de week
Foto
Hearing te Workum werd tot niet
te verstane demonstratie
mis
1||L
van
Heel de bevolking voelt zich
be-
de spoorlijn
van
staan bedreigd door voorgenomen op-
heffing,
V)
i
in
Fan de Marl inyloer
r
Verhoging
abonnementsgeld
STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND
WOENSDAG 31 DECEMBER 1969
193e JAARGANG NO. 102
abonnementsprijs
nieuwe
GEDEPUTEERDE TREKT
I
Avondvergadering
straks maar
Tj. de J.
(Vervolg elders in dit blad)
(LETTERLIJK)
AAN DE NOODREM
Advertentieprijs: 17 ct. per mm
Ingez. mededelingen dubbel tarief
Contractprijs op aanvraag
Abonnementsprijs f 4.00 p. kwartaal
(bij vooruitbetaling)
Giro 887928
Verschijnt
DINSDAGS en VRIJDAGS
Uitg. A. J. OSINGA n.v., Bolsward
Administratie- en Redactie-adres:
Marktstraat 13
Tel. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335
(05157)
moet worden be-
vele spoorwegver-
forkaveling op de knipklaei in great
drama. Dat wol net sizze, dat de ruil-
forkaveling oergean moat, mar it kin net
düdlik genóch sein wurde, dat it hjir om
in tige aparte grounaerd giet, dêr't men
yn it algemien ófbliuwe moat, sil 'men
de lju net üngelokkich meitsje.
eenkomst, waarin duidelijk was geble
ken hoe een komplex het vraagstuk is
met tal van aspekten: ekonomisch, so
ciale, kulturele enz. Hij resumeerde hoe
een alternatief (dat zonder aanleg en
verbetering van wegen niet eens kan
warden uitgevoerd) niet alleen ongerief
en tijdverlies brengt, maar ook minder
veiligheid biedt. De tweeslachtigheid van
de regering bleek op deze hearing moei
lijk te begrijpen en te waarderen. Er
zijn deze middag argumenten aangedra
gen die wellicht mee kunnen helpen het
onheil af te wenden.
De belangstelling op de avondhearing
overtrof alle verwachtingen. Een dui
zendtal belangstellenden heeft zich en
kele uren lang met een staanplaats te
vreden moeten stellen. Luid en spon
taan waren vaak de bijvalsbetuigingen.
Als eerste sprak de heer W. H. A. Win
ter uit Assen, distriktsbestuurder NKV,
mede namens het NVV en CNV zijn
grote verontrusting uit.
Mevr. Beetstra betoogde hoe vrouwen,
die hier meer dan 20 jaar met plezier
hebben gewoond in grote zorgen zitten
over een eventueel opgcdrongen verhui
zing. De zwakken worden weer eens uit
gerangeerd en dat terwijl in een stad als
Rotterdam jaarlijks 46 miljoen op het
openbaar vervoer wordt toegelegd. Het
noorden kan maar steeds als expansie
gebied gelden terwijl in Limburg mil
joenen worden geïnvesteerd om er de be
volking werk te geven.
De heer v. d. Bijl sprak namens de zui
velindustrie. In zijn bedrijf werken een
120 man. Slechts weinigen hebben een
auto. Ze zijn aangewezen op het open
baar vervoer. De leefbaarheid gaat to
taal ten onder, indien de lijn wordt op
geheven. Als dit zo door gaat, is geen
beleid meer te voeren.
Bolswards Nieuwsblad
Wymbritseradeel,
Workum, ja heel de Zuidwesthoek heeft
zo een eigen opvatting van een hearing,
in elk geval van het begeleiden van een
hearing. Onder het gebeier van de klok
ken in de aloude Sint Geertrude, werd
het gezelschap gedeputeerden, dat met
een speciale trein was gekomen van het
station gehaald, voorafgegaan door nie
mand minder dan de legendarische Grote
Pier („rüch fan hier en burd”), een lijk
koets en omstuwd door honderden jon
geren met spandoeken en leuzen getooid.
Er was een scala van slagzinnen, waar
uit we willekeurig citeren: „Sünder trein
lam slein”, „Wy wolle him halde foar
üs forfier, sa net, dan roppe wy Greate
Pier”, „Zonder trein geen toekomst voor
de jeugd”, „Wat het kruis is voor de
broek, is de trein voor de Zuidwesthoek”
„En nu geen praatjes, anders vergaat
het Keyzer als Bonifatius”, „Spoorloos,
Redeloos, Radeloos”.
