Het was groen wat nu goud is De antithese look in a new Doe’t pake noch feint wie en beppe noch faem Fan de Mar tiny toer Gouden filmpjes STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Verschijnt in,: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum Op HOe JAARGANG No. 5 DINSDAG 19 JANUARI 1971 Jubilea Nieuwbouw Droge zomer Mr. HEDZER RIJPSTRA BIJ OPENING TWEELINGSOHOOL TE WINSUM M* Personalia Vervoer Cliché Fr. Dagblad) Electra Kleingoed Stoomfiets Waterleiding Toekomstdromen DE WAEN FAN DE DEI! Tj. de J. ter E. S. de Jong (de gearstaller fan it boekje) de heer B. A. Siebesma fan Seisbierrum. (dy’t de namme bitocht), mefr. H. Heeringa-Kroes te Eastrum, juff. J. Reinalda to Easterlittens, de hear R. Schoffelmeer to Wamel en skoan ef- Advertentieprijs: 18 ct. per mm Ingez. mededelingen dubbel tarief Contractprijs op aanvraag Abonnementsprijs f 4.95 p. kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Als gij ongesteld zijt, neem dan eens wortelboers kruiden of wortelboers pil len en gij zijt spoedig genezen. De pil len verdrijven gal, slijm, koorts, maag- en hoofdpijn, wekken de eetlust op, bevorderen de stoelgang, zuiveren het bloed, maag en ingewanden. Sneek heeft reeds het „nieuwe licht” en in het begin van het jaar komt er bericht, dat het Nijland al is genaderd. In Bolsward wordt koortsachtig gewerkt aan de voorbereiding. Op 1 april brandt de eerste lantaarn. De winkels passen zich aan en propageren „moderne” elec- trische apparatuur. Bij ’n enkele wordt zelfs al een etalage electrisch ver licht! De mogelijkheden lijken onbe grensd, al is het natuurlijk niet zo, dat in een ommezien heel Bolsward geëlec- trificeerd was. De verkoop van kaar sen, theelichtjes en petroleum gaat voor lopig gewoon door. Met de waterleiding zat het moeilijker. Het leggen van een draad is minder De jaarwedde van de wethouders in Hen- naarderadeel zullen van f 300 op f 500 worden gebracht. De Herv. meisjesvereniging Dorcas te Bolsward 25 jaar. Door haar is menig huisgezin in de afgelopen jaren door een warm kledingstuk verrast. De spaarbankrente zal ingaande 1 april van 3 op 4 pet. worden gebracht. Het bestuur H. Eisma, voorzitter C. H. de Haas, secretaris. Het is voor de bewoners van het Schild- wijk en Bargefenne een groot ongemak, dat de daar aanwezige pompen bijna altijd stuk zijn. Bolswards burgemeester, mr. B. Berger trouwde in 1921. Burgemeester Bruin- sma had dus niet de primeur. Na 2 jaar burgemeester te zijn geweest zou hij nog in hetzelfde jaar naar Venlo gaan. Burgemeester Praamsma volgde hem op: een van de wethouders, een bekend Bolswarder zakenman. Ook hier her haalde zich de geschiedenis toen bur gemeester Mulder tot het ambt van eer ste burger werd geroepen. Nog een paar personalia. In 1921 werd ook gemeen- tearchitect benoemd de heer J. P. Post- ma te Deventer. De heer Hazenberg van Mantgum werd hoofd van de plantsoe nendienst. S i 3 Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitg. A. J. OSINGA n.v., Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 Tel. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) Bolswards Nieuwsblat Al was de droge zomer niet zo spec taculair als de welhaast legendarische van 1911, het was wel erg, temeer daar men toen nog geen zoet water kon inladen. De komst van de afsluitdijk was nog steeds in discussie met lieftige tegenstanders en zo mogelijk nog hef tiger pleitbezorgers. De droge zomer wordt zelfs aanleiding tot protestadver- tenties in de krant: Als we nu de af sluitdijk hadden gehad hadden de slo ten niet droog gestaan en had het vee kunnen drinken. Er is dan ook vee- sterfte. Sommige boeren moeten de die ren in het hartje van de zomer uit nood weer stallen. Strovruchten worden vroegtijdig gemaaid en aan de dieren gevoerd. Bij ons zelf leeft de vage her innering nog voort, dat men in 1921 de sloten langs fietste. In Pingjum de den ze het anders. Het bericht doet de. ronde, dat daar met succes proeven wor den genomen met het planten van kool op de bodem van de lege sloten. Op het land was dit vrijwel niet mogelijk. Zo als meermalen komt het een bij het an der. Eind november is er hier en daar reeds van 1520 gr. vorst en worden er al schaatswedstrijden gehouden. Een andere reden om deze school te openen is deze, dat het provinciaal be stuur zich steeds bijzonder interesseert voor onderwijsaangelegenheden. Ook al kan de provincie wettelijk weinig doen, toch tracht zij daar, waar het mogelijk is en gevraagd wordt, de totstand koming van bepaalde onderwijsvoorzie ningen te bevorderen. Friesland is dan ook de eerste provincie met een Pro vinciale Onderwijsraad, die sinds 1967 het gehele terrein van het onderwijs be strijkt. Daarvóór de raad werd op gericht in 1928 had deze Raad al leen de zorg voor het onderwijs in de Friese taal. Trouwens, ook in de vorige eeuw be stond er al een Provinciale Commissie voor het Onderwijs, die gevormd werd door de toenmalige schoolopzieners on der voorzitterschap van de Gouver neur, zoals de Commissaris der Konin gin toen genoemd werd. Over het be staan van deze Commissie informeert ons het boek „Scholen en schoolmees ters in Friesland tussen 1830 en 1850” van mr. H. Wijnbeek. Interessante gegevens over toen be staande onderwijsmethoden vinden wij ook in dat boek. Er bestond toen bijv, al een leesmethode met behulp van let- terblokjes. De kinderen moesten daar mee experimenteren om zelf woordjes te maken. Het doel van die methode, Vanaf heden plaatsen we op veler verzoek wekelijks weer onze „gouden en zilve ren filmpjes”. Natuurlijk is het erg tijdrovend in het verleden te duiken, maar wei nig is zo interessant als dat. In het verleden ligt nog steeds het heden. Pas bij doorlezen van een complete jaargang van ons blad, hetzij van 25, hetzij van 50 jaar geleden proeft men weer de sfeer. Ditmaal een paar globale indrukken van het jaar 1921, precies een halve eeuw geleden dus. Al was de oorlog 1914-’18 langs ons heen gegaan, ze liet toch wel diepe sporen na en pas in 1921 komt het leven weer op gang. Veel is nog op de bon, maar telkens komen er weer berichten dat bepaalde artikelen zijn vrjj gegeven. Het leven herstelt zich weer. Tal van initia tieven worden ontplooid, nieuwe perspectieven openen zich. Soms kunnen we er niet over lezen zonder een wat meewarige glimlach, soms verbazen we ons over de vooruitstrevendheid, en de vooruitziende blik, waarvan we thans nog de vruch ten plukken, of verbazen we ons over de primitieve omstandigheden waarin men verkeerde: geen aardgas, geen electra, geen waterleiding, wel armoe, kindersterfte drankmisbruik, sociale misstanden maar daar tussen door dan weer ’t saamhorig heidsgevoel, het spontane feesten en een naief optimisme, dat het alles zou leiden tot een nieuwere en betere wereld. jl ‘l 1 kostbaar dan het leggen van een buis. Een initiatiefvoorstel door enkele raads leden gedaan, waarbij b. en w. Wordt opgedragen ook de mogelijkheid van waterleiding te onderzoeken Sneek ging ook hier voor) wordt verworpen. B. en w. hadden krachtige argumenten. Tech nisch zou het mogelijk zijn, maar de wal keert nu eenmaal het schip. De lei ding van Sneek naar Bolsward zou f 100.000 moeten kosten, het leiding net in Bolsward zelf ook zo veel en dan zou er nog een watertoren moeten worden gebouwd van f 50.000. Nee, dit kon bruin niet trekken. Voorlopig moet men zich dus behelpen met de regenwa- terbak en de pompen op het Hoog, Bar- gefinne enz. Alleen de laatsten waren voortdurend defect of uitgedroogd. Ge lukkig dat in zulke gevallen, vooral op de dorpen, de „tsjerkebak” .uitkomst kon brengen. 'U hebt mij uitgenodigd de opening van een lagere school te verrich ten en ik heb deze uitnodiging aangenomen. Daar zijn goede redenen voor. Dit is namelijk een b ij z o n d ere opening van een bijzondere school, niet in de gewone betekenis van het woord bijzonder als wij dat met de school verbinden, maar in een heel aparte betekenis. Deze school is immers bestemd voor de huisvesting van de leerlin gen van de openbare school voor Christelijk Nationaal Schoolonder wijs in één gebouw, zij het dan in verschillende lokalen, aldus gister middag de Commissaris der Koningin, mr. Hedzer Rjjpstra bij de opening van de zg. Tweelingschool te Winsum. Een verheugende ontwikkeling dit naar elkaar toegroeien, toebou wen, zelfs letterlijk hier. De antithese is a new look. Het openbaar vervoer beperkte zich tot de tram, al waren er reeds enkele par ticuliere of huurauto’s. De laatste wa ren echter peperduur: ongeveer 3 a 4 uur werken voor 1 km auto. Het was er voor de gewone man niet bij. Toch gaat het ook hier dagen. Een vrach- auto wordt omgebouwd tot bus en kan achttien mensen vervoeren visa versa BolswardWorkum. Overigens ging het per boot. Er komt in 1921 zelfs een nieuwe boot op het traject Bolsward Lemmer. De Flevo V wordt daartoe om gedoopt tot „De stad Bolsward I”. Fiet sen waren er wel, maar het was voort durend bandenplakken geblazen. Behalve het herdenken van 50 jaar elec- triciteit staat ons in Bolsward nog een belangrijk jubileum te wachten: een hal ve eeuw Openbare Leeszaal en uitleen- bibliotheek. De eerste uitleningen wer den gehouden (ingaande 1 sept.) in het spaarbankgebouw. De definitieve plaats zou worden de bovenzaal van Ons Ge bouw, maar deze was nog in aanbouw. Pas op 2 jan. 1922 was er de eerste uitlening. Men stelle zich het begin nog bescheiden voor: 2x per week een half uur uitlening. De contributie regelde zich volgens het inkomen. Verdiende men per jaar meer dan f1200 (dit kwam niet vaak voor) dan betaalde men f 2. verdiende men minder dan f 800 per jaar dan was de contributie f 1,Hier tus sen in was het f 1,50. Er staan ons dit jaar heel wat jubi lea te wachten: tal van jongelings- en meisjesverenigingen werden opgericht (b.v. Dorcas te Bolsward, evenals mu ziekkorpsen, onthouderskoren enz. Het Stedelijk korps vierde echter reeds zijn 40-jarig jubileum (dit jaar dus 90) en de Chr. Schóól te Witmarsum zijn 50e (dit.jaar dus het eeuwfeest). Het was de tijd dat des zomers de klok een uur werd verzet, en te Bolsward met veel vlijt jacht werd gemaakt op niet ge- muilkorfle honden de eigenaars voor het