Hemelvaart I f g ^43 w Een krant om over te praten, op school en thuis K al jfe a J Es Mr** Fan de Martinyloer R BP1 f «1 I 41) Ml I 1 STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND DINSDAG 13 MEI 1969 108e JAARGANG No. 37 Ha die meester gw 3 - i Over het projektonderw|js: Over de l.t.s. Over de schoolparlementen: £%*****3£ C3 C5 enz. een Over de brugklas: XXXNNNKXXNVKXNXXNXXXXNXXKKXN-' (3 CVMCSCS DEK SOMS NOCH Enkele leraren uit Advertentieprijs: 16 ct per mm Tngez. mededelingen dubbel tarief Contractprijs op aanvraag „BROOD IN EUROPA” IN AMSTERDAM Als je eenmaal op de l.t.s. terecht komt, is dat op zich niet kwaad natuurlijk, maar als je verder wilt gaan, naar de mts en de hts, zoals de weg afgeba- kend schijnt te zijn, loop je vast. Er is onderzocht wie eigenlijk naar de mts en der kind, noch van de zogenaamde door- stromingsmogelijkheden in de handarbei- ders-milieus komt iets terecht aldus de heer L. van Gelder, hoogleraar in de opvoedkunde in Groningen. In Nederland bestaan geen schoolparle menten, ze passen niet in de huidige schoolsituatie. Schoolparlementen moe ten immers beslissingen nemen welke bindend zijn voor het schoolbeleid. Kom daar nu eens om! Doel van de brugklas is de juiste man op de juiste plaats en daardoor het rendement van het onderwijs te verho- zolang de voorraad strekt op het boven vermelde adres terecht. Abonnementsprijs f 3,75 p. kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitg. A. J. OSINGA n.v., Bolsward Administratie- en Redactie-adrea: Marktstraat 13 Tel. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) s 4 In d’ oorden der vreugde ontvangt Hem de Vader, nadat blanke wolk Hem onttrok aan hun oog. Hij heeft reeds voor immer verlost Zijn beminden door Godd’lijke gunst, die Hem eeuwig bewoog. Tot zover deze citaten, voor sommigen ouwe koek misschien, voor anderen een nieuwe lente, een nieuw geluid. Wie er meer van wil weten en op school geen Eén van de ruimten van de leegstaan de -voormalige Blookers cacaofabriek heeft men omgetoverd tot een bakke rij en gehoorzaal, compleet met appa ratuur om recepten in grootbeeld te projecteren en een versterker om de stem van de sprekers op de voet te vol gen. de hts gaan. Het blijkt diat leerlingen van andere scholen (mavo bijv.) vrijwel al lemaal rechtstreeks tot de mts warden toegelaten, terwijl leerlingen van de lts in de schakelklas terecht komen. Op de hts zaten in 1963 niet meer dan 5 van de 100 oorspronkelijke Its-leerlin- gen. Op het ogenblik is dit maar 4 per cent! Doorstroming naar boven is er niet, je wordt afgeremd, op de lts zit je in een fuik: kom daar maar eens uit. Dat kan als het verschil en de schei ding tussen het beroepsonderwijs (lts) en het algemeen voortgezet onderwijs (ma vo en havo) wordt opgeheven. Voor iedereen zou er na de lagere school voort gezet onderwijs moeten komen van ten minste vier jaar. Een definitieve keuze voor een bepaald schooltype na de la gere school is waanzinnig. Een langere tijd is nodig om de taal onder de knie te krijgen en inzicht in wat er in de maatschappij gaande is. Er moeten meer keuzemogelijkheden ko men tussen vakgroepen en veranderin gen zouden wat soepeler moeten gaan. Vanuit deze situatie, die bovendien isolement voorkomt, wordt de doorstro ming bevorderd; onder één dak zal min der diskriminatie voorkomen. Helaas bevestigt en versterkt het hui dige mammoetsysteem alleen maar de volkomen diskriminerende situatie