Zweden vol vacantiemogelijkheden Bolsward moet klinkend antwoord geven! 11 na' H ri 54 j| Warme Zweedse zomers zijn aanlokkelijk Fan de Martinytoer I AS dus f 25. - dan doet de gemeente hier f 25. - bij, enz. De bedoeling is, om in zo kort mogelijke tijd zo'n beschikbaar te stellen even groot als de bevolking in bedrag, wat groter de mogelijkheden. werkt. Dit komitee zal een grootscheepse inzameling trekt, weet, dat hij niet slechts met lede ogen mag toezien. Een kind kijkt u aan, een kind uit Biafra. organiseren, waarbij - indien de raad akkoord gaat - geeft, door de gemeente wordt uit de algemene reserve van de gemeente een bedrag een bliksemaktie voor ’t lenigen van de akute Biafra- ons het bericht, dat de raad van Bolsward is bijeen geroepen tot het houden van een spoedeisende ver gadering op hedenavond 8 uur. De agenda zal slechts f 10.000 bijeen te krijgen opdat alvast een kind uit Biafra gedurende een jaar kan worden geadopteerd. één punt bevatten, nl. een voorstel van b. en w. om ieder bedrag dat u verdubbeld (tot het aangegeven maximum). Geeft u Nog juist voor het afsluiten van deze editie bereikt - STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Het is slechts een druppel op een gloeiende plaat, maar het is toch iets. Trouwens, wat hoger het eind- overbodig. Wie zich slechts een moment realiseert, welk ten hemel schreiend drama zich in Biafra vol nood bijeenbrengt, tot een maximum van f 5000. - Aan de samenstelling van een komitee wordt ge Aanbeveling van deze kollekte lijkt ons volkomen Jt DINSDAG 13 JANUARI 1970 I09e JAARGANG No. 3 Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadcel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum De taal Waarheen Veel te zien Biafra in doodsnood! Zonnige zomers Tj. de J. - - - tl rU’-'A:v. Advertentieprijs: 17 et. per mm Ingez. mededelingen dubbel tarief Contractprijs op aanvraag „Zweden is een koud land dat voortdurend door gure winden wordt geteisterd. Het is dus geen wonder, dat vrijwel alle inwoners van dit koele oord kil, ja zelfs bij het harteloze af zijn. Dit is zo ongeveer de mening, welke door veel mensen die over'gens nog nooit een voet op Zweedse bodem hebben gezet, wordt gedeeld. Zij nie in dit land vol ruisende wouden, schilderachtige havenplaatsjes en boeiende moderne steden geweest zijn weten wel beter. Het bovenstaande cliché kan men dan ook gevoeglijk bij het rijtje gemeenplaatsen over de „lichtzinnige Parisiennes” en „voortdurend schertsende Britten” voegen. Abonnementsprijs f 4.00 p. kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 De heer P. Bakker, direkteur van de muziekschool te Bolsward, krijgt een prachtige accommodatie. Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitg. A. J. OSINGA n.v., Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 Tel. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) is geen ramp. Zeer veel Zweden spre ken Engels of Duits. Het is opvallend dat men zich nergens in Zweden als een nauwelijks geaccepteerde vreemdeling voelt zoals in zoveel toeristische gebie den het geval is. U doet mee met de Zweden en zij vinden dat best. Een der nieuwe leerlingenboxen in de muzieks-■ ooi in de Kerkstraat te Bols ward, die a»s. vrjjdag wordt geopend. Over het klimaat, waarover zoveel mis verstand bestaat, kan men kort zijn. Het is er alleen in de winter echt koud. De zomermaanden waar ook de Zweden na een lange winter verlangend naar uitkijken, zijn dit echter allerminst. Speciaal de maanden juni, juli en au gustus zijn vaak behoorlijk warm. Het klinkt