’s Middags was er (n.l. op maandag 22
dec.) in de Klameare een hearing voor
genodigden, gemeentebesturen, deputa
ties enz., 's avonds voor de bevolking.
Beide vergaderingen standen onder lei
ding van mr. van Krevelen (gedepu
teerde).
Ook ’s middags vulde aanvankelijk een
grote menigte met spandoeken gewapend
de zaal. Met spreekkoren werd aan de
leuzen kracht bijgezet. Na een verma
nend woord van de voorzitter van het
aktiekomitee, de heer A. Weremens Bu-
ning, verliet men ordelijk de zaal om in
optocht door de stad te trekken. In de
straten hingen (ook van de officilëe ge
bouwen) de vlaggen halfstok. Over de
weg waren vele spandoeken gehangen.
Heel de bevolking leefde intens met het
gebeuren mee.
De heer v. Krevelen deelde mee, dat de
heer kommissaris der koningin wegens
griep verhinderd was deze hearing mee
te maken. De bedoeling is voor het col
lege (ook de gedeputeerden Gerbrandij
en De Wilde waren aanwezig, evenals
een aantal ambtenaren) nadere informa
tie, dokumentatie en argumentatie te
krijgen in verband met betrekking tot
de voorgenomen opheffing van de trein
verbinding &neek-Staveren. Hij zei, dat
het bericht van staatssekretaris Keijzer
ook voor het kollege van g.s. als een
donderslag bij heldere hemel was ge
komen. Hij releveerde de bezwaren tegen
de opheffing die spontaan bij het kollege
zowel als ook bij de staten (de laatste
geformuleerd in een motie, die met al
gemene stemmen werd aanvaard) waren
gerezen. Behalve bezwaar tegen de voor
genomen opheffing zelf, had het kollege
ook bezwaar tegen de procedure.
Eerste spreker was burgemeester Ras- 34. Hoe moeten deze mensen zich ver-
IN SWIERE OPJEFTE!
Op 1 jannewaris wiene der noch 11 blok
ken fan meiinoar 78050 ha yn ütfiering
mei in ruilforkaveling. Dêrneist wiene
der 10 blokken mei 72100 ha yn it ta-
rieden. Yn it algemien jowe dizze ruil-
forkavelingen in needsaeklike rekon-
struksje oan de streek en binne de bliu-
wende foardiclen greater as de kosten.
Mar it is wol opmerklik, dat dizze ruil-
forkavelingen bigoun binne op de lichte
grown, hwerby men de measte lytse en
Sinds ongeveer de jaren zestig kan men
in de Kersttijd deze kerststal en kerst
groep aantreffen op het plein voor de
St. Franciscuskerk. Daarvoor stond sinds
mensenheugenis de groep in de kerk op-
gesteld, zij het in een andere stal. Bin
nen is nu een meer moderne kerstgroep
te zien. Het is niet onmogelijk dat de
beelden van de groep in de kerststal
op de foto 75 100 jaar oud zijn. Op
het moment van opname was het nog
december, de drie koningen of wijzen uit
het oosten waren nog niet gearriveerd,
maar op 6 januari worden deze er steeds
met een kameel prompt bijgezet.
In de loop van de jaren hebben de beel
den uiteraard veel van hun oorspronke
lijke glans verloren, vele zijn zelfs flink
beschadigd, maar nog steeds geeft deze
beeldengroep een aansprekelijk beeld van,
het kerstgebeuren.
Vooral wanneer zoals hier sneeuw op
de stal en de bij staande sparren is ge
vallen, is de „sfeer” helemaal aanwe
zig. Het geheel is dan ook vooral voor
kinderen een echte bezienswaardigheid.
De foto is gemaakt door de heer J. El-
zinga, Joh. Prooststraat 8, Bolsward.
Door het Ministerie van Econo
mische Zaken is aan de nieuws
bladen toestemming verleend de
abonnementsprijs collectief met
1 cent per nummer te verhogen.
Dit betekent voor ons blad een
verhoging van 2.5 cent per kwar
taal.
Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeet, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en
heffing van deze lijn een stap terug be
tekent in de sociaal-ekonomische ont
wikkeling van de streek. De opheffing
zal een negatieve uitwerking hebben op
de toeristische infrastruktuur. Ook sprak
de heer Mudde namens de afd. Fries-
lands Zuidwesthoek van de Kon. Ned.
