ïn ruterhouwlik Burg. Rasterhoff in zwanenzang j en Doel: wijziging gemeentegrenzen binnengemeentelijke decentralisatie Gewestvorming slechts kwakzalvers middel rt i! de Marlinytoer Fan I Vandaag: dag van de verpleging DINSDAG 12 MEI 1970 si L 3E f I 1. STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Sb i! 11 uïle J AAHGAJNix Imo. 04 Wymbritseradeeln Totaal 86116 Gewestvorming VERPLEEGKUNDE” waarin „1820—1970 150 JAAR ONTWIKKELING VAN DE Advertentieprijs: 17 c^- Per Ingez. mededelingen dubbel tarief Contractprijs op aanvraag Abonnementsprijs f4.00 p. kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitg. A. J. OSINGA n.v„ Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 Tel. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) 9200 6684 4804 874 8839 2G500 954 11716 3976 10720 1849 00 Bols wards Nieuwsblad HWAT OP KOMMENDE WEI IS De earste omloop fan it plan Mansholt is nou ófdien. Neist punten fan bilang hie it ek dingen, dy’t gjin hout snijden en frij algemien öfwiisd binne. Sa heart men neat mear oer de passaezje, hwer- yn de skuld fan de oerproduksje foar in great diel skoud waerd op de rêch fan de lytse bidriuwen. Dy lytse boer- kes soene twa melkekij hAlde op ien ha en de greate ien kou op twa ha. Nou forjit it mar, der kloppe neat fan en de Jleropeeske Kommisje hat dat punt ek net wer neamd. De klam wurdt nou lein op it bidriuw, dat foldwaende om- slach hat om in fakman it hiele jier Bij het bezoek aan de Zuidwesthoek is prins Clans gekonfronteerd met de pro blematiek van dit gebied. Waarnemend burgemeester van de ontvangende stad Sneek gaf hierbij een beschouwing over Sudergoa en de gewestvorming aldaar. In de vijftiger jaren trad steeds scherper aan het licht dat de ekonomlsche ont wikkeling van de zuidwesthoek van Friesland achter bleef, aldus burg. Rasterhof. Het bevolkingsverloop van de meeste gemeenten in dit gebied gaf voortdurend een vertrekoverschot te zien. De agrarische sektor stootte als gevolg van de voort schrijdende mechanisatie werknemers uit, terwijl de krappe arbeidsmarkt elders in Nederland een sterke zuigkracht uitoefende. De gehele ontwikkeling werd ver ontrustend en uit de partikuliere sfeer ontstond de stichting Sudergoa. De op richters van deze stichting beoogden met het in het leven roepen van Sudergoa een apparaat te scheppen dat een onderzoek kon instellen naar de ongunstige situatie in de Zuidwesthoek. Het zou ook de oorzaken van de ekonomische achter uitgang moeten opsporen en middelen beramen om de ingetreden ontwikkeling om te buigen. Vooral had het ook tot taak de inwoners van het gebied de ogen te openen voor de situatie, waarin dit gebied verkeerd en daarmee te konfronteren It bart net elke dei mear dat men yn in koetske mei twa moaije brune hynders nel it gritenyhüs rydt. Dit barde forline wike freed 1 maeije op in strlelend® sinneskyn dei. Wybe Cnossen en Jantsje Breeuwsma Easterein—Wommels wiens it jonge pear. Harren houlik waerd tsjerklik befêstige yn ’e hert, tsjerke to Wommels dêr’t ds. J. Breeuwsma fan Hoogeveen de foargong hie. It oargel waerd troch ruterfreon P. A. Steginga bispile. Jantsje hat seis jier skriuwster wést fan ’e Landelike rydforieniging „De Dorna’s” nou foroare yn ’e tonielploech „De Donia’s”. De jouns koe men it breidspear lokwinskje yn café Weima en mei in gesellich dounske waerd dizze dei fan Wybe en Jantsje besletten. Folie lok tawinske op ’e Kleasterdyk yn Hartwert. Gewestvorming staat op dit ogenblik in ons land in het middelpunt van de be langstelling en mem krijgt wel eens de indruk dat het