I 1 I Epke van der Valk uitblinker in koperkwintet 71 [■i Fan de Martinytoer wM| i jH 1 t II DINSDAG 10 JUNI 1969 108e JAARGANG No. 44 Wymbritseradeek Tel. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en H MM - «Mm» Geen winnaar op het nationaal orgelconcours Foto: L. K. Mol PLATTE PROPAGANDIST Tj. de J. Improviseren op het orgel is een onde kunst, een oud ambacht zelfs. Het is zoiets als een ruimtevaart. De orgelbank is de lanceerbasis. Het orgel is het voertuig. Er moet worden genavigeerd op het kompas van een thema of van enkele thema’s en tevoren is een koers uitgezet naar een fuga, een sonate, een passcaglia. In het kerkgebouw of in de zaal zitten de luisteraars, in spanning of het zal lukken, of er een juiste koers kan worden gehouden en of de landing, al dan niet na enige koerswijzigingen en route, feilloos verloopt. Want een improvisatie is de rulmte- vlucht zélf. Die kan mislukken, die kan half of helemaal slagen, maar duurt nooit langer dan van inzet tot slotakkoord. Als het spel is uitgeklonken, hebben de toe hoorders het nakijken en het na-luisteren, aldus de heer H. Kingmans in de NORV-gids. Hij vervolgt dan: Advertentieprijs: 16 et per mm Ingez, mededelingen dubbel tarief Contractprijs op naamag De vier deelnemers aan het orgelcon cours te Bolsward. V.l.n.r.: Henk Klop, Kees van Eersel, Jan Kleinbussink en Addie de Jong. Abonnementsprijs f 3,75 p. kwartaal (bjj vooruitbetaling) Giro 887926 Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitg. A. J. OSINGA n.v., Bolsward Administratie- en Redactie-adrea: Marktstraat 13 (05157) Bolswards Nieuwsblad JO KINNE IT NET OERDWAEN! Mis is wer, seit in Frysk sprekwurd, mar dat jildt net foar in tige wichtige saek, dy’t yn dizze moannen yn eltse hüshAlding, dêr’t bern binne, grif op ’e tafel komt. Mis is hjir forgoed mis, al sil dat yn it iene gefal minder skea en fortriet jaen as yn it oare. Wy doele hjir op de bilangrike kwestje fan de kar, dy’t de Alden dwaen moatte foar de ta- komst fan har bern. Net maklik yn de measte gefalion, hwant it al of net slag- jen is hjirby net to keap en hinget der by fan safolle faktoaren óf, dat men der nea oer ütpraet wurdt. Mar oan de oare Zo is het tenminste eeuwenlang ge weest. Er is veel geïmproviseerd orgel spel de ruimten van basilieken en ka thedralen ingevaren. Maar het moest vervluchtigen. Misschien bleef er iets naklinken in de oren van een luiste raar. Soms bleef er iets hangen in de vingers van de improvisator, die later nog eens schriftelijk uitwerkte, wat hij mentaal tijdens zijn improvisatie had doorgegeven. Maar 't merendeel is weg en wij moeten ons achteraf tevreden stellen met mededelingen over improvi- satie-talenten, die niet meer onder ons zijn: hoeveel neeft Bach op deze ma nier weggespeeld, welke wiekslag heeft César Franck zijn improvisaties mee gegeven en hoe heeft Anton Bruckner het gedaan? We kunnen gissen. Maar we hebben bitter weinig in handen: een enthousiast verslag, een prijsuitrei king, een beschrijving van een sfeer, een kathedraal en daarin gedurende een kwartier, twintig minuten een vlucht van muzikale gedachten. Je kunt het jammer vinden, dat zoveel improvisatie een kort leven heeft geleid tussen orgelbank en gewelf en luiste raars en dat het daarna meteen ver vloog. Maar het is dan toch wel ver heugend, dat de improvisatie zelf niet stierf en dat de lust, op het kompas van wat thema’s en op de koers van een aangegeven vorm het spel volgens de spelregels te spelen, voor een aantal „kenners en liefhebbers” nooit verloren is gegaan en dat er voor dit heel speci ale onderdeel van het vak van organist weer toenemende belangstelling, is. En we behoeven ons ook niet meer te be klagen, dat een improvisatie ons tus sen de vingers doorglipt: als er een con cours is in Haarlem of in Bolsward, dan heeft de NCRV de microfoons openstaan en wanneer de prijzen