De Zuidwesthoek Friesland van de toekomst over Gade Sluw Sudergoa gaf rapport inzake een nieuwe bestuurlijke indeling -W*i c Folder over aow en aww Fan de Mar tiny toer Skütsjesilen Zilveren filmpjes Plaatselijk nieuws >5^ STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Yersddjnt in: Bolsward, Baartteradeel. Hennaardcradeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en Wymbritseradeel. DINSDAG 27 JULI 1971 110e JAARGANG No. 55 J.S. Hwat nat Tj. de J. Advertentieprijs: 18 et. per mm Ingez. mededelingen dubbel tarief Contractprijs op aanvraag Ek heechfleanders moatte nou en dan oan 'e groun komme. Abonnementsprijs f 5,80 p. kwartaal (by vooruitbetaling) Giro 887926 Ja, lt stie dizze wike wer mei greate letters yn ’e krante: Voor 1980 moeten twee miljoen boeren verdwijnen! Dat hiene de gelearde lju üt de rounte fan dr. Mansholt wer as nijs de wréld yn- stjürd. Ik soe der wol graech hwat kommentaer op jaen wolle, hwant it rint nei myn miening mei dit soart fan publikaesjes de spuigatten üt. Sjoch, it is foar elts wol düdlik, dat de tech- nyske foarütgong yn elts bidriuw nije mooglikheden jowt en dat dy op den HWAT BISIELT DIZZE MINSKEN DOCHS Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS In de serie folders die het Voorlichtings centrum Sociale Verzekering (Rhijn- spoorplein 1, Amsterdam) uitgeeft, is er thans een verschenen die een duide lijk overzicht geeft van twee belangrij ke wetten. Behandeld worden de Alge mene Ouderdomswet en de Algemene Weduwen- en Wezenwet. Tevens is er een lijst opgenomen met de adressen van de Sociale Verzeke ringsbank en alle Raden van Arbeid, zo dat men direct kan zien waar men te recht kan voor nadere inlichtingen. (Vanzelfsprekend is ook het Voorlich tingscentrum Sociale Verzekering bereid aanvullende informatie te verstrekken De folder is bij het VSV gratis aan te vragen. Slechts bij grotere aantallen wordt een bescheiden bedrag in reke ning gebracht. Voor loopvlakken en fietsbanden naar F. Winkler, smederij, Ytens. De heer J. P. Postma 25 jaar gemeente- architect te Bolsward. In deze dienst- periode heeft hij veel voor de gemeen te gedaan. Klaas Terpstra te Arum maakt bekend, dat zijn transportbedrijf weer hervat zal worden. Oprichting VV Makkum. Als voorlopig bestuur gekozen S. Visser, voorzitter-, K. van Vliet, penningmeester, H. Vis ser, secretaris. Door kortsluiting bij het luiden van de klok, brand ontdekt in de toren van de Herv. kerk te Tzum. Dan hield men aan boord Alles goed in toom Want heus bij harde wind Was het geen droom. Na soms felle strijd In deze veertien dagen Soms haast windstil Of met stormvlagen. En een is er de baas Alle hens aan dek Hij schreeuwt zijn bevelen Boven schuimend geraas. Allen deden him best Maar één schip kon winnen Hij die het bestuurde Was een schipper van binnen. Uitg. A. J. OSENGA n.v., Bolsward Administratie- en Redacüe-adres» Marktstraat 13 - Postbus 5 Tel. 2044 Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) Lodewijk de Eerste Zijn schip won de prijs Een goed schip Wel een bewijs. 