Mij. tot bevordering van de Geneeskunst
De lijn is de enige direkte verbinding
met het enige medische centrum in de
Zuidwesthoek, het St. Antoniuszieken-
huis in Sneek. Opheffing brengt moei
lijkheden mee voor hen die een specialist
moeten bezoeken, die poliklinische hulp
nodig hebben of moeten worden opge
nomen, die revalidatie, fysische therapie,
etc. behoeven en hen die opgenomen
patiënten wensen te bezoeken, ’s Winters
zou de Zuidwesthoek zonder spoor meer
malen geïsoleerd zijn. Patiënten moeten
dan per spoor naar het ziekenhuis ver
voerd.
Namens de Rijksverkeersinspektie gaf
de heer Demmers nadere informatie. De
door burgemeester v. Haersma Buma
geschatte verliezen van een eventuele
busdienst, achtte hij aan de lage kant.
De heer Keijzer sprak namens de Friese
Kamer van Koophandel. Hij noemde een
busverbinding een onvolkomen alterna
tief. Het in versneld tempo uitvoeren
van nieuwe wegen is niet doorberekend
in de geschatte verliescijfers van een
alternatieve busdienst. Er is thans een
redelijke pendel op Leeuwarden. Een
eventueel alternatief zal voor de konsu-
ment duurder worden. Hen zal worden
geadviseerd te verhuizen. De Zuidwest
hoek zal leeglopen.
De heer Gerritsen van Sneek belichtte
de gevolgen voor het onderwijs. Juist in
een tijd dat men het voortgezet onder
wijs wil demokratiseren gaat men bevor
deren dat een groot aantal leerlingen
alleen het Mavo kunnen
volgen. Velen zullen per dag uur
langer moeten reizen dan thans. Dit >s
■niet alleen duurder, maar beinvloed het
maken van het huiswerk in negatieve
zin. Het ligt voor de hand, dat velen
van de studie gaan afzien, indien er
geen vlotte verbinding bestaat met een
onderwijscentrum.
De heer Kooiman, direkteur van de pro
vinciale VW, belichtte het probleem
van de andere kant. Veel toeristen ko
men met de boot vanuit Holland. Ze
zullen teleurgesteld zijn aan de overkant
geen treinverbinding te vinden.
De heer De Vries uit IJlst bestreed na
mens het Departement van Handel en
Nijverheid de voorgenomen opheffing.
Dit zou de arbeidsverhoudingen ont
wrichten. Pendelaars zouden per week 5
uur of langer onderweg zijn, dit is 12
rvct vnn hun -a rheti rlcHirl riot
terhof van Sneek, mede in zijn kwaliteit
als voorzitter van het openbaar lichaam
De Zuid Westhoek. Hij zag zich gekon-
fronteerd met een situatie, waarin de
organisatie van een sektor van over
heidszorg niet meer in overeenstemming
is met de tot stand gekomen ontwikke
ling van het maatsonappelijk leven. De
organisatie van de spoorwegen is over
eenkomstig de opvattingen in de vorige
eeuw gegoten in de vorm van een n.v.
Deze wordt nu bedrijfsekonamisch be
oordeeld en levert dan een verlies op.
Het wil nu - al ware het een partiku-
liere ondernemer - onrendabele aktivi-
teiten afstoten. Van de in een noodsi
tuatie verkerende n.v. wellicht nog be
grijpelijk, van de zijde van de staats-
sekretaris verbazingwekkend. Het maat
schappelijk beeld is immers geheel ver
anderd: maatschappelijk, kultureel en
ekonomisch is het leven ingesteld op
mobiliteit. Het openbaar vervoer vervult
hierin een belangrijke plaats (pencfelen,
schoolbezoek, ziekenhuisbezoek, deelne
ming aan kulturele aktiviteiten en eve
nementen). Het gaat hier om een koliek -
tieve behoefte. De alternatieve oplossing
een autobusdienst, zal ook onrendabel
zijn. Is in de kalkulatie wel de aanleg
van nieuwe wegen betrokken? En ook
het ekonomisch nadeel, de verlenging
van de reistijd? Bovendien, het is zo,
dat de uitlopers van een spoorweg - de
lijnen in de randgebieden - altijd een
tekort opleveren. Het verlies is ook niet
eens exhorbitant, nl. 1.25 pct. van het
totaal. In de bezettingsgraad landelijk
44 pet., hier 38 pet., slechts een gering
verschil. Het voornemen is onrechtvaar
dig door het ontbreken van een gelijk
waardig alternatief. Niet alleen onrecht
vaardig, ook onverantwoord. Er zijn sub-
sidiemaatregelen in het leven geroepen
om de ekonomische ontwikkeling op
gang te brengen. Een eerste vereiste is
hiervoor een goede kommunikatie door
openbaar vervoer. Opheffing van de lijn
past niet in de trekpaardenfilosofie, is
eerder het paard achter de wagen span
nen. Een ander facet is do toenemende
betekenis van de Zuidwesthoek als re-
kreatiegebied. De opheffing zal een ver
arming en verschraling voor deze streek
betekenen.
