De foto van de week 6abe Skroar ’.‘i AL I fc IS i a Auto vermiste arts *•81 gevonden op Afsluitdijk lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll! IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIÜIIIIIIIIIEIIIIIIHL STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND l||H| SSisM! ,\4.: W I fe tl tl t "WexJ S3: T" - ’'i-lML - Mi ,ó«e JAARGANG No. 15 VRIJDAG 21 FEBRUARI l£k Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum Moskou reageert fel op presidentsverkiezingen welke 5 maart in West Par|js boycot WEU Motieven Gladde weg pompend remmen Ontkoppelen Pompend remmen Wilson in Bonn. Sturen de wielen Hoe eruit te komen in Hwat hal üs hjoed to sizzen Nooit remmen Advertentieprijs: 16 ct per mm Ingez. mededelingen dubbel tarief Contractprijs op aanvraag zoveel mogelijk voorkomen in een der- gelijke situatie te geraken. Defensief rijden is daarvoor van belang. Het tij dig taxeren van hetgeen kan gaan ge beuren geeft de mogelijkheid tijdig het rijgedrag aan te passen en noodsitua ties te voorkomen. Tijdig en geleidelijk remmen, niet te dicht achter een voorrijder kruipen, ge leidélijk naar links gaan bij inhalen, het niet te snel naderen en ingaan van bochten etc. zijn alle punten, die het slipgevaar reduceren. In het algemeen heeft een rollend wiel op het wegdek een grotere weerstand dan een slepend wiel. Van deze eigen schap dient gebruik gemaakt te wor den. De wielen moeten blijven rollen. Hoe gauwer leti misledige is, h«e lytser svn gea«» Abonnementsprijs f 3,75 p. kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Dat de president nu al voor de vierde maal in West-Berlijn wordt gekozen, maakt het voor de Westduitsers moei lijk nu onder communistische druk een andere stad te kiezen. Want dat zou betekenen, dat West-Duitsland de com munistische interpretatie van de situa tie van Berlijn zou aanvaarden. In een nota aan de Westduitse regering heeft Moskou geprotesteerd tegen de verkiezing in Berlijn, waarbij wordt ge dreigd met 'n strikt naleving van de ge allieerde beslissingen betreffende Ber- Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitg. A. J. OSINGA n.v., Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 Tel. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) bestaat. Maar volgens de desbetreffende landen gaat het hier om technologie, die buiten de EEG valt. «SS Berlijn plaats vinden 1 Bolswards Nieuwsblad goed. In Duitse ogen nemen de Engel- sen maar al te vaak een hooghartige houding aan, zoals in november, toen Engeland Bonn onder zware druk zet te om de mark in waarde te verhogen. Bij andere gelegenheden heeft Londen, Bonn onder druk gezet om een toetre ding van Engeland tot de EEG te for ceren, maar de opvatting van bondskan selier Kiesinger is, dat Duitsland in Eu ropa vooral op goede voet met Frank rijk moet blijven, ook al maakt De Gaul le samenwerking wel eens moeilijk. Pre mier Wilson heeft dat eindelijk begre pen en bij zijn jongste bezoek aan Bonn heeft hij allerlei punten, die vroeger aan de orde kwamen, laten schieten en het resultaat is, dat de Engels-Duitse har telijkheid is toegenomen. Een van de zaken waarover Wilson heeft gesproken, is het z.g. ultracentri fugeproject, een plan van Engeland, Duitsland en Nederland om op een an dere dan de gebruikelijke manier ver rijkt uranium te maken, dat voor de opwekking van kernenergie noodzake lijk is. Het heeft Frankrijk gestoken, dat twee van zijn partners in de EEG aan samenwerking met Engeland wil len