Wel samenspel met behoud maar eigen autonomie Gabe Shroar Al Uw geldzaken De plaats aan Bolsward toebedacht Hichtum iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Zilveren filmpjes niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiii r- bondsspaarbank bolsward I BM Fan stêd en lan I 7 STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Hwat hat DINSDAG 8 AUGUSTUS 1972 111e JAARGANG No. 61 1 V RAAD GAAT ZICH BUIGEN OVER DE STRUKTUURSCHETS VOOR DE BESTUURLIJKE INDELING Rekonstrukfie Financiën Verdeelsleutel Gevolgen orgaan Voorgeschiedenis J. S. Status-quo ne- Nota Bestuurslaag Grondgedachte Uitbreiding (vervolg op pagina 2) Provincie moet blijven f Advertentieprijs: 20 et. per mm. Ingez. mededelingen dubbel tarief Contractprijs op aanvraag Soms fordrinkt in keal noch as de saed al tichtsmiten ia. Abonnementsprijs 7,15 p. kwartaal (bjj vooruitbetaling) Giro 887926 De Chr. school te Lollum groeit der mate, dat er een vierde leerkracht moet komen. De prijs van kinderwagens wordt in gaande september 6l/2 procent verlaagd. De prijs van de borrel gaat omhoog. Kamerlid Van Dis heeft in de Kamer vragen gesteld over het laten rijden van autobussen op zondag. Hij hoopt, dat de zondagsdiensten zo spoedig mo gelijk worden gestaakt. Nadat door de gemeente Bolsward èn de nota en de notulen aan Gedeputeerde Staten waren toegezonden, zijn diverse gemeenten afgevallen als deelnemer aan het voorgenomen onderzoek zoals in punt d bedoeld. Gedeputeerde Staten hebben daarna be sloten zelf een wetenschappelijk onder zoek te doen instellen en onlangs ver klaarde Gedeputeerde Renkema te ho pen binnen 2 jaar met een afgerond plan te kunnen komen, waarna een in spraak procedure op gang zal worden gebracht. Ook in een vergadering van de Provinciale Staten verklaarden Ge deputeerde Staten, dat naar hun me ning herziening der gemeentegrenzen vooraf diende te gaan aan gewestvor- ming. Hoe men ook discussieert over het be grip gewest, wij kunnen niet ontkomen aan een vierde bestuurslaag. Dit blijkt ook duidelijk uit ervaringen van elders, zie Rijnmond, Eindhoven e.d. In Friesland met zijn 500.000 inwoners is hieraan geen behoefte. De gedachte dat Friesland één gewest zou kunnen zijn, maakt de plaats van het provin ciaal bestuur tot een farce, of zou uit holling van provinciale en gemeentelijke taken tot gevolg hebben. Het geheel zou de ondoorzichtigheid van de bevolking doen toenemen en daar mee de ongeïnteresseerdheid. behoefte bestaat aan een nauwere sa menwerking tussen de gemeenten. Ook bij de discussie in de raad is duidelijk tot uiting gekomen, dat de wirwar van gemeenschappelijke regelingen onover zichtelijk is voor de raden, Iaat staan voor de bevolking. laag vormen, met uitholling van ge meentelijke en wellicht provinciale ta ken, met eigen middelen en ambtelijk apparaat en mogelijke doublures in pro cedure vormen. De toer en ’e tsjerke mei ald-fryske stien Sjogg’ jierren tobek nei hwat dér is gien. De feart rint lAns side nei Hams om ’e bocht en hat mei syn kronkels Lyts Hichtum bitocht. It wetter dat rint lans ’t grien fan ’e wél suver in mearke fan aid fryske stél. Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uiig. A. 3. OSINGA n.v., Bolsward Administratie- en Redactle-adress Marktstraat 13 - Postbus 5 Tel. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) 2e week augustus 1947 Feestelijke opening sportterrein Mak- kum. Beamguod dat Ifüstert weagjend op ’e wyn. In aide histoarje fan ieuwen al lyn. sa- en Bolswards Nieuwsblad Wymbritseradeek üs hjoed to sizzen De tekorten op deze regelingen zouden via een verdeelsleutel aan de onder scheidende gemeenten moeten worden toegerekend. Deze posten vormen een dermate belangrijk onderdeel van het gemeentelijk budget, dat het regio-be- stuur moet bestaan uit vertegenwoordi gers van de gemeenten uit die regio. Ook als de gemeenschappelijke rege lingen z.g. harde regelingen zouden zijn en ze dit zouden moeten zijn om een krachtig regio-bestuur te kunnen vor men d.w.z. dat een begroting van b.v. een vleeskeuringsdienst bij meerderheid van stemmen in het regio-bestuur is vastgesteld, gehoord de gemeenteraden, deze bindend is en dus een verplichte uitgave vormt voor alle gemeenten, dan nog is dat volgens b. en w. een meer aanvaardbare vorm van een gewest. Nu er van de zijde van het Ministerie getracht wordt de gewestvorming door te zetten en er een ontwerp-gewestwet bij de Staten Generaal is ingediend, kunnen ook Gedeputeerde Staten er niet aan ontkomen, om de voorbereidende maatregelen te treffen t.b.v. een even tuele gewestvorming in Friesland. Hoewel de Gewestwet nog geen feit is, verzoeken Gedeputeerde Staten aan de Gemeentebesturen en o.a. aan het sa menwerkingsorgaan Zuidwest-Friesland om him zienswijze over de struktuur- schets voor Friesland te geven. Op donderdag 24 augustus a.s. komt ’t algemeen bestuur van Zuidwest Fries land bijeen om zich te beraden over de zienswijze van dit orgaan. De plaatselijke vertegenwoordigers in dit orgaan, de heren Mulder en Sieger- sma zullen zich daar kunnen oriënteren omtrent de standpunten van andere ge meenten in de Zuidwesthoek. Daarnaast lijkt het b. en w. gewenst het standpunt van de gemeenteraad van Bolsward ook tijdig aan Gedeputeerde Staten kenbaar te maken. Als leidraad voor de discussie bieden zij een nota van burgemeester en wethouders aan met de beantwoording van de gestelde vra gen en enkele bespiegelingen rondom een bestuurlijke organisatie in Fries land, speciaal op Bolsward toegespitst. Zij stellen voor deze nota als antwoord op de brief van 13 april 1972 ter ken nis van Gedeputeerde Staten te brengen. Uit deze nota over gewestvorming in Friesland, die dus vanavond aan de or de komt, citeren wij het volgende: Bij de beantwoording van de eerste vraag, of er in onze omgeving behoefte is aan een gewest, menen wij negatief te moeten antwoorden. In de nota over herindeling van gemeenten is door ons duidelijk gesteld, dat er in onze regio Gevolg daarvan is ondoorzichtigheid bij raden en bevolking en uitholling van gemeentelijke autonomie. Bij regiobe sturen komen de taken vanuit de ge meenten, evenals de verantwoordelijke bestuurders. Men zou zich kunnen voor stellen, dat elke gemeenteraad enkelen uit zijn midden aanwijst als regiobe stuurders, die zich daarin specialiseren, daardoor inzicht krijgen in de diverse gemeenschappelijke regelingen, terwijl de andere leden van het gemeentebe stuur de eigen gemeentelijke taken als commissie openbare werken, culturele commissie e.d. voor hun rekening men. Wegens het noodzakelijke, nauwe menspel tussen gemeentebesturen regiobestuur zou de zittingsperiode van het regiobestuur duidelijk moeten sa menvallen met de zittingsperiode van de raad. De regiobestuur staak is dus zuiver afgeleid van de gemeentelijke bestuursfunktie en als zodanig ook van beneden naar boven opgebouwd.. Naar onze mening is dit een eerste eis van democratie. In deze filosofie zit beslo ten de motivering van het negatieve antwoord op vraag 1 van Gedeputeerde Staten met ons alternatief daarop en de beantwoording van de vragen 2 en 3, aldus de nota. Indien de grondgedachte van deze nota bij de raad weerklank zou vinden zou dit als de mening van de gemeente Bols ward aan Gedeputeerde Staten kunnen worden meegedeeld. Natuurlijk zouden bij een verwezenlijking van deze grond- Naar onze mening zou een rekonstruk- tie