Frans Masereel grootmeester van de houtsnede te hoog Voor „Traber Truppe” T-o! l Toptentoonstelling in Bolsward niets Zilveren filmpjes Fan de Mar tiny t oer School wenst natuur kunde materiaal bergplaats bij het gasbedrijf Bouw van K' SA 5^11 "*T 4 DINSDAG 22 JUNI 1971 110e JAARGANG No. 45 ■n OPROEP AAN BOLSWARD W) iel HEAMIELDAGEN J. s. 4e week juni 1946 en IN MOEDICH UNDERNIMMEN! De „Frans Masereel, de Belgische houtsnijder, graveert in hout zijn oer- menseiyke klacht, grandioze tijdsbeelden, menselijker met zijn gete kende protesten dan alle boeken en prenten”, aldus de Duitse schrij ver Stefan Zweig die klaar het reactionaire krakter tekent dat aan alle uitingen van Frans Masereel ten grondslag ligt. Frans Laurent Wilhelmus Adolf Lodewijk Masereel werd op 31 juli 1889 in Blankenberge in een gezin, dat tot de welgestelde burgeoisie behoorde, geboren. Zijn vader overleed toen Frans vijf jaar was. Kort daarop verhuisde het gezin naar Gent en als jongen onder vond hij veel invloed van de linkse denkbeelden van zijn stiefvader. Na zijn middelbare studie volgde hij korte tijd de cursussen aan de Academie voor Schone Kunsten. Spoedig daarop vertrok Frans Ma sereel naar Parijs. Advertentieprijs: 18 ct. per mm Ingez. mededelingen dubbel tarief Contractprijs op aanvraag Abonnementsprijs f 4.95 p. kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Aangewezen tot loco-burgemeester van Hennaarderadeel de heer F. Galema, we houder. Windhondenrennen op de Hertekamp te Witmarsum. Zowel races over vlakke baan als met hindernissen. Met ingang van 1 juli zal de Heeren- veense Koerier inplaats van 3x per week elke dag verschijnen. Abonneert u op deze huisvriend. Gepromoveerd „magna cum laude" aan de Sorbonne tot doctor in de letteren en wijsbegeerte de heer P. Westra, vroe ger te Wommels. Tot Oosterlittens' benoemd tot kloklui der en uurwerkverzorger de heer Dirk Jansen. De uit handen van de Nazi’s geredde klok kan daags weer vier keer luiden. Te Oosterlittens een patrijs waargeno men. Het dier zat in een bed aard appelen van J. Tolsma op een nest met 10 eieren. Te Lutkewierum. in het miedland van veehouder Poelsma het nest van een lea- pert verstoord en vernield, hetgeen voor deze uiterst zeldzame vogel erg jammer is. De woning van G. Couperus te Tzum door het hemelvuur getroffen. De schuur met koestal brandden geheel uit. treerde o.a. werk van een twintigtal let terkundigen. Ongelofelijk is bijna deze produktie van meer dan 1000 stuks. Het koortsachtig tempo waarmee Mase reel zijn houtsneden maakte, zijn pro- duktiedrang is ten koste gegaan van de vormschoonheid. Deze xylografieën zijn veelal haastig en direkt, nauwelijks vir tuoos. De zelfstandige albums zijn ech ter nooit meer zo menselijk geweest dan die uit deze periode. Mogen de prenten niet zo mooi zijn, ze zijn ontroerend door de smart en de hoop, de essentiële liefde die eruit spreekt en die ze de syntheti sche geladenheid geeft. De eerste beeldroman vertelt in alle een voud het dramatische leven van een jon ge proletariër die in een vuil en armoe dig milieu opgroeit. Door zijn baas vol ledig verbruikt en misbruikt komt hij tot het stelen van een brood en be landt hij in de gevangenis. De opsluiting loutert hem en als strijder voor de rechtvaardigheid treedt hij weer de we reld in, weer door zijn houding het ver trouwen te winnen van de noodlijdende arbeiders en geeft hun leiding in de re volutie. De strijd betekent zijn dood, een glorieuze dood voor de goede zaak. Men kan volgens Karstkarel in ’t Fries Dagblad overeenkomsten zien in de be doelingen van de houtsnijder en de dich teres Henriëtte Roland Holst in hun strijd voor sociale rechtvaardigheid. Ma sereel is echter sympathieker, hij is geen dogmaticus en werkt niet vanuit een vastomlijnd beginsel van rechtvaardig heid, maar is direkter, lijdt met de men sen. Hij gaat niet uit van een waarheid, maar werkt omwille van de werkelijk heid en weet dit