Lofwaardig initiatief vervulde stille wens Gate Shroar Doeke Tolsma domineert onder de amateurs Pr 109e JAARGANG No. 59 DINSDAG 28 JULI 1970 lllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllll! vrouw llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Fan de Martinyloer Atoomhartgangmaker bij vrouw ingeplant kg Hik Steenplastieken In de b. en w. kamer staan steenplas- De rare wereld Dekoratie* Kwaliteit Emotioneel Facetten Rondgang Wandkleden Topstuk Sieraden •XI Hwat hat Bloemen fan i Advertentieprijs: 17 ct. per mm Ingez, mededelingen dubbel tarief Contractprijs op aanvraag Abonnementsprijs f 4.40 p. kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 rechtvaardigt het houden van deze ex positie. In drip soun oardiel is helte mear wurdich as fn fet fol geleardens. Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitg. A. J. OSINGA n.v., Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 Tel. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) IN ALDE, BIKENDE KONKl RRINT It leit foar de han, dat de namme In gelan by de ünderhannelingen oer de üt- wreiding fan de EEG it meast neamd wurdt, hwant yn tal en bitsjutting is dat fierwei de greatste. Mar foar de lanbou mei dochs ek goed omtinken jown wur- de oan twa oaren, namlik lerlan en De nemarken, dy’t tagelyk mei Ingelan it lidmaetskip oanfrege ha. Noarwein lit ik der buten, hwant dat spilet hjiryn mar in tige lytse rol. Mei namme is it Denemarken, dat üs oandacht wurdich is hwant ’t hat fan aids üs tsjinspiler west op 'e suvelmerk. En ’n tsjspiler-fan I ngma kan weer lachen. Bij de thuiskomst van de zeskamp ploeg kon Bangma, die hier zijn joker toont, weer lachen. Foto; L. K. Mol O Bolswards Nieuwsblac STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, ÏVorkum om de hartslag van patiënten die lijden aan hart-stoornis gaande te houden. Het duurt minstens tien jaar voordat een nieuwe gangmaker moet worden inge plant. Bij patiënten met conventionale gangmakers is iedere twee jaar een operatie vereist. Hartstoornis wordt veroorzaakt doordat de zenuwen de klei ne elektrische stroompjes niet langer doorgeven die het hart aan het pompen houden; een gangmaker levert deze ge regelde pulsen. In Groot-Brittannië wor den jaarlijks 1300 conventionele gang makers bij mensen ingeplant. Amerika en Frankrijk hebben ook atoomgangma- kers ontwikkeld, maar het Britse ap paraatje is waarschijnlijk goedkoper en doeltreffender. Krachtbon tan de nieu we gangmaker is een uiterst kleine hoe veelheid plutonium 238 die is vervat ,in een capsule met een omvang van enkele millimeters. De warmte van de plutonium wordt gebruikt om elektri citeit op te wekken en hoewel de cap sule zeer klein is, is hij enorm krach tig. Het Britse Ministerie van Gezond heid en Sociale Zekerheid heeft ver klaard dat verdere inplantingen van de nieuwe gangmaker op het programma staan en dat de apparaatjes uitsluitend zullen worden gebruikt voor klinische proeven onder toezicht. De laatste jaren hadden we het genoegen tot de geregelde bezoekers van de Jaar lijkse zomertentoonstelling in het Bolswardse raadhuis te behoren. Deze exposities staan steeds op hoog peil. Aan de 17e eeuwers valt echter niets te verbeteren. Het is een afgesloten periode. Goede wjjn behoeft geen krans. Toch ging de traditie te Bolsward wat statisch worden. Immers over een gevestigde reputatie als die van de gouden eeuw valt nauwelijks te discussiëren. W(j zyn evenwel 20e eeuwers en een confrontatie met hedendaagse kunst is voor de mens van vandaag minstens even boeiend. De reputatie staat nog niet vast. Er is discussie mogelyk. Men voelt zich er by betrokken. Werd vorige jaren voorzichtig geïnformeerd, waarom geen aandacht aan eigentijds werk werd besteed, dan luidde het antwoord veelal: Dit past niet in een historisch gebouw als dit stadhuis. Toegegeven, dat de 17e eeu wers als vanzelf harmoniëren met dit uit 1614 stammende gebouw, moet toch de vraag worden opgeworpen, of de stelling dat kunst uit een bepaalde periode slechts zou passen in een gebouw van dezelfde tijd, wel zo vanzelfsprekend als simpel is. Dit zotf dan ook