Het stadhuis
kunstgalerij
weer
Gate SKroap
1 '4
Oude en nieuwe schilders
presenteren zich
m
van
Fan de Martinyloer
Weekagenda
12 t.e.m. 18 juli
1970
Visakte wordt
duurder
Geslaagd
Vrouw gewond na
botsing in Bolsward
llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND
109e JAARGANG No. 55
DINSDAG 14 JULI 1970
Wymbritseradeel.
5»
(foto L. Spijksma)
Hwat hat
Trappenhuis
üs hjoed to sizzen
Rembrandt
Overloop
De jaarlijkse vlootshow in Makkum
trok zaterdagmiddag weer veel toe
schouwers en opvarenden. Op de foto
vaart een deel van de vissersschepen
de haven uit.
Advertentieprijs: 17 ct. per mm
Ingez. mededelingen dubbel tarief
Contractprijs op aanvraag
De minsken miene it goed mei el*
koar, dat blykt op njjjiersmoarn it
aldermeast.
Abonnementsprijs f 4.40 p. kwartaal
(bij vooruitbetaling)
Giro 887926
DER MOAT MEN JIN
OP FORGAPJE
ryske produkten nedich hat, dy’t wy
hjir tofolle hawwe en sjocht deryn grea-
te mooglikheden. Hjirby is faeks min
der bikend dat Ingelan in hiel oar sy
steem opboud hat as de EEG-lannen.
Hja geane der üt fan de prizen op de
frije merk, dus de wraldmerk, en dy
lizze in stik leger as yn de EEG. Fan-
sels de boeren kinne ek yn Ingelan net
foar dy prizen buorkje, mar dat wurdt
goed makke troch oanfoljende subsyd-
zjes. Dat bringt lykwols mei dat de mins
ken har waren folie goedkeaper krije as
hjirre en dat is de wichtichste reden,
dat de oansluting by de EEG yn Inge-
lan Onder it gewoane folk net popu
lair is. Foar it lan yn syn gehiel mei
it dan fortuten dwaen, foar de man-
nichte bitsjut it hegere prizen foar din
gen, dy’t hja alle dagen brüke moatte.
De lieders üt Ingelan hoopje, dat de EEG
tige soepel wêze sil en yn in oergongs-
tiid stikje foar bytsje dizze priisforhe-
gingen tapasse sil mar üt Frankryk kom
me hiel oare lüden. Dêr seit men: goed,
litte de Ingelsen meidwaen, mar dan op
deselde kondysjes as wy. En algemien
wurdt forwachte, dat de Fransen tige
stiif op har stik stean sille. Dêr sit jit
in oare kant oan de kwestje. De mien-
skiplike finansiering fan de mienskip
komt Ingelan neffens de skael, dy’t op it
heden troch de seis lannen brükt wurdt,
op in heech bidrach to stean. Hja moat
te meidrage yn de kosten fan alles,
hwat der yn de mienskip dien wurdt.
Nou is de lanbou yn Ingelan mar in
bysaek; net mear as 3 oant 4 persint
Verschijnt
DINSDAGS en VRIJDAGS
Uitg. A. J. OSINGA n.v., Bolsward
Administratie- en Redactie-adres:
Marktstraat 13
Tal. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335
(05157)
Binnenkort zullen de ministers van land
bouw en visserij en van financiën een
wetsontwerp indienen dat beoogt de re
cognitie voor de grote visakten de ver
hogen tot f 20 voor de kleine visakte
tot f 4 en voor het kustvisserijconsent
tot f2.
Voor wat betreft jachtakten zal het ver
schuldigde zegelrecht worden omgezet in
een recognitie, die voorts aan de se
dert de jaren vijftig gestegen kosten van
administratie zal worden aangepast.
Bolswards Nieuwsblad
hij links onder een omgevallen dorre
boom als stoffering van het landschap
gebracht, zoals De Momper (de vroegste
schilder van deze expositie) het op het
paneel er naast ook links beneden doet.
We zullen het maar houden op een mo
deverschijnsel.
Dit is natuurlijk nog maar een deel van
de expositie. Een andere keer iets over
wat er te zien valt in de Vierschaar, de
raadzaal en over de meer moderne kunst
in het nieuwe gedeelte van het gebouw.
Wij adviseren u dit niet af te wachten,
maar reeds een oriënterend bezoek aan
de tentoonstelling te brengen. U raakt
in een keer toch niet uitgekeken.
