In Bolsward 100 jaar Gade Skroar „Kleine Oecumene” maar Evangelisatievereniging doorstond overleefde zichzelf de crisis, Fan de Martinytoer Terug schakelen Zilveren filmpjes STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Hwat hat DINSDAG 10 AUGUSTUS 1971 110e JAARGANG No. 59 Wymbritseradeel, üs hjoed to sizzen Twee in een JS. Hoe het begon Binkes lokaal Café Crisis Moedgevend Onrust na rust De publike miening is in driuwsan; al hwa’t him dêrop bijowt, sil forgean. Advertentieprijs: 18 et. per mm Ingez. mededelingen dubbel tarief Contractprijs op aanvraag Abonnementsprijs f 5,80 p. kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 BISINNING OP ORGANISAESJE EN KOOPERAESJE Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS ting en die van de Gereformeerde Bond hebben in Bolsward nooit veel aanhang gevonden. Wel was er de confessione le richting, die gevoed door het Reveil, onverkort de confessie, d.i. de belijde nis (en daarmee de belijdenisgeschrif ten, de z.g. 3 formulieren van enig heid) wilden handhaven. Ze vormden een minderheidsgroepering, de Herv. ge meente droeg als zodanig een vrijzin nig stempel. Volgende maand is het 100 jaar geleden, dat de minderheidsgroepe ring zich ging organiseren, niet naast de gemeente, noch veel minder er te gen, maar er in. Het heeft wel aan leiding gegeven tot spanningen, zoals we verder zullen zien, vooral in de tijd van de Doleantie, maar de Vereniging voor Evangelisatie, die op 8 september in 1871 haar eerste vergadering hield, heeft steeds ’t heil van de eigen gemeente gezocht, waarvan men zich onder geen beding wilde afscheiden. Deze trouw is het geweest, die de vereniging lang zaam maar zeker vertrouwen deed win nen, totdat er in en na de laatste we reldoorlog ook het kerkelijk denken in een stroomversnelling terechtkwam en het wederzijds vertrouwen schonken. De strijdbijl, die we ook in dit artikel allerminst willen opgraven, lijkt voor goed begraven. Tot de oprichters van de vereniging be hoorden J. van Diermen, R. de Boer, J. Binkes, D. Eerdmans, J. Keilman en K. Wesselius. Slechts een enkele hier van klinkt ons nog bekend in de oren. In latere jaren zijn het vooral de he ren B. D. Eerdmans en Joh. Kramer geweest, aan wie de Evangelisatie veel te danken heeft gehad. Een groot aan deel in de oprichting had ds. Knotnerus te Exmorra, maar het valt niet meer na te gaan, of hij het initiatief heeft genomen of dat hij door enkele broe ders uit Bolsward is uitgenodigd. In elk geval was hij in de eerste jaren de lei dende persoon. dienstige samenkomsten” kunnen noe men. Bidden, Schriftlezen, psalmzingen stond vrij, maar de sacramenten (doop en avondmaal) konden niet worden be diend. Toch koos men deze vorm om dat men meende dat de boodschap die in de officiële kerk werd gebracht, niet dat accent had, dat men volgens de belij denisgeschriften, mocht verwachten. Achter het huis van de heer S. Kramer aan de Broerestraat was een plek gronds te koop voor f 1475. Het zou zeer ge schikt zijn om er een lokaal te stichten. Het „bidt en werkt wordt hier in de praktijk gebracht. Een bidstond wordt gehouden, nu men op het punt staat, om voor zulk eep kleine kring grote din gen te ondernemen en de zegen op deze arbeid van bidden en werken is niet uit gebleven: maart 1872 heeft de aanbe steding plaats en wordt de bouw van het lokaal gegund aan F. Hamburg voor de som van f5277,60. Gedeeltelijk kwam het lokaal in de tuin van de heer J. Binkes, secretaris van Wonseradeel en een tijdlang wethou der van Bolsward. De volksmond noem de het lokaal het „Binkes lokaal”. H!ij| had z^ch voor de Evangelisatie grote fi nanciële offers getroost. 25 augustus 1872 wijdt ds. Knotnerus het lokaal in met een predikatie over Ps. 118 24 en 25. op niets zou uitlopen”. Een eerste poging om inplaats der be staande vereniging een nieuwe organi satie op te richten, mislukte. Maar het gevaar was daarmee niet afgewend. 