ongelooflijk, maar men kijkt daar in de zomer vaak met verlangen uit naar een flinke regenbui. Gedurende de afgelopen zomer bedroeg de temperatuur vaak ruim vijfendertig graden, maar de warmte is niet vochtig. De temperatuur is er gedurende de zomer zeer constant. Het is er nooit drukkend warm en het aantal zonuren is in Stockholm aan zienlijk groter dan bijvoorbeeld in Am sterdam. Wie aan de Rivièra goed weer heeft, heeft dit doorgaans in Zweden ook. Daarbij komt nog het feit, dat het regelmatig voorkomt, dat vakantiegan gers in het zuiden enkele dagen van hun vakantie letterlijk in het water zien Wie met de vakantieplannen in het ach terhoofd voor het eerst aarzelend de kaart van Zweden te voorschijn haalt, zal onmiddellijk bemerken dat dit land onmogelijk in één vakantie valt te be reizen. Er zijn zelfs mensen die menen in drie weken tijd ook nog even Noor wegen geheel „mee te pikken”. Dat is heeft er eenvoudig geen idee van hoe adembenemend dit land is. De bevol king voor zover zij niet in de grote steden zoals Stockholm, Gotenburg en een aantal andere, kleinere provincie steden woont, leeft verspreid in klei nere plaatsen en dorpen. Van oudsher heeft de Zweed als indi vidu geleefd en gewerkt. Dat houdt te vens in dat hij „privacy”, zoals wij in ons dichtbevolkte 'and eigenlijk niet meer kennen, zeer hoog acht. Hij be moeit zich niet met een ander en zal slechts zelden zijn mening aan anderen opdringen. Het feit dat het land ruim honderdvijftig jaar lang geen oorlog heeft gekend, heeft met die individuele instel ling zeer veel te maken. Men wil een ander niet lastig vallen, maar men wil evenmin door anderen worden gehinderd. Men merkt dit direkt wanneer men per auto door Zweden trekt. Het autorijden is hier namelijk nog een genoegen. Men sen die voor u rijden gaan ook op de smalste wegen voor u opzij. Het zal zel den gebeuren, dat automobilisten die wil len inhalen al van een kilometer af stand nerveus met hun koplampen gaan knipperen om vervolgens in neurotisch getoeter te vervallen. Niemand hindert elkaar op de weg en doordat het Zweed se verkeer op een dergelijke manier zo soepel verloopt is het autorijden een heerlijke sport, zelfs op de grote ver keerswegen. Ondanks het toenemende aantal voertuigen is de verkeersmenta- liteit dezelfde gebleven. Autorijden dus op een manier, die men slechts nog een enkele keer in de rest van het West- europese vasteland zal kunnen ervaren. Dit is dus al een van de redenen waar om een vakantie In Zweden een ver ademing is. Wie nog nooit in Zweden is geweest t vallen terwijl hun landgenoten in Zwe den lekker in de zon zitten. Het feit dat het zuiden dus altijd een warme zo mer kent is even onjuist als de bewe ring dat het in Zweden altijd koud is. Onze vaderlandse KNMI toont dit aan met duidelijke cijfers. DE EAGEN GOED 1EPENHALDE! De nijjierstaspraken fan de minsken, dy’t op in post steane, dat hja it fjild goed oeireagje kinne, hawwe foar Frys lan net botte fleurich west. Sa hwat 1 persint bifolkingsgroei en noch altyd net de bidriuwen, dy’t üs by in hwat min dere konjunktuur bifeiligje kinne tsjin it spük fan de wurkieazens. In troch- gèande üttocht üt de lanbou in hopelea- ze situaesje fan de tünbou, dy’t troch de konkurrinsje fan de oare EEG part- I ncrs, seis yn de echte sintra, op ’e rêch komt to lizzen, binammen mei it fruit en allinnich groei yn de fanaids hjir fês- tige yndustry. Dêstneist de bidriging fan de lijn Snits- Starum as in symptoom, hoe 'n bytsje bitrouwen de autoriteiten seis hawwe yn de regearingspolityk oangeande it