De foto
van
de week
6abe Skroar
’.‘i
AL
I
fc
IS
i a
Auto vermiste arts
*•81
gevonden
op Afsluitdijk
lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll!
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIÜIIIIIIIIIEIIIIIIHL
STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND
l||H|
SSisM!
,\4.:
W I
fe tl
tl t
"WexJ
S3:
T"
-
’'i-lML -
Mi
,ó«e JAARGANG No. 15
VRIJDAG 21 FEBRUARI l£k
Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum
Moskou reageert fel op
presidentsverkiezingen
welke 5 maart in West
Par|js boycot WEU
Motieven
Gladde weg
pompend
remmen
Ontkoppelen
Pompend remmen
Wilson in Bonn.
Sturen
de wielen
Hoe eruit te komen
in
Hwat hal
üs hjoed to sizzen
Nooit remmen
Advertentieprijs: 16 ct per mm
Ingez. mededelingen dubbel tarief
Contractprijs op aanvraag
zoveel mogelijk voorkomen in een der-
gelijke situatie te geraken. Defensief
rijden is daarvoor van belang. Het tij
dig taxeren van hetgeen kan gaan ge
beuren geeft de mogelijkheid tijdig het
rijgedrag aan te passen en noodsitua
ties te voorkomen.
Tijdig en geleidelijk remmen, niet te
dicht achter een voorrijder kruipen, ge
leidélijk naar links gaan bij inhalen,
het niet te snel naderen en ingaan van
bochten etc. zijn alle punten, die het
slipgevaar reduceren.
In het algemeen heeft een rollend wiel
op het wegdek een grotere weerstand
dan een slepend wiel. Van deze eigen
schap dient gebruik gemaakt te wor
den. De wielen moeten blijven rollen.
Hoe gauwer leti misledige is,
h«e lytser svn gea«»
Abonnementsprijs f 3,75 p. kwartaal
(bij vooruitbetaling)
Giro 887926
Dat de president nu al voor de vierde
maal in West-Berlijn wordt gekozen,
maakt het voor de Westduitsers moei
lijk nu onder communistische druk een
andere stad te kiezen. Want dat zou
betekenen, dat West-Duitsland de com
munistische interpretatie van de situa
tie van Berlijn zou aanvaarden.
In een nota aan de Westduitse regering
heeft Moskou geprotesteerd tegen de
verkiezing in Berlijn, waarbij wordt ge
dreigd met 'n strikt naleving van de ge
allieerde beslissingen betreffende Ber-
Verschijnt
DINSDAGS en VRIJDAGS
Uitg. A. J. OSINGA n.v., Bolsward
Administratie- en Redactie-adres:
Marktstraat 13
Tel. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335
(05157)
bestaat. Maar volgens de desbetreffende
landen gaat het hier om technologie,
die buiten de EEG valt.
«SS
Berlijn plaats vinden
1
Bolswards Nieuwsblad
goed. In Duitse ogen nemen de Engel-
sen maar al te vaak een hooghartige
houding aan, zoals in november, toen
Engeland Bonn onder zware druk zet
te om de mark in waarde te verhogen.
Bij andere gelegenheden heeft Londen,
Bonn onder druk gezet om een toetre
ding van Engeland tot de EEG te for
ceren, maar de opvatting van bondskan
selier Kiesinger is, dat Duitsland in Eu
ropa vooral op goede voet met Frank
rijk moet blijven, ook al maakt De Gaul
le samenwerking wel eens moeilijk. Pre
mier Wilson heeft dat eindelijk begre
pen en bij zijn jongste bezoek aan Bonn
heeft hij allerlei punten, die vroeger aan
de orde kwamen, laten schieten en het
resultaat is, dat de Engels-Duitse har
telijkheid is toegenomen.
Een van de zaken waarover Wilson
heeft gesproken, is het z.g. ultracentri
fugeproject, een plan van Engeland,
Duitsland en Nederland om op een an
dere dan de gebruikelijke manier ver
rijkt uranium te maken, dat voor de
opwekking van kernenergie noodzake
lijk is. Het heeft Frankrijk gestoken,
dat twee van zijn partners in de EEG
aan samenwerking met Engeland wil
len gaan beginnen, terwijl Euraton toch
Indien men op een gladde weg door
welke oorzaak ook een .zg. noodstop
moet maken, b.v. in files, is het aan te
bevelen pompend en in cadans te rem
men. Door pompend te remmen worden
niet constant geblokkeerd,
waardoor de kans op doorglijden wordt
tegengegaan.
