Grandioze intocht van goedheiligman Joanna Appel: Relaties kleur in Gabe Skroar Ei ■Bi fct.4. Honderden kinderen verdringen zich achter de dranghekken Galerie Hoard (Workum) toont gouaches van 73-jarige dame jjjf Mj liS! HM I zz I 7/ f J F Protestdemonstratie Jorwerd Fan stêd en lan HM llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND llllllllllllll!lllllll|||||||l!IIIIIIIIIIIHIIIIIIII - Hwat hat W IWB f Wil v i wi DINSDAG 21 NOVEMBER 1972 111e JAARGANG No. 91 Red. üs hjoed (o sizzen Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS bert glad te strijken (het kledingstuk bleef even achter het zadel haken) ging alles verder zonder moeilijkheden en be gon voor de Sint de jaarlijkse verken ningstocht door de straten van Bols- ward. Hierna ging hij rusten. Intussen hebben veel Bolswarder kindertjes zijn aanwezigheid in onze goede stad en die van de (ook letterlijk) rondborstige zwar te Pieten gemerkt. Naar wij uit het hoofdkwartier van de Sint vernamen, zullen de activiteiten van dit Spaanse goodwill-team worden voortgezet op 5 dec. Er staan nog heel wat hoogtepunten op verschillende scholen, bij bejaarden enz. op het programma. En daartussen door moet het dagelijkse (misschien be ter gezegd nachtelijke) werk gewoon doorgaan. Een drukke tijd wacht de Sint en al zijn helpers. driemaal een werk van haar aan. Joan na Appel werd, hoewel ze niet acade misch is gevormd, opgenomen in de 20% regeling, hetgeen wil zeggen, dat als u voor f 100,koopt, u slechts f 80, rechtstreeks behoeft te betalen, de an dere f 20,betalen wij allemaal samen via onze belastingen. Redenen genoeg voor de Workumers om belangstellend te zijn en eens even binnen te wippen in Marijtje’s Galerie. Toch blijken de eigen stadgenoten nog wat drempelvrees te hebben. Misschien meent men dat men fatsoenshalve iets moet kopen, aarde werk of zo, dat de galerie ook als, maat dan als driedimentiale kunstnijverheid in de handel brengt. Niets is minder waar. De galerie is blij met iedere belangstel ling, immers: Regelmatie exposities zien leert de kunst ontdekkken en ontdekken is al spoedig waarderen. In Leeuwarden en ook in Bolsward worden veelal plaat selijke schoolhoofden bij bepaalde ten toonstellingen b.v. bij de opening uitge nodigd en deskundig geïnstrueerd en daarna met de klas onder leiding van de leerkracht tijdens de tekenles eens een daartoe geschikte expositie te bezoeken. Misschien is dit ook in Workum nog eens te realiseren. Is de bescheiden gale rie Noard eventueel niet een lesuur vul lend, dan ware (uit de aard der zaak met In lek skip en in lilk wiif binne foar in skipper twa kweade dingen. Vitg. A. J. OSINGA n.v., Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 - Postbus 5 Tel. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) Bolswanls Nieuwsblai Wymbritseradeel. Door overmacht is het helaas noodzake lijk een aantal belangrijke artikelen en ingezonden stukken te laten overstaan tot het volgend nummer. Dit moet jam- mergenoeg ook gelden voor ons artikel over de protestdemonstratie van de Jor- werders te Mantgum. hjirboppe stiet: It feest to Peinjum. It docht al gau bliken, dat dermei gjin doarpsfeest bidoeld wurdt, mar it muzyk- feest, dat it boun fan Harmony- en fan farekorpsen yn Peinjum haldde op snein 27 july 1919, ta eare fan it doedestiids 25 jierrich bistean fan it boun. Oan Peinjum kaem dy eare ta, omdat dêr mannen wennen, dy’t neffens it forslach „al lange jierren oanien, mei blide krêft fochten hawwe foar it omheechbringen fan de muzykkunst yn it aide Heitelan”. De