De zomertentoonstelling over Frans Masereel Gade Skroar I I I gj I I I I i mijn werken' „Wenst u mij te kennen, bekijk dan Minister Bakker wil één zeewerend Zilveren filmpjes Fan de Mar tiny toer De abonnements prijzen waterschap 2 I STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en Wymbritseradeel, DINSDAG 8 JUNI 1971 110e JAARGANG No. 42 ós h]o«d to sizzen 2e week juni 1946 Zelfportret van Frans Masereel in hout snede. Al is net elk skot in einfftgel, dochs sil de oanhülder net mei in lege tas nei hös ta gean. Abonnementsprijs f 4.95 p. kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Speciaal ten behoeve van onderwijzend personeel dat nog net voor de zomerva- cantie de unieke gelegenheid te baat wil nemen deze tentoonstelling te zien, ge ven we hier alvast wat informatie. Na tuurlijk is deze ook van belang voor een ieder die de expositie met interesse wil bekijken. Het is altijd goed enige voorstudie te maken. Het hier navolgen de wil daartoe de bouwstoffen aandra gen. Grotendeels citeren wij daarbij prof Dr. Louis Lebeer, vast secretaris van de Koninklijke Vlaamse academie voor We tenschappen, letteren en Schone Kun sten van België. Allereerst een korte le vensbeschrijving van de kunstenaar. Frans Masereel werd geboren te Blan kenbergen (west Vlaanderen) op 31 ju li 1889. Hij wordt de volgende maand Prof. dr. Lebeer noemt de betekenis van Frans Masereel zeer verscheiden, inge volge de even rijke als gevarieerde as pecten van zijn persoonlijkheid. Hij was naast houtsnijder ook schilder, decora teur, mozaiekwerker, modeleur van hoog reliefs, hij liet zich tevens in met de film, creëerde decorontwerpen. Toch was hij voor alles xylograaf oftewel houtsnijder, die werkte in wit en zwart en daar met sociale bewogenheid zijn gevoelens tot expressie bracht. Prof. Le beer noemt hem niet slechts een van de hoogtepunten van de houtsnijkunst, van onze tijd, maar zelfs van al wat gedu rende de houtsnijkunst in West-Europa op het gebied van dit uitdrukkingsmid del werd voortgebracht, om dan te ver volgen: Is het waar dat het werk van Frans Masereel, meer dan men op het eerste zicht zou denken, artistieke bij zonderheden eigen aan onze eeuw in zich draagt, dan is dit evenwel niet de diepe re bezorgdheid waaraan dit werk zijn ontstaan en zijn voltooiing heeft te dan ken. In feite is Masereel, als houtsnijder onafhankelijk gebleven van elk esthetis- .ae. Niets is deze meester van het wit - 82 jaar. Hij was leerling van de Acade mie voor Schone Kunsten te Gent. Hij heeft (sedert 1909) veel gereisd, en ver bleef successievelijk in Engeland, Fran krijk, Tunesië, Duitsland, Zwitserland en Amerika. Omstreeks 1920 vestigde hij zich in Parijs. Over verloop van tijd werd hij leraar in de schilderkunst en het tekenen aan het instituut voor Sier kunsten te Saarbrücken. In 1950 ver wierf hij de grote prijs voor de graveer kunst op de Biënnale van Venetië in 1950. Zijn werk, vooral zijn houtsneden, waren op talrijke tentoonstellingen in ’t buitenland te zien, o.m. in Oost Berlijn (1957) en zelfs in Peking (1958). De kunst van het houtsnijden is niet nieuw Reeds 5 eeuwen geleden en daarvoor werd deze beoefend. Bekende antieke houtsnijders waren bv. Albrecht Dürer en Lucas van Leyden. en - zwart meer vreemd dan de kunst om de kunst en heeft hij de houtsnij kunst aangewend om zijn gevoelens en gedachten te vertolken, dan is dat zeker niet geweest met de bedoeling deel te nemen aan een vernieuwing in de hout snede, voortvloeiend uit een gerationali seerde opvatting van haar bijzondere esthetiek. Neen, Masereel beoefende en beoefent nog steeds - het moet al meer dan vijf en vijftig jaar zijn - het hout snijden omdat dit het meest aangewezen artistiek middel is om aan zijn mede mensen - aan al zijn medemensen - de boodschap te brengen van wat hij ge meenschappelijk met hen beleeft. Kan