kantongerecht te brengen), als nieu wigheid karnemelkse pap in de fles werd geleverd, men streefde naar de op richting van een zwemschool, een ver nieuwde St. Jansbrug kreeg, de Fryske Krite erg actief was, Floralia werd op gericht, de Doele werd gemoderniseerd en er in Bolsward een melksalon kwam „voor wachtenden op boot of tram”. Ge noeg hierover, wij wensen u prettige ogenblikken met onze met vlijt vergaar de historische filmpjes. as to’n kweade net maklik oerskat wur- de kin. Hja kin „Het Dorp” foar chro- nyske ynvaliden yn ien dei ta stan brin- ge, hja kin helpakjes foar Biafra, Tu nesië of Pakistan miljoenen taskikke, mar hja kin ek de mentaliteit fan mil joenen vulgarisearre en moreel ynfek- teare. Hja hat greate ynfloed op de jonge minsken omdat folie alderen en alden lang net kritysk genóch dit ta- stel brüke litte. Mear dan it wurd fan heit en mem sil de ynfloed fan de t.v. op har bem wurde en net to’n goede. Op alle gebieten fan it libben is dizze ünkrityske halding to singnalearjen. Wy hawwe jierren forgriemd mei to leau- wen oan in kearnetheory, dy’t it Noar- den ta wolstan bringe soe. En hoefolle der ek tsjin ynlein waerd en mei fei ten oantoand, it wie de waen fan de dei en it waerd dus trochset. Mar al dy supporters fan doe binne stil weiwur- den, dy’t wurdt gjin wurd mear oer praten, it fiasko is foar dy plakken, dy’t nou noch mei folie legere ynkom- sten buorkje meije. Noch lizze Fryslan, Grinslan en Drinte yn deselde ófgele- gen hoeke en binne de plakken Onder ling sprekkend deselde bleaun. Hiene se dér yn Den Haech nou mar fan leard, mar nou wurdt der wer in nije plaet opset. De gewestfoarming, hjit it nou. Binnenlanske Saken is tige drok dwaen'de mei in skema foar dit nije plan. En nimmen wit hwat it krekt wur de sil, nimmen wit hoe’t dit de eko- nomyske en soasiale efterstan fan it Noarden better meits^e s-k I?:Jtwols De broodprijs is vastgesteld op 22 cent voor tarwebrood 800 gramen 17 cent voor wittebrood (400 gr.). 2e week jan. 1921 De minister heeft aan de burgemees ter bericht gezonden, dat de kolendis tributie met ingang van 1 april a.s. be ëindigd kan worden. De minsken fan tsjintwurdich hawwe it net maklik, tinkt my. Hja steane eltse dei opnij bleat oan in stream fan yn- formaesjes, ideën, propaganda, reklame en krityk en it moatte al sterke geas- ten wêze, dy’t har net under dit trom- melfjür fan parse, radio en t.v. bidobje litte. Dat blykt dan ek wol. Hiel hwat lju libje by de waen fan de dei, driuwe mei, prate nei, dogge hwat oaren dogge, priizgje hwat oaren priizgje en lekje hwat op it heden lekke wurdt. Dat is de methode-Prinsen, was, en nu citeer ik even Wijnbeek: „Bij het kind, door zinnelijke aanschouwing en door oefe ning, het vindingsvermorgen te doen werkzaam zijn. Het ieder voorwerp van alle zijden doen beschouwen, en dus van jongs af gewennen aan eene nauwkeu rige en alzijdige beschouwing der voor werpen.” Men zou zo zeggen: ook in 1971 doet men het zo. Er is dus niets nieuws on der de zon. Bij het aanvankelijk lees onderwijs maakt men tegenwoordig im mers ook gebruik van letterdozen. Van de provinciale schoolhistorie naar de schoolgeschiedenis van Winsum. Uw burgemeester, was zo vriendelijk mij daarover een aantal gegevens te ver strekken, waaraan ik het volgende ont leen: Als eerste gegeven over Winsum staat vermeld, dat in 1587 aldaar schoolmees ter was mr. Wopke