Stichting „Aide Fryske tsjerken Balie Skroar maar w- Goed bedoeld, ifes Wil Is Mogelijkheden voor Broerekerk Laai ze niet verloren gaan Fan de Martinytoer Stoomketel 66 iiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiii Hwat hat ós hjoed to sizzen STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND f DINSDAG 5 JANUARI 1971 110e JAARGANG No. 1 Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeei, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en Wymbritseradeek Situatie in Friesland De huidige situatie Voorgeschiedenis Werkwijze van de Stichting En nu de Broerekerk Tj. de J Advertentieprijs: 18 ot. per mm Ixigez. mededelingen dubbel tarief Contractprijs op aanvraag Abonnementsprijs f 4.95 p. kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Uitg. A. J. OSINGA n.v., Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 Tel. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) SIT IT WAER VN DE SPEGEL? De literatuer wurdt faken neamd Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS ven van donateurs. (Minimum contribu tie f 10,per jaar). aandacht van de bevolking van Bols ward te brengen. Niet, dat het aantal donateurs uit een bepaalde plaats doorslaggevend zou zijn voor het al of niet medewerking verle nen bij verwezenlijking van bepaalde plannen. Maar als de Broerekerk een passende bestemming zou krijgen (Kerkelijk Ar chief?) mee door toedoen van de Stich ting, dan mogen we als bevolking van Bolsward, die deze kerk niet graag zou zien vervallen tot pakhuis of iets der gelijks, onze waardering wel tonen door een stroom van nieuwe donateurs. Temeer, daar er besprekingen zijn met nog geen 10 kerkvoogdijen, en daar is Bolsward één van. Per slot van reke ning is het werk nog maar een paar maanden van de grond! Het zou niet alleen een stimulans voor de Stichting zelf zijn, maar ook een mei in doaze sigaren, it plan ütbret om syn frou to formoardzjen. Hoe’t dat om en ta giet, wurdt dan yn de grofste wur- den tsientallen blêdkanten biskreaun. Al djipper en djipper graeft de skriuwer yn dizze pathologyske ünminske om en alle opkroppe spanningen en gefoelens fan wearze en hate wurde deryn üt- stald. De man wurdt geandewei in On dier dy’t as in robot syn ünminsklik wurk ütfiert. As men eartiids opsketten knapen bri- ke fiten ütheljen seach, koe men gau- ris hearre: „Ast net mal is, is 't net moai”. Dit liket my in treflike karak- teristyk fan dizze groep moderne skriu- wers. It moat mal, it moat smoarch, it moat goddeleas, it alderleafst dwers troch alle tsien geboaden hinne. Dizze literatuer is in spegel, hwer’t it waer forgoed yn sit. Dêrtroch jowt it gjin byld fan de realiteit mar in kari- katuer, in optinksel fan in bidoame fan tasije. It is gjin rykdom mar earmoede, dy’t hjir 0t sprekt. Allinnich 01 skrillere kleuren, allinnich dl skerpere prikkels kinne dizze skriuwers noch ta aktiviteit bringe, hwant har oanfielen foar it sou- ne en wiere, it werjaen fan geastlike en lichamelike freugde en geniet is wei- wurden. De Fryske literatuer sit yn in djippe krisis, dy’t dêrom sa tryst is omt dizze skriuwers it seis net mear sjogge. Het werd een witte jaarwisseling. Tel kens zorgde de nacht weer voor een on gerept laagje. Bomen en parkgezichten Waar gaat het heen? misschien laat Wim Kan ’t lied weer horen, ja, Jelle zal ’t wel zien, nou die sprak wijze woorden. Gaat ’t zo door, reken maar valt niet op af te dingen, vermoedelijk zal dit jaar de Haagse ketel springen Dan is de spanning weg. Maar Nederland heeft pech. De vakbondsleider dreigt wij zijn een half jaar gebonden, weet je wat men dan krijgt? ’t