Sylvia Steiger „doet de was Babe Shroar de deur uit” Verrassende experimenten op De Pólle te Hichtum 110e JAARGANG No. 49 DINSDAG 6 JULI 1971 Fan de Martinytoer Honderdste schip bij Amels, in Makkum Zilveren filmpjes J051571 STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND te water gelaten Hwat haf “A Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, W onseradeel, Workum en Wymbritseradeel. de Popart Silvia Fritz en Sylvia Aanleiding 6s hioed to sizzen Letters (vervolg op pagina 2) Tj. de J. „Het gemengd object” gehangen voor de eigen woning te Hichtum. Advertentieprijs: 18 et. per mm Ingez. mededelingen dubbel tarief Contractprijs op aanvraag Abonnementsprijs f 5,80 p. kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Men zou deze kunst pop-art kunnen aoemen, maar dit etiket heeft Sylvia liever niet opgeplakt. Het is het ook niet helemaal. Het Is iets eigens, noem het gerust iets geks. Eens zei ze: Ieder kunstwerk wat er in slaagt mij inner lijk te raken is een uiting van provo catie. Geen kunst om de kunst, geen sireen genieten, stil verdromen, maar gesprek, discussie, onrust desnoods. Daartoe moeten nieuwe wegen bewan deld, want de platgetreden paden doen het niet meer, zijn cliché’s geworden. Mei in deimannich komt üt: „Tusken dea en libben” fan Abe Brouwer. Te koop jonge trekhond, J. R. Sieswer- da, Pingjum. Bij politieverordening moeten de zaken te Bolsward om 6 uur worden gesloten, woensdagmiddag om 1 uur. De leeszaal te Bolsward werd de vori ge maand bezócht door 3 dames en 19 heren. Openluchtsamenkomst Partij v. d. Ar beid. Spreker J. H. Scheps van Den Dol- der. le week juli 1946 Uitg. A. 3. OSINGA n.v., Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 - Postbus 5 Tel. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 Wegens verbouwing is onze zaak van 8 t.m. 13 juli gesloten. Fa. B. J. Zant- man. Bolswards Nieuwsblad Silvia is in 1940 in Wenen geboren, maar een echte Oostenrijkse is ze niet, groene deken van weide en nog eens weide voor de deur, met de „skries op ’e hikke” en de stoere Martini als een wachter aan de einder Ze zijn er dol gelukkig, gastvrij, voelen zich er vol komen thuis, zijn Hichtumers met de Hichtumers geworden. Werd aanvan- Haar ouders kwamen uit Keulen, maar waren toevallig in Wenen, toen zij haar komst aankondigde. De jeugd van Syl via ligt dan ook in Keulen, waar ook de moeilijke oorlogsdagen werden door gebracht. Nadien volgde ze in de vijfti ger jaren de textielschool in Krefeld, zoals ze eens verklaarde „om een be roep te hebben”. Haar ouders begrepen HWAT SIL DE TAKOMST US BRINGE? •De laatste tijd is Sylvia gebiologeerd door letters, woorden. Letters en woor den in een boek of in een krant doen je weinig. Daar horen ze, daar wor den ze verwacht, daar zijn ze onder geschikt en hebben geen eigen leven. Letters losgemaakt uit dit geëigende stramien, krijgen echter een geheel ei gen leven. Zo kan ieder vanaf de weg zien, dat zij op haar ramen bij toer beurt heeft geschilderd ZU en OFFEN, een probeersel dat niet helemaal is ge slaagd vindt ze. Het betekent niet an ders, dan „dicht” en „open” en slaat op de ramen, die wel of niet geopend kun nen worden. Een lettergrapje, een pro beersel, misschien wel grappig, maar een beetje flauw. Dan de letters molken moet worden!” Oant safier de professor! Wylde fantasieën tinkt my. Hwant diz- ze gelearde man skynt neat to witten van de agraryske problematyk, dy’t krekt sa üngunstich sit mei alles, hwat mechanisaesje en noch meat automaty oangiet. Yn de lanbou is it krekt der- om sa slim om fierder to mechanisea- ren, om’t it giet oer tsientallen soar- ten fan wurk, dy’t allegear dien wur- de moatte, mar hwerfan net ien lang ef- terien duorret. Seis de melkmasine, dy’t alle dagen brükt wurdt, kin mar twa oant trije üren brükt wurde, de oare tiid stiet hy stil. Mei de oare masines is it noch folie Ongunstiger. Dêrom sil- le nije kostbere masines yn de lanbou