terpenland vol gratie Friesland is Gihe Skroar Pfc BÉS Veel afwisseling op toeristische tocht door het Noorden in de provincie Fan de Martinytoer V. Renault sport- modellen 15 en 17 Friese komponist J. Douwenga 81 jaar De Skotsploech weer terug uit Nice STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND DINSDAG 20 JULI 1971 11e JAARGANG No. 53 Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en Wymbritseradeel, Bonifatius As it moat Crypt Hoogste terp Afwisseling FinkumFeinsum Jan um Hwat nat fis hjoed lo sizzen Pier „Fiskershüske” „DE GOEDE VERWACHTING” Watze Cuperus Dongeradelen I r Advertentieprijs: 18 ct. per mm Ingez. mededelingen dubbel tarief Contractprijs op aanvraag ze Cuperus zijn Friese romans schreef en met anderen in 1934 het initiatief nam tot oprichting van de nu volwas sen geworden KFFB. Abonnementsprijs f 5,80 p. kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 hard, is er hoekiger, principiëler, meer zwaar op de hand. De gemoedelijkheid en meegaandheid van de Zuidwesthoek moet men er niet zoeken. Toch heeft dit forse, gelijnde, een geheel eigen beko ring, vooral als er de milde zon over schijnt, zoals op onze tocht. Trouwens met de Lauwerszeewerken wordt dit van oud's zo geïsoleerde gebied thans ook opengebroken. De nieuwe verkeers wegen getuigen ervan. Wij zoeken er de stille landweggetjes via Nes naar Anjum om vervolgens een eindweegs de oude dijk langs de voormalige Lauwers- zee te volgen tot Ee en dan links af te slaan en via Oostrum het aloude Dok- kum te bereiken. Via de z.g. achterweg naar Akkerwou- de bereiken we nog één bezienswaardig heid, die we beslist niet mogen over slaan, de tweebeukige kerk te Rinsuma- geest, ’t dorp van de „honnewippers”, bekend ook om zijn crypt en onder aards gewelf met kapitelen, die vol gens de overlevering door de kruisvaar ders zouden zijn meegebracht uit het heilige land. It is net allinnich de markante gers- droegerij, dy’t Warkum makket ta in bilangryk agrarysk sintrum, al hoe wiis de boeren mei har droegerij wêze kin- ne. Dér stiet ek de bilangrykste suvel- kombinaesje, dy’t wy op it heden yn Frysl&n hawwe. De hiele südwesthoeke en in fiks stik fan de swiere greidhoe- ke, yn safier hja by de koöperaesje bin- ne, levert syn molke oan Warkum. Wol draeije ek de fabriken yn Heech en Balk noch yn dizze kombinaesje mei, mar it is ien ündernimming, dy’t yn it qfrou- ne jier mear as 160 miljoen kilo mol- dreigend op ons afkomen, is de cirkel weer gesloten. Hier begon de eigenlij ke tocht, hier is ook het einde. Het ein de tevens van een welbestede dag, die lang in de herinnering zal blijven. Renault introduceert op de Parijse au totentoonstelling komend najaar een ge heel nieuwe range van snelle gebruiks- sportwagens. Deze nieuwe sportieve Re- nault-generatie, die bestaat uit twee ba- sis-modellen, de Renault 15 en de Re nault 17, zal leverbaar zijn in liefst 6 verschillende uitvoeringen. Het is voor het eerst sedert de derti ger jaren, toen Renault de beroemde 8- cilinder Nervasport bouwde waarmee o.a. vele snelheidsrecords op Montlhéry gevestigd zijn, dat Renault weer een exclusieve high-performance auto in z’n programma opneemt. De Friese componist Jouke Douwenga in Doorn afkomstig uit de Friese Stellingwerven wiens liederen regel matig door de NCRV worden uitgezon den en zo nu en dan ook zijn eerste of tweede