Bouwverordening dient te
worden aangepast
Hoogtepunten
uit een interkerkelijke
gebedssamenkomst
Gade smw
.-w. 1
Wat de Raad van Bolsward te behandelen krijgt
B
Fan de Mar liny loer
Hwat haf
Tel. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335
STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND
Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en Wymbritseradeel,
-
108e JAARGANG No. 8
DINSDAG 28 JANUARI 1969
Wijziging bouwverordening
Gastarieven
Beëindiging huur industriehal
31 JANUARI, PRINSES BEATRIX 31 JAAR
De
Onderwijszaken
'11
ge-
Tj. de J.
(Zie voor vervolg vrijdag a.s.)
r
Advertentieprijs: 16 ct per nwn
Ingez. mededelingen dubbel tarief
Contractprijs op aanvraag
Op vele manieren is er verleden week in Bolsward een verheugend en daad
werkelijk zoeken naar eenheid geweest. De drie verschillende landbouworganisaties
(Friese Mij., CBTB en ABTB) hielden maandagavond een gemeenschappelijke
bijeenkomst, de plaatselijke kiesverenigingen van de KVP, AR en CHU deden dit
woensdagavond en op dinsdag, donderdag en zaterdag waren er de interkerkelijke
bijeenkomsten In het kader van de gebedsweek voor de eenheid van de kerken.
Restte dan nog de vrijdagavond. Welnu, toen ging Bolsward als één man winkelen
(zonder er al te veel op te letten of de winkelier nu rooms katholiek, hervormd,
gereformeerd of nog anders georiënteerd was
sprak donderdagavond in verband hier
mee over het onderwerp.
Ingevolge de Lager Onderwijswet moet
de raad jaarlijks voor het gewoon lager
onderwijs het bedrag bepalen, dat voor
dat jaar wordt beschikbaar gesteld ter
bestrijding der kosten alsmede die van
instandhouding,
Doordat de wet op het voortgezet onder
wijs (Mammoetwet) inmiddels in wer-
Verschijnt
DINSDAGS en VRIJDAGS
TJitg. A. J. OSINGA n.v., Bolsward
Administratie- en Redactie-adres:
Marktstraat 13
(05157)
Salarismaatregelen gemeente-
personeel
Abonnementsprijs f 3,75 p. kwartaal
(bij vooruitbetaling)
Giro 887926
Wat houdt ons tegen bij
intercommunie
Bolswards Nieuwsblad
Wês forstanniger as oaren,
mar siz it har net
minister van Binnenlandse Zaken
heeft gevraagd een zelfde soort voorzie
ningen voor het personeel in dienst van
de gemeente te bevorderen als die zijn
getroffen t.a.v. het rijkspersoneel De
maatregelen komen er in feite op neer,
dat, naast de doorberekening der trend
er ingaande genoemde datum een sala
risverhoging van 5 pet wordt toegekend.
Voorts zal de vakantieregeling op enke
le punten nader moeten worden beoor
deeld.
Daar de voorschriften eerst op 8 janu
ari werden ontvangen was het b. en w.
niet mogelijk, deze voorschriften nog te
verwerken in een ontwerp-verordening
en ook de andere rechtspositieregelingen
konden nog niet worden beoordeeld, ter
wijl over deze materie ook nog ’t plaat
selijk georganiseerd overleg moet worden
gehoord.
Gezien de sinds januari plaats gehad heb
bende prijsstijgingen menen b. en w. ech
ter, dat het wenselijk is dat het perso
neel op zo kort mogelijke tijd voorschot
ten op het salaris krijgt betaald, waarbij
rekening is gehouden met de verhoogde
salarisnormen.
Was het voorheen zo, dat de salarissen
ter secretarie werden berekend en prac
tised elk moment hiermede een aanvang
kon worden gemaakt, ingaande 1 janu
ari 1969 is de salarisadministratie on
dergebracht bij ’t administratiecentrum
van de DOA. Dit administratiecentrum
zal niet op elk willekeurig moment tot
king is getreden, behoeft de vaststelling
van bovenbedoeld bedrag niet meer plaats
vinden door het uitgebreid lager onder
wijs.