2 september 1887 bereikte de Commis sie een verzoek van de z.g. „Gerefor meerde Vereniging” om het lokaal tegen vergoeding beschikbaar Te stellen voor diensten, die gehouden zouden worden door predikanten, die door deze vere niging zouden worden uitgenodigd om preekbeurten te vervullen, als het lo kaal niét werd gebruikt. De commissie weigerde mede te werken aan alle open lijke en verkapte doleantiepogingen en weigerde. Te koop aangeboden: Grote wastobbe, zeer sterk, kamerspiegel en z.g.a.n. da- messchoenen. A. Krikke, Lollum. Lezing over „De opgravingen en het nieuwe testament door ds. W. Lodder in de Ned. Herv. kerk te Wolsum. Op 8 sept. a.s. zal de weleerw. pater Laurens v. d. Werf zijn eerste Plech tige H. Mis opdragen in de Parochie kerk van de H. Fransiscus. De feest predikatie zal worden gehouden door pater Simme van der Werf. De raad sprak er zijn misnoegen overr uit, dat een groot gedeelte van de deel nemers en -neemsters aan de elfsteden tocht te water bij het passeren van de stad onvoldoende gekleed waren. Tegen een drietal personen is proces verbaal opgemaakt wegens zwarte han del in rijwielbanden. Huisvrouwen, weest op uw hoede. Er zijn weer dieven van linnengoed op pad. Laat niets aan de drooglijn. Minsken, hwat treft de bouboer it min yn de tiid. Hounedagen, kattedagen, Müzedagen, fan alles ha wy hawn, mar it reint mar troch (Martinytoer). Japan nummer een Frankrijk de tweede Amerika telde nog Als derde ook mede. Daar hoog in de lucht Wat kan er gebeuren Toch moet men verschillende Rampen betreuren Het is niet te peilen Een gissing is er wel Het kan zo niet meer Wij gaan reeds te snel. 2e week aug. 1946 Uitg. A. J. OSINGA n-v., Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 - Postbus 5 TeL 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157), Heit hijsen van de aangeboden Cana dese vlag tijdens de veteranenwedstrijd RESCAB. Zie verslag elders in dit blad. Bolswards Nieuwsblad Richtingen Een derde voorbeeld is dat van de Her vormde kerk, die in de vorige eeuw ver schillende „richtingen” kenden. Scher pe waarnemers onderscheidden de vrij zinnige, de ethische, de confessionele en de gereformeerde bondsrichting. Te Bolsward ging het vooral om de vrij zinnige richting, voortgekomen uit de Aufklaring, de Verlichting, die vooral in het begin van de vorige eeuw veld won en in Bolsward markante voor vechters heeft gekerid. Het reliefbeeld van ds. Niermeijer in de Martinikerk ge tuigt daar nog van. De ethische rich- De krisis fan de tachtiger jierren üt de foarige ieu hat de greate stjit jown oan de situaesje, sa’t wy dy nou ken- ne: in ticht netwurk fan organisaesjes koöperaesjes op lanbougebiet. De boer as ienling wie in to maklik slachtoffer fpar alle oare maetskiplike groepen en ynstansjes, hy wie sa kwetsber en óf- hinklik, dat it net slim to bigripen is, dat hy oanhing en krêft socht by syn kollega’s. Der wiene doedestiids al for- ienings, dy’t de lanbou as objekt hie- ne, mar it gie dizzen mear om if bi- driuw as om de boer. Omtrint de ieu- wikseling is lykwols it aksint hoe langer hoe mear lein op de posysje fan de boer en syn hüshalding en wie it net langer Maetskippij foar de lanbou mar rounüt: Boereboun. Nou seit in namme net alles, mar dochs wol hwat, hwant it waerd party min.+- ken hoe langer hoe düdliker, dat inkeld technyske foarütgong gjin foldwaende grounslach foar in reedlik bistean bi- tsjutte, mar dat tagelyk mei dy techs nyske forbetteringen de sosiale en eko- nomyske posysje forbettere en bisker- me wurde moast. De krisis fan de tri- tiger jierren makke de boer düdlik, dat ek de steatkundige machtsfoarming ün- misber wie, soe der fan in reedlike po sysje sprake wêze kinne en it saneam- de griene front yn de beide keamers hat dêrfan it gefolch west. Yn greate streken is de organisaesje fan de agrariër yn trije sektoaren ünder- brocht: de algemiene, de kristlike en de katholike. Sa is it op it heden noch