Al heeft het moeite gekost, het is dan toch maar weer gelukt te Bolsward een
tentoonstelling te herbergen (tot 15 augustus) die representatief mag worden
genoemd. En dat wel naar twee kanten. In het oude gedeelte van het historische
raadhuis (1614-1617) vindt u een keurcollectie zeventiende eeuwse meesters, in
het nieuwe gedeelte de modernen van de 20ste eeuw, modernen uit eigen kring
nog wel. Er zijn reeds veel bezoekers geweest. De 1000ste van hen dhr Stauterer
uit Harderwijk kreeg een aandenken. Nu is de 2000ste in zicht. Misschien is u het,
als u zich met haast derwaarts spoedt.
Greate dingen jowe lang foar de tiid
al har skaed en allinnich it feit, dat
er oer tocht en oer praten wurdt hat
al in bipaelde ynfloed. Sa is 't ek diz-
kear wer, nou’t Ingelan mei lerlén, Dene
marken en Noarwegen har oanfrage foar
tatreding ta de EEG dien ha. It liket
er op dat Frankryk ek meiwurkje wol
en optimisten miene, dat yn de kom-
mende twa jier de saek wol foarinoar
wêze sil. Men wiist dan op de wol-
komme gast: Ingelan, dat safolle agta-
Het is misschien het meest, logisch met
een naar de burgemeesterskamer te gaan
Op de „overloop” ontmoeten we echter
eerst nog een drietal stukken die qua
stijl geheel bijelkaar passen. Ze hebben
alle drie iets met architektuur te maken.
Het paneel links van de deur naar de
burgemeesterskamer waar we direkt op
toelopen, is in bruikleen gegeven door
het Stedelijk v. Abbe-museum te Eind
hoven, waar een groot deel van deze
expositie eerst is gehuisvest geweest.
Het is van J. Berkheyde (1638-1698)
en stelt een straatgezicht in Keulen voor.
Net toen we dit schilderij wat nader gin
gen beschouwen, riep een verbaasde be
zoeker uit „Dat je zoiets hier nu in
Bolsward moet vinden!” Het was de heer
F. J. Janssen uit Waalre bij Eindhoven,
die het Van Abbe-museum, dat door
gaans zeer modern werk exposeert, wel
goed kende, maar dit schilderij - „toch
veel mooier”, zei hü - er nog nooit had
ontdekt. Zo zie je maar weer! Het is
een typisch straattafereel van die da-
wurket deryn. Mar har totale bifolking
is wol great en dêrneffens sille hja bi-
telje moatte. Foar in great diel dus foar
oaren. Al wer in tige lêstige saek, dy’t
sa mar net oplost wurdt. As trêdde bi-
swier komt dan derby, dat oant nou ta
Ingelan syn büter en tsiis kriget üt
Nij-Sélan en Australië. Dizze lannen
binne alhiel op Ingelan oanwiisd. Nij-
Sélan syn eksport fan büter giet foar
90 persint nei Ingelan en fan syn tsiis
80 persint. Foar Australië binne dy per-
sintaezjes 83 en 43. Dizze leveransjes
binne fêstlein yn kontrakten oer in oan-
tal jierren, sa langsit Ingelan der dus
oan fêst, mar ek as .dy tiid om is, mei
men net forwachtsje, dat de knip foar
harren nou op ’e doar komt. Dy lan
nen hawwe lange jierren mei Ingelan
forboun west en alhiel op dizze eksport
ynsteld. Hja sille dan ek al har yn
floed brüke om har ófsetgebiet to hal-
den en hawwe dêrby de sympathy fan
de Ingelse bifolking.
De oare trije lannen mei folie minder
minsken en mei folie mear lanbou sille
foar de ófset üt de EEG net folie op-
smite, alteast net op agrarysk gebiet.
Fan lerlan en Denemarken is it krekt
oarsom, dy binne ek op agraryske ek
sport oanwiisd. Dat wurde foar üs yn
de mienskip gjin klanten mar konkur-
rinten. Dat binne se nou ek, mar foar
lege prizen.
Yn it EEG-forbén lykwols sille hja ek
üs prizen meitsje en it is wer in fraech,
hoefolle ynfloed dat op har produksje
ha sil. Sa is bikend, dat yn Denemar-
de op één na oudste posthume exposant
Het hangt boven de „bedstee”, helaas
wat hoog om er volop van te kunnen
genieten. Achter het bureau van de bur
gemeester vinden we een goed geschil
derd boslandschap met rivier van J. v.