Noarden. Hiene se dat wol, dan soene hja ommers wurk meijsje fan nije for- biriingen, sa as Hearrenfean-Drachten, yn pleats fan de bisteande forbiningen op to düken. Wy sille üs hjir yn Fryslan yn de sawn- ■tiger jierren mei in nije kommissaris, in nij Steatenkollege en nije deputear- re steaten forgoed op skerp sette moat- te, sawol nei buten as nei binnen. Noch altyd lelt it tempo fan beide aktivitei- ten to leech. De plannen binne der wol, mar it tempo fan ütflering leit fierst to leech. De straelforbiningen mei Ljou- wert nei alle kanten moatte sa hurd mooglik klear komme, in ynstitüt foar Heger underwits meije wy net langer üntbeare. En litte wy üs eagen binam men gean litte nei de koartste en mak- likste forbiningen mei it Westen, mei de Hollannen, dér sit de takomst foar Fryslan. De ófslütdyk wurdt fan dei ta dei drokker, nou’t er, tank sij minis ter Bakker, sa hurd syn fjouwer banen krige hat. As nou de twadde baen, via de Lemmer en de polders klear komme mocht, dan wurde de kansen foar Frys lan hurd better. Nei myn earlike oertsjü- ging hawwe wy fan it Easten neat to forwachtsjen. De hiele ekonomyske po- lityk fan Grinslan leit yn de komba- niet minder, dan drie aan elkaar gren zende probleemgebieden. Hoogstens laat onze klaagzang zich nog tot een sa menzang verenigen maar daar is het dan ook mee afgelopen. „In het aangeven van mogelijke oplos singen openbaren zich al de verschil len en bij het binnenhalen van de scha mele buit zijn we regelrechte concurren ten. Samenvoeging van noordelijke Econ. Techn. Instituten of de instelling van één noordelijk acquisitiebureau, die activiteiten op provinciaal niveau uitsluit zijn dan ook voorstellen, die ik ireeël vind. Laten wij onze energie liever be nutten om binnen onze eigen provincie een hechtere samenwerking tot stand te brengen, zowel tussen het bedrijfsleven onderling, als tussen het bedrijfsleven en de overheid”. Wy kinne üs dêryn spegelje oan Drin- te, dat ek hoe langer hoe better yn 'e gaten kriget, hwer’t it hinne giet. Hja hawwe dizzer dagen ünder de namme: Drents Industrieel Contact (Dicon) in orgaen stifte, dat foar Assen, Coevor- den, Emmen, Hogeveen, Meppel en Ro den mienskiplik wurk dwaen sil. Dat is dér, lyk as hjir, hurd noadich, hwant Grins giet troch. Nou wolle se wer in Noardelik Computersintrom stiftsje, fanseis yn Grins, hwert Fryslan en Drin- te ek oan meidwaen meije. Ja, ja, wy kenne de tekst en ek de melody: „Grun- nen is ja altyd nummer ain!” Goed, zult u zeggen, in Zweden kun je dus lekker autorijden met een stralen de zon aan een staalblauwe hemel bo ven je hoofd maar vzat valt er in vre desnaam in Zweden te beleven? Een uit gebreid antwoord op deze vraag zou deze krant minstens vijf pagina’s dik ker maken. Laten wij vooropstellen, dat juist in Zweden over de individuele smaak geen moment valt te twisten. Wie zich graag met mensen omringt moet niet naar Lapland gaan. Wie bijvoorbeeld met de autoferry in Gotenburg aankomt, de Tor Line heeft een direkte dienst vanaf Amsterdam, is al meteen in een prachtig gebied. De om geving is heuvelachtig. Er zijn, zoals overal in Zweden, uitstekende hotels. De streek heet Bohuslan en kent verruk kelijke vissersdorpjes in de direkte om geving van Gotenburg, de tweede stad in Zweden na Stockholm. Het is een heuvelachtig gebied vol bossen en de stranden en strandjes worden door een blauwe zee omspoeld, waarin het goed zwemmen is. Voor wie verder reist, hetzij per auto hetzij per trein (de Zweedse Staatsspoor wegen hebben een voortreffelijk net van verbindingen en