Zaterdag officiële opening van Amels overdekte scheepsbouw Start week Geref. jeugdwerk een groot succes Gate Skroar Bn Al weer nieuwe plannen tot uitbreiding Fan de Martinytoer Meerderheid G.S. tegen subsidiëring betaalde voetbal Zilveren filmpjes Nadelig saldo Raadsvergadering Tjalleberd-Luiiije- berd Hwat hat I r W» IlOe JAARGANG No. 73 DINSDAG 28 SEPTEMBER 1971 re- Dochtermaatschappij Piet Overdekt dok üs hjoed to sizzen Halve eeuw Uitvaren 3 4 5 6 7 8 9 IT BLIUWT OP DE AGENDA STEAN Advertentieprijs: 18 ct. per mm Ingez. mededelingen dubbel tarief Contractprijs op aanvraag 4e week sept. 1946 As de ellinde oer de drompel komt giet de leafde op ’e rin. Ds. H. Gordeau te Wolsum heeft het beroep naar Eibergen aangenomen. Gevraagd een bakkersknecht. E. Sal- verda, Idsegahuizen. Geslaagd voor het propaedeutisch exa men theologie de heer J. W. Bruinsma te Oosterend. Heropening van de geheel verbouwde winkel van fa. B. J. Zantman. bereikt, waardoor kan worden tegemoet gekomen aan de vraag naar moderne schepen van hoge kwaliteit bij korte levertijden en tegen concurrerende prijzen. 1 2 Miljoenen nota sprak duistere taal, Nelissens nood ja, berooid en kaal, wat moet dit worden, op ’t cijferbord niets dan tekorten een nieuw record. Verkiezingsveldtocht een lichter taal de spreker zelf zocht 't oude verhaal elke profeet(ster) hield het ons voor ’t wordt morgen beter geacht gehoor. Miljoenennota een schrale pret elk voelt de stoot dra in zijn budget. Kiezersbeloften maken weer geen schuld feiten die schokten zijn thans onthuld Ogen gaan open kijk in de roef niets meer te hopen ’t is armoe troef Abonnementsprijs f 5,80 p. kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Voor het eerst na de oorlog wordt er in Bolswards Nieuwsblad een feuille ton geplaatst: Mijnheer de Burgemees ter. Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitg. A. J. OSINGA n.v„ Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 - Postbus 5 TeL 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157), mar de kosten binne der net minder om. De oplossing foar dizze kwestje wurdt net maklik, omt de iene boer sun der kosten in melktank brüke kin (60 pct. fan de oanfragers hoegde neat to biteljen) by 23 pct. koe de oansluting slagje as hja trochinoar 1200 goune bi- tellen (de forgoedingen rounen ütien fan 500 oant 5800 goune) wylst oan 17 pct. fan har meidield waerd, dat it gjin sin hie om in oanbieding to dwaen omt hjir in transformatorstaton mei heechspanntngskabel foar noadich wie, dat faeks wol f 30.000 kostje moast. Mar boppedat is lang elke boer noch net sa fier, dat hy op de tankmelke- rij oergean wol. Der komt dan noch by, dat lytsere bidriuwen foar de kuolling wol mei de bisteande stream takinne, mar greatere net. En as leste komt der dan oerhinne, dat lang net by alle bi driuwen fêst stiet dat hja der oer fiif qf tsien jier noch binne. En it soe fan- sels net forantwurde wêze foar sokke bidriuwen nou noch greate kosten to meitsjen. Al mei al wurdt it wol düdlik, dat it yn de earste jierren net mooglik wêze sil om sa fier to gean as party boeren graech seagen. Mar dit is gjin Onwil mar Onmacht. Gjin technyske Onmacht, mar finansiële Onmacht. It wachtet op it skip mei jild. En mei de tsjintwurdi- ge wyn liket it my ta, dat dit skip net dizze kant üt komt, hoe graech wy it ek oars ha woene. Tj. de J. De meerderheid van het college van ge deputeerde staten van Friesland stelt zich op het standpunt, dat subsidiëring van het betaalde voetbal niet gerekend kan worden tot de taak van de pro vincie. De minderheid van het college is van tegengestelde gevoelen. Dit blijkt uit een voorstel van het dagelijks be stuur van de provincie Friesland aan de provinciale staten om subsidieverzoe ken van de voetbalvereniging Heeren- veen en de Stichting Sportclub Cambuur te Leeuwarden af te wijzen. Tijdens de voorbereidende behandeling van deze kwestie door de daarvoor aan gewezen statencommissie voor maat