zijn uitgereikt en thema’s, beoordelingen, woorden van lof en kritiek en aanmoediging zijn op geborgen in het archief van de organi satoren, dan kan de radioknop worden omgedraaid en is de ruimtevaart er nog eens (met vermoedelijk wel de deelne mende organisten als de beste luiste raars: hoe zijn ze langs een melkweg van mogelijkheden gevaren?) Is het niet gevaarlijk om over ruimte vaart te schrijven? Gaat zo’n orgelcon- Deze week zal de nieuwe weg vanaf Workum-Bolsward officieel voor het verkeer worden opengesteld. Sinds eni ge tijd wordt hiervan reeds gebruik ge maakt. (foto L. Spijksma) boer. Allinnich dy bddriuwen, dy’t ge- nöch groun hawwe om safolle kij to halden as ien man oan kin, hawwe ta- komst. De lytsen hawwe dat net, hja sille gjin lykweardige kans oan jou jon ge jaen kinne. Dêrom is ien fan de wich- tichste fragen, dy’t de boer en syn frou harren stelle moatte, dizze, oft er in reedilike kans is, dat de soan of de scan nen sa’n bidriuw krije kinne. En dan witte wy allgearre, dat it foar it oer- greate diel net mooglik is, sa’n bidriuw to keapje wy hawwe dat de oare kear al ris ütienset en dat it in wite wite raef is as der in buorkerij frij komt. Kin hy dus net op it alderlik bidriuw oanslach krije en is der gjin omke, dy’t seis gjin bern hat en it jou soan ta ha wol, dan binne de kansen tige lyts. Oangeande de Fryske boer, dy’t in bi driuw hat fan likemóch 70 pounsmiet of mear bin ik net pessimistysk. Yn hiel Je- rope fine jo gjin greidboeren, dy’t it bet ter dogge. Soe harren it wetter yn de klompen rinne, dan binne der earst al tüzenen forsüpt. En dat soe sokke so- siale en politieke ynfloed hawwe, dat gjin lAn it fordrage soe. Mar der moat foar jou jonge(s), dy’t graech boer wur- de wolle, frij greate wissichheit wéze, dat hja sa’n bidriuw bimachtigje kin ne, oars achtsje ik it nuodlik. Dêrom soe ik dit artikel bislute wolle mei de ried earst ris goed meiinoar oer to liz- zen, hwant: Jo kinne it net oerdwaen! cours niet te hoog? Dient het alleen maar de organisten plus een groep me- de-organisten en verdere belangstellen den, die de spelregels kennen Mis schien wel. Maar dan toch maar in ze kere zin. Want een orgelconcours is geen geïsoleerd gebeuren. Het is een mijl paaltje langs de route, die het orgel spel in ons land gaat. Het is een gele genheid, waarop jonge organisten zich kunnen meten aan elkaar, aan enkele muzikale opgaven, aan een publiek en vooral ook aan hun taken als organist: een concours wil stimulans zijn tot be ter orgelspel van de deelnemers en van de (in de kerk of bjj de radio luis terende) organisten. Dergelijke orgel-improvisatieconcoursen zijn er in ons land in Haarlem (en daar is het een internationale aangelegenheid met telkens één Nederlandse deelnemer) en in Bolsward (waar de bloem van jonge Nederlandse organisten aantreedt met een helemaal open kans op de eer ste prijs en daarmee een kans op Klaas Dijkstra overleden. Hij stond al lange tijd, als figuur, veel omstreden, in de publiciteit. Ik laat me niets wijsmaken, door de geleerden-staf, mijn theorieën kraken, die heertjes lustig af. Maar ik geloof ze voor geen spat De aarde is niet rond ze is plat, Mijn standpunt krijgt eens waarde ja het maakt zeker school. Het middelpunt der aarde is voor mij de Noordpool, ’k Zou ’t naarstig onderzoeken ja het staat buiten kijf. Geleerden lees mijn boeken wij leven op een schijf. ’k Word nooit mijn propaganda zat. De aarde is niet rond ze is plat. Klaas Dijkstra overleden De eenzame profeet. Het ligt wel in de reden dat men zijn naam vergeet. Hij moest de strijd verliezen maar toonde in elk geval ’t karakter van veel Friezen: stijf, en verbeten, pal voor het droombeeld dat hij aanbad. De aarde is niet rond ze is plat! P. didaten liet ontvallen, laat de jury het zelf maar eens proberen. De heer Post nam deze uitdaging aan. Verder vond hij dat een