3e week juli 1946 Op de Freulepartfl te Wommels wint Arum het goud en Witmarsum het zil ver. Vroeger algemeen, nu een zeldzaamheid in Bolsward: het scherpen van de zeis, ”it seineharjen”. Hier betrapte onze fotograaf de heer Bartsma uit de Samuël van Haringhouckstraat, toen hij aan het Bolwerk bezig was met de „harhammer” de snee te scherpen. Dit gebeurt op het „harspit”, vandaar de uitdrukking: „immen op it harspit nimme”. De heer Bartsma is op de foto bezig met het scherpen van het uiteinde van de zeis, het zg. „oerd”. Naar de spits toelopen de vorm van dit oerd ontleende de oostelijke punt van het eiland Ameland de naam, „het Oerd”. In dit gedeelte van het eiland speelde zich het verhaal af, waarvan Douwe Tainminga zijn ballade „Wylde Rixt fan it Oerd” schreef. De heer Bartsma heeft tydens het „harjen” de zeis, of eigenlijk „it bléd fan ’e seine” dat met een „kikkert” aan de stok zit bevestigd, losgeschroefd. Een andere veel toegepaste methode is de stok gewoon aan de zeis te laten en deze te onderstutten met een gaffelstok, in de volksmond veelal „poepestök” genoemd, dit naar de hannekemaaiers, die deze stokken veel gebruikten en die „Poepen” werden genoemd, voor zover deze „mieren” uit Duitsland afkomstig waren. Seineharjen is vakwerk, men leert het maar zo niet. Bij de plantsoendienst is het een voordeel als men deze kunst goed verstaat. Cyclomaaiers zjjn erg gemakkelijk, maar voor het fijne werk is nog altijd een zeis nodig. qua inwonertal voldoen aan de eisen. Maar dit terzijde. II. Streven naar beduidend grotere ge meentelijke eenheden dan is voorge steld in het rapport van de studiecom missie. Daarbij zou dan de minimum grens wat inwoners betreft, aanzienlijk hoger moeten komen liggen. Gedacht moet dan worden in de orde van groot te van 80.000 tot 100.000 inwoners. Deze alternatieven hebben gemeen schappelijk, dat het lokale bestuur be ter is opgewassen tegen haar taken. Een uniformering van de dienstverle ning zal ook beter mogelijk worden. Ofschoon over de inhoud van de Ge- west-wet nog weinig zekerheid bestaat, gaat onze voorkeur toch wel uit naar alternatief I, de gewestvorming. Daarbij wil Sudergoa voorop stellen, dat het ge west een zekere „inhoud” moet hebben m.a.w. bepaalde bevoegdheden moet krijgen. Echter hierover kan op dit mo ment alleen nog maar gespeculeerd wor den, zo besluit het schrijven. Het bestuur van de regionale weizijnsstichting voor de Zuidwest hoek van Friesland, de Stichting „Sudergoa”, heeft een reactie gegeven op het rapport van een provinciale studiecommissie, in zake een nieuwe bfwtuurlyke indeling van Friesland, uitgebracht 15 augustus 1970 en dit gezonden aan het College van Ged. Staten. Een beknopt overzicht van de situatie in de Zuidwesthoek lijkt hier op zijn plaats. In januari 1970 is door de Stichting „Sudergoa” liet rapport „De toekomst van de Zuidwesthoek van Friesland” uit gebracht. Hierin wordt de Zuidwesthoek beschreven als een gebied dat tot op zekere hoogte een geografische eenheid vormt. Boven dien is er in dit gebied ook sprake van een eenheid van problema ttek. Als indicatie van die regionale problemtiek worden genoemd: de Inkomensachterstand per hoofd van de bevolking, vergeleken met het nationale gemiddelde; liet incompleet leefmilieu, hetgeen samenhangt met de geringe be volkingsdichtheid en urbanisatiegraad van het gebied. »WMWW^»«**«******* heden de flecht üt de stêd nei it platte- lén yn de omkriten. By tüzenen flecht- sje de lju üt de Bijlmermar en sokke massale kninehokken wei nei it wet ter en bosken, de öfslütdyk, de kam- pmgs, de twadde huzen en de tinten om de natür werom to finen, dy’t yn de stêdden net mear to finen is. It al mar fierder leechrinnen fan it plattelan is in maetskiplik forlies, gjin winst. It is opmerkelik, dat yn Dütsklên, Eas- tenryk