schappelijk werk en volksgezondheid, werd er door verschillende leden van deze commissie op aangedrongen het overleg met de beide betrokken voet balclubs voort te zetten, om na te gaan of er een vorm van subsidiëring kan worden gevonden, die voor de provincie aanvaardbaar is. De meerderheid van gedeputeerde st. ziet echter geen aan leiding om het gesprek voort te zetten, de minderheid zou dit wel zinvol vin den. Reeds lang wordt in Makkum scheeps bouw bedreven, hoofdzakelijk voor klei nere koopvaardijschepen en vissers vaartuigen, alsmede binnenschepen. Na het voltooien van de Afsluitdijk in 1933 werd de groei van de scheepsbouw in Makkum vooral bepaald door de afme tingen van de schutsluis bij Kornwer- derzand die doorgang toelaat van sche pen met een maximale breedte van 14,00 m. De verdere voortgang van de Zuiderzeewerken voorziet echter in een sluis bij Lelystad, waardoor zeeschepen met een lengte van 140 m. en een ma ximale breedte van 18,00 m. bij een dw van ca. 10.000 ton kunnen worden geschut en via Amsterdam en het Noprdfceekanaal de Noordzee kunnen bereiken. Deze ontwikkeling is het uitgangspunt geweest van de thans in fasen uitge voerde plannen van Amels’ scheeps bouw in Makkum. Aan de zondag 19 september gehouden kaatspartij d.e.l. namen 23 parturen deel. De le prijs was voor: A. de Vries Winsum, Joh. v. d. Mei Menaldum en P. Koopmans Akkrum; 2e prijs: H. de Jong Bolsward, S. v. d. Woude Bols ward en E. G. v. d. Leij Leeuwarden. 3e prijs: B. Rinia Makkum, F. de Boer Herbaijum en A. Buwalda Franeker. Installatie pastoor M. S. M. Reijers te Makkum. Bij S. S. Oosterhaven te Tzum tong- blaar onder het vee geconstateerd. Alhoewol it PEB de earste jierren gjin kans sjocht üt de reade sifers to kom men, hja komme swier yn ’e skuld to sitten, giet it libben syn gong. Net allinnich by de boer mei syn spe- sifike problemen mar ek by de oare klanten fan it PEB. De elektrisiteit is sa’n prachtige boarne foar Ijocht, waermte en krêft en navenant oare din gen sa goedkeap, dat wy s.Uegearre der mear en mear gebrük fan meitsje. Ra dio, t.v., stofsüger, strielkachel, ilskast, Het ligt in de bedoeling dat het „uit varen” van de schepen na gereedkomen zal plaatsvinden op een zaterdag. Zo doende is er ruim gelegenheid om het dok weer droog te pompen voor de aan vang van de bouw aan een nieuw schip op maandag. De pompen hebben daar om een betrekkelijk geringe capaciteit. Twee pompen zijn geplaatst aan de noordzijde en 1 aan de zuidzijde en zij kunnen het bouwdok in ca. zestien uur leeg pompen. Met het oog op het licht effect en een frisse werksfeer, zijn de dokwanden aan de binnenzijde wit ge schilderd. De eerstvolgende openbare vergadering van de raad der gemeente Bolsward wordt gehouden op dinsdag 28 sept. 1971, ’s avonds 7 uur ten stadhuize. De agenda luidt als volgt: De scheepswerf Amels NV is een meer dan 50-jarig bestaand scheepsbouwbe drijf, aanvankelijk binnendijks gelegen. Een interessante maquette van dit ou- de bedrijf siert thans de directiekamer. De werf begon na Wereldoorlog I op be scheiden schaal met het bouwen van visserijschepen en binnenvaartuigen. De activiteiten namen vooral na We reldoorlog II een dermate vlucht dat be sloten werd de werf in 1949 te ver plaatsen naar een terrein met een op pervlakte van ca. 5 ha, gelegen op een opgespoten stuk grond in de oorspron kelijke Zuiderzee. Na 1945 zijri 317 schepen gebouwd van de meest uiteenlopende typen, zo als container-koelschepen, speciale sche pen o.a. voor de Koninklijke Marine, gastankers, conventionele vrachtsche pen zowel voor binnen- als buitenland, passagiersschepen voor de Rijnvaart en andere binnenvaartschepen. De scheepsbouwactiviteiten werden in een later stadium nog eens uitgebreid door in 1955 een werf op te richten in Lemmer onder de naam Scheepswerf „Friesland” N.V. Bolswards Nieuwsblad krijgt weer meer papier en zal voortaan 2x per week verschijnen. Naar thans wordt meegedeeld wordt de