er van .geëngageerde’ kunst gewaagd wor den, dan is dit van Masereel het zeker; geëngageerd, niet op het esthetische maar op het diep en souverein mense lijk vlak. Masereel ware nooit de kunste naar geworden die hij is, indien de mens het in hem niet aldus had bepaald. Als mens zet de kunstenaar Masereel zich in voor de mens en verdedigt hem door het ontmaskeren - zonder daarom zijn toevlucht te moeten nemen tot de kari katuur - van de dwaasheden van een beschaving waarvan hij dreigt het slachtoffer te worden, en door het ver heerlijken van de vreugden, de liefden en dé vaak tragische grootheid van zijn intens, voor ’t ogenblik zo fel bewogen leven. Er zijn beroemde citaten, die men niet kan aanhalen zonder aan Masereel te denken, zonder er hem bij te betrekken, omdat zijn werk er volkomen de zin van onthult en omdat hijzelf er doorheen heel zijn leven aan heeft gedacht. Met recht mag hij antwoorden - hij heeft ’t trouwens gedaan - aan hen die hem wil len ondervragen: „Wenst u mij te ken nen? Bekijk dan mijn werken”. Zijn le ven is afgestemd op het mooie vers van Walt Withman „When I give, I gi ve Myself” (Als ik geeft, geef ik mij zelf). De herinnering aan Terentius geeft hem de bekentenis in: „Homo sum humani nihil a me alienum puto” (Ik ben een mens, niets wat van de mens is, is mij vreemd). Dat alles beleeft hij met zulk een ontroerende intensiteit dat het hem, dank zij een wonderbaar visueel geheugen, gegeven is de beangstigde, de tragische, de heroïsche, de troeblerende menselijke realiteit te herscheppen in ’n artistieke realiteit, waarvan een indruk wekkende en overtuigende mededelings- kracht uitgaat. Aangezien hij het in elk van zijn schep pingen bewijst, zou men niet kunnen na laten aan Masereel te denken bij het woord van Blaise Cendrars: „Ik dichter, ken de zin van de realiteit”. Naar de stijl en zelfs naar de vorm, sluit Masereel geenszins aan bij de vroegere houtsnijders, al heeft men dit bij gele genheid wel eens willen beweren. Maar uit het oogpunt van de geest en van de mogelijkheden der directe mededeelzaam heid van de door hem artistiek aange wende taal, behoort Masereel ongetwij feld tot de moderne xylografen die op de meest universele wijze de grote traditie van de houtsnijkunst hebben voortgezet ook vernieuwd, niet in het minst door zijn talrijke boeken zonder woorden - Hwat is der nou krekt bard yn dizze jierren? Ik haw ris nedgien, hoe’t de gong yn de bidriuwen west hat. Hjir bin- ne de feiten: Bidriuwen fan 1-5 ha. wiene der yn 1950 noch 60.199. Op it heden binne der noch 13.381. Yn 1950 bisloegen dizze bidriuw- kes noch 177.581 ha nou noch 44.297 ha. Trije fan de f jouwer binne der net mear. Bidriuwen fan 5-10 ha. wiene der yn 1950 noch 60.603. Op it heden binne der noch 31.402. Yn 1950 bisloegen dizze bidriuwen noch 441.657 ha., nou noch 237.093 ha. De helt fan dizze bidriuwen bistiet net mear. It binne dizze beideg roepen, dy’t düdlik ünder de bisteansbasis lizze, dy’t har tiid hawn hawwe en hurd dwaende binne üt de nederlanske lanbou to fordwinen. Yn de measte fan üs EEG-partners binne hja noch lang sa fier net mei dizze frjj- willige sanearing. Mar dan wize de feiten üt, dat de groep, dy’t hjir op folget, dy fan 10-15 ha. fol ie mear wearstan hat. It wie seis sa, dat oant 1965 ta dizze groep noch tanaem. Fan 29.813 klommen hja oant 34.046 yn 1965. Mar de léste fiif jier bigjint ek hjir it sakjen. Yn ’70 wiene der noch 29.626 oer. De rentabiliteitsgrins forskout him hoe langer hoe mear nei boppen en dizze groep leit nou yn de fjürliny. Lykwols, ik leau, dat hjir mear en dreger wjerstün sit en sjoch dizze groep noch lang net fordwinen. Wer in stapke fierder komme wy op de bidriuwen fan 15-20 ha. De boeren mei werkelijke blokboeken en door zijn over- talrijke boekillustraties. Bolsward mag zich gelukkig prjjzen, de volgende week tot medio augustus, een GED. STATEN ZéLF NAAK BELGIë Ds. J. Vink nam het beroep naar Wie- ringermeer (Slootdorp) aan. Een blijde dag te Hieslum. Na afwezig heid van bijna 7 jaar kwam Auke Burghgraaf weer thuis. Als stoker bij de KPM heeft hij gedurende die tijd vele oorlogsgevaren getrotseerd. Geslaagd voor het examen vakbekwaam heid kruidenier de heer F. Bloemhof te Hartwerd. met medewerking van het kerkkoor der Ned. Herv. kerk en een strijkorkest. Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uïtg. A. J. OSINGA n.v., Bolsward Administratie- en Redactle-adres: Marktstraat 13 - Postbus 5 Tel. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157), MEI DE FUOTTEN OP ’E GROUN BLIUWE Nei de earste fiif jier frede, hweryn al les fan de keale en neakene groun wer ophoud wurde moast en de hiele omliz- zende wrald skreaude om iten, sadat el ke buorkerij syn plak wurdich like to wezen, waerd it düdlik, dat der in nije en oare tiid oanbrutsen wie. Hy men yn earsten jit in aparte tsjinst foar de lytse boer, de foroare ekonomys- ke forhüldingen lieten al gau sjen, dat der foar elk lyts spultsje gjin goede ta- komst weilein wie. Fan 1950 óf bigjint dan ek it ynsicht to groeijen, dat de si de juli 3% ver- O o o o o 0 25 oant 30 meike-kij. Dizze groep nimt ta, sawol yn tal as yn aantal ha’s. Yn 1950 wiene der 17.682 en nou 19.440. It lan, dat hja brüke naem ta fan 304.148 h. oant 333.719 ha. Dit feit lit sjen, dat dizze groep noch kdns sjooht in reedlik bistean to hélden. Wy komme nou by de greatere boeren, de groep fan 20-30 ha, hwerfan yn üs omkriten safolle binne. Dizze groep stiich fan 15.420 oant 17.780 en it l&n, hwat hja brükten gyng omheech fan 369.848 ha, oant 426.047 ha. De measte fan dizze bi driuwen binne iengesinsbidriuwen en hiel folie ek al ienmansbidriuwen. As greide- bidriuw fine hja yn it hiele EEG-gebiet har gelikens net en it sil noch lange jier ren duorje foar men yn oare gebieten op dit peil komd is. Fan 30-50 ha is it tal folie lytser. Yn 1950 wiene der 8.591 en nou 9.187. Har stiging is minder great as dat fan de foarige groep. It brükte lén klom fan 319.941 ha oant 341.614 ha. Dizze bidriu wen binne fierwei meast twamansbidriu- wen mei alle konsekwinsjes derfan. De echte greate bidriuwen boppe de 50 oant 100 ha binne ek tanommen nl. fan 1874 oant 2138. Hja nimme nou 134.568 ha yn bislach. Mar de hiele greate bidriuwen boppe de 50 oant 100 ha. nimme net ta, alteast net yn opperflakte. Hja fregen yn 1950 48.292 ha en nou noch 47.013 ha. Sa lizze de feiten yn de boe.rewrê.ld fan nou en my tinkt de Fryske greidboer yn dizze hoeke kin yn dizze spegel hielwol bisjen lije. Tj. de J. commissies van overleg, die in verband met de uitvoering van het Statenbesluit al door Ged. Staten waren ingesteld en geïnstalleerd om de totstandkoming van dë vier waterschappen voor te bereiden^ nauwelijks enige voorbereidende werk zaamheden hebben kunnen verrichten. Ged. Staten hebben de leden van de over legcommissie voor de reorganisatie van het zeewerend beheer thans in kennis ge steld van de bezwaren van de Minister en hen medegedeeld, dat G.S. zich in verband hiermee nader beraden op de hierdoor ontstane situatie. G.S. hebben de commissieleden toege zegd op de zaak terug te komen, zodra zij zich omtrent een en ander vastere mening hebben gevormd. nieke verzameling van Masereel te kun nen herbergen. U behoeft er niet voor naar Oost-Berlijn of Peking te reizen, waar Bolsward zelf u deze expositie biedt. Advertentieprijs: 18 ct. per mm Ingez. mededelingen dubbel tarief Contractprijs op aanvraag Indien over de wereld - dit mag geens zins van overdrijving worden verdacht - Frans Masereel belangstelling, ontroe ring en bewondering - waarom ook niet discussie? - opwekt, dan is het nog steeds volgens Prof. Dr. Louis Lebeer niet slechts omdat hij zich uitdrukt in een taal, waarvan de