Op de ontwerp-begroting voor ’t dienst
jaar 1969 zijn als bovenvermelde kos
ten voor ’t openbaar lager onderwijs uit
getrokken f 116,34 per leerling.
Voor administratiekosten wordt voor ’69
in afwachting van het door de minis
ter vast te stellen minimum bedrag, een
bedrag van f 5,— per leerling bijgeteld.
De besturen van de bijzondere scholen
vragen ’n voorschot op de vergoedingen,
waarop zij over 1969 aanspraak zullen
kunnen maken.
Deze voorschotten kunnen worden ver
leend tot de voor 1969 beschikbaar ge
stelde bedragen per leerling, berekend
naar ’t gemiddeld aantal leerlingen over
1968.
en bitellet de kosten, it regear bislüt om
de provinsje Sélan mei dammen to bi-
feiligjen en bitellet de kosten, it regear
biheart en bitellet de ófslütdyk, hwerom
yn de goedichheit moatte de lju dy’t ticht
by de sédyk wenje, meibitelje yn de kos
ten fan de séwarring?
Stel, dat dy sédyk ris trochbriek, hwer
soene wy dan meimekoar bidarje? Der
binne nou lju, dy’t krekt ütsocht hawwe,
hokfoar stik fan Fryslan dan ünder wet
ter komme soe en hja sizze, dat it lan,
dat heger leit as 2 meter boppe AP dan
droech bliuwe soe en dat dizze lju dus
net bitelje hoege. Mar dat is net oars
as theory. Hwant as dat barre soe, hwat
jowt it jo dan, dat jo yn Sint Nyk op in
droege pólle sitten bliuwe of yn Gaester-
lan, as alle lan om jo hinne ünder wet
ter stiet, as de wegen net brükt wurde
kinne, de spoaren en bussen stil stea-
ne, tüzenen flechtelingen op dy droe
ge plakken bihald sykje, gjin oanfoeren,
gjin óffier mooglik is. Hwat seit it dan,
dat it wetter seis net oan jo ta komt
In trochbraek fan in sédyk soe in na-
sjonale ramp wurde, dat witte wy wol
fan Sélan. Derfoar moat it Ryk de sé-
diken sa meitsje, dat it mlnsklik bisjoen,
net mooglik is. En dy hiel aide ratte-
plan fan séwarrende wetterskippen en
subsydzjeregeleminten en ryksbedragen
heart yn it archyf. Nei üs oardiel is it
in Rykssaek. Wol it Ryk foar de ütfie-
ring fan har taek gebrük meitsje fan de
Op de hedenavond te houden openbare
vergadering van de raad van de gemeen
te Bolsward, wordt een 9 tal punten
behandeld. Aan de toelichting hierop
door b. en w. ontlenen we het volgen
de-:
In 1963 werd door de raad besloten tot
de bouw van een industriehal op het in
dustrieterrein en deze te verhuren aan
de heer H. Haster te Hilversum.
Nu de huurder van de industriehal in
staat van faillissement is verklaard, me
nen wij b. en w. te moeten voorstellen,
de huur van de industriehal te doen be
ëindigen.
Omtrent dé nadere bestemming van de
industriehal zal het college zich nog na
der beraden en zij hopen hieromtrent
spoedig een voorstel te kunnen doen.
droegen oan de saneamde séwarrende
wetterskippen. Likemóch in stripe fan
1015 kilometer djipte bylans de sé-igge
wurde eigners fan „onroerend” bisit oan-
slein yn de kosten fan dizze sédefensy.
