w 9 De ule buorden Fan de Martinytoer f I J. s. hal KAMERLID TOLMAN STELDE VRAAG OVER: erfpacht op Makkumerwaard Tel. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND ROODHUIS EN WONS: ee boerderijen in vlammen oerderjjen zijn een prooi der te r DINSDAG 22 JULI 1969 108e JAARGANG NO. 56 Frieslands gouden eeuw Eenheid naast rijke verscheidenheid Foto L. Spijksma verzekerd. Tijdens het vorige week vrijdag en za terdag gehouden dorpsfeest in Longer- houw maakten we deze foto van het „kftpstekken”. en de klant heeft de produkten voor het grepen. Vóór de toonbank. Multikrat- verkoop heet deze vorm van moderne service. De Ule buorden By de boer Dy sjogge fier De lannen oer Hja sjogge de kij Hyndiers en skiep En jouns gean dér Fügels to sliep DS. D. J. VAN WEZEP GAAT NAAR BOLSWARD STIENNEN MAN BEGIN AUGUSTUS WEER BIJ HARLINGEN OP DE ZEEDIJK Het erfpachtsrecht voor delen van erf- pachtsterreinen die in verband met hun industriële bestemming aan derden in erfpacht zijn of worden overgedragen, zal aanzienlijk worden verhoogd, aldus heeft de minister van Financiën, dr. H. J. Witteveen, meegedeeld in antwoord op vragen van het Tweede kamerlid Tolman (CHU). De heer Tolman had vragen gesteld over een 75-voudige ver hoging van de erfpachtscanon van een perceel domeingrond in de Makkumer- waard, van 7 tot 525 gulden per ha. Minister Witeveen zegt in zijn antwoord dat het hier een terreintje van 100 m2 betreft, waarvoor de canon dus 5,25 gulden per jaar zal bedragen. De ver hoging, aldus de minister, moet wor den gezien als een algemene beleidslijn in de toekomst. Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitg. A. J. OSINGA n.v., Bolsward Administratie- en Redactie-adre»; Marktstraat 13 (05157) Abonnementsprijs f 3,75 p. kw*rtl«l (bij vooruitbetaling) Giro 887926 rider was met de heer de Witte het „dollen” toen ineens de vlam- uitsloegen en in een minimum 1 het hooi tot in de nok toe in laie stond. Onmiddellijk werd de eer gewaarschuwd, die spoedig .tse was. Van de schuur viel toen iets meer te redden. Het woon- ri echter worden gespaard. Met 't ig ook de hooiblazer verloren. De Bolswartls Nieuwsblad Wymbritseradeel. pniddag half twaalf ontstond er de boerderij van S. de Witte on- is (aan het weggetje rijksweg- g-Komwerd). De heer de Witte norgens met zijn echtgenote op gegaan naar Denemarken. De en waren elders ondergebracht leek, een bij de arbeider en twee en beppe, die naast de boerderij Hoewel inmiddels de 3000ste bezoeker de controle in gepasseerd, is het op de tentoonstelling Friesland» Gouden Eeuw toch niet zó druk, als men redelijkerwijs had menen te moeten verwachten. Het weer kan ook te mooi zijn, nl. te mooi voor museum- en tentoonstellingbezoek. Zo licht gaat men dan in zon of schaduw wat luieren en denkt men: Later maar eens'. Dit „later” kan in dit geval niet na 15 augustus zijn, want dan gaan de poorten dicht, zo men tenminste met dit „later maar eens" bedoelt een bezoek aan de expositie van schilderijen en zilver werk van Friese meesters ten stadhuize, waar men op werkdagen overdag en 's avonds (behalve op zaterdagavond) terecht kan en waarbij men dan tevens de oudheidkamer en het stadhuis zelf kan bezichtigen. oft der yn de ütstellen fan de Jeropeeske kommisje om to kammen ta legere pro duksje brükbere idêen sleten. De plan nen fan dr Mansholt foar greate bidriu- wen