voor de arbeiders te brengen in eenvoudige maar daverend snelle plaatjes. Alles beweegt, alles sid dert van levensdrift. De spanning tussen wit en zwart zijn snijdend en dynamisch. Door zijn aktievolle prenten verwezen lijkt hij zijn hoop en zijn vurig geloof, dat de mens in al zijn banaliteit en laagheid waard is het leven te leven. Dit positieve uitgangspunt heeft zo aan gesproken dat het Masereel wereld-be- roemd heeft gemaakt. Hij wilde met de blokboeken de mensen, en in dit ver band bedoelde hij de arbeiders, Was hij schilder en tekenaar, hij koos vooral voor de houtsnede, omdat deze in duizenden exemplaren vermenigvuldigd kon worden. Hij sneed ook in hout, om dat dit medium geen plaats bood voor picturale verfijningen, de schoonheid im mers was weggelegd vpor de gegoede burgerij. Met de directe expressie zon der versieringen kon hij eerlijker het volk dienen in werkelijkheid, schoonheid verbloemde immers. Masereel was een van de eerste demo cratische kunstenaars, zo democratisch zelfs dat hij nog steeds van het woord „kunstenaar” ijst. In „la ville”, het blokboek dat zijn eer ste glorieuze periode afsluit, brengt hij flitsgewijs de stad in beeld: in solide constructies van zwart en wit, die altijd vol zijn van het ritme van de stad zelf: fabrieken, stationsemplacementen, kan toren, kroegen en vooral de straat, steeds overvol van mensen, die zwoegen of plezier maken. Hij vergeet daarbij ook niet de intimiteit van het gezin, de knagende ziekte, de studie van een vak idioot, de beklemmende eenzaamheid, die leidt tot moord of prostitutie en de innige kus boven het stadsgewoel. Na deze periode van geëngageerde werken, die grote bekendheid voor Masereel be tekende, is hij misschien juist door dit succes ingekapseld geworden en gaat hij zich meer toeleggen op de esthetische vervolmaking van zijn prenten. Ook de onderwerpen worden steeds beschouwen- der, minder fel, de revolutionair is ont- JUBILEUM CULTUREEL VERDRAG NEDERLAND-BELGIE spannen en plaatst zijn geliefde mens in de natuur in het spel der liefde. Pas na de oorlog die hij ondergedoken heeft moeten doorbrengen, en waar hij geëmo tioneerde tekeningen aan overhoudt die een felle aanklacht inhouden tegen het fascisme, weet hij zich weer geroepen blokboeken samen te gaan stellen. De jeugd geeft hem moed om de al dertig jaar geleden ingeslagen weg te vervol- gen.De belangstelling voor zijn hout sneden is langzamerhand wat afgeno men, de jeugd echter gelooft nog in hem en komt hem nog vaak bezoeken in Nice, waar hij sinds het bombardement van z’n huis in Boulogne in ’n klein ap partement aan de haven woont. Op uit nodiging van Mao is hij in 1958 naar is üt üt Een parel op ’t tapijt de oude Hanze-stad verweven in het groen, ligt zij in kleur vervat. Zij ligt er als een bruid versluierd in dat schoon. Te wachten op haar bruidegom Als ridder van haar troon. Vererfd zijn al de mensen van wat omgeving is Aan oude stadsgebruiken historie blijft gewis. Als straks de Heamieldagen weer aan de orde zijn Dan blijkt bij ’t mooie weder, de stad soms haast te klein. Elk is gebrand en viert dit mee. Van ftldfaers erf in d’oude stee. Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitg. A. J. OSINGA n.v., Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 - Postbus 5 Tel. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) or- 15 O o o o o r C O c c o c c o o o o o r o o o c o o o o o c o o o o o C' o o o o o o c: o o o o o China gereisd waar hem tijdens een ten toonstelling van zijn drukken twee Chi nese uitgaven van zijn boeken werden aangeboden. In de zomer van 1969 is er van zijn werk een ere-tentoonsteling ingericht in zijn geboortestad Blanken berge. Hij was als 80-jarige weer terug in het Vlaamse land. Het Vlaamse land dat hij tien jaar daarvoor nog in prent had gebracht. Respectabel is het aantal boeken en af zonderlijke prenten dat Frans Masereel gemaakt heeft. Maar nog belangrijken is de manier