Namens de Welzijns Stichting Sudergoa
werd het woord gevoerd door de heer
Mulder. Hij vond verschillende motieven
de spoorlijn te handhaven.
1. Ekonomisch. Het inkomen ligt er veel
lager dan bij het landelijk gemiddelde.
Dit stellende op 100 bedraagt het voor
Workum 78, Hemeler Oldeferd 77, Hin
deloopen 68, Staveren 66. Wat verder van
het centrum verwijderd, wat lager het
inkomen. Heeft Nederland per 1000 in
woners 102 auto's, vóór Friesland is dit
88, voor Workum 85, Hemeler Oldeferd
62, Hindeloopen 42 en Staveren slechts
tamme: de swiere greidhoeke. De meas-
te groun hjirre is knip, swiere knip mei
in laechje teelierde fan 1025 sm. Dit
is in tige aparte grounsoart. En it is
gjin tafal of tradysje, dat dizze groun
al by aids greide wie.
Hja is yn de measte gefallen ek net
foar hwat oars to brüken. It gehalte oan
suvere klaei (afslibbaar) rint fan 40
oant 60 persint. En hja mist folslein
de kalk, dy’t de struktuer fan de groun
yn oarder hélde moat.
Dizze knip is in ünmooglike grounsoart
om der yn to arbeidzjon. Jo kinne mar
ien ried jaen: lit him lizze en bliuw der
óf. Troch de jierren hinne is der in laech
teelierde op komd, dy’t makket, dat hy
foar greide goed to brüken is. De detail-
üntwettering moat dan wol troch bi-
greppeling yn oarder wêze en de bimeal-
ling lyksa, mar dan is der wol op to
buorkjen. Allinnich der moat in goede
boer op, dy’t dizze groun wend is en syn
kueren ken en fanseis it moat ek hwat
mei wierje.
Dan groeit hjir in béste, ja in treflike
frucht op, mei in sxoan gehalte, dêr’t
de boer in prima kou en in béste baits
molke fan wint.
Hja hawwe yn it foarige faken bisocht
om dizze grounen co forbetterjen. Bi-
mesten mei kalk joech lykwols neat, it
mingt him net mei dizze groun, it bliuwt
yn 'e seadde hingjen. Ek hat men bi
socht troch tige djip to ploegjen bette
rs groun boppe to heljen, seis wol oar-
del meter djip, mar al dit bisykjen is
Boalsert-Makkum-Hams- fëst rouw. Unt<v 'hlike kosten en lyts ris-
seltaet. Dér is mar ien goede ried to I
jaen: bliuw fan dy knipklaei óf, sa as
hy nou is, kin hy goed brükt wurde en
bigjinne jo mei sluchtsjen of oare grave-
rijen, dan witte jo net hwer’t jo bi-
darje.
Jierren lyn hawwe wy ris in stik lan
hjir ticht by de stêd dat slim ünsljucht
lei, troch de Heidemij egalisearje litten.
Der wie doe foar dat wurk in subsydzje-
regeling hwertroch 90 persint fan de kos
ten forgoede waerden. En dochs waerd
it noch in bollekeal foar de eigner.
As it mei inkele jierren ek yn dizze
hoeke op In ruilforkaveling oangiet, dan
krijt dy pleatselike kommisje in ünt-
sachlik swiere taek. Hwant sa maklik as
it op papier is om stikken lan bymekoar
to dwaen, sleatten ticht to goaijen en
nije to graven, lên to sljuchtsjen en nij
yn to siedzjen, <a swier is it yn de prak-
tyk. En it is tige sionich en djür wurk,
freeslik djür. It mei wier wêze, dat de
CTD dêr fjirtich persint subsydzje foar
jowt, mar it is mei 90 persint noch net
rendabel. Dêrom sille de praktykmins-
ken, dy’t ünderfining hawwe mei dizze
groun, tige op har stik stean moatte en
dy graverij ta in minimum biperke
moatte, oars wurdt in kommende ruil- pct. van hun arbeidstijd. Zij willen dat
niet en die bedrijven kunnen het niet
betalen.
