grote verscheidenheid op ien Bolswards tentoonstelling 4 winter gezichten, interieurs en Stillevens, landschappen, portretten, genrestukken 11 Vrouw van dierenarts uit Workum Feest week Workum Fan de Marlinytoer De Hounsdagen STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND verongelukt - - 2 K SWt Ji - jW 109ft JAARGANG No. 57 >jd>AG 21 Wymbritseradeelf W (cliché Friesch Dagblad) Kinderen Greate Pier: J.S. om FOAR IT BLOK! Tj. de J. Abonnementsprijs f 4.40 p. kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Advertentieprijs: 17 ct. per mm Ingez. mededelingen dubbel tarief Contractprijs op aanvraag De man met de muizenkooi, het „vlag- geschip” van de tentoonstelling. Het is een ietwat ongebruikelijke compositie van Jan Steen. De auto en caravan van de heer v. d. Zee zijn totaal vernield. De begrafenis van het slachtoffer vindt plaats a.s. vrij dag, na een rouwdienst in de Ned. Herv. kerk te Workum. dat het korps weinig tijd kreeg en slechts een 4-tal marsen ten gehore kon bren gen. Aan het slot werd nog, onder de uit reiking der prijzen, het Frysk Folksliet gespeeld, waarna alle 17 deelnemers, met voorop de prijswinnaars een ere- ronde maakten. Aanvang was 7 uur en het was om bij na 9 uur afgelopen. Een deel van het publiek spoedde zich toen nog naar de kermis. Faeks bin hja binijd Soms hwat oerstjür Wy kinne as Friezen Der aerdich goed oer. In loft as in brij-wein Mei koppen deryn. En tsjin dy loften Strieljende sinneskyn. Dochs is sa'n driging Faeks wol om neat En dat it swier waer Op syn wei, him wer keart. Lit üs mar hoopje It libben is goed Fan hwat net is Hoeft men net yn ’e noed. Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitg. A. J. OSINGA n.v., Bol sward Administratie- en Redactle-adres: Marktstraat 13 Tel. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) Der wiene se dan It bigjin wie der al. Hwant de hounsdagen Dy komme oeral. tijen, die tegelijk aan een fraaie compo sitie meehelpen, de prachtige kleuren en de interessante afwisseling van zonnig- heid en somberte. Ook de met bijna zonder middelen, wel met behulp van een nader komend mannetje, gesugge reerde diepte. Tenslotte is er nog het voorjaar in lucht en land, dat met moeite de winter grauwheid aan het verdrijven is. Zo ty peert de heer Kools in de Leeuwarder Courant, van wie we dit cliché in bruik leen kregen, in rake woorden dit schil derij. Bisjoch dan de hounsdagen Ek blier eltse dei Faeks kom wy der aenstonds Hielhüds foar wei. Dalen we het trapje of, dan zien we links tegen de overloop een drietal schil- erijen, die qua onderwerp bijzonder goed harmoniëren. Toen we wel eens pleitten voor het inrichten van een ten- toonstelling „Het kind in de kunst”, kre gen we de tegenwerping, dat het kind zo weinig als kind zou zijn afgebeeld. Hier vinden we er een komplete klaver drie. De rij wordt geopend door Jan Miense Molenaer (16101668), die een goedgeslaagde compositie maakte van spelende kinderen. Natuurlijk zijn ze naar de mode van die tijd gekleed als „grote mensen in het klein”, maar in hun gedragingen zijn ze toch echt kin- derlijk. Eentje probeert serieus viool te spelen. Zijn broertjes (of makkers) drij ven daar de spot wat mee door op een omgekeerde koperen pot muziek te gaan maken of door ’n tang te hanteren. Kwa litatief achten we dit schilderij iets be ter dan het interieur met moeder en kinderen van Q. Gzn. Brekelenkam (16201668), tien jaar jonger dan Mo- Het kleine schilderijtje er naast valt wat uit de toon. Het is ook van veel la ter datum en hoort niet bij de eigenlij ke tentoonstelling. Het is n.l. Bolswards bezit en men heeft het gewoon laten hangen. Toch heeft de inrichter van de tentoonstelling het kijkend publiek hier mee wel een plezier gedaan. Het stelt n.l. de vierschaar voor, n.l. de