GaöeSkroap EVANGEELJE De foto de week van s L a. A. viC F z/ mi llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll sa’t Lukas it biskreaun hat llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll III III III llll Fan de Martinytoer IUU N IM> >0 >0 »0 >0 Jubilerende Benedic tijn exposeert iYn dy dagen kaem der in bislüt óf fan keizer Augustus om in telling to halden fan ’e hiele biwenne wrald. Dizze telling waerd halden ónder lanfad Quirinius fan Syrië. Allegearre gongen se op reis om har ynskriuwe to litten, elk nei syn eigen stêd. Ek Jozef gong op reis, fan Galiléa, ut ’e stêd Nazaret, nei Judéa, nei de stêd fan David, dy’t Betlehem hjit, hwant hy wie üt it hüs en skaei fan David, om him biskriuwe to litten mei Maria, syn breid, dy’t yn forwachting wie. Wylst se dêr wienen, wie it sa fier mei har. Se krige doe har earstlingssoan, biwuolle Him yn doeken en lei Him yn in krêbbe, hwant der wie foar harren gjin plak yn ’e her- berge. Nou wienen der yn deselde kontrei hoeders, dy’t de nachts buten bleauwen om by har keppel yn it fjild wacht to halden. Ynienen stie der in ingei foar harren en himelske gloarje Ijochte om har hinne. Se waerden tige kjel. Mar de ingei sei: „Wês net bang, hwant ik haw goed nijs foar jim- me; greate blydskip stiet it hiele folk to wachtsjen. Hjoed is jimme Forlosser beme, Kristus de Hear, yn ’e stêd fan David. En hjir hawwe jim in oanwizing: Jimme sille yn in krêbbe in lyts bemtsje fine, yn doeken biwuolle. En ynienen wie der by de ingel in great himelsk leger, dat Gods lof song mei de wurden: Eare oan God yn ’e heechste himel, en frede op ierde, nou’t God yn minsken wolbihagen hat. Doe’t de ingels by harren wei gien wienen, nei de himel ta, seinen de hoeders tsjinelkoar: Kom, lit üs dan nei Bet lehem ta gean en ris sjen, hwat it is, dat de Hear üs witte litten hat. Se makken oan om dêr to kommen en founen Maria en Jozef en it bemtsje, dat yn in krêbbe lei. Doe’t se it sjoen hienen, brachten se oer, hwat harren fan dat jonkje sein wie. En dy’t it hearden forwünderen har allegearre oer hwat de hoeders har fortelden. Maria biwarre dat allegear yn har hert en liet it faek yn har omgean. De hoeders gongen werom en forhearliken en prizen God om alles hwat se heard en sjoen hienen. It wie krekt sa as harren sein wie. In wike letter, de deis fan ’e bisnijenis, krige Er de namme Jezus, de namme dy’t de ingel neamd hie, foardat Maria him üntfange mocht. mm i 109e JAARGANG No. 101 WOENSDAG 23 DECEMBER 1970 Hwat haf üs hjoed to sizzen •en ERf Tj. de J. in I Advertentieprijs: 18 ct. per mm Ingez. mededelingen dubbel tarief Contractprijs op aanvraag Mooglik fine jo feilichheitsrimen ün- gemaklik, mar ha jo alris in brancard probearre Abonnementsprijs f 4.95 p. kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Hwa’t to biroerd is om it dak hiel te halden, moat op it lést in nij hüs set- te en hwa’t it to folie is om it hyn der foar de wein to spannen, sil dy op it lést seis lüke moatte. sil dit swiere En ik lannen Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uttg. A. J. OSINGA n.v., Bolsward Administratie- en Redactle-adrest Marktstraat 13 (Tel. 3044 Na 18.30 uur 2660 of 233S (05157). M5, Bolswards Nieuwsblad STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND yersehijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hermaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en