pianoconcert, vierde zijn 81ste verjaardag. Hij was het vorig jaar be gonnen een groot werk voor koor, orkest en solisten te schrijven, maar kreeg een inzinking zodat de dokter hem de in spanning van het componeren verbood. De algemene opzet van het werk is ove rigens vrijwel klaar en hij popelt ei genlijk om met de uitwerking te begin nen. De heer Douwenga heeft ook diverse gedichten van de heer Johs. Couperus te Bolsward getoonzet. Hij was erg verrast dat hij bezoek kreeg van prof, en mevrouw B. Fridsma uit Grand Rapids, van het Frisian Informa tion Bureau en het bulletin „Frisian News Items”. Met deze hoogleraar, die momenteel in Europa vertoeft, stond hij van tijd tot tijd in correspondentie en kreeg hij hulp voor het vertalen van een aantal teksten in het Engels. De heer Douwenga, die nog steeds onder dokterbehandeling is, hoopt overigens dat het Frysk Orkest nog eens een of meer van zijn werken zal uitvoeren, zo als in Amerika binnenkort een aantal van zijn liederen ten gehore zal worden gebracht. Allinne in slaef kin him neat moajjjens foarstelle as folsleine frijheit. Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitg. A. J. OSINGA n.v., Bolsward Administratie- en Redactie-adrest Marktstraat 13 - Postbus 5 TeL 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157X 1955: I960: 1963: 1964: 1965: 1966: 1967: 1968: 1969: Bolswarils Nieuwsblad zijn we (na Genum, waar zich nog de grafzerk bevindt van Sicco van Goslin- ga, gesneuveld in de slag bij Boxum en Reitsum, waar eens de doleantie met een dusdanige felheid woedde, dat er nog steeds een slot op de preekstoel zitweet geheel in het weidegebied. Het is het kerkmuseumpje, dat hier de aandacht vraagt, maar waarover we reeds eerder schreven. Wel heeft de nieuwe koster een specialiteit: kloklui den. En de bezoekers mogen het ook proberen, zelfs de kinderen die zich ver velen als hun ouders almeer kerken gaan kijken. Als er een pré is, dat de terpenroute aantrekkelijk maakt is dit wel de gro te afwisseling in een gebied van onze provincie, dat voor vele van onze le zers erg onbekend is, maar toch een nadere kennismaking meer dan waard: bouw en grelde, stad en dorp, zee en land. Als laatste wordt daar als toet je aan het toch al gevarieerde menu nog aan toegevoegd een tochtje door de „TrynwSlden”, met zijn singeltsjes, voorname landhuizen als de Klinze te Heemstrastate te Giekerk. Oudkerk, Staniastate te Oenkerk, Is de volksaard in de greidhoek anders dan die in de bouwhoek, uit dit zich ook in de bouw, zelfs in de stoffering van het landschap (of is het juist an dersom?) de wouden hebben hun eigen sfeer. Die van „smük skaedzjend beam- guod”, ook die van gastvrijheid en in timiteit. In Rinsumageest hadden we daar al een voorproefje van, toen de kostersvrouw „omdat het zo warm was" ons met koffie laafde. Het afscheid van deze tocht valt bijna zwaar, maar aan alle dingen komt een eind, ook aan de goede. Als na Lekkum de hoge flats van Leeuwarden als stenen woonkazernes De Dongeradelen, de uiterste Nrd.