Van Cor Reisma meer genoten dan Rembrandt van Premie sparen te f» lammeren, krabben en vogels Stadhuis: Arke Noachs vol kalveren, Fan stêd bondsspaarbank bolsward en lan O: I z 1 11 O STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND •o" - Hl 11 le JAARGANG No. 55 DINSDAG 18 JULI 1972 Wymbritseradeek Burgemeesterskamer Advies Entree Gang Vierschaar Z.'Z B en W-kamer Ramen Christuskop Grote commissiekamer (vervolg op pagina 2) Advertentieprijs: 20 ct. per mm. Ingez, mededelingen dubbel tarief Contractprijs op aanvraag Abonnementsprijs 7,15 p. kwartaal (b(j vooruitbetaling) Giro 887926 Voorliefde AI spoedig ontdekt men bij deze he laas zo vroeg gestorven Friese schilder Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Ultg. A. J. OSINGA n.v., Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 - Postbus 5 Tel. 2044 Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) Hwat langer hwat mear minsken geane mei fakansje nei it lan Israël. Fansels wurde se dan sleept nei allerhande folk- loristyske, noch mear nei histoaryske attraksjes. Hwa’t nei it fan aids Hilllge lan giet mei de hoop dêrre rêstich me- ditearje to kinnen oer hwat de Bibel forhellet, komt faeljekant üt. De kom- mersje en de soeveniryndiustry hat him master makke fan de histoaryske plak ken. It is dêrre in drok fakansjegedoch en de rêst, dy’t ütstrielet fan de printen üt de bemebibels is fier to sykjen. Dêr komt noch by, dat der fakentiids gjin gelegenheit is yn de kunde tot kommen mei it libben op it plattelan. Hwa’t him losmeitsje doar fan de keppel, dy’t slaefsk de reisleider efterneïbokself en op eigen manneboet op ündersyk üt giet, kriget wol in hiel eigenaerdige erfaring. Israël is fan aids in agrarysk lên, al moatte wy dêrby daliks net tinke oan üs jimmergriene greiden en üs blier laitsjend boulan. It rint noch al hwat üt elkaar, yn de iene kontrei is it mear bou, de oare greide, wer op in oar plak is de groun gaedliker foar tünbou of wurde sinaasappels en sitrusfruchten forboud, mar dat moat üs gjin nij dwaen dat is ornmers by üs ek al sa. leuwen oanien hat de bouhoeke bouhoeke west, de greidhoeke greidhoeke en bosk bosk, al binne der fansels wol lytse foroarin- gen. Sa hat bg yn de Fryske Südwest- hoeke alearen mear bosk west en binam- men by de sükust lê.ns wie der alearen ek mear bou (Gaest, Piaem). Yn Is raël sal dat ek wol sa wêze, al moatte wy net forjitte, dat troch moderne irri- gaesjewurken hiele lansdouwen foroa- re binne. De aide profesije: De woaste- nije sil bloeije as in roas, is hjoed de dei al neikommen. Fanaids wie de ekono- my ek mear rjochte op eigen ünder- hald, net sasear op ütifier lyk as nou. Meidat molke en fleis njonken it deis- tige brea it haedmiel foarmen, kin men fan tinken wol ha, dat fanaids de klam lein hat op de féhalderij. Fierders wie- ne der de wynbergen en de nêtfjilden. Hiel hwat produkten, dy’t nou boppe oan steane op de list fan eksportpro- dukten, wiene doe noch net bikend. len- ris teach Abraham it 18n yn mei hwat kamielen en hwat fé. Letter, wie it syn pakesizzer Jacob (eardere namme foar Israël) neidat er in foech 20 jier tsjinne hie by syn omke Laban (op de flecht foar syn broer Ezau) dy’t werom kaem mei al „gêns fé”. Doe’t hünderten jierren letter it folk fan Israël opteach üt Egyp- We hebben herhaaldelijk geprobeerd mevrouw Reisma nader telefonisch te informeren over dat schilderij Christus kop, dat nog op een ezel staat. Eerlijk gezegd weten we er niet goed weg