van gemeentegrenzen een eerste ver eiste zijn en daarna zou vanuit een be perkter aantal bestuurs'krachtige ge meenten ’t samenwerkingsorgaan Zuid- West-Friesland moeten uitgroeien tot een regio-bestuur, dat zoveel mogelijk de taken moet behartigen die door meer dan één gemeente samen moeten wor den verricht, aldus nog steeds b. en w. Primair zou een regio-bestuur de struk- tuur van het hele gebied als geheel moeten trachten te verbeteren. Hieruit vloeit voort: ruimtelijke ordening, bo- ven-gemeentelijke planologie, industria lisatie, recreatie, woongebied, algemene voorzieningen-planning e.d. Daarnaast de uitvoering van bestaande en nog te creëren gemeenschappelijke regelingen, zoals b.v. schoolartsendienst, school- tandverzorging, sociale werkverbanden, muziekschool, vleeskeuringsdienst, ram penbestrijding, brandpreventie e.d. Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en F^,.. i gezinsbank zonder winstdoel oalje oan de bisten om to sykjen nei in methoade om foar to kommen, dat it oaljehaldende foer yn de mage fan de proefdieren hydrogenisearre en dus „hurd” waerd. Hja founen üt, dat dit mooglik wie, as druppels M.O.-oalje „omhuld” waerden mei in mingsel fan lynsiedoalje, natrium-caseïnenaet en formaline. Bütendat die bliken, dat de kij 24 ure nei dit spesiale diëet molke joegen mei M.O.-fetsüren, in effekt, dat by it fleis nei in foech fjirtjin dagen birikt waerd. Yn it bigjin fan dit jier is bigoun mei it ündersyk nei de minsk- like reaksje op dit fleis en dizze molke mei M.O. Nei in moanne wie by elke proefpersoan it cholesterolgehalte yn it bloed al mei 10% sakke. Mear as trijekwart fan it troch minsk- lik licheim opnommen fet is dierlik, nammers by in normale konsumpsje fan 40% fleis- en molkeprodukten. De proefpersoanen krigen lykwols 10% mear fleis en molkeprodukten yn har diëet. Nettsjinsteande dat sakke dus it cholesterolgehalte yn har bloed. As de fortuten fan de noch dit jier to halden wiidweidiger proeven inselde byld jowe, is de wei iepene nei in produksje op greate skael fan fleis- en molkeproduk ten mei M.O.-fetsüren. De Ontdekking kin bysünder wichtich wêze foar miljoenen hertpasjinten. Al linne yn it oars dochs net sa ticht bi- folke Australië, dêr’t de Ontdekking dien is, stjerre der uk jier sa’n 50.000 minsken oan in hertynfarkt, dat is in tal biwenners fan fiif sokke stêdden as Boalsert, stik foar stik. Mar net allinne de pasjinten binne der mei holpen, ek de miljoenen minsken, dy’t diëet halde om foar to kommen, dat se hertpasjint wurde, binne üt ’e In antwoord op vraag 4 zouden naast de huidige 13 gemeenten van de Zuid- westhoek-regeling, tevens Hennaarde radeel en Rauwerderhem in deze regio op dit mêd al hwat oan de han. Tank sij de Ontdekkingen fan twa ündersikers fan de Australyske TNO organisaesje CSIRO sille hertpasjinten har yn de net mear sa fiere takomst allicht net mear hoege to halden oan tige strange diëten, lyk as dit nou fakentiids it ge- fal is, wolle hja in ridlike kans fan lib- jen hawwe en halde. De twa gelearden, allebeide dokters, ha nammers in me thoade üntwikkele om it gehalte oan M.O. fetsüren yn fleis en suvelproduk- ten to forgreatsjen. Har Ontdekking, dien nei it fuorjen fan skiep en kij mei spesiael foar dit doel bihannele oalje, sil, sa wurdt algemien. forwachte, noch al it ien en oar fan gefolgen ha foar de spiisoalje-, fleis- en suvelyndustry. Mei de CSIRO—eksperiminten socht men nei in oplossing foar it probleem, dat hoewol it wichtichste fetsür yn gers en planten wol M.O. is, de lichemsfet- ten fan kij en skiep (bilangryk foar Australië) krekt oarsom just „hurd” en „verzadigd” binne. Proeven ha ütwizing dien, dat by de minske in diëet fan