skriuwer neamt Peinjum „in gasthear sa as der net folie binne!” Alles wie foar elkoar en mei elkoar. Allinne it waer hiene ek de Peinjumers net yn ’e han. Mar al reinde is dy deis dat it easde de dei hat moai west, tige moai, sa is de konklüzje. De moarns om alve ure ie- pene de foarsitter fan de feestkommisje de hear L. S. Hilarides de bounsdei mei in krêftich, feardich wurd. De forslach- jower, dy’t him v. d. M(ei?) neamt stelt wol efkes de fraech, hwerom de bikende foaroanman by dy gelegenheit net de tael fan it heitelan spriek, mar hawar. Wylst de earewyn roungyng spriek de foarsitter fan it boun, de hear Rook, in koart wurd. Hy koe better maetslaen as prate, neffens it forslach. Soks wie nam- mers tige ynoarder, lyk as bliken die by it spy Ij en fan in pear nümers troch al le korpsen. Binammen it Chant Religeu- se klonk stimmingsfol. It iene korps nei it oare kaem doe op ’e tinte en Peinjum seis, under lieding fan de hear Rook, set- te syn béste foet foar en naem de earste Ja, de huidige exposante in Marytje Greüdanus’ galerie Noard te Workum stamt al uit de vorige eeuw, al zou men dit haar niet aanzien, het noch aan haar werk. AI blijft de waarheid onverkort geleden, dat de appel niet ver van de (ap pelboom valt, voor alle zekerheid en om alle misverstand te voorkomen (de vraag leeft toch bjj u!) op voorhand gezegd, dat Joanna noch de moeder, noch de tante, noch de grootmoeder van ons aller Karei Appel is. Ze is zelfs geen familie van dit schildersfenomeen. Inderdaad, de appel valt niet ver van de boom, maar er zijn nu eenmaal méér bomen, zodoende! Om tot de zaak te komen: Joanna Appel is eén laatbloeier. Op 60-jarige leeftijd begon ze pretentieloos te schilderen. Nu - dertien jaar later - werd zij gevraagd te willen exposeren in Parijs en Geneve, iets wat zij overigens heeft afgeslagen wegens haar „gevorderde leeftijd”. Een dergelijk succes is moedgevend voor vele ouderen, die met het maken van de le vensavond naar penseel en verf grijpen om hun toenemende vrije tijd zinvol te vullen. Maar vergist u zich niet. Generaliseer in geen geval, want er zijn honderden, die van hun vrijetijdshobby dromen, dat de ze nog eens zal uitgroeien tot erkende kunst. Het is wel romantisch te denken aan grootmeesters als Van Gogh en an deren, die tijdens hun leven niet of nau welijks werden erkend, zelfs gesmaad, maar na hun dood beroemd werden. Wel romantisch, maar niet reëel. Zoiets ge beurt namelijk hoogst zelden en is aller minst regel. Joanna Appel heeft echter de erkenning reeds bij haar leven gekre gen. Zij kreeg deze op exposities te Santpoort, Broek in Waterland, Haarlem, Amsterdam en Amstelveen, zelfs in het (overigens nabije) buitenland, nl. in Brussel. Haar werk werd bovenden be sproken voor radio en T.V., ook voor die van België. De stad Amsterdam kocht al het ontvangstcomité was begroet, zijn ros besteeg. Temidden van de joelende menigte schreed hij eerst naar de andere kant van het plein. Oranje had zich in tussen niet onbetuigd gelaten en stelde zich nu op aan het hoofd van de stoet die stadwaarts marcheerde, terwijl de hoog ter paard gezeten Sint minzaam in alle richtingen knikte en menig kinder hart sneller deed kloppen, door een vriendelijke hoofdknik of door het wui ven met zijn witgehandschoende hand. Voor het stadhuis waren dranghekken geplaatst en dat bleek een uitstekend idee geweest te zijn. Het corps had nu de ruimte om zich op te stellen, maar wat meer was, de Sint kon zo in de ge legenheid worden gesteld de erehaag van kinderen te inspecteren