en sa sil it ek de earste tiden wol bliu- we. Hwant dizze groepearing slót oan by de gearstalling fan it Nederldnske folk en jowt op dizze wize it bitrou- wen oan de organiaesje. Hwer’t diz ze trije sektoaren, sawol nasjonael as provinsiael, gearwurkje yn it Lanbou- skip en har yn nasjonale kwestjes as in ienheit opstelle, is hjir ek net folie oan to forbetterjen. Oer en wer is der fol ie kontakt en de tiid fan mekoar fül yn it hier sitten is foarby. Toen brak de crisis uit. De weigering van de commissie was voor velen het sein om te gaan „doleren”. Doleren be tekent eigenlijk „treuren”, al wer het door de tegenpartij vaak uitgelegd als „dolen”, d.i. dwalen. En wie maar een beetje in de kerkgeschiedenis thuis is, weet dat dit doleren, méér inhield dan wat de vereniging bedoelde. Door de do lerenden werd de band met de offi ciële kerk verbroken om een nieuwe kerk te stichten? Dit wilden de aan hangers van de Evangelisatie in meer derheid niet. Toch waren er nog al wat die doleantie aangehangen. De jaarin- komsten daalden van gemiddeld f 1900 tot f 650. Was anders het lokaal vol, nu waren er soms slechts 60 ’80 toe hoorders. Bovendien kostte het moeite predikanten te krijgen. Velen durfden hun gemeenten niet ver laten, uit vrees, dat de tot doleren ge- neigden gebruik zouden maken van hun afwezigheid. De keuze was klein geworden, ook om dat bleek, dat sommigen door de Evan gelisatie uitgenodigd, in hun prediking hun best deden uit doleantie-beginsel ingang te doen vinden. De crisis wordt echter doorstaan. Lang zamerhand vult het lokaal zich weer en bewegen de jaarlijkse inkomsten zich weer in stijgende lijn. In deze dagen is de bekende ds. Hoedemaker, de voor man van de confessionelen, trouw aan hanger van de kerk en wars van elke doleantiegedachte een gewaardeerde steun, met name inzake de onderhande- lingen met de kerkeraad. Over het verdere verloop en het wel en wee van de Evangelisatie een volgen de keer. Of er ook kerkelijk aan ’t merk waardige jubileum aandacht geschonken zal worden is ons niet bekend. Nu de Evangelisatie vereniging geheel is opge gaan in de bestaande Hervormde ge meente lijkt het ons ook moeilijk hier bepaalde initiatieven te nemen, noch van de ene, noch van de andere zijde. Dit zou immers zo licht de indruk ge ven dat men iets op wil rakelen uit een verleden, waarin veel menselijke fou ten zijn gemaakt en dat men maar be ter met de mantel der liefde kan be dekken. Evenwel is geschiedenis derma te belangrijk, vooral ook wat betreft de rol die de Broerekerk hierin heeft ge>- speeld, dat er alle reden is deze nog eens ook voor de niet oud-Bolswar- ders uit de doeken te doen. Als we met de eeuwviering in zicht hier toch enige aandacht aan schenken is dit slechts om de historie, waarin de Broe rekerk zo’n grote rol heeft gespeeld, recht te doen, ook om er moed uit te scheppen, want vergeleken bij de paro- chieële nuances, de verschillen tussen de gereformeerden A en B, waren hier toch de verschillen het grootste. Dat het toch tot een eenheid is gekomen, waar mee de vereniging voor evangelisatie haar doel vond bereikt, geeft vertrou wen voor de toekomst. Nu de „Kleine oecumene” is geslaagd, werkte men vol vertrouwen verder aan de grote. Het streven naar grotere eenwording is niet afgelopen, het begint pas. Overigens: De vereniging die schier onder de moei- lijkste omstandigheden nu bijna 100 jaar geleden is gestart, zal het eeuw feest zelf niet meer beleven. Toen het doel werd bereikt, had zij zichzelf over bodig gemaakt en heeft zij zich opgehe ven. Trouwens had de vereniging nog wel bestaan, zo zou er van een vrolijk feest evenmin sprake geweest zijn, daar was de zaak waarom het ging te ernstig voor en zolang de vereniging bestond, bestond ze uit nood. En dat is geen feit om van „feest” te spreken. Maar dit mag aan de andere kant geen reden zijn aan deze eeuw plaatselijke kerkgeschiedenis geen aandacht te schen