gaan beginnen, terwijl Euraton toch Indien men op een gladde weg door welke oorzaak ook een .zg. noodstop moet maken, b.v. in files, is het aan te bevelen pompend en in cadans te rem men. Door pompend te remmen worden niet constant geblokkeerd, waardoor de kans op doorglijden wordt tegengegaan. Zoals reeds opgemerkt, heeft een vrij- lopend wiel meer weerstand op de weg. Bij het corrigeren van de slip dienen de voorwaarden hiervoor zo gunstig mo gelijk te zijn. Wordt ontkoppeld, dan schakelt men de invloed van de motor op de gedreven wielen uit, zodat bij voorbaat de mogelijkheid dat de vertra gende of versnellende werking van de motor de slip verergert, wordt geëli mineerd. I noemt de bijeenkomst ongeldig, aange zien de WEU niet bijeen kan komen te gen de wil van een van zijn leden. Men neemt aan, dat De Gaulle de zaken hoog opneemt, omdat hij wil verhinde ren, dat de WEU een orgaan voor ho ger beroep wordt voor besluiten van de EEG. Hiermee wordt natuurlijk gedoeld op De Gaulles weigering Engeland tot de EEG en het daarin zich toch ook op het politieke vlak afspelende overleg toe te laten. De WEU zou dan een po litiek instrument voor de Europese politieke meningsvorming kunnen wor den en dat wil De Gaulle verhinderen. Men neemt aan, dat hij de volgende bijeenkomsten van de WEU zal boy cotten en dat er geen Franse delegatie zal verschijnen, wanneer donderdag het parlement van de WEU in Parijs bij eenkomt, een bijeenkomst, die dan door Franse afwezigheid ongeldig is. Het wordt ook mogelijk geacht, dat De Gaul le zich geheel uit de WEU zal willen terugtrekken. Een andere onaangenaamheid hebben de Fransen te incasseren gekregen door dat zijn vijf partners besloten met En geland in het kader van de Westeuro- pese Unie over te gaan tot verplichte consultaties over internationale proble men, zoals wij vorige week al meldden, maar ook dat die vijf zich van de Fran se bezwaren niets hebben aangetrokken en toch gehoor hebben gegeven aan de uitnodiging van minister Stewart om in Engeland over het Midden-Oosten te ko men praten. Ondanks Frans advies zat de secretaris van de WEU, de Belg Iweins d’Eeckhoutte, de vergadering voor en verklaarde hij het tot een ech te vergadering van de WEU. Hiermee was Parijs, dat de bijeenkomst in Lon den geboycot had het niet eens. Parijs Hoewel misschien deze foto alszodanig niet eens was bedoeld, hebben we hem toch na enig wikken en wegen gekozen als foto van de week. Er waren ditmaal veel inzendingen op het motief winter en (hoe kon het anders) de sneeuwval. Het maken van een keuze was dan ook moeilijk. Ineens dachten we: Kent iedereen Bolsward zo Immers dit plaat je kon ook zijn in Amstelveen, in Box tel of Nijmegen. Maar deze flats staan in Bolsward. Ze hebben typische na men ontleend aan buurtschappen in de omgeving: Keppensflat, Marwerflat, Klaverflat en Lonjéflat. Zelfs beschik ken deze flats over een particulier ijs baantje. Zij zijn gevestigd tegen de Twi- baksdijk, ook al weer zo’n passende naam, want vroeger lag hier het Twi- bakslan. De pachter ervan moest jaar lijks op de stichtingsdag van het wees huis een aantal „twibakken” (beschui ten) leveren, die hij moest kopen b de bakker aan de St. Janspoort. Slecht 3 van de 4 flats zijn hier te zien. E dan te bedenken, dat er straks een fl: van 8 hoog zal worden gebouwd, twee maal zo hoog als deze. We vonden hc echt een aardig plaatje, juist omdat he „zomaar” een stukje nieuw Bolswaï laat zien. En Bolsward heeft gelukk nog genoeg jeugd