mee. Bolswards Nieuwsblad Cor Reisma was ook glazenier, zoals ook wandschilderaar, mozaiekwerker en wat niet al. Van die veelal wat afme ting betreft reusachtige werkstukken, zoals b.v. in de raadszaal van Wym- britseradeel te Sneek, ziet u uit de aard der zaak te Bolsward weinig, maar toch wel iets, n.I. de glas in lood ramen in de trappenhal1. Het zou jammer zijn er aan voorbij te gaan. Reisma stond hier voor een moeilijke opgave, n.I. in vijf lange smalle ramen fragmentarisch de geschiedenis van Bolsward te verbeel- A Ook in de B en W-kamer valt veel te genieten. Het valt ons op, hoe kleurrijk enerzijds het werk van Reisma is, an derzijds, hoe ingehouden, bijna ingeto gen soms ook. Dit laatste vooral in de portretten, het eerste in de bloemstuk ken, een genre, dat graag door de schil der wordt beoefend, zoals hij ook met een zeker welbehagen zijn eigen palet schildert, b.v. met zijn hoed, die ook Vaker voorkomt op zijn doeken. Hij klampte zich blijkbaar graag vast aan iets eigens. Het jongensportret Joris lijkt ons onvoltooid te zijn. Wij herinneren ons een bezoek aan de Rembrandttentoonstelling in het Rijksmuseum te Amsterdam, nu al weer enige jaren geleden Wij hadden ons er veel van voorgesteld, we hadden boog gespannen verwachtingen, temeer daar we niet anders lazen dan hooggestem de recenties. We hadden ons terdege voorbereid en veel over de grootste aller kunstenaars gelezen, er zelfs boeken voor aangeschaft. Het werd één grote teleurstelling. Bijna een uur moesten we in de rij staan en dat terwijl er geen beschutting was en het pijpestelen goot. Bij mondjesmaat naar binnen gelaten, vonden de fans van Rembrandt het museum zo overvol, dat de suppoosten met argusogen stuk voor stuk hun miljoenen guldens waard zijnde stukken bijeen gebracht uit binnen- en buitenland bewaakten. Tijd om ergens voor een schilderij te toeven was er niet. Je werd voortgestuwd door de stroom. Pas toen we weer op straat stonden, blij dat wij elkaar in deze mensenmassa niet waren kwijtgeraakt, konden we pas weer ademhalen. Rembrandts hadden we nauwelijks gezien..,. den. Het is een prachtig werkstuk ge-1 mer. Dit is dan normaal de Kleine com- worden, een dankbaar object om er toe- missiezaal. De Grote commissiekamer risten of bezoekers, eregasten, die als ze het stadhuis aandoen, van te vertellen, n.I vanaf 1455, toen Boteward „by raede ende concente des eerbaren vaders Jo hannes Brugman” het stadsrecht liet codificeren tot het laatste raam, dat Bolsward de opdracht meegeeft „Hoed ster fan Kunst en kulituer” te zijn. De Grote commissiekamer is de in het stadhuis gangbare naam voor de verste tentoonstellingszaal. Het allerverste is tijdeiliijk ingericht als burgemeesterska- Om een beetje climax in de tentoon stelling te brengen kunt u na boven aan die trap geconfronteerd te zijn met twéé levensgrote portretten van resp. Pim Regnerij (als visser) en zijn vrouw (gedurfd met groen in haar gezicht) het beste eerst de gang bekijken. Dit is niet de meest ideale tentoonstellings ruimte. Men kan gewoon geen afstand nemen. Dat is jamer, want de gouaches met hun felle kleuren vragen er wel om. Maar dat zouden de schilderijen ook doen. Het is dus een compromis. Bols ward kan men het niet verwijten: Het stadhuis is niet primair als tentoonstel lingsruimte gebouwd en wij vinden het al héél wat, als jaar op jaar het nor male gebruik van al deze ruimten wordt opgeofferd. Maar voorbij lopen moet u dit beslist niet: Er hangen ook prachti ge