en Switserlan folie mear bllang- stelling is foar it bihald fan it platte lan as to uzes. Yn dy lannen achtet men it in gelok, dat der in soad lytse boeren birme, dy’t kans sjogge op har spultsje to bliuwen troch ien of oare foarm fan byfortsjinst. Yn Eastenryk docht men alle war om dizze lytse boe ren mei to krrjen yn de rekreaesjeplan- nen, Yn de earste wike fan augustus wurdt dér in greate tentoanstelling hal- den om de boeren sjen to litten op hok- foar wize hja boer bliuwe kinne troch simmerdeis fakênsjelju plak to jaen. Hja helpe de lytse boeren der mei rin- tesubsydzjes foar it oankeapjen fan melkmasjine en trekker om harren it libben makliker to meitsjen, sadat hja tiid fine foar rekreanten. De boeren bin- ne üs goedkeapste lanskipsbihearders, seit men dér. Hwat foar aerdichheit soene de toeristen noch hawwe oan üs bergen en bosken as der net de kij rou- nen mei de beltsjes om ’e hals, it hout- kapjen en seagjen, de wettermounen, de gesellige lytse pleatskes. Wy wolle se hélde, seit men dér en lit Mansholt mar den. By 1 der stunters gelukte dit maar de andere moest tot 3 maal toe genoe gen nemen met een bad zulks tot ver maak der jeugdige omstanders. Er werd een bedrag van f 10 uitgeloofd voor vrijwilligers en er was een grote deelname om te trachten de draad te bewandelen. Ettelijke deelnemers vie len in het ruime sop, maar toch geluk te het een 4-tal jongelieden w.o. een Duitse jongeman om het tientje in de wacht te slepen. De heer Heemskerk die als speaker fungeerde, de programmapunten aan- kondigde enz. zei dat ook de heer Brom bereid was om het kunststukje uit te voeren. (De heer Brom is de organi sator van alle moge lijke festiviteiten). Helaas kon hij het toegezegde bedrag niet in ontvangst nemen want hij faal de. Zelfs met behulp van één der stun ters moest ook hij genoegen nemen met een onvrijwillig bad, maar wel kon hij uit het appalaus van de bezoekers afleiden dat de poging zéér op prijs werd gesteld. Resumerende kunnen wij stellen dat de organisatoren tevreden kunnen zijn en dat het stuntteam uit Anna Paulowna wel vaker in Friesland zal komen. ten welke in het „praatplan” worden genoemd, zijn op zich genomen juist. Het zijn indicaties die wijzen op be paalde ontwikkelingen in de samenle ving. In zoverre is het verheugend dat ze hier naar voren zijn gebracht, aldus het schrijven, maar dat acht ze geens zins specifiek voor de situatie in Fries land. En in die kontekst staan ze dan ook nauwelijks in relatie met de kon- krete voorstellen tot herindeling van ge meenten. Het schrijven geeft tenslotte enkele kri tische kanttekeningen bij een aantal uit gangspunten, genoemd in het „praat plan”. De commissie komt tot de konklusie, dat er gestreefd moet worden naar een minimaal aantal inwonrs van 10.000 per gemeente. Nog gunstiger zou zijn 30.000 inwoners. Gezien de vrij geringe bevol kingsdichtheid in de provincie en de be trekkelijk geringe groei van de bevol king, leidt dit streven tot de vorming van uitgestrekte tot zeer uitgestrekte ge meenten. De problemen die dit oplevert, kunnen volgens het rapport, door mid del van binnengemeentelijke decentrali satie goeddeels worden overwonnen. Hoe de studiecommissie zich dit voor stelt en welke bevoegdheden b.v. een dorpsraad zou krijgen, wordt verder in het rapport niet aangeroerd. Suder goa is van oordeel, dat binnengemeen telijke decentralisatie binnen de huidi ge wettelijke mogelijkheden, weinig