Steeds minder coasters op Friese kanalen GaheSkroar 4 Hoefijzerverkeer daalde tol beneden 10 procent Aandacht voor een Bolswards probleem 1 I r Fan de Martinytoer Zilveren filmpjes De brege fan Starum De maand juiii tl;; 1 DINSDAG 3 AUGUSTUS 1971 110e JAARGANG No. 57 Wymbritseradeel. Minder kustvaarders Minder hoefijzervaart Oorzaken Brugopeningen Ander beeld Obstakel Pleziervaart J.S. Verbetering van vaarwegen Secundaire vaarwegen De burgemeester van Bols ward, J. M. A. MULDER le week aug. 1946 Pyt. BLIID MEI IN DEADE MOSK? Hwit nat As hjoed to sizzen Tj. de J. Advertentieprijs: 18 ct. per mm Ingez. mededelingen dubbel tarief j Contractprijs op aanvraag Abonnementsprijs f 5,80 p. kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 De ontwikkeling van de scheepvaart op het Van Harinxmakanaal toont een heel In pear wike lyn hawwe hja üs bliid makke mei it nijs, dat de ünderhan- nelingen mei Ingelan einlings slagge wiene en dat de ütwreiding fan de EEG mei Ingelan, lerlan, Denemarken en Noarwein nou mar in kwesfje wie fan de offisiële goedkarring fan it parle- mint yn dy lannen. Undertusken docht wol bliken, dat it binammen yn Ingelan swier sit mei dy goedkarring. Harold Wilson, de labour-lie^er hat him tsjin forklearre, omt hy de bitingsten net ak- septabel fynt. In diel fan syn fraksje Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Het gereed komen van het Dortmund Emskanaal en het effect van het Le- ber-plan zullen volgens de Provinciale Waterstaat de voornaamste redenen zijn van de mindering van het transitover- keer met buitenlandse schepen. De teruggaande lijn van de schepen on der de 200 ton zet nog steeds door, maar ook het aandeel van de klassen 400 600 ton en 1000 ton is iets vermin derd. Waarschijnlijk een gevolg van de vermindering van het aantal buitenland se schepen. Het aantal kustvaartuigen daalde in 1970 op alle kanalen. Op het Prinses Margrietkanaal tot 229.000 ton te Lem mer en 247.000 ton te Schuilenburg, een daling ten opzichte van 1969 met respectievelijk 40,6 en 31,4 procent. Het gepasseerde tonnage op het Johan Frisokanaal te Warns is na de stij ging in 1969, weer iets gedaald en be- Van de voltooiing van het Johan Friso kanaal als 1000 tons kanaal resteren nog enkele delen van de geul in de Fluessen, de bochtafsnijding bij Heeg en de verruiming van de Jeltesloot. In 1970 kwamen grote gedeelten gereed van de geul in de Morra en het Hee- germeer. Voorts besloten de staten in 1970 de Zandsloot te Terhorne te verleggenjen te verruimen). Harlingen meer een uitvalsweg dan een toegangsweg! Piet de Groot, J. Tolsma en J. Hiem- stra te Arum gehuldigd als winnaars v het Goud op de Freulepartij. Ds. W. Wilman te Lollum heeft het beroep naar Oudeschoot aangenomen. We voelen ons dankbaar Och, waarom ook niet Als zo een maand Ons gratis dit biedt? betrof geweldig Bisykje nea fan de deugd in need to meitsjen. Vakantie is heerlijk Je krijgt weer energie En dan heb je het werk Beter onder de knie. Hja ha ’t him handich lapt mei de tiid wer ófbrekke? nimmen wit hoe’t ’t ütpakt mar dizze slach wie rekke üs stedtsje wiid fomeamd £n ü-lde stoarje blêdden hjoed mocht wer hwat oanbean ienriedich: Starums brêge. Uitg. A. J. OSINGA n.v., Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 - Postbus 5 Tel. 2044 Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157), De voornaamste reden van de terug gang van het buitenlandse scheepvaart verkeer op het Prinses Margrietkanaal is de vermindering van het zogenaam de hoefijzerverkeer (de scheepvaart tus sen Duitse havens onderling via de Ne derlandse wateren) en van het semi- hoefijzerverkeer (de scheepvaart tus