Emerik Fej - Anna Zomer - us Hendrikus Conradi GaheSkroar i Bolswarder ex-tuinman hanteert het penseel 1 llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll It wimder Boerderij a(gebrand door weigering brandspuit Fan de Martinytoer SOS STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Verkoop tentoonstelling o Feestconcert op Koninginnedag Koninklijke bezoeken aan Friesland Eltse dei op nij j Je JAARGANG No. 33 DINSDAG 28 APRIL 1970 Wymbritseradeel, na- üs hjoed to sizzen J.S. IT WL'RK MOAT TROCHGEAN Het, Oranje-Comité Advertentieprijs: 17 ct. per mm Ingez, mededelingen dubbel tarief Contractprijs op aanvraag Abonnementsprijs f4.00 p. kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 werden gemarkeerd door autospuiterjj De Groot en de voorm. brand weerga- rage. Schildert Conradi uit het hoofd dan zijn dit veelal oude gefantaseerde stadsgezichten, malle straatjes enz. maar ook briesende paarden of sche pen, die de golven klieven, niet zozeer portretten. Misschien komt dat nog. Hoe dan ook, hij schlidert voor zijn De fügels sjonge De blêdden komme It rninske sin Dat wurdt f orromme. It wónder kaem It wflnder wie. En riisde op Ut iis en snie. De winsk Is de man fan de toloar- stelling. Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitg. A. J. OSINGA n.v., Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 TeL 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) i Hwat hat Bolswarils Nieuwsblad 40.31 sint. Dat is 2.6 sint per kilo mear. Dat is neist it hegere fetgehalte binam- men to tankjen oan de aktiviteiten fan de topsuvelkoöperaesjes, dy’t op it he den drok sitte yn in fierdere gearwur- king en fusy-oerliz. Allinnich dizze he gere molkpriis makket op in bidriuw fan 25 kij al in forskil üt fan krap- oan 3000 goune. De tlden bliuwe de earste jierren soarchlik en it ütsicht is net botte flo rissant, mar as de kundige Fryske greid- boer forsüpt, binne der al folie earder hiele folksstamimen om in luchtsje gien. En by alle bigrypllke en needsaekli- ke aksjes bliuwt it foar de boer de haed. saek syn eigen bidriuw as in tüke boer to bibuorkjen. Lit er dat slüpe en soe hy miene dat it regear of in oar syn saken wol opknappe sil, dan bidarret hy yn de flotgerzen. It nije wurkjier op it lan stiet wer foar de doar, earst- deis bigjinne de earsten wer mei gers- droegjen. De kundige bihearder fan de droegerij to Warkum kin der great op gean, dat it him en syn meiwurkers slagge is de kOstpriis fan it droegjen yn de léste fiif jier op ien hichte to hélden, Ondanks alle priisstigingen. Hwa’t dêrfan profitearret is in forstan- nich man. En dat der folie sokke boe ren binne, blykt wol üt it sterk stigen- de ledental fan dizze Warkumer droe- gerij. Allinnich it léste jier kamen der wol tritich nije leden by. „It ark jim- meroan opskerpje” is ek foar de hjoed- deiske boer in treflik biedwurd. Tj. de J. plezier. Zoals alle Europese naïeven. j En vindt u zijn werk niet op de expo sitie te Utrecht (eigenlijk zou hij daar toch een kijkje moeten nemen, het kan nog tot eind mei) in de Hoogstraat kunt u zijn werk bewonderen. Het voor malige bloemenwinkeltje hangt er vol van. Alleen verkopen doet Conradi zijn werk niet. Wel doet hij er vrienden en bekenden graag een plezier mee en zo hangt er in menig huiskamer reeds een stukje aan de wand. In één van de zalen van de Provinciale Bibliotheek bij de Oldehove in Leeu warden zal vanaf dinsdagmiddag t.m. za terdag 9 mei een exclusieve expositie te zien zijn van herinneringen aan ko ninklijke bezoeken, die in de loop der jaren aan Friesland zijn gebracht. Het betreft hier foto’s, documenten en ge schenken, die in Friesland aan leden van het Koninklijk Huis werden aangebo den. De collectie geschenken is afkom stig uit het Koninklijk Huisarchief te Den Haag en speciaal voor deze expo sitie in bruikleen afgestaan. Er zijn bij- onder interessante stukken bij. De tentoonstelling, die met medewer king van het Koninklijk Huisarchief, ’t Rijksarchief en de heer H. W. Kel- kes te