Een gezin blootgesteld vele aan aanvallen GabeSkiw Salaris of pensioen Generatiekloof groter dan voorheen lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll bondsspaarbank bolsward lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllï DINSDAG 15 AUGUSTUS 1973 111e JAARGANG No. 63 Politieke ping-ping perikelen Fan stêd en lan Zilveren filmpjes STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Verschijnt in: Bolsward, BaarderadeelHennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en Wymbritseradeel. de En toch Inflatie Foto Boersma, Pingjum De generatie-kloof us hjoed to sizzen Schokbreker flechtsjen. Vervreemding p. Sportuitwisseling BolswardWeesp Advertentieprijs: 20 et. per mm. Ingez. mededelingen dubbel tarief Contractprijs op aanvraag Abonnementsprijs 7,15 p. kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Ds. Drenth van Buurmalsum heeft het beroep naar de Herv. Gemeente te Par- rega aangenomen. Bolsward luidt een feestweek in. De raadskelder van stenen en modder ontdaan. In de feestweek zal er de stadsherberg zijn. Benoemd tot inspecteur van gemeente politie te Bolsward de heer IJ. Bergsma, tot brigadier de heer I. van Bruggen. De heer L. Lammertsma 30 jaar ver bonden aan de firma A. J. Osinga. 3e week augustus 1947 Nu het leven zich in zo’n hoog tempo ontwikkelt, is het duidelijk dat de ver schillen in ervaring en opvatting tussen jong en oud groter zulten zijn dan vroe ger. Dit zou ook moeten betekenen dat wij elkaar meer dan ooit nodig hebben. In plaats daarvan gaat het de kant op dialoog tussen doven wordt. Mario Sa- vio’s leuze „Vertrouw niemand boven de dertig” is wereldbekend. Indien wantrouwen plaats moet maken voor vertrouwen, is het gezin de sleu tel. Waar leven we voor? De wereldsi tuatie wijst op de noodzaak van radi cale en verreikende veranderingen. Ou ders die er voor leven om een gezellig meer eenzaam te zijn. De vrijgezel, de ouderen, de mensen zender kinderen, de buren kunnen weten dat er iemand is die om hen geeft. Het open gezin is een revolutionair, maar geen nieuw idee. V erkiezimgsbinnenbeurt. Jazeker, het gaat door, er moet weer gejongleerd straks, partijbonzen voor Helaas, één rare strop ze zeggen allemaal 't propagandageld is op de kassen bijster kaal. Verkiezingeci zijn duur. Maar ’t kan de moeite lonen een lokkend avontuur maar er moet eerst geld komen jawel vragen staat vrij jullie moet wel bedenken ’t is plicht, voor de partij een offertje te brengen. Verkiezingen, kom geef ons mild en overvloedig dan is het zaakje safe strijden wij, weerbaar, moedig winnen misschien ook nog ja als dankbaar gestemde de partij aan de kop het geld doet hoge rente. Verkiezingen, kom zing van schone idealen wie heeft zoveel ping-ping en wie zal dat betalen? en deze schone zang heeft een aardig refreintje: let op het landsbelang Steeds weer hetzelfde gijntje. Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitg. A. J. OSINGA n.v., Bolsward Administratie- en Redactie-adresi Marktstraat 13 - Postbus 5 TeL 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2333 (05157> een als bindend beschouwt. Op het voetbalveld heb je een gezag nodig dat boven de wil en de mening van de spelers staat: de scheidsrechter. Zo ook in het gezin. Ouders en kinderen beiden moeten een gezag erkennen dat bowen hen staat. Voor velen is het een bevrijdende er varing te ontdekken dat de keus niet gaat tussen het gehoorzamen aan de wil van zijn ouders of die van zichzelf, maar dat er een derde factor is: Gods wil. Er is geen oefenterrein dat te vergele ken is met het gezin, als het gaat om het in de praktijk leren van die zeld zame combinatie van discipline en vrij heid die de ware democratie is. gezinsbank zonder winstdoel -12 brocht yn in moderne eksposysjehal, mar hinget yn in natuerlike omjowing, it twingt him net op, mar hat syn eigen biskieden funks je. Ta de naïven, dy’t de léste tiid sa yn de