en vele handjes te schudden en bangerds bemoedigend toe te spreken. Zijn schimmel stond in tussen goedmoedig te wachten en liet al de overvloedige klanken van drum mers en muziek ongestoord over zich komen, Nederlands meest bekende vier voeter voelde zich bij dit alles volkomen in zijn element. Tenslotte werd de kindervriend in zijn rode tabbert door Bolswards eerste bur ger naar het bordes geleid en volgden als steeds de toespraken. Burgemeester J. M. A. Mulder betoogde hoe welkom de èint in Bolsward was en de Sint zelf was blij er weer te zijn. Hij sprak vele vriendelijke woorden, die (althans voor degenen die zich op het bordes bevon den) verloren gingen in het enthousias me. Sint kwam niet met lege handen. Zowel de burgemeester als stadhuisbode Meinema kregen een geschenk. Onder tussen vermaakten een Pieter (zwart als nikkers) de honderden en nog eens hon derden aanwezigen. Kinderen genoten met volle teugen. Ouderen waanden zich weer jong. Sint ging nog éven door met het uitreiken van cadeaus. Een ervan werd zelfs uitgepakt: een fraai ingelijste pasteltekening, een wel heel bijzondere geste, waarover u elders in „Het sprook je dat echt gebeurde” meer leest. Nadat de Sint nog was toegezongen schreed hij weer naar zijn ros. Hoewel nog jong van hart, beginnen bij de goedheiligman toch kennelijk de jaren te tellen. Naar het uiterlijk monter en opgewekt, gaf hij - wat na een verre eis uit Spanje, stor men en orkanen trotserend, geen wonder mag heten -toch wel een vermoeide in druk. Het meest bleek dat nog toen het bestijgen van zijn schimmel minder vlot ging, dan in vroeger jaren. Echter toen de heer Terpstra van het comité ener zijds en burgemeester Mulder ander zijds assisteerde, de plooien van de tab- IT FEEST TO PEINJUM In krante is in nuver ding. Hwat nijer in krante is, hwat hurder der nei grypt wurdt. Sjoch mar hoe ’t treinreizigers in run dogge op de moarnsblêdden! In krante fan in deimannich aid hat oars gjin wearde as dy fan aid papier en is letterlik ta weismiten keard. Mar as in tige aide kranten foun wurdt, dan is dy ienienen wer nijsgjirrich om der yn om to blëdzjen. Sa krigen wy in „Sljucht en Rjucht” yn hannen fan augustus 1919, goed fyftich jier lyn dus en deryn foel us each op in artikel under de kop dy’t Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en muzyk: hup-süpen-groatten-brij! „Om soks foarelkoar to bringen, dan moat der wêze wilskrêft, dan moat der wêze ienriedigens en feestwille” konklu- dearret it forslach, mar dat wie hjir wol ynoarder: Peinjum hat feest fierd, under it Ijocht fan bengaelsk en elektrysk fjür, under it knetterjen fan fjürpylkcn en it rüken nei oaljekoeken. L. S. Hilari des en syn stêf fan helpers koene tofre- den wêze! De natür wie tsjin, mar oars hawwe al dy minsken, dy’t der sitten hawwe (de hiele nacht yn ’e rein!) sjen litten, dat se bliid wiene mei dizze dei. Is it net krekt as hat men der seis by west, as men dit lést? Lykwols in kri- tysk lud untbrekt net en de warskögjen- de (liberale) finger komt efkes omheech: „It sil jimme léste sneonsfeest wol west hawwe tink, hwant nije hearen, nije wet- ten. Jimme (nije) boargemaster hat it ommers al fiele litten yn ’e tie: Meitsje de wetten en ik fier se üt! Wolnou, Pein jumers, lit dy lytse potentaetsjes wrotte en wrame en tink jimmer oan dizze dei!” Hawar, dat ha wy dan rom in heale ieu letter nochris dien. Us fraech: binne der noch Peinjumers (of oaren) dy’t fan dit feest witte, dy’t faeks wol yn wite of Fryske klean as bern mei dounse en son- gen hawwe? Soks