Leeuwarden, werd ingericht door de afdeling Documentatie en Archief en het Bureau Voorlichting van de pro vinciale griffie, is vrij toegankelijk ge durende de openingstijden van de Pro vinciale Bibliotheek (maandag t.m. vrij dag van 9.0012.30 en van 13.30—17.00, zaterdags van 9.0012.30 en maandag-, woensdag- en vrijdagavonds van 19.00 —21.30). Al wie de winter Net sa strang Hy duorre üs Dochs wol to lang. It greatste biswier tsjin de situaesje fan hjoed de dei is wol de ünw,ssens. Hwat wol it allgear wurde? Hwat mei men fan de EEG forwachtsje? Hwat sil it regear dwaen? Komt der hwat fan de f rst to stadich forrinnende yndustria- lisaesje hjir yn Fryslan? Sil it regear «ergean ta it stypjen fan in grounbank nn’t forhierde bidriuwen hast net mear to fockeapjrn binne? Komiwe der btlês- t ngsfasiliteiten Hwannear wurdt grounbilêsting Öfskaft? Dat sleept al jierren. Hwannear krije Het concert wordt besloten door aan het einde van de Fryske Grienmank ge zamenlijk het Fries Volksliet te zingen. Bij de uitgang zal een collecte worden gehoud'an ter bestrijding van de onkos ten. op? Moat der in priisbihearsking kom me foar frij lan en in ynstansje, dy’t ütmakket hwa’t keapje mei? Theore- tysk wie dat de wei, mar yn de prak- tyk soe dat ek in hjit hangiisder wur de mei greate ünienichheit. Oan de oare kant mei men de eagen dochs ek wer net slute foar de positive kanten fan de Fryske greidboer. Yn- ternasjonael stiet hy noch altyd oan ’e top, as men alles bymekoar bisjocht. Al linnich yn de kilo’s molke kin hy op it heden net mei komme. En ek bliuwt syn foer to djür neffens oare streken, bygelyks de nije polders. Mar beide din gen kinne oars en better. De nije koers fan de K.I. bigjint syn fruchten öf to teverjen. De neiteam fan Wytsturt A. Adema en Berber’s P. Adema ünthjit tige goede risseltaten. En de foerkwest- je hawwe de boeren ek foar in great diel sols yn 'e han, as hja ienriedich en rationeel oanpakke wolle. Wy bin ne yn dat opsicht net pessimistysk, hwant it giet de léste tiid al moai dy kant üt. Dêrncist is hjir de molkkontrolle bet ter en algemienar as earne oars. It fet gehalte leit gans heger, it aeiwytünder- syk wurdt hjir twa kear sa folie oan dien as op oare plakken en it gemiddeld tal kij per bidriuw leit stikken heger. Yn Nederlén wie dit 19.0 mar yn Frys lan 28.8 per bidriuw. En dan it wich- tichste foar de boer, syn molkjild is ek gans better as op oare plakken. It léste jier waerd oer hiel Nederlan ge- nrddeld 37.68 sint per kilo ütbitelte, mar yn Frysian wie dat net minder as Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, W onseradeel, Workum en bekende naam, nu er nog slechts voort levend in de Burger- of Bölgerprijs. De heer Conradi heeft enkele dingen met de voor hem onbekend Europese kunstbroe ders thans dus te zien in het Cen traal Museum te Utrecht gemeen. Ook hij begon pas op latere leeftijd te schil deren, ook hij gebruikt graag feite (al te felle) kleuren, ook hij schildert graag ansichtkaarten na en als hij wel zelf gaat ontwerpen, bekommert hij zich wei nig om de wetten der perspectief. Con radi schildert bij voorkeur met olieverf. Vele hoekjes van Bolsward heeft hij reeds uitgebeeld. Vanzelfsprekend zijn dat de Martinikerk en het stadhuis, onderwerpen die elke amateur als proe ve van bekwaamheid meent te moeten leveren, maar het zijn ook reeds ver dwenen hoekjes, zoals de Bargefenne nog van voor de tijd dat de hoeken Gaarne hebben wij in ons programma van Koninginnedag opgenomen de ope ning van de verkooptentoonstelling van de Steun Ontwikkelings Streken om 11 uur door de burgemeester. Wij vinden het een goed idee, om bij onze vreugde in deze dagen vanwege onze bevrijding 25 jaar geleden, te denken aan zoveel miljoenen mensen in de ontwikkelings landen, die nog geen recht op vrijheid en zekerheid hebben. Daarom vragen wij u dringend om een bezoek te brengen aan de kelder onder het bordes van het stadhuis, waar kunstwerkjes, ge bruiksvoorwerpen en sieraden, geïmpor teerd uit de ontwikkelingslanden, zul