jowe gjin takelde wissichheit, dat dêrtroch de produksje sakje sil. Mei dr. Maris binne wy fan bitinken. dat it fier ier ek in illüzje is to tinken, dat de 2 miljoen boeren, dy’t der neffens harren Dan is it dünker En ’t sieht, dat is wei It wachtsjen is dan Op nij op in dei Over de afdeling zilver schreven we reeds eerder een oriënterend en inlei dend artikel. Een vorige maal bespra ken we in vogelvlucht de schilders Ja cob Backer, Nicolaas Baur, Govert Flinck, Wybrand de Geest, Direk de Horn, Lambert Jacobsz en Roelof Koets. Thans nog een paar opmerkingen over de rest van de expositie. Een belangrij ke inbreng heeft de Friese schilder Wil lem Bartel van der Kooi, geboren te Augustmusga in 1708 en overleden te Leeuwarden in 1836. Hij kan zowel gel den als een nabloeier van de Gouden eeuw (die, zoals gezegd, in Friesland iets later viel) dan een preludium pp de tijd van de romantiek. Uit bruikleen van het Rijksmuseum in Amsterdam, vinden we hoewel op een niet erg voordelige plaats gehangen het be kende in 1808 gepenseelde doek „De minnebrief”. Van vijf jaar later dateert ..Het gestoorde pianospel” twee vrij gro te doeken, die men op de gang boven onmogelijk op een afstand kan zien. Van der Kooi was vooral ook portret schilder. Een goed voorbeeld hiervan is het in 1822 tot stand gekomen doek waarop mr. Daan Fockema staat af ge heeld. Vaar nog 6 jaar later dateert het portret van Anna Catharina Louisa Lemper, douavrière van O.F.W. Baron van Glocknann, eerder van Jhr. R. C. Camminga (bruikleen van de familie Van Oammingha te 's Gravenhage. Merk waardig is de hoofddracht van deze op 73-jarige leeftijd (voor die dagen heel erg oud) geschilderde vrouw, die devoot met de handen in de schoot heeft ge poseerd, toonbeeld van rust en ingeto genheid. Volmaakt hiermee in tegenstel ling (behalve dan wat' betreft de vaar digheid en trefzekerheid, waarmee werd geschilderd, ’t doek „Fluitspelende jon gen”. Hier niet de rust en berusting van de ouderdom, maar de jeugdige acti viteit, zo niet overmoed van een nieuwe MDCLX (reken maar uit )een portret van Lucia Helena van Aebinga. Van Jan Willemsz de Wilde, vinden we twee stillevens, n.l. een stilleven met ge vogelte en een dode haas (waarschijn lijk een fragment van een groter doek en een keukeninterieur. De rij van 36 schilderijen wordt dan be sloten met een portret van een onbekend man, ten voeten uit op het paneel ge bracht door Udima Willems, die om streeks 1620 werkzaam was te Leeu warden. Al met al geeft de expositie ondanks de gebondenheid aan het on derwerp een rijke verscheidenheid van genres. Heech op ’e naai Dér op it dak Sjogge hja del Mei alle gemak opgeslagen in een aparte ruimte het erf en konden warden ge spaard. De brandspuit van Makkum, die ook spoedig ter plaatse was, behoefde geen dienst meer te doen. De wegen wacht heeft via de mobilifoon getracht via collega’s kontakt met de heer De Witte te krijgen. Dit was gistermiddag, toen wij een kijkje kwamen nemen, nog niet gelukt. De boerderij was slechts ruim 20 jaar oud. Tijdens de bevrijding was deze nl. ook door oorlogsgeweld ver nield. Er werd toen een geheel nieuwe boerderij opgebouwd o.a. met betonnen hooizolder boven de stal. Deze heeft het gehouden, ook toen de dakpannen mas saal naar besneden kwamen. Een grote hoeveelheid wol, die hier tevens was op geslagen, brandde als een