Bijbels gewild artikel de op Gabe Stow zwarte markt Au Ml JB' r De mens kan bij brood alleen niet leven 9 salaris of pensioen Fan stêd en lan Zilveren filmpjes bondsspaarbank bolsward Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Oplichtende horizon 25 jaar in gemeentelijke dienst J lp, B *A gezinsbank zonder winstdoel - W DINSDAG 9 MEI 1972 111e JAARGANG No. 35 üs hjoed to sizzen Met bijbels hoef je niet te leuren. De Legale wegen Steun nodig Als die bijbel er niet was. Bijbel als bestseller Zwarte inarkt J.S. Bevoorrecht mens Oost-Europa TOLVE MAEIJE Hwat hat Advertentieprijs: 20 ct. per mm. Ingez. mededelingen dubbel tarief Contractprijs op aanvraag Thommy de Boer uit Harlingen wint de Friese elfstedenrijwieltocht. Hij wordt door burgemeester Bruinsma omkranst. De hear E. S. de Jong hAldt in radio rede oer Folk en Bibel. Absoluut waterdicht is dit kleuter jack je van met rubber behandelde katoen. De zakken ook op de mouw - sluiten met ritsen. Het is een ontwerp van Barbara Farber (met BF-embleem) en het is in de kleuren geel en beige verkrijgbaar in de maten 92-110. Atxmnementsprfls 6,40 p. kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 De Jongeheer, een kostbare hengst van f 30.000,die per aanhangwagen werd vervoerd is bij Rode Haan levend ver brand, daar het stro vlam vatte. Proefvaart „Stad Bolsward”, de tot ple zierboot ingerichte stoomboot van de Combinatie Bolsward. De heer U. v. d. Zee 25 jaar in gemeen tedienst. Naar Indië? Vergeet niet een zonnebril mee te nemen. Compleet voor f 3.95. Kramer, waar de Blauwe bril uithangt. Aanzienlijke heidebrand op de Hoge Ve- luwe. Tweede lustrum Chr. Muziekverenigin- Oranje. 2e week mei 1947 In Rusland bestaat een bloeiende zwar te markt, waarop zeer hoge prijzen wor den betaald voor bijbels. Meer dan een generatie na de communistische revo lutie, terwijl met alle kracht geprobeerd is iedere vorm van relegie uit te ban nen, blijft die bijbel van belang. Het is natuurlijk waar dat er een gewel dig teort aan bijbels is, omdat in vele niet alle communistische landen de bij belgenootschappen werden opgeheven en het ónmogelijk was bijbels te laten druk ken. Tussen 1948 en 1968 werd geen enkele bijbel gedrukt in Roemenië, nau welijks meer dan 20.000 in Tsjechoslo- wakije. Maar dat verklaart nog niet he lemaal de geweldige vraag naar de bij* fel de Het Nederlandsch Bijbelgenootschap kan haar taak slechts vervullen met de steun van velen uit vrijwel alle kerken en ge loofsgemeenschappen in Nederland. Het spreekt vanzelf, dat het N.B.G. dit wereldwijde werk alleen kan blijven doen, als steeds opnieuw mensen bereid worden gevonden een financieel steentje bij te dragen in de steeds stijgende kos ten van vertaling, productie en verzen ding door Jaarlijks enkele guldens hier voor af te staan. In verband met de a.s. Hemelvaartsdag moeten advertenties en copie een dag eerder worden ingeleverd dan normaal. Administratie en Redactie Bolswards Nieuwsblad Het antwoord komt in waterfestijn dat zal de horizon wel zijn! Er is een Afrikaans mopje - let wel geen Europees - waaruit hetzelfde blijkt. Een modern zakenman leed schipbreuk en spoelde aan op een klein eiland. Er stonden hutten van inboorlingen. Hij ging naar het grootste huis, waar ken nelijk het opperhoofd woonde. De man zat in de hut in een grote pot te roeren met zijn rechterhand en in zijn linker hand hield hij een boek waarin hij ijve rig las. De Europeaan vroeg hem wat dat voor een boek was. „De Bijbel”. „Maar die is onbelangrijk voor ons mo derne mensen”. „Nee, de bijbel is heel belangrijk”. „Voor u misschien”. „Nee, voor u is hij ook belangrijk. Als die bij bel er niet was, zou u nu in die pot zit ten”. De vertaaldeskundige, dr. J. Voorhoeve, verdedigt de stelling die op het eerste gezicht ook een mopje lijkt. Hij zegt: Het is onmogelijk om een tractor te be sturen, zonder de bijbel te kennen. In de meest eenvoudige termen wordt hier