sen een Duitse en een andere buiten landse haven). Maakte dit verkeer in 1968 nog 14,1 procent van de totale vaart uit, in 1969 daalde dit tot 12,9 procent en in 1970 tot 9,4 procent. Te Lemmer passeerde vorig jaar 4,6 pet. minder laadvermo gen de Prinses Margrietsluizen en de Nieuwe Lemstersluis dan het jaar daar voor, waardoor het totaal gepasseerde laadvermogen op het Prinses Margriet kanaal daalde tot 13,79 miljoen ton. Ook bij Schuilenburg werd een daling geregistreerd en wel met 3,7 procent. Het aantal schepen nam eveneens af, maar het gemiddfelde tonnage was gro ter dan in 1969. Het was nu 467 ton te Lemmer en 4,26 ton te Schuilenburg. In de week van 2630 aug. is er weer gelegenheid tot het indiener, van aan vraagformulieren voor klompen. Op vrijwel alle telpunten, zowel in de provincie als op de toegangen naar Friesland nam de pleziervaart aanzien lek toe. In het boezemgebied van Friesland be droeg de toename op de telpunten (brug gen) tussen de 14 pet en de 32 pet. Op de toegangswegen naar dit gebied was de toename tussen de 17 pet. en de 30 pet., behalve de Tsjerk Hiddesluis te Harlingen waar de toename slechts 7% pet. bedroeg, wat niet verbazingwek kend is gezien het grote water, de Wad denzee, erachter en het Dokkumer Grootdiep (Engwierum) waar de toe name 30 pct. was, wat de toenemende recreatieve ontwikkeling van de Lau- werszee onderstreept. (Het is evenals Vorig jaar heb ik een beroep gedaan op de bevolking van Bolsward, om huisvesting van een aantal studenten der Rijks Hogere Land bouw Technologische School. Dank z.y medewerking van velen is dat toen opgelost. Nu dreigt het opnieuw. Het dreigt zelfs een probleem te worden. Vandaar, dat ik de vrijheid neem opnieuw een beroep te doen op een ieder, die gelegenheid heeft tot huis vesting van een of meer studenten. U kunt zich melden bij het V.V.V.-kantoor, Broereplein, tel. 2727. Bij voorbaat dank voor uw medewerking! Ook in 1970 heeft er een daling plaatsgevonden van het gepasseerde laadvermogen op het Prinses Margrietkanaal in Friesland. Dit blijkt uit de door de Provinciale Waterstaat van F riesland gepubli ceerde cijfers betreffende de scheepvaartbewegingen op de belang rijkste vaarwegen in deze provincie. De daling van het scheepvaart verkeer op het Prinses Margrietkanaal komt geheel voor rekening van de buitenlandse schepen. Zowel wat de buitenlandse binnen schepen als de buitenlandse kustvaartuigen betreft zette de zich reeds in 1969 manifesterende teruggang zich vorig jaar voort. Daartegenover steeg het gepasseerde laadvermogen van de Neder landse binnenschepen ten opzichte van 1969 met 2l/2 procent. Se halde üs op ’e tocht, ’t bliuwt by praten en plannen, mar wy ha skjin üs nocht. Allee, oan ’e slach mannen, wy moatte fannacht los, de amateurs sil ’t rédde. Dan laket de stêd bras to Starum lelt in brêge. Hja hiene ’t fak noait leard mar ’t draelde op folie toeren der is hwat greats presteard, yn tlidsdür, fjouwer uren. Jawis üs sjef Van Hout mei dan om utens wêze de boargerij dy’t bout en Starum krijt syn brêge. Btf Schuilenburg verminderde het daar gepasseerde laadvermogen met 406.000 ton (vermindering buitenlandse sche pen 626.000 ton, vermeerdering bin nenlandse schepen 220.000 ton). De vermindering van het hoefijzer- en het semi-hoefrjzerverkeer is 569.000 ton Het jaarlijkse rapport van de Provin ciale Waterstaat over de scheepvaart- beweging op de Friese kanalen bevat ook een telling van het aantal brug openingen over de grote kanalen in 1970. Ze geven een beeld van het aantal ke ren, waarop de weggebruikers in Fries land de weg versperd vinden door een geopende brug. Vorig jaar moest 