net gau rendabel wurde en binne de forhalen fan prof Polak foar de lê.n- bou mear „science fiction” as takom- stige realiteit. En dochs sit er wol in kerreltsje wier- heit yn syti sjenswize Dat is it siz- zen, dat de minsklike arbeid alle jierren djürder wurdt en men der jimmeroan om tinke moat, dat forfanging troch ma chines aloasi mear yngong fine sil. Yn de praktyk sil dan de fraech fan de rentabiliteit de trochslach jaen moatte oars wurdt it in loftfytserij. In treflik foarbyld fan in slagge en fier- geande mechanisaesje is yn it ófroune jier yn praktyk brocht troch de War- kumer gersdroegerij. Ik haw fan ’e wi- ke mei de bihearder dy nije opset bi- sjoen en it liket my ta, dat Warkum mei trochsicht en moed de takomst yn giet. Hja hawwe in hiele nije droegerij meitsje litten, dy’t praktysk automa- tysk wurket. Jo treffe dêr ien man oan, dy’t de weinen mei gers nei de init iating van Amels werf in Makkum, naar schatting waren zo’n 4000 men sen getuige van het historisch moment dat het 3100 ton dw. metende motor- vrachtschip „Trias” met een statige hou ding in het water van de Makkumer vissershaven gleed. De drumband en mu ziekvereniging .Halleluja’ zorgden voor een muzikale omlijsting, terwijl zij er lustig op los speelden, waren de helling mannen druk in de weer om de laat ste voorbereiding van de tewaterloop te treffen, terwijl de fles met welriekende champagne, na een tweede slingering met een luide knal tegen de boeg van het schip uiteenbarstte, speelde het korps het Duitse volkslied, enkele ogen blikken later, om precies 11 uur, schalm de over de werf, alles klaar! En was het ook voor de aller laatste maal dat di- rekteur Douwe Amels, begon af te tel len: „ien, twa los!” En na enkele se conden gleed Makkums trots met een doffe dreun in zijn element, dit onder luid applaus van de duizenden toeschou wers, het korps Hallelujah begeleidde dit het het spelep van het Frysk folksliet. De doopplechtigheid werd verricht door een dochter van de opdrachtgever van de Terra Schiffahrt Gesellschaft, Bra ke (Did.). Het schip Trias heeft een lengte van 94,70 meter, en is 13,80 me ter breed, de voortstuwing zal geschie den door een 3000 pk- scheepsmotor. In oktober zal het vaartuig opgeleverd worden. r IA A M A op de lantaarnpaal, daar midden in t land. Electriciteit, een modern begrip. Angstwekkend want alles kan er uit het niet helemaal en zo stond öij met 17 jaar op straat. Op de kunstacade mie te Düsseldorf ontmoette ze Fritz Rahmann. Toen Fritz al in Friesland zat, studeerde Sylvia af als de beste student van het jaar. Toen ze in 1969 tegenover een verslaggever verklaarde, doelende op de aanpassing van de wo ning in Hichtum: „Ik ben twee jaar bouwvakker geweest en het huis is nog sprak ze profetische woorden, want niet klaar, het komt ook niet klaar”, toen we haar verleden week opzochten was ze samen met haar man druk be zig een nieuwe lichtschepping op de zolderverdieping te creëren. Haar man. Ook hij is kunstenaar. Schil der, graficus, uitprobeerden van mate riaal, van vormen, van dingen die prik ken, letterlijk, maar vooral geestelijk, misschien beter gezegd maatschappe lijk, soms zelfs politiek. voort komen. Kortsluiting, vuur, dood. De electrische stoel heeft er mee te maken. Zelfs de atoombom als je maar doorredeneert. Maar dat Mama! de oer- roep van een kind, de roep om veilig heid, om beslotenheid. fangbak rydt en leech foarket en fierder rédt it himsels en komme de gersbiks of gerswafels oan de oare kant derüt. In twadde man sit of stiet by in paniel mei tsien tallen kleurde lamp- kes, dy’t him sizze oft it goed giet of dat der eame hwat hapert. De oare minsken binne it fjild yn om gers op to heljen en it kleare produkt werom to bringen. Dizze nije ynstallaesje wie net om ’e nocht, sa tusken de oardel en twa miljoen goune. Hy kin dan ek al- linnich rendabel makke wurde as hy folie üren meitsje kin. En dat is nou de boppeslach fan dizze droegerij. Hja