Rem brandt, merkwaardigerwijs in de her vormde kerk van St. Anna Parochie, dus in het heitelan van Saskia. Het huwelijk is niet erg gelukkig. Driemaal wordt er een kind geboren, dat na kortere of lan gere tijd het jonge echtpaar ontvalt. In 1641 schenkt Saskia het leven aan Titus, maar zij zelf overlijdt het jaar daarna. Zij liet een aanzienlijk vermogen na, waarvan Rembrandt het vruchtgebruik mocht genieten zolang hij weduwnaar zou blijven. Dit heeft aanleiding gegeven tot tal van trieste verwikkelingen. Rem brandt kon zich geen nieuw huwelijk veroorloven, hij kon evenmin leven zon der liefde, noch zonder dat een vrouwen hand zijn zaken bestierde. Zo ontstaat o.a. met Hendrikje Stoffels, de verzorg ster van Titus, een (buitenechtelijke) verhouding. De gevolgen blijven niet uit. In 1654 wordt haar dochter Cornelia ge boren. Rembrandt heeft intussen niet üs hjoed to sizzen Sf in de richting dat we hier te doen hebben met een tot nu toe onbekende afbeelding van de Friese schilder-predikant. Zo wordt men op deze rijke tentoonstel ling telkens weer gekonfronteerd met verrassingen. Het feit, dat al de meer dan 60 stukken op de een of andere wijze betrekking hebben op Rembrandts indi- rekte of direkte leermeesters, op de grote schilder zelf, ofwel op zijn school of om geving, is niet het enige dat deze expo sitie zo boeiend maakt, dit is niet minder de omstandigheid dat het hier een parti- kuliere verzameling betreft, waarvan het overgrote merendeel der stukken, be halve dan in de Lakenhal van Leiden, waar deze tentoonstelling van april- 16 juni werd gehouden, nimmer in Ne derland is tentoongesteld. Dit maakt een bezoek aan de tentoonstelling wel heel uniek. Geen wonder dat er goede be langstelling voor bestaat, zoals o.a. op de vrijdagavond jl. gehouden rondleiding bleek. Maar ook andere werkdagen 9-5 en 7-9 uur en zaterdags 9-5 is er menig een die zich de kans als deze werken voor praktisch 1 cent per stuk!) te zien, niet laat ontglippen. Wil u nader worden geïnformeerd, dan kope u vooraf de rijk gedokumenteerde katalogus. Deze kost weliswaar f6.- maar hier staan dan ook een 60 foto’s in (alle geëxposeerde wer ken staan er in afgebeeld) en dit is wel uitgerekend nog maar tien cent pér foto Een ansichtkaart kost meer en de foto i zijn gevat in een waardevol boekwerk. Maar ook zonder deze katalogus is er met enige inspanning veel waardevols te ontdekken. 4e week juli 1943 Bols wards Nieuwsblat STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en Titus. Van Rembrandts nakomelingen zijn dan nog alleen in leven, zijn wettig kleinkind Titia, nauwelijks enige maan den oud en zijn onecht Kind Cornelia. De laatste trouwt op jeugdige leeftijd en vertrekt naar Batavia, waar zij een zoon krijgt die zij Rembrandt noemt. Titia huwt op 18-jarige leeftijd in 1686. Deze personalia zijn wel niet zo belangrijk, maar geven toch een inzicht in het fel bewogen leven van de grote kunstenaar, waaronder zijn werk niet of althans niet gemakkelijk is te verstaan. Figuren als Saskia Titus en Hendrikje Stoffels hebben nl. vele malen model gestaan voor zijn schilderijen. Ondertussen vormt Saskia niet de enige schakel met Friesland. Zo werd Govert Flinck, van wie te Bolsward zeker drie schilderijen zijn te zien, in 1633 leerling van Rembrandt. Zelf was hij geen Fries, Govert Flinck werd nl. geboren te Kleef, zes jaar nadat Rembrandt te Leiden het levenslicht zag. De Leeuwarder schilder- predikant Lambert Jacobsz (waarvan werk is te zien in het Fries Museum) heeft bij zijn bezoek aan Kleef de toen nog jeugdige Govert Flinck meegenomen naar de Friese hoofdstad om daar het schildersvak te leren. In Leeuwarden was toen, zoals reeds opgemerkt, ook bekend de schilder Matthijs Harings, niet minder bekend was er Wybrand de Geest, die huwde met een zuster van Saskia en dus een zwager van Rembrandt zou wor den. Als schilderes woonde er Margareth de Heer, die familiebanden had met de Bolswarder dichter Gysbert Jacobs. In een kleine stad als Leeuwarden moet menselijkerwijs gesproken Govert Flinck hen hebben gekend en vermoedelijk