Zweden vol vacantiemogelijkheden
Bolsward moet klinkend antwoord geven!
11
na'
H
ri
54 j|
Warme Zweedse zomers zijn
aanlokkelijk
Fan de Martinytoer
I
AS
dus f 25. - dan doet de gemeente hier f 25. - bij,
enz.
De bedoeling is, om in zo kort mogelijke tijd zo'n
beschikbaar te stellen even groot als de bevolking in
bedrag, wat groter de mogelijkheden.
werkt. Dit komitee zal een grootscheepse inzameling
trekt, weet, dat hij niet slechts met lede ogen mag
toezien.
Een kind kijkt u aan, een kind uit Biafra.
organiseren, waarbij - indien de raad akkoord gaat -
geeft, door de gemeente wordt
uit de algemene reserve van de gemeente een bedrag
een bliksemaktie voor ’t lenigen van de akute Biafra-
ons het bericht, dat de raad van Bolsward is bijeen
geroepen tot het houden van een spoedeisende ver
gadering op hedenavond 8 uur. De agenda zal slechts
f 10.000 bijeen te krijgen opdat alvast een kind uit
Biafra gedurende een jaar kan worden geadopteerd.
één punt bevatten, nl. een voorstel van
b. en w. om
ieder bedrag dat u
verdubbeld (tot het aangegeven maximum). Geeft u
Nog juist voor het afsluiten van deze editie bereikt
-
STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND
Het is slechts een druppel op een gloeiende plaat,
maar het is toch iets. Trouwens, wat hoger het eind-
overbodig. Wie zich slechts een moment realiseert,
welk ten hemel schreiend drama zich in Biafra vol
nood bijeenbrengt, tot een maximum van f 5000. -
Aan de samenstelling van een komitee wordt ge
Aanbeveling van deze kollekte lijkt ons volkomen
Jt
DINSDAG 13 JANUARI 1970
I09e JAARGANG No. 3
Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadcel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum
De taal
Waarheen
Veel te zien
Biafra in doodsnood!
Zonnige zomers
Tj. de J.
- -
- tl
rU’-'A:v.
Advertentieprijs: 17 et. per mm
Ingez. mededelingen dubbel tarief
Contractprijs op aanvraag
„Zweden is een koud land dat voortdurend door gure winden wordt geteisterd.
Het is dus geen wonder, dat vrijwel alle inwoners van dit koele oord kil, ja zelfs
bij het harteloze af zijn.
Dit is zo ongeveer de mening, welke door veel mensen die over'gens nog nooit een
voet op Zweedse bodem hebben gezet, wordt gedeeld. Zij nie in dit land vol
ruisende wouden, schilderachtige havenplaatsjes en boeiende moderne steden
geweest zijn weten wel beter.
Het bovenstaande cliché kan men dan ook gevoeglijk bij het rijtje gemeenplaatsen
over de „lichtzinnige Parisiennes” en „voortdurend schertsende Britten” voegen.
Abonnementsprijs f 4.00 p. kwartaal
(bij vooruitbetaling)
Giro 887926
De heer P. Bakker, direkteur van de
muziekschool te Bolsward, krijgt een
prachtige accommodatie.
Verschijnt
DINSDAGS en VRIJDAGS
Uitg. A. J. OSINGA n.v., Bolsward
Administratie- en Redactie-adres:
Marktstraat 13
Tel. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335
(05157)
is geen ramp. Zeer veel Zweden spre
ken Engels of Duits. Het is opvallend
dat men zich nergens in Zweden als een
nauwelijks geaccepteerde vreemdeling
voelt zoals in zoveel toeristische gebie
den het geval is. U doet mee met de
Zweden en zij vinden dat best.
Een der nieuwe leerlingenboxen in de
muzieks-■ ooi in de Kerkstraat te Bols
ward, die a»s. vrjjdag wordt geopend.
Over het klimaat, waarover zoveel mis
verstand bestaat, kan men kort zijn. Het
is er alleen in de winter echt koud.
De zomermaanden waar ook de Zweden
na een lange winter verlangend naar
uitkijken, zijn dit echter allerminst.
