Twee verbrandingsinstallaties voor al het Friese huisvuil Gabe Skroar Commissie vuilverwerking adviseert Ook vervoer centraal organiseren f Plan Petri (voor maar ven Fan de Martinytoer Zilvereu filmpjes Jachtbouw .de Slinke’ Fa. Westerdyk lopig) buik schrij op de Wie zijn zaken goed beheert, En geregeld adverteert, Zorgt dat zijn zaak marcheert, Bereikt het doel, dat hij begeert. STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND DINSDAG 14 SEPTEMBER 1971 110e JAARGANG No. 69 Wymbritseradeel. Vervoer Hwat hat Bestuurlijke organisatie Stortplaatsen üs hjoed to sizzen Tussenoplossing Methoden Tj. de J. Advertentieprijs: 18 et. per mm Ingez. mededelingen dubbel tarief Contractprijs op aanvraag Abonnementsprijs f 5,80 p. kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 De commissie heeft bij de bestudering van het vraagstuk van de vuilverwer king verschillende methoden tegen el kaar afgewogen: storten, composteren en verbranden. De stortingsmethode levert de grootste 50-jarig zakenjubileum fa. P. Boersma (speciaalzaak in dameshoeden aan de Grote Dijlakker). Benoemd tot wethouder te Bolsward. in de vac. Veltman, die zijn benoeming niet aannam, de heer J. Heeres. De bouw van 5 woningen voor de woning stichting St. Jozeph is goedgekeurd. De heer S. Punter herbenoemd tot arm- meester voor de duur van 3 jaar. Uitg. A. J. OSINGA n.v., Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 - Postbus 5 Tel. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157), 2 e week sept. 1946 Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS heden tot hun recht komen. Bij toene mende hoeveelheden te verbranden af valstoffen dalen de kosten per ton ver brand afval aanmerkelijk. Om tot een economisch verantwoorde vuilverbran ding te komen acht de commissie daar om centralisatie noodzakelijk. Het zal nog wel een tijdje duren voor dat de beide verbrandingsinstallaties ge reed zijn. In tussentijd wil de commissie zodani ge maatregelen laten treffen dat er een spoedige verbetering komt in de huidi ge toestand der vuilstortplaatsen. De commissie wil dit bereiken door stren gere vergunningsvoorwaarden te stellen, samenwerking van gemeenten in regio naal verband te bevorderen, voor wat betreft het gezamenlijk beheer van een vuilstortplaats of voor wat betreft geza menlijk inzamelen en vervoeren van het vuil en het eventueel sluiten van onhygiënische vuilstortplaatsen. Het pu bliekrechtelijke rechtspersoonlijkheid bezittende lichaam zal zo spoedig mo- den ta is, de direksje fiert üt, hwat de steaten bislist hawwe. De twadde opmerking is dizze: Hwat is it karakter fan in oerheitsbidriuw? Hat sa’n bidriuw inkeld to meitsjen mei de ekonomyske, de finansiële kant fan de saek, moatte hja sa goed en goed- keap mooglik buorkje yn it bilang fan it bidriuw of hat hja dêrneist ek in sosiale kant? Ik mien dat léste. In oer heitsbidriuw soe gjin reden fan bistean hawwe as hja net dy maetskiplike kant hie, ommers dan koe men de elektrifi- kaesje wol oerlitte oan in partikuliere maetskippij, sa as yn Amearika regel is. Sa’n oerheitsbidriuw kin lykwols in keld mar bistean bliuwe, as hja de fi nansiële, de ekonomyske en de tech- nyske kant goed yn it each haldt. It sosiael winsklike is hjir forgoed ófhink- lik fan it ekonomysk mooglike. Dêrom haw ik bisocht yn foarige stikjes hwat to fortellen fan de finansieel swiere op- jefte, dy’t dit bidriuw nou ien kear yn Fryslan hat. Mar dat nimt net wei, dat it ek in sosiale kant hat. Doe’t ik 25 jier lyn yn de Fryske steaten kaem, wie it sa, dat alleman by it net oan- sletten wurde koe, as men de kosten fan dy oansluting, formindere mei de baten fan de öfname, bitelje woe. Foar hün- derten en nochris hünderten boeren wie dit gjin lytse biroerte. Hwant dy kos ten koene wol mear as tsientüzen gou- ne foar ien buorkerij i idrage. Dêrom bisochten party boeren troch it oanbrin- gen