Ruynsdael (1620-1682) met alle kenmer
ken van deze schilder, die we in deze
kolommen wel eens eerder bespraken.
Aan de overzijde, waar normaal het
grote schilderstuk hangt vinden we in
grote harmonie als een goed geheel een
viertal landschappen, nl. van J. Both
(1618-1652), J. de Momper (1564-1635),
F. de Hulst (1610-1661) en een anoniem
schilderij uit de school van Ruysdael met
een watermolen (dit hier in tegenstel
ling tot windmolen). De overeenkomst
is treffend, zowel in kompositie, afme-
t ng en kleurmenging. Toch zijn er ook
duidelijke verschillen. Het meest blij zijn
we in deze rij schilderijen met het pa
neel van Jan Both. Hij was ’n Italianise
rend schilder. Hem kennen is hem her
kennen. Al jong trok hij als Utrechtenaar
naar Italië, waar hij lid werd van de
schildersbent „De Bentveughels”. Hij
moet ontzaggelijk veel hebben vastge
legd aan schetsen en aantekeningen. Zijn
schilderijen ontstonden echter op het
atelier, terug in Nederland. Het zijn de
typisch Italiaanse landschappen met ruï
nes, rotspartijen, heuvelachtige land
schappen, gestoffeerd met ossenkanen,
rustende reizigers enz. Wat opvalt bij
Both is de minutieuze wijze waarop hij
zijn licht en schaduwpartijen verwerkt in
boomstammen en zelfs op de kleren van
de meest erg klein gehouden figuren.
Klein gehouden om destemeer het land
schap te laten uitkomen. Kenmerkend
is ook zjjn schaars gebruik van helle
kleuren. Vrijwel altijd zijn de kleuren
van Both variaties op bruinen en grijzen
met hier en daar wat steenrood bijv, in
de kleren van zijn figuranten. Wie en
kele jaren geleden een kwartaal lang
genoten heeft van een fraaie reproduk-
tie op een spaarbankkalender (ook een
Italiaans landschap met rustende reizi
gers van Both) moet niet nalaten hier
deze echte Both te gaan zien. Het is
verre van ons Both te betichten van
plagiaat, maar opvallend is het wel dat
wardse amateurs. Aankopen in over
leg met de exposanten.
Voor informatie over aanvangstijden
van kerkdiensten, raadplege men het
PRIK-boekje.
Workum: Tentoonstelling in het stad
huis van 4 t.m. 31 juli 1970 Schilde
rijen en tekeningen van Joop Huisman.
Geopend op werkdagen van 8.3012.30
uur en 13.3017.30 uur. Vrijdags ook
van 19.00—21.00 uur.
Aankopen in overleg met de schilder
(tel. 05170-2957).
Graag willen wij uw gids even zijn op
de twee tentoonstellingen die momenteel
in het Bolswardse raadhuis worden ge
houden, exposities waarover we trouwens
reeds eerder schreven. Het wordt dit
maal geen zware verhandeling, maar we
lopen gewoon even de schilderijengalerij
met u rond.
Deze begint reeds beneden in de hal.
Een goede gedachte meteen al de talrijke
bezoekers van de sekretarie en het stad
huis er op deze wijze aan te herinneren,
dat er momenteel weer een zomerten-
toonstelling wordt gehouden. Maar daar
mee is dan ook alles gezegd, want de
entourage is ver beneden de maat. Wij
bedoelen niet zozeer het gezelschap van
het nu eerimaal noodzakelijke brandblus-
apparaat en het half achter een doek
weggewerkte verzetsmonumentje, maar
het feit dat men in de tot expositie-
i ruimte gebombardeerde hal doodleuk
I verschillende scheeuwerige, zo niet een
schreeuwlelijke affiches heeft opgehan
gen zo in de trant van „Op bezoek bij de
PTT”, „Trim u fit”, Zomerprogramma
1 Makkum”, „Laat niet als dank” en „Va-
kantieverkenningstochten in de ZWH”.
Op zich zelf allemaal goede dingen, ech
ter liggende in de reklame- en komsump-
tieve sfeer, die hier niet passen en ook
elders wel een plaatsje konden vinden.
