Paasfeest mocht niet samenvallen met Joodse Pascha It stille wünder De foto de week van GaheSkroar Ife Folklore rond Pasen Zilveren filmpjes Hwat hst i: STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND As hjoed to sizxen 1 JJ? I' i I 11 Oe JAARGANG No. 28 VRIJDAG 9 APRIL 1971 Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum tn Wymbritseradeel. En dan: Na de rondedans Paasvuren Late Paas Wanneer vieren wij Pasen? Folklore Geschilderde fr. Halvard Hettema O.F.M. 2e week april 1946 Bolsward Pa- Foarrie yn kas Komt altyd fan pas. Advertentieprijs: 18 ct. per mm Ingez. mededelingen dubbel tarief Contractprijs op aanvraag Maria fan Magdala wie slim ocrstjür, doe’t hja dy „earste dels fan ’e wike, yn ’e iere moarn”, by it grêf fan de Hear kaem, en „seach dat de stien foar it grêf weinommen wie”. (Joh. 20 1). „Hja hawwe de Hear üt it grêf weinommen, en wy witte net, hwer’t hja Him hinne lein hawwe” (Joh. 20 2) klaget hja. Mar doe’t de forriizige Christus by har stie, wist hja it net. „Hja miende dat it de höfker wie” (Joh. 20 15). Sa gewoan, en sa eigen wie Hy wer. Earst doe’t Hy har by har namme neamde: „Maria”, koe hja him werom: „Rabboni - Master”! En twa manlju wiene dyselde deis ünderweis nei it doarp Emmaos. „En wylst hja yn petear en oan it redendielen wiene, kaem Jesus seis by harren en gyng mei harren. Mar har eagen waerden hélden, dat hja Him net koene (Luc. 24 15).De forriizge Christus roun mei harren op, mar der wie neat oan Him, dat harren lykas in wünder forbjustere. Earst oan it Him eigene hélden en dragen by it brekken fan it brea koene hja Him. Dochs is it wünder seis fan Syn forrizenis, neffens St. Paulus, bi- skiedend foar de sin fan de prediking. „As Christus net opwekke is, dan is üs forkundiging idel, en idel is ek jimrne leauwe” (1 Kor. 15 14). En helte slimmer noch: „As Christus net opwekke is, dan is jimrne leauwe otndêch; dan binne jimrne jitte yn jimrne sünden. Dan binne ek forlern dy’t yn Christus rêst binne (1 Kor. 15 17-18) Om hokken reden hat Hy dan de iere moarn, en de stilte, en de iensumens foar kar nomd boppe it forbjusterjende wünder? Dat hie dochs tüzenen fan minsken oertsjüge kind: „Wy hawwe it seis sjoen, dat de Hear is wier, wier qpstien üt it grêf en libbet!” Mar it wünder mei Lazarus dan en dat mei it famke fan Jaïrus hawwe hja ornmers ek net yn leaud. Dy jongfeint fan Naïn hat ek gjin proseliten kweke by tüzenen! Syn forrizenis is it feest fan Peaske foar dy’t leauwe wolie, dy’t yngeane o<p Syn Genede. Hat hy seis net oansein oan Caïphas, de fortsjinwurdiger fan in skuldich ünleauwe: „fan nou óf sille jimrne de Minskesoan sitten sjen oan ’e rjochterhan fan de Almachtige en kommen sjen op *e wolkens fan ’e himel”? (Matth. 26 64). Foar dy’t net leauwe wólle, sil Hy allinne komme as Rjochter. Mar ta Magdalena, en ta de learlingen, en ta üs alegearre, dy’t Him üs Master neame doare, komt 'Hy as eigen: „Hja miende dat it de höfker wie”. Net as Rjochter dali'ks, mar as goefreon komt Hy ta al dyjingen, dy’t Him oannimme wolie. En üt Syn Genede sille ek wy, hjoed, dizze Peaskedei, üt 'e dea fan de sünde wei, opstean ta in nij, in hiel oar, in earliik en trou wierheit” (1 Kor. 5:8). Sillige Peaske! „Lat üs dan fêsthalde, net yn it 5.1de sürdaei, noch yn it sürdaei fan forkeardens en tsjoedens, mar yn ’e ünsuorre breaën fan oprjocht- heit en wierheit I Kor. 5:8). Sillige Peaske! Abonnementsprijs f 4.95 p. kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitg. A. J. OSINGA n.v., Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 Tel. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) venvermelde „fraatje tent”, maar ook op verscheidene andere plaatsen, wa ren „Paasch-eijeren-tafels” op ’t ijs aan gericht, „alwaar voor het publiek het zeldzaam genot van Paascheijeren op ’t ijs te eten in ruime mate was aange boden, en waarvan ook talloze Amster dammers gretig en vrolijk gebruik maak ten. Voorwaar een „ijzig Paasfeestmaal’ in de Duitse naam voor het paasfeest, n.l. Ostern en in de vroegere naam voor de maand april: Ostermanoth, ook het Engelse Eastern staat er mee in ver band. Dit getal bij d gevoegd wordt 11 3 14. Derhalve viel Pasen in 1953 op de 14e dag na 22 maart, dus op 5 april. Probeert het nu ook eens uit te rekenen voor 1971. De uitkomst is u al bekend, u kunt zichzelf dus controleren. En nu maar hopen, dat het drukfoutenduivel tje ons geen parten heeft gespeeld. „Lange, lange riege, Twintig is ’n stiege, Dartig is 'n rozenkrans Veertig is de popendans.” „Hei Koerei, hei Koerei (d.i. o, Heer) Een ei is geen ei Twee ei is een half ei Drie ei is ’n Paasei”. Op 25 juli 1944 kapseisde bij de Blauw- poortsbrug de boot, die voor pont dienst deed. Onmiddellijk maakten zes moe dige mannen zich uit de menigte los en ze smaakten de voldoening alle dren kelingen te redden. Onder hen waren 5 Bolswarders. Deze redders werden ten stadhuize gehuldigd. Het waren de he ren R. Faber, R. Lolkema, M. Conra di, K. van Wieren en C. Bijlsma. Ze ontvingen de zilveren Prins Hendrikme- daille. Op initiatief van enkele vogelvrienden werd te Oosterlittens een vogelwacht op gericht. Eenparig was men van mening Extra tram naar Harlingen HZCCAB Retourkaarten f 1,20 per persoon. dat thans tegen het stropen, dat de laat ste jaren veelvuldig voorkwam, krach tig dient te worden opgetreden. 60-jarig jubileum afd. trimonium. Op de zwemschoolvergadering werd het salaris van badmeester Postma verhoogd tot f40. Boiswards Nieuwsblad Onderscheidene gebruiken en gewoon ten, nu nog bij verschillende volken bij de viering van het paasfeest in zwang, zijn ontleend aan de feesten, die vóór de invoering van het Christendom door de heidense volken werden gevierd. Ook toen ze tot het Christendom overgin gen, bleven ze aan sommige ervan ge hecht, dat ze er geen afstand van kon den doen en de geestelijken er geen be tere raad op wisten, dan de heidense feesten een christelijke betekenis te ge ven en voor allerlei gebruiken een ver klaring te zoeken, die ten minste in de ogen der menigte de kerk rechtvaar digen kon als ze de heidense gewoon te overnam of er in berustte. Bij de Germanen kwam op deze wijze het Paasfeest in de plaats van de fees ten, gewijd aan de godin Ostra, de go din van licht, liefde en leven. Het hoofd moment der Ostrafeesten was het ont steken van grote vuren, waar men in wijde kring omheen danste. Men kon zich dan vrijwaren tegen ziekte van mensen en vee en bovendien schreef men aan de rook der vuren allerlei krachten toe. De naam Ostra vinden we nog terug Op een vorige prent toonden we reeds, dat er vroeger tussen de Bargefenne en de Dijk( straat) een gracht liep. Hier zien we duidelijk de oprit naar een bruggetje in deze gracht. Deze lag juist tegenover het huidige pand van Stegger- da, dus iets verder dan het zeebrapad, dat thans vanaf Bosma’s Supermarkt rechtuit rechtaan naar De Harp loopt en eigenlijk dezelfde functie heeft, n.l. oversteekplaats, nu niet meer over het water, maar over de drukke straat. Het maken van een foto was destijds (met zwarte kap over het hoofd en al) een hele nieuwigheid en een gebeurtenis, die de aandacht trok. Vandaar dat het volk te hoop loopt en ongedwongen een aar- Dit is wel de oudste foto ooit door ons geplaatst. Dit stukje oud-Bolsward werd meer dan 100 jaar geleden n.l. om streeks 1860 door Lucas Kingma op de glasplaat vastgelegd. Wij staan hiermee aan de wieg van de fotografie en zijn amateur J. J. Wijma erg dankbaar dat hij zijn uiterste best heeft gedaan uit referentie tegenover zijn vakman-colle- ga Steggerda deze prent te maken. Het is n.l. een foto van de Dijkstraat en het witte huisje achter de gaslantaarn is de voorloper van het huidige pand van foto Steggerda. Geheel rechts zien we nog net een stukje