moeten gelden voor andere kunst. Van Gogh zou men dan bv. moeten hangen in een gebouw van eind 19e eeuw en niet in het veel modernere Kröller Muller. Dit voorbeeld laat reeds het absurde van de bewering zien. Trou wens dan zou ook voor antiek in onze flats en bungalow’s geen plaats meer zyn. Mits goed gehangen en geplaatst doen oude meesters liet in een modern interieur het voortreffelijk. Waarom zou moderne kunst - al weer niet goed gehangen en geplaatst - dan misstaan in een oud gebouw? Genoeg hierover. In Bolsward heeft men voorshands de schapen van de bokken gescheiden. De oude meesters hangen in het oude gebouw, de modernen in het nieuwe. Op een tafel liggen van D. Jorritsma (dezelfde van de steenplastieken in de b. en w. kamer) nog enkele dekoratie- ve steenplastieken en in een vitrine sie raden van de hand van de heer Ver- burgh. Het zijn mooie, kleurrijke voorwerpen, die met veel zorg gemaakt moeten zijn, gelet op de verfijndheid in het op brengen van het emaille-poeder. Boven dien zijn ze voor billijke prijzen te koop. Verburgh heeft ook twee metaalkon- strukties ingezonden (nrs. 49 en 50). Zijn in het „oude” gedeelte van het stadhuis verschillende facetten van de 17e eeuwse kunst bijeen gebracht, waar bij wij slechts de „vanitas-schilderijen ontberen, in de expositie van deze modernen uit Bolsward, treft u een even zo grote verscheidenheid, niet alleen in het platte vlak (olieverf, gouache kol- lage, wandkleed) maar ook andere facetten van moderne ekspressie zoals plastieken, hout, steen) tin en siera den. En wat men zelden aantreft, de ze tentoonstelling is geheel gratis te be zichtigen, althans voor hen die een kaartje namen voor de 17e eeuwers. A. van der Woud In het nieuwe gedeelte van het stad huis organiseerde het Heamielcomité dus een expositie, die samengesteld is uit werken van mensen die verschillende kunstvormen als hobby beoefenen. Al le inzenders komen uit Bolsward, uit de omgeving, of zijn oud-Bolswarders. Dit vormt enerzijds een beperking, an derzijds maakt het de charme van de ze tentoonstelling uit, een tentoonstel ling die qua vormgeving juist ondanks het beperkt aantal Inzendingen, veel zijdig is. Wellicht is het voor de lezer het meest gemakkelijk en het meest lo gisch met hen een rondgang langs het ingezonden werk te maken, dat met zprg en niet zonder liefde en feeling is geplaatst. Een hartgangmaker die loopt op een atoombatterij ontwikkeld door geleer den van het atoomlaboratorium te Har well is met goed gevolg bij een patiënt van het Londense Nationale Hartzieken huis ingeplant. De patiënt, een 56-jari- ge oude vrouw, is op 15 juli j.l. ge opereerd en zal naar "verwachting een dezer dagen uit het ziekenhuis worden ontslagen. De gangmaker, die met suc ces bij honden is ingeplant, is bedoeld Doeke Tolsma voor zijn schilderij ,wjj’, dat tot 15 augustus nog te zien is in het stadhuis te Bolsward. Foto: L. K. Mol. In de gang hangen negen werkjes van mevr. Renate Lunter-Tharann, die op kleurrijke wijze zeer vergrote bloemen schilderde. Waarschijnlijk zouden ze ze echter bij andere belichting en voor al tegen een minder kille wand beter tot hun recht gekomen zjjn. tieken opgesteld van de heer Dirk Jor ritsma, een oud Bolswarder die nu in Arnhem woont. Het zijn gave werken, alle abstrakt. Dit ligt voor de hand bij titels als „Isolement” (16, „Beweging” (19) en „Gedachtevlucht” (21), maar ze zijn het ook bij de konkrete onder werpen. Jorritsma lijkt zijn konstrUk- ties op te bouwen door telkens nieu we elementen toe te voegen, zodat aan het gepresenteerde werk nog meer de len toegevoegd schijnen te kunnen wor den, wat van de plastieken niet de in druk geeft dat ze on- af zijn, maar het verleent ze een zekere vitaliteit. Juist doordat ze op deze manier niet in zichzelf besloten zyn, maar ingrij pen in de ruimte om hen heen moeten ze van alle kanten bekeken kunnen wor den, ze zijn vaak opengewerkt en van gaten voorzien, zodat bij het er omheen lopen telkens een andere aanblik ver kregen wordt. Bij sommige werkstuk ken heeft de inrichter dat ook moge lijk gemaakt door ze op een zuiltje in de zaal op te