-Oost hoek van Friesland vormen in meer dan een opzicht een tegenhanger van de Zuidwesthoek. Niet alleen in taal, in landschap, ook in volkskarakter, in klimaat zelfs. De bevolking is er ge- Bolsward ligt wel op een terp (op twee terpen zelfs) maar niet aan de Terpen-route. Niets verhindert ons echter deze route eens te rijden. We hebben het gedaan en kunnen het u aanbevelen. U moet echter wel flink wat kilometers maken, ook al omdat de route pas in Leeuwarden begint. Het is te doen, ook per brommer wel, maar dan moet u er wel een gehele dag voor nemen. Trouwens de route naar Leeuwarden kunt u ook wel eens anders doen, dan u het ge wend bent. Er zjjn vele wegen die naar Rome leiden, misschien nog meer naar Leeuwarden. Heeft u de tijd zo kan het zelfs via Frane- ker of via Winsum-Dronrijp. U kunt in Wommels ook afslaan naar Oosterend. Als u dat toch van plan bent kan u ook veel eerder al de Slachte nemen. U kunt Oosterend ook bereiken via Hartwerd, via Nijland zo u dit wenst. Het kan verder langs IJsbreehtum, Scharne- goutum, u kunt naar willekeur Roodhuis of Tims in het reisschema Mantgum. Van Weidum kunt u langs Jellum-Marssum gaan, beter opnemen. Van Oosterwierum gaat het, ook via Ite.ns, Britswerd- wellicht langs Barrehuis-Goutum. Bestudeer de mogelijkheden eens op een goede kaart. Met een kwartiertje omrijden valt er veel te zien zo in de greidhoek. Maar goed, we startten dus te Leeuwarden. Het gaat de „Stienzer dyk” uit of vol gens het straatnaambordje de Mr. P. J. Troelstraweg. Links het grootste straaljagervliegveld van Europa, al is het een twijfelachtige eer het te be zitten. AI spoedig de trotse boerderij die mevrouw Wassenaar haar arbeider schonk. Hier waren menigmaal konink lijke gasten, zelfs de Sjah van Per- zië aaide hier het Friese zwart-bont. Even verder rechts het tweelingdorp Kornjum-Jelsum, waarvan het eerste maar al te vaak wordt verwisseld met Komwerd. Hier woont de nestor van de Friese schrijvers, Hotse de Jong, de autodidact, die als puur natuurtalent een indrukwekkende reeks romans schreef: Trude, Hester Holkema, En de tijen komme en gean, Tarzan, en nu pas weer Yn it sicht fan de Aldehou. En dit is slechts een greep. Stiens nadert, de residentie van burgemeester H. Boskma, het dorp ook van Piter Jelles, die er een beter gelijkend monumentje kreeg dan zijn wat vertekende beeld in Leeuwarden. Ineens wijst het pijltje links. Het wordt de eerste maal, dat we uitstappen. De deur van de zeer fraai onderhouden kerk is los. Bedenkende dat ds. Ooster- wal, afkomstig uit Bolsward, thans te Pingjum, hier in „Feinsum” jarenlang pionierswerk heeft verricht, geven we de enige keer in dit verslag, wij be loven het u hier, hoewel summier wat aantekeningen bij het bakstenen dorpsheiligdom dat echt een aangena me verrassing voor ons was. Het kerkje van Finkum is opgetrokken van baksteen en dateert uit de tweede helft van de twaalfde eeuw. Het is dui delijk romaans. Het rechtgesloten koor is gotisch. Een rechtgesloten koor wordt in Friesland niet dikwijls aangetroffen. We vinden het bijvoorbeeld pok in Ou- dega (Sm.) en Augustinusga. Het kerkje is in de jaren 19631964 gerestaureerd. Bij deze restauratie zijn zowel interieur als exterieur gewijzigd. In de noordmuur zien we een ingang, gedekt door ’n korfboog, waarboven een spitsboog met een beeldnis. Verder bevinden zich aan deze zijde een grote, geprofileerde dichtgemetselde boog, 2 rondbogige vensters en in het koor een spitsboogvenster. De versiering onder de goot wordt een tandlijst genoemd. In de zuidmuur ook weer spitsbogige vensters en een tandlijst. Verder een dichtgemetseld poortje onder ’n gepro fileerde rechte lijst, waaronder gemet