heeft hij er wel over hen verteld, toen hij in 1633 leerling van Rembrandt werd en ging inwonen bij Hendrik v. Uylenburg. Er hangt in de Vierschaar van de hand van Govert Flinck uit dezelfde jaar 1633 een merkwaardig ovaal schilderij, aange duid als „Portret van een gebaarde man met baret”. Het is afkomstig uit de verzameling Potochi, eerder uit de ver zameling Radziwill uit Warschau. In het portret is zowel invloed te bespeuren van de eerste leermeester Lambert Jacobsz als van Rembrand. Dit pleit voor het jaartal 1633, dat nl. door sommigen ook wordt gelezen als 1643. Een merkwaardige bijzonderheid is - wat niet in de overigens zeer waardevolle en uitvoerig gedokumenteerde katalogus staat vermeld, maar wat wij ontlenen aan een mondelinge mededeling van de eigenaar van de geëxposeerde schilde rijen, de heer Daan Cevat - dat de ge baarde man niemand minder zou voor stellen als Lambert Jacobsz, de aanvan kelijke leermeester van Govert Flinck zelf. Bij het schoonmaken van het paneel (dat oorspronkelijk wellicht vierkant is geweest) kwam nl. bij de uitgebeelde figuur het typische Mennonietenkraagje voor de dag, het bescheiden kanten pre dikantenkraagje, zoals dit alleen door de doopsgezinde predikanten werd gedragen Het feit, dat Lambert Jacobsz zowel de leermeester was van Govert Flinck als Mennonietenpredikant, wijst wel sterk Hitler heeft Mussolini s’.s geschenk op zijn 60e verjaardag aangeboden de ver zamelde werken van Nietzsche. i Hwat hat HONOLOELOE, Hawaii. President Lyndon Johnson en de Zuidvietnamese president Nguyen van Tliieu, gehuld in bloemenslingers, tijdens het spelen van de volksliederen, na hun aankomst voor het hernieuwde overleg. Zonder veel opzienbarend resultaat te hebben geboekt, is Johnson inmiddels teruggekeerd. wurden, jo prate him gau to folie. Foar enthousiaste taspraken is hy immuun, dy dogge him neat. De aide kommissaris fan Drinte, Lint horst Homan, plichte to sizzen: As yn Drinte in dümny sykje dan nim in Fries, mar foar kassier nim ik Grinzer. Dat stimt alhiel oerien mei it forhael fan trije manlju, dy’t yn de trein praet- ten oer it winnen fan de hünderttüzen. De Hollanner sei: As ik dy win, dan keapje ik in winkel yn de Leidsestrjitte, dêr is jild to fortsjinjen. De Brabander sei; As ik dy win, dan gean ik earst in wike nei Brussel om ris goed lol to hawwen. dan sjoch ik wol fierder. Mar doe’t hja de Grinzer fregen, hwat hy dwaen soe as hy de ton winne soe, sei er: Earst ris neitelle! In anekdote, mear net, mar hy is net fansels komd. Dit birekkene aerd mak ket de Grinzer yn de ekonomyske sfear ta in sterke figuer, dy’t respekt fortsjin- net. Dy’t mei him wrakselje wol, moat dat tige goed witte. It palet fan Grins lit düdlik sjen, dat it gjin deade, mar in fül libjende provinsje is, dy’t alle seilen byset om foarüt to kommen. Hja hawwe sterke troeven yn hannen en hja witte dy to brüken, foargoed. It soe foar Fryslên en de Friezen in skoan ding wêze as hja har spegelen oan de positive kanten fan it Grinzer aerd, bi- namrnen as hja mei har yn deselde ploech sitte. Dogge hja dat net, dan stiet de winner tofoaren al fêst. Tj. de J. Voor Nederlandse jongens en mannen van 16 jaar en ouder is. voorzover zij er geen vaste verblijfplaats hebben, een verblijfsverbod afgekondigd voor de pro vincies Overijssel, Gelderland, Drenthe, Groningen en Friesland. Om nog even een tijdsvergelijking te maken. Toen in 1617 het toen nieuwe en pas herbouwde stadhuis van Bolsward in gebruik werd genomen, was Rem brandt 11 jaar en zat hij wellicht aan de oevers van de Rijn zijn vaders molen te tekenen. In 1621 kwam hij als 15-jarige knaap in de leer bij zijn stadgenoot Ja cob van Swanenburgh, van wie naast Rembrandts zelfportret in de Vierschaar een allegorisch schilderij hangt, dat hier en daar aan Jeroen Bosch doet denken. Hij bleef er drie jaar en gaat dan naar Amsterdam. In deze v. Swanenburgh- periode schilderde de toen vermoedelijk 17-jarige Rembrandt „de triomf van Mordechai”, dat eveneens in de Vier- '3

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1968 | | pagina 1