een middel is tegen alle kwalen en gebreken van onze huidige, zeer onbevredigende, lokale bestuursor ganisatie. De vraag rijst echter of het in bepaal de gevallen niet als een kwakzalvers middel moet worden beschouwd waar naar men grijpt om aan een meer pijn lijke en ingrijpende operatie te ontko men. Laten we de ontwikkeling van de gedachte van de gewestvorming eens na gaan. Zij ontstond bij de grote bevol- kingsagglomeraties die in hun contacten met de omringende gemeenten moeilijk heden ondervonden. De belangen van de grote bevolkingscentra waren nauw met de aangrenzende gemeenten verbon. den. Daar vinden de grote stadsbewo ners gelegenheid tot recreatie, daAr wo nen grote groepen werknemers van in de stad gevestigde bedrijven. Dit roept ver voersproblemen in het leven waarin ook de grote stad geïnteresseerd Is. Dit aan tal voorbeelden is gemakkelijk voor uit breiding vatbaar. Daat er in die situa ties de gedachte aan gewestvorming post vatte als middel om de gerezen proble men op te lossen, is begrijpelijk. Het is ook inderdaad in die gevallen een methode om tot een goede coördinatie en een nauwe samenwerking te komen. Is het eventueel juist, dit middel ook aan te prijzen om de problemen in ge bieden met een heel ander karakter en met in wezen totaal andere moeilijk heden op te lossen? Deze vraag is stellig op haar plaats, ook voor zuid west Friesland, dat bestaat uit een groot aantal, vaak kleine of zeer kleine ge meenten. Te meer is er aanleiding het probleem onder ogen te zien omdat de minister van Binnenlandse Zaken in de Noordelijke provincies, dus ook in Fries land, de gewestvorming op korte termijn wurk en brea to jaen. Dat liket my ek reedlik. Dér moat it ek hinne. In twadde punt, dat net mear oanroerd wurdt is de foarming fan de saneamde Mammoetbidriuwen mei hünderten kij of noch mear ha bou. Ek dat is fan de list skrapt. De Jero- peeske Kommisje giet nou fan in folie reëler en minskliker stAnpunt üt, hwat wy hjirboppe al neamden. Hja wolle bifoarderje, dat de bidriu wen, dy’t blluwe, holpen wurde om dy to modemisearen, mar stelle dan de eask, dat der per man 2400 Oren lea nend wurk is en dat de bruto-omset minimael 70.000 goune is. Rekkenje wy dat om op üs greidbuorkerijen, dan komt it sahwat hjir op del, dat it bidriuwen wêze moatte mei 3035 kij, al nei ge lang har produksje of mear of minder fokfé. De bruto-opbringst per kou is tlrochinoar 4300 kilo molke, dat de boer sahwat 1600 goune opsmyt en dan komt dér de féöfset oerhinne, dy’t 25-30 pet. fan it molkjild bidraecht, dus goed 400 goune. Per ha. is dat dus gemiddeld goed 2000 goune. By fokkers sil de fé öfset hwat mear wêze kinne en dus it tal melkekij hwat minder, mar foar de trochsné greidboer komt it hjir op del, dat hy omendeby in goede tritich melkekij halde moat, sil hy fan de kom- mende dingen profiteare kinne. It leit foar de hAn, dat mannich boer, dy’t normael hjir net alhiel oan ta komt, war dwaen sil om in pear kij mear to helden en as de biweging fan de War- kumer gersdroegerij opgong nimt om gerswafels to fuorjen it hiele jier troch mei in bytsje lan of alhiel sünder, dan de, al wurdt der by sein, dat dit in ?f- rinnende saek wêze moat. Dat is ek lo- gysk, hwant as op dit punt de merk for- sjoen is, mei hjir likemin in oerproduk sje üntstean. Foar üs lan is it léste punt, dat de kommisje foarstiet, net sa oantreklik. De kommisje wol ek stipe jaén om yn dy gebieten, dêr’t it mei de hannel en de ófset lang net goed giet, organi- saesjes to stiftsjen, dy’t dy öfset regel- je sille. Dit giet üs nou krekt