selde stijlen. De slanke toren is iets jonger dan de kerk. Opmerkenswaardig zijn de bak stenen deelzuiltjes tnssen de rondbogige galmgaten. Het interieur is sfeervol. -Bel-angrijk kerkelijk meubilair is echter niet aan wezig. De kuip van de preekstoel is op de panelen slechts versierd met eenvou dig lijstwerk. De pilasters op de hoeken zijn negentiende-eeuws. Onder het klankbord is een gestileerde druiventros gesneden. In de vloer van de kerk lig gen enige oude grafzerken. Langs Smidshuis, Eewal, Hogebrug en Raard (met graven van omgekomen vliegeniers) lonkt Dokkum reeds in de verte, maar voor we hier aankomen hebben we nog een lange en interessan te route in petto, zo blijkt alras. Langs vriendelijke dorpjes als Bomwerd, Foudgum, Waaxens (met stinzerpoort) en Brantgum voert onze weg naar Hol- werd, waar we een kijkje op de pier kunnen nemen en Ameland aan de ein der verwaast. Een ding was geen verrassing. Als wel vanzelfsprekend zou de tocht naar Ho- gebeintum leiden, de hoogste terp van Friesland, 11 meter boven het maai veld, met een kerkje, dat zorgvuldig is gerestaureerd en bekend om z’n rouw- borden met allerlei symbolen, die aan dood en eeuwigheid doen denken: doodshoofden, zeisen, zandlopers. Tege lijk geeft deze hoogte een prachtig ver gezicht over vruchtbaar Friesland. In ke forwurke. Wy libje wol hurd, hwant it is noch mar in pear jier lyn, doe’t men miende, dat in fabryk mei mear as 10 miljoen kilo molke wol bliuwe soe en nou dit. De Himmelommer fabryk, dy’t noch 17 miljoen kilo forwurke, moast dit jier de doarren slute, de mol ke giet nou nei Warkum. Dêrmei sil dit jier de fabryk yn Warkum seis ticht oan de 100 miljoen takomme, wylst dan yn Heech noch goed tritich miljoen en yn Balk 27 miljoen kilo forwurke wurdt. Yn in lytse stêd as Warkum is dit fan greate bitsjutting. Net allinnich dat oan de Warkumer fabryk lyts 200 minsken har brea fortsjinje, der binne ek hiel hwat minsken om sa’n fabryk hinne, dy’t der in bearske fan mei snappe. Hoe amerikaensk de Ontwikkeling fan dizze fabryk gien is, leare de folgjende si- fers: Sette wy dy kilo’s molke yn jild om, dan docht bliken, dat Warkumer kom binaesje yn 1970 oan de 1500 leden fan de fabryk in bidrach ütkeard hat fan 63 miljoen goune. Dat is dus trochme- koar sa’n 40.000 goune molkjild. As men 1950: 20 miljoen. 22 miljoen. 30 miljoen. 34 miljoen. 42 miljoen. 74 miljoen. 76 miljoen. 94 miljoen. 100 miljoen. 153 miljoen. 1970: 160 miljoen. nou wit, dat de boeren de léste trije jier likemóch 40 sint foar in kilo mol ke bard hawwe, dan komt it gemiddel de op sa’n 100.000 kilo molke yn it jier. Mar der is fansels gans forskil. As men de ledelist neigiet sjocht men oan it oantal stemmen hwat elk lid hat, dat er noch gans lytse boeren binne yn it wurkgebiet fan dizze fabryk. Elk lid hat nammers ien stim, mar foar elke 30.000 kilo öflevere molke komt er ien stim by. De greatsten hawwe 10 stimmen of mear. Sa is de allergreatste B. Haan- stra üt it Heidenskip mei 16 stimmen. Dat bitsjut dus 450.000 kilo molke. By in fikse produksje bitsjut dit dochs sa’n 100 melke klj. Wy telden in fjirtich boeren mei 10 stimmen of mear, dus lju mei 60-70-80 melke klj. Dit binne sünder*mis twamansbidriuwen en ek dy mei 9 en 8 stimmen sille it net allinne öfkinne. Mar de greate mearderheit bin ne de iengesinsbidriuwen, dy’t sa’n tri tich oant