waarmee hij dit gedaan heeft. De tekeningen en schilderijen uit die tijd van voor de eerste wereldoorlog ademen ’t Vlaamse’ realisme dat we kennen uit de verhalen van Streuvels en Timmer mans. Ook in de jaren ’20 blijkt de Vlaamse havenstad waar hij geboren is nog haar invloed te doen gelden en maakt hij een serie schilderijen met ker missen en kroegen, kades en schepen met meiden en matrozen. De zin van de rauwe, volkse beelden uit de havenkwar tieren ontgaat hem echter en van wat hjj in die tijd maakt distancieert hij la ter dan ook. De eerste wereldoorlog heeft hem gelouterd. Hij zal met zijn kunst de nieuwe ideeën van de strijden de arbeidersklasse vertolken. Als paci fist wordt hem enige tijd zijn paspoort afgenomen en hij vertrekt in 1916 naar Genève, waar hij in het Rode Kruishos pitaal de schrijver Romain Rolland ont moet. Overdag vertaalt hij brieven van soldaten in het Frans, ’s avonds reali seert hij in tekenigen zijn pacifistische beginselen en zijn afkeer van de mens onterende oorlog. Zijn penseeltekeningen in een blad van de Europese avant-garde, bezitten de pamflettaire sfeer die in de vorige eeuw gevonden werd in de voor die tijd mo derne karikaturale beelden van Daumier en zijn opvolger Steinlen. Toch hebben de tekeningen van Frans Masereel meer. Masereel heeft dagelijks met een niet minder indrukwekkende voorstellings vermogen niet alleen de zedelijke ver wording en benepen burgerlijkheid aan de kaak gesteld, maar tegelijkertijd stelt hij er iets wezenlijks tegenover: zijn liefde en zijn niet kapot te krijgen ver trouwen in de mens. In dezelfde periode van 1917 tot 1920 ontstaan zijn eerste blokboeken, die hem al vroeg in zijn le ven beroemd zullen maken. Duizenden prenten ontstaan in die periode.. Hij was zo vol van humane ideeën, dat hij geen rust vond dan in een koortsachtige pro ductie van geladen prenten. Hij illus- greate bitsjutting fan it agrarysk bidriuw foar de ekonomy fan it Ne- derlanske folk is in wierheit, dy’t jam- mergenóch lang net algemien ynsjoen wurdt. Ik lit der nou mar büten, dat ek soasiael en kultureel it bihald fan sa’n twahünderttüzen selstannige ün- dernimmers tige bilangryk is. Witte jo, achte lêzer, dat it de agrariërs wie- ne, dy’t yn it ófroune jier 4000 miljoen as saldo op üs nasjonale balans brocht hawwe, wylst de yndustry 10.000 mil joen tokoart hie? En dochs hawwe folie Deze week vieren wij weer onze heamieldagen. Dank zij de goede zorgen van het heamielcomité is er voor elk wat wils. Voor wie is eigenlijk dit feest: voor de commissieleden, voor de gemeente of misschien voor ons allemaal in Bolsward Natuurlijk dit laatste, dat is dui delijk. Of Bolsward ’n dood stad je wordt of een bruisend levende gemeenschap, dat raakt ons allen. Daarom durf ik u te vragen in het belang van onze stad: 1. Ga mee aanzitten aan het hea- miel op donderdag a.s. Doe mee! 2. Allen de vlag uit a.s. vrijdag ter verwelkoming aan de bijna 500 oud-stadgenoten, die nog eens de sfeer van Bolsward willen proe ven. 3. Bekijkt ook u de unieke foto- verzameling in de Raadskelder van ons stadhuis over Bolsward toen en nu op donderdag t.e.m. za terdag, maar laat vrijdagmiddag vrij voor de oud-Bolswarders. De burgemeester van Bolsward, J. M. A. Mulder Woensdagavond krijgt Bolsward bezoek van de Traber Truppe, afkomstig uit Mannheim. De groep bestaat uit de (stam)vader Alfredo, zijn zoons Charly (27) en Guste (29), schoondochter Gisela, (getrouwd met Charly) en zoon Henry (32). Deze laatste is in Bolsward niet van de partij, omdat hij in het ziekenhuis is op genomen. Hij maakte een aanzienlijke val en brak daarbij een aantal beende ren. De groep is niet een derderangs koorddansersgroepje, maar behoort tot de allerbesten op dit gebied. Plakboeken met foto’s uit alle werelddelen tonen dat: ,(le ovarsteek van de Victoria watervallen, een tocht op 3000 m. hoogte tussen twee bergtoppen in Duitsland, een avontuur boven de Niagara-watervallen