Hoeft niet meer uitgevonden er zit een explosie in werknemerseis ja waarlijk een nieuw stijgingsbegin De ketel wordt gevaarlijk zal, neem het maar driest aan onder hoogspanning staan. Bolswards Nieuwsblad Dit is een begin van een fraai uitge voerde folder, uitgegeven door de „Stich ting Aide Fryske Tsjerken”. Doel van de stichting is, heel kort gezegd: be dreigde kerken overnemen, ze restaure ren en daarna een passende bestemming geven. In skiep kin yn in lyts stikje greide fet wurde en op de greate heide om- niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Ijipper sneed yn de siel as de ryks- kel. En hwa’t jong is, wol sa graech heitelle, foar fol oansjoen wurde en bi- le«ven net foar Mderwetsk of aldfrin- ziSi. De krisis yn de tsjerken, de krisis yn de morael, de krisis yn it gesach spj^ie hjiryn ek in greate rol, wylst de Pilaiushalding fan folie aldere minsken biskitnjend folie foarkomt. Hja halde har «til of hja knikke mei, hwant hja wolle sa graech foar modern oan sjoen vurde. Nou s<» men as aldere en as alder der noch fb.de mei hawwe kinne, as dizze literatus de jonge minsken blijer en lokkiger, tofredener en aktiver makke. As hja qrliker, trouwer, suverder lib- ben en mar en djipper freugde ünder- founen, b'vuster kristen waerden. Mar fan dit alls is yn it moderne wurk fan dizze ploec neat to finen. Dizze wike ies jk de earste romen fan Durk van dt- Ploeg: „In man en mins- ke!” üt de ’aperbackrige fan Laver- man to Drahten. It forhael fan in bijierre arbeiaI.i jy’t AOW-er wurdt en mei as oanlie<ng ;n simpel akkefytsje steun in de rug voor de kerkvoogdij, die hieruit kan afmeten, dat ze bezig is een plaatselijk belang te dienen. Het gaat hier om een cultuur-monu- ment, waar geheel de bevolking zich bij betrokken voelt! Het adres van de Stichting is: Achter de Gr. Kerik 17; Leeuwarden. Gironum mer 2207600. Bank: Friesland Bank, Leeuwarden. Gezien de reklame van met name ds. Van Halsema voor deze Stichting (van de tot nu toe plm. 200 ingeschreven donateurs werden er via hem 45 doorgegeven), kan men natuur lijk voor opgave ook bij de genoemde plaatselijke predikanten terecht. (De gegevens voor het bovenstaande werden ontleend aan de inleiding, die dr. Steensma bij zijn artikel schreef, het hoofdstuk „Huidige situatie” en „Me dedeling nr. 1" van de Stichting). Er werd al op gewezen, dat de pro blemen op dit gebied in Friesland de zelfde zijn als in Groningen. Daarom heeft, gezien het succes daar, (1600 donateurs binnen een jaar!) de Provinciale Kerkvoogdijcommissie van de Hervormde kerk in Friesland contact opgenomen met de Groninger Stichting. Het resultaat is geweest, dat op 9 sep tember 1970 in Leeuwarden de Stichting Aide Fryske Tsjerken werd opgericht. Voorzitter van het Dagelijks Bestuur is jhr. ds. C. van Eysinga, terwijl on ze plaatselijke predikant ds. H. Kreb, vice-voorzitter is. Ook dr. R. Steensma, wetenschappelijk medewerker Litur gisch Instituut Rijksuniversiteit te Gro ningen heeft hierin zitting. Er is tevens een algemeen bestuur, w.i. vertegenwoordigers zitten van di verse kerkgenootschappen, bestuurlijke organen en openbare lichamen. Hierbij treffen we de naam aan van ds. G. van Halsema. Het gaat de stichting n.l. niet alleen om hervormde kerkgebouwen. Tenslotte is er een Raad van Advies, waarin o.a. functionarissen van de Rijksdienst voor de Monumentenzorg. in ipegel fan’t libbén. Yn dy boeken, novel len, romans, gedichten sprekt de folks- siele him üt, yn elke tiid wer oars, omt de minsken net deselde bliuwe en har tael mei harren foroaret. Sa kin de literatuer in spegel wêze fan de tiid. Oft