Dizze situaesje is al hiel Aid en komt üt
de midsleuwen, doe’t de biwenners, ticht
oan de sé, seis soargje moasten foar har
feilichheit. Yn de rin fan de tiid die wol
bliken, dat dizze minsken in al swierde-
re lést hiene to dragen en linkelytsen is
de ryksoerheit en ek de provinsiale oer-
heit finansieel bysprongen. Mar altyd
bleau de wettelike konstruksy op dit ai
de stramyn fêstige. Dus earst it wetter-
skip en dêrnei de oerheit mei subsydzjes.
Nou’t de needsaeklike forheging fan de
sédiken op deltahichte trochinoar in mil
joen per kilometer kostje moat, sit men
opnij to tizen, hoe’t de kosten fordield
wurde moatte.
Nei üs oardiel soe men dizze hiele alder-
wetske en ünpraktyske saek opromje
moatte, Us bilangrykste argumint dêr-
foar is de stelling, dat oanliz en soarch
foar de sédiken in taek is foar it Ryk.
It is in nasjonale saek, dat it lan bi-
skerme wurdt tsjin de sé, lyk as it ek
in nasjonale saek is, dat it lan biskerme
wurdt tsjin de militaire fijan. It is in
nasjonale saek, dat de grinzen biskerme
wurde, dêrom is ek de douane net in
saek foar Limboarch, Braban, Gelderlan
en sa fierder, mar foar it Ryk. It regear
bislüt om de Sudersé droech to meitsjen
Vrijdag 31 januari a.s. vieren wij de verjaardag van h.k.h. prinses Beatrix met
nog wat meer vreugde en meer medeleven dan in vroeger jaren, want onze kroon
prinses zal ons die dag wel een kijkje gunnen op haar voorspoedig groeiende zonen
Willem-Alexander en Johan-Friso.
Steeds meer raakt het bekend, dat prinses Beatrix een kind van haar tijd is. Zij
heeft grote interesse in de problemen van deze tijd, haar man betrekt haar in de
aanpak van de ruimtelijke ordening en tezamen ontvangen zij geregeld mensen op
hun kleine kasteeltje met wie zij allerlei aspekten bespreken. Kunstenaars vinden
er ook een gretig gehoor. Ook jonge mensen worden er uitgenodigd om te komen
musiceren, of iets van hun werk te laten zien. Op Groot-Drakestein is het een
komen en gaan van bekende en totaal onbekende persoonlijkheden.
Zo staat onze kroonprinses temidden van ons. En ondertussen bereidt zij zich
ernstig voor op haar grote taak, die eens kan komen.
De vereniging samenwerkende regiona
le organen gasvoorziening en de NV Ne
derlandse gasunie hebben in 1967 gad-
viseerd over de gastarieven.
Deze beide organisaties hebben daarbij
gesteld, dat zij nog nader zouden terug
komen op de tarieven voor blokverwar-
ming om richtlijnen te kunnen geven
voor de z.g. gemengde gevallen.
Het wordt thans wenselijk geacht een
splitsing aan te brengen in de tarieven
voor woningblokken, woningblokken,
waarin tevens ruimten zijn opgenomen,
die voor andere doeleinden zijn bestemd,
woningblokken, waarbij bewoners te
vens verzorging genieten o.a bejaarden
huizen) en overige instellingen.
B. en w. achten het wenselijk hun tarie
ven af te stemmen op het gebruik dat
van de woningblokken wordt gemaakt,
daar er zich ook in Bolsward een ver
scheidenheid in het gebruik van woning
blokken voordoet. Het is nuttig hierbij
de uniform geldende tarieven, zoals
wordt geadviseerd te volgen.
De gascommissie heeft over dit ontwerp-
tarief gunstig geadviseerd. B. en w.
stellen dan ook voor de verordening op
de gastarieven in deze geest aan te vul
len.
