Rondom Rembrandt: boeiend bijbels prentenboek Bale Shroar J** O Kinderlijk eenvoudig meer dan historisch gedokumenteerd Tl Het is maar MHS radio voor Fan de Marlinyloer t 'l STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Deel orgel concours te Bolsward Mr. Bakker rechter in Leeuwarden dat u het ziet I TB 107e JAARGANG No. 58 DINSDAG 30 JULI 1968 Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en Wymbritseradeel. Hwat hal üs hjoed to sizzen ir IN LEKE-PKAETSJE It Tj. de J. Advertentieprijs: 16 ct per mm Ingez mededelingen dubbel tarief Contractprijs op aanvraag PORTO ERCOLE. De koninklijke familie houdt vakantie in het buitenhuis Porto Ercle. Boven: Prins Willem Alexander met zijn beide grootouders op het terras van de „Gelukkige Olifant”. Onder: Prinses Beatrix en prins Claus met hun zoon prins Willem-Alexander tijdens ’t gebruikelijke foto-uurtje. HET ARl’MER HAFLINGER PAARDJE In een vorig bericht schreven we dat het Haflinger paardje van de familie R. Ludema alhier op een keuring een 3de prjjs kreeg, wat volgens ons wel een succes was. Het succes was echter veel groter van merrie Wella, want ze kreeg een 1ste prijs en haar veulen Siegfried eveneens. Wella kwam op de 3de plaats in aanmerking voor het kampioenschap. In fornedering docht searder as in ütbrander Abonnementsprijs f 3,50 p. kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Wie gaat met vakantie Naar Finland of Zweden, Die heeft daarvoor vast Wel diepgaande reden. Want ook hier is het mooi Ook historisch bezien Een landje als Friesland Heeft zo veel nog te biên! Als Rembrandt eens zag Hoe ons landje bloeit Dan werd hij zeer zeker Door het landschap geboeid. En alles wat was Is gepast in die lijst En zal nooit vervelen Al is het vergrijsd. Zie eens om u heen Neem een verstandig besluit, U hoeft van verveling Ons Friesland niet uit! Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitg. A. J. OSINGA n.v„ Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 TeL 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) Bolswards Nieuwsblad Mr. P. S. Bakker, griffier van het kan tongerecht Nijmegen, is benoemd tot rechter in het arrondissement Leeuwar den. Woensdagmorgen had de beëdiging plaats, gistermorgen vroeg werd mr. Bakker geïnstalleerd. Mr. P. S. Bakker werd op 27 oktober 1932 in Bolsward geboren. Hij volgde de gymnasiumoplei ding en van 1953 tot 1958 studeerde hij aan de vrije universitelt in Amsterdam. Direkt na zijn studie kwam mr. Bakker in dienst van de justitie. Eerst werd hij substituut-officier van justitie in Roer mond. In 1961 werd hij waarnemend grif fier van het groningse kantongerecht. In 1963 vestigde hij zich twee jaar lang als advokaat in de stad van de martinitoren. In 1965 ging mr. Bakker de funktie van griffier aan het nijmeegse kantongerecht vervullen. Een jaar later werd hij be noemd tot rechter-plaatsvervanger in de karelstad en in Terborg. Sinds april 1967 is hij bovendien rechter-plaatsvervanger in Roermond. Merkwaardig is voorts, dat, terwijl de bijbel schier onuitputtelijk is kwa onder werp en gegeven, er te Bolsward meer malen schilderijen hangen van hetzelf de onderwerp. Sommige zijn zelfs drie maal op doek gebracht, ook al weer broe derlijk over oude- en nieuwe testament verdeeld. Zo komen wij op de rondwan deling niet minder dan driemaal een „Offer van Manoah” tegen en driemaal een „Noli me tangere” („Raak mij niet aan”, de ontmoeting van de opgestane Heer met Maria Magdalena in de Hof van Jozef van Arimathea), tweemaal ’n „Triomf van Mordecbai” en tweemaal een „Prediking van Johannes de Doper aan de Jordaan”. Ook figuren als Hagar komen in verschillende fase's van haar tragisch lot voor, bijv, haar wegzending en haar omzwerving in de woestijn. Meen nu niet dat een herhaling van be paalde onderwerpen de tentoonstelling eentonig zou maken. Dit is allerminst het geval. Integendeel, het feit dat ver schillende schilders, al of niet tijdgenoten In de monumentale Martinikerk ligt te Bolsward op een wankel tafeltje een statige Rembrandtbijbel. Kerkgangers gaan er vaak aan voorbij. Kinderen, die vroeg komen, wagen er vol ontzag een schuchtere blik in, toeristen die waar