71.394 maal een brug over één van de grote kanalen omhoog om schepen te laten passeren. De brug te Schuilenburg is de drukste en wordt per werkdag ge middeld 52 maal geopend. droeg in 1970 159.000 ton. Het gepas seerde tonnage dat in deze vaarweg de Joh. Frisosluis passeerde nam specta culair toe van 158.000 ton in 1969 tot 384.000 ton in 1970. Uit de verdeling over de tonnage groepen blijkt dat dit vrijwel uitsluitend veroorzaakt is door ca. 300 schepen tussen de 600 en 800 ton, die zand aanvoerden dat direct bin nen de sluis gelost werd. der sa mar op 5% pet. brocht en ek yn Dütslan wol men dit middel brüke. It greatste probleem yn de nije EEG sil lykwols wêze de striid tsjin de ün- gelikense produksjefoarwaerden yn de tsien lannen. Sa hat Ingelan folie le gere lanhieren, goedkeaper meststoffen en masines. Yn Dütsklên giet men mei rintesubsydzjes ta 5 pet. Ek de bilêsting is in slim üngelikens punt. Yn Frank- ryk en Italië liket dat nearne nei en kinne de measte boeren in bilêstingkan- toar net fine. Al dizze dingen yn tsien lannen ta in ienheit to meitsjen wurdt in üntsachlike opjefte. En dan praet ik mar net oer de tanimmende druk fan de east-jeropeeske lannen, dy’t greaten- diels agrarysk, foar har produkten folie minder barre. Yn Dütslan en Italië komt hiel hwat yn, hwat net yn de boe ken stiet, mar wol by de minsken komt. It iene sawol as it oare makket, dat wy net tige optimistysk binne oer de priisüntwikkeling yn de lan- en tün- bou. It sil in swiere striid wurde om de lanbou yn dizze ynflaesje-tiid oerein to halden en de tatreding fan Ingelan en syn maten makket dy striid earder swierder as lichter. Mar faeks komt it net iens sa fier, hwant yn de kommen- de moannen sil bliken dwaen, hwa’t de winner wêze sil: Heath of Wilson. Ik wit net, hwat foar de boeren it béste is, it is lead om aid izer, tinkt my. In de afgelopen maand werd de open bare leeszaal bezocht door 4 dames en 14 heren, totaal dus 18 personen of ge middeld ruim 4 per week. De grasdrogerij te Bolsward deelt mee, dat het drogen van gras met 2 ct. per kilo is verhoogd. Binnenkort officiële opening dans school P. J. Heeringa, Grote Markt 8, Bolsward. Juli was goed Wat het weer En schoot ook Goed uit de slof. En iedereen neemt Nu de herinnering mee Zo’n zonnige maand Die gaat er wel mee. Wis it gyng illegael G.S. sil neist skodholje: Wy diene in béste hael Hjir sit in warber folkje wy hoeg’ net oardel jier de rapporten to lézen wy komme praktysk yn ’t spier hoera, foar Starums brêge. is dat net mei him iens en seit, dat dy bitingsten praktysk deselde binne as hwermei de labour-regearing destiids kaem. Hawar, dat sille hja yn de kom- mende moannen wol meimekoar üt- fjuchtsje en it is lang net ünmooglik, dat dit punt noch ta in regearingscri- sis liede kin, hwermei dan alles wer op losse skroeven stiet. Mar ek as al les nei de goede kant forrint en de Ingelsen wol by de EEG komme mei de oare trije, dan noch is der fan it striel- jende takomstbyld net folie mear oer. It like sa moai, dat der wer fjouwer lannen by komme soene en der waerd sein binammen Ingelan mei syn greate bihoefte oan agraryske produkten soe in greate forsterking bitsjutte. Lyk wols dêrby waerd mar forgetten, dat as er oant nou ta ek leveransiers wiene en dat dy har sa mar net oan ’e kant reag- je litte. By de muoisume ünderhanne- lingen is Ingelan tige yn ’e mjitte komd en sille de suvelleveransiers üt Nij-Sélan en Denemarken noch jierren lang de earsten wêze, dy’t op de Ingelske merk wolkom binne. Boppedat ha se tastim- ming krige om de eigen Ingelse produ- sinten yn Skotlan, de berchboeren, ek- stra subsidy’s to jaen foar de kij