dy spegel helder is, goed slipe en sünder lek en brek, is in oar forhael. En it kin seis wêze, dat sa’n spegel gjin goed plak hawn hat en. dêr- Om het bestaan en doel van de Stich ting nog eens duidelijk te onderstrepen citeren we een gedeelte uit dit laatste hoofdstuk. „In het verleden zijn reeds tientallen kerken afgebroken, wanneer het niet noodzakedijk was ze voor de eredienst in stand te houden en het geld voor onderhoud of reparatie slechts met gro te moeite bijeen gebracht zou kunnen worden. Bij de strijd voor het behoud van onze monumentale kerken spelen ook in het jaar 1970 beide omstandig heden (n.l. cultuurwaarde en de waar de als centrum voor het kerkelijk le ven) nog een rol, dikwijls in nog ster kere mate dan voorheen. Door goede we gen en het gebruik van de auto kan men gemakkelijk in een naburig dorp ter ker ke gaan, terwijl anderszins de ontvol king van het platteland doorzet, in elk geval wat de kleine dorpen betreft. Het is niet moeilijk om een aantal ker ken op te noemen, die nog door slechts enkele huizen worden omgeven, soms zelfs bijna verlaten in het wijde Friese land liggen. Men denke b.v. aan Jous- wier, Wetsens, Bomwerd, Westernijkerk Genum, Lichtaard, Augsbuur, Britswerd en Schalsum. Er is in 1970 echter ook iets veranderd ten opzichte van de 19e eeuw. Er is een veel groter besef, dat een monument grote waarde heeft in de ze tijd van eentonige nieuwbouw, dat ’n gerestaureerde kerk een rustpunt kan vormen in een jachtige tijd, dat res tauratie derhalve een stuk welzijnsber vordering houdt. Al meer dan vijftig jaar wordt dit ook door de overheid beseft en heeft zij subsidies voor kerk restauraties gegeven.” Op eerste kerstdag heeft de Bolswar- der jeugd zich niet van zijn beste zijde laten zien. Een twintigtal jongelui heeft toch n.l. via vernielingen de toegang tot de ijsbaan geforceerd, een paar ruiten stukgeslagen: er vervolgens het mate rialengebouw opengebroken; vervolgens zijn ze met de aanwezige schuifborden de baan opgegaan, om te trachten de sneeuw te verwijderen. Op zichzelf een lofwaardig streven, maar dit moet dan wel gebeuren onder deskundige leiding van bestuursleden van de ijsbaan. Nu hebben ze de baan meteen grondig be dorven. De sneeuw was n.l. gevallen op een te zwakke ijsvloer, zodat het ge heel al spoedig veranderde in een brij- massa. Toen dan ook later op de mor gen de baanmensen verschenen, om de toestand van de baan op te nemen, was hij grondig bedorven. Bovendien had de jeugd en passant nog even de kostbare kabel van de pompin- stallatie middendoor gesneden. Een dergelijke behandeling heeft de ijs vereniging aan de jeugd allerminst ver diend. Het is toch zo, dat de jeugd tot en met 14 jaar steeds voor 50 cent de hele winter gebruik mag maken van de baan. Een tweede vereniging, die dit voor de jeugd doet, is er niet. De ijsvereniging doet bij deze ’n beroep op de omwonenden, om, indien ze con- Verkiezingen in zicht partijbeloften staven met het gevolg, allicht verhoogde staatsuitgaven ja belofte maakt schuld de kiezer snapt ’t secuur en de ketel, zwaar gevuld voelt dan nog heter vuren ja, alles van de kook door het inflatie-spook. Ons land een zieke plek in het westen geworden? men waarschuwt: ’t gaat te gek ’t komt zo nooit weer in orde men raakt de kwaal niet kwijt allen zijn zwart, men weet ’t wel het wederzijds verwijt het spel van pot en ketel ja 't wordt me ’t jaartje wel het gaat bergafwaarts, snelPiet Ze staan ar nog de oude Friese kerken. Liefelijk of speels, stoer of ruig. Hun zadeldaktorens en spitsen bepalen het karakter van het Friese land en zijn er niet