van de trap gevel en etalage van de latere bakkerij van Dijkstra. Het pand met de boog ramen is nog vrijwel intac| en hier is Zoals velen bekend zal zijn, bepaalde het Concilie van Nice® (325), dat Pasen zou worden gevierd op de eerste zondag na de volle maan, volgende op de lentenacht-evening. Volgens deze bepaling kan het Paastfeest niet voor 22 maart vallen en ook niet na 25 april. Daar nu de 22ste maart de dag van Benedictus en de 25ste april de dag van Marcus is, heeft men de zaak wel aangeduid door het gezegde: „Non sequitur Marcus nee praecedit Benedictus”, d.w.z. ,,’te volgt Marcus niet en gaat Benedictus niet voor”. 4 488, rest 7 278, rest 7 c Onze stadgenoten R. Jorritsma en J. Grunstra ontvingen van de Friese Bouwkring een eervolle vermelding voor hun ontwerp van een boekwinkel. Een prachtig resultaat, gezien het feit, dat deze heren voor de eerste maal aan een dergelijke wedstrijd deelnamen. Met de invoering van het Christendom verloren de oude heidense vuren hun be tekenis, zij werden Paasvuren, lentevu- ren, die vruchtbaarheid brengen over de velden en de stallen en die vreugdevu ren werden of ook zuiveringsvuren in christelijke zin, want het volk spreekt nog dichterlijk van „doornenkroon ver branden”. De Paasvuren hebben zich tot op deze tijd gehandhaafd, al zijn ze zeldzamer geworden. In bepaalde streken houden de boeren en dorpsbewoners ze in stand, vooral op heuvels of dijken. Niet door invloed van de kerk maar uit vrees voor het ontstaan van brand zijn ze in vele gemeenten van ons land bepaald ver boden. Prof. dr. J. H. Gallée verhaalt iri de Driemaandelijkse Bladen, deel I, oude serie, dat hij omstreeks 1860, toen te Lochem op de Paasberg het grote Paas vuur nog gebrand werd en Barchem, Zwiep en andere buurten nog hun gro te vuren hadden, eens onder Vorden een Paasvuur heeft hijgewoond, dat volgens het beweren van de oude boer, op wiens plaats het gebrand werd, nog naar de oude trant zou zijn, terwijl alles gedaan werd zoals men dat „van oldsher ge woon was te doen”. In een weide was een grote stapel tak- kebossen gevlijd op dikke blokken met een paal in het midden. Boven op de paal was een rad met een Palmpaas. De takkebossen werden aangestoken met een brandend stuk hout, dat uit de haard werd genomen. Eigenlijk had het moeten gebeuren met „zuiver vuur”, d.i. vuur ontstaan door 2 stukken hout te gen elkaar te wrijven. Maar dat was niet weldoenlijk, omdat t beschikbare hout niet droog genoeg was. Toen de stapel flink brandde, werd er een grote kring gevormd om het vuur en danste men er hand aan hand omheen, drie maal rechts- en drimaal linksom. Daar bij werd gezongen: Na de rondedans kreeg ieder een stuk brandend hout in de hand en al zingen de, liep men met het hout in de rech terhand, die naar het vuur gekeerd was en daarna omgekeerd met het hout in de linkerhand, om het vuur heen. Ten slotte werden de stukken hout op de hoop geworpen, ten minste als men er, wat de baldadige jeugd dikwijls deed, elkaar niet mee gooide. Toen alles verbrand was, kon ieder wie wilde een half verkoold stuk hout mee naar huis krijgen. Zulk een stuk was een voorbehoedmiddel tegen allerlei on gemak. Driemaal om een pasgeboren kind heen bewogen, was het een be veiliging tegen de duivel, zolang het kind nog niet gedoopt was. Neergelegd op een bebouwde akker, beschutte het tegen hagelslag en misgewas. Verborgen onder het bed verzekerde het rijkdom en geluk. Zo werd gezegd maar niet meer geloofd. Het aantal bezoekers van de openbare leeszaal bedroeg in maart 5 dames en 23 heren. De vrij ingewikkeld lijkende voorschrif ten voor de datumbepaling van het Paasfeest werden, zoals we reeds zei den, vastgesteld op het concilie van Ni- cea'(325). Ze moeten beschouwd wor den als een poging der geestelijkheid om het Paasfeest zo te regelen, dat het nooit met het Joodse Paasfeest samen valt en toch