in Amerika. In Nederland denkt men ook zo’n stunt, in door een acrobatiek boven de Dam. In Bolsward zal ’t optreden van de groep, dat woensdagavond aanvangt om half acht, niet plaats vinden op het Oordje, zoals aanvankelijk de bedoeling, maar op het IJsbaanterrein. De heer P Dijkstra was 25 jaren hls ar chitect in dienst van de gemeente Hen naarderadeel. De burgemeester bood hem een leeslamp aan. It is makliker twa skoarstiennen to bouwen as altyd ien rikje to litten. Het was op 16 mei 1946 dat een cultureel verdrag tussen België en Nederland geloten werd. In de 25 jaar dat het verdrag bestaat, zijn reeds veel tentoonstellingen geor ganiseerd. Een van de resultaten van het overleg en wel speciaal van de viering van het jubileum is de ten toonstelling van de houtsneden van Frans Masereel gedurende de zomermaanden in het stadhuis te Bolsward. In Antwerpen zal een grote beel dententoonstelling zijn, waar ook de Friese beeldhouwer Harm Ab- ma uit Hylaard met een construc tie aanwezig zal zijn, nl. het mo nument, dat hij voor Weidum schiep. Op het eind van het jaar zal in het Fries Museum in Leeuwarden Antwerps Plateel te bewonderen zijn. Het artikel op deze pagina ontle nen we, evenals de gegevens in ’t kadertje, aan een oriënterende en zeer gewaardeerde bijdrage in het Friesch Dagblad van Peter Karst karel. Het handelt over de groot ste houtsnijder van de twintigste eeuw, van wiens produkten een honderdveertig stuks in Bolsward te zien zijn. In verband met de verbetering van het Laag Bolwerd is het noodzakelijk dat het thans bestaande bedrijfsgebouw (garage) van het gasbedrijf aan het Laag Bolwerk wordt afgebroken. Tengevolge daarvan zal er dan een aanzienlijk ruimtetekort ontstaan bij ’t gasbedrijf. B. en w. zijn van mening dat de juiste oplossing van dit probleem kan worden gevonden in het bouwen van een nieuwe bergplaats in de onmiddel lijke nabijheid van het kantoorgebouw van het gasbedrijf. De direkteur van ge meentewerken heeft daartoe een plan ontworpen. Tevens is een kostenbegro- ting gemaakt. In de begroting 1971 van 'het gasbedrijf, is onder de post „kapi- taalslasten uitbreidingen” reeds reke ning gehouden met de kosten van de bouw van de magazijnruimte. In over leg met de gascommissie hebben b. en w. een plaatselijke aannemer, de heer O. D. van der Zee, die ook het aardgas verdeelstation aan het Laag Bolwerk he,eft gebouwd, gevraagd om prijsopgaaf te doen voor de bouw van de bergplaats. Aangezien b. en w. van mening zijn, dat met de bouw van de bergplaats zo spoe dig mogelijk moet worden begonnen stellen zij voor de daarvoor nodige gel den beschikbaar te stellen en het werk te gunnen aan de heer O. D. van der Zee. Het bestuur van de Vereniging voor La ger Onderwijs op Gereformeerde Grond slag alhier, verzoekt de raad bij brief d.d. 10 juni 1971, ingekomen 11 juni ’71 om medewerking overeenkomstig arti kel 72 der Lager Onderwijswet 1920 voor de aanschaffing van natuurkunde- materiaal. Als reden van het verzoek voert het be stuur aan, dat ef geen natuurkunde ma teriaal aanwezig is en dat aanschaffing van belang is in verband met het ver volgonderwijs. Tegen inwilliging van het verzoek bestaan wettelijk geen bezwa ren, zodat b. en w. adviseren de ge vraagde medewerking te verlenen. idé, dat it mei dat boere- en tünders- folk in spultsje is fan hingjen en wurg- jen. De lidende lju yn it agrarysk or- ganisaesjelibben hawwe har al jierren drok makke oer dat „imago” en har birieden, hwat der oan to dwaen. En hja hawwe it net by wurden litten, mar in plan ütfierd, dat nou, sünt 1 maeije foar eltsenien to bisjen is. Ik doel hjir op de iepening fan de Flevo-höf yn eastlik Flevolan, tichte by Elburch. Dêr is in machtich rekre- aesjepark stifte mei as tite: Flevohöf, rekreaesjepark „Op het land”, in kom- pleks fan 150 ha., hweryn alle fasetten fan it agrarysk bidriuw yn de praktyk to sjen binne. De gearwurkjende ganisaesjes hawwe hjir meiinoar