uit het verleden. De mammoetwet is zowel in opzet als in afwerking katastrofaal. Noch van het idee van een passend onderwijs voor ie- gen. Dit denkt men te bereiken door oriëntatie, observatie en determinatie. Het blijkt nodig leerlingen te oriënteren in him nieuwe schoolsituatie. Dit wijst duidelijk op de ervaring van een breuk tussen basisonderwijs en voortgezet on derwijs. Een breuk dus ook in de ont wikkeling van het kind. In het alge meen wordt dit als vanzelfsprekend aan vaard, maar dat is het natuurlijk niet. Door observatie probeert men te deter mineren, d.w.z. te bepalen waar je heen moet: vwo, havo of mavo. Determinatie is een nieuw begrip. Se- lektie is zo negatief, het is alles of niets. Bij determinatie heb je altijd prijs uit een van de mogelijkheden van vwo tot mavo. Nu is het wel zo dat de determi natie tot stand komt door selektie: niet geschikt voor vwo, dan naar de havo; ook niet geschikt voor de havo, dan heb ben we nog de mavo. Met determinatie is niets wezenlijks veranderd aan het on derwijs. Van bovenaf wordt vastgesteld voorlopig nog volgens zeer vage nor men volgens welke lijnen je verdere ontwikkeling dient te verlopen. Er is geen sprake van dat een ruimere werke lijke ontplooiing mogelijk wordt. Al leen wordt al na een jaar vastgesteld waar je thuis hoort. Als selektie een machtig mooie guillotine is, dan is de terminatie gelijk aan een grote aardap pelsorteermachine. Je wordt net zolang geschud en gedrild tot je je hebt aan gepast aan één van de gaatjes. Dat al les moet binnen een jaar zijn beslag krijgen. Gebeurde dat maar. Er zijn in Neder land maar zeer weinig scholen waar in het brugjaar alle kinderen bijeen zit ten om pas na dat jaar over de diverse afdelingen te worden verspreid. In ver reweg de meeste gevallen worden de leer lingen al meteen aan het eind van de lagere school gedetermineerd spreek uit geselekteerd in een mavo brug klas, havo of vwo brugklas. Toen de aap uit de mouw kwam moest hij zijn jas nog aantrekken. Zo vergaat het jou, arme mammoet: toen je nog onder het ijs lag, bleef je mooi gekonserveerd, nu ze je hebben op gegraven, val je dadelijk in stukken uiteen. Over een lerarenkongres: Onderwijs is een politieke zaak, d.w.z. dat ook politieke krachten de inhoud en de struktuur van het onderwijs be palen. Dit komt b.v. tot uiting in de wijze waarop scholieren worden volge propt met feitenkennis, om ze zo .bruik baar’ te maken voor ons produktiepro- ces, terwijl er wordt nagelaten hen een inzicht te geven in de maatschappijstruk- tuur. De belangen van een kleine groep prevaleren boven die der scholieren. Le raren en leerlingen moeten zich bewust worden van deze situatie, zij zullen moe ten nadenken over een alternatief on derwijs en plannen moeten ontwerpen om dit te bereiken. Oss, Nijmegen, Den Bosch zijn daarom begonnen met een werkgroep om tot een organisatie te komen, aan een program ma wordt gewerkt; op 25 en 26 mei zal hierover een kongres georganiseerd wor den. Inlichtingen: Seppe van de Wiel, Verlengde Groene straat 48, Nijmegen. seis libje to kinnen, woe hy dy for- ne del, hwant hoe goed bidoeld ek, men keapje, op ien stik nei, dat bistemd wie foar ien fan de famkes, dy’t geastlik hwat handlcapt wie. Dizze tsien ha groun is nou in skoftke lyn forkoft. Hja is koft troch in firma yn blom- bollen foar de prils fan 40.000 gou- ton. Oan de ein fan syn libben, de man is nou 73 jier, bilibbet hy it moderne