hwat to fier, hwant dat hawwe de boeren seis yn ’e hên en fierder kin derby de par tikuliere hannel of de koöperaesje it paed folie better wize as in oerheitsor- gaen. Boppedat soe dat it wurk, dat hjir de léste fyftich jier dien is op dat ge- biet, nou straft wurde troch üs meibi- telje to litten foar dingen, dy’t hja dér forsomme hawwe. Nou moat men net miene dat hwat hjir boppe sein is, moarn de dei al sa is. It binne noch mar ütstellen fan de kom misje en dér moatte alle seis Jannen noch oer bislute. Mar oan de oare kant kin men der wol op rekkenje, dat It dy kant ütgiet. En dat it forstannich is, der mei to rekkenjen, ek al sil it noch wol inkele jierren duorje, foardat alles yn kalk en semint sit. Wol is it fan great bilang der op oan to stean, dat de maetrigels sa gau mooglik bikend makke wurde, sadat men dermei rek kenje kin. Nim bygelyks de moderni- searing fan de bidriuwsgebouwen, dêr’t hünderten fan boeren mei omtögje. Hoe gauwer men hwat sizze Mn, hoe lea ver, hwant dér wurdt tige nei ütsjoen. Tj. de .1. Samcnwerkende gemeenten Bolsward Gaasterland Hemelumer Oldeferd Hindeloopen Lemsterland Sneek Staveren Wonseradeel Workum Wymbritseradeel IJlst zr. F. M'.'ijboom om maar enkele na men te noemen. Vooral in de laatste decennia hebben zich in de gezondheidszorg zulke enor me ontwikkelingen voorgedaan, dat een bezinning over de situatie van de ver pleegkunde nu en in de toekomst een uit daging betekent! In de afgelopen periode immers is het historische gasthuis uitgegroeid tot een wetenschappelijk centrum voor diagnos tiek en therapie. De patiënt, ééns voor werp van armenzorg, werd in onze tijd tot een sociaal rechthebbende! Niet op de laatste plaats evolueerde de verpleeg kunde op niet mis te verstane wijze van uit het roepingsbeginsel naar een zo veel breder scala van beroepsdeskun digheden. De specialisatie nam hand over hand toe; nieuwe inzichten rijp ten en talrijke verworvenheden deden hun intrede in de wereld van de gezond heidszorg! Wat zijn hiervan de consequenties voor ons verplegenden anno 1970? Conse quenties ten aanzien van vooropleiding en beroep sscholing, doch eveneens wel ke specialisaties op wetenschappelijk en technisch gebied moeten worden inge bouwd? Wat weten wij van bewakings apparatuur, reanimatie en transplanta- tie-technieken, doch evenzeer van de psychische nood en de grote conflicten die zich rondom ons af spelen? Hoe ver reiken de menselijke mogelijkheden maar ook zoveel klemmender vinden deze hun begrenzing? Laten wij niet vergeten, dat het in de wereld van morgen ondanks alle spe cialistische tendenzen gaat om de mens in de verpleegkunde, die zorgend en begeleidend de andere mens i.c. de zieke, tegemoet treedt! Immers, nooit was er in onze wereld van onbegrens de ruimtelijkheid, van technisch kunnen en andere zekerheden, zoveel angst, on zekerheid en behoefte aan gewone war me menselijkheid, een gegeven waar voor de computer-verpleegster geen op lossing biedt! En hierin vinden wij ongetwijfeld vol doende aanknopingspunten om ons op de ze dag van de verpleging te bezinnen, Een opleiding van enkele jaren en daar na op de lauweren rusten behoort tot de onmogelijkheden. Wij moeten de ont wikkeling blijven volgen, maar ook van uit onze eigen discipline mee gestalte ge ven. Ieder op en vanuit zijn eigen plaats, bewust van de beroepsessentie dat ver plegen zorgen voor zieke mensen betekent! Niet alleen vandaag, maar ook in de wereld van morgen! Wanneer wij ons rond de 12e mei 1970 op deze wij ze zullen beraden, doen wij dat in de geest van Florence Nightingale die ge zegd heeft: „Wil de geest der verpleging levend blijven, dan moet deze voortschrijden met de geest der tijden”. Waarvan acte! Vele ziekenhuizen, psychiatrische cen tra, verpleegtehuizen, zwakzinnigenin stituten en organisaties op het terrein van de gezondheidszorg zullen leder op ’eigen wijze weer aandacht besteden aan de 12e mei. Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en )p de; achtergrond van het streven van le oprichters stond ongetwijfeld mede le gedachte dat de plaatselijke besturen ekort schoten in hun activiteiten om de eefbaarheid van het gebied te verbe- eren en de economische vooruitgang te timuleren. Voor de uitoefening van haar aak had de stichting financiële steun 'an de gemeenten nodig. Het gebied om. 'at ongeveer 13, meestal kleine gemcen- en. Deze steun werd in de vorm van ien subsidie per inwoner schoorvoetend [egeven. Vertrouwen in de voorgeno- nen arbeid van de stichting bestond er echter niet. Toen de stichting een aan- al jaren had gewerkt en voor en na >ver een aantal onderwerpen rapporten lad uitgebracht en discussie-avonden net de bevolking had belegd, en de jaar- Ijkse bedragen die als subsidie van de gemeenten werden gevraagd telkens ste. ten, bleek zij nog niet het vertrouwen fier gemeentebesturen te hebben ver korven. De gemeentebesturen zagen teen resultaten van betekenis van de Arbeid van de stichting en de bereid heid om steeds hogere subsidies uit te keren nam sterk af. In deze situatie heeft het stichtingsbe stuur zich met de gemeentebesturen na- ier beraden over de onbevredigende gang ran zaken. Dit beraad leidde tot de con clusie dat voor de ontstane situatie ver schillende oorzaken zijn aan te wijzen. In de eerste plaats werd geconstateerd pat het contact met de gemeentebestu ren over het doel en de aard van het kerk van Sudergoa onvoldoende was. Een andere leemte was de volgende: In pen Sudergoa rapporten uitbracht waar- p bijvoorbeeld het treffen van bepaal- 8e maatregelen werd aanbevolen, was er keen orgaan dat het werk ter hand kon hemen. Het gebied bestaat immers uit ken groot aantal gemeentebesturen, die kik op eigen terrein autonoom zijn. Het kevolg was dan ook dat de rapporten in Ie kast werden gezet. Naast een orgaan dat de nodige onder koeken instelt zou er ook een orgaan oor hetzelfde gebied moeten zijn dat de anbevolen maatregelen in overweging toet nemen. Dit orgaan zou dan ook de ubsidicregeling van Sudergoa kunnen re lden zodat deze stichting niet meer bij like gemeente afzonderlek behoefde te loppen. leze overwegingen hebben er tenslotte oe geleid dat het rechtspersoonlijkheid ezittend lichaam Zuidwest Friesland in et leven is geroepen. Dit lichaam be- Itrijkt vrijwel hetzelfde gebied als Su- lergoa. De samenwerking van gemeen ten, door dit lichaam beoogd, draagt ech ter geen sterk karakter. Haar taak is (inschreven met algemene termen als [timuleren, coörd neren, bevorderen, enz. Pe binding van de gemeentebesturen is teer zwak. Dit houdt verband met het feit dat de gemeentebesturen slechts tehoorvoetend bevoegdheden die zij be- ptten prijs geven en angstvallig tegen nige aantasting en beperking van hun lutonomie menen te moeten waken. Een kenmerkend artikel in dit opzicht van te gesloten regeling is dan ook dat de igen bevoegdheden van de gemeentebe- luren „onverlet” blijven. Toch kan de fcgeling als eerste aanzet van een sa menwerking op ruime schaal ongetwij- bld goede vruchten afwerpen. De laat je jaren hebben sterk wijziging ge pacht in de opvattingen op dit gebied, te noodzaak van samenwerking op al- frlei terreine-n wint steeds meer veld, [e praktijk zal naar het zich laat aan pen meer inhoud aan de regeling kun- ten geven dan zij bij letterlijke opvat- ng van de tekst heeft. Men zou de re eling kunnen zien als een gewestvor- ling in embryonaal stadium. 