fjirtich kij allinnich bihimmel- je en soms wol mear. It fabryk is ek de léste tiid bigoun mei it tankmelken. Dy tanks wurde troch it fabryk koft en pleatst en ek it ünder- lialdt komt fan it fabryk. Op dit stuit binne der sa’n tritich oant fjirtich boe man, dy’t hjir ta oergien binne. Folie foardiel sit er op it heden noch net yn as men alle kosten rekkent, mar dochs tinkt men dat it tankmelken tanimme sil omt it forfier mei bussen alle jier- ren djürder wurdt. Men kin fan tinken wol hawwe, dat de leaneksplosy sa’n fabryk net foar by giet. Wy sjogge yn it jierforslach, dat rije, Ierland, Italië, Zwitserland, Por tugal, Zweden, Turkije, Polen Tsjecho- Slowakije, Joegoslavië, Roemenië, Frankrijk en Nederland. Ook waren aanwezig 100 Marionettes uit New York die tijdens dit festival enkele grandioze shows weggaven. Met een temperatuur van plm. 40 gr. begonnen we vol goede moed aan de optocht, welke plm. 2 km lang was. Wat een enthousiasme der bevolking, rijen dik stonden ze langs de kant en juichten en klapten dat het een lieve lust was. Na de optocht was de vlaggenparade, dit was ook een prachtig schouwspel, ’s Avonds traden we voor de eerste keer op en hadden meteen al aardig sukses. Maandag hadden we een vrije dag, zo dat we allemaal een duik in de Middel landse Zee konden maken, ’s Middags brachten we een bezoek aan Monaco waar we het paleis hebben bewonderd. Dinsdagavond weer optreden in het prachtige door palmbomen omzoomd open luchttheater. Dit optreden werd een grandioos suk ses, na afloop van ons optreden werden we gefeliciteerd door de heer M. Crom- melin die als afgevaardigde van de Ned. Federatie vertegenwoordigd was. Dokkum is de stad van Bonifatius, waaraan nog veel herinnert. Toch is de Herv. kerk aan St. Martinus gew(jd. Bolswards stadhuis is zeker fraaier, maar verder heeft 't stadje veel waar op wij jaloers kunnen zijn. Onvervalste romantiek, die hangt over stil ver droomde grachtjes, de bolwerken met hun trotse molens op de dwingers, het Admiraalshuis, een voorbeeld van een zeer goed geleid str.museum, de Waag, het front van het in 1854 verbouwde weeshuis en nog zoveel meer. Wil men Dokkum zien en proeven, dan moet men toch wel enkele uren uittrekken, maar deze zijn dan ook wel besteed. Eerst lijken we Ferwerd te zullen pas seren, maar dat heeft de regisseur van deze tocht niet over zijn hart kunnen krijgen. Zo passeren we het bekende Vrijhof met het verzetsmonement, de dorpspomp waarover E. B. Folkertsma (ook al een Ferwerder) schreef en het antieke poortje. de leankosten yn 1970 mei net minder as 13 pet. omheech gien binne. Yn 1970 waerd oan lean en salaris ütbitelle de som fan 2.819.752 goune mei derby 1.296.070 oan sosiale lésten. De stoarmeftige Ontwikkeling hat fan sels ek hiel hwat ekstra kosten mei- brocht om alles op syn foardielichst to organisearen. Sommige fabriken slute, oaren op en nij ynrjuchtsje, personiel op wachtjild sette en nij folk oannimme, koartom dy hiele ombou kostet fansels net sa’n bytsje. Sa is it ek to bigripen, dat it ünkostesifer per kilo molke knap heech is, namlik mear as seis sinten de kilo. It sil saek wêze dit sifer goed yn ’e gaten to halden yn de kommende jier- ren, hwant de léste trije jier is de molk- jpriis foar de boer op ien peil stean bleaun, namlik om en de by 40 sinten de kilo. Dit kin en mei net sa bliuwe, hwant dat is in