uit weg te denken. Vele kerken verloren de afgelopen jaren geheel of ge deeltelijk hun functie als bedehuis; geld voor onderhoud of herstel is er nauwe lijks. Ze raken in verval en hun voortbestaan staat op het spel. Wat geslachten Friezen eeuwenlang in stand wisten te houden dreigt nu te verdwijnen. Dat kén niet en dat müg niet!” Dit is het begin van een fraai uitgevoerde folder, uitge geven door de „Stichting Aide Fryske Tsjerken". Doel van de stichting is, heel kort gezegd: bedreigde kerken overnemen, ze restaureren en daarna een pas sende bestemming geven. yn to libjen. In diel fan harren hat him yn de Kristlik Fryske Folksbibletheek in eigen formidden en romte skepen, in oar diel fielt him yn de Fryske litera tuer as in kat yn in stjonkend pakhüs. Dizze trochbraek, mei syn alles om- stateren, dat er, als de baan is geslo ten, jeugdige personen op de baan aan wezig zijn, even de moeite te willen doen de politie te bellen. Voor deze steun zou de ijsvereniging en ook de schaatsliefhebbers u zeer erken telijk zijn. En tot de jeugd: hulp bij het schoon maken van de baan wordt zeker op prijs gesteld, maar dan onder deskun dige leiding. Het bestuur van de ijsvereni ging „Bolsward”. troch it waer deryn komd is. Dan k-ije jo frjemde bylden, karikaturen fan de realiteit. Yn de Fryske literatuer is sünt Anie Wadman mei syn „Smearlappen” op lappen kaem, hiel hwat foroare. Mei ko; en earen binne hiel hwat fan de jongere^ woeljende stream fan smoarch en ün- skiuwers dükt yn de rioelen fan it lib-huer geskriuw, is it slimste foar de jon- ben. Fatsoen, noarmen en geboaden bi- minsken. Hwant de eigen tael hat in stiene foar har net mear. Hja wiene pro- gressyf, hja forachten alle taboes, hja flokten as ketters, setten de doaren fan it seksuele libben iepen en fielden har as fisken yn it wetter fan it kwea. Deug den komme yn har boeken net foar: blidens, tankberens, memmeleafde, frommens, echte freonskip, siket men der omdóch, mar de hiele skala fan minsklike abberaesjes en misdieden binne hja treast. Hwa’t dit nije Evan- gely fan de progressiviteit net aksep- tearret, wurdt yn de meast kwetsende termen forhünd, hy is in forkalke fos- syl, in hypokryt yn elts gefal en de hiele meute jaget efter him oan om him oan de skandepeal fan de publike opi- ny fêst to spikerjen. De haedredakteur fan it Frysk Deiblêd de hear Algra, hat hjir in ynteressant archyf fan oer helden. Neist har gemis oan noarmen is har ünfordraechsumens har meast sprekken- de eigenskip Dêrtroch is dêr yn it for midden fan de foarstanners fan it Frys ke boek in sfear üntstien. dy’t it man- nichien net mear mooglik makket der- Het lot en een eventuele andere bestem ming van de Broerekerk is meermalen onderwerp van bespreking geweest op plaatselijk-kerkelijke vergaderingen en ook wel in dit blad. Nu o.a. de Nederl. Hervormde kerk voogdij van Bolsward een verzoek tot de Stichting heeft gericht omtrent mo gelijke overdracht c.q. steun in beheer of uitvoering restauratie, lijkt het vol komen gerechtvaardigd om het werk van de onderhavige Stichting, afgezien van algemene motieven, extra onder de donateurs 2x per jaar een rijk geïllus treerd artikel toegezonden, dat in een ringband, welke kosteloos ter beschik king wordt gesteld, kan worden be waard. Hierin zullen dan zowel afzon derlijke kerken als ook bepaalde aspec ten van de kerken in het algemeen wor den beschreven. Het eerste, artikel is reeds verschenen en wel van de hand van dr. R. Steensma, eerder genoemd. De inhoud van dit artikel, verlucht met prachtige foto’s van kerken en interi eurs, bestaat uit een overzicht