Wymbritseradeel, kennis maken kunnen wij wijzen op twee tentoonstellingen, die slechts op be scheiden wijze laten zien welke kunste naar jubileert: één in St. Omer in Noord Frankrijk (vanaf 19de cember) en één in de abdij van Oosterhout (Bra bant), alwaar het gouden kloosterfeest op 27 december a.s. gevierd zal wor den en in de kloostergangen een expo sitie ingericht zal zjjn. De kunstschilder Francois Mes O.S.B. werd in 1892 te Haarlem geboren. Van moederskant kreeg hij het onverzette lijke karakter van de Harderwijkse vis sers mee en van zijn vader, typograaf, zijn kunstzinnige inslag. Na de Rijks- academie te Amsterdam doorlopen te hebben, werkte hij in Bergen (NH) en werd daar Ijd van de Bergense Groep, waar o.a. Matthieu Wiegman deel van uitmaakte. Hier legde hij de grondslag voor zijn eigen stijl. Ook hier maakte hij als'streng protestant een ernstige geloofscrisis door en ging hij in 1919 tot hetk atholieke geloof over. In 1920 trad hij in bij de Benedictijnen van Oos terhout, waar de Abt hem ruimschoots de gelegenheid gaf zich tot een gerijpt kunstenaar te ontwikkelen. Het is daar om niet te verwonderen dat zijn werk voor het grootste deel gekenmerkt wordt door religieuze voorstellingen. Naast zijn schilderijen hebben vooral ook zijn aquarellen, droognaalden, gravuren, houtsneden en lino’s in binnen- en bui tenland de aandacht getrokken. Boven dien zijn in Frankrijk en Nederland heel wat fresco’s door hem aangebracht. Door de bescheidenheid en zwijgzaam heid van de Benedictijnen trad Frère Francois Mes nooit sterk in de schijn werpers van de publiciteit, doch nu hij 27 december a.s. het feit herdenkt dat hij 50 jaar geleden intrad in de orde van Benedictus is enige aandacht aan deze kunstenaar op zijn plaats. Voor hen, die gaarne met zijn werk willen HOE STIET TT WA ERG LES? It sil dit jier ai wer de léste kear wur- de, dat wy bisykje de finger oan de pols to hélden fan de Fryske mienskip, bi- nammen fan de agraryske bifolking. Dat is net sa maklik, hwant tagelyk binne der dingen, dy’t üs binearje en oa- ren, dy’t mear moed jowe. De minske striidt op it heden op folie fronten ta gelyk en rest skynt der net mear to wêzen. Lykwols hy moat fierder, hwant it libben giet troch en it is de greate kunst om yn dy tizebosk fan feiten en mieningen de haedsaken goed yn it each to hélden en net as in wyld yn de to ken fan it Itwea om to slaen. Twa bllangrike feiten bliuwe yn de kom- mende fcid tear ft» J?i gioat bitsjuttlng wel eens opgevallen, dat Doopsgezinde kerkjes veelal erg proper zijn? Deze maakt daarop geen uitzondering. Ook staan de menniste kerkjes (de menniste zijn navolgelingen van Menno Simons uit Witmarsum, de enige wereldkerk, die in Friesland ontstond) meestal niet in de rooilijn, maar iets achteruit ge bouwd. Toen het kerkje werd gebouwd was er vermoedelijk vein een straat nog geen sprake. Het stond n.l. aan het Skil- wyk en Skil betekent Schelpengruis. Maar niet alleen daarom stond het wat achteraf, ook letterlijk, iets wat deze kerkjes vaak gemeen hebben en dat zijn grond vindt in de historie. Rechts zien we nog net het St. Anthony gasthuis, n.l. het uiterste stuk van de westelij ke vleugel van het hoofdgebouw. Links is dan de kosters- en het verenigings gebouw behorende bij de Doopsgezinde kerk. De Cööp. Boerenleenbank van Burgwerd, nu