hawwe neist de foarjiersdrokte mei it jonge gers en letter mei it forreide hea, ek bislach lein op in fiks kwantum lucerne üt de nije polders. Ek ismen dwaende mei griene mais, dy’t letter komt, to kontraktearen, dan hawwe hja kontakt mei in Grinzer sükerfabryk foar it droegjen fan wiete pulp yn de kommende hjerst en winterdeis wurdt de ynstallaesje brükt foar it droegjen fandong. Dizze wurdt mongen mei in bytsje droech gers en hwat fosfor en kali en dan yn kreaze sekjes oan de blommewinkels forkoft. En dat giet mi rakel bést Sa rint de kampagne net mear in pear moanne, mar hast it hiele jier troch en dêrtroch is de kostbere ynstallaes je rendabel to mietsjen. Wy hawwe great respekt foar bistjür en bihearder, dy’t krekt mei it each op de kommende tiid dizze forantwurde mechanisaesje oanpakt hawwe. Dêrmei stiet Warkum op dit gebiet oan de top. De aanleiding voor ons bezoek vorm den ook de letters. We hadden ze ge zien op de tentoonstelling Kunst uit Friesland die nog de komende weken wordt gehouden in het Kunstcentrum Prinsentuin. Met deze collectie die bestaat uit schil derijen kleinpastieken en objecten van dertien beeldende kunstenaars, die slechts gemeen hebben dat zij allen in Friesland wonen en werken, wordt niet gepretendeerd dat een volledig beeld is gegeven van de stand van zaken op het gebied van de beeldende kunst in deze provincie. Wat via deze expositie wellicht duide lijk kan worden is, dat de beeldende kunstenaar, waar ook ter wereld, de invloeden van de tijd waarin hij leeft ondergaat en dat hij op een voor hem eigen wijze uitdrukking moet geven aan zijn individualiteit. De hem dagelijks omringende omgeving kan invloed hebben op zijn werk, maar veel groter is de invloed van het veranderde den ken. Via de publiciteitsmedia en door de steeds beter wordende verbindings mogelijkheden is er geen sprake meer van een isolement. „U kraakt mij maar gerust af, hoor!” klinkt bij het afscheid vriendelijke stem van Sylvia Steiger als we in het landelijke Hich tum naast haar zwanenwitte huisje bij het afscheid in onze auto willën stappen. „Kools is veel te lief voor mij!” Daar sta je dan. Het klinkt bijna als een uitdaging, zo in de trant van: „Geef me maar eens voor de broek, ik kan er tegen!” En dat nadat we in haar gastvrije woning zijn overladen met hartelijkheid, volgegoten met versgezette koffie en met alle welwillendheid zijn bejegend. En, dat, nadat we net voor ons zelf hadden vastgesteld, dat het een ver ademing was, even te toeven in deze oase van rust, waar toch des alniettemin de spanning gevoeld wordt die jonge geëngageerde mensen, om zich heen dragen, vol onvrede als ze zijn met al het beschamende dat er in de wereld gebeurt. Jonge mensen, die het als een opdracht voelen, hier iets aan te doen. Een spanning, die tegelijkertijd ontwapenend is, gedragen als zij wordt door een eer lijkheid en oprechtheid, die weldadig, maar tegelijkertijd ook haast beangstigend aandoet. Kunstenaars zijn kwetsbaar, zij balanceren op de scherpe snee, zij hebben niet de dikke huid van de bourgoise om zich heen, zij hebben slechts één wapen en dat is de kunst. It hat altyd al in aerdich tiidfordriuw west foar party minsken om to sizzen, hwat üs yn de takomst to wachtsjen stiet en it is logysk dat yn üs tiid dizze sport drok beoefene wurdt. Hwant der foroaret hiel hwat en wy moatte alle- gearre sizze, dat der dingen by binne, dy’t wy destiids net mooglik achtten Hwat is it dr. Vondeling kwea gftiomd, doe’t hy de tiid kommen seach fan tri- tich kij foar ien man. En nou laitsje wy dêr net mear om, hwant rounom sjocht men it foar eigen eagen. En by tritich bliuwt it ek net, hwant hjir en dêr wurde der al mear molken. Oan de oare kant is der by dy profeten ek MAKKUM. Bij de scheepswerf en ma chinefabriek „Welgelegen” van de fir ma C. Amels N.V. in Makkum was bet vrijdag een bijzondere hoogtijdag, ener zijds omdat het honderdste schip deze dag te water gelatfen