van de kerken en hun inventaris, met name de beschrijving van de bouwstijlen en van verschillende belangwekkende onderde len van het exterieur. Voorts een bespreking van het interi eur, met name de inrichting van het ge bouw en de preekstoelen. Ook wordt aandacht besteed aan de lotgevallen van diverse kerken, terwijl besloten wordt met een schets van de huidige situatie. Voor geïnteresseerden in deze materie om van te watertanden. Overnemen van bepaalde fragmenten is ondoenlijk, daarom één advies: „Neem en lees”. Wil de Stichting Aide Fryske Tsjerken haar doel kunnen ■verwezenlijken, dan is een zo groot mogelijk aantal dona teurs noodzakelrjk. (Binnen een jaar zo mogelijk 1.000). Stelt men n.l. de restauratie van een gemiddelde dorpskerk op f 500.000 en de overheid (rijk, provincie en burger lijke gemeente) subsidieert over het al gemeen voor 90 pet., dan blijft er voor de kerkelijke gemeente nog 10 pet. of f50.000 te financieren. Daar komt aan bijkomende, niet subsidiabele kosten, nog wel eens f 25.000 bij. De eigenaar moet dan zelf voor f75.000 zorgen, waarbij de Stichting de helpen de hand wil bieden. Dit kan echter alleen, als «r voldoen de donateurs (nogmaals: milimum f 10 per jaar), komen. Hier staat voor hen wat tegeiover. Om zoveel mogelijk bekendheidaan haar werk te geven, is het de bedoeing dat de Stichting jaarlijks enkele excursies organiseert, een z.g. kerkentochl Verder willen medewerkers v\n de Stichting graag lezingen houder met kleurendia’s over en van Friese krken, a f25 plus reiskosten. Ook krijger de Deze moet worden gezocht bij de pro vinciale restauratiecommissie van de Nederlands Hervormde Kerk in Gronin gen, die in 1968 een nota opstelde over het gebruik en bezit van historische kerken. De situatie in deze buur-provincie is on geveer gelijk aan die bij ons in Fries land: veel monumentale kerken die van uit kultuur-historisch oogpunt bezien, zeer waardevol zijn. Gezien echter van uit het gezichtspunt, wat voor nut ze hebben voor de kerkelijke arbeid, blij ken ze erg duur in onderhoud en restau ratie te zijn, en tevens laag in rende ment. Daarbij kan ook nog de vraag worden gesteld, of deze kerkgebouwen wel vol doen aan de eisen, die wij in deze tijd aan een kerkelijk centrum stellen t.a.v. verwarming, garderobe, vergaderruim ten om maar enkele te noemen. Het is dan ook voor vele kerkvoogdij en een onmogelijke taak, een verval len kerkgebouw te restaureren, ondanks de overheidssubsidie. De gemeente zelf moet toch altijd nog minimaal 10 pet. van de totale kosten op tafel leggen! Genoemde Groninger commissie kwam dan ook tot de conclusie in die nota, dat het uit kerkelijk oogpunt bezien onverantwoord is een groot bedrag te besteden aan restauratie van het ge bouw, als dat b.v. tot gevolg heeft, dat de gemeente geen predikant meer kan beroepen. In dat geval moet de kerk voogdij het gebouw afstoten. (Berichten in de landelijke pers maken van deze besluiten meermalen melding, zoals on langs in Leiden). Zullen deze gebouwen toch behouden blijven, dan is er een aparte instelling nodig, die ze overneemt, want dat doet de overheid niet. Zo werd in 1969 de Stichting Oude Groninger Kerken opge richt, met het in de aanhef van dit ar tikel gestelde doel t.a.v. de Stichting Aide Fryske Tsjerken. Als mogelijkheden voor een passende bestemming worden dan genoemd (nast de normale kerke-lijke functie) uithof van een museum, leeszaal, aula bij een begraafplaats e.d. De voor dit doel benodigde gelden moe ten worden bijeengebracht door het wer- T, r

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1971 | | pagina 1