fan in saneamde „vzindcharge” op it dak en in batterij mei tsientallen akku’s, seis stream to krijen. Dat kost- 9 meter. De bedoelde boot is er een van eigen constructie, die zeer goed be valt en goed in de markt ligt. In Eer- newoude waar het bedrijf is begonnen en waar geen uitbreidingsmogelijkheden meer waren, zijn er al wel een 100 van deze boten gemaakt. Elk hat genóch foar sn eigen doar to feijen. Bolswards Nieuwsblad Yn de steategearkomste fan 16 juny ’70 js bygelyks bisluten om it saldo fan it jier 1969 alhiel to stoarten yn dat füns Dat wie in bidrach fan 3.767.772,56. Praktysk komt dit bidrach alhiel to’n goede oan de boeren, hwant de buorke- rijen binne trochstrings Onrendabel en party tige skealik. It gefolch fan dizze sosiale polityk hat west, dat nou praktysk elke buor kerij op it elektrysk net oansletten is, in greate seine foar de boeren, dy’t mear as oaren bilang hawwe by dizze oansluting. Mar oan de oare kant meije hja ek bitinke, dat dit mooglik wurden is trochdat de Steaten de winst fan it bidriuw, opbrocht troch alle ynwen- ners fan üs provinsje, inkeld brükt haw we om de boeren yn ’e mjitte to kom men. It hat in lange, swiere en kost- bere wei west, mar ik bin och sa bliid, dat hy folge is. Lykwols de wei is noch net akhiel ófroun. Hwant mei de ear- ste blidens oer it krijen fan it nije Ijocht is al wer in nlj probleem opdükt. Elek- trisiteit is net allinnich in boarne fan Ijocht, it is ek in machtich en moa middel foar krêft. De boerinne hat alhiel har sin krige, mar de boer is net alhiel tofré. Grif ek hy fynt it moai, dat it geheuker mei petroalje üt is, büthüs en skuorre by ’t winter in sé fan Ijocht sjen litte, mar de mechanisaesje hat him foar nije problemen steld en ek derby stjit hy wer op it PEB. Ek dér wolle wy de oare kears graech hwat fan sizze. Opening sportterrein Hooghout. Het was voor RES een dag van vreugde die 7 uur ’s morgens werd begonnen met een H. Mis met algemene H. Commu nie, waarna gezamenlijk ontbijt in het RES-clubgebouw „den Hof van Hol land.” Om 12 uur had de plechtige in zegening plaats door pastoor Staal. waar de heer Westerdyk een korte toe spraak hield en de familie Meyer ge luk wenste. Hij sprak de hoop uit dat alles naar genoegen zou zijn. Hij bood hem als aandenken een wandbord aan van Workumer aardewerk, gemaakt door fa. Kunst. Dhr. Meyer dankte voor deze attentie en tevensalle medewer kers, aan wie hij ieder een cadeautje overhandigde, terwijl hij aan fa. Wes- terdyk een schilderij aanbood, door hem zelf geschilderd (met de nieuwe „Swar- te Dwaen” in vol ornaat). De burgemeester sprak zowel de heer Westerdyk als de heer Meyer toe en hoewel er nog geen officiële opening heeft plaatsgevonden, feliciteerde hij hartelijk met deze gebeurtenis en wen ste hen in de toekomst veel succes toe. De heer Meyer nam hierna het woord nog even, zich speciaal richtende tot zijn vrouw, die de financiële kant van deze affaire wat administratie enz. be treft dermate goed geregeld had, dat hij haar een broche meende a'an te moeten bieden, welke geste wel zéér onverwacht kwam doch niettemin ten zeerste door mevr. Meyer op prijs werd gesteld en onmiddellijk in gebruik werd genomen. Al met al was het een gezellige recep tie, het ontbrak er aan niets. Vanmid dag zal een proefvaart met de „Swar- te Swaen” worden gehouden. Voor de fa. Westerdyk betekent dit eve nement „Als er één schaap over de dam is, volgt de rest vanzelf” of met een variatie op dit gezegde: „Als er één schip van de helling gaat, volgt de rest ook wel.” De heer Westendyk vertelde ons nader, dat bedoelde boot in le bouwfase is af geleverd. De eigenaar zal er zelf ver der aan werken. Het systeem van zelf- doen komt ook bij de botenbouw hoe langer hoe meer in zwang. In dat op zicht houdt de firma met alle wensen rekening. Het jonge bedrijf heeft reeds een goede orderportefeuille, n.l. reeds