fakkel. De brand trok veel belangstelling, ook van toeristen. Er waren er zelfs die in het gezicht van de brand gezellig gingen, pick-nicken. IS DER FOAR DE SUVEL- OERSKOTTEN WOL IN OPLOSSING? Yn inkele artikelen hawwe wy neigien, I i-romp-boerderij van H. Brand- Roodhuis op, vermoedelijk door ting in de hooiventilator. De vordt geschat op 4 ton. De boer- Ds. D. J. van Wezep, hervormd predi kant te Leeuwarden, heeft het beroep naar Bolsward aangenomen. Hij zal daar, als predikant voor bijzondere werkzaamheden, de geestelijke verzor ging op zich nemen van het verpleeg huis „Bloemkamp”. Ds. Van Wezep staat sinds 5 met 1957 in Leeuwarden. Voordien was hij predikant te Meeden en te Eext. generatie. Deze 5 schilderijen, stuk voor stuk forse doeken, zoveel mogelijk in onderlinge samenhang geëxposeerd, zul len velen het hart van de tentoonstel ling vinden. Op een expositie van Friese schilderij en mag natuurlijk het werk van de Fra- neker burgemeester Jacobus Sybrandi Mancadan (vaak gemonogrammeerd met J. M.) en op panelen gepenseeld, niet ontbreken. Hoewel Maneadan een rasecte Fries geweest moet zijn (het geen men aan zijn naam niet zou zeg gen), schilderde hij echter hoogst zel den hoekjes in die eigen provincie. Ge baren in Minnertsga (1602) en over leden te Tjerkgaast (1680) bleef hij meer honkvast, dan men aan zijn Itali aniserende schilderijen op het eerste ge zicht zou menen af te kunnen lezen. Van drie „hoogst zelden” geproduceer de werkjes vinden we er echter een. twee tal op de raadzaal, die duidelijk als eikaars tegenhangers zijn, n.l. 2 paneel tjes, die ieder een landischap ta de Zuid oosthoek van Friesland voorstellen, de streek waar in de veenderijen en turfaf- gTaverijen van die tijd de schilder be zittingen moet hebben gehad. Het is hier een welkom weerzien, want de geregel de bezoeker zal zich herinneren, dat de ze paneeltjes ook reeds tentoongesteld waren op de Gysbert Japifcstentoonstel- ling „Wurd en Byld” in 1966, het sterf jaar tevens herdenkingsjaar van de gro te Friese dichter. Mancadan was vooral genreschilder en hij volgde zich graag naar de mode van zijn dagen om landschappen met ruines en berglandschappen te schilderen. Een rond paneel, voorstellende „landschap Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en je en sterk iis moatte beide net to lang duorje. wurkje: it tal minsken soe greater wurde en de produksjekosten soene troch it he- ge arbeidslean sterk omheech gean. Bop- pedat soe men de needsaeklike modemi- searing stop sette. Mar op de produksje seis soe it net folie ynfloed ha. Mei de kunstmest is it om in oare reden ek net maklik. Hwant it kunstmestge- brük is yn de EEG jit lang net optimael, Nederlan rint der fier üt. En de kunst mest is len fan dy faktoarren, dy’t mak- ket, dat de kostpriis fan de produkten bilangryk leger komt to lizzen. Net ien fan de produksjefaktoaren Is sa leanend as krekt in goed kunstmest gebrük. Ar beid en masines binne folie mear yn priis omheech gien as de kunstmest en soe men dat folie djürder meitsje dan soe men foar die óf set tige üngunstich kom- me to sitten. Bliuwt as léste middel jit oer it gebrük fan krêftfoer. Soe men by djür krêftfoer net folie minder molke krije? It soe grif helpe, mar op it foarste plak mei men net forjitte, dat de kij 60 pct. fan de molke jowe as hja yn it lê-n rinne, dus dêr hat it gjin ynfloed