en de skiep. Dizze berchboeren hawwe har ren talein op it fokken fan keallen en lammen, dy’t dan wer oan de leechlans- boeren forkoft wurde om fet to mesten. De Ingelsen sizze, dat hja dizze kom- binaesje net misse kinne en yn de EEG is. nou bislist, dat dy subsydzjes bistean bliuwe mejje. Foar in skiep is dat sa- Bolswards Nieuwsblad STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en hwat 25 goune en foar in kou 175 gou- ne. It leit foar de han dat by de bi- langrike priisforheging, dy’t de EEG yn Ingelan bringe sil, dizze berchboeren har kans wol binutte sille. Nij-Sélan hat binammen foar de bü- terleveransjes bilangrike konsessys kri ge. En de priis fan de molke leit dér sahwat op de helt fan dy yn de EEG. Dochs kinne de boeren dér der aerdich mei üt omt hja yn in ideael klimaet Ijbje hwerby de kij it hiele jier büten doar bliuwe kinne en de gebouwenkos- ten dus tige leech binne. Boppedat bin ne de bidriuwen der folie greater as hjirre. Dat bliuwt de earste fiif jier in swiere konkurrint op de suvelmerk. Mar it greatste gefaer foar de boeren hjir sit him yn de nije situaesje as de tatreding fan Ingelan trochgiet, n.l. dat de nije partners oant nou ta folie legere prizen hawwe foar de agraryske produkten as wy. Hja sille it stribjen fan Nederlan, Dütsk- lan en België om de prizen fan de agra ryske produkten oan to passen oan de ynflaesje mei alle krêft tsjingean om dat dêrtroch de tsjinstan yn eigen lên greater wurdt. Ek yn Frankryk en Italië fielt men net foar forheging. En sa kin maklik yn de forgreate EEG in mearderheit üntstean, dy’t fan de’for heging neat witte wol. En hwer bliu we de Nederlanske boeren dan? Sille de Dütsers en de Belgen har hjirby del- lizze? Sa to sjen net. De Belgen haw we nou al in biwiis jown fan it omkear- de. De 5 pet. restitüsje fan de BTW is ander beeld. Op 't Van Hrinxmakanaal nam het totaal gepasseerde laadvermo gen sedert 1967 voortdurend toe en be droeg vorig jaar 3,6 miljoen ton, een stijging van maar liefst 21 procent ten opzichte van 1969. Het aantal schepen op dit kanaal nam toe tot 10.300, on danks de toename van het gemiddelde tonnage van 322 tot 348 ton. Door de grote gemeentesluis in Harlin gen gaat steeds minder scheepvaart. Wa ren het in 1969 nog 72 schepen, in 1970 waren het er nog maar 62 plus 14 pleziervaartuigen, 9 sleepboten en 11 houtvlotten. Er had op het Van Ha rinxmakanaal een forse stijging plaats van het aantal schepen in de tonnage- groep van 8001000 ton. Ook alle andere categorieën gaven een stijging te zien, behalve die van 100 200 ton. Nu de paardenhandel weer vrij is, zal weer de jaarlijkse paardenmarkt te Bolsward worden gehouden. De bouwvak tevreden Goed gebruind of gebrand In bos of in heide Of bij zee aan het strand. Ds. Winterwerp deed zijn intrede in Bolsward. Ondanks de afname van het totaal aan tal gepasseerde schepen is het aantal brugopeningen bij Grouw iets toegeno men n.l. van 4696 in 1969 tot 4808 in 1970. Een onderzoek in oktober wees uit, dat deze brug vooral voor de gro tere schepen een hinderlijk obstakel is geworden sedert de verhoging van de treinfrequentie op de spoorlijn van Leeu warden n. Heerenveen. Het aantal ope- ningsmogelijkheden is hierdoor nogal be perkt. Uit het onderzoek bleek dat ongeveer 17 procent van het gepasseerde tonna ge en ongeveer 11 procent van het ge passeerde aantal heeft moeten wach ten. De gemiddelde wachttijd bedraagt 16 mi nuten, waarbij weliswaar een kwart van de schepen minder dan 8 minuten be hoefde te wachten maar ook een kwart langer dan 21 minuten met als maxi mum 40 minuten.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1971 | | pagina 1