tot aan de bouwvak van het volgend jaar en telkens komen er nog bestel lingen bij. Zo moet de heer Westerdyk nog vier complete boten afleveren, een aantal van 10 meter en een aantal van De friese bevolking produceerde vorig jaar 108.000 ton vaste afval stoffen. In 1980 zal dit naar schatting 156.000 ton zijn en in het jaar 2000 bijna dubbel zoveel: 292.000 ton. Wat te doen met deze groeiende hoeveelheid afval Om op die vraag een bevredigend antwoord te kunnen geven stelden Gedeputeerde Staten van Fries land in 1969 een commissie vuilverwerking in, die de meest wense lijke vuilverwerkingsmethode van vaste stoffen in Friesland moest trachten te vinden en tevens de technische, financiële en bestuur lijke konsekwenties daarvan moest aangeven. Deze commissie heeft haar opdracht thans voltooid. In een aan het provinciaal bestuur uitgebracht rapport van haar bevindingen komt de commissie tot de conclusie, dat de methode van verbranden van het afval de meest doeltreffende oplossing biedt en als de meest doelmatige en verantwoorde wijze van verwerking in de toekomst is te beschou wen. De commissie beveelt daarom aan zo spoedig mogelijk over te gaan tot de bouw van twee vuilverbrandingsinstallaties (één in Heerenveen en één in Leeuwarden), voor de verwerking van al het Friese huisvuil en de vorming van één vervoersorganisatie voor het transport van dit huisvuil, waarvan de totale kosten over iedere inwoner in Friesland gelijkelijk worden verdeeld. B, en w. hebben een plan ontworpen voor een nieuw straatje van het bordje over het sportterrein naar de Worku mer trekweg, tevens verbreding en be strating van die trekweg. Flinke jongen gevraagd, genegen het kuipersvak te leren. Tj. Piekema en Zn. Machinale kuiperij. IT FEB EN DE BOEREN, IN EMIT HANGIISDER te ek in hanfol jild, mar dan hie men dochs Ijocht. Lykwols yn de praktyk foei dit danich óf en sa binne hiel hwat boeren oer de barrière hinne stapt troch in grou stik jild oan it PEB te biteljen. Fan it bigjin óf hat my dat tige dwers sitten. De man yn stêd en doarp koe it sünder biteljen krije, mar de boer moast fakentiids swier bitelje. Ik wit wol, dat hy net mear as de kosten bitelle, mar it like my ta, dat üt sosiale motiven in ein komme moast oan dizze üngeli- kense posysje. Yn de steaten helle ik as foarbyld hoe’t it komme moast, in oar oerheitsbidriuw oan: to witten, de post. Ik sei: de post bringt rounom yn Nederlan in brief foar itselde jild to plak, ek by in boer oan in lange reed komt de krante foar twa sinten thüs. Elk bigrypt, dat dit net üt kin, mar de solidariteit fan it folk moat de eko nomysk swakkeren mear takomme lit te as de sterkeren. Ik sjoch as in ide- ael, dat alle biwenners foar it selde jild de elektrisiteit krije kinne, ünfor- skillich hwer’t se wenje. Der wiene by de steateleden hiel hwat, dy’t der krekt sa oer tochten en der waerd in bigjin makke mei it oprjuchtsjen fan in füns foar de Onrendabele perselen. De winst fan it bidriuw waerd deryn stoart en de Iju krigen derüt in bydrage yn de oanslutingskosten. Geleidelik wei waerd dy bydrage forhege, ek de gemeenten diene hjir oan mei en seis it ryk hat inkele jierren hjir ta bydroegen. Mei- inoar hat dit 35.000.000 goune koste, hwerfan it PEB 20.000.000 bitelle hat. De commissie gaat er in haar rapport vanuit, dat voor de vuilverpakking bin nenkort algemeen gebruik zal worden gemaakt van plastic zakken en dat het vuil rechtstreeks van het inzamelgebied naar één van de beide verbrandings ovens wordt getransporteerd met huis- vuilauto’s. Voor de belading van de wa gens is aan een rouleersysteem gedacht, hetgeen een zeer goede organisatie ver eist. Daarom is de commissie uitgegaan van één vervoersorganisatie voor de ge hele provincie Friesland, die de inza meling en het vervoer vanuit het cen trale verwerkingspunt per regio regelt. De commissie koos voor twee