bineaming binne, heart mefr. Bruin sma sünder mis, al is it fansels nea sa dat mimen presys yn in him tametten hokje past, dêrta is elk minske wer to- folle in yndividu, in eigen ik. Geane wy efkes yn fügelflecht de eigen- skippen fan de naïven nei, dan wurdt dit wol düdlik. In naïve skilder hat or- naris gjin oplieding hawn en bigjint almeast op lettere teeftyd to skilderjen. Doe’t se noch by heit en mem wenne yn Blauhüs, mocht Teatske al graech teken je, mar in oplieding? Né! Hwat foar oaren de aide dei is, de tiid dat it wurk oan ’e kant rekket en de bern troud en de doar üt binne, kaem by har troch tryste omstanciichheden al hiel jong: Har man rekke yn de krêft fan syn jonge libben wei en de beide bem binne nou de hiele dei nei skoalle: Tiid, rest, mar ek iensumens. It skilderjen krige by har deselde funksje as dy by oaren op lettere leeftyd: Hja foun har seis dêryn werom, hja libbe har dér yn üt, de kunst waerd de stipe yn har striid tsjin in sinleas bistean, it joech har in har selsstelde taek en opdracht, dêr- troch wer moed en kriich, troch de tael fan har skilderjen koe hja in boadskip kwyt oan de wrald om har hinne. Lyik as oare naïven brükt mefr. Bruin- sma faek felle, soms ek primaire kleu ren, dy’t se almeaist sünder folie oer- gong tsjin elkoar oanset. Ek hat se ien en mien mei de oare naïven de oanstriid om soms mei de pensiel, foaral yn ge- sichten, mear to tekenjen as to skilder jen. Mear sprekt faeks in oare oerien- komst noch oan: it foar in great part üntbrekken fan de kennis fan perspek- tyf en fan anatomy, mar krekt dit jowt dit wurk in sekere charme. De defor- maesjes binne net mei opsetsin as by in Picasso of Appel, mar hearre gewoan by dizze styl. Yn dit forban noch in typyske eigen- skip. It alderslimste om to meitsjen en to skilderjen is de minske, syn gesicht en syn hannen. Yn de Skepping biwar- re seis God dit foar it lést, de sechste deis. Mar de naïve skilder bigjint der mei, lyk as ek de lytse bem dogge as se foar it earst bigjinne eat op papier to setten en ek de primitiven ieuwen lyn al op de rotsen diene. Sa soe der mear to neamen wêze: seis 8 augustus was het feest te Gaast. Hier foto van een praalwagen uit de wel verzorgde optocht. Blommen binne to finen op eik paed, mar net elk wit der in kranse fan to Het is een absurde trek van ons leven in onze volle steden dat meer en meer mensen zich geïsoleerd en eenzaam voe ten. Het eigen huis gebruiken om de wereld buiten te Sluiten richt muren op tussen mensen. Er wordt gesproken van „het open gezin.” Als de deur van ons huis wijd open staat, hoeft niemand 50 jaar geleden besteden b. en w. te Bolsward aan het vergroten en vertim meren van het gebouw aan de Frane- kerstraat, bestemd voor ziekenhuis. de ündertekening, inkeld mei de ini- sialen, is yn de geast as ek de oare naï ven almeast dogge. Foar de goede for- steander net nedich, mar faeks dochs wol goed der op to wizen, dat dit naïve’ hjir gewoan in kunstterm is en neat to meitsjen hat mei rtayf wezen yn de sin fan efterlik of lytsbemich, hoewol wy oan de oare kant wer net forjitte moat- te, dat Kristus seis sein hat, dat hwa’t net wurdt as de bem it Keninkryk net yngean kin. Dit jildt ek sünder mis foar it keninkryk fan de kunst. Bliid dêrom, dat wy yn it wurk fan mefr. Bruinsma ek it bernlike, it spontane en it mearke-eftige werom fine. Mar ek noch hwat oars en dat jowt har wurk dochs wol in ekstra diminsje. Is yn it generael in fortsjinwurdiger fan de naïve kunst net emoasioneel by syn wurk en Onderwerp bihelte, hjir is dit faek wól it gefal. Yn Blauhüs berne yn it frijwol iennich- ste protestantse gesin dórre, waerd se as bem al hielendal yntegrearre yn de r.k. mienskip dêrre. Dat wie in foech 30 jier lyn noch yn de tiid fan de folks- devoasje mei syn rykdom oan bylden en foarmen. Dit makke op dit hwat yn- bannige, mar gefoelige bem in greate yndruk. De kryststal by har