fleis en suveipro- dukten mei M.O. fetsüren net allinne it sa biruchte cholesterolgehalte yn it bloed forleget, mar der foar soarget, dat de cholesterol alhielendal üt it li- chem fordwynt. Under lieding fan de artsen Trevor Scott en Leonard Cook (har nammen meije wol mei eare neamd wurde) is yn in laboratorium yn Sydney jierrenlang oan dit projekt arbeide. Dr. Scott, dy’t oan it haed stiet fan de ófdieling dier- fysiologysk ündersyk fan de CSIRO, bigoun tsien jier lyn al mei dit wurk, ek Dr. Cook is der al wer trije jier mei dwaende. Hja bigounen mei it fuorjen fan plante- De le Gysbert Japikspriis sil ütrikt wurde oan Dr. O. Postma. 25-jarig bestaan gebouw CVO-school. Op de dag der eerste steenlegging striemde de hagel, op de dag der ope ning daalde regen van de hemel. De of- ciële opening werd verricht door de heer v. d. Ploeg. Het belangrijkste punt in de raadsvergadering van hedenavond is wel de structuurschets voor de bestuurlijke indeling. Reeds verleden jaar in de raadsvergadering van 25 mei is een nota over het praat- plan tot gemeentelijke herindeling in Friesland behandeld. Zowel uit de nota als uit de behandeling in de raad zijn enkele punten duidelijk naar voren gekomen. Kort samengevat waren dat deze: a. Herziening der gemeentegrenzen moet duidelijk voorrang hebben boven gewestvorming. b. Voordat concrete voorstellen over deze herziening worden ge daan, zal meer studie en ook inspraak van de bevolking nodig zijn. e. Wat Bolsward betreft, mag herziening der gemeentegrenzen niet leiden tot tegenstelling stad-platteland, want beiden hebben el kaar nodig. d. Een onderzoek van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten is niet gewenst. Bovendien blijkt uit geen enkel stuk de financiële regeling van het gewest- Wor den de gelden voor de taken, die nu door provincie of gemeente worden ver vuld aan deze bestuursorganen onttrok ken en wordt het gewest een ook in financieel opzicht zelfstandig dat gevoed wordt uit een rijksfonds voor gewesten? In dat geval gaat het gewest een zelf standig leven leiden met eigen midde len, eigen taken, eigen ambtelijik appa raat en wordt dus duidelijk een nieuw bestuursorgaan. De afstand bestuurde-bestuurder wordt dan vergroot, in plaats van verkleind. Daarom kan het antwoord slechts ont kennend zijn, aldus nog steeds b. en w. FLEIS EN MOLKE NOU EK M.O. Dat M.O. is de Ofkoarting fan „meer voudig onverzadigd”, een skiekundige oantsjuttmg, dy’t him net maklik yn it Frysk oersette lit. Dy’t it wit mei it sizze. Inlkelde suveldeskundigen koene üs hjir ek net yn helpe en seis de Frys ke Akademy, dy’t wy dér nei fregen, wie der mei oan. Slimmer noch, it is foar dyjinge, dy’t gjin skiekunde as learfak hawn hat, net iens ienfaldich üt to lizzen, hwat it bigryp ynhaldt. Dat it mei sounens to meitsjen hat, sa- folle mooglik M.O. prokukten to brüken, wit elk dy’t de TV reklame folget. Dochs wolle wy it hjir efkes oer dy M.O. ha, hwant as wy de birjochten leauwe meije (en dy komme fan offisiële side, dat hwerom soene wy dat net?) dan is der Moet dan de huidige status-quo ge handhaafd blijven? Ook dit is de bedoe ling niet en daarom werd het begrip „regio-bestuur” geïntroduceerd. Naar de opvattingen van b. en w. zou een regio-bestuur voor Zuidwest Friesland een verlengstuk moeten zijn van de ge meenten. Het bestuur wordt gevormd door leden van de onderscheidende gemeente be sturen en zijn dus verantwoording ver schuldigd aan de gemeenten en hun be volking (raadsverkiezingen). Alle gemeenschappelijke regelingen zouden binnen de eigen regio moeten worden geregeld en de bestuurlijke taak zou opgedragen kunnen worden aan het regiobestuur. Indien Frieslnd in ©en aantal regio’s