re- ele betekenis zal krijgen. Een volgende opmerking heeft betrek king op de financiële argumentatie. Een vergelijking is gemaakt naar de bestuurskosten per inwoner, tussen ge meenten van verschillende omvang. De konklusie die geformuleerd wordt, is ge baseerd op de gegevens van de gemeen ten in Friesland. Het lijkt Sudergoa twijfelachtig of dit kleine universum vol doende omvangrijk is om deze konklu- sies te rechtvaardigen. Daar komt bij dat de kosten in de di verse gemeenten op verschillende manie- ós hjoed to sizzon 1 <4*1 JS* HHI ren zijn samengesteld. Dit maakt verge lijkbaar van de gemeenten zonder meer, niet goed mogelijk. Als een niet gewenst bijverschijnsel van kleine gemeenten, wordt genoemd de veelheid van gemeenschappelijke rege lingen waarin zij participeren. Dit I standpunt deelt Sudergoa met de stu diecommissie. Niet duidelijk wordt uit het rapport, in hoeverre dit probleem wordt opgelost, bij de voorgestelde herin deling van gemeenten. Wellicht zal in eerste instantie ’t aantal gemeenschap pelijke regelingen verminderen, maar zal deze tendens zich ook op de lange re termijn handhaven? Ten aanzien van het vraagstuk demo- kratie in relatie met de omvang van een gemeente, wordt in dit rapport op zeer bescheiden wijze ingegaan. Een ver dere uitdieping van dit toch wel belang rijke probleem was zeker op zijn plaats geweest. Uit het rapport van de studiecommis sie kan de volgende fundamentele pro bleemstelling worden gedestilleerd, al dus het schrijven. In Nederland ontwikkelt de organisa tie van het openbaar bestuur zich in een richting waardoor de gemeentelijke au tonomie een steeds geringere betekenis krjjgt. Door middel van welke metho de kan nu gestreefd worden naar ver sterking van die gemeentelijke autono mie? Hoe kan de bestuurskracht weer worden vergroot? Als remedie wordt dan voorgesteld een vergroting der ge meenten, met name qua inwonertal, tot minimaal 10.000 inwoners. Prof. J. in ’t Veld noemt de terugkeer naar een grotere gemeentelijke auo- nomie lijkt een utopie. Een min of meer autonome opstelling is naar het Suder goa voorkomt slechts mogeltjk voor de zeer grote gemeenten. Maar ook deze worden door de centrale financiering sterk in hun zelfstandig optreden be knot. Het wordt nu in het rapport van de stu diecommissie voorgesteld: De vorming van iets grotere gemeenten dan de hui dige, dit ten behoeve van een grotere bestuurskracht en de mogelijkheid meer tegenspel tegen de centrale overheid te kunnen bieden. Sudergoa is geneigd te betwijfelen, of dit de werkelijke oplossing kan geven voor het gestelde probleem. Het komt het bestuur voor dat met deze plannen er op korte termijn weinig zal veran deren. Op de langere termijn zal waar schijnlijk blijken, dat de gestelde nor men en uitgangspunten m.b.t. de inwo- nerstallen, duidelijk achterhaald zijn. Met andere woorden, het gestelde doel zal waarschijnlijk niet bereikt worden. Een tweetal alternatieven kunnen in dit verband naar voren worden gebracht. Deze alternatieven zijn: H. Handhaving van de huidige gemeen ten, behoudens wellicht enkele zeer kleine, zoals die met name in de Zuid westhoek voorkomen. Deze situatie kan worden aangevuld met de instelling van een gewest. Hoe die indeling van Fries land in gewesten er uit moet zien, is een punt apart. Gelet op de voorstel len in de ontwerp-wet op de gewesten, zou een gebied als de Zuidwesthoek, dür ek binut wurde. Ek yn