verwer- kingspunten, omdat het kostenverschil tussen één of twee verwerkingspunten slechts gering bleek te zijn en twee in stallaties een aantal praktische pluspun ten leveren waaronder een geringere kwetsbaarheid bij gladheid, stroomsto ringen, verkeersopstoppingen, brug- stremmingen en dergelijke. Wat de bestuurlijke organisatie van de vuilverwerking betreft beveelt de com missie een publiekrechtelijke opzet aan in de vorm van een gemeenschappelij ke regeling tussen alle gemeenten en eventueel de provincie, waarbij een rechtspersoonlijkheid bezittend lichaam in het leven wordt geroepen dat inza meling, afvoer en- verwerking als één geheel regelt en beheert. Dit rechtspersoonlijkheid bezittend li chaam zal naar het oordeel van de com missie moeten streven naar uniformi teit in de tarieven ongeacht het feit of het vuil wordt verbrand dan wel nog wordt gestort. bezwaren op, zelfs als het storten gecon troleerd plaatsvindt. In het laatste ge val blijft namelijk het bezwaar van verontreiniging van het oppervlaktewa ter en grondwater. Compostering van huisvuil is op zich zelf een hygiënische en esthetisch aan vaardbare methode, die bovendien nog een nuttig eindprodukt (een organische meststof) oplevert, maar hoogstens 55 pct. van het tegenwoordige huisvuil is composteerbaar, terwijl de afzetmoge lijkheden voor compost niet onbeperkt zijn. Daarom vindt de commissie het economisch niet verantwoord om over te gaan tot stichting van nieuwe plaat selijke composteringsbedrijven. Verbranden van afvalstoffen is uit hy giënisch oogpunt bezien de meest ge schikte en radicale manier van vuilver werking, zo concludeert de commissie. Er blijft een onschadelijk residu over dat ongeveer 25 pct. van het gewicht en ongeveer 8 pct. van het volume van de in de verbrandingsinstallatie gebrachte hoeveelheid vormt. Dit residu, dat bestaat uit slakken en as, kan zonder bezwaar met de niet brandbare stoffen worden gestort. Voor demping van oude waterlopen of opho ging van terreinen is dit zeer geschikt en ook als verhardingsmateriaal voor fietspaden en dergelijke is het een veel gevraagd produkt. Bij de vuilverbrandingsinstallaties, die de commissie vuilverwerking op het oog heeft, is met zodanige technische voorzieningen rekening gehouden, dat rookgassen geen hinder of schade voor de omgeving zullen opleveren. Verbrandingsinstallaties vragen hoge in vesteringen, die pas bij grote Installa ties en bij aanvoer van grote hoeveel- gelijk in het leven moeten worden ge roepen en aan de slag moeten gaan met de bouw van vuilverbrandingsinstalla ties, de regeling van de vervoers- en van de administratieve organisatie en de vaststelling van de tarieven. De commissie is van mening, dat op de door haar aangegeven wijze nu en in de toekomst een bijdrage wordt gele verd tot verbetering van het milieu in de provincie Friesland, waardoor onder meer de belangen van de volksgezond heid, de recreatie en de drinkwater voorziening ten zeerste worden gediend. Dit bedrijf gevestigd aan de Kaeidyk te Workum heeft in betrekkelijk korte tijd de le nieuwe boot te water gelaten. Om precies 11 uur werd de Friese zeeschouw, nu eigen aan de heer L. Meyer te Hilversum gedoopt door me vrouw Meyer met een fles champagne en met de hoop uit te spreken dat de boot een behouden en landurige vaart zal hebben. Het gelukte weliswaar de beide eerste keren de fles kapot te slaan niet, maar de derde maal was het flink raak. De Friese zeeschouw is met de naam „Swarte Swaen” gedoopt. De naam is door de heer Meyer zelf bedacht. De ge motoriseerde boot is uiteraard inkt zwart uitgevoerd met een groenachtige teint en is 9 m. lang en ruim 3 m. breed. Het zeiltuig moet nog worden aange bracht. Hoewel nog provisorisch (er is n.l. nog geen kraan en de rails moeten nog over de weg worden gemaakt), verliep alles vlot. Hoewel bij de te waterlating de boot bijna de walbeschowiing