Nu hangen de 17e eeuwse schilderijen er
I wat verloren en onwenning bij. Ons ad
vies: haal dit spul onmiddellijk van de
deuren, ramen en muren en u zult zien,
hoeveel beter de schilderijen uitkomen.
En dat verdienen ze, want ze zijn typisch
voor hun tijd en de moeite van het be
kijken echt wel waard.
Centraal hangt daar de „Dorpskermis”
van C. Dussart (1600-1656) een groot
spektakelstuk met alles er op en er aan:
spelen, vrijen, zuipen, smullen, roken,
musiceren, dansen en dat in een omlijs
ting van spelende kinderen en de blijk
baar onmisbare hondjes, om maar niet te
spreken van de kermisattrakties op zich.
De donkere voorgrond en de diagonaals-
gewfjze opbouw zijn al even typisch als
de opbollende lucht en het kleurengam
ma van bruinen, okers en groenen. Het
tweede schilderij dat hier hangt is van
bescheidener afmeting. Het is het be
kende „Stilleven met oesters” van J.
Jzn. van de Velde. Het heeft zjjn naam
ontleend aan de niet overvloedig op dit
soort schilderijen voorkomende zeeban
ket. Voor de gewone bezoeker zou het
beter „Stilleven met citroen” of „Stil
leven met glaswerk” kunnen heten, ware
het niet, dat deze attributen op vrijwel
alle stillevens in dit genre voorkomen.
Het is wel geen Heda, dit stuk, maar zo-
j wel technisch als qua kompositie zeer
knap gespeeld. Ook hier de diagonaal,
geaccentueerd door de perspektief van
MAKKUM. De heer C. D. Tijmstra te
Makkum slaagde te Amsterdam bij
V.E.V. voor verkoper-electro-artikelen.
Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en
gen. Er staan wat mensen bij een put,
er wordt midden op straat zo maar wat
groentemarkt gehouden. Verkeer is er
niet. Een toonbeeld van rust. Hoe ge
noeglijk rolde destijds het leven heen.
En kom nu eens in datzelfde Keulen!
Als tegenhanger vinden we aan de an
dere kant van de deur, een archltektuur-
stuk van O. van Delen (1605-1671). Tus
sen twee haakjes, de schilder was dus
een jongetje van 12 jaar toen het stad
huis, waarin nu zjjn werk hangt werd
voltooid. Het is een doorkijkje met door
kijkjes, grotendeels een buitengebeuren.
Helemaal op fantasie zal het wel niet
berusten. Het was de bouwstijl van die
dagen voor de gefortuneerde arrive’s,
hoewel meer in het zuiden dan in het
nuchtere noorden. Zo doet dit schilderij
bijv, wel denken aan het Rubenshuis in
Antwerpen, waar men nog heden ten
dage „life” kan bewonderen wat hier met
verf is gepenseeld.
De derde van deze klaverdrie is hier
tegenover het kerkinterieur van E. de
Witte (1618-1692). Naast de kunstwaar
de hebben schilderijen als deze ook een
sterke kultuurhistorische betekenis. We
we leren er uit - wat we ook uit andere
bron kunnen weten - dat de kerkgebou
wen destijds meer waren dan de plaats
van de godsdienst (uit) oefening. De kerk
fungeerde door de week ook als ont
moetingsplaats. Men kon er gewoon
doorheen lopen met hond en al. Trou
wens wie herinnert zich uit de overleve
ring niet de „hounegiseler” Behalve
het gemoedelijke tafereeltje op de be
gane grond, zien we hoog tegen het ge
welf ook nog iemand bezig de kerk te
witten of op te schonen. Het werd ge
maakt in dezelfde tijd dat burgemeester
Jacob Gysberts en de zijnen trots een
gedenksteen lieten inmetselen in onze
aloude Martini met de mededeling dat
deze kerk door hem was „verbeterd
ende gewit” Volgens de begrippen van
deze dagen had men beter kunnen zeg
gen „geschonden en overgekalkt”, omdat
men uit pure geloofsijver alles wat aan
schilderingen was aangebracht met de
mantel der witkwast bedekte.
In de burgemeesterskamer hangt een
der topstukken van deze tentoonstelling,
een echte en onvervalste Rembrandt.