ruimte waarin het hangt. Het interieur is her kenbaar, al leest u ook de verbouwin gen af. Het stelt het moment voor waar op de schutters rusten, nadat zij in 1848 het aardappeloproer te Bolsward hebben bedwongen onder leiding van burgemeester Haitsma-Mulier. lenaer, maar in hetzelfde jaar overle den. Zijn figuren zijn minder opgeno men in het vlak, staan er wat losjes in. Overigens: Wat een vertelling ook hier: het jasje moest door de moeder worden hersteld. Waarom? Uit armoede ver sleten, ondeugend geweest? U kunt uw fantasie de vrije loop geven. Nog meer is dat het geval met de Regelaars voor de herberg (helaas) een copie naar A. van Ostade. Er staan n.l. veel meer op dan de kegelaars, n.l. drinkebroers, de waardin in de deur enz. Ook in de de tails ontdekken we telkens wat nieuws: de bosjes vlas aan de muur, de spreeu wenpot, bijenkorven enz. In de hoek zien we vervolgens een van de topstukken van deze expositie, de be kende „Man met muizenkooi” van nie mand minder dan Jan Steen, een stuk, dat we al eens eerder in Bolsward za gen, maar toch altijd de moeite van het kijken weer waard is, al zou het alleen maar zijn om het expressievolle gelaat van de man. Dit is wel echt Jan Steen. Dit is ook het onderwerp, het ietwat bizarre, het verrassende. Veel minder is dit het geval met de wel erg laag geschilderde horizon met het landschap je als stoffering. Hier ontbreekt het traditionele zwart-bonte hondje, dat an ders welhaast onafscheidelijk is, hier zien we evenmin het bonte gewemel van mensen. Wanneer nog eens zou wor den ontdekt, dat slechts de man van Jan Steen in en de achtergrond is over geschilderd, zou ons dat niet verwon deren. Het grote schutterstuk, dat hangt op de plaats, waar normaliter Salomo’s recht spraak is te vinden, is weer eigen Bols wards bezit. Qua tijd past het goed op deze expositie. Het is niet meer zo stijf jes als die van de voorgangers van Cor- nelisz Engelsen. Het elftal schutters van de Clovenirs doelen is evenwel nog geschilderd op de traditionele manier, waarop de een vooral niet meer aan dacht krijgt of groter is geportretteerd dan de andere. Ze kijken ook allemaal min of meer in de ogen van de schil der, zelfs die met de rug naar ons toe zitten. Er is slechts één uitzondering, die meteen dit schilderij een stuk leven diger maakt: de man die en profiel is geschilderd en zijn oog gewoon niet af kan houden vein de schenker (die dit moet eerlijkheidshalve worden gezegd ook werkelijk een kunststukje uit haalt). Aan de overzijde vindt u eerst een vrij groot portret van een vaandrig, dat geschreven wordt aan B. v. d. Helst (16131670). Het is een goed schilde rij, niet zonder de nodige zwier ge schilderd, maar kan qua techniek en de tailwerk toch niet de vergelijking door staan met het overbekende manspor tret van J. C. Verspronck (15971662) dat geschilderd werd in 1641, toen de schilder dus al op (voor die tijd althans) middelbare leeftijd was. Het is een heer met buikje, de welvaart straalt er af. Het derde, wat bescheidener schilderij is weer een portret, nu van de Am sterdamse burgemeester P. Boom Czn., geschilderd door Th. de Keyzer (1596- 1662, jaartallen die u voor de zoveel ste maal laten zien, hoe harmonisch nou ris! Soe der ien timmerbaes wêze, dy’t dat naem? En hwer is de amtner of ünderwizer of boargemaster, dy’t net protesteare soe as syn salaris yn dizze tiid leger wurde soe? De greidboeren sitte meiinoar foar it blok. Foar it swiere blok fan de kon- sekwinsjes fan de EEG. En nou kin de iene of oare foarman yn de lanbou wol sizze, dat wy mear foar de molke ha moatt, mei dat to sizzen foroaret it neat. Hwant yn it foarste plak sille dan regearing en keamer dêrfoar woun wurde moatte en dér liket it net op. Mar seis dan is it in slach yn 'e loft, hwant