miljoen goune foar op tafel lein, omt hja biseffe, dat as jo soks dogge, dan moat it ek op heech niveau dien wur- de. En sa is yn dy nije polder hwat üntstien, dat syn geikens yn hiel Je- rope net fynt. Fan dizkant üt, komme jo troch de Noardeastpolder, oer de nije brêge by Swolsehoek yn Flevolan en dan dwers troch dizze polder nei it suden by El burch, dêr’t de Flevohöf leit. Nim de bem gerêst mei, hwant dêr is alle for- tier foar. Dêr is in bemedoarp makke, mei toalf paviljoens, dêr’t hja fan alles seis dwaen kinne en meije. Beukerlied- sters hélde taforsjoch, hja kinne skil- derje, pottebakke kuorkeflechtsje en koekjebakke, hja kinne fuotbalje, po- nyride en indiaentsje boatsje. Der is in echte wigwam en seis kinne hja der in hut. bouwe en harren optoaije mei in- dianeklean, dy’t se gratis brüke meije. In Janplesier mei in trekker derfoar rydt harren troch de hiele höf en seis is der foar de hiele lytsen in bernecrè- che, dêr’t hja de hiele tiid ünder des kundige lieding bliuwe kinne. Mar hoe bilangryk ek, it giet fansels om de greate minsken. Om harren sjen to litten, hwat dy agrariërs meiinoar allegear dogge. In komplete buorkerij mei klj en keallen, mar ek de suvelbi- rieding mei büter- en tsiismakkerij, dêr’t de bisikers seis ek oan meidwaen kinne. In greate hinnebuorkerij mei tü- zenen hinnen, sa’t dy op it heden hal- den wurde, in slachterswinkel, dêr’t jo seis hwat klear meitsje kinne en jo kinne ek op de T.V. de berte fan de kealtsjes sjen en as it sa treft yn na ture. Yn it paviljoen foar de bouboeren ek fan alles to sjen. Hoe’t de süker de biten it moal üt it nót, it bier koarn en patat en chips üt jirapels üntstean. Tige ynteressant is ek de championkwekerij en de kassen mei to maten, komkommers, roazen en an jers en potten mei keamerplanten. Op in echte, lytse foiling wurdt it bi- skikbere spul feild oande bisikers. Hiel hwat seach ik rinnen mei in moaije potplant, in doaze champions of in boskje roazen. Der is ek in bij es tal, dêr’t jo meiiens sjen kinne, hoe’t üt waechs de kearsen makke wurde, koartom alles hwat yn de ünderskate agraryske bidriuwen oer it hiele lan forspraet, dien wurdt, is hjir to sjen. En ha jo ien kear de entrépriis bitelle, foar greaten trije goune, foar bern de helt, dan is fierders alles frij, de hiele dei. Fuort by de yngong kinne jo aller- hanne ynformaesjes krije en bigjint de mage to jokjen, dan gean jo mar earne yn it gers sitten om jou broadtsjes op to peuzeljen. Wolle jo it hwat geselli- ger, dan is der in restaurant foa,r 450 minsken, dêr’t jo neat tokoart komme. It docht my dan ek neat gjin nij, dat der sünt 1 maeije al 190.000 bisikers west hawwe. Dit wurdt, dat mist üs net, in greate trekplaster foar skoal- len, klubs, forienings, alden fan dagen en partikulieren. Hwant it is der altyd raek. By min waer ha jo ek neat gjin lest, hwant tusken de paviljoens binne oerdutsen gongen makke. In great parkearterrein is oanlein, dêr’t hünderten auto’s in feilich plak fine. Koartom in machtich gehiel mids de wielde fan dizze nije polder. Hwant de echte praktyk op greate fjilden leit dêr to glanzjen sa moai en sa rynsk as jo it hast nearne sjogge. It kin net misse, dat de Flevohöf in great sukses wurdt en dat mannich stêdtsjer him de eagen üt de holle sjocht by dizze permaninte ütstalling fan de agraryske wrald. Hja sille dan better ynsjen, hokfor bitsjutting de lan- en tünbou foar Nederlan hat en mear bigryp krije kinne foar har pro blemen. Hwant dêrfoar hawwe de or ganisatoren de offers opbrocht om dit ta stén to bringen. En as dat slagget is dit moedich ündernimmen in died fan allure, dy’t great respekt êftwingt. Tj.deJ. minsken sa’n Bolswards Nieuwsblad STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, W.onseradeel, Workum en Wymbritseradeel. o o o o o o o O O o o o o o o U o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o J

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1971 | | pagina 1