op. En yn de earste fjouwer moanne fan de stalperioa- de wurdt der ek net folie brükt. Soe it dus helpe, dan moast der in hiel stik op it foer lein wurde. Boppedat bi- stiet it krêftfoer foar in great diel üt granen en byprodukten fan de granen en dy binne al swier bilêste. Sa swier, dat de binnenlanske prizen fier hoppe de Advertentieprijs: 16 et per mm Ingez. mededelingen dubbel tarief Contractprijs op aanvraWg met ruiter”, in bruikleen van de Dienst voor ’s Rijks verspreide kunstvoorwer pen te Den Haag, is hier een goed voor beeld van. Meer echter nog de land schappen met geiten en koeien. Manca dan toont zich hier een meester in het hanteren van de bruinen en grijzen en hij weet sfeer te scheppen. Een van de ze panelen hing destijds niet voor niets op de tentoonstelling „Italië in de toets der Gouden Eeuw”, die in 1964 te Bols ward werd gehouden. En dan te beden ken, dat de honkvaste Mancadan nim mer in Italië is geweest! Met zes stuk ken is deze schilderende burgemeester bijzonder goed op deze expositie verte genwoordigd. Een heel ander genre beoefende Petrus Schootanus, in 1601 te Leeuwarden ge boren, dus twee jaar eerder dan Gysbert Japiks, die hij zou overleven, in Bols ward. Schootanus (de naam komt mis schien van Oudeschoot?) was de mees ter van de z.g. Vanitassttillevens, dit zijn symbolische schilderijen met de dood en de vergankelijkheid tot onder werp. In het ene schilderfj (met hemelgloben) zien we een bijbel met een strookje pa pier, waarop de woorden „verganckelijk- heit van alles” en twee opengeslagen boeken. Op een pagina van het ene boek staat: Alle Dinck Verslyt met den tijt. Enkele diode vogels completeren het ge heel. Ook het oudere schilderij toont ons dode vogels, maar tevens een roemer, kandelaar, astrolabium, globe, enig® boe ken en een zandloper. Uit de boeken ste ken stukjes papier waarop „Getuigen der Waarheijt" en ..Overdenkingen”. Op het linkerblad van het apengeslagen schrijfboek staat te lezen: Begin augustus zal het bekende monu ment „de Stdenen man” weer op de zee dijk bij Harlingen pronken. Drie jaar geleden werd de zuil met dubbele Ja nuskop verwijderd in verband met het verhogen van de zeedijk tot Deltahoog te. Die dijkverhoging heeft inmiddels allang zijn beslag gekregen, maar de grond moest eerst nog bezinken voor er met sucses een betonnen platform voor het monument kon worden ge maakt. Voorts waren zuil en voetstuk nogal wat beschadigd geworden bij de af braak. Een en ander moest eerst gron dig gerestaureerd worden. De Stienen Man staat er ter nagedach tenis van de Portugees-Spaanse kolo nel Casper di Robles. Het beeld staat precies op de grens van de waterschap pen. Vijf delen zeedijken binnendijks en vijf delen zeedijken buitendijks. De restauratie geschiedt met subsidie van de rijkswaterstaat. Het vroegere ijzeren hek rond de zuil wordt niet opnieuw geplaatst. Er komt nu een breed beton nen voetstuk met hekwerk van lage betonpaaltjes, waardoor het monument wat vrijer in de ruimte komt te staan. oerbliuwe soene har bidriuwen rjuchtsje kinne soene nei de öfsetmooglikheden. It üt de produksje nimmen fan lan troch it braek lizze to litten is ek it hakjen mei in stompe bile. Hwat soe men dan ütheve as dat helpe soe? Dan soe men de diken fan de nije polders wer troch- stekke moatte en de sé sines weromjaen. Mar hwat folk sil soks dwaen wolle? Der