mearke. Ia, soms sit der noch goud yn ’e groun. Mar foar de measten lelt it hiel oars. Foar jonge boeren, dy’t sa graech oan ’e slach wolle, rize bergen biswieren om dyselde groun. It lan is foar harren djür, to djür, alteast sa liket it op it heden, as jo it as jonge boer keapje moatte. De hunger nei lan is great, seis yn it Heidenskip rinne de pilzen nei de 4000 goune it pounsmiet. En dat, wylst de foarütsichten foar de. lanbou yn de EEG mei syn greate oerskotten oan suvel, tsjuster lykje en de leanen en Onkosten alle dagen heger wurde. Ik wol net sizze, dat in bisteande buorke- rij, dy’t de slach goed om de earm hat, foar in hoeke lan, dy’t krekt by it oare past, dizze prizen net bitelje kin, mar foar in jonge boer, dy’t jild foar 78 persint opnimme moat, leit dat wol hiel oars. Foar harren is it in tige slimme kwestje, hwant in pleats hiere, dat li ket ek wol in modem mearke. Hoe sel- den is der hwat reedliks to hier? It bart my noch alderis, dat ien üt de kunde my freget, hwat my derfan tinkt oft it forantwurde is om, in pleats of spultsje to keapjen. Ik haw dan in min- fan Den Helder wennet in aide boer fan goed sawntich jier. Hy bibuorke in pleats fan sa’n sawntich pounsmiet. De groun wie reedlik, mar hwat licht. Hja krigen in greate hushaiding en mei hurd arbeidzjen en sober libjen kamen hja troch de tiid. De hypteek op it spul koe hy lykwols yn al dy jierren net lyk krije. In jier lyn forstoar syn frou. Om de bern, dy’t ek al sa Jong net mear wiene, harres to jaen fan memme-diel, waerd bisletten de pleats en de helt fan it lan to forkeapjen oan de soan dy’t altyd mei heit buorke hie. Hja waer- den it Underling iens oer in priis fan 7000 goune de ha. De oare helt bleau yn e’gendom by de heit. Om it restant fan de hypteek óf to lossen en tagelyk De jong’ren, ze staren naar zonlichte hemel. Dan zendt God Zijn eng’len: „Wat ziet gij omhoog? De Heiland, Dien gij nu hebt henen zien varen, zal alzo verschijnen met macht voor elks oog”. Sinds gisteren worden niet minder dan 400.000 exemplaren van „Ha die meester” verspreid, een discussiekrant voor alle scholieren tussen 12 en 22 jaar (Mavo, Havo, lager-, middelbaar- en hogerberoepsonderwijs). De krant is geschreven door leraren, leerlingen, onderwijzers en jonge werknemers. Ze heeft de bedoeling een massale discussie op gang te brengen over het onderwijssysteem zoals wij het in de huidige vorm kennen. Tijdens een gisteren te Utrecht gehouden persconferentie werd gezegd, dat de krant oorspronkelijk uit 24 pagina's zou bestaan. Vanwege financiële moeilijk heden is dit aantal teruggelopen tot acht. Dit heeft tot gevolg dat artikelen over bijvoorbeeld: „Relatie ouders-school”, Mammoet vóór of tegen”, „Rechts positie van de scholier”, „Schoolstaking in Suriname”, Seksuele voorlichting op school”, Scholieren belangen-organisatie”, diverse aktie verslagen en de rubriek buitenland kwamen te vervallen. De overige artikelen zijn sterk ingekort maar geven genoeg mogelijkheden tot bewustwording van de problemen en tot praten hierover. Het is de bedoeling, dat dit in school gebeurt, maar ook in huiseljjke- en vriendenkring. In het komend najaar zullen regionale kongressen worden georganiseerd, waar de verschillende scholen (typen) hun standpunten kunnen uitwisselen en bekritiseren. Wij laten hier enkele citaten uit de krant volgen. Als contactadres voor Bolsward en omgeving wordt vermeld: Piet Oord, Dr. J. Halbertsmastraat 