stellen. Op de twee andere wanden hangen wandkleden van mevr. A. v. d. Meer- v.d. Klei. Het zijn fijnzinnige werkstuk ken, zeer beheerst van kleur en kom positie. sluting fan de nije kandidaten foar de boeren hjirre it bistean minder meit- sje sil. Ingelan freget folie mear suvel as dat Denemarken leverje kin. It kin der foar üs grif better fan wurde. Mar it liket der op, dat Ingelan alles dwaen sil om it goede kontakt mei har do minions Nij Sélan en Australië to bi- h&lden. Hja wolle der op üt, dat hjlr in geleidelike oanpassing tamme sil. Dit wurdt it slimste punt yn de ünderhan nelingen tusken de ijlde en nije diel- nimmers yn de EEG. It Is net omdöch, dat hja hoopje, dat de ünderhannelin gen net langer as twa jier duorje sille. Wy wolle ek diz kear düdlik sizze, dat wy hoopje, dat de ütwreiding e’agje sil. Dat is in great Nederlünsk bilang en ek foar de lanbou jowt dit nije perspek- tiven. Mar ik wol warskógje foar al to gunstige forwachtings. Foaral yn de kommende jierren sille diz- ze ünderhannelingen mei de lannen, dy’t in folie leger priispeil hawwe foar agra- ryske produkten, earder in druk op de prizen bitsjutte as in stimulans ta for- heging, hwant it giet derom it forskil yn niveau gelyk to breidzjen. Dat bi tsjut foar de nije dielnimmers in forhe- ging, mar foar de aide earder it omge- kearde, yn elts gefal gjin forheging. Dêrom sei ik de oare kears: de greid- boeren sitte de earste jierren foar it blok. En as der gjin bj ndere dingen barre, dan liket it forstannich dér, sa- fier it kin, rekken mei to halden. De wierheit is hurd, mar it is de wier- heit en dy haldt langer as de illüzje. Tj. de J. üs hjoed to sizzen 1 jjr In dezelfde kamer hangen vijf tinplas- tieken van mevrouw Irene Jorritsma. Gebruik makend van in grillige vormen gestolde Stukjes tin maakt ze haar kom posities op een bruin houten onder grond. Het glanzende oppervlak van het materiaal geeft het geheel een deko- ratief effekt. In de Grote Commissiekamer hangt de prachtige inzending van Doeke A. Tol sma, getiteld „Wij”. Twee oude, kale mannetjes, karikaturen van welgedane en overvoede westerlingen zitten te schranzen aan een welvoorziene dis. Hun vraatzucht wordt met een direkt- heid en scherpheid getekend, zoals we die kennen uit de tekeningen van Otto Dix uit de twintiger jaren, die de oorlogsbaronnen, degenen die de oor log in stand hielden en er stevig aan verdienden, fel hoonde en onbarmhar tig te kijk stelde in het a-morele genie ten van hun welvaart. Op dezelfde scher pe, karikaturale wijze heeft Tolsma de twee oude mannetjes met hun jonge maitresses symbool gemaakt van de westerling die niet bereid is zijn wel vaart te delen met de mensen die op de rand van de hongerdood leven zonder uitzicht op een verbetering van hun lot. Het enige waarvoor ze oog hebben is het eten op de tafel. Om de tafel heen drommen de hongerigen, in de hoop iets te krijgen. Is de zeer gedetailleerd ge schilderde lelijkheid symbolisch voor Naast dit geladen stuk, dat, als er ruim te voor geweest was, een kamer voor zich alleen zou moeten hebben gehad, hangen doeken van Feija Wouda in ex pressionistische stijl, die het voor beeld van George Rouault doen vermoe den. Dikke zwarte kontouren begrenzen de figuren, opgevuld met donkere tin ten rood of groen, wat aan de schilde rijen een emotionele toon geeft (nr. 40, 42, 43). Verder hangt er werk van B. Haar- sma, nevelig als een kleurenfilm die niet scherp afgesteld is, en daar lij den de beide waterverven eigenlijk wel wat teveel aan. Er tegenover hangen twee kollages en een- olieverfschilde rij van De Boer uit Workum, waar van de nrs. 9 en 10 met expressionis tische verfstrepen, terwijl nr. 11 een kol- lage is die samengesteld is uit vele voor werpen uit het dagelijks leven: kno pen, veiligheidsspelden en centen. Het draagt de wat zware titel „De Rare We reld”. en W ymbritseradeel. formaet. Yn de dagen fan de earste lün- boukrisis, de tachtiger jierren, teagen in- kele Fryske foarmannen nei Denemar ken om to sjen, op hokfoar wize hja der de büter. makken. De Deenske pas teur hat lang in bikende namme west yn al üs