voor hun geld willen hebben, snuffelen met nauwKjks bedwongen nieuwsgierig heid. Schier van elk bijbels verhaal heeft Rembrandt een ets of schilderij gemaakt. Hij moet wel heel dicht hebben geleefd bij het boek der boeken, of kunnen we wellicht beter zeggen: uit het boek der boeken? Rembrandt, die vooral in zijn later leven een verwoed verzamelaar was van exotische gewaden, oosterse stoffen, tapijten, curiosa enz., spreidde in zjjn schilderijen al dit moois ten toon. Toch blijft zyn werk iets typisch Nederlands houden. Zijn tempel wordt een kerk, zijn rossen worden hollandse boerepaarden, zjjn soldaten worden krijgslieden uit de nadagen van de tachtigjarige oorlog. Rembrandt staat hierin niet alleen. Uit de tentoonstelling Rondom Rembrandt blijkt de bijbel nog steeds een sterke bron van inspiratie. Het mag dan waar zijn, dat in de gouden eeuw men zich bij voor keur spiegelde aan de kunst van het oude Rome en Griekenland (Renaissan ce), de bijbel, die de middeleeuwen zo sterk had geboeid, dat praktisch alle kunst uit die tijd er betrekking op heeft, blijkt in Rembrandts dagen zijn greep op het volk nog niet verloren. Integen deel. Van de 60 nummers die de katalogus vermeldt zijn er 30, dit is precies de helft, bijbelse voorstellingen. Merkwaar digerwijs kan men van deze 30 er 15 re kenen tot het oude- en 15 tot het nieuwe testament. De niet-bijbelse onderwerpen best .n voor de ene (grootste) helft uit portretten, terwijl de andere helft wordt gedeeld door landschappen en allego rische voorstellingen. Van deze laatste zijn er slechts 3 of 4 die betrekking hebben op mythologische onderwerpen. is ek dizze simmer wer tige düdlik wurden, dat de stêd aloan mear minsken lükt, dy't oan de rekreaesje dielnimme. De measte dagen jowt de stêd in byld fan Mint en drok biweech fan kommen- de en geande minsken. It bilang fan dizze tanimmende rekre aesje mei men net to leech oanslaen. Yn direkte sin om’t gjinien de stêd wer üt- giet of hy hat fan syn fakansjejild hjir hwat efterlitten. En yndirekt is it fan bitsjutting, dat de stêd Boalsert folie mear bikend wurdt en yn it algemien ek weardearre. De hotels, café’s en folie winkels hawwe Jrjirtroch in bettere bi ter straks klear is, kin de Appelmerk wer bylkje tsjdn de klippen op. Hwat is it jammer lykwols, dat it libbene stik yn it hertsje fan de stêd skeind wurdt troch de deade bazar op it iene hoekje fan dizze strjitte en it trijetal Aide hüs- kes op it oare. Blykber is der neat oan to dwaen, like- min oan it leechstean fan it hüs, dêr’t de hear Reekers earst syn saek hie en oan it krot fan de firma Jamin op de Appelmerk. En dat duorret mar jier nei jier en gjin ynstansje skynt hjir hwat oan foroarje to kinnen. Gelokkich is in oare argewaesje, dy oan de Broe- restrjitte, op in treflike wize oplost. Earst al troch de Reholitas-sosiëteit en nou troch de bou fan in partikulier hüs op it plak fan de Aide kapel. De yn aide styl wer opboude muorre oan it wet ter docht it tige goed en sil grif hiel hwat bilangstelling fine. Mei de nijbou giet it fiks foarüt en yn it algemien kin men hjir wol syn fol dwaning oer ütsprekke. De flats dogge it goed, nije huzen yn Noard binne deeglik en rom, mar in twadde Gysbert Japiksleane is der fuort net. Hwat is dit in pracht oplossing wurden en mei de omseaming fan de hurd groeijende iperenbeammen in sieraed foar de stêd. It is in geniet hjir simmerdeis troch to kujjerjen. Yn it Parkplan wurde nou de léste hoekjes binut en as mei inkelde jierren de tünman de léste bón oan dit stêdsdiel lein hat, de ütwreiding fan Blomkamp syn bislach krige hat, dan kin de stêd hjirmei lokwinske wurde. Kampen, String en Heechhout. nllgear- re steande op ’e öfbraeklist, hawwe Donderdagavond om 5 minuten voor tien heeft de NCRV opnamen uitgezonden, die werden gemaakt op het laatste orgel- improvisatiekonkours te Bolsward, na melijk de harmonisatie en verdere uitwer king van een koraalmelodie. De deelne mers moesten deze opgave, waarvan het thema werd gekomponeerd door Albert de Klerk, onvoorbereid op het koororgel realiseren. Men hoorde de volgende orga nisten: Anco Ezinga, Jan Jansen, Jan Jongepier en Kees van Houten, welke