bliuwe fan dy greate plannen dan ek mar in binaud bytsje op it sou lizzen en it docht üs dan ek gjin nij, dat it l&nbouprobleem as in swiere stien oan de hals fan de EEG-marmen htaget. Lykwols wy moatte jit ien ding bisprek- ke, hwerfan op it earste gesicht wol in timpenjende ynfloed fan ütgean sil en lang net dy slimme neidielen hat as de earstneamde. Wy doele hjir op de trije wichtichste produksjemid'dels büten de groun seis. Giet men nei hweroan wy de produksjestiging to dankjen hawwe, dan komme üs daedliks yn it sin: de kunst mest, it féfoer en de masines. Dizze trije kaert hat büten groun en fé folie by- droegen ta de hegere produksje. En as dy produkten mei great forlies öfsetten wurde moatte, komt de fraech wol op, oft men hjir net in kaei fine kin, dy’t op it slot past. Mei de masines is it lykwols sa, dat hja wol greate ynfloed hawwe op it tal min- sken, dat yn de tónbou arbeidet, mar fol ie minder op de produksje. It djür meit- sjen fan masine-ark soe twa dingen bi- wrêldmêrk ütstekke. It soe dus allinnich mooglik wêze om de aywytrike foermid- dels to forheegjen. Mar dy meitsje mar heechstens 30 pet. üt fan it krêftfoer. As men dos in sterke forheging fan by- gelyks tsjien goune op elke 100 kilo grounnuten, soja- af sesammoal lizze soe dan soe de teerkosten tear ien kilo mol- ke net mear as sahwat twa sinten wêze. Greate bergen moat men jin dêr dos ek net fan foarstelle. Mar stel, dat men dèrta oergean soe, hwat soe dan de reaksje wêze fan Amea- rika, dy’t de greate produstat is fan diz ze foormiddels? Hwat sitte de EEG- mannen nou al alle dagen op ’e lea mei drigeminten oer har hannelspolityk en hja kinne it üs sür genoch meitsje as hja ek dy kant ütgeane. Wy wolle ek graeóh oan Amerika forkeapje. It minste hwat hja dan freegje soene soe wêze: as jimme it koekespul djürder meitsje wolle, dan moat er fan de hege ynfoer- rjuchten fan de granen ta stik óf. En op it totael soe dat earder in forleging jaen as in forheging. Faeks moat it dy kant wol üt, hwant de Onderlinge priisterhaldtag Is nou bryk, mar in produksjeforleging sit er dan net yn. It is hwat tertrletlik om it to sizzen, mar fan it hiele, mei fanfare ütbrochte, plan fan de Jeropeeske kommisje bliuwt by neijere analyse in skeamel bytsje oer. En de büterberch riist al heger..., Tj. de J. Ons Aertsche huijs wordt onderhouwen met moijt en orutfs het kan i niet staan, het moet vergaan Hoe vast wij ’t bouwen Des Tragt met vlijt noe deught altijt want gij zult sterven opdat gij meught hierna uit vreught het Eewigh erven. Op de burgemeesterskamer vinden wij een groot groepsportret (van 141x192 cm) dat anno 1668 (twee jaar na Gys bert Japiks dood) Abraham van den Tempel, Leeuwarder hofschilder) maak te van Albertina Agnes, gemalin van stadhouder Willem Frederik en haar kinderen Amalia, Hendrick Casimir II en Sophia Hedwig. Rest ons nog het noemen van een vijf tal schilderijen. Het eerste is dat van de reeschilder Wigerus Vitringa. die werd geboren in 1657 te Leeuwarden en overleed in 1721 te Wtrdum. Hij schil derde schepen op zee. Op de spiegel van het schip rechts ontdekken we het wapen van Friesland. Het is dit schilderij dat we afgebeeld vinden op de affiche en op het omslag van die catalogus. Nicolaas Wieringa schilderde Ao sma was van ^'1.. 1 K

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1969 | | pagina 1