goede kunstenaar op elk thema moet kunnen improviseren en dat er niet speciaal tegemoet gekomen hoeft te warden. De voorzitter van Stichting Nationaal Orgel Improvisatie Concours Bolsward, ds. H. Kreb sloot de zitting ten stadhuize met o.a. enkele opmerkin gen over de verschillende stromingen In de orgelwereld. In de Martinikerk werd het concours omlijst met optre den van de Martinicantorij en het Ne derlands Koperkwintet bestaande uit le den van het Concertgebouworkest. De cantorij liet o.a. werken van Hassler, Buxtehude, Bruckner en Distler horen. Het Koperkwintet bewees met zijn goed spel tevens hoe uitstekend de akoestiek in de Martinikerk is. De koperen klanken deden het uitste kend. Een der uitvoerenden tevens uit blinker was Epke van der Valk uit Par- rega. Hij verklaarde dat de muziek van zijn ensemble in de Bolswarder Marti ni beter klonk, dan in de St. Bavo te Haarlem, een pluspunt voor Bolsward dus. Ook moet door bovenstaande verslag niet de indruk warden gewekt dat het concours te Bolsward is mislukt. Wat het bezoek betreft is het dit zeker niet. Vanuit alle delen van Nederland en daarbuiten was men naar Bolsward ge komen. Uit de aard der zaak meest orgelliefhebbers, maar ook zagen we le den van fanfarecorpsen, die speciaal voor het koperkwintet waren gekomen. Het algehele peil te Bolsward, was ook niet om te wanhopen. Het heeft wel eens hoger gelegen als in Haarlem. Dit maal was het wat vlak, vermoedelijk vooral door het feit, dat men zich op moderner thema’s had ingesteld. Kees van Eersel, die in Frankrijk studeert, was vooral een heel ander klimaat ge wend. Ditmaal was geen voorselectie ge houden, maar had men teruggegrepen op bekende namen van vorige selecties, waarbij men bovendien pech had, toen potentiële candidaten juist dezer dagen hun examen moesten doen. Een voor selectie zal het volgend jaar toch wel aanbevelenswaardig zijn, al was het al leen maar om jongere talenten te ont dekken en een kans te geven. A. M. de Jong-Haste Eersel uit Vlaardingen, Jan Kleinbus sink uit Diepenveen, Henk Klop uit Hardinxveld en Addie de Jong uit Rot terdam. De juryleden, Louis Toebosch uit Tilburg, Piet Post uit Leeuwarden en Nico v. d. Hooven uit Utrecht, maak ten zich op dat moment klaar voor de reis naar de Bolswarder Martinikerk. Cor Kee, een van de „patres” van de ünprovisatiekunst, koesterde de thema’s die pas zaterdag 7 juni werden prijs gegeven. Want toen begon de ruimte vaart in de weidse Martini van Bols ward. Het zaterdag j.I. voor de zevende maal gehouden nationaal orgelimprovisatie- concours heeft dus voor ’t eerst in haar geschiedenis geen winnaar opgele verd. De deelnemers waren in volgorde van optreden Henk Klop uit Hardinx- veld-Giezendam, Jan Kleinbussink uit Diepenveen, Kees van Eersel uit Vlaar dingen en Addie de Jong uit Rotterdam. Zij weiden voor de opdracht geplaatst eerst op het koororgel van de Martini kerk te Bolsward een gegeven koraal meladie te harmoniseren en vervolgens op dit thema koraal variaties te impro viseren. Het thema gecomponeerd door Cor Kee was hun van te voren niet bekend. Het laatste deel van de opgave leech. Dat is minder slim, hwant it hat net sokke fatale gefolgen, mar it is wol echt jammer. Ek leit it foar it hiele Eb ben in rem op de maetskiplike posysje, dy’t jou bern hawwe sil. Fan de measte Aide minsken, dy’t yn har jonge jier- ren lang dy kansen net hiene, kin men slach op slach heare, dat it harren ti ge spyt, dat hja destiids net in hegere oplieding hawn hawwe. Yn üs tiid kin ne de Alden net mear sizze, dat it har ren net barre mei om de bern in pas- jende oplieding to jaen. Hawwe hja, neffens it oardiel fan har leararen. de kapasiteiten dêrta, dan moat jo heech mikke, hwant op gjin in- kelde wize kinne jo foar de takomst fan jou bern mear rinte meitsje fan jou opfieding as yn syn brede, technyske of wittenskiplike foarming. De