Speciaal de maanden juni, juli en au
gustus zijn vaak behoorlijk warm. Het
klinkt ongelooflijk, maar men kijkt daar
in de zomer vaak met verlangen uit
naar een flinke regenbui. Gedurende de
afgelopen zomer bedroeg de temperatuur
vaak ruim vijfendertig graden, maar de
warmte is niet vochtig. De temperatuur
is er gedurende de zomer zeer constant.
Het is er nooit drukkend warm en het
aantal zonuren is in Stockholm aan
zienlijk groter dan bijvoorbeeld in Am
sterdam. Wie aan de Rivièra goed weer
heeft, heeft dit doorgaans in Zweden
ook. Daarbij komt nog het feit, dat het
regelmatig voorkomt, dat vakantiegan
gers in het zuiden enkele dagen van
hun vakantie letterlijk in het water zien
Wie met de vakantieplannen in het ach
terhoofd voor het eerst aarzelend de
kaart van Zweden te voorschijn haalt,
zal onmiddellijk bemerken dat dit land
onmogelijk in één vakantie valt te be
reizen. Er zijn zelfs mensen die menen
in drie weken tijd ook nog even Noor
wegen geheel „mee te pikken”. Dat is
heeft er eenvoudig geen idee van hoe
adembenemend dit land is. De bevol
king voor zover zij niet in de grote
steden zoals Stockholm, Gotenburg en
een aantal andere, kleinere provincie
steden woont, leeft verspreid in klei
nere plaatsen en dorpen.
Van oudsher heeft de Zweed als indi
vidu geleefd en gewerkt. Dat houdt te
vens in dat hij „privacy”, zoals wij
in ons dichtbevolkte 'and eigenlijk niet
meer kennen, zeer hoog acht. Hij be
moeit zich niet met een ander en zal
slechts zelden zijn mening aan anderen
opdringen. Het feit dat het land ruim
honderdvijftig jaar lang geen oorlog heeft
gekend, heeft met die individuele instel
ling zeer veel te maken. Men wil een
ander niet lastig vallen, maar men wil
evenmin door anderen worden gehinderd.
Men merkt dit direkt wanneer men per
auto door Zweden trekt. Het autorijden
is hier namelijk nog een genoegen. Men
sen die voor u rijden gaan ook op de
smalste wegen voor u opzij. Het zal zel
den gebeuren, dat automobilisten die wil
len inhalen al van een kilometer af
stand nerveus met hun koplampen gaan
knipperen om vervolgens in neurotisch
getoeter te vervallen. Niemand hindert
elkaar op de weg en doordat het Zweed
se verkeer op een dergelijke manier zo
soepel verloopt is het autorijden een
heerlijke sport, zelfs op de grote ver
keerswegen. Ondanks het toenemende
aantal voertuigen is de verkeersmenta-
liteit dezelfde gebleven. Autorijden dus
op een manier, die men slechts nog een
enkele keer in de rest van het West-
europese vasteland zal kunnen ervaren.
Dit is dus al een van de redenen waar
om een vakantie In Zweden een ver
ademing is.
Wie nog nooit in Zweden is geweest t vallen terwijl hun landgenoten in Zwe
den lekker in de zon zitten. Het feit
dat het zuiden dus altijd een warme zo
mer kent is even onjuist als de bewe
ring dat het in Zweden altijd koud is.
Onze vaderlandse KNMI toont dit aan
met duidelijke cijfers.
DE EAGEN GOED 1EPENHALDE!
De nijjierstaspraken fan de minsken,
dy’t op in post steane, dat hja it fjild
goed oeireagje kinne, hawwe foar Frys
lan net botte fleurich west. Sa hwat 1
persint bifolkingsgroei en noch altyd net
de bidriuwen, dy’t üs by in hwat min
dere konjunktuur bifeiligje kinne tsjin
it spük fan de wurkieazens. In troch-
gèande üttocht üt de lanbou in hopelea-
ze situaesje fan de tünbou, dy’t troch
de konkurrinsje fan de oare EEG part-
I ncrs, seis yn de echte sintra, op ’e rêch
komt to lizzen, binammen mei it fruit
en allinnich groei yn de fanaids hjir fês-
tige yndustry.
Dêstneist de bidriging fan de lijn Snits-
Starum as in symptoom, hoe 'n bytsje
bitrouwen de autoriteiten seis hawwe
yn de regearingspolityk oangeande it
Noarden. Hiene se dat wol, dan soene
hja ommers wurk meijsje fan nije for-
biriingen, sa as Hearrenfean-Drachten,
yn pleats fan de bisteande forbiningen
op to düken.