De heer Werumeus Buning dankte alle
sprekers: „Ik sta paf wat hier is ge
beurd”.
De voorzitter, gedeputeerde v. Krevelen,
gaf tenslotte een samenvatting van het
gesprokene en sloot hierna de bijeen
komst.
Hij achtte het een belangwekkende bij
voeren, als de trein uitvalt? Ook de cij
fers van het pendelen spreken boekdelen.
Hindeloopen heeft een percentage van
37, Staveren zelfs van 44 pet.
2. Sociaal-kultureel. Uit het rapport over
de Zuidwesthoek blijkt duidelijk de ver
strengeling van belangen tussen de Zuid
westhoek en Sneek (bijv, in het volgen
van vervolgonderwijs). Van de gemeen
ten die niet aan de spoorlijn liggen gaan
veel minder jongens en meisjes het vwo
volgen dan van gemeenten die er wel
aan liggen: Gaasterland 2 pct., H.O. 2.8
pet., Hindeloopen 6 pet., Workum 13.6
pet., Staveren 14.2 pet., een bewijs welke
rol een goed vervoer speelt bij de toe
komstmogelijkheden.
3. Psychologische. De bevolking voelt
het verdwijnen van dc spoorlijn als een
bedreiging. „Nou giet de sinne foargoed
ünder”. Met het bieden van rust en
ruimte heeft de Zuidwesthoek sterke
troeven in handen de woonfunktie te ont
wikkelen. Alleen: hiervoor zijn goede
verbindingen nodig. Een streek hiervan
beroven is een grote ramp. Het is te be
schouwen als een onrechtmatige daad, n
staaltje van onaanvaardbare politiek.
Tenslotte citeerde spreker de handelin
gen van de Tweede Kamer: „Afgezien
van het principe, dat personenvervoer
als dienstverlening
schouwd, vervullen
bindingen een zeer nuttige funktie en zijn
zij een onmisbare ekonomische slagader
voor een aantal gebieden, met name o.a.
voor de drie noordelijke provincies. Het
is een zeer belangrijk kommunikatie-
middel en het opheffen betekent afrem
men van een ontwikkeling.
Burgemeester mr. B. van Haersma Buma
van Workum noemde de reaktie van de
bevolking ongewoon fel, zich uitend in
tal van spontane akties. Temeer is de
bevolking geschokt, omdat men niet kan
zeggen, dat de N.S. niets aan dienst
verlening heeft gedaan. Aan diverse
wensen (doortrekking treinen, invoegen
ziekenhuistrein, enz.) werd voldaan.
Ook past het voornemen niet in de re-
regeringspolitiek het welzijn te bevorde
ren, zoals dit met verschillende citaten
o.a. van minister Klompé, werd geïllu
streerd. De staatssekretaris is niet over
ijs van een nacht gegaan. Hij heeft in
buurlanden oriëntatiereizen gemaakt.
Hij reed ook de lijn Leeuwarden-Stave
ren. Helaas visa versa. Beter ware ge
weest, als de bewindsman de terugweg
Staveren-Leeuwarden per bus was ge
gaan. Het alternatief een busverbinding
te geven is onuitvoerbaar, zolang er
geen rechtstreekse verbindingen zijn.
Het bestaande wegennet is bovendien
niet op busverkeer berekend. De proce
dure is te laken. Zelf nam de staatsse
kretaris de zaak gedurende 2^2 jaar in
studie, hij verwacht de zienswijze van de
betrokkenen in één (december!) maand.
Volgens persberichten zijn al 120 bussén
besteld om onrendabele lijnen te ver
vangen! Vanwaar nu deze spoedprocedu
re Of is het alleen maar een formali
teit? Spreker schetst de procedure alp
een overrompelingstaktiek. Een toege
zegde proefneming voor efficiënter wer
ken heeft nooit plaats gevonden. Deze
procedure van staatssekretaris Keijzer
voor de vorm is een flop en even door-
omskuorren en wer ynsiedzjen folie lich
ter en better as op de swiere groun. Ek
op feangrounen binne dizze problemen
wol oer to kommen. By in bettere ünt-
wettering en nij ynsiedzjen fan goede
gorzen, kin it lan in hiel stik foarüt
gean.