58, telefoon 05157-2467). SIT GOUD YN ’E GROUN It skynt yn de minske to sitten, dat hy of sy jit altyd hwat oerhalden hat fan de bemetüd, doe’t de mearkes wünder- like dingen barre lieten. Forburgen skatten, jiskepüster, dy’t in prins kriget en al de dreamen fan it wünderlike minskehert founen deryn stal De bernetiid giet foarby, mar eat derfan bliuwt biwarre en liket yn oare foarm altyd wer op to libjen. En soms wurdt it ek wier, soms Soe in Kooi- stra, doe’t hy tsientallen jierren lyn, nei in mislearre bigjin mei in blommewin- kei, mei in grientesaekje bigoun ea tin- 1 Ike kind ha, dat amper in jier nei syn f f f f dea, syn bern in saek iepenje koene, sa as mannich greate stêd net hat Wie der yn dy earste jierren in fak sa striemin en forspuid as in grientesaekje Tilde de stêd net op fan mear as tweintich fan dy swalkers, dy’t foar it meartal djip yn it kryt stiene by har leveransiers. En dochs: dizze dream waerd wier. Inne de ha, dus meiinoar foar fjouwer wike, sa as dizze warbere minsken nou bilibbe ha, is foar harren it moaiste mearke, dat ea forteld is. Soms wurdt it mearke wier. It jonge pear Sinnema, bidriuwslieder by in for- neamde liberale boer yn Jelsum hy siet in jiermannich foar de VVD yn de Steaten waerd yn ien nacht eigner fan twa manske pleatsen mei it bislach en de hiele ynventaris. Yn ien slach fan baes-feint ta pommerant fan de Fryske boerestan. Soms wurdt it mearke wier. Yn de kop fan Noard-Hollan, net fier Je weet wat nu de situatie is: met z’n dertigen in een lokaal bijeenkomen, braaf aanhoren wat die man daar te vertellen heeft, na 50 minuten je agenda pakken en opschrijven hoever hij geko men is: de volgende keer moet jij ook zover zijn. Dan naar een ander lokaal voor een ander vak, hetzelfde ritueel her haalt zich zo 6 of 8 maal per dag. Vraag niet waartoe het dient, na vijf jaar krijg je je diploma en dan zie je wel. Inmiddels ben je opgegroeid. Gaat de schooldeur voor het laatst achter je dicht, dan sta je wel vreemd te kijken, dan moet je immers de maatschappij in. Je hebt het gevoel dat je eigenlijk niets weet. Dat gevoel bedriegt je niet. Is het je ooit duidelijk geworden wat die 10 of 12 vakken die op je cijferlijstje staan. met elkaar te maken hebben? Heb je ooit begrepen wat die vakken beteke- Daar staan ze nog eens op de berg der olijven; Jeruzalem blinkt in de zon aan hun voet. De Heer gaat Zijn jong’ren van d’aarde verlaten. Ze zwijgen, want droefheid vervult hun gemoed. freget winlik it ünmooglike. Eltse ried dochs, itry fan al dwaen of net dwaen, makket je mei forantwurdlik foar de ünbikende takomst. En hoe foarsich- tich jo it ek oanlizze, jo kinne it net keare of de freger wurdt er troch bi- ynfloede. Dêrby komt noch in hiel oare kwestje. Hoe langer hoe mear wurdt düdlik, dat de kunst fan it buorkjen tige ütien rint. Dat kin op in trochsné spul jierliks wol tsien oant fyftsjintüzen goune skele. En sa soe de iene it mei glans rédde, wylst de oare om in luchtje gean soe. Mar hwa sil sizze, hoe’t in jonge boer him letter üntjaen sil? Yn dat stik fan saken binne der like folie tafallers as óffallers, hwerby ek de trochroune skoal- len, gjin waerborch binne, al hoe nut- tioh ek. Ja, soms sit er noch goun yn ’e groun, mar it binne altyd mar inkelen, dy’t holpen troch de omstannichheden, troch eigen prestaesjes it witte to finen. Dy eigen prestaesjes hawwe hja yn eigen hannen, mar al it oare is en bliuwt in riedling, dat ek Dr. Mansholt