krijttekeningen van Bolsward, Wor- kum enz. en tere kinderkopjes. te, fier den se greate keppels fé mei. In agrarysk folk bleau it altyd. De image, dy’t wy fan de lettere joad hawwe, dy fan de gewykste hannelsman, datearret dnidlik fan lettere tiid. Mar dat nimt net wei, dat ek hjoed noch op it platte lan de sfear field wurdt fan it lanne- like, fan it boerebistean. Allinne wy moatte dan fansels net mear tinke oan oksen, ezels en kamielen, ek al komme dy noch wol foar. As men yn it hjoed- deiske Israël bisiket it lan te forkennen, öfsjoen fan de Hillige plakken en de histoaryske stêdden, fait foaral in twa- tal dingen op. Alderearst: As men net tafallïeh yn de buert fan in militair fleanfjild tahaldt, fomimt men amper, dat dit folk yn steat fan oarloch for- keart en dêr noch altyd de driging hin- get fan in ynfal fan Egypte of Syrië. It folk is seis blykber sa oertsjüge fan syn wil as folk to bdstean, dat it dêr gewoan fan üt giet. As men ek mar heal tocht, dat it in tydlike oangelegen- heit, wêze soe, hoe soe in folk as ditte him dan mei safolle energy stoarte kin- ne op de üntjowing fan it eigen agra rysk bistean, hoe soe it dafolle dwaen kinne oan research, oan expearimentear- jen, oan modernisearjen, it ornmers al tyd sok tiidfergjend kweken fan nije rassen, it plannen op de takomst en gean sa mar troch. As dit folk tinke soe, dat it aenst wer ram baen meitsje moast foar de arabier, dan soe it om- mers folie earder rófbou plege en hel je der mar üt, hwat der ynsit en doch net sokke djüre ynvestearingen. Dat is dus it iene dat opfalt, hoe’t dit folk him gedraecht as in folk dat yn frede dit lan ta üntjowing bringt, hoewol wy wol witte, en it folk seis ek wol fansels, hoe’t it ek yn militair opsicht wach wê ze moat en haldt in modern leger op peil halden, dat it paraet wêze moat fan ure ta üre. It twadde dat jin opfalt is, hoe modem de saken hjirre oanpakt wurde. Sitte wy yn it aide lan noch sa faek oan tradysjes fêst en hat it gene- raesjes duorre foardat in koumelker oer- stapte op hinnehalderij of bargemesterij yn it great, yn Israël is dit allegeare fol ie flexibeler, al wurdt hjir en dêr noch wol oan it kibboetsidé fêsthêlden. It mei ek gjin wünder hjitte: de immigran ten komme noch alle dagen fan alle kantreljen üt wei it lan yn. Dêr binne hiel hwat net-agrariërs by, mar ek fan har binne der, dy’t dochs omskeakelje moatte, en wend oan planning, kompu- ters, moderne technyk ensfh. hat men net dy bining oan bipaelde systemen, lyk as wy fakentiids mei üs erflik: „It hat altyd sa west”. En fansels by sa’n heterogene bifolking (rounom wei, mar yn wêzen dochs ien) is der ek in yn- bring oan ideën, know-how, erfaringen üt alle lannen. Leau mar net, dat in Joadske ünderdükeir, dy’t in lyts tritich jier lyn de fryske boer holp to masine- melken, doe’t hy nei de twadde wrald- kriich nei syn heitelan emigrearre en seis fé oantügde it ideael foun om mei de han to melken. Né, it is nou al sa, dat yn mear as ien opsicht de Joad ek as agrariër üs op ’e side komt of seis foarbystribbet. Net allinne slacht er foar master op yn de toelt fan produk ten, dy’t om klimatologyske omstannich- heden hjir net dlje wolle, lyk as de si naasappels en de sitrusfruchten, ek as it giet oer de mear gewoane tünbou, bg komkommerteelt, de molkwinnerij en de plümféhalderij. Nei dizze faeks wol hwat lange ynlieding dêr de folgjende kear mear oer. Wilt u deze tentoonstelling optimaal ge nieten, zo kunnen wij u adviseren eerst