BILANGRIKE BISLISSINGEN
It wie alhiel torjuchte, dat de kranten
fan ’e wike mei greate letters it nijs
trochjoegen, dat it regear bisletten hie
om de kosten fan de forheging fan de
sédiken foar 100 persint foar har rek
ken to nimmen. Dat wie in goed birjucht,
hwertroch yn de yngewikkelde saek fan
i de séwarrende wetterskippen einlings
mear Ijocht en ütrêdding komd is. Sa’t
de bilangstellende lezer witte sil, is de
soarch foar de sédiken oan diztiid ta op-
regionale erfaring en de praktykkennis
fan de lju ticht oan de sédyk, dan soe
dat forstannich wêze, mar de kosten fan
it oanlizzen en ünderhalden fan de sé
diken hearre by it Ryk. It is nou de tiid
om in ein to meitsjen oan dizze ünbil-
like en aldfrinzige tizeboel.
Meiiens kin dan opnij bisjoen wurde,
hwat him ófspile hat by de saek fan de
Lauwerssé. Doe slet men ek noch fêst
yn dit Aide ramt en hat it regear de pro-
vinsjes Fryslan en Grins it mes op ’e kiel
set. De beide provinsjes moasten goed
sizze foar 25 persint fan de kosten, oars
gie it oer. Dat bitsjut, dat hja nou aen-
sens oansprutsen wurde kinne foar 25
persint fan 33 miljoen goune of mear.
En omt twatrédde fan dy dyk op Frys-
ke groun leit, soe Fryslan 5.5 miljoen bi
telje moatte. Ik hoech net sizzen dat nei
de meidieling fan it regear, dat hja 100
persint bitelje sille yn de kosten fan de
sédyksforhging, ek dit punt hiel oars
komt to lizzen.
Der is in aid en bitter sprekwurd, dat
seit: Hwerom soe men it maklik meitsje
as it ek yngewikkeld kin! Dat hat fierst
to lang yn bipaelde kringen de taktyk
west. Wy hoopje, dat de moderne mins-
ke, dy’t freget om earlike en düdlike po-
lityk, ek op dit punt de spinreagen fan
dizze séwarring üt de nasjonale boere-
skuorre weireaget. Foar dizze kwestje
is it nou al himmelerstiid.
De woningwet bevat een bepaling op
grond waarvan door de Kroon in het be
lang van de bescherming van de bevol
king tegen de gevolgen van oorlogsge
weld, regelen gegeven kunnen worden
omtrent de inhoud van in de bouwver
ordening op te nemen voorschriften, wel
ke bij het bouwen in acht genomen moe
ten worden.
Van deze bevoegdheid heeft de kroon ge
bruik gemaakt bij de vaststelling van ’t
„Besluit schuilplaatsen bij de bouw van
woningen 1968”.
Daarin zijn een aantal bepalingen vast
gesteld, welke in de bouwverordening
dienen te worden opgenomen.
In 1955 zijn eveneens bepalingen vast
gesteld en in de bouwverordening opge
nomen, maar deze hadden slechts be
trekking op bescherming tegen de scherf-
en luchtdrukwerking van exploderende
conventionele strijdmiddelen.
De thans aan de orde zijnde bepalingen
hebben echter mede betrekking op de be
scherming tegen fall-out, waar in 1955
nog geen rekening mee kon worden ge
houden.
De bouwverordening bevat reeds voor
schriften betreffende schuilplaatsen
waaraan gebouwen moeten voldoen maar
de thans voorgestelde zijn aangepast aan
het bovengenoemde besluit schuilplaat
sen 1968.
Zoals u bekend is, is de bouwverorde
ning tot stand gekomen mede als gevolg
van een streven naar zo veel mogelijk
uniforme voorschriften.
De aanpassingen hebben betrekking op:
het voldoen aan bepaalde eisen aan ge
bouwen ten behoeve van minder validen,
eisen betreffende onbrandbaarheid en
brandveiligheid van wanden enz. van
niet tot woning bestemde gebouwen.
Daarmede wordt een ook in de model
verordening voorkomende fout hersteld.
De verordening opende n.l. alleen de
mogelijkheid vrijstelling te verlenen van
de eis van brandwerendheid en niet van
de eis van onbrandbaarheid.