een bijzonder diepgravende filosofie an der woorden gebracht. Het kenmerkende van vrijwel alle religies in de Derde We reld is de onderworpenheid van de mens aan de machten in de natuur. Op de eerste bladzijde van de bijbel wordt al aangetoond dat de mens macht moet hebben over de natuur. Het is doorwerkende invloed van de bijbel op het westers denken waarvoor het westen in staat was de natuur te onderwerpen. De techniek is - zo gezien - een vrucht van bijbels denken. Overdreven? Mis schien. Maar wie zich intens bezig houdt met bijbelverspreiding komt spoedig tot de ontdekking dat niet wij in het westen de bijbel opdringen aan de Derde We reld, maar dat die Derde Wereld er zelf steeds harder op aandringt die bijbel in eigen taal te ontvangen. Men moat wolris in tjiliing fleane litte om in einfügel to fangen. Bolswards Nieuwsblad STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Verschijnt in: Bolsward, Baarderaded, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en Wymbritseradeel, schijnselen van Oost Europa is de ge weldige vraag naar bijbels in communis tische landen. Overal waar internatio nale conferenties worden gehouden waar ook Russen komen moeten de bijbelge- nootschapdepots snel hun voorraad Rus sische bijbels vergroten, anders zitten ze in een mum van tijd zander. In lan den waar veel Russische technici wor den ingezet is steeds weer een opmer kelijk grote vraag naar bijbels. De men sen in het bijbeldepot van Algiers is op gevallen dat Russen altijd twee bijbels tegelijk kopen. De horizon der meeste vragen ziet u aan ’t eind van alle dagen. Bolsward wil een nieuw gereformeerd rusthuis, waarin ruimte voor 40 a 50 personen. mensen vragen zelf om de by bel; in Nigeria, in Rusland, in Engeland, in Frankrijk. In noodsituaties is brood belangryker dan de bijbel. Zo wordt het wel niet gezegd, maar dat is wel de korte samenvatting van wat velen denken. Telkens weer horen medewerkers van de bijbelge nootschappen in het westen: waarom dringen jullie de mensen van de derde wereld die by bel toch op? Help eerst hun levensstandaard te verheffen. Help eerst het economische onrecht uit te wissen. Help eerst de kindersterfte te bestrijden. Help eerst de honger weg te nemen. Stuur ook bybels. De Ibo’s van het voormalige Biafra gaven tydens de ergste hongerperiode hun antwoord. Aan de pilo ten van de voedselvliegtuigen gaven zij het verzoek mee om er bij de bijbelgenootschappen op aan te dringen ook bijbels te sturen. De eerste reactie was om dat niet te doen. Het voedsel was te schaars. De nood was te groot. Mensen van de bijbelgenootschappen konden het niet over het hart verkrygen om de schaarse ruimte in de vlieg tuigen te vullen met bybels. Weer kwam echter het verzoek; stuur ook bijbels. De aandrang werd zo sterk dat inderdaad vanuit Neder land een kubieke meter bijbels een plaats kreeg in één van de voed selvliegtuigen. En de Ibo’s waren byzonder dankbaar. Voor hen was het zelfs in die moeilijke dagen geen vraag wat belangryker was: brood of de bijbel. De westerse wereld blijft niet achter bij de communistische en bij de Derde Wereld. Na zes jaar constant te zijn ge weest, namen de verkoopcijfers vorig jaar ineens toe met ruim dertig procent. De cijfers over de eerste helft van 1970 tonen aan dat deze groei nog steeds doorgaat. In onkerkelyk Engeland werd de nieuwe vertaling, De New English Bible, de grootste bestseller van alle tijden. Op de dag van publicatie vlogen er een mil joen de deur uit. Binnen een week bleek dat de meest op timistische verwachtingen overtroffen waren. Er moest een nieuwe druk ko men. Pas een half jaar na verschijning konden de Britse uitgevers orders gaan uitvoeren voor het buitenland. De mo derne Amerikaanse uitgave van het Nieuwe Testament e Today’s English Version, hedendaags Engels dus, over treft echter nog de Britse vertaling. In ruim drie jaar tijd werden van de popu laire vertaling meer dan 25 