hiele wrAld leit op it heden foar sokke jongelju ie pen en alles wlist dêrop, dat dit yn de kommende jierren noch aloan bilang- riker wurdt. Der komt gjin forlet fan domme minsken, sa’t men eartlids faken sei. De marines dogge dat domme wurk better en goedkeaper. Dat jildt foar al le biroppen. As jou jonge oer tweintich jier in goed plak yn de maetskippij yn- nimme sil, dan is de automatisearring sa algemien wurden, dat it wurk fan sjouwen, tillen en switten mar in lyts plakje mear oer hawwe sil. De trageed- zje op Curacao dêr’t yn de rin fan de jierren by in hegere produksje 14.000 man dien krige by de Shell, is yn dizze as in warskógjende finger. Jildt dit yn it algemien foar alle Alden, it jildt ek foar de hüshalding fan de kant is elk bislüt, ek as men neat bl- slüt en it mar komme lit, fan libbens- bilang foar de bern. En dat bilang en gjin oar heart foar alle Alden foar to gean. De tiid, dat men de bern fan skoal- le óf oan it wurk sette, omt heit har of him brüke moast, is yn it algemien foarby. Nou sjocht men yn de libbenspraktyk twa groepen fan Alden, dy’t net de béste wei kieze. De earste is dy, hwerby de Alden om bipaelde redens it bern he- ger bringe wolle, as yn syn formogen leit. Dat komt hjir net safolle foar, mar yn stêdden sit men hjir tige mei. De Alden wolle in bipaelde oplieding en it bern kin dy net oan. Dat is foar beide net sa moai, mar dizze alden meije wol biseffe, dat as ünderwizers en learaeren posityf sizze, dat hja of hy de need- saeklike oanliz dêrta mist, it trochset- ten yn fierwei de measte gefallen in skriklike trageedzje wurdt. Net allin nich mislearret dizze stüdzje, mar it misfoarmet it karakter fan de bern slim. Jo twinge it om to dwaen, hwat er net kin en dertroch wurdt it ófsjen, fóarsizzen, oerskriuwen, spiken en li- gen mei oerbliuwen, sittenbliuwen en al sa mean De hiele jeugd wurdt forpest en yn ’e groun bidoarn. Doch dat jou bern yn de goedichheit net oan, mar set yn syn of har bilang dy greatsichheit oan ’e kant. Der binne safolle paden, dy’t noch wol bigeanber binne en dêr’t hy faeks hiel hwat birikke kin, al bylket it net sa bot. De twadde groep alden komt hjir, tinkt my, mear foar. Dizze mikke hwat to „Haarlem”: wie in Bolsward wint, kan worden uitgenodigd een volgend jaar mee te doen in de St. Bavo van Haar lem; Bolsward is een beetje een voor ronde). Er is overigens wel een nader onderscheid tussen Bolsward en Haar lem. In Haarlem wordt de strijd uitslui tend beslecht op het grote Mtiller-orgel. Daar vinden de deelnemers de orgelbank en worden ze getest op hun vermogen om aan de hand van enkele thema's de weg te vinden in grote muzikale vor men. Die kant heeft het Bolswarder concours ook: aan het Hinsch-orgel (1781) moeten de vier deelnemers de grote vormen toevertrouwen, die al en kele eeuwen de hogeschool van het or gelspel uitmaken. Maar in Bolward wordt ook een handreiking gedaan aan de gemeente. Want een organist kan niet altijd op ruimtevaart gaan. Hij is ook gebonden aan het psalmbriefje en hij moet in Bolsward dan ook zijn zondag se praktijk laten horen. Voor hij de klim naar het grote orgel maakt, moet hij plaats nemen op de bank van het koororgel (van H. J. Vierdag, Ensche de, (1964) en daar vindt hij een ko- raalmelodie, die hij eerst moet harmo niseren en vervolgens moet verwerken tot een kleine partita, tot een reeks va riaties, zoals die elke zondag zouden kunnen warden gevraagd. Wanneer u maandag af stemt op de NCRV en op de Bolswarder orgelklan- ken, dan is de prijswinnaar bekend en zijn mogelijk reeds beoordelingen van het concours uw ogen gepasseerd, schreef de heer Kingmans, maar als u het gisteravond heeft gedaan, heeft u kunnen horen, dat dit niet het geval was. Er was dit jaar geen winnaar, al wil dit nog niet zeggen, dat er vier ver liezen waren. Kingmans kon het ook niet weten. Toen hij zijn artikeltje