een catalogus te kopen en/of het Bea- kennummer over Cor Reisma, belde aan de kassa te verkrijgen. Als u deze rijk- geïlilustreerde boekwerkjes leest, raakt u al spoedig in de ban van dit schilders- bestaan, dat zeker niet gemakkelijk is geweest, krijgt u ook inzicht in de ont wikkeling van zijn kunst en zijn de schilderijen bij het bekijken reeds uw vrienden, in elk geval uw bekenden ge worden. Wat hieronder volgt kan de ca talogus niet vervangen, het zijn maar wat aanduidingen om u wegwijs te ma ken. Rust Hoe rustig kan men daarentegen ge nieten van de Cor Reisma tentoonstel ling in het Bolswardse raadhuis, slechts nog enkele weken. Hier geen gedrang, geen suppoosten, die zich angstvallig tussen het schilderij en de toeschouwer plaatsen, hier wel de ruimte en de rust allies ongehaast te bekijken en er van te genieten. Het is een kleurrijke ex positie, waarop men niet spoedig raakt uitgekeken. Waarschijnlijk waren er nog nimmer zoveel Relsma’s bijeen, meer dan 100 stuks. Nog nooit ook zo veel variatie: Schilderijen, gouaches, te keningen (dn pastel, in krijt, in potlood, in inkt) glas in lood, enz. een bepaalde voorliefde voor dieren, met name kalveren, lammeren, vogels, zelfs krabben. Dat er zoveel portretten hangen zal wel komen wegens de vele opdrachten, die de schilder in de loop der jaren kreeg, maar het portret had toch ook wel zijn voorliefde, vooral dat van het kind. Anders zou hij niet zo vaak dochtertje Wytske hebben geschil derd, zijn vrouw en zijn vrienden als Pim Regnerij, de kunstverzamelende hospes van de Kroon, diens vrouw en zijn vrienden, de cellist Klaas Kueter en de journalist Goffe Struiksma. Een be paalde voorliefde hadden ook de land schappen en de bloemstukken. Reisma moet wel dicht bij de natuur hebben ge leefd. Zelf geplaagd door een slepende ziekte is de tentoonstelling ook vol van ingehouden emoties op het gebied van dood en leven. Hoe teer tekent hij het bereikt u door de (openstaande) deur rechts. Hier krijgt u reeds een goed overzicht van de verschillende motie ven, die de schilder doorgaans bezig houden. Vooral de portretten vallen op, zoals het hier afgebeelde zelfportret, dat wij reeds ruim een dertig jaar ge leden bewonderden op een tentoonstel ling te Leeuwarden en waarvan we ons nu nog een zin herinneren uit een des tijds geschreven recensie (van zijn vriend en bewonderaar G. Struiksma?) n.l. de woorden: „...en hoe mooi is dat kraagje gelegd1”. Als piepjong kunst- waardeerder vonden we dit destijds in drukwekkend, dat een schilder blijkbaar een kraagje kon „leggen” zoals hij dat wilde. Geen wonder dat we even in ge peins voor dit zelfportret blijven stil staan. Zo zag dus toen de schilder zich zelf: jong, enthousiast en nog vol moge lijkheden. Wij begrijpen nu ook, waarom we destijds zo’n maiskolfpijpje kochten.. Op de „overloop” in de Vierschaar hangt een magnifiek (en ook prachtig belicht) bloemstuk. Aan de andere kant de deur een zeer voornaam en ingetogen portret van zijn vrouw. In de Vier schaar weer een prachtige verbeelding van het Holstmeer en de welhaast be roemde bok, een toonbeeld van kracht, waarvan de schilderswijze aan Caghall doet denken. Er hangen hier meer be roemde stukken, zoals de Kalfdrager, ons tijdelijk in bruikleen gegeven door het Rijk. Weinig minder mooi is de lamsdrager tegen dezelfde wand, n.l. als tegenhanger aan de andere zijde van de dode haan. Ook hangt hier een zeer sereen werkstuk: een naaktstudie in potlood.