net oplos- se kin. De Fryske bouboer is it de léste jier ren net meiwierre, twa jier eftermekoar minne jirapelprizen, dat siet net bést. Mar faeks wurdt de tulpeteelt yn de Dongeradielen noch in weardige rample- sant, hwa wit? Yn de Wieringermar hie- ne se ek nea dreamd, dat hja foar ien ha. trijetüzen goune hier fange soene fan in bollekweker! Ja, soms sit der „Ha die meester” kan bemachtigen, kan, dochs noch goud yn ’e groun. Tj. de J. Hij komt weer de Heiland om d’ aarde te richten. Dan zullen Zijn kinderen juichend Hem zien! Eens zal Hij in ’t eeuwige licht hen vergaad’ren en tranen en rouw zullen ver van hen vlién. In plaats van de bovenstaande parlemen ten en raden geven wij de voorkeur aan schoolparlementen waarin alle bij de school en werksituatie betrokkenen kun nen meedraaien. Het moet duidelijk zijn, dat het school beleid niet van bovenaf gedikteerd, maar vanaf de basis, d.w.z. vanuit de door leerlingen en leraren bepaalde werksi tuatie gepresenteerd moet worden. De verantwoordelijkheid moet niet bij de direktie liggen, maar moet veel meer gespreid worden onder de leraren en leer lingen. We moeten af van de bestaan de praktijk met de rektor als enige ver antwoordelijke man. De mentaliteit van het afleggen van verantwoording van laag naar hoog (ministerie van o en w.) moet veranderd worden. Als het school- parlement een lichaam is dat bindende uitspraken doet, dan betekent dat ook dat de verantwoordelijkheid slechts ge deeltelijk bij de direktie ligt. We willen verantwoordelijkheid. Om de ze te krijgen zullen we eerst enkele noodzakelijke voorwaarden moeten scheppen. Afschaffing van censuur en vormen van zelfbeheer bij voorbeeld: we moeten kunnen zeggen en schrijven wat we willen, kunnen uitmaken hoe onze school wordt gebruikt en hoe de voor on ze opleiding bedoelde gelden worden be steed. Voorbeelden van onderwerpen voor ver dere aktie en studie zijn: (rassen)dis kriminatie, guerrilla, honger, fascisme in Griekenland, oorlog in Vietnam, de blokkade rond Cuba, massamoord in In donesië, (buiten) parlementaire (op) po sitie, enz. Deze onderwerpen moeten tijdens de lessen ter diskussie gesteld worden. Tot slot dus dit: de bestaande schijn- demokratische, uiterst twijfelachtige ra den moeten genegeerd en afgebroken worden. Allerlei aktiegroepen waarin principieel alle betrokkenen kunnen meedraaien geen onderdanigheid! moeten zich bezig gaan houden met een analyse van de bestaande wantoestan den en aktiedoelstellingen. nen voor jouw leven in de maatschap- Pij 7 Projektonderwijs wil de eenheid herstel len van het individu met de wereld waar in hij leeft. Eenheid d.w.z. een begrij pelijk organisch verband tussen de di verse „vakken” die je leert, maar ook i duidelijk verband tussen datgene wat je leert en de wereld waarin je leeft: ontdek de wereld opnieuw als een deel van je zelf. Het woord ontdekken geeft aan dat je zelf uitgangspunt bent: je bespreekt sa- men met een of meer leraren welk on derwerp als projekt gekozen wordt. Van belang is dat ieder steeds weer zelf de beslissing neemt wat hij wel of wat hij niet doet en dan ook voor zijn werk de volle verantwoording draagt. Je zult je moeten inzetten voor datgene waarvoor je kapiciteiten en interesse je het meest geschikt maken. Door samen te werken met anderen zul je ook jezelf ontdek ken, merken dat je tot veel meer in staat bent dan je tot nu toe gedacht hebt. Als je taakverdeling is zal er op gezette