Zoals reeds opgemerkt, heeft een vrij-
lopend wiel meer weerstand op de weg.
Bij het corrigeren van de slip dienen
de voorwaarden hiervoor zo gunstig mo
gelijk te zijn. Wordt ontkoppeld, dan
schakelt men de invloed van de motor
op de gedreven wielen uit, zodat bij
voorbaat de mogelijkheid dat de vertra
gende of versnellende werking van de
motor de slip verergert, wordt geëli
mineerd.
I
noemt de bijeenkomst ongeldig, aange
zien de WEU niet bijeen kan komen te
gen de wil van een van zijn leden. Men
neemt aan, dat De Gaulle de zaken
hoog opneemt, omdat hij wil verhinde
ren, dat de WEU een orgaan voor ho
ger beroep wordt voor besluiten van de
EEG. Hiermee wordt natuurlijk gedoeld
op De Gaulles weigering Engeland tot
de EEG en het daarin zich toch ook op
het politieke vlak afspelende overleg
toe te laten. De WEU zou dan een po
litiek instrument voor de Europese
politieke meningsvorming kunnen wor
den en dat wil De Gaulle verhinderen.
Men neemt aan, dat hij de volgende
bijeenkomsten van de WEU zal boy
cotten en dat er geen Franse delegatie
zal verschijnen, wanneer donderdag het
parlement van de WEU in Parijs bij
eenkomt, een bijeenkomst, die dan door
Franse afwezigheid ongeldig is. Het
wordt ook mogelijk geacht, dat De Gaul
le zich geheel uit de WEU zal willen
terugtrekken.
Een andere onaangenaamheid hebben
de Fransen te incasseren gekregen door
dat zijn vijf partners besloten met En
geland in het kader van de Westeuro-
pese Unie over te gaan tot verplichte
consultaties over internationale proble
men, zoals wij vorige week al meldden,
maar ook dat die vijf zich van de Fran
se bezwaren niets hebben aangetrokken
en toch gehoor hebben gegeven aan de
uitnodiging van minister Stewart om in
Engeland over het Midden-Oosten te ko
men praten. Ondanks Frans advies zat
de secretaris van de WEU, de Belg
Iweins d’Eeckhoutte, de vergadering
voor en verklaarde hij het tot een ech
te vergadering van de WEU. Hiermee
was Parijs, dat de bijeenkomst in Lon
den geboycot had het niet eens. Parijs
Hoewel misschien deze foto alszodanig
niet eens was bedoeld, hebben we hem
toch na enig wikken en wegen gekozen
als foto van de week. Er waren ditmaal
veel inzendingen op het motief winter
en (hoe kon het anders) de sneeuwval.
Het maken van een keuze was dan
ook moeilijk. Ineens dachten we: Kent
iedereen Bolsward zo Immers dit plaat
je kon ook zijn in Amstelveen, in Box
tel of Nijmegen. Maar deze flats staan
in Bolsward. Ze hebben typische na
men ontleend aan buurtschappen in de
omgeving: Keppensflat, Marwerflat,
Klaverflat en Lonjéflat. Zelfs beschik
ken deze flats over een particulier ijs
baantje. Zij zijn gevestigd tegen de Twi-
baksdijk, ook al weer zo’n passende
naam, want vroeger lag hier het Twi-
bakslan. De pachter ervan moest jaar
lijks op de stichtingsdag van het wees
huis een aantal „twibakken” (beschui
ten) leveren, die hij moest kopen b
de bakker aan de St. Janspoort. Slecht
3 van de 4 flats zijn hier te zien. E
dan te bedenken, dat er straks een fl:
van 8 hoog zal worden gebouwd, twee
maal zo hoog als deze. We vonden hc
echt een aardig plaatje, juist omdat he
„zomaar” een stukje nieuw Bolswaï
laat zien. En Bolsward heeft gelukk
nog genoeg jeugd om later die flats t
bevolken. De foto bleek gemaakt te zij
door de heer L. Spijksma, Bittensex
pad, te Schettens. Voor de eerste maa
dat ’n niet Bolswarder ’t tientje krijgt.