yn de EEG makket it net de minste kans. En dér wurdt it ütmakke. Dér sitte wy folslein oan boun en eltse maetrigel, dy’t Nederlén nimme soe om de priis to forheegjen, soe daliks blokkeard wurde. Né, de saek sit forgoed foar it blok. Nou kin men wol miene, dat men mei spandoeken en ütstellen om de organi- saesjes to foroarjen de saek oplosse kin, mar dat is net wier. Likemin as it ge- raes en gerop fan de Koekoekmannen eat opsmiten hat, sil ek dizze aksje de saek forbetterje. Ir. Knotnerus, de foar- sitter fan it KNLC hat it dizzer dagen sein en skreaun, dat hoe’t men ek de organisaesjes foroarje see, deselde swier- richheden bliuwe soene. Yn it Lanbou- skip wurdt op düdlike en effisiënte wi- ze alles dien om it mf oglike to birik- ken, hwat men dan mei in oare orga- nisaesje mear birikke kin, is r.iy fol slein in riedsel. Ik haw alle bigryp foar de ftnrêst fan 1 Aldergeloks foar de greidboeren is it waer omslein en kin der nou wer hwat groeije. De droechte duorre ek fiersten to lang en hat mannich boer goed jild koste. Der wiene, dy’t wyks foar in pear- tüzen goune byfuorre ha en dan giet it hurd de forkearde kant üt. Dat de re gearing byspringe soe kin men nei it antwurd fan minister Lardinois wol for- jitte. Dit wie in normael bidriuwsrisi- ko, sei de man en hy hie deryn net al- hiel üngelyk. Dat wol sizze as de pro- duktieprizen ek dit normale bidriuws- risiko goed meitsje kinne, mar dér sit boel yn 'e bulten jeije en kop gek prate is wol it hwer’t dizze swierbiladen forlet fan hat. Alhoewel het zich de eerste 3 dagen ongunstig liet aanzien wat het weer betreft, was het de beide laatste dageri* beter en vrij druk op de kermis. De Kla- meare was op beide feestavonden vol. Ook zijn de overige festiviteiten door gegaan en geslaagd ook. Op de laatste dag (zaterdag) werd 's avonds nog een ringrijderij gehouden, wat altijd veel pu bliek op de been brengt. Uitslag: 1. f 150 plus zilveren zweep: G. Griepsma Joure, na nog een extra ronde te hebben gereden met de heer T. G Folkertsma, Koudum, omdat bei de 39 ringen gestoken hadden. Deze kreeg dus de 2e prijs f 100. De heer H. Bouma uit Idsegahuizum kreeg de 3e prijs f 75 en de heer De Glee uit Ve- gelinsoord de 4e prijs f 50,Vooraf inoest ook deze rijder een extra ronde winnen, daar ook de heer G. Wijbenga uit Roodkerk eenzelfde aantal ringen had verzameld. Er waren in totaal 17 deelnemers aan dit concours. Een en ander werd opgeluisterd door het muziekkorps „Studio” uit Heiden schap, maar de speaker vulde bijna de gehele tijd met zowel interessante als minder belangrijke uiteenzettingen, zo- krekt de oast. Hwant hoe langer hoe mear wurdt düdlik, dat de Nederlénske regearing boun is of boun field troch de bisluten fan de EEG en dat der gjin hoop is, dat hja üt nasjonale motiven dér boppenüt geane. Dit is gjin moal nijs, hwant dêrtroch sitte, mei namme de greidboeren, foar it blok. Yn de EEG sa’t dy op it heden is, wurdt tofolle molke en molkfet produseaerd en dat wol men earst lyk breidzje. Dêrom gjin priisforheging mar earder forleging, sa’t de boeren dit jier al ünderfoun ha. Der is gjin kans op, dat de EEG in oare koerts farre sil. Hja seit eltse kear: minder molkfé, minder boeren, mear lan foar oare doeleinen, greater bidriuwen, moderne bidriuwen, mear fleis en minder molke. Mar de methoa- de, dy’t hja brükt om safier to kommen is yn wezen in kalde sanearing, sa’t dy yn de bloeitiid fan de liberale eko- nomy tapast waerd. Dit wurdt in hurd gelach en it mist net, dat wy op dit gebiet roerige tiden yn ’e mjitte gean. It is net tafallich, dat de léste moan- nen sa sterk pleite is foar aksjekomi- té’s en hurdere oanpak. Jo moatte jo mar ris yntinke, hwat it bitsjut alle dagen yn de krante to lézen, dat dy en dy groep leans- of salarisforheging kri- get