I i Komende weken: veilig uil veilig thuis-actie Fan de Marlinytoer Volkszang- en dans- O groep Magura* naar Bolsward ill DINSDAG 17 JUNI 1989 Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en Wymbritseradeel. Hg STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND L r IVuC dAAivGANG No. 46 Vorig jaar in augustus 837 doden en 15000 ge wonden op Nederlandse Het Heamielcomité earst nimme. Hwa't bygelyks Tj. de J. Advertentieprijs: 16 ct per mm Ingez. mededelingen dubbel tarief Contractprijs op aanvraag Onder het motto 2 en (2 uur rijden, een '4 uur rusten) en „Drinkjijenrijik” (Glaasje op, laat je rjjden) start het Verbond voor Veilig Verkeer komende weken met een grote Veilig uit, Veilig thuis-vakantieaetie. De oorzaak voor deze cam pagne tonen de ongevallencijfers van de juni/juli en augustusmaanden van vorig jaar, toen 837 doden en meer dan 15.000 gewonden vielen op onze Nederlandse wegen. Abonnementsprijs f 3,75 p. kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitg. A. J. OSINGA n.v., Bolsward Administratie- en Redactie-adrea: Marktstraat 13 Tel. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) gekozen route kan beter na een kruis punt worden gecorrigeerd dan het tot het laatste moment in onzekerheid laten van andere weggebruikers over de keuze van route en rijrichting. Tenslotte nog dit: waar de vakantiebe stemming ook ligt, in binnen- of bui tenland, veel onervaren rijders zullen handen en voeten tekort komen om Vei lig uit en Veilig thus te komen. Het Verbond doet daarom een dringend be roep op het meer geroutineerde wom en werkverkeer om in de vakantietijd van 27 juni tot medio augustus extra rekening te houden met langere rijtij den, in het bijzonder op de vrijdagen. Vaandelgroet als inzet van het groot tumfesfrijn ter gelegenheid van het 90- jarig bestaan van Lycurgus-Wilhelmina, zaterdag j.l. op Het Bolwerk. wegen Bolswards Nieuwsblad Medische aspecten van het vakantieverkeer Omdat het besturen van een auto zo wel intensieve geestelijke als lichame lijke inspanning vereist, wordt er veel energie bij gebruikt. Daarvoor moeten een aantal organen in het bijzonder, en eigenlijk het gehele organisme zich extra inspannen, waardoor zich ver moeidheid ontwikkelt. De noodzakelij ke korte, frequente rustpauzes zijn te verkiezen boven één langere. Geduren de die rustpauzes moet de bestuurder ook wat lichaamsbeweging nemen, en frisse lucht happen. Ook de ogen raken vermoeid, ’s nachts meer dan overdag, alhoewel nachtelijk rijden in het algemeen veel voordelen biedt. Tijdens het chaufferen moet men niet steeds star voor zich uit kijken, om dat een „stilstaand” beeld op het net vlies op den duur minder goed tot het bewustzijn doordringt. Oefening en er varing verminderen de vermoeidheid Wie géén rustpauze houdt loopt het risico „even weg te zakken” in een soort ha zenslaapje, en dit kan fataal zijn. Kleine maaltijden tijdens de rit zijn te verkiezen boven één grote, omdat de spijsvertering dan opeens een te grote bloedsvoorziening vergt, waardoor er te weinig bloed naar de hersenen kan stro men, en dat werkt ongunstig op de rij vaardigheid. Zonder nader op de gevaren van alco hol in het verkeer in te gaan, wordt erop gewezen dat Nederlanders in het buitenland bij een maaltijd dikwijls wijn drinken, waaraan zij thuis niet gewend zijn. Ook wordt extra gewaarschuwd te gen allerlei geneesmiddelen die een ver suffende nevenwerking hebben, zoals middelen tegen overgevoeligheid, reis ziekte, verkoudheid en nervositeit. Voor al bij de combinatie van deze genees middelen met alcohol is deze werking sterk. Er wordt gewezen op de Invloed van ijle lucht in hoog-gelegen gebieden op de rijvaardigheid. Verder wordt het ge bruik van veiligheidsgordels nog eens -aanbevolen. Uitvoerig wordt ingegaan op de noodzaak van voldoende ventilatie in de auto tijdens het rijden. Uitlaat gassen bevatten onder meer het zo ge vaarlijke koolmonoxyde, en wanneer men niet goed ventileert is de beschik bare zuurstof in die kleine ruimte spoe dig opgebruikt. Ook het wachten in een file heeft tot gevolg dat de lucht veel uitlaatgassen bevat. Dat