len worden tentoongesteld en ter ver koop aangeboden. De openingstijden zijn op 30 april en 5 mei van 11.0017.30 uur en van 19.0021.00 uur. de boeren de gelegenheit om in reser ve to meitsjen, dy’t bilêstingfrij tsjinje moat foar de needsaeklike modemisea- ring? Hoe stiet it mei de mooglikheit om op bidriuwen, dy’t noch yn gjin jierren ünder de ruilforkaveling falie, subsydzje to krijen foar forgreating en forbettering fan de büthuzen? Hwat wol de minister mei de hier? Hoe komt it mei de Pachtwet Komt der in leeftiidsgrins foar de hierder of net? En bliuwe de wanforhaldingen tus- ken de hege rinte en de forplichte hier- noarmen biste an AMegear fragen en nochris fragen. Hja binne der by it soad en hja binne wich- tich, hwant der moat foar in bidriuws- tüke takomst wêze, sille de minsken har ren mei ambysje op har fak ütlizze. Ik wit wol, dat it net maklik is, hwant yn deiene streek leit it probleem wer hiel oars as yn de oare. Sa sit men yn de Walden en it Westen fan Grins, bisu- den it spoar mei it lytse-boereprobleem. Dêrre sjocht men tige üt nei fierdere yndustrialisaesje omt twa fan de trije boeren in oar fak ha moat. Yn it Wes- terkertier bygelyks wurken noch 1263 minsken op 772 bidriuwkes, dy’t lyt- ser wiene as 10 ha. in trêdde part seis lytser as 5 ha. Mar yn dizze kontreijen lizze de kaerten wer hiel oars. Hjir is de gebouwenkwestje tige bilangryk en de hege prizen fan frij lan. De inkelde kearen, dat hjir in stik lan frij to keap is, binne oarsaek dat de boeren, dy’t allgearre bilang hawwe by bidriuwsforgreatlng, mekoar it lan fierst to djür meitsje. Mar hoe lost men dat Het Oranjecomité organiseert een feest concert op donderdag 30 april a.s des avonds 8 uur in de Martinikerk te Bols ward. Medewerking aan dit concert verlenen het Ch. gemengd koor, de Mar tini Cantory, het Oratorium koor en Itet St. Fransiscus koor. Ook het Chr, mu- ziekver. „Oranje” verleent medewer king. Het geheel staat onder leiding van de heer G. Heeringa. Het programma luidt als volgt: 1. Wil helmus (gezamenlijk); 2. Retraite Fran- caise, soliste mevr. Tolsma, H; v. Lijn schoten; 3. Jezu, bleibet meine Freun- de (m. koren) J. S. Bach; 4. Huldigings- mars E. Grieg; 5. Faust ballet, a. Alle gretto, b. Adagio, c. Maestoso, d. Mode rato con moto, e. Allegretto, f. Alle gro Vivace, Gounodrarr. Maas; 6. O Ne derland, let op us saeck (paraphrase) B. Verkalk; 7. Pants Angelicus (met ko ren) C. Franck v. Leeuwen; 8. Youth suite (G. Boedijn; 9. Ave Verum (met koren), W. A. Mozart; 10 Fryske Grienmank (met koren) Wolters/Mol. Zondagmiddag te plm. half 4 is de boer derij bewoond door de fam. H. Feenstra Bonjeterperweg bij Exmorra afge brand. De brand die in de schuur ontstond, liet zich eerst niet ernstig aanzien. Er is ge probeerd met de slang op de waterlei ding te blussen. Onderwijl is de brand weer gewaarschuwd. Daar er nogal wat rookontwikkeling was, werd besloten toch het vee eerst maar buiten te brengen. Onderwijl was het vuur wreer aangewakkerd maar ook de brandspuit uit Parrega gearriveerd, na onderweg met mankracht door dam men te zijn geduwd. Maar toen er water moest worden ge geven was de pomp stuk. Of was de motor te warm? Hoe dan ook, water geven- was er niet bij. Toen de spuit uit Witmarsum arriveer de was alleen het nablussen er nog. Enig huisraad kon worden gered er wa ren veel helpers en kijkers. De boerde rij was verzekerd bij Achlum. menmaker, als handelaar in oude goe deren en als draaier. Pas in 1949 is hij met schilderen be gonnen. Zijn voorkeur is altijd naar stadsgezichten blijven uitgaan. De voor stellingen ontleende hij aan prentbrief kaarten. Hij schilderde steden waar hij nooit geweest was uit de hele wereld: fantasie architectuur opgebouwd uit bon te kleuren, 'mozaiek-achtig geordend. Maar ook Nederlapd kent naïeve kun stenaars, schilders zowel als schilderes sen. Een van de laatste is Anna Zomer, (geb. 1899) die haar „Boerderij nabij Rhijnauwen”, een olieverf op doek, ex poseert op de boven bedoelde tentoon