- gezinsbank zonder winstdoel Voor wie het niet wist: U behoeft niet de hoge stoep te beklimmen om aan de grote deur te rammelen, zoals nog elke dag gebeurt. De ingang is dezelfde als naar de secretarie. In de hal ontmoet u al spoedig een paar dames, die u een kaartje verkopen (wat een luttel be drag!) en u vriendelijk de weg wijzen. Vermoedelijk bestijgt u meteen de trap, maar als u waar voor uw geld wilt hebben en geen schilderij wilt missen, dan moet u eigenlijk al meteen begin nen. Er hangt beneden reeds een fors bloemstuk en een kleurrijk schilderij van een oude boerderij, waarvan u waarschijnlijk een soort voorstudie aan treft in de Vierschaar. Bij de trapop- gang ziet u dan al meteen een schilde rij met krabben en een stilleven, die een goede inleiding vormen tot alles wat u nog meer zult tegenkomen. Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en Een voorbeeld van zo’n mooi bloemstuk vinden wij in de burgemeesterskamer, direct links om de hoek, n.l. boven een tafeltje, waarop een paar mooie teke ningen o.a. van Hogebelntum (Reisma tekende graag oude kerkjes). Voor de „bedstede” (de kast links van de schoorsteen) vinden we een prachtig kalf, een dier dat Reisma bijzonder moet hebben aangesproken. De afstand van voorhoofd tot oren en ook de lengte van de nek lijken ons iets te lang, maar juist daardoor wordt de expressiviteit versterkt. Van het Holstmeer (waar is dat?) zien we een prachtige studie, die later nog eens wat sfeer en kwaliteit betreft wordt benaderd, zo niet geëve naard in de Vierschaar. Reisma schil derde graag de natuur in al zijn schoon heid, zoals ook b.v. winterlandschappen. De Friese boerderijtypes boeiden hem trouwens in elk jaargetijde. Op de ta fel vinden we hier het contrast tussen het zieke (stervende?) vrouwtje en de baby Wytske, het kind, dat we bijna in elke levensfase zien uitgebeeld. L. K. Mo! Zoals we feeds emisdag j.l. meldden was de 1000ste bezoeker bij de tentoonstelling „Werken van Cor Reisma” de heer C. P. A. van Loon, politie ambtenaar en wanende te Boxtel. Onze fotograaf kon nog net even een plaatje van hem maken tezamen met zijn vrouw, voor een van de schilderijen welke de heer van Loon zelf mocht uitzoeken, waarmee hij op de foto mocht. (Holstmeer in Vierschaar) De heer Van Loon kreeg uit handen van de burgemeester het foto boek van Bolsward „Boalsert bisjoen en bisongen”, dat erg werd gewaardeerd. De familie Van Loon is een week op vacaritie in BolsWkrd en lo geert in „De Groene Weide”. Dit is de eerste keer, zo vertelde de heer Van Loon dat we in Friesland op vacantie zijn. In februari zijn we op verkenning geweest en toen viel het oog op Bolsward. Hij hoopt met zijn vrouw en twee kinderen de volgende jaren ook weer op vacantie naar Friesland te komen. Het is hier prachtig, aldus de politie ambtenaar. De tentoonstelling duurt nog tot en met .19 augustus. jonge nieuwe leven, hoe scherp ook de naderende dood (twee tekeningen op de tafel in de Burgemeesterskamer). Hoe veelzeggend zijn zijn dode vogels. Zelfs hangt er in dezelfde burgemeesterska mer, helaas wat achteraf, zodat een vluchtige bezoeker er aan voorbij zou kunnen lopen, een schilderij met doods hoofd, dat ons doet denken aan de z.g. vanitasschilderijen uit de gouden eeuw Ook de Christuskop op de ezel in de Vierschaar, waarop we straks terug ho pen te komen, is in dit verband veelzeg gend. IT ALDE LAN YN IN NIJE SITEWAESJE I. A 'i

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1972 | | pagina 1