„Voorkom de slip” is nog altijd beter
dan er weer uit zien te komen. In de
ze tijd waarin nu eenmaal een ver
hoogd slipgevaar aanwezig is, (regen,
mist, ijzel, sneeuw, vorst enz.) heeft
de weggebruiker de plicht voor zijn ei
gen veiligheid en die van anderen zijn
weggedrag aan te passen aan de om
standigheden. Nog maar al te vaak kan
men constateren, dat bij een plotselinge
regenbui met onverminderde, te hoge
snelheid doorgereden wordt, alsof geen
verandering had plaatsgevonden in een
belangrijke gevaarbepalende factor.
Slippen ontstaat vaak uit een noodsi
tuatie, waarin plotseling geremd of uit
geweken moet worden. Tot de voor
zorgsmaatregelen behoort daarom het
en Wymbritseradeek
Tot zondagavond is de politie er niet
in geslaagd de sinds woensdag vermiste
directeur van het St. Elisabeth’s- o
Groote Gasthuis, dr. C. W. Graafian
op te sporen. Wel is zaterdagmorgc
zijn auto onafgesloten aangetroffen b.u
het monument op de Afsluitdijk.
Zaterdagmiddag heeft zich een getuige
gemeld, die vrijdagmorgen iemand die
aan het signalement van de vermiste be
antwoordt, op de Afsluitdijk richting
Friesland heeft zien lopen. Een politie
onderzoek in verschillende daarvoor in
1 aanmerking komende Friese plaatsen
heeft geen resultaat gehad.
Voor zover bekend, was de 57-jarige
arts niet overspannen en was er noch
thuis, noch in het ziekenhuis sprake van
wrijving. De politie houdt rekening met
de mogelijkheid, dat dr. Graafland, bijv,
als gevolg van een lichte hersenbloeding
te kampen heeft met geheugenverlies.
Volgens een radiobericht zou hij ook
bij Bolsward zijn gesignaleerd.
z -
-
Al weer 8 jaar is fa. Romkema in
Bolsward gevestigd, eerst aan de Sne-
kerpoort, sedert 5 jaar aan de Appel
markt. Een paar maal heeft men reeds
verbouwd en uitgebreid, maar vóór het
lustrum is de zaak radicaal aangepakt.
De naaimachines worden kleiner (en
handiger, én veelzijdiger) maar de win
kel werd tweemaal zo groot. Dit was
vooral nodig geworden door de speciali
satie in het kleinvak. Knopen, ceintuurs,
garnering enz., die u in Amsterdam
soms tevergeefs zoekt, vindt u in Bols
ward. Niet minder geldt dit voor enor
me sortering ritssluitingen. Ook in kra
gen, knippatronen, sjaals en damesmo
des is de fa. ruim gesorteerd. Mevr.
A. de Ring-Kiestra (hier op de foto
naast de trots van de zaak, de Elna
Lotus) is gaarne bereid de klanten
vriendelijk te ontvangen en te woord te
staan. Overigens: wat het kleinvak be
treft is ook hier het principe van de zelf
bediening vrij sterk doorgevoerd. De fa.
Romkema, die ook zaken heeft te Wor
kum, Leeuwarden, Joure en een aan
tal correspondentschappen heropent de
zer dagen ook te Leeuwarden een nieu
we zaak. De verbouwing te Bolsward
werd uitgevoerd door fa. Huitema, ter
wijl het schilderwerk was opgedragen
aan fa. Nauta.