stelling in het Centraal Museum te Utrecht Agnietenstraat 1). In haar kleine witgekalkte huisje, ge vangen enerzijds tuisen cte moderne bui tenwijken van Utrecht en anderzijds tus sen het eeuwenoude landgoed Oud Ame- lisweerd, woont zij: Anna Zomer. Zij behoort, zoals gezegd, tot wat men noemt de „naïeven”, kunstenaars die veelal slechts op oudere leeftijd beginnen te schilderen en in de kunstwereld een to taal aparte plaats innemen. Hun kunst is niet copiërend en onorigineel zoals bij de „zondagschilders”, maar komt wel degelijk tot een eigen taal. De voor stelling door de „naïeven” weergegeven, houdt hoofdzakelijk verband met het gewone dagelijkse leven, de orcniddel- lijke omgeving of natuur, die door de kunstenaar telkens opnieuw als een won der wordt ontdekt. Dit is ook het ge val met de „boerderij nabij Rhijnauwen” door Anna Zomer. Het tafereeltje plaatst ons in een sprook jesachtige wereld, vol vertrouwde din gen. De ongekunsteldheid en de kinder lijke eenvoud waarmee de voorstelling wordt gebracht, staat onafhankelijk van scholen, vooropgezette ideeën, geeste lijke of kulturele overwegingen, kunst tradities of -theorieën. Het ontbreken van perspectief, het te kenachtige van de schilderwijze, het foutieve in de anatomie, het onbeholpe- ne in de weergave van de realiteit zijn enkele aspekten van deze „naïeve” kunst. Daarbij komt nog dat deze kunst ge typeerd wordt door een ongemene een voud en oprechtheid, een bijzonder ge voel voor kleur en ritme en begrip voor het essentiële in de uitbeelding waar door een merkwaardige directheid ont staat. In onze hyperverfijnde, aan be- schavingsmoeheid lijdende technocra tische wereld met zijn op sensatie be luste kunstuitingen, nodigt het werk vah de naïeve kunstenares ons uit tot de herontdekking van het gewone, het al ledaagse. Zo komen we dan via Emerik Fejes en Anna Zomer bij Hendrik Conradi. Tot voor enige jaren was hij tuinman en bloemist aan de Hoogstraat. Daar woont hij nog nu al 72 jaar, maar hij tuiniert niet meer. Sedert 1968 toen hij de handen vrij kreeg wilden zijn vingers niet rusten. Hij greep het penseel en ging schil deren. Geboren in 1898 op de 23e ja nuari in het huis naast datgene waar heen hij in zijn geboortejaar zou ver huizen, destijds gekocht van de heer Bölger, een destijds te Bolsward zeer heden in de zin van de deformaties die wij uit de moderne kunst kennen. Ze zijn niet het resultaat van een ex pressionistische en op communicatie ge richte wijze van voorstellen en beho ren dan ook niet tot het systeem van afkortingen, vereenvoudigingen en sti leringen waarvan de 20e eeuwse kun stenaar zich bedient. Hun eigen betekenis ontlenen deze „af wijkende” beelden daarentegen en hiermee komen we aan het essentiële verschil met de professionele kunst van onze tijd en tevens aan het wezen van de naïeve kunst aan het feit dat ze door dc naïeve schilder niet als sti leringen of deformaties van de werke lijkheid bedoeld zijn, maar integendeel als equivalenten gelden van de verschij ningsvormen in de werkelijkheid, waar aan ze werden ontleend. Voor de naïeve schilder bestaat name lijk geen verschil tussen zijn werke lijkheidsweergave en de werkelijkheid zoals htl deze beleeft. Voor hem zijn de verschijningsvormen in zijn schilderij'^ een exacte en natuurgetrouwe weer gave van de natuur. Hij legt zich in zijn behoefte aan natuurgetrouwheid dezelf de discipline op als de meest traditio nele schilder in het academisch kamp. Dat het resultaat voor ons gevoel van een geheel andere orde is, doet niets af aan het feit dat de naïeve schilder zelf de overtuiging heeft alle regels van een exacte voorstellingswijze te hebben nageleefd. De eigen dramatiek die wij in de naïeve schilderkunst ervaren heeft te maken met de ontroerende situatie die erin opgesloten ligt, dat ondanks de volledige inzet van de schilder om tot een maximale natuurgetrouwheid te ko men, de slagboom naar wat in intellec tualistische zin natuurgetrouw heet, voortdurend gesloten is gebleven zon der