werd, anderzijds doordat "hef laatste schip was dat bij de firma Amels op de traditionele ma nier van de dwarshelling te water ging. Sinds dat de werf vanaf 1949 op de Waard gevestigd is, was het vrijdagmor gen precies het honderdste vaartuig dat op de „ouderwetse” manier over de vet- balken zijn element tegemoet gleed, te vens betekende dit een afscheid van het te water laten van schepen van de Mak kumer werf, evenwel betekent dit niet dat de firma Amels nu stopt met het bouwen van de zeecshepen, integendeel, maar binnenkort worden de vaartuigen in de nieuwe overdekte hal gebouwd, Voor de werf en haar personeel belooft dit een hele verbetering te worden, men kan nu onder alle weersomstandighe den volop doorwerken, en dit komt de produktie ten goede, het kijkend publiek ziet zich echter voortaan een spectacu lair evenement ontnomen worden. Vandaar vrijdagmorgen de enorme be langstelling voor een laatste tewater- Het moet al een jaar of zeven gele den zijn, dat zij neerstreken in Bols ward, in een krot aan het Stadsstreng Een beetje verlegen, een beetje ano niem. In een andere Friese stad, Har lingen, hadden ze veel onbegrip gehad, konden zé geen wortel schieten, wa ren zij bijna weggepest. Daarom liever geen reportage in de krant. Toch had den we met Fritz en Silvia goede con tacten en via via mochten we nog een kleine rol spelen in de aankoop’van De witte huisjes aan de andere kant van de vaart, buiten het snelverkeer, met de kelijk de tijd afwisselend in Duits land en in Friesland doorgebracht, dit jaar is het echtpaar nog maar één week je in de Heimat geweest. it gefaer, dat hja hwat monomaen tsjin de dingen oansjogge. Dat bitsjut, dat hja ien kant fan de saek trochlüke, sün- der nei de oare bitingsten to sjen. By- gelyks allinnich nei de technyske kant! Hwat is op it heden net mooglik? Mar ek al is it mooglik, derom bart it noch net. Yn it boek: „Gesprek met mor gen” seit prof. I. Polak fan de lanbou .m. it folgjende: „In de agrarische sector is een enor me revolutie al bijna achter de rug Honderdvijftig jaar geleden was van de totale beroepsbevolking circa 80 tot 90 pet werkzaam in de landbouw en vee teelt, maar dit percentage is geruis loos teruggelopen tot omstreeks 10 pet Nu wij echter de automatie zelfs bin nen die agrarische sector zien door dringen, is een ieder het er wel over eens, dat het percentage agrariërs in de ontwikkelde landen uiteindelijk zal te ruglopen tot plusminus 5 pet van de beroepsbevolking.” En dan komt de professor-profeet for- goed lós. Hy seit: „In de wat verdere toekomst zal de boer aan een bedieningspaneel zitten, waar hij van een computer gebruik maakt, de beschikking heeft over een tv- scherm, dat hem op de hoogte houdt van alles, wat zich in de boerderij en op de landerijen afspeelt. Verder zal de boer een uitgebreide apparatuur bezit ten, die b.v. „hovercrafts” en een aan tal electronische instrumenten besturen die op him beurt ploegen, zaaien, oog sten, plukken, schoonmaken en verzen den. Men kan zich voorstellen, dat de boer van morgen op een knop zal druk ken van zijn bedieningspaneel en daar mee aangeven, dat de koe no 333 ge- Te k. zwarte D. schoenen, h. hak, m. 38. A. Krikke, Lollum. Toch wil het echtpaar liever niet wor den betiteld met schildersechtpaar. Dat zou net zoiets zijn als een slager en zijn vrouw, die samen een slagerswin kel drijven, maar hetzelfde vlees ver kopen. Zij gaan hun eigen wegen. Met veel raakvlakken trouwens, maar toch zo, dat zij beide een eigen atelier heb ben, een eigen atelier, waar ze een ei gen weg gaan, met eigen mogelijkhe den, materialen, eigen vondsten, want het leven van een kunstenaar is één grote ontdekking. Waarom met verf en penselen, als men ook iets kan maken met gips, synthetische produkten, tex tiel, schuimrubber, vet, emaille, stuk ken van auto’s, urinoirs, bomen en zelfs dode muizen? •5

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1971 | | pagina 1