tijdens het rijden roken door de bestuurder onjuist is. wordt uitvoerig uiteengezet, ook met het oog op de vor ming van koolmonoxyde. De invloed van de atmosferische veranderingen op de rijvaardigheid werden tot nu toe te veel veronachtzaamd. Vooral een naderende depressie, na zwoel weer, is van grote invloed, zoals uitvoerige Duitse onder zoekingen hebben aangetoond. Tot slot wijzen we op het jonste sym posion der Wereld Gezondheidsorgani satie in Rome. De deelnemers maakten vooral bezwaar tegen de reklames langs de wegen die de aandacht van de be stuurder te veel afleiden. Ook richtte de kritiek zich tegen de advertenties van benzinemaatschappij- en en autofabrikanten, waarin de meest ongewenste gedragingen op de weg sterk worden aangemoedigd. De nadruk in de ze advertenties wordt gelegd op snel optrekken en met grote snelheid rij den, en de indruk wordt gewekt dat hard rijden sexuele successen bevordert, wat vooral de high-risk groep in de leeftijd van 1521 jaar aanspreekt. Hóe ern stig de verkeersepidemie is blijkt we! uit de voorspelling van dit symposium, dat de helft van alle kinderen in de toekomst ’n verkeersongeluk zullen krij gen en één op de vijftig kinderen een dodelijk verkeersongeval. varen vakantierijders zal op het hart worden gedrukt dat deelnemen aan het massale verkeer geen vrijetijdsbesteding maar een vak is waarvoor 100 pet. con centratie wordt vereist om te kunnen anticiperen op de fouten van anderen in het verkeer: op plotseling afslaande brommers, op onverhoeds overstekende kinderen, op wat traag reagerende be jaarde automobilisten, op overmoedige jeugdige weggebruikers en op de geva ren die irritaties, haast, zelfoverschat ting en bravour met zich meebrengen. Op woensdag 25 juni komt de Tsjechi sche zang- en dansgroep Magura naar Bolsward. Degenen die zich de Tsjechen van het vorig jaar nog herinneren, we ten dat déze mensen met hun weerga loos temperament en enorme muzikali teit, een zaal vol mensen, uren kunnen boeien. Deze zéér jonge dans- en zanggroep bestaat uit plm. 30 personen. De kle ding van de meisjes bestaat uit bontge kleurde brokaatrok met lijfje zwarte schort met wit kant versiert, witte lin nen bloese met zdiarer stiksel aan de armen, rode gordel, linten en witte hoofd doek, witte kousen en lederen mokasins. De kleding van de mannen: Witte broe ken met stilsel, witte linnen hemden met zdiarer stiksel om de hals, zwarte of witte pellerine, zwarte hoed met gro te adelaarsveer. Deze klederdracht stamt uit de 19e eeuw. Het programma bestaat uit 2 ge deelten: 1. Zdiarska vidla (meisjes dans); 2. Solozang (Jan Gallik); 3. Kre- sany; 4. Spomtanz (temperamentvolle Oostslowaakse dans voor mannen)5. Muziek-Tschardasch; 6. Auf dem Dor- fe (temperamentvol onderhoud van de dorpsjeugd in Oost-Slowakije. De muzikale bezetting bestaat uit: 2 violen, 2 altviolen, 1 kontrabas, 1 fluit 1 violoncel. Ongetwijfeld zal deze avond vele lief hebbers van deze Oosteuropese dansen trekken. Deze avond zal tevens nog wor den aangevuld met dansmuziek door het Benelux-kwintet met zang van Astrid Norma. brocht, pleatsen ünteigene, brêgen en dammen makke en dan komt de wei seis. It is dêrom gjin wunder, dat hja it mak- likste sjocht, hoefolle wegen en moaije brede wegen fan de line: Hearrenfean-Stien- wyk it easten ynrinne, dy moat wol tin- ke, dat Fryslan in prachtich wegennet hat. In moaije wei fan Aldskoat oer Mildam-Jobbegea nei Donkerbroek. In moaije wei fan Wolvegea oer Oldeber- keap nei Donkerbroek, in moaije wei fan Pipergea oer Noardwalde nei Donker- broek-Appelskea, it kin dêr net op. En as jo fan autoriden halde, sünder drokte binne dy wegen sterk oan tb rieden. Jo binne soms gesichten fier allinnich op ’e wei. Derby is de natuer dêrre yn diz- ze tiid bysünder moai. Mar yn it wetterlan en de klaeihoeke vyie it oant dizz’ tiid ta om to gullen. Ha- war, hwat west is, is west en it hat gjin sin dêr lang by stil to stean. Wettersteat is nou forgoed wekker, ek foar de oare dielen fan it foraldere Fryslan. It meast urgint wie de forbining Ljouwert-Drach- ten. Dêr sjit it moai op. It middelste stik is klear, it