Door de slip gaat de auto een andere
koers dan men wil. Het is dus zaak
met het stuur zoveel mogelijk corrige
rend werk te doen. Dit „bijsturen” mag
niet bruusk of abrupt geschieden. Ont
houdt dat u altijd stuurt in de richting,
die u wenst. Mocht het bovenstaande u
voorkomen als een vrij eenvoudige zaak,
dan waarschuwen wij u bij voorbaat
dat het corrigeren van slips een grote
mate van geoefendheid vereist. Voor het
onder de knie krijgen van de techniek
is eigenlijk maar één advies te geven:
bezoek een anti-slipschool! Men moet
aan den lijve ondervonden hebben, wat
het is om in een slip te geraken en
men moet met instructie en onder con
trole van een gespecialiseerde instruc
teur geoefend hebben hoe uit de slip
te geraken.
-
Gaat het voertuig door welke oorzaak
dan ook toch slippen, dan is de aller
eerste vereiste, dat men als bestuurder
met overleg te werk gaat. Paniek is
bij het slippen een slechte raadgever.
Overigens is voor paniek geen tijd.
Want als een slip optreedt moet een
aantal handelingen in hoog tempo wor
den uitgevoerd. Naarmate de snelheid
van de auto groter is, zal sneller moe
ten worden gehandeld om de slip te
corrigeren.
Een drietal regels dient men dan
acht te nemen:
1. Nooit remmen
2. Ontkoppelen
3. Bijsturen
Deze regels kunnen in het algemeen
worden toegepast. Er zijn enkele uitzon
deringen, maar deze kunnen in dit be
stek buiten beschouwing blijven.
Dat de Westduitse Bundesversammlung (gevormd door de Bondsdag en ver
tegenwoordigers van de deelstaten) op 5 maart in West-Berlijn de nieuwe president
zullen gaan kiezen, werpt zijn schaduwen wel vooruit. Sinds de krisis, die
Chroesjtsjow een jaar of tien geleden om Berlijn heeft ontketent, maakt Rusland
er ernstige bezwaren tegen, dat die verkiezing in West-Berlijn plaats vindt, omdat
volgens de Russische en uiteraard ook Oostduitse opvatting West-Berlijn geen
deel van de bondsrepubliek uitmaakt, doch in feite een op Oostduits gebied ge
legen stadsdeel, dat door de westelijke geallieerden bezet wordt gehouden. Chroesjt
sjow eiste indertijd, dat de geallieerden zouden vertrekken en dat van West-Berlijn
dan desnoods een gedemilitariseerde vrijstad zou worden gemaakt. De verkiezing
van de bondspresident In Berlijn willen de communistische landen zien ais een
poging van West-Duitsland door .zijn feitelijke aanwezigheid de stad bij West-
Duitsland in te Ijjven.
lijn. Men noemt deze woorden niet zon
der gevaar, omdat het een vervélende
omstandigheid blijft, dat het geval is
geweest. De enige verbinding met het
Westen bestaat dan nog via drie lucht
corridors, waarvan het vrije gebruik
door de bezettende mogendheden van
West-Berlijn (Amerika, Engeland en
Frankrijk) wel schriftelijk is vastge
legd. Zelfs in 1948, tijdens de blokka
de van Berlijn onder Stalin, is dat ver
keer nooit belemmerd geweest. Pas wan
neer dat het geval zal zijn, zal een ern
stige crisis ontstaan.
De betrekkingen tussen Engeland en
West-Duitsland zijn lang niet altijd even
Waarom reageert Moskou nu zo fel,
hoewel men aanneemt, dat het belang
rijkste element in de Russische buiten
landse politiek op het ogenblik toch het
streven naar een ontspanning met de
Ver. Staten is? In de eerste plaats is
er het motief van het behoud van de
status quo, die verstoord wordt door het
officieel betrekken van West-Brlijn in
de Westduitse sfeer. Datzelfde motief
van de status quo is ook gehanteerd
bij de kwestie Tsjecho-Slowakije. In de
tweede plaats is het mogelijk, dat Mos
kou zijn ontevredenheid met het bezoek
dat Nixon, de Amerikaanse president,
eind deze maand aan Berlijn zal bren
gen, wil laten merken. In de derde plaats
wil Moskou met een verwijzing naar de
Westduitse imperialistische dreiging de
eenheid onder de communistische lan
den bevorderen met het oog op de gro
te communistische conferentie van mei.
In de vierde plaats is het mogelijk, dat
Moskou de standvastigheid van de nieu
we Amerikaanse regering op de proef
wil stellen.
r