laatste de koraalprijs verwierf. stelde doek te kleineren. Wij wijzen er op dat het zo'n typische uiting is van een bepaalde tijd. Nog een voorbeeld tot besluit. Hoewel Adriaen Verdoel in zijn „Opwekking van Lazarus” machtige rotspartijen schildert, is het hem blijk baar niet bekend, dat in het oosten de dierbare doden piëteitvol in een rotsgraf werden gelegd. Wij zien nl. Lazarus om hoog komen uit een grafkuil. Dit alles is maar één aspekt van de ten toonstelling, dit ditmaal zó bijzonder aanspreekt, dat u niet moet nalaten deze te zien. Deze gelegenheid komt wellicht niet weer. niet weer. Het kan iedere werkdag van 9-5 en, behalve zaterdags, iedere avond van 7-9 uur. Iedere vrijdag is er tevens 'n rondleiding (zonder kostenverhoging) nl. om precies half acht. steansbasis krige en aS it by de iene reint, dan dript dit fanseis by de oare fierder troch. It soe fan bilang wêze, as de stêd ris neigie oft hja by de propa ganda har simmertentoanstelllng. de skotsploech, de oargelkonserten yn gearwurking mei de V.V.V. jit net hwat mear dwaen moat, nou’t sa düdlik blykt dat de lju hjir graech hinne wolle. Bi- nammen de V.V.V. soe, tinkt my, mear omtinken krije moatte. Oant nou ta is dit wurk to folie oerlitten oan inkelde minsken, dy't hjir har frije tiid oan jowe, mar de moderne tiid freget om mear en bettere service. Op in gaedlik plak sil in kantoor komme moatte, mei yn it simmerskoft ek in fêste, bitelle krêft, dy’t de passanten en oerbliuwers fol- slein op 'e hichte bringe kin fan de mooglikheden yn en om de stêd. Nei’t ik mien, sil de Lêsseal en Bibleteek de eardere naeiskoalle mei koarten oernim- me foar ütwreiding. Dêrby giet it harren foaral om it grea- te naeilokael, mar der binne oan de oare kant fan 'e gong jit in pear keamers. Wie dit net in treflik plak foar in VW- kantoar? Tichte by it stêdhüs en de Martiny-tsjerkstrjitte en annex mei de lepenbiere Bibleteek. De keapjoun op freed is in sukses, dy moat der grif bliuwe, lyk as de demon- straesjes fan de skotsploech op de, troch de libbene merk, sa fleurige tongersdei. De koumerk, dy’t sa deeglik en moai forbettere is, kin nou de hiele wike tsjinje as parkearplak en docht der in tige nuttige funksje. Forskate huzen en saken dêrre, wurde fiks oanpakt en as de greate forbouwing fan de firma Ltin- blykber djippe woartels yn ’e groun, hwant it giet dêrmei och sa stadich. Geande oer it iennige Bolwurk, dat de stêd jit hat en hwer’t nou aldergelok de iperenbeammen fiks oangroeije, is d healforlittene Kampen in tryst stik, stêd. Boalsert sil tige omtinken jaen moatt oan syn rekonstruksje. Hja bisit kost like en kostbere gebouwen en pander Nijbou kin in forriking wêze, sa as rêstige skientme fan it architektenht Grunstra oan it Skilwyk sjen lit, me net elk hat sa'n kans. De utiliteit stc ek syn easken en it jildponkje docht c sines by, dat biwize de tsientallen g raezjes en boxen, dy’t röunom opdük soms yn tige smelle strjitten. Mei de Wythearenstrjitte sil grif hwa barre moatte, hy is nou libbensgefae; - lik, om’t der praktysk gjin trottoir i en de brommers jammer genóch jit fan beide kanten der troch fleane meije. De Gasthükbrêge sil yn koarten forbrede wurde moatte, cars komme hjir deader lyk as op ’e gefaerlike hoeke fan Eerd mans syn segarewinkel. Winlik soe dj Wythearenstrjitte foar alle motorysk forkear forbean wurde moatte, mei fyt- sen en rinnenden is dy al smel genóch. Gelokkich kinne wy dit lekepraetsje óf- slute mei üs Widens üt to sprekken oer it fordwinen fan de tramrails yn ’e stêd. As der mar wer net to lang oc brieden wurdt, soe it foar de win jit klear kinne. Lit üs der dan mar op hoopje. Liv Z( .j’e »a.i 4. i. g --t is een klein paneeltje van slechts 22,5 x 19 cm. Het is lange tijd in Engels bezit geweest (o.a. van A. Winter te Dunbartonshire, James R. Mackay en Dr. Alexander Patterson te Glasgow) tot het nu 9 jaar geleden werd aangekocht door de heer Daan Cevat, die het het volgend jaar in bruikleen gaf aan het Rijksmuseura te Amsterdam. Het paneeltje vormde het uitgangspunt van de sedert 1959 opgebouwde kunst collectie van de heer Cevat. Veel is er sedert die tijd over dit schilderij geschreven en. gediscussieerd. Er zijn n.l. 4 copieën van dit stuk in omloop, waarvart die in Kassei (Dtsl), waar men maar liefst een kleine 20 Rembrandts heeft(!) wel de meest bekende is. De copie van Kassei is lang voor een echte Rembrandt ge houden, maar werd toch omstreeks 1836 reeds door Smith als zodanig verworpen, in 1883 door de tenmalige directeur van het Museum, in 1907 door Frimmel en door John C. van Dyke in 1923. Eerlijkheidshalve moet echte.'