tijden uitwisseling moeten plaats vinden. Daardoor blijf je ook op de hoog te van de bevindingen van anderen. Maar je doet ook zelf weer nieuwe ideeën op. Samen ontdek je wellicht nieuwe wegen die ook begaan moeten worden. De verantwoording voor het welslagen van het projekt blijft voor al le betrokkenen: leerlingen, leraren, mis schien ook ouders of mensen van buiten de school. Samen ben je voor het geheel verantwoordelijk. Ieder in het bijzonder voor het deel van onderzoek waarvoor hij zich heeft ingezet. Die eigen en gemeenschappelij ke verantwoording leidt ook tot een kri tische instelling. Als je zelf kiest, zelf onderzoekt, zul je ook het beste ver langen van jezelf, maar ook van an deren. Kritiek over en weer moet die nen om samen tot een beter resultaat te komen. De discusie over problemen en resultaten zal je leren je aktief in je eigen taal uit te drukken. Het vak Nederlands kan daarom op elk projekt inspelen. Het uiteindelijk resultaat van het projekt kan gezien worden als de prestatie van de groep, maar tevens als de prestatie van elke deelnemer apart. Het moet mogelijk zijn aan deze prestatie de betekenis te geven van wat wij proefwerk, tentamen, examen, noe men. Deze manier van werken bevor dert ook een demokratische houding. Onderwijs wordt een gesprek waarbij de een de ander probeert te begrijpen. Zo kan een hiaat worden opgevuld tus sen de mondigheid, die je wel degelijk hebt en de onmondigheid, waarin je tot nu toe wordt gehouden. ,,lk laat niet als eenzame wezen u achter, Ik zend u als Trooster den Heiligen Geest. En langzaam, ten zegen geheven Zijn handen, vaart Hij van hen op; Hij is dienstknecht geweest. Wat we wel hebben hier en daar zijn schoolraden. Soms verleidelijk onder de naam van schoolparlement. Schoolraden zijn schijndemokratisch, omdat ze alleen een raadgevende, puur vrijblijvende rol spelen. Schoolraden kun nen alleen de beslissing nemen zich zelf op te heffen en voor deze beslissing is het nu tijd geworden. Schoolraden la ten de situatie rooskleurig lijken, maar de bestaande onrechtvaardige struktu- ren houden ze in stand. Onze grieven worden tijdens schoolraads- vergaderingen bespeeld. Onze kritiek en opstandigheid worden besproken en op gevangen. Dit kan betekenen dat je bin nenkort alles in je schoolkrant mag schrijven, ook dat je mag roken in de klas. Maar wezenlijk zijn deze zaken niet. Je krijgt een nieuw jasje en kunt weer een tijd rondlopen. We worden weer even zoetgehouden, terwijl we op fundamentele veranderingen uit zijn. De ze krijgen we alleen als onze ideeën en aktiviteiten de juiste konsekwenties heb ben, waarvoor we ook zelf verant woording nemen. Zo bepalen we onze eigen schoolsituatie. Leerlingenraden en leerlingenparlemen ten moeten afgewezen worden. Haar le den zijn alleen leerlingen en dit is fout. Leerlingen moeten zich niet afsluiten. Wanneer we onze onderwijssituatie wil len veranderen dan zal dat principieel door alle betrokkenen moeten gebeuren. Een leerlingenraad of -parlement sug gereert een scheiding waar die helemaal niet ligt. Er is geen scheiding in posi tie (leraar en leerling) maar een schei ding in mentaliteit (konservatleve, auto ritaire leraren en leerlingen enerzijds en progressieve, demokratische leraren en leerlingen anderzijds). Bolswards Nieuwsblad Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en Wymbritseradeel.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1969 | | pagina 1