Lieuwes, welke func tie, omdat het onderwijs toen geheel een aangelegenheid van de kerk was, o.a. verbonden was met die van klok luider! Misschien komt het daarvan, dat de onderwijzers tegenwoordig zo goed aan de bel kunnen trekken, letterlijk en figuurlijk. In 1800 was het salaris van een cipier in het Leeuwarder Blokhuis hoger dan dat van een Winsumer schoolmeester. (Vervolg op pagina 2) Wat een terugblik naar de tijd, „doe’t pake noch feint wie en beppe noch faem” zo interessant maakt is het „klei goed”. Zoals een grabbelton tal van ver rassingen biedt, zo is het ook hier. Wist u b.v. dat het „fierljeppen” niet iets is van de naoorlogse jaren, maar reeds in 1921 werd beoefend. Het heette toen een beetje anders, n.l. „Ijepfortoaning”. De pols was 7 meter en te Oosterend sprong men over de Sibade (Sabeare) bijna 10 meter, om precies te zijn 9.95 meter. Het jaar 1921 was ook het jaar, dat het verenigingsleven weer op gang kwam. Meen overigens niet, dat men conser vatief was. Er werden in Bolsward in 1921 niet alleen vliegfeesten gehouden, maar toen er een „lijndienst” werd ge opend tussen Amsterdam en Leeuwar den koos men Bolsward als tussen station. Het „luchtschip (bedoeld zal wel zijn vliegtuigje) kon hier een tussen landing maken om passagiers af te zet ten of in te nemen. De eerste die uit stapte was een journaliste van de Leeu warder Crt. Natuurlijk is de luchthaven Bolsward op niets uitgelopen Toen de vliegtuigen groter werden, was het niet meer mogelijk op een weilandje te laden. Bij de vliegdemonstraties heeft echter menige Bolswarder een rond vlucht gemaakt. Zijn er nog van in le ven? Ook een andere wens ging niet in vervulling. Wanneer de Afsluitdijk zou komen, rekende men zeker op een spoor verbinding met Amsterdam. Men dacht net allinnich sa by de minder üntwik- kele, mar likegoed by de studearre minsken, net allinnich by it folk mar likegoed by de regearing en de oer- heitsynstellingen. Op’t heden is de many: East-Grinslan. Sa mar ynienen wurdt in diel fan it saneamde „Noarden” it praet fan de dei. Stint Fré Meis dér de kachel oanstut- sen hat, komt hielde publisiteitsmacht yn aksje om oan Nederlan sjen to li- ten hoe dlderfreeslikst dizze hoeke fan üs lan dér oan ta is, komme tsientallen keamerleden twa dagen om alles to hea- ren en to sjen, wit men gjin sterke wur- den mear om de needtastan hjirre to skilderjen. Hwerom Binne de foanlt- sichten en ekonomyske mooglikheden fan Noard-Grinslan better? Binne se bet ter yn de Biermen en it Bilt. Binne se better yn de Dongeradielen. Gjin sprake fan! Mar de waen fan de dei sil, folie slimmer as earne oars. En de autoriteiten litte har meisuge yn it sok fan dizze publisiteitsstream, bang dat hja oars üt de graesje reitsje. De ünstabiliteit, it labile yn de moder ne minske, dy’t gjin eigen libben mear fiert, mar libbe wurdt, makket elk bi- stjür en gesach üntsachlik swier. En derby komt it gefaer aloan tichter by, dat karakterfêste minsken wike en wi- ke moatte foar handige charlatans, dy’ meidounsje op de song fan it momint, de waen fan de dei. It is binammen de televisy, dy’t hjir in greate oarsaek fan is. Dit is in tmt- sachlike macht, dy’t sawol to’n goede zich Bolsward reeds serieus als wissel plaats voor de Amsterdam-Hamburg Express. Op hiel aparte wize waerd langlês- ten in nij Frysk berneboek yntrodu- searre. It wie it boekje Koekyntsjes, in bondel