kamrne- raetskes foun se folie moaijer as it kunstkrystbeamke thüs. Nea sil se doe tinke kinnen ha, dat har madonna’s en har religieuze foarstellings noch ris eks- posearre wurde scene yn in echte stê.1! Yn it opgroeijen libbe dit bern tichte by God en har fantasije haldde him in soad dwaende mei de bibelske forhalen. As hja mei har suske jouns bitiid op béd moast, bigoun Teatske to tortellen en wol sa oertsjügjend, dat as it slim kaem, dy der fan skrieme moast en har mem der oan to pas komme moast om de saek wer del to bêdzjen. Dat tortellen docht mefr. Bruinsma ek hjoeddedei noch yn de Wolsumer beme- tsjerke. Se docht it ek yn har skilde- rijen. De Kristuskop b.g. is foar har echt. Ik doarste earst hast net iens, sei se üs. Ik lei der nachts wekker fan. Krekt dizze bitrutsenheit by it Onder werp jowt har wurk de ekstra diminsje, dêr’t wy fan sprieken. Lyk as sein, soene wy dat ta de naïve kunst rekken je wolle, mar dan ütdrukkelik mei dizze restriksje. Oft dit op ’en dür fan yn- floed wêze sil op har fierdere üntjo- wing, de tiid sil it leare moatte. Het gezin staat bloot aan vele aanvallen. In sommige streken van Zweden is het aantal huwelijken per jaar met 30 pet. gedaald. De redens de belastingwetten maken het voordeliger samen te leven zonder getrouwd te zijn. De Amerikaanse futuroloog Alvin Toffler voorspelt dat het serie huwelijk opeenvolgende tjjdeHjke huwelijken het levenspatroon van morgen zal zyn. „Ik kan me niet voorstellen dat ik me voor mijn hele leven weg-beloof,” zegt een jonge Amerikaanse strijdster voor de burgerrechten. De profetes van Women's Lib roept de huisvrouwen op te vluchten uit de gevangenis hun gezin Tot al deze negatieve en voor velen wellicht opzienbarende consta teringen komt de Noorse publicist Jens J. Wilhelmsen in de jongste uitgave van „Nieuw Wereldnieuws.’* De loon- en prijzenspiraal is een van onze het moeilijkst aan te pakken we reldproblemen. Een reden hiervoor is dat zij een morele kant heeft: de-pak- wat-je-krijigen-kunt-mentaliteit. Vooral in "Tiet gezin wordt onze norm besef gevormd. Waar geld, dingen, com fort, maatschappelijke status, vacantie op de eerste plaats komen, kweken we volbloed materialisten. Het materialisme wordt teruggebracht tot zijn juiste proporties als we rijkere waarden ontdekken. Zorg, integriteit, gastvrijheid, een geest van dienen, een groot doel om voor te leven, om een paar te noemen. Zij die het huis uitgaan met deze waarden hebben hun land iets van uitzonderlijke waarde te geven. De bevolkingsexplosie De pil is een vervangingsmiddel gewor den voor een ouderwetse deugd: de ei genschap nee te zeggen tegen jezelf. Maar is dat zo? Misschien krijgen we niet meer zoveel kinderen, maar een onrijp overdreven bezig zijn met seks wordt een kenmerk van onze samenle ving en verbruikt onze energie. In zijn boek „De gezonde samenleving” zegt de psycholoog Erich Fromm dat de Westerse consurnenten-mentaliteit ook de seks heeft veroverd. Wij vragen directe bevrediging van alle verlangens en steeds weer nieuwe dingen moeten w.jrden geprobeerd. Het antwoord op de bevolkingsexplosie is liefde, een hartetochtelijke zorg dat alle mensen genoeg hebben van het no dige in het leven en een zinivolle taak om voor te leven. Liefde is meer dan seks. Het gaat erom elkaar te helpen de mannen en vrouwen te worden die we bestemd zijn te zijn. Alleen o>p die basis krijgt de gave van seks haar juis- hoekje in te richten voor zichzelf en hun nageslacht, zullen snel het respect van hun kinderen verliezen. Het is al te duidelijk dat zij bezig zijn hun hut te schilderen terwijl het schip zinkt. Kin deren die de laatste maatschappelijke theorieën spuiten, maar zelfzuchtig en ongedisciplineerd leven, verspelen kans him ouders wakker te schudden. Als er aan beide kanten sprake is van een oprechte inzet om recht te zetten wat er verkeerd is in de wereld, wordt een creatief proces van wederzijds