uitbreiding van het prinselijk gezin in februari verwacht. In 1960 werd voorts nog een reparatie- en nieuwbouwbedrijf gesticht in Mak kum, de N.V. Dok- en Scheepsbouw Mij „Makkum”, gelegen in de onmid dellijke nabijhedi van de moederwerf. Hiermede was de eerste fase van de uitbreidingsmogelijkheid voltooid. De werf beschikt over een gespeciali seerde ontwerpstaf en tekenkamer. De werktuigbouwkundige afdeling heeft de beschikking over een machinefabriek, waardoor de voortstuwingsinstallaties in eigen beheer volledig kunnen wor den ingebouwd. Hetzelfde geldt voor de afdeling houtbewerking; alle timmer werk voor de accommodatie en de ver dere inrichting wordt in eigen beheer uitgevoerd. De overspannende scheepsbouwhal sulteerde daardoor uiteindelijk in een gebouw van 126 m. lang, 37,00 m. breed, totale hoogte 28,50 m. derne molkkuolling ta wolle. Hwant as men derby de direkte kuolmethoade ta- past, hat men oan 5 KW net genóch. En dy tankmelkers binne yn opmars. Yn Fryslan rint dat al nei de 500 en de suvelyndustry forwachtet in sterke groei. It jowt minder wurk, it is lich ter wurk, molke is better, men hoecht net mear nei de molkrider üt to sjen alle dagen, de forfierskosten wurde le ger en foar de fabriken wurdt it ek makliker omt hja de molke net mear op ien stuit krije. Nou leit it op it he den mar oan de fraeoh, hwer’t jo wenje en hoe’t it dér mei de stream stiet. Mar foar hiel hwat boeren is it to swakke net noch in bihindering. Ek dat is wol op to lossen, mar in birekken fan in deskundige kommisje hat ütwiisd dat dit foar de hiele provinsje nochris 48 miljoen kostje moat. En dizze spesi- fike forlangens fan de boeren kin men net op de oare gebrükers forhelje, dat soe net billik wêze en sille de Steaten grif net goedkarre. Yn dit forban wol ik de oandacht freegje foar in proef mei de saneamde yndirekte molkkuolling, hwertroch men mei folie minder stream takin. De boeren hawwe by de ütslach fan dy proeven in great bilang, hwant dan kaem de oplossing fan har pro bleem aerdich tichterby. Der bliuwe lykwols ek dan noch bilang- rike kosten foar it bouwen fan in melk- lokael, de hiemforhurding, de reedfor- swierring en de kosten fan de kuoitank en har ynstallaesje. Dat leste wurdt meastentiids fanwege it fabryk dien. Inflatie ’k stuit je geloof ’t (of niet) ja, met een kluitje in ’t Haagse riet de waarheid echter had moeten zijn ’t wordt morgen slechter ’k schenk klare wijn. djipfrieskiste, mikser, skearapparaten, en noch folie mear binne sa algemien, dat elk bilang kriget by foldwaende sterke stream. It liket dêrom net to kearen, dat it PEB rounom de gebrükers yn steat steld om 5 KW formogen krije to kin nen. Dy kant giet it perfoarst üt. Dêr- mei is it net langer in boereprobleem, mar wurdt it hoe langer hoe mear in algemien fraechstik en sil der dus in oplossing foar foun wurde moatte. De fraech is allinnich mar: hwa sil it bi telje? By dizze tariven is dit foar it PEB ünmooglk, dat stiet fêst. Nei myn bitinken binne der theoretysk mear mooglikheden: 1. It PEB kriget de frijheit om it fêst- rjucht of de streampriis of beide sa- folle to forheegjen, dat hja de netfor- swierring bitelje kin. 2. De oerheit, dus Ryk, Provinsje en Gemeenten bitelje dy kosten. 3. Hwer’t it agrarysk bilang by dizze saek tige great is, soe bisocht wurde kinne, neist it O. en S. füns ek de mid dels fan de EEG oan to sprekken. Oer de winsklikheit en de mooglikheit fan dizze trije methoades soe hiel hwat to sizzen wêze, mar k lit dat foar it momint wêze. Ien ding stiet fêst. Dat kostet 30 mil joen en dy moat hjir of dêr wei kom me. En salang dit jild net op it kleed komt, sille wy üs mei it bisteande réd de moatte. Dat liket net bést foar dy boeren, dy’t op it heden graech nei in mear mo- Te koop jonge bunzinghonden, 7 maan den oud. Van eerste klas ouders. J. de Boer Pingjum. Belangrijke verbetering in de reismo gelijkheid Bolsward-Amsterdam: de boot' naar Enkhuizen zal voortaan 4x daags varen. en