miljoen exemplaren verkocht. bel. Er is namelyk ook een vernieuwde belangstelling te bespeuren voor de bij bel. De Oosterse Orthodoxe kerken za gen voor de oorlog de bijbel als een boek van de kerk en van de priesters. Ze verschilden in wezen nauwelijks van de Rooms-Kathblieke kerk die de bijbel aanvankelijk ook niet wilde leggen in handen van de gewone parochieleden. De patriarch van Moskou ageerde even tegen de bijbelgenootschappen als paus in vorige eeuwen. U kunt elke dag, of zo vaak u wilt in uw bijbel lezen, in het Nederlands, in het Fries. Vele miljoenen mensen in de wereld benijden u daarom. Zij zouden ook graag elke dag in hun bijbel lezen. Zij kunnen dit echter niet, of omdat er in hun taal geen bijbel beschikbaar is, (van de meer dan 2500 talen die op de Een vraag des ’s morgens vaak dan nog duister ontleendt het daglicht soms met luister. wereld gesproken worden) bedraagt het aantal vertalingen: de gehele bijbel in 244 talen; het Nieuwe Testament in 324 talen; afzonderiyke bijbelgedeelten in 845 talen); of omdat zij de kostprijs niet kunnen betalen; of omdat er in hun land of streek geen distributienet is. Taken Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitg. A. J. OSINGA n.v., Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 - Postbus 5 Tel. 2044 - Na 18.30 uur 2660 ot 2335 f05157) opleiding. In biropsoplieding foar frou- Iju wie doe noch hwat nljs. Doe’t hja weromkaem üt de Krimoarloch en it Ingelske folk har jild skonk, rjochtte hja in forpleechstersskoalle op, dy’t On der brocht waerd yn it St. Thomashos- pitael to Londen. Hja stelde oan de for pleechsters hege easken. Hja gyng der fan üt, dat de forpleechsters de mei- wurksters fan de dokter wêze soene. Al hie hja seis wol jild (hja wie fan goede komöf), dochs achte hja it needsaek- lik, dat de forpleechsters goed fortsjin- nen. Oant nou ta waerd it forplegen meastal dien üt tiidfordriuw of leaf- hawwerij, mar hja makke der in serieus birop fan. In tsjinstelling tusken „birop” en „ropping” woe se neat fan witte. Florence Nightengale, dy’t freed wol yn Bloemkamp bitocht wurde sil, wie in aparte persoanlikheit. Hja koe omraek organisearje, hie in helder forstün, in izeren wil en in geweldich üthAldings- formogen. Mei har gearwurkje wie in hiele opjefte, hwant hja easke fan in oar, hwat hja seis opbrocht. Hja waerd, sa’t wy al meidielden, 90 jier aid en mocht it meimeitsje, dat har ideën roun- om yngong founen. Yn üs lan foun hja in neifolchster yn Anna Reynvaan (1844-1920). As ien fan de earste diplo- mearre forpleechsters yn üs lün waerd hja direktrise fan it al neamde Binnen- gasthüs. It soe noch oant nei de oar- loch ta duorje, dat ek yn üs ISn it sala ris fan in forpleechster en sikenfor- soarchster op peil kaem. Forplegen waerd in moai en tankber birop foar selsstannige jonge minsken, in bi rop mei in weardefolle opleiding en in goed salaris, in birop, hwerfan de for- pleechkundige teehnyk en de wurksi- tuaesje hieltyd wer oanpast wurde oan de easken fan de tiid. Hoe wichtich dit ek is, it béste kin Florence freed eare wurde troch de ynstelling jin graech yn- sette to wollen foar de meiminske. Dat is de grounslach foar elke goede for pleging. In forpleechfabryk mei rinnen- debdnwurk is neat wurdich. uitgevers als een van de kwam op het idee de bijbel uit te gaan geven als „part-work” in wekelijkse afleveringen. Iets dergelijks is mogelijk met maar een tiental onderwerpen. In Nederland 1 werd op die manier „Bericht van de T.veede Wereldoorlog” een succes. In 1 geseculariseerd Frankrijk abonneerden zich 150.000 mensen op deze weekbij- 1 bel, die thans ook in Nederland op de markt is. Er kan met recht geklaagd worden over de achteruitgang van het kerkelijk leven. Maar de bijbel is „in”. Dat vertellen de statistieken. Tolve maeije yn Fryslan, dat wie by aids in bysündere dei. De forhüsweinen óf en oan, yn it wetterlan wie it faken- faek letterlik in „forfarren”, nammers mei de pream. Toalve maeije. De flagge op mannich naelsein, de dei fan in nij bigjin. Soms ek de dei fan de ein mei as foarütsjoch in wente yn ’e Skrans of in hüske yn ’e buorren mei in massale steech, al nei’t der buorke wie. Wy sizze mei opset sin „by aids”, hwant hjoed- dedei trout en docht it it hiele jier troch en it fan ’e pleats moatten is der net mear by, noch it Fryslan op en del reizgjen fan boere-arbeiders, dy’t it dan wer ris yn ’e greidhoeke bisoehten, dan wer op 'e hege klaei, om in oar jier wer nei de walden to gean mei syn smük skaedzjend beamtegrien, omdat de frou der wei kaem en op de iepene romte mar net wenne koe. Mar hjoed hjir fier- dersoan net mear oer. Wol oer in by sündere frou, dy’t op 12 maeije 1820 beme waerd en forstoar op 13 augustus 1910, goed njoggentich jier letter dus. Hja wurdt noch alle jierren weroan bi tocht: Florence Nightingale. Hja is wol de meast fomeamde forpleechster fan de wrald neamd en har krewearjen yn de Krimoarloch (1854-’56), doe’t hja in hospitaeltsjinst wist op to bouwen is faker as ienris biskreaun en seis for- filme. Hja wie de earste, dy’t it forple gen ta in birop makke. De „Oppassers” fan foarhinne krigen wol in lytse for- goeding, mar gjin inkelde opleiding. It wiene faek lju fan de selskant fan de maetskippij, dy’t har derfoar lienden. Yn de midsieuwen wie it krekt oarsom: De kleasterbruorren krigen wol in ien- faldige opleiding ta sikenforsoarging, mar hja namen hjir gjin jild foar. It forplegen wie ek foar har gjin birop mar wurk fan barmhertigens. It ideael fan Florence om it forplegen to meitsjen ta in birop foar goed ünderleine froulju fan goede komóf wie destiids revolusjo- nair. Yn de bloeitiid fan de Grykske biska- ving hie de forpleechkunde op foar dy tiid heech peil stien, mar de „sanatoria” (d.i. „huzen om soun to warden”) wie ne dochs gjin folkssaek, mar yn de praktyk allinne ornearre foar de riken. Ek wiene der gjin forpleechsters, de froulju sochten doe noch gjin wurk bü- tendoar. It Kristendom brocht hjir for- oaring: man en frou waerden lyk steld. Yn de praktijk wiene it almeast de wid- douwen en de aldfammen, dy't de siken- soarch diene. Hja waerden wol diako- nessen neamd. Hja kin men sjen as de earste wykfor- pleechsters en hja wurken ek wol yn gasthuzen. Yn de midsieuwen wiene de kleasters fan greate bitsjutting. Dochs wiene it gjin sikenhuzen yn de bitsjut ting fan hjoed de dei. Mear as to bi- sykjen de sike to genêzen, waerd bisocht it lijen to forsêftsjen. Yn de rin fan de tiid waerd de sikesoarch oernommen troch leken, ornaris yn it forban fan oarders buten it kleaster om, bg de Oarder fan St. Jan, dy’t op it eilan Malta in hospitael stifte. Nei forrin fan tiid rekke it forpleechwurk tige yn it neigean. Guon bisoehten der wol hwat oan to dwaen, bg, de pryster Vincent de Zelfs keiharde commerciële hebben de bijbel ontdekt mogelijk winstobject. Een grootste uitgevers van Parijs Paul, dy’t alle war die de binearjende tastan fan it earmensikenhüs fan Parys (Hotel Dieu, d.i. Godshüs) to forbetter- jen. Dit wie der ek wol slim oan ta. Der leine soms wol fiif pasjinten meielkoar op ien great béd en de susters diene de wask yn de rivier, dy by it sdkenhüs lans streamde, de Seine. De kreamseal lei njonken de rüchskeme. Togearre mei mefrou Legras is Vincent, doe’t de her- foarming fan it Hotel Dieu mislearre in opleidingsskoalle foar wykforpleech- sters bigoun. De kandidaten moasten léze en skriuwe kinne. Dat wie al hiel hwat yn in tiid, dat 90% yn Frankryk noch analfabeet wie. De famkes, dy’t klear wiene kamen faek yn in siken- hüs oan it haed fan de forpleging. Me frou Legras liet har net gean, foardat in soarte fan arbeidscontract tekene wie. Hja wie har tiid dêryn fier foarüt, mar spitigemöch foun har stribjen suver gjin neifolging. Yn it algemien gyng it mei de forpleging hu rd efterüt. Der wie amper sanitair en yn de forpleechhuzen hearske in