dat dit en dat wer djürder wurdt, mar dat jou produkt earder minder as mear opbringe mei. Hoe soe in tim merbaes it oanfiele, as hy mear foar de stien en mear foar it hout en mear foar syn personiel en mear foar de soa- siale lésten bitelje moat, mar hy soe de hüzen foar minder sette moatte Toe olswards Nieuwsblad Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Henrutarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en Rest ons nog een korte bespreking van de Raadzaal, die men of zwijgend be treedt of slechts fluisterend binnenkomt zoals wij telkens weer hebben consta teren. Behalve het fraaie portret dat P. v. d. Hem voor Bolsward maakte van H. M. de Koningin (in recordtijd: de ene avond besloot de raad aan deze Friese schilder te Den Haag opdracht te geven dit portret te vervaardigen en de andere dag publiceerde het Algemeen Handelsblad een foto met als bijschrift: P. v. d. Hem legt de laatste hand aan een schilderij, vervaardigd in opdracht van de gemeente Bolsward!) hangen hier slechts vier schilderijen. De vele ramen en kasten bieden ook geen meer moge lijkheden. Er zijn twee ijsgezichten bij n.l. van J. van Goyen (1590—1656) en Aert van der Neer (16031677) die ter weers zijden van de burgemeesterzetel han gen en weer een opvallende compositie- overeenkomst vertonen (dorpje en molentje rechts, daartussen schaatsen de, zich opbindende, een soort ijshockey spelende en zich op of achter de slee voortbewegende figuren). Wij prijzen ons gelukkig, dat op deze veelzijdige ex positie (stillevens, interieurs, portret ten, landschappen, wintergezichten, enz) ook het marinestuk niet ontbreekt. Het is van J. W. v. d. Velde, voor deze schil der typisch van compositie met zijn lage horizon en rijke luchten. De rij wordt tenslotte gesloten door de bekende Ph. Wouwermans met zijn Paard en mensen voor een huis, zeer fijntjes geschilderd en een juweeltje van compositie. We laten het hier ditmaal bij, maar ver melden nog wel even, dat ook als zo danig de Vierschaar en de raadzaal het bekijken waard zijn. Bovendien heeft u vanuit hier gratis toegang tot de oud heidkamer. Wanneer we met u langs het tweede gedeelte van de tentoonstelling van 17e peuwse meesters in het raadhuis wandelen (de hal, liet trappenhuis, de overloop en burgemeesterskamer bespraken we reeds eerder) worden we door de zeer fraaie oude eikenhouten deur geleid naar het overloopje in de Vierschaar. Tegen de wand rechts worden wy geconfronteerd met een viertal stillevens. De eerste twee geven prachtig vergelykensmateriaal. Het zijn de uit het Stedelijk van Abbe-mu- seum te Eindhoven geleende stillevens van W. Kalff (1619-1693) en het stilleven i van G. Ilttichiiys (1610-1662) in bruikleen afgestaan door de dienst van ’s Rijks Verspreide Kunstvoorwerpen te ’s-Gravenhage. deze collectie ook qua tyd van her komst is samengesteld). Ra.' dzaal Kalff is de meest bekende van de twee, •naar in kwaliteit ontlopen de schilde rijen elkaar nauwelijks, evenmin in grootte, evenmin in kleurtoon, zelfs niet in de compositie. De opbouw ver toont een merkwaardige overeenkomst. Er moet wel een vrij dwingende mode op dit gebied geheerst hebben, een vast voorgeschreven stramien, dat nauwe lijks variaties overliet. Zo ontbreekt noch de half geschilderde citroen, noch het mes. Luttichuys heeft bij zijn attributen een boek met muzieknoten geplaatst en zo zijn er bij nadere beschouwing wel meer detailpunten. Helaas laat de belichting niet toe, deze beide stukken op enige afstand te bezichtigen. Aan de andere kant de deur hangt een stilleven van F. van Scholen, duide lijk van een andere opzet. Het is geda teerd plm. 1655, - maar we hebben de neiging het iets eerder te plaatsen. Van een gebonden compositie is nauwelijks sprake. De geheimzinnige lichtval, op