le ren mogelijk. Absolute eerlijkheid is een andere sleu tel om de kloof te overbruggen. Ouders die hun eigen falen verbergen achter een rookgordijn van ouderlijke recht schapenheid kunnen niet verwachten dat ze vertrouwd worden. En datzelfde geldt voor jonge mensen die begrepen willen worden, maar hun ouders onwe tend laten over de strijd, nederlagen en overwinningen die het wezenlijke van hun teven uitmaken. In de raad te Bolsward werd een door de heer Zittema ingediend voorstel de kermis vermakelijkheden in verband met de toestand in Indonesië af te ge lasten, verworpen. Gelukkig blijft het daar niet bij. Volgens hem kan men er rustig op wedden dat de instelling van het gezin het zal over leven. Maar het is belangrijk onder ogen te zien waar de critici hun meeste mu nitie vandaan krijgen. Die wordt vol gens de schrijver gratis ter beschikking gesteld door miljoenen van ons „die te ven zoals we teven, speciaal thuis.” Inderdaad thuis voelen we ons vrij om onszelf” te zijn en het resultaat is zel den vleiend. Een korte huwelijksreis wordt maar al te vaak gevolgd door een lange machtsstrijd. Kinderen heb ben het gevoel dat ze door hun ouders worden geringeloord of omgekeerd. De oude mensen in de familie worden voor het gemak vergeten, als zij niet meer nuttig zijn. FAN IN NAÏVE SKILDERES MEI IN EKSTRA DIMINSJE Freedtojoun is yn de antykpleats „De Wielewael” to Burehwert, dat syn nam- me kultureel sintrum wier meitsje wol, in eksposysje iepene fan it wurk fan mefr.. T. Bruinsma-de Vries fan Wol- sum. It is de earste kear, dat wurk fan dizze skilderes, dy’t noch mar in goed healjier dwaende is, yn eksposysjefor- ban foar elk to sjen is: in lyts 40 stik ken of lytsere wurkjes. Sünder mis moat men Teatske Bruin smade Vries rekkenje ta de naive skilders en net ta de sneinsSkilders. Dy twa kategoryën wurde noch wolris trochelkoar helle, mar der is dochs düd lik ünderskie. Lyk as in sneinsrider in keld foar syn plesier tuft, skildert de sneinsskilder ek allinne omdat hy der aerdichheit oan hat. Hy docht it foar tydfordriuw en om oaren mei syn stik- jes gerive to kinnen. De naive skilder - al is er dan yn syn ünderbiwuste wol oertsjüge fan it aparte fan syn skilder- skip, syn kunstnersskip, fielt him eame oan de „echte” kunstner bisibbe. Syn skilderjen is ek net allinne üt nocht, al hat er der wol nocht oan. Dér komt ek hwat fan ropping by, fan in jin dreaun witten, it jin üttild witten hop pe it deistige bistean. Dat is mei mefr. Bruinsma ek sa. „Sünt ik skilderje, fiel ik my rêstiger,” tortelde se üs, „kin ik it libben better oan. It wurk fan in sneinsskilder is in manierke, in tech- nykje, it hie likegoed figuerseagjen wê- Tijdens de dorpsfeesten te Gaast, ge houden op 8 en 9 augustus was er beide dagen een optocht. De inwoners van dit kleine dorp hadden maar liefst 13 wa gens versierd. De onderwerpen waren meest aangepast aan deze tijd, zoals het merenplan, recreatie en vervuiling, de kikkers die terug komen enz. Stoffel de Schildpad van de heer H. Lootsma tufte rustig door Gaast. Erg leuk waren het Lieveheersbeestje en het Witte Zwaantje van resp. Doeti de Boer en Siepi van Kalsheek. Maar ook de individuele lopers waren erg goed verzorgd. Gaast kan terugzien op een bijzonder goede optocht. Het gezin Is de „reuze schokbreker” van de samenleving genoemd de plaats waar het murw geslagen indi vidu terugkeert na in de wereld strijd te hebben geleverd. Ongetwijfeld hebben dat het debat tussen de generaties een we dergelijke gebieden van vrede en rust nodig. Maar de meest relevante kritiek op het gezin is wellicht dat het iets exclusiefs wordt. Wee hen die ons storen wanneer we onze schoenen heb ben uitgedaan en de tv aan! Naar bin nen gericht en onverantwoordelijk le ven in ons huisgezin is een belangrijke oorzaak van rebellie. Het is waarschijn lijk ook de verklaring van het feit dat veefl jonge mensen zo geboeid worden