12 mei 1970 is het 150 jaar geleden, dat Florence Nightingale de pionier ster van de verpleging -geboren werd. Dit was voor de Commissie Voorlich ting en Publiciteit, uitgaande van de Federatie, aanleiding om het motto voor dit jaar daarbij aan te sluiten. Dit motto werd gekozen, omdat het op 12 mei 1970 honderdvijftig jaar gele den is, dat Florence Nightingale werd geboren. Haar visie op de „verpleegkun de” kunnen wij het beste weergeven met haar eigen woorden: „Ziekenverpleging is een kunst, die een even grote overgave en even serieuze voorbereiding eist als het werk van een schilder of beeldhouwer. Immers, wat betekent werken aan een dood stuk lin nen of een koud stuk marmer, in verge lijking met het levende lichaam de tempel van de geest? Ziekenverpleging is één van de fraai ste kunsten, zo niet de schoonste aller kunsten!” Aan haar werk is het te danken, dat de verzorging van patiënten in onze tijd wordt toevertrouwd aan vrouwen en mannen die daartoe een geëigende op leiding ontvangen. Wanneer men zich wil bezinnen op de ze 150 jaar ontwikkeling van de ver pleegkunde, is het alleen stilstaan bij het werk van Florence Nightingale hoe belangrijk en boeiend ook te be perkt. Ook Nederland kent pioniersters op het gebied van de verpleegkunde, wij hoeven slechts te denken aan Anna Reynvaan, Aafke Geziena van Hulst en soe elk dit birikke kinne as hy mar büthüsromte hat. Mar dér stekt de kom misje in stokje foar, hwant in oare bi- paling seat, dat de boer minstens ientrêd- de part fan it foer üt eigen bidriuw hel- je moat. Buorkje sünder lan of mei in bytsje, sil dus net fan de subsydzje profiteare kinne. Fanselssprekkend bliuwt it wol frij om it to dwaen, mar dan sünder EEG stipe. De kommisje hat ek tige oandacht foar de boeren, dy’t gjin kans hawwe op sa’n minimum-bidriuwsomset. Hja wol dy hel- pe om hwat oars to wurden. Dat jildt binammen foar de jongeren ünder de 55 jier. Dy sille gelegenheit krije om in oar fak to learen mei tydlike stipe. De alderen wolle hja saneare mei de ta- kenning fan in talage fan 3600 goune yn it jier as fêst bidrach en dêrby in oar bidrach yn forhalding ta it lan, dat hja brükten. As de eigen regearing dan soargje kin foar oar wurk net al to fier fan hüs, dan sille lüel hwat lyt se boerkes de stap gauwer nimme kin ne. In trêdde punt is de biperking fan it lanbouareael, dus minder boerelan. Dit wol men sykje yn in forbod fan fierdere üntginningen en subsydzje oan ynstans- jes, dy’t lan ta bosk meitsje wolle, bi nammen mei it each op de rekreaesje. It is dus mar goed dat it greatste diel fan de Sudersé al safier klear is, hwant in fierdere ynpoldering bygelyks fan it Wad tusken Fryslan en Grins en de ei- lannen hat yn de earste jierren gjin kans mear. De fleisproduksje en de premy’s foar öfset fan melkekij sille trochset waar in die zin dat grotere gemeenten worden gevormd een middel dat ook door de Raad voor de ruimtelijke ordening is be pleit en anderzijds door binnenge meentelijke decentralisatie. Hierdoor kunnen de burgers in sterkere mate dan thans het geval is door het instellen van i territoriale en functionele commissies I bij het bestuur worden betrokken. Men J kan zich daarbij het instellen van „dorps, raden” van kleine omvang voorstellen, die ten aanzien van bepaalde aangele