Rembrandt van Rijn (1606-1669) was ’n
tijdgenoot van Gysbert Japicx (1603-'66)
en het is niet eens ondenkbaar dat zij
elkaar gekend en ontmoet hebben, al zijn
er geen bewijzen voor. Via Margaretha
de Heer, zijn nicht had Gysbert - hoewel
woordkunstenaar en geen schilder - con
necties met*de kunstenaarsclan uit Leeu
warden, waar eens Rembrandts vrouw
Saskia woonde en waar vandaan Rem
brandt leerlingen en navolgers trok. Erg
jammer, dat door een regiefout, de aan
dacht van Rembrandts „Oude man met
baard” wordt afgeleid door het zilveren
stadhuis, de voetbalwisselprijs waarom
reeds lang niet meer wordt gestreden
en die als een curiositeit wel enige aan
dacht mag hebben, maar niet hier op
deze plaats. Ook hier zagen we, dat
bezoekers bij het betreden van deze zaal
(het is meer een zaal dan een kamer!)
direkt vol bewondering bogen over het
zilveren stadhuis om dan Rembrandt
geen blik te gunnen.
Er is trouwens wel meer moois te zien
in dit vertrekje, bijv, het „Dierenpara
dijs” van R. Szn. Saverij (1576-1639)
de tafelrand. Wel is het paneel wat don
ker, niet onmogelijk, dat diverse vernis
lagen hier parten spelen, hoewel het uit
het donker laten opflitsen van licht-
reflexen op glaswerk enz. wel erg eigen
zijn aan de schilderkunst van de gouden
eeuw.
Met deze twee schilderijen zijn meteen
twee rake facetten aangegeven van de
veelzijdige en vaak verrassende kon-
frontatie met de 17e eeuwers. Geduren
de een half uur hebben we de binnen
komende bezoekers van het stadhuis en
de expositie hier bespied. Niemand, maar
dan ook werkelijk niemand schonk ook
maar enige aandacht aan deze stukken.
Door het bos van affiches, prenten en
muuradvertenties zag men de bomen niet
meer. Een reden te meer de omgeving
hier wat soberder en meer sprekend te
maken. Wij moeten het huis der expositie
niet maken tot een huis van VVV-infor-
matie. Het is hier of-of en niet en-en.
Vele bezoekers zullen - weggezakt in het
vele milimeters diepe pluche - op of bo
ven aan de trap ook even blijven stil
staan. De hier meer besproken glas in
lood-ramen z(jn steeds weer een lust voor
het oog. Een paar uit het eigen (leen-)
bezit stammende stukken heeft men hier
laten hangen, helaas onvoorzien van ’n
naamkaartje of nadere aanduidingen.
Wat ons betreft had men deze stukken
(portretten) gerust in de expositie kun
nen invoegen, ook al dateren ze ken
nelijk uit iets later tijd.
14 juli, Bolsward: Orgelconcert in de
Martinikerk door A. Heiller uit Wenen.
Aanvang 20.00 uur.
14 juli, Workum: Opening Lunapark
20.00 uur mars Crescendo en drumband
door Workum.
15 juli, Workum: 10.00 uur start single-
handed zeilwedstrijd. 13.00 uur jeugd-
voetbalwedstrijden, buurtverenigingen.
Rondvaart over de Friese meren. Ver
trek 9.30 uur, aank. 17.30 uur bij de Be-
ginebrug, kaartverkoop VVV-kant. Merk
4, vanaf 9.00 uur, tel. 05151-300. Volw.
f4,50, kinderen f2,50.
15 juli, Makkum: Filmvoorstelling in de
kantine van het recreatie-oord „De Hol
le Poarte”. ,,’t Zit in de lucht” met
George Formby. Aanv. 20.00 uur.
16 juli, Makkum: Waardexcursie naar
de N. Makkumerwaard.
16 juli, Heeg: Rondvaart over de Frie
se meren. Volw. f 5,50 en beneden 10
jaar f 3,50. Kaartverkoop vanaf 9.30
uur bij WV-kant. te Heeg.
16 juli, Workum: 14.00 uur kanovaren
op de Dolte.
16.00 uur: roeiwedstrijden op de Dolte.
20.00 uur: Mountieshow in De Klamea-
re.
17 juli, Workum: 10.00 uur vliegerwed
strijd. 20.30 uur: Rob Hoeke in De Kla-
meare.
17 juli, Makkum: Draaiorgelconcerten
van het draaiorgel Ramona” tussen 7
en 9 uur ’s avonds bij het Waagge
bouw.