it boere- bidriuw is dat sa. De melkmasine en de trekker hawwe de boeren de kans jown mei minder minsken mear wurk to dwaen en sadwaende ek mear kij to hélden. In mear moderne buorkerij makket it mooglik 30 kij de man to melken en to ünderhélden en it is düd lik, dat dêrtroch hiel hwat arbeidskrêf- ten oerstallich waerden. Dizze üntwik- keling is net to kearen. As der middels binne, dy’t arbeids- sparjend wurkje en teffens ek ekono- mysk binne, dan wurde dy middels brukt. En de gefolgen komme dan op it foarste plak hjir op del, dat der minder mins ken brükt wurde foar itselde kwantum wurk. It hat dus gjin sin de eagen dêr- foar to sluten, dat is strüsfügelpolityk. Mar in hiel oare kwestje is of men diz ze Ontwikkeling foar it algemien wol- wêzen gunstich fynt of net. Ik sjoch ti- ge düdlik yn dat it net to kearen is, mar ik bin der perfoarst net wiis mei, krekt oersom, it soe my in leaf ding wurdich wêze as it oars wie. Dat komt hjirwei, dat it neffens myn ynsjoch én foar de minsken seis én foar de hiele maetskippij fan greate wearde is, dat der in fiks tal selsstannige ündernim- mers bliuwt, dat syn libbenstaek op it plattelan fynt. Noch altyd mien ik, dat it plattelan in needsaeklik regenerea- rend elemint is yn üs al mar mear stêdske maetskippij. De stêdden hawwe it plattelan minstens sa hurd noadich as oarsom. Rounom sjocht men op it CAMPING „IT SOAL” WORKUM. Dat er eind dezer week ver scheidene tijdelijke bewoners zijn ver trokken i.v.m. afloop der bouwvakva- kantie is begrijpelijk, maar er kwamen ook weer nieuwe klanten, zodat het er nog vrij druk is en men zich in me nig opzicht kon amuseren. Indien het weer onverhoopt minder geschikt wordt kan men zich naar de stad be geven om te winkelen en bovendien is er vanaf a.s. dinsdag 27 t.m. zaterdag 31 juli kermis op de Merk. Er waren veel kijkers w.o. natuurlijk de jeugd om de verrichtingen van het Stuntteam uit Anna Paulowna te aan schouwen. Om ruim 7 uur liepen de zes deelnemers (de jongste was 13 jaar) over de over het water gespannen draad, allen voorzien van grote stok ken om het evenwicht te bewaren. Men liep ook achteruit en de verschillende programmapunten bestonden uit: lx overstappen midden op de „weg”, ter wijl de 13-jarige Willem onder de stun- ter moest doorkruipen. Verder 2 deelnemers met 1 stok, dan met de 13-jarige Willem op de schou der. Ook nog per fiets zowel vóór als achterwaarts. Verder een kleine fiets en ook iemand met een korf met een z.g. vrouwspersoon voorop. De geblinddoek te tocht was bijzonder goed en de bei de stunters die elkaar midden op weg ontmoetten, terwijl één ervan een stoel tje plaatste en een door de ander over gereikt flesje bier nuttigde, d.w.z. ge deeltelijk want er werd behoorlijk ge morst en vooral door de jeugd veel ge- applaudiseerd, vermoedelijk in de hoop dat men het evenwicht bij dit experi ment zou verliezen. Ze kwamen echter aan hun trekken, want bij het volgend nummer: 2 deelne mers op de fiets had men moeilijkhe den met een trapper, men vond dat lach wekkend, verloor het evenwicht en vie len van de draad in het water. De stunt werd echter herhaald en verder zonder haperen uitgevoerd. Ook de motor-ra ce met Willem op een laddertje in het midden, gelukte, zowel de heen- als de terugreis over da draad. Het nummer met het eenwielige fietsje slaagde ook en het laatste nummer met de scoo ter was ook af. Een berijder stond zelfs midden op de „weg” op z’n