stik oan Ljouwert ta komt mei gauwens klear en it léste stik nei de twadde krusing by Drachten yn rykswei 43 sit yn ’e mole. Dan komt Ljouwert-Boalsert, hwerfan de tarieding al ip skoft oan ’e gong is, mar it tempo my to stadich forrint. Ik wit wol, dat hjir in üntsachlik stik wurk dien wurde moat om dy hünderten eigners en hier- ders mei to krijen, mar it koe wol Hot ter, tinkt my. De bilangrike oansluting fan dizze wei mei it nije stik Boalsert- Warkum, by de Mearnesyl, sil dan ek oplost wurde moatte. En dan komt de trochbraek fan de Rolpeal oer it wetter, eastlik fan Warkum troch it Heidenskip en it Warkumernijlan. Dat wurdt ek in djür stikje. Dan om Koudum hinne, nei de Galama- dammen en derwei rjucht op Kipen- boarch oan en sa nei Balk. Fan Balk óf in hiele nije wei nei Teakesyl, hwert it léste ein al klear is nei de Lemmer. Dit is it program foar dizze hoeke. In mach- tich stik wurk, mar swier en kostber. De Lemmer sil yn de kommende jierren al mear it bilangrike punt wurde foar it forkear fan Holan nei Fryslan en Grins. Hwant mei rykswei 38 fan de Lemmer troch de Tsjükemear nei de Jouwer en Akkrum, wurdt de greate baen fan Am sterdam troch de nije polders oansluten op it Fryske wegennet. As rykswei 43 dan mei de Ofslütdyk fjouwerbaens war den is. leit Fryslan iepen foar it moderne yndustriële en rekreative libben. Minis ter Bakker komt de ear ta, dat hy by de prioriteiten oan dizze wegen in heech sifer takend hat en oan de Provinsiale Wettersteat sil it net lizze as de sinten derfoar op it kleed komme. By Snits sille se dan noch de boel goed op ’e kop sette moatte om de forbiningen om de stêd hinne to lizzen. Hwant dat bitsjut yn de Wetterpoartestêd net sa’n lyts bytsje. Wy winskje de mannen fan ir. Zandvoort alle sukses by de ütfiering fan dit bilangrike stik fan har wurk, dat Fryslan for losse moat üt syn isole- mint en foar syn biwenners einliks de kansen jaen sil, de’rt hja sa lang nei ütsjoen hawwe. tsjinst dy’t de lieding hie fan de ütfiering fan dizze wei. Sa’t dêr meidield is, sille Deputearre steaten mei it ütstel by de steaten kom me om dizze wei en alles hwat der op- folgje sil, oer to dragen oan de provinsje. Jo kinne bigripe, dat dy trije boarge- masters yn feeststimming wiene, hwant it is in djür stik wei wurden. Provinsiale steaten sille dit grif oannimme, liket my ta, hwant hja hawwe sünt jier en dei it kolleezje oansitten om it wegenplan yn dizze hoeke üt syn 19-ieuske situaesje to fortossen. De kans dêrta koe earst komme, doe’t provinsiale steaten it bislüt namen om echte provinsiale wegen to meitsjen. Dit bislüt is jit mar inkele jier ren üld, hwant Fryslan hie oant dy tiid ta, praktysk gjin eigen wegen, it wiene rykswegen of gemeentelike wegen. Sünt koart kinne lykwols ir. Zandvoort en syn mannen goed los komme en hja hawwe der sin oan, dat is oan alles to sjen. Mar hja steane foar in swiere opjefte, hwant der is in greate efterstan op dit gebiet. De aldfrinzige prosedure, via de gemeen ten, hat bysünder yn it meast efterlike gebiet, hwat wegen oangiet, in ünnoazel bytsje opsmiten. Yn de Walden wie men folie fierder en dat is ek wol to bigripen foar imtnen, dy’t hjir efkes oer neitinkt. De gemeen ten binne dêr folie greater en de san- groun is foar wegenbou stikken goed- keaper as it fean en de klaei. Sa’n ein- tsje wei, as tusken Boalsert en War kum, is dêr gjin probleem. Mar hjir alhieï torjucht, ir. Zandvoort, de greate moat earst de ündergroun weihelle wur- baes fan de Provinsiale Wettersteat, de de, dan tüzenen kubike meters san yn- Ook uit vergelijkingen met andere maan den van het jaar blijkt dat de vakan tiemaanden tot de zwartste periode van het hele jaar behoren; de gestage stij ging van de ongevallencijfers in de voorgaande jaren 1965 juni t.m. augus tus 723 doden, 1966 738 doden, 1967 821 doden en in 1968 837 doden) roept de beklemmende vraag op hoe lang het nog zal duren dat duizend doden de schrikbarende tol wordt in het Neder landse vakantieverkeer. De grootste drukte op onze wegen wordt dit jaar verwacht als op 27 juni de scho len en de metaalindustrie hun poorten sluiten en bovendien