aan de overkant raakte, kwam er gelukkig geen enkel krasje op. Met vereende krachten werd de boot aan de wak ge bracht. Er was vrij veel publiek aan wezig om dit schouwspel aan te zien. Nadien was er een receptie in de zaak, Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en Op het ogenblik vindt van nagenoeg al le Friese gemeenten de verwerking der afvalstoffen plaats door middel van storten. Alleen Harlingen en Sneek vor men een uitzondering. Harlingen laat het vuil per trein naar Wijster bren gen en Sneek composteert het vuil ge deeltelijk. Plannen voor de bouw van verbran dingsinstallaties zijn in een meer of min der vergevorderd stadium in Leeuwar den en op Ameland. De commissie heeft zich georiënteerd omtrent de wijze waarop het storten van vuil in Fries land plaatsvindt. Gebleken is, dat 80 pct. van het aantal vuilstortplaatsen niet aanvaardbaar is wegens het ont breken van voorzieningen, die gevaar en schade voor de gezondheid en hinder voor de omgeving moeten voorkomen. „Zolang er nog geen afdoende rege ling voor de verwerking van de vaste afvalstoffen is getroffen zal storten onvermijdelijk zijn,” aldus de commis sie, die, om aan de verschillende mi- lieu-hygiënische en landschappelijke bezwaren zoveel mogelijk tegemoet te - komen, enige voorwaarden heeft voor gesteld, die reeds door gedeputeerde sta ten bij het vergunningen-beleid worden toegepast. Die kosten zijn voor 1980 geschat op f48 per ton (inzamelen, vervoeren en verwerken), hetgeen inclusief de appa raatskosten van 5 a 10 pct. neerkomt op 14 a 15 gulden per inwoner. Twa dingen moatte, tinkt my, earst düdlik steld wurde, foar’t men mei frucht oer dit Onderwerp prate kin. Al- derearst it feit, dat it PEB in provin- siael lichem is, dat under de bistjürs- macht fan de Fryske Steaten fait. Dy Steaten stelle de tariven fêst, bihannel- je de bigreating, bipale hwat der mei de winst dien wurde moat, jowe mach tiging foar lieningen en safurthinne. It binne de steaten, dy’t men forwiten of plümkes takomme litte moat, as der re- Gedeputeerde Staten van Friesland zon den op 26 mei j.l. een brief aan de minister van verkeer en waterstaat, waarin zij de aandacht van deze be windsman vroegen voor het door de Wa- geningse planoloog ir. J. Petri gelan ceerde plan om te komen tot vestiging van de tweede nationale luchthaven aan de Afsluitdijk. Gedeputeerde Staten schreven het bij zonder op prijs te zullen stellen, als de minister zou willen bevorderen, dat (zo nodig alsnog) het door ir. Petri gepu bliceerde plan zou worden betrokken in het onderzoek, dat door de interdepar tementale commissie planologie lucht vaartterreinen de commissie-Falken- hagen) werd ingesteld naar de plaat sen in Nederland, die het meest in aan merking komen voor nader onderzoek in verband met de vestiging van de tweede nationale luchthaven. De minis ter heeft gedeputeerde staten van Fries land geantwoord, dat de commissie- Falkenhagen inmiddels haar rappogt heeft uitgebracht, waarin een aantal lokaties (Dinteloord, Leerdam, Marker waard, Maasvlakte en het ondiepe zee gebied tegen de kop van Goeree) voor nader onderzoek wordt aanbevolen. Het betreft hier slechts een eerste se lectie. „De in uw brief genoemde mogelijk heid,” aldus minister W. Drees, „zou wellicht te beschouwen zijn als een zij het meer noordelijk gelegen al ternatief van de in het rapport ge noemde mogelijke vestigingsplaats in de Markerwaard. Hoewel de daaraan verbonden bezwa ren, zoals uit de argumentatie van de commissie planologie luchtvaartterrei nen blijkt, niet mogen worden onder schat, wil ik niet uitsluiten,” zo schrijft de minister verder, „dat in het nader onderzoek dit alternatief nog aan de orde komt, voorzover de studie van een mogelijke vestigingsplaats in de Mar kerwaard daartoe aanleiding geeft.” -

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1971 | | pagina 1