om later die flats t bevolken. De foto bleek gemaakt te zij door de heer L. Spijksma, Bittensex pad, te Schettens. Voor de eerste maa dat ’n niet Bolswarder ’t tientje krijgt. „Voorkom de slip” is nog altijd beter dan er weer uit zien te komen. In de ze tijd waarin nu eenmaal een ver hoogd slipgevaar aanwezig is, (regen, mist, ijzel, sneeuw, vorst enz.) heeft de weggebruiker de plicht voor zijn ei gen veiligheid en die van anderen zijn weggedrag aan te passen aan de om standigheden. Nog maar al te vaak kan men constateren, dat bij een plotselinge regenbui met onverminderde, te hoge snelheid doorgereden wordt, alsof geen verandering had plaatsgevonden in een belangrijke gevaarbepalende factor. Slippen ontstaat vaak uit een noodsi tuatie, waarin plotseling geremd of uit geweken moet worden. Tot de voor zorgsmaatregelen behoort daarom het en Wymbritseradeek Tot zondagavond is de politie er niet in geslaagd de sinds woensdag vermiste directeur van het St. Elisabeth’s- o Groote Gasthuis, dr. C. W. Graafian op te sporen. Wel is zaterdagmorgc zijn auto onafgesloten aangetroffen b.u het monument op de Afsluitdijk. Zaterdagmiddag heeft zich een getuige gemeld, die vrijdagmorgen iemand die aan het signalement van de vermiste be antwoordt, op de Afsluitdijk richting Friesland heeft zien lopen. Een politie onderzoek in verschillende daarvoor in 1 aanmerking komende Friese plaatsen heeft geen resultaat gehad. Voor zover bekend, was de 57-jarige arts niet overspannen en was er noch thuis, noch in het ziekenhuis sprake van wrijving. De politie houdt rekening met de mogelijkheid, dat dr. Graafland, bijv, als gevolg van een lichte hersenbloeding te kampen heeft met geheugenverlies. Volgens een radiobericht zou hij ook bij Bolsward zijn gesignaleerd. z - - Al weer 8 jaar is fa. Romkema in Bolsward gevestigd, eerst aan de Sne- kerpoort, sedert 5 jaar aan de Appel markt. Een paar maal heeft men reeds verbouwd en uitgebreid, maar vóór het lustrum is de zaak radicaal aangepakt. De naaimachines worden kleiner (en handiger, én veelzijdiger) maar de win kel werd tweemaal zo groot. Dit was vooral nodig geworden door de speciali satie in het kleinvak. Knopen, ceintuurs, garnering enz., die u in Amsterdam soms tevergeefs zoekt, vindt u in Bols ward. Niet minder geldt dit voor enor me sortering ritssluitingen. Ook in kra gen, knippatronen, sjaals en damesmo des is de fa. ruim gesorteerd. Mevr. A. de Ring-Kiestra (hier op de foto naast de trots van de zaak, de Elna Lotus) is gaarne bereid de klanten vriendelijk te ontvangen en te woord te staan. Overigens: wat het kleinvak be treft is ook hier het principe van de zelf bediening vrij sterk doorgevoerd. De fa. Romkema, die ook zaken heeft te Wor kum, Leeuwarden, Joure en een aan tal correspondentschappen heropent de zer dagen ook te Leeuwarden een nieu we zaak. De verbouwing te Bolsward werd uitgevoerd door fa. Huitema, ter wijl het schilderwerk was opgedragen aan fa. Nauta. Door de slip gaat de auto een andere koers dan men wil. Het is dus zaak met het stuur zoveel mogelijk corrige rend werk te doen. Dit „bijsturen” mag niet bruusk of abrupt geschieden. Ont houdt dat u altijd stuurt in de richting, die u wenst. Mocht het bovenstaande u voorkomen als een vrij eenvoudige zaak, dan waarschuwen wij u bij voorbaat dat het corrigeren van slips een grote mate van geoefendheid vereist. Voor het onder de knie krijgen van de techniek is eigenlijk maar één advies te geven: bezoek een anti-slipschool! Men