een massale uit tocht kan worden verwacht naar de TT- races in Assen. Een tweede golf volgt op 11 juli als een aantal bedrijven in de provincies Bra bant, Limburg en Zeeland sluit, terwijl eveneens op 11 juli de vakanties be ginnen van een groot aantal scholen en bedrijven in Northrhein-Westfalen. Een derde hausse op de wegen wordt op 25 juli verwacht als de vakanties van de bouwbedrijven, de textielindus trieën en een aantal collectief sluiten de bedrijven in de oostelijke en noor delijke provincies beginnen. Van de honderdduizenden, die er vanaf 27 juni opuit trekken voor een vakan tie in binnen- of buitenland, staat vast dat een groot aantal over onvoldoende rij-ervaring en verkeersinzicht beschikt, factoren, die het vorig jaar veelvuldig tot ernstige ongevallen hebben geleid. Het Verbond adviseert daarom alle auto mobilisten, die om welke reden dan ook minder dan 5.000 km per jaar rijden een minimum aan routine op te doen door de komende dagen een paar flinke proefritten te maken, eerst op stille en geleidelijk op wat drukkere wegen. Een tweede belangrijk gevaar in het vakantieverkeer betekent de grote ma te van onbekendheid met afwijkende verkeers- en gedragsregels in binnen- en buitenland. Teneinde hierin een verbetering aan te brengen heeft het Verbond afgelopen we ken een grote hoeveelheid voorlichtings materiaal verspreid zoals een reisfol- der, die in een oplage van een kwart miljoen exemplaren onder de werkne mers van een groot aantal bedrijven is verspreid en waarin onder meer ge- dragsadviezen zijn opgenomen voor het rijden op autosnelwegen (snelheidsaan- passing, invoegen, filerijden, gedrag op verkeerspleinen, enz.) Voorts een waind- krant (oplage 25.000 ex.), die in sa menwerking met de Horeca verspreid werd onder motels café’s wegrestaurants etc. Voor hen die een buitenlandse vakantie bestemming op het programma hebben staan ligt een brochure klaar, die van twintig Europese landen de voornaam ste afwijkende verkeersregels geeft. De ze brochure is voor f 1,bij het Ver bond voor Veilig Verkeer verkrijgbaar en kan per briefkaart worden besteld. De betaling kan geschieden door naast de normale porto vier postzegels van een kwartje bij te plakken. Omgekeerd wordt aan onze grenzen een Duits- Frans- en Engelstalige folder met Nederlandse regels uitgereikt aan bui tenlandse toeristen. Hoopt het Verbond dat door deze voor lichting meer Nederlanders beter voor bereid op vakantie zullen gaan, komen de weken zal middels de acties 2 en en Drinkjijenrijik extra worden bena drukt om in ieder geval fit en nuchter de grote trek te aanvaarden en dan met een daggemiddelde van niet meer dan 500 km. In het bijzonder de minder er- Aangezien in het bijzonder op toeristi sche, niet op massaal verkeer bereken de wegen extra oplettendheid wordt ver langd voor onverwachte situaties (aan de verkeerde kant van de weg lopende voetgangers, bermtoerisme, groepjes fietsers, enz.) zal het Verbond in de va kantietijd via radio (voor het eerst ook regionaal via de RONO) en televisie in tensief verkeersveiligheidsvoorlichting geven. Met de ANWB neemt het Ver bond voor Veilig Verkeer het standpunt in dat automobilisten ook op toeristi sche wegen het zogenaamde sightseeing over moeten laten aan hun mede-pas- sagiers. Ook hier moet te langzaam rij den worden verhinderd om irritaties en minder gelukkige inhaalmanoeuvres van andere weggebruikers te vermijden. Extra voorzichtigheid, maar wel reso luut gedrag wordt aanbevolen op krui singen van binnenwegen. Een verkeerd IN MACHTIGE MAR SWIERE OPJEFTE De boeren sitte drok yn it hea en, as it sa jit in pear dagen oanhêldt, sit it meas- te feilich yn ’e skuorre. Wy sille se hjoed net stepre, hwant hja sille' de krante am per binei komme. It moaije waer, dêr’t sa lang nei ütsjoen is, hat yn de ófroune wike ek syn glans jown oan de offisiële iepenstelling fan it stik wei tusken Boalsert en Warkum. Dêr wiene hiel hwat opteine minsken, mei de kommissaris en trije boargemas- ters yn Frysk habyt. Mar ek wie dêr, en j Ijv --WSFS ibol <A'.Jjr'

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1969 | | pagina 1