rijzend uit het donker, zoals bij Kalff ontbreekt. De attributen zijn ook an ders: kaas, een test met vuur, een pijp en zwavelstokken. Even doet ons dit schilderij denken aan het schibbolet van „Büter, brea en griene tsiis”. Groene kaas zult u nu zelfs in de supermarkt niet tegenkomen, maar destijds was deze kleur voor kaas blijk baar heel gewoon. Het vierde stilleven is een bloemstuk van J. van Huysum (Fi;ies van origi ne?), in zijn soort een fraai op koper ;eschilderd stuk, waarop de traditione- e vlinders niet ontbreken. Het stuk oept toch nog andere associaties op, a.l. als we het vergelijken met de mo- leme bloemschikkunst. Ook op dit ge- oied liet de mode zijn sporen na. Deze prachtig geschilderde schimmel van waterput, met donker geschilderde par- de paarden-schilder Ph. Wouwermans is in onderdelen en tot in de schaduwpar tijen verantwoord van anatomie en toch is het geen vervelend schilderwerk. Bij dit dieren pronkstukje komen dan nog de in kleding, houding en bezig-zijn fraai geschilderde mensen. Vooral de staande jongedame wedijvert als schil derstukje met het paard. Ook de in ver sleten bontvel geklede voor een huis met waterput zittende jongen mag er zijn. Aan zijn klein 17 eeuws schilderijtje is veel te zién, zoals de prachtige lichtval, het verhullen van dingen, hier huis er. de greidboeren, der is ek alle reden ta, mar domme dingen docht men altyd noch to gau en weardefolle dingen óf» brekke, kin nimmen foar syn forant- wurding nimme. Mei alle fomuft sil socht wurde moat te nei dingen, dy’t it swiere jok hwat lichter meitsje kinne. Op bllêstingge- biet bygelyks, sa as de kwestje fan da ófskriuwing op pleatsen en gebouwen, dy’t nou yn pleats fan 2 persint op 5 persint brocht is. Sa is ek it inltiatyf fan de eigners en hierders fan bilang de formogensbilêsting net to hef fen fan it fiktive bidrach, dat op de ba lans stiet, mar fan it kapitalisearre net to oerskot, dat de eigner kriget Sa sit te der mear lytse mooglikheden op fis- kael terrein en dy moatte troch des kundige lju ütsocht wurde. Oer help by de modernisearring haw ik al jierren it pleit fierd en it is üngelokkich dat It büten de ruilforkavelingen mar net goed fan ’e groun komme wol. Dat de for- goedingen foar bidriuwsbiëiniging for- bettere wurde, sil foar party boeren de kans om har bidriuw greater to krijen better meitsje. En sa is der wol mear. Föar eltse boer is it de greate fraech, hoe’t hy troch dizze swiere tiid hinna komme kin. Dat is it bilangrykste. Ti den kenne tiden en nimmen wit hoe lang dizze druk op de boeren bliuwe sil. De mekoar de alderlêste, folksgroep De veertigjarige mevrouw E. P. A. van der Zee-Van den Brink, echtgenote van de dierenarts L. van der Zee uit Wor kum, is Woensdag bij een verkeerson geval in Zuid-Frankrijk om het leven gekomen. De familie Van der Zee had net een vakantie doorgebracht in Frankrijk. Het gezin, dat verder nog uit drie dochter tjes bestaat, was met een auto en cara van op weg naar een reunie met win- tersportvrienden in Oostenrijk. Het on geluk gebeurde tussen Lyon en Genève, waar een slippende vrachtauto in botsing kwam met de auto van de familie Van der Zee. Mevrouw Van der Zee moet op slag dood zijn geweest. De dochtertjes Pauline (13), Hanneke (10) en Anne- lies (6) hebben verwondingen aan ar men, benen en hoofd opgelopen. Ze zijn echter niet levensgevaarlijk gewond. De heer Van der Zee, bleef ongedeerd. De meisjes zijn in een ziekenhuis opgeno men. Waarschijnlijk zal de heer Van der Zee volgende week dinsdag met zijn kinderen met een ziekenauto naar Ne derland terugkeren. I.v.m. te verichten formaliteiten en de operatieve ingrepen kan de terugreis eerst heden dinsdag plaatsvinden per ambulance. t.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1970 | | pagina 1