opsizferskes. Alle meidoggers dêroan, foar safier op de gearkomste bywesieh kamen op it podium en de gearstaller fan it boekje bea har allegearre presinteek- semplaren en blommen oan. Fan lofts nei rjochts: Mefr. M. Haarma-Hoek- stra, fan Wurdum, Dr. IJ. Poortinga to Ljouwert, Tine Kroes to Ljouwert, mefr. Slieker-Klaver fan Drachten en Wymbritseradeel, Den Haech sil dit waen-idé ek wol wer trochsette, hja hawwe dan wer in blik- semóflieder foar de permaninte klach ten üt dit gebiet. En as dit net helpe soe, dan kin de oandacht fêstige wurde op de nije man, dy’t de yndustriële Ont wikkeling fan it Noarden ris efkes op poaten sette sil, dêr’t de provinsiale ETI’s al fiif en tweintich jier alles oan dien hawwe. Waenideéen, dy’t de oandacht fan de measte minsken ófliede fan de reële mooglikheden, dy’t diidlik forbettering bringe. Mar dy’t jild kostje, sa as it fjouwerbaensmeitsjen fan Rykswei 43, en de wei fan Ljouwert nei Grins. To min jild fortraecht de needsaeklike oan- liz fan de provinsiale wegen, sadat hja al jierren by it skema efterbleaun bin ne. To min jild makket it ünmooglik dat de Fryske pleatsen modernisearre wurde kinne. Dér wurdt nou al twein tich jier om biddele, mar om ’e nocht. Yn pleats fan reële hulp lit men hwat wylde fügels los sa as: „de boerderijen- bouw moet industrieel worden aange pakt, flexibel worden opgezet” en sa mear. Dat is in goedkeap waenidé, dêr’t eigeners en hierders wer in skoft mei stil halden wurde. Mar fan waenidëen kin de minske net libje en in folk net ta wolwêzen komme. Der binne kundi ge minsken noadich mei karakter en ge sach om in folk yn it goede spoar to halden, dér is slim forlet fan. De nieuwbouw voltooide zich in ver sneld tempo. Niet alleen werd in 1921 Ons Gebouw gebouwd (de naam kwam pas later) ook de r.k. jongens- en meis jesschool aan het Bolwerk, wat weer gelegenheid gaf aan de RK werklieden vereniging het leeggekomen schoolge bouw aan de Heremastraat te betrek ken. Ook de CVO-school kreeg „op het Gasthuisland” een nieuwe school. B. en w. moesten er op toezien dat het ge bouw wegens het zuinigheidsbesluit niet te luxe werd. In Pan Zuid werd druk gebouwd, vooral door de woningstichtin gen. De Pater Brugmanstraat en later de Pieter Tanjé en Van Munnikhuizen- straat kwamen tot stand. De naamge ving geschiedde door de raad op ver zoek van de bouwers, die zelf ’n naam voorstelden. De stoomfiets, juister eigenlijk motor fiets, want het had met stoom niets te maken, was in opkomst. Het gaf na tuurlijk wel een probleem, want o die snelheid. Er werd dan ook prompt een maximum snelheid in gesteld van (schrik niet) 15 km per uur. Gedepu teerde staten vroegen de diverse ge meenteraden hier 20 km van te maken, dit op verzoek van de PEB. Er waren n.l. veel storingen en dan zat prompt een stad of dorp weer in het duister. De werklieden van het PEB waren ge motoriseerd en moesten zich vlug kun nen verplaatsen. De raad van Bolsward trapte er niet in. Met al die stegen en zijstraten, met die paarden op de weg en de kinderen, was 20 km veels en veels te hard. Het bleef bij 15 km en wie te hard reed kreeg prompt boete. Zo veel gulden of zoveel dagen hechtenis. In de raad werd o.a. als argument ge bruikt: In Amsterdam is de maximum snelheid 12 km. Waarom dan hier zo hard, daar komen maar ongelukken van. -

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1971 | | pagina 1