afgodische vereringen. Deze geschie denis, wat betreft de kracht die van een goede opvoeding uitgaat, ïieeft ook in deze tijd nog niet aan waarde in geboet. Integendeel, het biedt de jeugd in deze tijd met z’n vele verleidingen houvast en moed om van Jezus te ge tuigen. Na afloop van deze dienst stonden jon gens en meisjes gereed om de binnen gekomen bloemen bij ouden van dagen en zieken te bezorgen. In de middagdienst meer ingesteld voor de oudere jeugd ging voor ds. Breugel van Leeuwarden, met als on derwerp voor de prediking „Wat heb ben zij in uw paleis gezien”, dit naar aanleiding van 2 Koningen 20:15. Sterk werd hier benadrukt het tot uiting komen van wat er innerlijk bij de mens leeft. Is dit, alleen van stoffe lijke of materiële gehalte óf is het een openbaring van de verborgen omgang met God. Nadrukkelijk stelde de predikatie, dat deze omgang met de levende God, ge stalte moet krijgen in het leven van al le dag. Dicht bij de Here Jezus leven, schept naast innerlijke moed en kracht blijdschap, die ook de medemens tot ze gen zal zijn. Aan deze beide diensten werkten ver der mee Jan Westra te Ternaard, een zanggroep uit Sexbierum en enige plaatselijke GJV-ers. Met deze diensten is dan de startweek met z’n reeks van aktiviteiten weer achter de rug. Hopelijk is dit alles een stimulans voor het komende wintersei zoen, opdat de vruchten van dit gebeu ren in het verenigingsleven merkbaar zullen zijn. Ingenieus In de bouwhal zijn twee loopkranen aangebracht, elk met 2 loopkatten, één met een hefvermogen van 30 ton en één van 15 ton. De beide loopkranen zijn geheel onafhankelijk van elkaar, vanaf een bepaald punt in de hal zo wel radiografisch als vanuit de kraan- cabine bestuurbaar. Aan de noordzijde van het dok be vindt zich een caissonvormige dokdeur, welke op de drempel van het dok schar nierend is bevestigd. De deur is voor zien van een toptank welke door mid del van afsluiters gevuld kan worden. Op deze wijze kan de deur kantelen, zodat de binnenkant van de deur in ge opende stand gelijk ligt met de dok- vloer. Om de deur te sluiten wordt lucht in de toptank geperst, waarna deze gaat opdrijven. Met behulp van de takels van één kraan wordt de deur dan ver der gesloten en vervolgens gegrendeld. Op elke willekeurige plaats in het bouwdok is bovendien gelegenheid tot het plaatsen van een „tussendeur” waardoor het mogelijk is het bouwdok in afzonderlijke delen te splitsen. Hier door kunnen twee schepen gelijktijdig worden gebouwd. Op deze wijze kan het buitenste schip in het dok drijvend af gebouwd worden, terwijl in ’t droge ge deelte het werk zonder onderbreking aan het tweede schip kan worden voort gezet, of wel aan een nieuw schip wor den begonnen. Op deze wijze kan het bouwdok op de meest economische wijze worden be nut. Op 2 oktober 1971 zal Amels N.V., scheepswerf en machinefabriek „Welgelegen” te Makkum een nieuw overdekt bouwdok in gebruik nemen, waarin schepen geheel zullen worden afgebouwd. Hiermede heeft dit bedrijf ’n tweede belangrijke fase in ’n ontwikkeling afge sloten, Daarmede houdt echter de verdere voortgang niet op, want de plannen voor een derde, voorlopig laatste fase liggen reeds klaar De openingsplechtigheid zal worden verricht door de minister van Economische Zaken, Z, E. Prof. Mr. H. Langman. Toekomstplannen De plannen liggen gereed voor de der de fase die voorziet in het verlengen van de nu gereed gekomen overdekte scheepsbouwhal in zuidelijke richting met ca. 130 m. en van het dok met ca. 80 m. Het ligt voorts in de bedoe ling de bestaande scheepsbouwbewer- kingsloods, waarin geplaatst de persen, automatische snijbrandmachine en spantenvloer te verplaatsen op zodani ge wijze dat deze loods loodrecht op de toekomstige bouwhal komt te staan. De leiding van het bedrijf heeft de over tuiging dat door de nieuwe opzet be langrijke besparingen kunnen worden Bolswards Nieuwsblad STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Verschijnt