ken. Juist andersom. Nu we alles wat meer op een afstand kunnen bekijken, is er ook veel dat is terug te brengen op menselijk falen (falen in toleran tie) en op wat wij thans communica tiestoornis zouden noemen. Jammer genoeg zijn niet alle gegevens nog aanwezig. Zo zijn de notulen van de jaarvergaderingen van 19031919 niet meer aanwezig. Ook de notulen van de commissievergaderingen (het be stuur noemde zich commissie) van 1871 1888 en van 19031919 bleken on vindbaar toen bij het 65-jarig bestaan der vereniging door ds. P. Boersma een historisch overzicht werd geschreven. Mar neist dizze algemiene boereorga- nisaesjes is der ek in twadde sektor, dy fan de boerekoöperaesjes. Ek hjir- by hawwe wy de tiid kend, dat op fol ie terreinen it stribjen wie dizze to kop- peljen oan de stênsorganisaesjes. Bi- nammen yn it suden, dêr’t men de god- tsjinstige fordieling folie minder hie, wie dat de gewoane praktyk. Sa koene dér de R.K. Geitefokforieningen ünt- stean, hwert men nou noch grappen oer heart. In trêdde aspekt wie it feit, dat de meas- te koöperaesjes lyts, dus pleatselik, bi- goun binne en pas letter in provinsiale of streekgewize bondeling ündergien hawwe. De nasjonale koöperaesje yn de echte sin fan it wurd is noch altyd in takomstideael. Op it heden wurdt der fan alles dien om mear realistysk en effisiënt tsjin dit koöperaesjegehiel oan to sjen. Dér moat mear ienheit komme, dat sjogge de boeren wol yn. Hja hawwe op it lést by de oan- en forkeap, by de forwur- king en de merkbiynfloeding krekt de- selde bilangen en har forsekeringen en administraesje giet oer deselde objek- Dêrom mei men bliid wêze, dat de fu- sy’s en gearwurkingsprojekten gjin dei stil steane en dat der ek resultaten bi- rikt wurde. Ik neam hjir as foarbyld de beide greate sintrale boerelienban- ken. Der wurdt op it momint ek drok ünderhannele oer in fusy tusken de al gemiene en de katholike koöperaesjes yn féfoer, kunstmest, c.a. sawol yn it bis dom Utert en Grins as yn dy fan it Het begin was in een café. Op voor stel van ds. Knotnerus wordt een bo venzaaltje gehuurd van het café „De Eensgezindheid” (voelt u de humor in deze naam), dat zich toen bevond aan het Klein Hengstepad en dat toen enigs zins werd ingericht om er kerkdiensten te kunnen gaan houden. Hij was het ook die de eerste dienst leidde, n.l. op 1 okt. 1871. Gelukkig weten we nog welke tekst hij had gekozen. Dit was Ps. 36 40: Want bij U is de fontein des levens. In uw licht zien wij het licht. Buitenstaanders vragen zich wel licht af wat er toch de zin van was, kerkdiensten te beleggen, terwijl er in de Martinikerk toch (door twee predi kanten nog wel) wekelijks het woord werd bediend. De Broerekerk was n.l. buiten gebruik. Opgemerkt zij dat het woord kerkdiensten eigenlijk ’n te zwaar woord is. Er was geen kerkeraad slechts de commissie. Er was wel een predi kant, maar dit was geen eigen voorgan ger. We zouden het dan ook beter „gods- bisdom Haerlim en Rotterdam. Men sjocht hoe langer hoe mear yn, dat op dit gebiet de ienheit yn beider bilang is en gjin öfbreuk docht oan oare bi langen. It is dêrom des to spitiger dat wy hjir yn Fryslan, dêr’t praktysk gjin katholieke of kristlike koöperaesjes bi stean, noch safolle fordieldheit hawwe op koöperatyf gebiet. Krekt op it sa bilangrike suvelfront is de situaesje bigreatlik. De Frico en de Condins hawwe nou wol ien lieding kri- ge, mar de groep: Warkum giet nou wer syn eigen wei, wylst ek yn it easten fan de provinsje rare lüden weikomme. Ek by de oankeap kin men yn Fryss lan noch net ta in ienheit komme. De CAF en de FCL bisykje it al jierren, mar it slagget mar net. As fansels tinkt men hjirby oan de wurden, dy’t de hear Mertens okkerdeis sei: „Ervaringen bij vele besprekingen om tot fusies of an dere samenwerkingsvormen te komen bij grote en kleine koöperaties hebben mij geleerd, dat er maar zelden reële, zake lijke overwegingen zijn voor het niet accepteren