rijden met uiterst mo derne, snelle treinen) is de richting Jön- köping aan te bevelen. Reist men per auto dan is dit deel van uw tocht een mooie kennismaking met de bossen van Zweden, die weliswaar eeuwig zingen, maar die u geenszins mistroostig zul len stemmen, zoals vaak wordt veron dersteld. Jönköping ligt aan het Vattermeer. Nu kent Zweden duizenden meren, maar dit is zander twijfel een der mooiste en meest verbijsterende. De autoweg voert er vlak langs en menige automobilist zal er moeite mee hebben om steeds zijn ogen op de weg gericht te houden. Gelukkig zijn er talloze picknickplaat- sen aan de kant van de weg om van dit uitzonderlijke uitzicht te genieten. Aangezien Stockholm een uiterst boeien de stad is, is een verblijf van enkele dagen bijzonder aan te bevelen. Dub- beldeksbussen, een zeer moderne metro, grote warenhuizen, prachtige parken en terrassen, modelsteden rondom Stock holm met een vaak fabelachtige archi tectuur, theaters, discotheques, jazzclubs van een hoog gehalte, gigantische aan gelegde snelwegen binnen de stad en een bijzonder schilderachtig centrum dat de oude stad, ofwel „Gamla Stan” wordt genoemd, vormen het uitgebreide menu van alles wat er op toeristisch gebied te zien valt. naesje: stêd Grins mei Delfsyl en de nije lemshaven, de feankoloanjes wur de dan it yndustrypark mei en Drin- te is sa hearlik om üt to rêsten, wylst Fryslan foar de sylboaton en de sportfis- kers soarget. Nou’t der ek noch hoop is op kalium- en magnesium winning kriget Grins de wyn forgoed yn de sei- len en hja binne der masters yn Grins ünder it pseudomyn: Het noorden oan den Haech to forkeapjen. Ik bin it al- hiel iens mei de wurden, dy’t de foar- sitter fan de Fryske Keamer fan Keap- hannel yn syn nijjiersrede oer dit ün- derwurp sein hat: Hy sei: „Noordelijke samenwerking?? Ik wil niet zover gaan, dat ik die volledig ver werp. Maar wel wil ik, dat wij van Friese zijde, waarbij ik met name aan ons provinciaal bestuur denk nu eens nauwkeurig de balans opmaken van al le voor- en nadelen. Wat hebben wij er mee in Den Haag bereikt en wat kun nen we er nog mee bereiken? Hoe moet zich deze samenwerking tussen de drie provincies verder institutionaliseren? Ik ben van mening, dat noordelijke samen werking zich moet beperken tot een ge zamenlijk optreden in het geval van bepaalde concrete zaken, waar alle drie provincies belang bij hebben. Noordelij ke samenwerking moet niet resulteren in een poging om daarbuiten de ge dachte te propageren, dat het noorden een hechte eenheid is. Dat na te stre ven is de werkelijkheid geweld aan doen. Ik verzet mij hiertegen mei klem. Wij zijn met ons drieën, -iet meer en f Bolswarils Nieuwsblad en Wymbritseradeel. jammer, want de Scandinavische landen vragen om een geheel andere mentali teit. Wie rust wil kan dit in Zweden in ruime mate krijgen. Wie autotochten wil maken, die niet op de zenuwen wer ken, kan talloze kanten op. Een vakan tieganger die het rustige met het dyna mische wil combineren kan Stockholm in zijn reisprogramma inlassen, dat slechts vijfhonderd kilometer van Göte borg is verwijderd. Daarom is het voor alle categorieën vakantiegangers die het land nog niet kennen bijzonder aanbe- velenswa;: dig om de kennismaking met dit fantastische land, zodanig in te kle den dat men niet teveel in één keer pro beert te zien. In de eerste plaats is dit niet mogelijk en bovendien is het niet de bedoeling van een vakantie om afgeleefd weer op de boot naar Holland te stappen.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1970 | | pagina 1