Coöp. Raiffeisenbank hield hier in het verleden wel zitting. Kom daar nu eens om! Och, zo valt er veel van deze foto te genieten en te vertellen. Wat zou er b.v. nog veel te verhalen zijn van dr. Joost Halbertsma, die hier eens predikant was, of van de geschiedenis van het krkje zelf. Klim gerust maar eens in de pen. De traditie wil nu eenmaal een kerst kaart met sneeuw. Als we dit artikeltje schrijven is er weinig dat er op wijst. Efen vale mist versluiert alle contou ren. De natuur is stil, maar triest. „Moardnerswaer” zegt de Fries. Dat heeft al heel weinig met de kerst te maken. Maar wie weet, er is ook nog het spreekwoord: mist - vorst in de kist. Hoe dan ook, we hadden reeds sinds lang deze foto voor de kerst be waard, hetzij er dén sneeuw ligt, hetzij we dan madelieven kunnen plukken, al is er voorshands meer kans op het laat ste dan op het eerste. Zijn het meest al de heren der schepping, die hun lens op mooi Bolsward richten, ditmaal is het een fotografe. Ze is er niet ver voor van huis geweest. Het is mej. Post- ma, die op de Nieuwmarkt woont en praktisch van voor haar woning deze plaat maakte: sneeuw op de Nieuw- markt. Er ligt nogal wat, vooral in het midden. De sneeuwschuiver is blijkbaar langs geweest, of men heeft met ver eende krachten zelf als bewoners ruim te gemaakt. Het heeft intussen reeds weer gesneeuwd. Spoedig zult u ont dekken, dat het hier geen recente foto is. De forse boom aan het einde van de Nieuwmarkt (Koemarkt in de volks mond) is niet meer. Door de gaslekka ges hebben alle bomen, die eens de Nieuwmarkt sierden het loodje gelegd. Dit was dan nog het oude lichtgas, dat de gemeente zelf uit kolen won, in de tijd dat de gasfabriek nog .een echte fa briek was. De foto kent geen jaartal, maar moet toch al wat jaren geleden gemaakt zijn, in ieder geval vóór de nu reeds legendarisch geworden Kneppel- freed, want op de zaterdag daaraan volgende werd het huidige Doopsgezind Rusthuis geopend. Nu ziet u wel het Doopsgezind kerkje, maar nog niet het rusthuis. Inplaats daarvan een fraai halsgeveltje, dat Inmiddels is afgebro ken, iets wat we nu waarschijnlijk niet meer zouden mogen doen. Het is een gevel met zeer rustige verdeling, al al komt het benedenraam ons wat groot voor. Zouden het er vroeger twee ge weest zijn? Het Doopsgezinde kerkje zelf is in de loop der jaren weinig ver anderd. Wanneer we mogen aannemen, dat er vroeger een klokje in het toren tje hing (iets waarom het torentje ge woon vréégt), dan is deze foto van na de oorlog. De Doopsgezinde, ook wel Menniste kerk of Vermaning genoemd, heeft op zichzelf weinig spectaculairs, maar is toch wel heel typisch. Is het u Dêr is allerearst de fraech: hoe wol men yn it EEG gebiet komme ta in lyk- wicht tusken produksje en leanende óf- set? Hwat kin der barre om de produ- sinten in reedlik bistêan hélde to litten en tagelyk in produksje to krijen, dy’t tear reedlike prizen to pleatsen is? Dat is it earste greate probleem. En jam mer genóch hawwe de autoriteiten dêr- foar de kaei noch net foun, slimmer noch, hja steane meast dwers foar- mekoar oer. Dr. Mansholt hammert al- mar op struktuerforbetteringen en om allerhanne redenen is dat in goed strib- jen, mar it lost dit probleem net op. Dy greatere en bettere bidriuwen pro- duseare net minder as dy’t der nou bin ne, hja jowe allinnich de boer in bet tere