hurde en kalde sa- nearing, hweroan op den dür de boer gjin ütwei mear fine kin. Lykwols meije de boeren fan Warkum, Koudum, Warns, Himmelom, Balk, Heech, Wytmarsum en Tsjon bliid wêze mei dizze greate en moderne kombinaes je. De lju, dy’t sawntich jier lyn de fabryk oprjuchten ha en doe de nam- me: „De goede verwachting”, oan har moedich ündemimmen joegen, hawwe net tinke kinnen, hoe wünderbaerlik dy „goede verwachting” ütkommen is. Wy winskje de Warkumer kombinaes je, Onder leiding fan har dynamyske direkteur Beetstra, fan herten lok mei „Goede vaart en behouden wacht!” Tj. de J. Het leuke van een ANWB toertocht is het feit, dat deze geleid wordt langs van die gezellige landweggetjes met vaak karakteristieke bebouwing, plaat sen waar je anders nooit komt en naar hartelust kunt genieten van het land schap. Ditmaal is dat de Friese bouw hoek met zijn trotse boerderijen langs Hallumerhoek en Wester Nijkerk, waar we de woning passeren, waar Wat- Woensdag moest de Skotsploech naar Cagnes sur Mez ook hier weer een optocht door de straten. Het optreden gebeurde in een klein sta dion en ook hier hadden we weer veel sukses met onze dansen. ’s Avonds werden het festival besloten met een grandioos vuurwerk, iets om nooit weer te vergeten. Donderdagmorgen om 9 uur vertrokken we weer uit Nice en werd de thuis reis aanvaard. ’s Avonds 8 uur kwamen we in Parijs aan en daar moesten we drie uur wach ten op de trein naar Rotterdam. J/m 11 uur doken we in onze slaap- coupé's, we waren allemaal doodmoe van alle belevenissen. Vrijdagmorgen om 11 uur kwamen we in Leeuwarden aan waar de bus klaar stond om ons naar Bolsward te bren gen. Op het Broereplein stonden vele fami lieleden te wachten. We hebben erg ge noten van de reis en de onderlinge band tussen de leden en hun gasten was ge weldig. De reis was tot in de puntjes geregeld. Maar toch zijn we weer blij dat we allemaal weer gezond en wel in Bols ward terug zijn. Meen niet, dat het altijd kerken zijn, die het bezichtigen waard zijn, al zijn het in de dorpen veelal de oudste bouwwerken en in hoge mate interes sant (zoals ook in Hantumhuizen, dat we via Ternaard en Hantum bereiken om er nog even uit te stappen, maar ook de sfeer die er nog hangt in oude vissersplaatsjes als Wierum en Pea- sens-Moddergat proeft men er nog, zo als ook de rampen, waarbij er te Wie rum in 1893 22 mensen op zee bleven en tien jaar eerder in Moddergat zelfs 82. Aan deze droeve feiten en veel uit het harde vissersbestaan herinnert ook het „Fiskershüske” in laatstgenoemde plaats. Na een zeer geslaagde trip is de Skots ploech weer terug. Naar we hopen heb ben we Nederland en Bolsward op een waardige wijze vertegenwoordigd. Een van de deelnemers vertelde ons: Vrijdag 9 juli vertrok de Skotsploech met hun gasten waaronder burgemees ter Mulder naar Nice. Na een treinreis van 22 uur kwamen we zaterdags om half twaalf in Nice aan. We werden verwelkomd door onze groepsleider de heer Becker welke ook in 1963 onze groepsleider was. We wer den hierna naar ons hotel gebracht, we hadden de rest van de dag vrijaf zodat we even konden bijkomen van de lange treinreis. Zondag was de grote optocht, 20 lan den waren vertegenwoordigd. Duitsland, Engeland, België, Congo-Brazzaville, Spanje, Finland, Griekenland, Honga- X'.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1971 | | pagina 1