morfologie even zeer als het vocabularium aan alle ras sen en aan alle rassen en aan alle kli maten gemeen zijn, doch veeleer dank zij de universeel menselijke zucht die zijn kunst opwekt. Kan men zich voor een mens een aantrekkelijker waarde in denken dan zulk een kunstenaar te zijti Bioscoop De Doele, expl. Joh. Miedema, Sneek. Wij brengen de schitterende Franse film: Het dierlijke in de mens. tuaesje fan de lytse boer yn de feodale mienskip fan de foaroarlochse tiid yn in kriste kaem to sitten. Nou yn 1971, dus tweintich jier letter is de miening fan it greate publyk sa fier de oare kant ütrekke, dat hja miene, dat de boerestan in groep minsken te, dy’t op fordwinen stiet. Noch inkele jierren, sa tinkt manniohien, dan bin der gjin boeren mear yn Nederlén. De realiteit is lykwols hiel oars. En dat is ek mar ge- lokkich. In feit te, dat it boerebidriuw yn Nederlan yn dizze tweintich jier tritich persint mear produkseart mei, yn pleats fan 535000 man yn 1950, nou mei 260.000 Dizze stille revolüsje hat de boerestan net forswakt, mar sterker makke. Hja binne minmachtiger wurden, mar hja presteare mear. Hja hawwe de bifolking fan 10 miljoen oangroeijen sjoen ta 13 miljoen, hja hawwe de easken fan dizze tanimmende bifolking fan jier ta jier ta- nimmen sjoen, mar hja koene der skoan oan foldwaen. En boppedat leverje hja noch 30% fan üs almar groeijendé ütfier nei it büten- lén. Troch dizze beide tsjinsten is de agrariër noch altyd ien fan de wiehtich- ste grounslaggen fan üs folksbistean. Hy is net swakker mar sterker wurden. Yn ien fan de aide P.E.B.-sintrales wur- ken sa’n 25 man. Doe’t de nije sintrale klear kaem, wiene der mar 8 man ne- dich, mar de produksje wie stikken he- ger. Soene der doe ek minsken west hawwe, dy’t seine: It elektrysk bidriuw giet efterüt, hwant der binne minder minsken yn dat gebouw Is de kunst van Frans Masereel synthe tisch maar prachtig leesbaar, realistisch maar ongehoord verbeeldingrijk, expres sionistisch maar even levendig en waar achtig als de natuur zelf, stevig even wichtig maar diep geritmeerd, dan nog had dit niet kunnen volstaan om haar de universaliteit te verzekeren die zij ook niet uitsluitend dankt aan de algemeen humanitaire inspiratiebron waaraan zijn ontspringt. De diepst menselijke bood schap behoeft meer dan een ontroerd hart, meer dan een overtuigde geest en dan een vurig geloof, meer dan een steeds actief verstand, om het hart, de geest en het geloof op te wekken en mee te voeren van hen tot wie zij ge richt te. Om te dragen, behoeft zij een bestendig verrassingsvermogen, een hernieuwde aanleiding tot bewogen be wondering, een geheimzinnige macht om de mens aan zichzelf te openbaren en, in de kunst vooral, het „genie”, be kwaam om vormen te bezielen die daar buiten alleen talent zouden laten blijken en waarvan de betekenis slechts lokaal of anecdotisch zon blijven. Om te dra gen, behoeft zij de macht en de kracht - het „genie” - bekwaam om het hart, de geest en het oog van de universele mens te interesseren en te bekoren; die on definieerbare en benijdenswaardige ga ve, die slechts aan weinige uitverkore nen toelaat universeel te worden ver staan, bewonderd, bemind - betwijfeld ook! - omdat de mens overal en altijd er de schoonheid, waarmede hij verlangt zich te vereenzelvigen, in zoekt en her kent. De bekende houtsnede Piëta, vervaar digd in 1948. Ruilen: een oliejas met zuidwester te gen regenjas. Herv. Pastorie Longer- houw. Wegens verhuizing gesloten. J. v. d. Schaaf, le Hol'landiastr. 