dat de naïeve schilder zich dit be wust is. Een internationaal bekend geworden naïef schilder is Emerik Fejes. Hij werd in 1904 te Osjiek in Kroatië geboren. Onlangs is hij gestorven. Fejes, afkomstig uit een gezin van 14 kinderen, groeide in armoede op. Hij was op latere leeftijd in verschillende steden werkzaam als knopen, en kam- Zo op het eerste gezich hebben ze weinig gemeen Emerik Fejés uit Kroatië, Anna Zomer uit Utrecht en Hendrikus Johannes Conradi uit Bolsward. Ze hebben elkaar nooit gekend, niet eens van eikaars bestaan gehoord. En toch hebben ze frappante dingen gemeen. Om in Bolsward te blijven. In deze „cultuurstad van het noorden” bloeien de kunsten, teelt welig de cultuur. Maar de schilder-kunst is er een kas plantje. De Bolswarder algemeen als zodanig erkende kunstschilder Jan Murk de I Vries is allang geen Bolswarder meer. Bolsward kent slechts één kunstschilder om I den brode, Murk Kuiper, maar ook h(j is niet eens 100% professional. Dan zijn er de te Bolsward woonachtige schilder- en tekenleraars, die ook wel eens het pen seel hanteren als hobby en niet te vergeten enkele bekwame amateurs. Daar naast nog een paar vertegenwoordigers van een geheel andere groep, die der leven. En daAr gaat het nu om in dit artikel. De expositie die in het Centraal Mu seum te Utrecht onder <te titel „Mees ters der Europese Naïeven” tot 31 mei wordt gehouden laat werk zien van schil ders die vaak op latere leeftijd en zon der akademische opleiding zijn begon nen. Hun werk vormt een geheel eigen genre in de beeldende kunst van van daag, een genre, dat lang miskend, thans hoe langer hoe meer waardering gaat vinden. Evenals dat bij de beroepsschilder het geval is, ligt ook voor de naïeve schil der het beginpunt van de creativiteit in de gedrevenheid om met beeldende middelen uitdrukking te geven aan een eigen relatie met de zichtbare werkelijk heid. Waar deze relatie met de wer kelijkheid bij de professionele schildur emotioneel van aard is, daar houdt de werkelijkheidsbeleving van de naïeve schilder vaak uitsluitend objektieve en koele observatie in. Waar bovendten bij de professionele kunstenaar de verwe zenlijking van zijn relatie met de wer kelijkheid in beeldende middelen gericht is op communicatie, daar ontbreekt bij de naïeve schilder de behoefte aan over dracht van persoonlijke belevenissen. Het werk van de naïeve schilder bevat geen emotionele reflex op de werke lijkheid, maar geeft een verslag van wat zich op een afstand van de beschou wer en buiten de beschouwer om vol trekt. De verschijningsvormen zijn voor de naïeve schilder geen middel tot asso ciaties van inhoudelijke aard, maar zijn doel op zichzelf. De vrijheden die de professionele kun stenaar zich ten opzichte van de natuur kan veroorloven vanuit zijn persoon lijke betrokkenheid bij wat hij waar neemt, kent de naïeve schilder niet. Toch zijn het juist de tegenstrijdige situaties in de voorstellingen, de a-perspectivi- sche ordening der onderdelen en de au tonome funktie van de kleur, kortom juist alle effekten die ons uit de pro fessionele kunst van deze tijd bekend zijn, die ten grondslag liggen aan on ze belangstelling voor de naïeve kunst. De afwijkingen ten opzichte van de zichtbare werkelijkheid in het werk van de naïeve schilder zijn echter géén vr(j- In de Friese bioscopen in Drachten, Heerenveen, Leeuwarden en Sneek draait deze week in het voorprogram ma de film „Eltse dei opnij”, een kleu- renfilmpje, dat is saengesteld uit de vijf filmfragmenten dia’s en gesproken en gezongen teksten uit het herdenkings- spel „Tusken goed en kwea”, dat woens dag 15 april in de Frieslandhal te Leeu warden werd uitgevoerd ter gelegen, heid van de provinciale herdenking van de bevrijding. De teksten worden in de film gesproken door Roel Nijboer. Roel Slofstra zingt de verzen „Weitsrop", „In memoriam yn maeije” en „Frijheit, hwerta”. Het filmpje komt waarschijn lijk ook landelijk in roulatie. r.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1970 | | pagina 1