schreef, was „Bolsward” nog blanco. Er waren nog slechts vier namenKees van werd uitgevoerd op ons beroemde Hinsch-orgel en hield een improvisatie in van een Fantasie en Fuga op een thema dat de deelnemers een half uur voor hun uitvoeren ter inzage kregen. Uiteraard brengt een concours een heel andere sfeer met zich mee dan een orgel concert of cantate, waarbij de aanwe zigen min of meer passief het gespeel de kunnen aanhoren. Bij een concours zijn de aanwezigen sterker betrokken. Het vertegenwoordigt altijd een element van concurrentie en geeft grotere span ningen. Maar bij een creatief concours vindt de grootste krachtmeting plaats in de kunstenaar zelf. Zij plaatsen zich zelf in een situatie waarin ze dan crea tief met het opgedragen thema bezig moeten zijn. Het uiteindelijk resultaat is samengesteld uit factoren als aanleg, vaardigheid, voorbereidende studies, ner vositeit en gespannen atmosfeer en ook nog de inspiratie van het moment, zich vrij kunnen voelen onder de geforceerde omstandigheden. De jury bestaande uit Louis Toebosch, Piet Post en Nico van den Hooven, laatstgenoemde was zelf eenmaal winnaar, vond het resultaat van alle candidaten niet het gewenst niveau hebben. Ook stak er geen van de deel nemers duidelijk boven de anderen uit. Uiteraard is het hele verloop toch een teleurstelling, niet alleen voor de can didaten maar ook voor de organisato ren. De laatsten hebben gemeend ook maar geen blijvend aandenken uit te moeten reiken; er zeker van uitgaand dat deze deelname de candidaten voor lopig toch wel bij zal blijven voor een nationaal concours. Uiteraard blijft de mening van de ar biter zelf altijd arbitrair. De jury is echter zonder overleg unaniem tot de zelfde conclusie gekomen. Na hun mo tivatie op het stadhuis hebben zelf Ad die de Jong en Kleinbussink spontaan hun instemming betoond, alhoewel De Jong opmerkte dat wanneer kennelijk de inspiratie ontbreekt en wanneer je bovendien met een onverwacht thema uit plm. 1870 zit, het resultaat niet re presentatief is voor hun activiteit, ijve- re studie etc. Na de teleurstelling ko men toch ook duidelijk de voordelen van een zo’n consequent handelende jury naar voren. Het is een definitieve maatregel die dient om het peil van dit nationaal concours hoog te houden. Als we deze zienswijze overbrengen op de sportwereld krijg je toch de situatie die we over ongeveer 50 jaar zullen mee maken n.l. dat die weinige mensen die dan nog het nut van hardlopen inzien de gemiddelde leeftijd van 75 jaar heb ben en bij de nationale kampioenschap pen snelheden behalen van ongeveer 100 in 5 minuten. De jury is er van uitgegaan, dat deze toestanden in de orgelwereld nog niet bestaan. Toch is mij de titel Nationaal Concours niet dui delijk. M.i. zou je moeten kunnen spre ken van records en kampioenschappen zoals weer in de sportwereld. In Bols ward werd dan zeker geen record geves tigd maar de organisatoren hadden wel een nationaal concours voor ogen. Een suggestie: in het vervolg een punten waardering geven voor elk onderdeel, goed gemotiveerd en daarna dit ter in zage geven. Dan kan het bredere pu bliek zich ook bezinnen over de moti vatie. De winnaar bijv, met het pun- tenaantal 6 kan zich afmeten tegen die van vorige jaren die wellicht hoger in de boom zaten. Toebosch suggereer de dat er weinig talent aanwezig was. Het harmoniseren is niemand gelukt. Er werd geen eenheid gebracht in het spel. Dit kwam n.l. tot uiting in het afwisselen van moderne en meer tra ditionele stijlen. Verder hebben de can didaten vaak geen Fuga kunnen maken. Deze opmerkingen kwamen op zichzelf nogal hard aan. Toebosch overwoog in het vervolg modernere thema's op te geven. Eventueel zou er een keuze ge maakt kunnen warden uit eigentijdse en vroegere thema’s. Een van de can- te*'"** j i

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1969 | | pagina 1