in: Bolsward, Baarderaded, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en Wymbritseradeel. Een drietal jaren geleden rijpte het denkbeeld om schepen op een meer ef ficiënte en snellere wijze te gaan bou wen. Daarbij werd in de eerste plaats beoogd om de nadelige invloed van weersomstandigheden, welke vooral een rol spelen tijdens de afbouwperiode van een schip, zo niet geheel dan al thans voor ’n groot gedeelte uit te scha kelen. In verband met het reeds genoemde pro ject van de sluizen bij Lelystad dien de als uitgangspunt de bouw van sche pen tot een maximum draagvermogen van ca. 10.000 ton dw. Al naar gelang de volheid van het schip, heeft dit af metingen van max. 140 m. lengte over alles, een breedte van ca. 18,00 m. en een holte van ca. 10,00/6,80 m. Na een grondige studie en uitvoerige berekeningen bleek dat de meest ratio nele methode zou zijn, een schip te bouwen in een dok en dit geheel te over kappen. Met de gekozen scheepsafme ting voor ogen werd besloten een bouw dok te laten bouwen met een lengte van 120 m., een breedte van 19,00 m. en een diepte van 7,00 m. De waterdiepte in het dok werd be paald door het heersende waterpeil in het IJsselmeer en bedraagt ca. 5,00 m. Dit komt ruimschoots overeen met de diepgang van een leeg schip zoals in de bedoeling ligt te bouwen. Om naast het gegraven bouwdok ook de secties samen te stellen werd daar een ruimte ontworpen met een breedte van ca. 12 m. Werd in ons vorig nummer reeds een artikel geplaatst, betreffende de start week van het gereformeerd verenigings leven, ditmaal willen wij melding ma ken van het vervolg en slot van dit ge beuren. Donderdagavond werd door de muziekvereniging „Oranje” en het Chr. Gem. koor een uitvoering gegeven in de Geref. kerk. Jammer, dat hiervoor wei nig belangstelling was! Dit in tegenstel ling met de vossejacht voor jongens en meisjes van 1116 jaar gehouden op vrijdagavond en de „dropping” voor 16 jaar en ouder. Hiervoor was een ge weldige belangstelling, zowel van jon geren als ouderen. Vooral het nachte lijk festijn was de moeite waard. „Zet ’m op” dat was het motto zaterdag middag voor de pittige puzzeltocht per fiets door Bolsward. Het amateurfestival, dat ’s avonds voor 16 jarigen ■en ouderen was georgani seerd, droeg een sfeervol en vreugdevol karakter. Toneel, muziek e.d. wissel- d©n hier het programma af. Zo zijn we dan tenslotte gekomen bij de laatste dag van deze startweek, n.l. zondag. De morgendienst van deze jeugdzondag stond onder leiding van ds. Sinia. De inhoud van de prediking was enigszins afgestemd op de leeftijd van 1116-ja- rigen. Als tekst voor deze dienst was gekozen Daniël 1 8. Handelend over het verblijf van Daniël c.s. aan het Babylonische hof. De kern van de pre dikatie lag in het feit, dat deze joodse jongens in dit babylonische rijk met z’n heidense levensbeschouwing werden gekonfronteerd met het kiezen tussen God en de heidense góden. Duidelijk kwam in deze predikatie tot uitdruk king de geweldige betekenis van de op voeding, die zij hadden meegekregen van hun ouderlijk huis. Deze opvoe ding, die wees op het Godsvertrouwen en de volharding in de geboden is me de oorzaak geweest dat zij durfden te getuigen tegen deze voor hen heidense Notulen. Ingekomen stukken en mededelin gen. Voorstel van b. en w. inzake mede werking ex. art. 72 der L.O. Wet 1920 voor aanschaffing van leer middelen voor de Rehobothschool. Voorstel van b. en w. tot het ver lenen van medewerking ex. art. 72 der L.O. Wet 1920 voor aanschaf fing van leermiddelen voor de RK- schooL voorstel van b. en w. tot verhuur van de voormalige openbare mavo- school. Voorstel van b. en w. tot benoe ming van een onderwijzer aan de openbare lagere school. Voorstel van b. en w. tot het in trekken van het raadsbesluit d.d. 27 april 1971, no. 15. Voorstel van b. en w. tot het aan gaan van een geldlening. Begrotingswijzigingen.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1971 | | pagina 1