Wy sille üs hjir yn Fryslan yn de sawn-
■tiger jierren mei in nije kommissaris,
in nij Steatenkollege en nije deputear-
re steaten forgoed op skerp sette moat-
te, sawol nei buten as nei binnen. Noch
altyd lelt it tempo fan beide aktivitei-
ten to leech. De plannen binne der wol,
mar it tempo fan ütflering leit fierst
to leech. De straelforbiningen mei Ljou-
wert nei alle kanten moatte sa hurd
mooglik klear komme, in ynstitüt foar
Heger underwits meije wy net langer
üntbeare. En litte wy üs eagen binam
men gean litte nei de koartste en mak-
likste forbiningen mei it Westen, mei
de Hollannen, dér sit de takomst foar
Fryslan. De ófslütdyk wurdt fan dei ta
dei drokker, nou’t er, tank sij minis
ter Bakker, sa hurd syn fjouwer banen
krige hat. As nou de twadde baen, via
de Lemmer en de polders klear komme
mocht, dan wurde de kansen foar Frys
lan hurd better. Nei myn earlike oertsjü-
ging hawwe wy fan it Easten neat to
forwachtsjen. De hiele ekonomyske po-
lityk fan Grinslan leit yn de komba-
niet minder, dan drie aan elkaar gren
zende probleemgebieden. Hoogstens laat
onze klaagzang zich nog tot een sa
menzang verenigen maar daar is het
dan ook mee afgelopen.
„In het aangeven van mogelijke oplos
singen openbaren zich al de verschil
len en bij het binnenhalen van de scha
mele buit zijn we regelrechte concurren
ten. Samenvoeging van noordelijke
Econ. Techn. Instituten of de instelling
van één noordelijk acquisitiebureau, die
activiteiten op provinciaal niveau uitsluit
zijn dan ook voorstellen, die ik ireeël
vind. Laten wij onze energie liever be
nutten om binnen onze eigen provincie
een hechtere samenwerking tot stand te
brengen, zowel tussen het bedrijfsleven
onderling, als tussen het bedrijfsleven
en de overheid”.
Wy kinne üs dêryn spegelje oan Drin-
te, dat ek hoe langer hoe better yn 'e
gaten kriget, hwer’t it hinne giet. Hja
hawwe dizzer dagen ünder de namme:
Drents Industrieel Contact (Dicon) in
orgaen stifte, dat foar Assen, Coevor-
den, Emmen, Hogeveen, Meppel en Ro
den mienskiplik wurk dwaen sil. Dat
is dér, lyk as hjir, hurd noadich, hwant
Grins giet troch. Nou wolle se wer in
Noardelik Computersintrom stiftsje,
fanseis yn Grins, hwert Fryslan en Drin-
te ek oan meidwaen meije. Ja, ja, wy
kenne de tekst en ek de melody: „Grun-
nen is ja altyd nummer ain!”
Goed, zult u zeggen, in Zweden kun je
dus lekker autorijden met een stralen
de zon aan een staalblauwe hemel bo
ven je hoofd maar vzat valt er in vre
desnaam in Zweden te beleven? Een uit
gebreid antwoord op deze vraag zou
deze krant minstens vijf pagina’s dik
ker maken.
Laten wij vooropstellen, dat juist in
Zweden over de individuele smaak geen
moment valt te twisten. Wie zich graag
met mensen omringt moet niet naar
Lapland gaan.
Wie bijvoorbeeld met de autoferry in
Gotenburg aankomt, de Tor Line heeft
een direkte dienst vanaf Amsterdam, is
al meteen in een prachtig gebied. De om
geving is heuvelachtig. Er zijn, zoals
overal in Zweden, uitstekende hotels.
De streek heet Bohuslan en kent verruk
kelijke vissersdorpjes in de direkte om
geving van Gotenburg, de tweede stad
in Zweden na Stockholm. Het is een
heuvelachtig gebied vol bossen en de
stranden en strandjes worden door een
blauwe zee omspoeld, waarin het goed
zwemmen is.