suvelfabrieken. Hja wiene dêr goed by de tiid en wy hawwe mannich kear fan har leare kind. Mar it greate forskil tusken de beide suvellannen siet de léste tsien jier yn de EEG dêr’t wy wol en hja net by wiene. It is tige learsum foar üs allegear om ris to sjen, hwat dit foar forskil ütmakke. Alder- earst de prizen. Denemarken moat le verje tsjin de prizen fan de frije merk, de wraldmerk, en dêrtroch barre hja foar de molke twa dübeltsjes de kilo en foar it fleis ek de helte fan üs. It buorkjen is dêr op it heden dan ek striemin. Yn de léste beide jierren wie oer de hiele liny in forties per ha. tus ken de 250 en 300 goune. En dat net- tsjinsteande in beste produksje trochstrings 175 kilo büter per kou en ündanks it feit dat de boeren yn Dene marken, op in inkele ütsündering nei, al- legêar eigen boeren binne. Wol sit der by de measten in aerdige hypotheek op it spul en pleaget har de hege rinte ek, mar dêrfoaroer stiet, dat hja har eigen féfoer forbouwe, sawol grienfoer as koartfoer. Hja piele in bulte mei kunstgreide en forbouwe folie koarn en ek oare granen. Ek de greatte fan de bidriuwen is dêr gunstich, in gemiddel de fan 20 ha. waerd yn 1969 rom bi- rikt. Mar tsjin dizze prizen kin it fansels het a-morele in de westerse houding, het vorm-loze, het geabstraheerde is formeel een symbool voor de onafzien bare, anonieme groep van 4/5 van de wereldbevolking die er slecht tot zeer slecht aan toe in. De opeengedrukte groep bleken schimmen op de voor grond gaat naar de horizon over in een rode plas, de kleur van bloed en ver delging. Maar hier blijft het niet bij. Ook in eigen huis kan de westerling niet verstandig leven. De lucht, eens mooi blauw, wordt grijs van kwalijke dampen die uit de fabriek komen. lang net en it soe foar Denemarken in boppeslach wêze, as hja mei inkele jierren tsjin de EEG-prizen leverje koe ne. Dizze tsien jier (1960'70) litte üs sjen fan hokfoar bitsjutting de EEG foar de Nederlanske lanbou west hat. Yn 1960 hiene wy likefolle melgkij as Denemarken (1.450.000). By üs is dat tal tanomd oant 1.600.000 yn Denemar ken is it öfnommen oant 1.250.000. Hja binne mear oergien nei de forbou fan sükerbiten en weet, hwerfan de for- skillen yn priis minder great wiene. Hja hawwe dat tsjin it sin dien, hwant it binne yn aerd en praktyk echte féhê.1- ders. Nou kin in bern wol bigripe, dat dizze Deenske boeren yn it EEG-for- ban, hweryn hja foar molke en fleis dü- be) safolle barre sille as nou, it roer handich yn oare wei triuwe sille. Hja hawwe der de minsken, de kennis en de buorkerijen wol foar. Ek kin de Deen ske boer noch folie mear kij halde per ha, as op it heden, hja hawwe har nou mear op it mesten talein. Wol sitte hja, noch mear as hjir, mei de kwestje fan de bidriuwsgebouwen. Dy sjogge der net bést üt. En dat lit him forstean. Foar jn eigen boer is it hjir al in heikrewei, mar mei twa dübeltsjes foar de mol ke liket it nearne op. De measte fan dy gebouwen binne net boufallich, mar wol alderwetsk en der sil dus hiel hwat barre moatte, foar’t hja op in moderne wize buorkje kinne. Dat ferget tiid en jild mar men kin der wol wis fan wêze, dat de Deenske boeren har k&nsen bi- nutte sille. Dat wol lykwols net sizze, dat de oan- De kwaliteit van het werk is ongelijk soortig. Het is ook niet de top van Nederland, slechts de top van Bols ward. Als zodanig levert het menige ver rassing op. Of de tentoonstelling repre sentatief is? Wij kennen Bolsward niet zo goed, maar in de Openbare Lees zaal zagen we toch wel knappe werk stukken van Raima die hier ontbre ken. Zo hoorden we bij onze oriënta tie over de Bolswardse amateurs meer namen noemen, die we vergeefs zoe ken in de (wel wat povertjes uitgege ven) catalogus. Een uitschieter op deze ekspositie is zeker het schilderij van Doeke Tolsma, een werkstuk, dat in een museum van moderne kunst niet zou misstaan. Wij nemen aan dat Tolsma meer werk heeft gemaakt, dat het zien waard is. Dat hij het niet heeft ingezonden en alle aandacht daarmee richt op dit ene doek, pleit voor hem. Alleen dit schilderij if

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1970 | | pagina 1