door het teven in een commune. In een tijd van enorme vraagstukken geloven weinigen dat het gezin een macht is waarmee je rekening moet houden. Toch zij hebben het misschien bij het rechte eind. In het gezin hebben wij de fase d!at de vader vanzelfsprekend het gezag ver tegenwoordigde achter ons gelaten. De huidige periode zouden we er een van protest kunnen noemen, van het naar voren dringen van de andere leden van het gezin die hun recht opeisen. Maar in teveel gezinnen is het resultaat een verkwistende botsing tussen de wil van de gezinsleden die de vreugde uit het teven weghaalt en mensen gekwetst en met vooroordelen achterlaat die een stempel drukken op de rest van hun teven. Velen beschouwen democratie als een gang van zaken die je toestaat te doen waar je zin in hebt. In het gezin ont dek je al gauw dat dat niet werkt. Een partijtje voetbal ontaardt snel in chaos als er geen duidelijke spelregels zijn. Hetzelfde gebeurt er in de maatschappij als er geen gedragsregels zijn die ieder- te functie. Getrouwde mensen kunnen ook een machtige boodschap hebben voor de jon geren en hen die niet getrouwd zijn. Discipline tegenover zichzelf op ’t punt van seks kan stimulerend, verrijkend en volkomen bevredigend zijn. Het gaat er niet zozeer om „nee” te zeggen als wel „ja” tot het betrokken zijn van de hele persoonlijkheid bij een grote taak. Het betekent je hart, verstand, lichaam, verbeelding, wil en scheppende kracht beschikbaar te stellen om de behoeften van mensen en volken te bevredigen. ze kinnen of it halden fan douwen. It hat mei kunst neat fan neden. Dat hat it wurk fan in naïve skilder wól. As ik it wurk fan in tradysjonele, pro fessionele skilder forlykje soe mei in blom of plant üt ’e winkel, deskundich opkweekt, mei search setektearre, yn syn groei stipetearre troch kunstdong en bispuite tsjin de luzen, in sieraad yn de salon, dan is it wurk fan in sneins skilder net mear as in kunstbtom, sa’t men dy op de merke wol keapet. It byl- ket wol hwat, mar der sit gjin libben yn. Inkeld loaije hüsfroulju, dy’t gjin spier forstan fan blommen ha, sette se yn ’e keamer en in oar spytgnysket der om. Yn it kader fan dizze forgeliking is it wurk fan in naïve skilder mear as in fjildblom, dy’t samar spontaen opsjit yn de berm of beamwal, in wünder fan natuer, in stikje püre skepping, dat samai’ fansels fleur en gloede jowt en de minske, dy’t der each foar hat, tor telt fan Gods greatens: in klaproas yn it nêtfjild, in swanneblom yn de grêft, in lis yn 'e reiden, in rükende klaver yn it griene gêrs. Is de professionele kunstner as de roas yn it park mei syn rjochte paden en syn roune perken, de naïve kunstner de wylde papaver yn de milieutün. Mar krekt dy milieutün, dat spontane, dat Ongerepte, komt wer yn de moade, it ienfaldige hantwurk, it düdlike eigen makelei, net alles like rjocht en sljocht, mar mei de spoa.ren fan de wrakseling mei it mateariael. As ik de forgeliking noch efkes troch- lüke mei: De fjildblom bliuwt it moai- ste, as men dy yn syn wezen lit, byien- brocht yn in faes hat in fjildboeket net it lange libben fan in rüker krisanten üt ’e kwekerij. Miskien soe dat in oan- wizing wêze kinne, dat men dochs wol hoeden wêze moat mei it eksposearjen fan dit wurk, dat leaver yn stilte bloeit. As men in naïve kunstner b.g. opdrach ten bigjint to jaen, giet de spontanens fuort, wol men dit wurk mei jild en subsydzjes stipelearje, dan stjert it óf, lyk as de fjildblom by it brüken fan kunstdong. Dizze eksposysje hat din ek oars net as de bidoeling oaren mei genietsje to litten fan hwat oan it Wolsumer keat- linig yn alle ienfald opbloeide. Dy groei moat forsearre noch forsteurd. Oermjit- tige bilangstelling soe seis funest -wêze kinne. Dêrom is de antykpleats ek sa’n goed plak. It wurk is hjir net byelkoar Hwat hat Bolswards Nieuwsblad 5s>"

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1972 | | pagina 1