moet aan den lijve ondervonden hebben, wat het is om in een slip te geraken en men moet met instructie en onder con trole van een gespecialiseerde instruc teur geoefend hebben hoe uit de slip te geraken. - Gaat het voertuig door welke oorzaak dan ook toch slippen, dan is de aller eerste vereiste, dat men als bestuurder met overleg te werk gaat. Paniek is bij het slippen een slechte raadgever. Overigens is voor paniek geen tijd. Want als een slip optreedt moet een aantal handelingen in hoog tempo wor den uitgevoerd. Naarmate de snelheid van de auto groter is, zal sneller moe ten worden gehandeld om de slip te corrigeren. Een drietal regels dient men dan acht te nemen: 1. Nooit remmen 2. Ontkoppelen 3. Bijsturen Deze regels kunnen in het algemeen worden toegepast. Er zijn enkele uitzon deringen, maar deze kunnen in dit be stek buiten beschouwing blijven. Dat de Westduitse Bundesversammlung (gevormd door de Bondsdag en ver tegenwoordigers van de deelstaten) op 5 maart in West-Berlijn de nieuwe president zullen gaan kiezen, werpt zijn schaduwen wel vooruit. Sinds de krisis, die Chroesjtsjow een jaar of tien geleden om Berlijn heeft ontketent, maakt Rusland er ernstige bezwaren tegen, dat die verkiezing in West-Berlijn plaats vindt, omdat volgens de Russische en uiteraard ook Oostduitse opvatting West-Berlijn geen deel van de bondsrepubliek uitmaakt, doch in feite een op Oostduits gebied ge legen stadsdeel, dat door de westelijke geallieerden bezet wordt gehouden. Chroesjt sjow eiste indertijd, dat de geallieerden zouden vertrekken en dat van West-Berlijn dan desnoods een gedemilitariseerde vrijstad zou worden gemaakt. De verkiezing van de bondspresident In Berlijn willen de communistische landen zien ais een poging van West-Duitsland door .zijn feitelijke aanwezigheid de stad bij West- Duitsland in te Ijjven. lijn. Men noemt deze woorden niet zon der gevaar, omdat het een vervélende omstandigheid blijft, dat het geval is geweest. De enige verbinding met het Westen bestaat dan nog via drie lucht corridors, waarvan het vrije gebruik door de bezettende mogendheden van West-Berlijn (Amerika, Engeland en Frankrijk) wel schriftelijk is vastge legd. Zelfs in 1948, tijdens de blokka de van Berlijn onder Stalin, is dat ver keer nooit belemmerd geweest. Pas wan neer dat het geval zal zijn, zal een ern stige crisis ontstaan. De betrekkingen tussen Engeland en West-Duitsland zijn lang niet altijd even Waarom reageert Moskou nu zo fel, hoewel men aanneemt, dat het belang rijkste element in de Russische buiten landse politiek op het ogenblik toch het streven naar een ontspanning met de Ver. Staten is? In de eerste plaats is er het motief van het behoud van de status quo, die verstoord wordt door het officieel betrekken van West-Brlijn in de Westduitse sfeer. Datzelfde motief van de status quo is ook gehanteerd bij de kwestie Tsjecho-Slowakije. In de tweede plaats is het mogelijk, dat Mos kou zijn ontevredenheid met het bezoek dat Nixon, de Amerikaanse president, eind deze maand aan Berlijn zal bren gen, wil laten merken. In de derde plaats wil Moskou met een verwijzing naar de Westduitse imperialistische dreiging de eenheid onder de communistische lan den bevorderen met het oog op de gro te communistische conferentie van mei. In de vierde plaats is het mogelijk, dat Moskou de standvastigheid van de nieu we Amerikaanse regering op de proef wil stellen. r

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1969 | | pagina 1