Als gevolg hiervan zou geen vrijstelling
kunnen worden verleend voor het bou
wen van hokken, loodsen e.d. in de ge
vallen dat dit zonder bezwaar mogelijk
zou zijn.
Deze onvolkomenheid, waartegen het
landbouwschap grote bezwaren schijnt
te hebben, zal met de aanpassing tot het
Verleden behoren. De eisen betreffende
voorzieningen aan gebouwen ten behoeve
van invalide personen zijn voortgekomen
uit de Nederlandse centrale vereniging
tot bevordering van de revalidatie en de
stichting technische voorlichting ten be
hoeve van lichamelijk gehandicapten.
Deze vereniging heeft verzocht om in ’n
aantal bepalingen van de model verorde
ning in het bijzonder de aandacht te ves
tigen op het aanbrengen van voorzienin
gen in openbare gebouwen ten behoeve
van invaliden.
Hoewel deze voorzieningen nu nog niet
urgent zijn, lijkt het b. en w. toch ver
standig de bouwverordening op dit punt
aan te passen.
Het artikel, dat handelt over brandvei
ligheidseisen voor veestallingen e.d wordt
eveneens op voorstel van het landbouw
schap zodanig gewijzigd, dat het aantal
deuren en/of luiken tussen tasruimte en
een stal niet tot één beperkt behoeft te
blijven.
Daarnaast is een vereenvoudiging van
de tekst doorgevoerd.
Pater Van Straten noemde als uitgangs
punt: Intercommunie is een taboe dat
moet worden doorbroken. Om welke van
de twee vragen gaat het eigenlijk?
a. Wat houdt ons tegen, d.i. hoever moe
ten we verschillen om niet te communi
ceren met elkaar?
b. Wat dwingt ons, d.i. hoever moeten
we met elkaar eens zijn om wél met el
kaar te kunnen communiceren?
Het is duidelijk dat vraag b. meer eigen
tijds én uitzichtsvoller is. Want het eens
zijn met elkaar, betreft dat alleen de be
lijdenis, katechismus, verwoording van
ons geloof, óf ook en vooral het dieper
liggend geloof en leven uit dat geloof?
Om dat dieper liggend geloof en leven
gaat het kennelijk; anders zouden de op
het stuk van de katechismus zo verschil
lend denkende roomsen elkaar niet aan
één tafel kunnen vinden, noch de gere
formeerden in Lunteren die zo sterk ver
schilden in hun verstaan van het evan
gelie in een praktische zaak van rassen
onderscheid!
Als nu die dieper liggende verbonden
heid in het geloof doorslaggevend is voor
de leden van een en dezelfde kerkforma-
tie, dan moet de geloofsverbondenheid
tussen b.v. roomsen en reformatorische
christenen, waar het gaat om intercom
munie, eveneens doorslaggevend zijn.
Dus niet deze of gene katechismusleer.
Ter verduidelijking kan men zeggen, dat
ligurgische intercommunie (gezamenlijk
avondmaal/eucharistie) een onderdeel
èn teken is van de veel grotere „inter
communie” die heel het leven omvat.
Het sacrament steunt niet "Heen, maar
ook op doop, katechisatie, verwoording
van het geloof, naast het gelovig beleven
van de werkelijkheid van het dagelijks
leven, zoals dat o.m. in de gemeenschap
pelijke samenkomsten en kerkelijke ge
spreksgroepen beleefd wordt. Als nu de
doop dankzij wederkerige erkenning bui
ten discussie staat, als in katechese op
vallende ruimte van elkaar gegeven word
als de geloofsbeleving in feite de erva
ring geeft, dat men wèl samen ter tafel
kan, WAT HOUDT ONS DAN NOG
TEGEN? Moeten we de aanvangsvraag
eigenlijk niet omdraaien en vragen: Mo
gen we nog wel apart communiceren,
minstens althans zonder de anderen er
bij te missen?