17 juli. Makkum: dansavond m.m.v.
„The Frisians” in de feesttent op het
kaatsland. Aanv. 20.00 uur. Vrij entree.
Kermis.
18 juli, Makkum: Kaatswedstrijd le kl.
Uitgenodigde spelers. Aanv. 1 uur op
het kaatsland. Kermis, ’s Avonds dan
sen in de feesttent op het kaatsland
m.m.v. „Prévent” uit Zaandam.
18 juli, Workum: 14.00 uur fietswed-
strijd. 19.00 uur ringrijden met Friese
sjezen.
18 juli, Workum: Bar-dancing Noard
184, gebouw „St. Jozeph", aanvang 8.00
uur.
Rondvaart over de Friese meren, ver
trek 1.30 uur, aankomst 17.30 uur bij de
Beginebrug, kaartverkoop VVV-kantoor,
Merk 4. vanaf 1 uur, tel. 05151-300.
volw. f 3,25, kinderen f 1,75.
Makkum: Natuurhistorisch museum.
Tentoonstelling Middenstraat 7 te Mak
kum. „Het vogelleven op de Makkumer
Waard”. Geopend van 9—12 uur en
van 19 uur. Toegangsprijs f 1,p.p.,
kinderen f 0,50. Groepen hebben reduc
tie tot eind september.
Bolsward: Zomertentoonstelling in het
stadhuis „Facetten uit de 17e eeuwse
schilderkunst”, geopend van 9.0017.00
uur en van 19.0021.00 uur. Zaterdag
avond en zondags gesloten. Toegangs
prijs f 0,75 p.p. Zelfde tijd en plaats
(gratis) tentoonstelling 20e eeuwse Bols-
ken de boeren minder kij hélde, omt
it net üt kin. De melkerij giet efterüt.
Mar as de prizen better wurde, hoe komt
it dan?
Wy ha sjoen, hwat der earder yn it
EEG-forban bard is. Doe’t it bigoun,
wiene wy in stik foar mei üs lén- en
tünbou, mar de oaren hawwe sa hurd
mooglik skrept om dy efterstan yn to
heljen, faeks mei help fan de regea-
ringen. En wy ünderfine nou dat üs
aeijen en fruit de dupe wurde fan dizze
hurddraverij en dat de molke, de weet
en de süker allinnich mei kunstmiddels
en in bulte jild op dit peil halden wur
de kinne.
Wol dit nou sizze, dat de oansluting mei
de fjouwer nije kandidaten net troch-
gean moat? Perfoarst net! It moat al
trochgean as it oan üs leit, it kin der
better fan wurde. Mar yn it foarste plak
leau ik dat it noch jierren duorje sil
foar’t de lju it iens wurde sille.
Yn it twadde plak sille dan de oer-
gongsmaetregels komme, dy’t de nije
lannen yn steat stelle sille om harren
by de nije situaesje oan to passen en
as léste mar net it minste, sille de lju
dêrre wol like goed har bést dwaen as
wy hjirre om der net minder fan to
wurden. Hwat er dan op den dür oan
winst oerbliuwt, is meinommen, mar it
soe neffens my in greate desillüzje wur
de as men miene soe, dat üs swlerrlch-
heden dertroch oplost wurde. Hja kin
ne der faeks efkes fan profiteare, mar
men moat jin der net op forgapje!
Tj.. de J.
Mevr. M. Wynia (60) uit Bolsward
raakte vrijdagavond omstreeks half acht
gewond toen zij op de Marktstraat werd
aangereden door een fietser, K. K. uit
Bolsward. Mevrouw W. kwam hierdoor
ten val, waarna zij vermoedelijk ook
nog door een personenauto, bestuurd
door J. K. uit Wolsum werd overreden.
Het ongeval ontstond toen de vrouw plot
seling de weg opliep en tegen de fiet
ser botste. Beiden kwamen te vallen Van
de kant van het stadhuis naderde de
auto. De bestuurder kon de fiets niet
ontwijken en vermoedelijk heeft de au
to ook de vrouw geraakt. De ander bleef
ongedeerd. De fiets was totaal vernield.
Met ernstige verwondingen is mevrouw
W. naar het St. Antoniuszlekenhuis te
Sneek overgebracht. Getuigen van deze
aanrijding worden verzocht zich te mel
den bij de rijkspolitie te Bolsward, te
lefoon 05157-2644.
i.