De tarieding, dy’t op it heden makke
wurdt om earst to kommen ta ien great
wetterskip op de klaei om dan letter
mei in ruilforkaveling dit gebiet to mo-
dernisearjen, wurdt nei myn miening in
hjit hangiisder. Net omt hjir neat to
forbetterjen wêze soa. De forkaveling lit
op mannich pleats to wmskjen oer, hiel
hwat pleatsen lizze net oan in hurde dyk
en net alle polders en wetterskippen dog-
ge it like goed. Dêr is dus wol hwat
op to knappen, mar can de oare kant is
it needsaeklik, dat men hjir net to
hurd fan stapel rint. Op it foarste plak
binne de measte pleatsen hjir bihoar-
lik great en nei de tsjintwurdige om-
stannichheden ek great genóch foar in
famyljebidriuw. Der wurde tritich oant
fyftich kij molken yn trochsné en dy kin
men dêr ek to hea en to gers halde.
Greatere binne der net sa folie mar ek
net folie lytse. De lytsen, dy't der tus-
ken sitte, soe ik yn it algemien ek net
misse wolle, hwant hja passe der krekt
moai tusken. De koumelkers binne de
earsten, dy’t yn drokke tiden byspringe
kinne en dêrneist in molkrit, in mole en
hwat los wurk op har nimme kinne.
Om dy reden is der gjin needsaek to
foroarjen. Yn it twadde plak is it ge-
foraidere spultsjes oant reft. Boppedat is biet tusken:
sangroun maklik to forwurkjen en giet it Frjentsjer net forgees bineamd mei de
De
wordt
f 4,per kwartaal.
Onze postabonnees worden ver
zocht om voor het le halfjaar ’70
f 8,te gireren.
Giro 887926
Administratie
BOLSWARD’S NIEUWSBLAD
zichtig als de kleren ven de keizer in
het sprookje. In een brief aan het ge
meentebestuur staat een duidelijke toe
zegging. Hierop komt de bewindsman
niet terug. Hij stelde de betrokken ge
meentebesturen niet eens op de hoogte,
in strijd met alle regels in het overheids-
verkeer. Dit maakt een brief van de be
windsman ongeloofwaardig, reden waar
om spreker deze demonstratief ver
scheurde.
Een keizer is nog geen koopman. Een
goed koopman geeft de klanten geen
gelegenheid af te dingen. De cijfers van
de staatssekretaris geven die aanleiding
wel. Met een vereenvoudigde exploitatie
valt f 250.000 te besparen. De geplande
buslijnen zullen zeker een tekort hebben
van f 150.000. Blijft dus een tekort van
een half procent van het totaaltekort
van de N.S. Daarbij zijn dan de kosten
afgewenteld op de strcekgemeenschap.
Tegen dit afwentelen van de lasten van
het rijk op die van de streek past een
ernstig protest. Per telegram hebben de
gezamenlijke gemeentebesturen uit de
Zuidwesthoek zich reeds in 1967 tegen
de plannen tot opheffing verzet. Zij zul
len dit blijven doen!
Na een gehouden pauze las de voorzitter
een telegram van de VVD afdeling Zuid
westhoek, waarin met klem werd ver
zocht in het belang van de bevolking
de treinverbinding te handhaven.
Het echtpaar de Vries toonde in dia’s
een landschapbeeld van de Zuidwesthoek
uitmondende in een krachtig pleidooi tot
behoud van de bedreigde lijn.
Notaris Niemandtsverdriet, sprekend na
mens plaatselijk Belang, noemde hierna
de Zuidwesthoek een probleemgebied,
waarin er alleen met steun van hoger
hand voor kan worden gezorgd, dat het
aan zijn trekken komt. Opheffing van
het spoor betekent echter de klok terug
zetten. Na jarenlange achteruitgang sta
biliseerde zich de bevolking. Deze zal
snel in aantal dalen ais de lijn verdwijnt
Pendelaars moeten dan verhuizen en het
woningprobleem elders nog nijpender
maken, terwijl dit gebied gaat leeglopen.
Beter ware het de lijn aantrekkelijker
te maken door bijv, een halteplaats aan
te brengen in IJlst. De dreigende ophef
fing wordt gevoeld als een ramp. Spr.
woont nu 20 jaar in deze streek en heeft
nog nimmer een verbittering als deze
meegemaakt. Bij doorzetting van het
voornemen zou hij niet graag voor de
konsekwenties rnstaan.
De heer M. W. J. M. Mudde, voorzitter
van de federatie van WV’s in de Zuid
westhoek in Friesland betoogde dat op-
1
3*46.
-