bisteanskans. De greate oerproduksje, de büfcer- en sükerbergen binne dit jier op ünderskate manearen weiwurke, mei hege kosten foar üs allegear. Mar as it waer gjin roet yn it iten smyt, forskine hja wer, hwant it produksje-apparaet is net lyt- ser wurden. Der geane wol tüzenen fan boeren fuort, mar har lan bliuwt like- goed yn de produksje, dat wurdt troch oaren oernomd. Sa lang de seis lannen net ré binne om lan üt de lanbou to nimmen, probleem bliuwe en dêrmei in druk lizze op reedlike prizen. sjoch ek fuort net yn, dat dy dérta oergean sille. Hwant ünderskate fan harren soene har dan bliuwend op de ynfier üt oare lan nen ynstelle moatte en dizze ófhinkli- kens lokt har neat oan, net yn fredes- tiid en grif net yn oarlochstiid. It sil noch in hiele toer wurde om harren sa- telle bitrouWen yn de solidariteit fan de oaren to jaen, dat se dit weagje wol- le. It twadde bllangrike probleem is de üt- wreiding fan de EEG mei Ingelan, ler- lan, Denemarken en Noarwein. Men forwachtet dêrfan in bettere situaesje foar de lanbou omt dizze lannen mear nedich hawwe as dat hja produseare. Mar har prizen lizze telle leger. En hjir sit nou wer in raer obstakel. Hwant sil le dizze lannen yn de ploech, dan moat te hja tiid hawwe om har prizenstelsel lyk to breidzjen mei dat fan de EEG. Ingelan tinkt oan sawn jier om geleide lik de konsument to wennen oan mear jild foar de iteraesje. Dit sil leanster- hegingen meibringe en dus ynfloed haw we op de Ingelske ekonomy. Hja soene graeoh wolle, dat it forskil tusken har prizen en dy fan üs fan beide kanten oanpakt waerd, mei oare wurden dat wy hwat sakje woene en hja wat stige. Yn elts gefal wolle hja net ha, dat üs prizen nochris omheech geane, hwant dan wurdt har taek wer swierder. En dus bringt dizze saek oan üs in bliuwende druk op de lanbouprizen, jierren lang. De greate fraech is nou hoe men deryn slagje sil de EEG-boeren hwat libbens- romte to jaen. Dat kin op twa maneare De ienfaldichste wei is: in reedlike priis- forheging lyk as arbeiders en ambtners ek krije. Dat bipleitet it Lanbouskip ek en praktysk de hiele boerestan stiet der efter. Dat it billik is, hoecht men net loan to toanen, dat kin in lyts bern bigripe. As alles djürder wurdt, kin en mei de boer net de dupe wurde. Ik leau ek fêst, dat de seis lannen dit net klea- re kinne, sil net de hiele boel yn ünt- stjür reitsje. Mar men kin der grif fan op oan, dat de toplju fan de EEG hjir swier yn it gat hingje sille omdat he- gere prizen de hiele saek fan de EEG yn gefaer bringt en de opname fan de nije kandidaten oan Sint Juttemis forskout. De twadde mooglikheit is de boeren to helpen by de modemisearing en for- greating fan har bidriuwen. It Fryske struktuerplan hat düdlik sjen litten dat hjirfoar de büse fan it Ryk wild iepen moat, sil dit ütfierd wurde kin ne. Bou-subsydzjes, rintesubsydzjes, sub- sydzjes foar kultuertechnysk wurk, sil le hünderten miljoenen fergje. Mar dan stiet men der ek better tear. In modern ynrjochte, fiks bidriuw kin de molke aerdich goedkeaper produseare as op de measte pleatsen nou mooglik is. En bin nen de EEG stiet de Nederlénske boer der dan ek better foar. Hwat sil 1971 üs bringe? Wy wachtsje mei greate spanning en net minder grea te soarch op it antwurd i' r L'W !.t «I- -MS éMmm 1 A:- -

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1970 | | pagina 1