soene wy nou graech ris witte wolle, hwant fan feesten yn ienridigens opset en fierd, hat men or- naris trijeris wille: by de tarieding, op it feest seis en letter by it oantinken! En mei dy „potentaetsjes” yn Wytmarsum is it wol hwat tafallen, tocht üs sa. priis wei foar syn gasten. „Dat wie fuort öfpraet” seit de forslachjower, in opmerking, dêr’t men fansels twa kanten mei üt kin. Mar der wiene meat goede korpsen. Hwat klonk de Harmony fan ’e Lemmer ek moai. It wie deastil op it terrein en nettsjinsteande de rein stie elk ,yn rêstige oantins” to harkjen. Hja krigen de earepriis biskikber steld troch Md boargemaster Piccard. De jouns nei öfrin fan de wedstriid hat der grif in gymnastykdemonstraesje west, hwant neffens it forslach „kamen der lju oan de rekstok to bingel jen” en ek is der sprake fan „kopketommeljen”. Der is seis in ütspraek fan in Peinjumer oer forivige hwant wy léze: „Ik wol dêr net nei sjen, sei in wyfke nést üs, hè, hwat giet it mal net?” Sa gyng de joun sta- dich oan foarby. Heech oan de peallen bingele it elektrysk Ijocht. En doe der ynienen kamen famkes yn wite klean it lan yn stappen en efter har de kening- inne fan de muzyk, ta eare fan dizze dei. Letter kamen noch acht nymfen. Men waerd der stil fan, sa op ’e mjitte en mei graesje waerd der dounse. Efkes letter kamen de ald-Hollanske famkes, ek hiel moai dounsjend. Mar it heechste fan dizze joun dat wie it dounsjen fan de skotse trije, dounse troch jonges en famkes fan 7, 8 en 9 jier, allegearre yn aid Fryske klaeijing. Wylst it bengaelske fjüd baernde en read Ijochte dounsen hja mei djippe earnst dizze aide douns. En yn de tribune gyngen de hollen fan heit en mem mei op de mjitte fan de Sint is onder vrijwel alle omstandighe den wel in Bolsward gearriveerd, ook met vrijwel alle vervoermiddelen, uit gezonderd tot op heden de helicopter. Hij kwam bij mist, bij regen, in schemer donker, vaak bij kou. Zaterdagmiddag was het welhaast een ideale intocht. Nauwelijks was hij per t.v.-scherm in Nederland aan wal of ook te Bolsward arriveerde de goedheiligman. Ook per „stoomboot”, al was het dan wegens ons toch wel wat smallere binnenwaters een verkleinde uitvoering van de boot die op het scherm was te zien. Dat de boot ook een opgedoekt zeil aan boord had was een voorzorgsmaatregel, voor het geval de stoom-motor zou uitvallen. Sint had gehoord hoe het hier gestormd had en had verwacht, dat de wind nog niet geheel geluwd was. Gelukkig was dit wel het geval. Hoewel het gevorderde jaargetijde zich uit de aard der zaak liet gelden, was het toch welhaast ideaal weer. De reis verliep dan ook buitenge woon vlot, zo vlot dat men zelfs vóór raakte op het schema. Burgemeester Mulder, die de Sint zou verwelkomen en op wekelijkse trim-fietstocht was moest trappen van je welste om de race met de tijd te winnen, teneinde op tijd aan wezig te zijn. Zodra de met veel vlag getjes opgetuigde mast opdook aan de kim, steeg aan de Stoombootkade (reeds vanouds naar de Stoomboot van Sinter klaas genoemd) de spanning ten top en toen de boot sierlijk in het water weer spiegeld het Kruiswater kliefde, was er geen houden meer aan. Het Chr. Muziek corps Oranje zette een gepast welkom in en marcheerde langs de walkant met de boot mee. Het werd een ware triomf tocht langs de Kade, Blauwpoortsbrug en Laag Bolwerk naar het Plein 1455. Enkele pessimisten vroegen zich ondanks alle grappen en grollen van de talrijke Pikkie’s al verbijsterd af, of de Sint in zijn haast wellicht zijn schimmel had vergeten, maar niets was