2, Bolsward. De boerderij van wed. W. Bjjtema, be woond door veehouder D. Gaastra te Edens geheel uitgebrand. Ek de l,tse klok to Easterein is wer- omkommen. O o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o Grasmaaiers en hooiers. Zondag as. in Ons Gebouw, Hengstepad weer voor u geopend. Chr. Nat. Werkmansbond. De Prov. Staten van Friesland namen op 5 november 1969 een principebesluit tot reorganisatie van het zeewerend beheer in Friesland, waardoor het aantal zee- werende waterschappen zou worden te ruggebracht tot vier, namelijk twee wa terschappen voor het keren van het zou te (Wad-)water en twee waterschappen voor het keren van het zoete (Ussel- meer-)water. De bij de hoogwaterkerin- gen belanghebbende eigenaren van het onroerend goed in het gehele gebied be neden de 2 meter plus N.A.P.-hoogtelijn zouden niet alleen meebetalen, maar ook meeregeren. Door middel van een egali satiefonds zou de omslag in de vier wa terschappen op gelijke hoogte worden gebracht. De Minister van Verkeer en Waterstaat blijkt tegen de Friese plannen tot reor ganisatie van het zeewerend beheer en kele bezwaren te hebben, met name te gen de instelling van het egalisatiefonds, omdat naar zijn oordeel de belangheb bende eigenaren van onroerende goede ren in feite omslag betalen ten behoeve van de gehele Waddenzee- en Usselmeer- kering, terwijl invloed op de samenstel ling van het bestuur van ’t dijkbeherend lichaam hun grotendeels wordt onthou den. De Minister stelt dan ook voor het ge hele gebied in één waterschap onder te brengen, waardoor een egalisatiefonds onnodig zou worden. De afwijkende zienswijze van de Minis ter heeft tot gevolg gehad dat de vier De jubileum-zomertentoonstelling in het Bolswardse raadhuis, de 25e in successie na de oorlog, zal gewjjd zjjn aan de houtsneden van de thans tn Nice (Zuid-Frankrijk) wonende Belgische kunste naar Frans Masereel. Hoewel de agenda in Dit is Friesland ver meldt, dat de expositie vanaf maandag 14 juni is te bezichtigen (misschien is dit met het oog op de scholen op voorhand mogelijk) Is de officiële openingsdatum 16 juni a.s. Deze opening zal geschie den door Dr. W. van Couwenberg, buitengewoon en gevolmachtigd ambassadeur van België in Nederland. De openingsplechtigheid wordt afgewisseld met muziek van het Leeuwarder blaastrio. Mej. E. Oowen, attaché van het Belgische departement van Nederlandse cultuur zal een inleiding houden. Als entourage zal een sportuit- wisseling met België plaats vinden in de vorm van een jeu de pe- lotespel. De tentoonstelling is eigenlijk een dubbeljubileum want de- v» wordt gehouden in het kader van 25 jaar Belgisch Nederlands Cultureel Verdrag. Vorig jaar april bracht het provin- ciaal bestuur van Belgisch Lim- bung een bezoek aan Friesland. JI waarbij o.a. een tocht door de Kleibouwstreek werd gemaakt. Op uitnodiging van de Bestendige Deputatie van Belgisch Limburg gaat het college van Gedeputeer- Staten van Friesland thans een tegenbezoek brengen aan deze J Belgische provincie. Het dagelijks bestuur van Friesland hoopt op dinsdag 15 juni ’s middags om o drie uur in Hasselt te arriveren. J De volgende dag omstreeks vier uur eindigt het bezoek. Om deze J reden kan het college van Ged. St. te Bolsward niet de opening van de jubileumtentoonstelling op 16 o juni a.s. meemaken. M.a.w. ze kun nen niet België in Bolsward zien, o omdat ze zelf in België zijn. 1 Hwat hat Te ruil prima zeis met ijzeren stok, snijzeis met stok en hekkel met stok tegen wollen garen. De abonnementsprijzen van nieuwsbladen zullen per 1 1971 worden verhoogd met cent per nummer, welke hoging is afgestemd op de ver hoging der abonnementsprijzen van de dagbladen per genoemde datum met 20 cent per week. Het bestuur van de Vereniging der Nederlandse Nieuwsbladpers dat deze abonnementsprijsverho ging dringend noodzakelijk acht, heeft aan het ministerie van Ekonomische Zaken ontheffing gevraagd van de Prijzenbeschik- king Goederen en Diensten 1970. e abonnementsprijs van ons blad wordt per 1 juli a.s. per kwartaal f 5,80. Voor onze postabonnees wordt dat f 11,60 per half jaar. Bolswards Nieuwsblad

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1971 | | pagina 1