hoofd. Een bijzonder goede prestatie! Na dit slotnummer probeerden 2 deel nemers zonder stok over de draad te lopen. Men moet zich dan natuurlijk staande houden door het evenwicht te bepalen alleen met de uitgestrekte han- Het in de toekomst te voeren beleid zal vooral op de oplossing van deze problemen gericht moeten zijn, aldus het schrijven aan Ged. Staten. Daarbij zal rekening gehouden moeten worden met een aantal groei-impulsen. Deze kunnen als volgt worden omschreven. Verbetering van de economische struktuur, technologische verbetering van het bestaande bedrijfsleven, ontwikkeling van het onderwijs en de omscholingsmogelijkheden, de rekreatieve ontwikkeling van de streek. Daarenboven wordt ten behoeve van een adekwate streekontwikkeling ook nodig geacht een efficiënte streekorga- nisatie. Het rapport van de Stichting „Suder goa” pleit dan voor een reorganisatie van de huidige bestuurlijke indeling van de Zuidwesthoek, mede om tot een meer uniforme dienstverlening van de ge meenten te komen. Een aantal moge lijkheden hieromtrent worden gesugge reerd, konkrete alternatieven worden echter niet gegeven. De in het voorafgaande genoemde pro blemen van de Zuidwesthoek, zijn geen problemen die specifiek zijn voor deze streek. In andere delen van ons land zijn zij in soortgelijke vorm terug te vinden. Vaak ook zijn het landelijke problemen met een regionale verbijzon dering. Het door de Stichting „Suder goa” uitgevoerde en binnenkort te publi ceren Onderwijsonderzoek toont dit dui delijk aan. Met betrekking tot de door stroming van kinderen naar het voort gezet onderwijs, krijgt de landelijke pro blematiek op dit gebied een regionaal accent, maar is niet wezenlijk anders. Het gaat dus bij al deze zaken om rela tief algemene problemen, waarvan de bestuurlijke reorganisatie er één is. Dit betekent dus, dat de provinciale studiecommissie zich niet heeft bezig gehouden met een specifiek Fries pro bleem. De grondslagen en uitgangspun- opfleane. Gans lytse boeren geane der nei it fabryk yn de stêd, mar bliuwe op har spul, dêr’t hja moarns bitiid de stikmannich kij melke en fuorje, wy de froulju oerdei dêr it each op hal- de. Hja bliuwe wenjen dêr’t hja thüs binne en wolle foar gjin jild ruilje mei in flat yn de greate stêd. En hja haw we great gelyk sa to dwaen. Foar im men mei in boere-aerd is der neat moaijers as lan. en fé, it gewaechs, de fügels en de flsken, de sinne-opgong en de ivige wiksel fan waer en wolken, it opkommen, bloeijen en rypjen fan beam en plant, it kealjen en it bigjen, koartom it libben yn de frije, altyd wer nije, natür. Mo at in minske dit alles forlitte om dat it perfoarst net mear kin, dan is dit in spitige saek, mar net mear to kearen. Mar salang hy de kans sjocht om to bliuwen en op ien of oare wize hwat oanfolling to finen foar syn beurs- ke, dan bin ik dêr bllid mei. Dêrom bi- gryp ik de lju net, dy’t almar roppe, dat der noch safolle miljoenen boeren fordwine moatte, krekt of dit it heil fan de maetskippij wêze soe. Wy kin ne harren jammergenöch net allegear- re bihalde, mar hoe mear harren yn diz ze moderne maetskippij op fuotten hal- de kinne, hoe better it foar de maet skippij wêze sil. Yn Eastenryk sjogge hja dit folie better yn as de iensldige ekoïiomen yn de EEG. Nei myn mie ning kinne wy ek yn üs lan hiel hwat fan harren leare. Bols wards Nieuwsblad

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1971 | | pagina 1