genheden in hun dorp besturende be voegdheid verkrijgen. Daarbij kan wor den aangetekend, dat inwoners van ge meenten met verschillende dorpen een sterke band met him eigen dorp heb ben, maar soms nauwelijks een band met hun gemeente. Het ligt voor de hand dat a)s in de hier aangegeven richting een oplossing wordt gezocht, er voor de vervulling van be paalde taken toch nog aanleiding zal 1 bestaan tot samenwerking tussen de ge vormde grote gemeenten. wil introduceren. Het is gewenst zich daarbij in de eerste plaats te realise ren wat bestuurlijk de gevolgen zullen zijn als voor een gebied als Zuidwest Friesland met een groot aantal gemeen ten, tot de gewestvorming wordt over gegaan. Er komt dan, hoe men het ook keert of wendt een vierde bestuurslaag tussen gemeente en provincie. Het be stuur wordt hierdoor minder overzlch- telijk, de oplossing van verschillende vraagstukken zal worden vertraagd door dat meer organen moeten worden in geschakeld, de invloed der bevolking zal op het bestuur eerder af- dan toene men en er moet met een afnemen van de openbaarheid rekening worden gehou den. Gaan wij nu eens na van welke aard de problemen zijn in gebieden als de onderhavige. Zij blijken dan geheel an ders te zijn dan die, welke de grote be- volkingsagglomeraties In de richting van de gewestvorming dreven. Het we zenlijke probleem in gebieden als het on ze is dat de lokale bestuursorganisatie niet aangepast is aan de eisen van de ze tijd en geen gelijke tred heeft ge houden met de ontwikkeling op maat schappelijk, economisch en technisch ge bied. De lokale bestuursorganisatie waar, mee wij nog altijd werken dateert deels uit de middeleeuwen, toen toevallige factoren de grenzen van een plaatse lijke gemeenschap hebben afgebakend en deels, laten we zeggen uit de jaren na de Napoleontische tijd. Het behoeft geen betoog dat deze grenzen moeilijk de grondslag kunnen vormen van een doeltreffend en efficiënt werkend lokaal bestuur, in 1970. Zij passen niet meer bij het huidige tijdperk. Kort samengevat kunnen de problemen waarbij wij bij het plaatselijk bestuur worden geconfronteerd als volgt wor den samengevat: le. De taak der gemeente is op allerlei gebied in sterke mate uitgebreid. De eisen die aan een goed piaatseiijk be stuur worden gesteld worden steeds ho ger. Het verlangen van de in verschil lende gemeenten wanende burgers naar een uniforme behoeftenvoorziening neemt toe. Gemeenten van kleine om vang en daar bij ook Sneek met zijn 26.000 inwonbrs gerekend kunnen wat hun bestuurlijk en ambtelijk appa raat en ook wat betreft de mogelijk heid om over technische hulpmiddelen bij de verschillende diensten te beschik ken niet voldoen aan de eisen die de huidige tijd stelt. 2e. De ervaring leert dat bij de burgers het verlangen leeft niet alleen indi rect door middel van hun politieke ver tegenwoordigers maar ook recht, streaks inspraak in het gemeentelijk be stuur te hebben. Dit streven verdient te worden aangewakkerd omdat een toe nemende belangstelling van de burgerij in het plaatselijk bestuur moet worden toegejuicht. Nog altijd bevat de uit spraak van Thorbecke Een goed staatsburgerschap begint bij een goed plaatselijk burgerschap een kern van waarheid. Hiermede zijn in het kort de problemen geschetst die ten aanzien van de loka le bestuursorganisatie moeten worden opgelost. Gewestvorming geeft die op lossing niet. Zij zal moeten worden ge zocht in tweeërlei richting. Enerzijds in een wijziging van de gemeentegrenzen WW

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1970 | | pagina 1