zou, worden opgedêeldl, zouden enkele (of alle) regio’s samen die zaken kunnen behartigen, waarvoor de eigen regio nog te klein blijkt te zijn. Als essentieel verschil tussen ge west en regiobestuur zien b. en w„ dat de gewesten dreigen een eigen leven te Op 10 december 1971 richtte de Minis ter van Binnenlandse Zaken een brief aan alle Provinciale besturen met het verzoek om met in achtneming van een aantal uitgangspunten en richtlijnen een (of meer alternatieve) ontwerp-struk- tiuurschetsen voor de vorming van ge westen aan hem voor te leggen. Op 13 april 1972 ontving ook Bolsward van Gedeputeerde Staten een brief met het verzoek haar zienswijze te geven op een ontwerp-struktuurschets voor Friesland en tevens een antwoord te geven op de volgende vragen: 1. Is er in uw omgeving behoefte aan een gewest? 2. Welke taken en bevoegdheden dienen naar uw oordeel aan een eventueel in te stellen gewest toegekend be worden? 3. Hoe denkt u zich de financiële rege ling van een gewest? 4. Welke gemeenten dienen naar uw mening in een eventueel in uw om geving in te stellen gewest te wor den betrokken? 5. Welke „omvang” dient een gewest te hebben? In deze brief van Gedeputeerde Staten komt duidelijk tot uiting, dat zij ge meentelijke herindeling van primair be lang achten en de provincie als be stuursorgaan gehandhaafd te zien. passen, alsmede Noordelijk Wonsera deel (zij het dan na rekonstrukfie van al deze gemeenten). Het is duidelijk, dat ook de met name genoemde ge meenten méér op Sneek-Bolsward ge oriënteerd zijn, dan op een regio Leeu warden. De in vraag 5 gevraagde om vang van een te creëren regio Zuidwest Friesland met plm. 100.000 inwoners voldoet aan de door de Minister gesteld minimum eis en is bestuurlijk gezien een qua bevolking en qua gebied een bij elkaar passend geheel en zou niet groter moeten zijn, om het voor de ra den en de bevolking overzichtelijk te houden. De vlag op de toren van Baard Pake Lucas werd 97 jaar. niten, as hja wer gewoan fleis. en su- velprodukten ite kinne sünder it risiko fan in forhege cholesterolgehalte yn it bloed to krijen. Der is by it ündersyk ek tige omtinken jown oan de by-effek- ten. It hat bliken dien, dat - as dy der binne - dizze earder gunstich binne as üngunstich. Wurdt wol sein dat M.O.- fetsüren in „levertraensmaekje” ha soe ne, dat fait hjir ta. Sterker, de smaek fan skiep- en lams- fleis wurdt troch it diëetfoer foar de bisten forbettere! Dr. Scott leaut oan de mooglikheit de bisten sa to fuorjen, dat it fleis in hiel nije smaek jown wurde kin. Dit is foar de fleisforwurk- jende yndustry in wichtich aspekt, hwant it kin in alhiel nije merk iepenje yn dy lannen, dêr’t de lju oant nou ta de rook of de smaek fan bipaelde fleis- soarten bg. skiepfleis, net sa tige wear- dearren. Dêr heart ek üs lan wol hwat ta, hwant hjir wurdt net heal safolle skiepfleis iten as bg. yn Ingelan, dêr’t it suver in nasjonael gerjocht is. Büter mei M.O.-fetsüren wol better smarre as gewoane büter. Dit soe foar de büter wolris in sterk pluspunt wêze kinne yn de konkurrinsjestriid tsjin de margarine. Ek hwat de prils oanbilan- get hat it CSIRO-team alle fortrouwen yn de produksje- en ófsetmooglikheden. De skatting is, dat büter, dy’t neffens de hjirboppe bisprutsen methoade „for- oare” is yn büter mei M.O.-fetsüren, net mear as fjouwer sinten It pakje djürder wurde sil as de hjoeddeiske pro- dukten mei M.O.-fetsüren. Der wurdt al socht nei in fabrikant, dy’t de produksje fan dit spesiale diëetfied- sel, dêr’t ündersikers en kardiologen oer de hiele wrald fan sprekke, oan- doart. gaan leiden, dus een vierde bestuurs-

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1972 | | pagina 1