Voor wie verder reist, hetzij per auto
hetzij per trein (de Zweedse Staatsspoor
wegen hebben een voortreffelijk net van
verbindingen en rijden met uiterst mo
derne, snelle treinen) is de richting Jön-
köping aan te bevelen. Reist men per
auto dan is dit deel van uw tocht een
mooie kennismaking met de bossen van
Zweden, die weliswaar eeuwig zingen,
maar die u geenszins mistroostig zul
len stemmen, zoals vaak wordt veron
dersteld.
Jönköping ligt aan het Vattermeer. Nu
kent Zweden duizenden meren, maar dit
is zander twijfel een der mooiste en
meest verbijsterende. De autoweg voert
er vlak langs en menige automobilist
zal er moeite mee hebben om steeds
zijn ogen op de weg gericht te houden.
Gelukkig zijn er talloze picknickplaat-
sen aan de kant van de weg om van
dit uitzonderlijke uitzicht te genieten.
Aangezien Stockholm een uiterst boeien
de stad is, is een verblijf van enkele
dagen bijzonder aan te bevelen. Dub-
beldeksbussen, een zeer moderne metro,
grote warenhuizen, prachtige parken en
terrassen, modelsteden rondom Stock
holm met een vaak fabelachtige archi
tectuur, theaters, discotheques, jazzclubs
van een hoog gehalte, gigantische aan
gelegde snelwegen binnen de stad en
een bijzonder schilderachtig centrum dat
de oude stad, ofwel „Gamla Stan” wordt
genoemd, vormen het uitgebreide menu
van alles wat er op toeristisch gebied
te zien valt.
naesje: stêd Grins mei Delfsyl en de
nije lemshaven, de feankoloanjes wur
de dan it yndustrypark mei en Drin-
te is sa hearlik om üt to rêsten, wylst
Fryslan foar de sylboaton en de sportfis-
kers soarget. Nou’t der ek noch hoop
is op kalium- en magnesium winning
kriget Grins de wyn forgoed yn de sei-
len en hja binne der masters yn Grins
ünder it pseudomyn: Het noorden oan
den Haech to forkeapjen. Ik bin it al-
hiel iens mei de wurden, dy’t de foar-
sitter fan de Fryske Keamer fan Keap-
hannel yn syn nijjiersrede oer dit ün-
derwurp sein hat: Hy sei:
„Noordelijke samenwerking?? Ik wil
niet zover gaan, dat ik die volledig ver
werp. Maar wel wil ik, dat wij van
Friese zijde, waarbij ik met name aan
ons provinciaal bestuur denk nu eens
nauwkeurig de balans opmaken van al
le voor- en nadelen. Wat hebben wij er
mee in Den Haag bereikt en wat kun
nen we er nog mee bereiken? Hoe moet
zich deze samenwerking tussen de drie
provincies verder institutionaliseren? Ik
ben van mening, dat noordelijke samen
werking zich moet beperken tot een ge
zamenlijk optreden in het geval van
bepaalde concrete zaken, waar alle drie
provincies belang bij hebben. Noordelij
ke samenwerking moet niet resulteren
in een poging om daarbuiten de ge
dachte te propageren, dat het noorden
een hechte eenheid is. Dat na te stre
ven is de werkelijkheid geweld aan
doen. Ik verzet mij hiertegen mei klem.
Wij zijn met ons drieën, -iet meer en
f
Bolswarils Nieuwsblad
en Wymbritseradeel.
jammer, want de Scandinavische landen
vragen om een geheel andere mentali
teit. Wie rust wil kan dit in Zweden
in ruime mate krijgen. Wie autotochten
wil maken, die niet op de zenuwen wer
ken, kan talloze kanten op. Een vakan
tieganger die het rustige met het dyna
mische wil combineren kan Stockholm
in zijn reisprogramma inlassen, dat
slechts vijfhonderd kilometer van Göte
borg is verwijderd. Daarom is het voor
alle categorieën vakantiegangers die het
land nog niet kennen bijzonder aanbe-
velenswa;: dig om de kennismaking met
dit fantastische land, zodanig in te kle
den dat men niet teveel in één keer pro
beert te zien.
In de eerste plaats is dit niet mogelijk
en bovendien is het niet de bedoeling
van een vakantie om afgeleefd weer op
de boot naar Holland te stappen.