greate stank. Om wille fan ’e hygiëne waerd suver neat dien. Slim mer wie noch de selsfoldlenens. Ek yn üs lan koene de tastannen gjin bis jen lije. Yn it Amsterdamske Binnengast- hüs waerden de pasjinten oprearre op ’e sikeseal en oare pasjinten holpen dêr- by. In oppasser forkoft it iten oan de pasjinten. It fleis by opbod. Pas yn de foargeande ieu giet de medyske witten- skip mei sprongen foarüt. De forpleging kaem lykwols slim efteroan. Waerd der a.l hwat oan dien, dan wie dit kristlike neistenleafde, mear as dat men yn it generael der de needsaek fan «each, al moatte wy net forjitte, dat de r.k. for- pleechsteroarders wer opkamen en bg yn it Dütske Kaiserswerth dümny Flied- ner en syn frou prachtich wurk diene. Mar it wie wer op basis fan barmher- tichheit en dus sünder salaris. It wie ek alles to insidinteel. Florence Nighten gale wie in foarstandster fan frouwen- ernansipaesje, in „dolle Mina” foar har dagen, mar dan net in ropper en in ra zen mar ien, dy’t der foar stie en har sels net sparre. Hja tei alle klam op de De orthodoxe christenen hebben nu ook de bijbel ontdekt als een boek voor het persoonlijk leven. Er is ’n enorme vraag naar. En ineens zijn in de afgelopen maanden legale wegen opengegaan. Vo rig jaar konden met westers papier en dank zij westerse deviezen in Roeme nië 100.000 bijbels gedrukt worden. En er is al een vergunning om volgend jaar 40.000 bijbels te drukken, terwijl alle plannen rond zijn voor een uitgave van een nieuwe vertaling van het Nieu we Testament in een oplage van 50.000 exemplaren. In Tsjechoslowakije was het voor het eerst sedert 1948 mogelijk om 40.000 bijbels te importeren. Het alleropmerke lijkste was wel dat de kerken oorspron kelijk om een importvergunning ge vraagd hadden voor 30.000 bijbels. De communistische regering deed er uit zichzelf 10.000 bij. De heer H. Hateboer voorheen te Bols ward, thans te Harlingen was maandag 1 mei 25 jaar in gemeentelijke dienst. Dit heuglijke feit wend in intieme huise lijke sfeer gevierd. Het college van b. en w., hoofden van dienst en natuurlijk fa milie, vrienden en kennissen kwamen op bezoek, aldus vernemen we uit de Har- linger Courant. Er waren cadeaus, bloe men en de bekende envelop met inhoud. De heer Hateboer, die zeer gezien is en van vele clubs bestuurslid of voorzitter is, werd op 7 juli 1923 in Stadskanaal geboren. Hij haalde het Mulo-A en het Mulo-B diploma en studeerde vervolgens aan de MTS voor werktuigkunde. Hij kreeg z’n opleiding voor de gemeenterei- niging bij de dienst van gemeentewerken te Groningen, waar hij op 1 mei 1947 in dienst trad en bleef daar tot 1951 als opzichter. Toen werd hij opzichter van de gemeentereiniiging in Bolsward, waar hij tot 1 december 1959 is gebleven. Sinds die datum beijvert hij zich met z’n medewerkers als direkteur van de Har- linger gemeentereiniging om Harlingen zo schoon magelijk te houden. Hij ergert zich er vaak aan, dat velen zo veel rom mel laten slingeren en dat kinderen de vuilniszakken kapot trappen en men zo veel in sloten en grachten gooit. Maar nu moest hij natuurlijk wel even feeste lijk kijken. Heer Hateboer proficiat met uw 25-jarig jubileum! Een van de alleropmerkelijkste ver- Het Nederlandsch Bijbelgenootschap heeft zich tot taak gesteld: a. de vertaling van de bijbel in zoveel mogelijk talen b. het opzetten van distributie-netten voor de verspreiding van bijbels c. de verschaffing van bijbels aan blin den, slechtzienden of geestelijk ge handicapten d. de bijbelvoorzlening in de Antillen en Suriname, Indonesië, Afrika en de landen achter het ijzeren gordijn (De vraag naar goede en goedkope bij bels komt juist uit de landen, waar jaar lijks miljoenen bewoners leren lezen en de leeshonger adembenemend groot is waar de levensstandaard nog zo laag is, dat bijbels alleen ver beneden de kost prijs verschaft kunnen worden). l

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1972 | | pagina 1