De vraag rijst dan: Wat doen we met de
kerkreformaties
De kerkformaties mogen noch overtrok
ken, noch gebatagelliseerd worden. Er
kenning van eikaars kerk-zijn (inclusief
elkanders Doop en Ambt) maakt elke ei
gen kerkformatie betrekkelijk, want de
sacramenten zijn van héél de kerk. In dit
verband zouden wij moeten overwegen,
of als kerkelijke wetten, gebruiken en
regels van de huidige kerkformaties in
de weg staan aan de groeiende overtui
ging van een uit genade voortkomende
verbondenheid van broeders met elkaar
(die dieper is dan de menselijke zondi
ge, en nooit zó diepe gescheidenheid van
de broeders), of dén de zgn. kerkelijke
wetten, gebruiken en regels van de for
maties niet illegaal zijn en onevange
lisch, en derhalve niet bindend voor het
geweten? Dit over de betrekkelijkheid.
Anderszijds moeten we de kerkformaties
niet bagatelliseren, aldus pater Van
Straaten, d.i. dat wij uit de kerk, de on
ze, zouden moeten treden. In mijn kerk
formatie beleef ik de gemeenschap met
de Heer en met de anderen, en dat hoop
ik zo te houden. Hier past alleen maar
eerbied en dank, ondanks het doorbreken
van de taboes. Dit relativeren én eerbie
digen samen brengt een grote spanning
in het leven van de christen. Enerzijds
de behoefte aan bijzondere trouw aan de
eigen kerkformatie, anderzijds een ver
langen naar solidariteit, naar beleven
van trouw aan de velen in de andere
kerkformaties! Hoe geef ik gestalte aan
beide, zonder aan één van beide onrecht
te doen?
Gelukkig is een gesprek op hoog niveau
hierover op gang, zij het niet zonder dat
op gemeentevlak de bezinning én zelfs
de praktijk voorop gegaan is. Nederland
loopt hierin voorpp en zet de inspira
tie van Vaticanum II in daden om. Voor
ons betekent het, dat wij niet kunnen
stoppen (tot hier en niet verder), maar
dat wij ernst moeten maken met de
vraag: Hoe geef ik gestalte aan m’n soli
dariteit in het geloof met die christen
broeders die ik als werkelijk erken en
herken in de omgang van het leven, om
dat wij van harte ja zeggen op eikaars
leven in het geloof?
De vraag is dus niet: Wat remt ons,
maar: Wat dwingt ons tot intercommu
nie? In deze tijd van vernieuwing is het
oppervlakkig, met deze vraag klaar te
zijn, maar zeker onverantwoord om elk
overleg uit de weg te gaan. Tot slot ging
spreker de vraag nog wat toespitsen als
punt van discussie: Wat houdt u per
soonlijk tegen bjj intercommunie met
vrienden en kennissen uit andere ker
ken
De secretaris van de Bolswarder
meenschap van kerken deelde de
herberekening van de salarissen kunnen
overgaan, doch zal dit volgens schema
moeten doen. Na overleg met genoemd
centrum is gebleken, dat het mogelijk is
de verhoogde salarissen reeds in de
maand februari te herberekenen en als
voorschot in afwachting van een defini
tief besluit van uw raad, te doen uit
betalen.
In verband hiermede stellen b. en w.
voor er mee akkoord te gaan voorschot
ten uit te betalen op basis van de hier
voor genoemde circulaire.
Het is niet onze bedoeling van al de
ze samenkomsten een uitvoerig verslag
te geven. Toch willen we na een ge
documenteerd verslag over de Amnesty
International nog even stilstaan bij
een paar hoogtepunten in de interker
kelijke samenkomsten. Het „hart” van
deze samenkomsten was wel hetgeen
gezegd werd rond de intercommunie,
't eventueel samengaan aan de ene ta
fel des Heren. Drs pater A. v. Straaten
-