- worden toegegeven, dat er ook geleerden zijn geweest, die het stuk in Kassei beter achtten dan dat van de heer Cevat, dat nu in Bolsward hangt. Ook wordt wel gedacht, dat het paneel te Kassel door Jan Lievens is (na)geschilderd. Infrarode foto’s tonen echter aan dat het afgebeelde portret (dus dat nu te Bolsward is te zien) aan zienlijk vaster van penseelvoering is, dan dat van Kassei, terwijl ook de modu lering en lichtval veel subtieler zijn. Op grond van o.a. deze overwegingen wordt thans al zijn alle vraagstukken nog niet opgolost algemeen het hierbij afgebeelde portret (in de Sneinspetiele van het Friesch Dagblad in een overigens voortreffelijk artikel, helaas van een verkeerd onderschrift voorzien) voor de echte Rembrandt gehouden. Eén van de vele, want de schilder heeft er tientallen zelfportretten gemaakt. ieder voor zich hun visie geven op één zelfde onderwerp boeit uitermate. De schilders konden voor hun bijbelse ver tellingen (want dat zijn deze schilderijen toch eigenlijk) weliswaar levende mensen als model nemen, wat in feite ook wel gebeurde, voor de kompositie, entourage en verdere aankleding dit laatste letter lijk zowel als figuurlijk) moest de schil der geheel putten uit eigen fantasie en voorstellingsvermogen of dat van an deren. Hierbij doet zich een merkwaardig en toch ook wel weer begrijpelijk verschijn sel voor. De schilders uit de gouden eeuw kennen het heilige land niet. De voorstelling die wij er van hebben, ont leend aan talrijke foto’s, films, reporta ges of misschien wel aan een bezoek ter plaatse, ontbrak de schilder uit de Re naissance ten enenmale. Hij kan hoog stens terugvallen op hetgeen kunstenaars vóór hem hadden getekend of geëtst, al hadden de schilders, die in Italië ver toefd hadden (het Mekka va nde beelden de kunstenaars van die dagen) wel iets voor, in zoverre zij het heilige land zagen als een Hollands polderlandschap, maar het konden stofferen met rots partijen, ruines enz. Hoe dan ook, telkens worden wij getrof fen door 'n gebrek aan de meest elemen taire kennis van de gebruiken van het volk Israël en de naïviteit waarmee de bijbelse gegevens plompverloren in het eigen vaak knusse landelijke of klein steedse omgeving worden geplaatst. Hier en daar zou het zelfs lachwekkend zijn, ware het niet dat het gegeven met zo’n kinderlijke liefde en eenvoud werd uit gebeeld. dat het vaak ontroert. Men moet beslist zelf gaan kijken hoe Tacob en Laban elkaar ontmoeten tegen le achtergrond van een m’ddeleeuws kas teel, de evangelist Mattheus (of is het toch Mózes?) de pen en inktpot hanteert om z'jn evangelie te schrijven, daartoe ingrfluisterd (geïnspireerd) door de Hei lige Geest, hoe Manoah bij zijn offerande een prachtige Italiaanse plooischaal ge bruikt en hoe „de weduwe”, die haar penningske heeft geofferd, een brilletje draagt. Een bril was in die dagen nog vrij modern, maar toch blijkbaar al zo geassocieerd met de vaak slechtziende ouderdom, dat de schilder dit attribuut ter aksentuering daarvan onmisbaar achtte. Wel een heel merkwaardig staal tje van dat wat naief aandoend realisme spreidt Jan Pijnas (broer van Jacob Pijnas, leermeester van Rembrandt) ten toon bij zijn groot en veelkleurig werk stuk „De wegzending van Hagar”. Vader Abraham bewoont geen tent, maar een vrij royale burgerwoning. Sara hangt zelfs over de onderdeur! Een paar kippen en een pauw scharrelen rond. Ismaël, het zoontje van Hagar (een welgevormde boeredeerne) die met zijn moeder de „woestijn” (’t weiland in de verte) wordt ingestuurd, neemt zelfs zijn hoepel mee! Wij schrijven dit allerminst spottend, noch om de waarde van het tentoonge- OUD-BOLSWARDER - -Wi TM

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1968 | | pagina 1