schijnbaar geheel onafhan kelijk van dit Joodse feest wordt vast gesteld. Dit doel is echter niet bereikt. Tussen de jaren 360 en 500 b.v. vielen het Christelijke en Joodse Pasen der tien maal op dezelfde datum. Na de in voering van de Gregoriaanse tijdreke ning (1582) had het zelden meer plaats. Toch nog wel een enkele keer b.v. in 1825. Een der wijzen, vrij eenvoudig te doen, maar moeilijk te verklaren, om te be rekenen op welke datum in een zeker jaar Pasen valt, is de volgende: Men dele het jaartal door 19, verwaar- loze het quotient en noeme het over schot a; door 4 en noeme het overschot b, door 7 en noeme het overschot c. Dan vermenigvuldige men a met 19, voege 23 bij het produkt en dele de som door 30. Het overschot noeme man d. Daarom telle men bijeen: 2 maal b, 4 maal c, 6 maal d en ’t getal 5. Als de ze som door 7 gedeeld is, wordt bij het overschot het getal d gevoegd en het aldus verkregen getal wijst aan op de hoeveelste dag na 22 maart het gezoch te Paasfeest invalt. Als de einduitkomst 0 is, dan is dat: geen dag na 22 maart, derhalve op 22 maart. Deze wijze van berekenen, de z.g. for mule van Gauss geldt echter alleen voor deze eeuw (19001999) en de volgende (20002099). Daarna ondergaat ze een geringe wijziging waarop we hier niet nader kunnen ingaan. Voorbeeld: Wanneer was het Pasen in 1953? Een zo laat mogelijke Pasen hebben we gehad in 1886 en 1943 en dit zal weer zo zijn in 2038 en 2190. Een zo vroeg mogelijke Pasen heeft niemand onzer beleefd en zal die ook niet beleven. Het laatst viel Pasen op 22 maart in 1818 en dit zal weer gebeuren in 2285. Wie er dan leeft, wie er dan zorgt. Dat men Paaseieren op het ijs kan eten komt maar zelden voor, dit was het ge val in 1845 toen Pasen op 23 maart viel. In het Handelsblad van 20 maart 1845 verscheen de volgende advertentie, over genomen in het boek „de Volksverma ken” van J. ter Gouw (1871): Den 23en Maart 1845 verkoopt C. Wijs Beste eijeren op het ijs. Bij goed droog weder zal er gedurende de aanstaande Paaschdagen- een fraaije Tent, van buiten met vlaggen en wim pels, van binnen met kostbare draperies gedecoreerd en goed verwarmd, op den Buiten-Amstel geplaatst worden, waar in extra beste eijeren (hard of zacht naar verkiezing) zullen verkocht wor den. Ter herinnering aan dezen zoo merkwaardigen winter zal men daar te vens kunnen bekomen Paaseieren, waarop zal geteekend staan: „Gekocht op het ijs den 23en Maart 1845.“ Het had zo streng gevroren, dat op het ogenblik toen deze advertentie ver scheen, zwaar geladen vrachtwagens over de Merwede reden: ma,ar juist de 22ste Maart begon het op eens sterk te dooien, wat echter niet belette, dat de volgende dag de Paaseieren op het ijs gegeten werden. Niet alleen in bo- Ter secretarie te Bolsward kan worden geplaatst klerk 2e klas. Salaris f 933. Hwa’t op In oar syn dea waehtet lükt oan in lang tou stik rekkent, mei wol izerbislach An der de skuon dwaen. en hwa’t op in erf- nu muziekhandel De Harp gevestigd, dige stoffering van deze plaat vormt. Opvallend is de wat trieste kleding, ook voor de kinderen. Op de foto zullen wel geen herkenbare personen meer voorko men. Degene die toen 20 jaar was, zou •nu 130 zijn. Toen hij al een bejaard man was van in de 70 moet men nu zelf wel zeventig zijn om zich als kind dit nog te kunnen herinneren. Maar een unieke foto is het wel! Om een verge lijking te treffen hebben we elders in dit blad de foto’s nog eens opgenomen van het trapgeveltje en die van het front van foto-Steggerda, zoals dit des tijds bij de opening van de nieuwe win kel werd vastgelegd. 1953 19 100, rest 53 a 1953 4 488, rest 1 b 1953 Nu krijgen we: 19 a 24 19 x 53 24 1031. Dit getal gedeeld door 30 wordt 34, rest 11, die wij d noemen. Alzo: 2b-|-4c 6d+5 2 28 66 5 101. Dit gedeeld door 7 geeft 14, rest 3. 1'

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1971 | | pagina 1