van samenwerking. Het zijn vooral persoonlijke, in het emotionele en irrationele vlak liggende argumen ten, die vaak tegen samenwerking wor den gehanteerd. Meestal komen deze niet van de leden, maar van de zijde van bestuurders en direkteuren!” Ik leau, dat de hear Mertens hjir in wier wurd sein hat, dat ek yn Frys- lan op syn plak is. Wy hoopje och sa, dat it fortuten dwaen mei. Tj. de Uit wat over de jaren 18711886 be kend is, blijkt, dat het een voor de Evan gelisatie rustige tijd is geweest. Men ge waagt dankbaar van grote opkomst, de offervaardigheid in de kring is blijkens het boek van de penningmeester groot. Totdat men komt tot de jaren 1885 1890. De onrust overal in ons land door het optreden van dr. A. Kuyper c.s. ge wekt en tenslotte de Doleantie brachten deze bloeiende Evangelisatie in zulk een crisis, dat de heer Joh. Kramer lader moet schrijven: „Men vreesde, dat alles De zaak kwam voor de laatste maal in noodsamenstelling bijeen. Het Laag Bol werk zal tussen Skilwyk en Drieposten- steeg worden'bestraat. Het sluitingsuur van alle gelegenheden werd voor iedere dag vastgesteld op 11 uur. Het week resultaat Een bebloede lijn Wat zal het verkeer In de toekomst dan zijn! Wij moeten af remmen Daarom schakel terug De toekomst die wacht Met geopende brug. De kranslegging bij het reliefbeeld van Dr. Niermeijer in de Martinikerk te Bolsward. Dr. Niermeijer was predi kant te Bolsward en warm pleitbezor ger van de vrijzinnige richting. Hij was ook de man van breed kerkelijke visie, die de vrijzinnigen voor de Hervormde kerk wist te blijven interesseren en te behouden. Zo had de rooms katholieke geloofsge meenschap voorheen te Bolsward twee parochies, die van Sint Martinus en St. Fransiscus, elk met een eigen kerk (nog te zien op het fraaie schilderij van Ids Wiersma, dat model heeft gestaan voor het komende fotoboek over Bols ward). Er was wellicht slechts een nuan ceverschil (de kerk was te strak geor ganiseerd om grote verschillen moge lijk te maken) maar toen de beide pa rochies tot één werden, moest er toch wel enige tijd overheen gaan om de sporen geheel uit te wissen. Een ander voorbeeld is de huidige gereformeerde kerk. Deze is ontstaan uit een tweetal afsplitsingen van de hervormde kerk, die van de Afscheiding van 1834 en van de Doleantie in 1886 (plaatselijk iets la ter tot stand gekomen. Leefden beide groeperingen die veel overeenkomst had den, maar toch ook een duidelijk ver schil in afkomst, eerst enige jaren se paraat, toen ze in 1892 samensmolten tot één formatie, die van wat nu de Gereformeerde kerk noemen (een klein deel van de oude Afgescheidenen wil de dit niet en bleef voortbestaan on der de naam Christelijk Gereformeer de kerk) heeft het weer jaren moeten duren voor het verschil tussen de A en de B groep afsleet. Thans is het echter geheel verdwenen en is men gerefor meerd zonder meer. Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en De kerkgeschiedenis, ook die van de plaatselijke geloofsgemeen schappen, komt in ons blad slechts zelden aan de orde, maar nu is daar toch wel bijzondere reden toe. Volgende maand wordt een eeuw plaatselijke kerkgeschiedenis te Bolsward afgesloten, die mee be palend is geweest voor de huidige kerkKjke situatie. In de laatste jaren wordt veel gesproken over de oecumene. Hoewel dat „de ge hele bewoonde wereld” betekent, wordt dit woord in het huidige spraakgebruik veelal gebruikt in de ietwat verschraalde betekenis van het naar elkaar toegroeien van verschillende kerkgenootschap pen (om dit eigenlek onjuiste woord nog maar eens te gebruiken). Vergeten we dan echter niet, dat er in de laatste eeuw, ook zonder dat dit woord werd gebezigd, sprake is geweest van het totstand komen van een „kleine oecumene”, nl. het naar elkaar toegroeien en langzamerhand één warden van twee groeperingen in één bepaalde kerk

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1971 | | pagina 1