minder waar. Integendeel, de trouwe viervoeter bleek begeleid door een stalknecht reeds voor uitgezonden en stond op het plein reeds hinnikend zijn baas reeds af te wachten. Heel de jeugd van Bolsward stroomde hier samen en nauwelijks zette de kin dervriend een voet aan wal, of hij werd omstuwd door een enthousiaste menigte. Gelukkig was zijn trouwe schimmel een dergelijke belangstelling wel gewend, ’t goede dier bleef kalm en trok zich wei nig van al deze drukte aan. Om goed te kunnen zien werden tal van kinderen op de schouders gehesen, maar het duurde nog al geruime tijd voordat Sint, die op de walkant door vertegenwoordigers van aan ieder mens heeft. Nr. 2 „Carnaval”, is sfeervol van kleur en compositie, als we het ons goed her inneren geen zuivere gouache, maar een dubbel-techniek: tekening met verf ge vuld. Een dubbele signering (in potlood links, in verf rechts) wijst ook in die richting. Nr. 3 is getiteld „De jongen”, alweer in een dubbeltechniek, nu o.a. met gebruik making van vette(?) pastelkrijt. Nr. 4: „Kijkplaatje” neigt naar het ab stracte, maar we ontwaren toch een boom en een menselijke figuur. Merk waardig is hier de signatuur in wit, weliswaar noodzakelijk geworden door de erg donkere achtergrond, maar toch ongebruikelijk. MS In nr. 5 „Straattafereel” zien we het al oude gegeven van de .zoekende toenade ring tussen beiderlei kunne, de groeien de relatie tussen jongens en meisjes, in elk geval zo kwam de suggestie op ons over. Het volgende nummer is alweer geinspireerd op pril geluk. In „samen” zien we twee jongelui aan ’n heining ergens aan zee, de jongen de arm beschermend om de heupen van ’t meisje, een toonbeeld van romantische menselijkheid en menselijke romantiek. Ook nr. 7 „Ontmoeting” (de titel zegt het al, heeft weer iets, zo niet, alles te ma ken met relatie, het telkens terugkerend thema. Het laatste nr. „Bomen” lijkt ons het meest moderne van allemaal. Of de volgorde chronologisch is, is ons niet bekend, is dit het geval dan’ heeft de bejaarde maar met jeugdig enthousi- astme tekenende, schilderende en ro mantisch dromende vermoedelijk haar eindpunt (voorlopig?) bereikt. diens toestemming en na overleg nog een rondgang te maken langs de vrijwel permanente rij schilderijen in de hal, gangen, studeer-, werk- en vergaderka mer van pastoor Janning, slechts enkele meters verder in de r.k. pastorie. Nu nog iets over het werk van Joanna Appel. Het is uit het naïve ontsproten, maar gerijpt. Abstract als haar naamge noot is ze niet, daartoe is het te mense lijk, te veel zoekend naar het uitbeel den van relaties, en al mag men dat op deze leeftijd van een schilderes toch niet meer verwachten, toch ook wel wat erotisch, zo niet geladen, dan toch in ie der geval getint. Althans dit is onze eer ste indruk, een indruk, die niet meer kan zijn, dan een vluchtige, omdat wij niet weten of het te Workum geëxpo seerde (8 gouaches in totaal) wel voldoen de representatief is voor deze kunstena res, die ook internationaal reeds de aan dacht trok. Gezien het feit, dat haar werk „einmalig” is (van een ets, litho, gravure of zeefdruk kan men meer exemplaren „trekken”) is het werk van Joanna Appel betaalbaar. Met f 100, kunt u reeds terecht. Nr. 1 „Geborgenheid” is als een pro gram. Twee gezichten, wang aan wang, een tere genegenheid Uitbeeldend, waar op zijn tijd behoefte Advertentieprijs: 20 ct. per mm. Ingez mededelingen dubbel tarief Contractprijs op aanvraag Abonnementsprijs f 7,15 p. kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1972 | | pagina 1