de brug” wat beoogt over dat eigenlijk? 6ahe Skroar „Kom Eendrachtig samenwerken in belang van de (verre) naaste jS 4¥2 rente Zilveren filmpjes Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiin bondsspaarbank bolsward Fan stêd |iljj Nog steeds op dagelijks opvraagbaar spaargeld STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Hwat haf I k 'z- - - 111e JAARGANG No. 95 DINSDAG 5 DECEMBER 1972 Wymbritseradeel. Laatste fase Solidariteit Eerste actie le le week december 1947 Prinses Irene als kabouter geïnstalleerd. De ijsklub Burgwerd e.o. in het zilver. 2e Toetreding Rooms-Katholieke Kerk üs hjoed to sizzen Publiciteit Projectenpakket Formule „Moatte jim sei Advertentieprijs: 20 et. per mm. Ingez. mededelingen dubbel tarief Contractprijs op aanvraag Abonnementsprijs f 7,15 p. kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 De formule, waaronder deze actie ge voerd wordt, is tweeledig: assistentie aan het werk (in de meest brede zin van het woord) van de kerken overzee, waarmee de Neder landse kerken zich sedert kortere of langere tijd verbonden weten. Om dat het dus duidelijk om de bevor dering van het werk der kerken gaat, zijn hier in Nederland geen andere organisaties uitgenodigd. het gaat om een „schep er boven op”, dat wil zeggen alle bestaande werk, alle bestaande collecten gaan ge woon door. Ondertussen voltrekt zich tot 15 decem ber een veelzijdige publiciteit, waaraan De raad van Hennaarderadeel herdacht de in Indonesië gesneuvelde 2e luitenant Ferdinand Taconis Salverda. Het Esso pompstation te Zurich weer in gebruik. Radiópraetsje fan E. S de Jong oer „It Fryske Krystfeesten”. Het wilsterflappen mag nog tot 15 dec. Dan is het voor dit jaar weer afgelopen. Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uiig. A. J. OSINGA n.v., Bolsward Administratie- en Redactie-adrest Marktstraat 18 - Postbus 5 TeL 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) Leaver fan de stoarmwyn slein, as formoale fan de rein. Bols wards Nieuwsblad In de wjjk Santo André, een voorstad van Sao Paulo, werken Rooms Katholieken en Gereformeerden samen in een centrum voor jeugd- en buurtwerk. In deze wijk wonen ongeveer een 40.000 mensen on der uiterst moeilijke omstandigheden. De meesten komen van het platteland in het noorden van Brazilië. Zij komen naar de stad in de verwachting werkgelegenheid te vinden, een verwachting waarin zjj vaak worden teleurgesteld. Het buurtcentrum tracht samen met de mensen oplossingen te vinden voor de vele moeilijkheden. Er is o.a. nodig een semi-internaat, waarin plm. 240 kinderen overdag ’n goede opvang krijgen. Sociaal medisch werk, zowel poliklinisch als pre ventief, moet worden verricht. Vrouwen en mannen moeten een training ontvangen, opdat ze meer mogelijkheden hebben om werk te vinden. Dit alles vraagt veel geld. Een f 300.000.- van „Kom over de Brug”. De eerste actie „Kom over de Brug” ein digde op 22 maart 1968. Gemikt werd toen op 140 projecten voor een totaalbe drag van ruim 20 miljoen gulden, maar de werkelijke opbrengst was 28,7 miljoen gulden, zodat nog aanvullend 64 projec ten gehonoreerd konden worden. Het drama van de Birmaanse vluchtelingen begon in 1962. Onder hen bevonden zich ongeveer 900.000 mensen van Indiase afkomst. In 1964 ging India met de repatriëring van deze mensen helpen. In 5 jaar tijd keerden een 200.000 mensen naar India terug. De vluchtelin genstroom gaat nog steeds door en verwacht wordt, dat ongeveer to taal 800.000 „repatrianten”, practisch zonder persoonlijke eigendom men, opgevangen moeten worden. Het sociaal centrum „Beatitudes” in Madavaran beoogt deze vluchtelingen, via allerlei activiteiten, we der in het Indiase leven op te nemen. Een dezer activiteiten is onder wijs aan kinderen, maar door de slechte behuizing in primitieve bouwsels wordt dit onderwijs zeer bemoeilijkt. Voor een onderdeel van deze schoolverbetering, n.l. de bouw van een tiental leslokalen voor de lagere school wordt van „Kom over de Brug” een bedrag van f 100.000,- gevraagd. we graag ons steentje bijdragen. De jeugd, die op eigen wijze vanuit ons jeugdsecretariaat aangesproken wordt, is met allerlei eigen activiteiten bezig. Een filmfestival in een 9-tal plaatsen behoort tevens tot ons pakket. De actie zelf wordt niet - als sommige andere acties - via de televisie gevoerd. De basis van de actie is het bezoek van de kerkleden aan huis. De fase, waarin wij nu treden, is die van de openbaarheid. Honderden actie- comitees zijn reeds lange tijd bezig met alle voorbereidend werk. De actie zelf is eenvoudig, op maandag avond 11 december worden alle wonin gen van geregistreerde leden van de deelnemende kerken in het gehele land bezocht ter overhandiging van het geef- en informatie-materiaal. Op vrijdag avond 15 december gebeurt hetzelfde, nu voor het afhalen van de gift. Men be hoeft niet contant te geven; bij het ma teriaal is een toezeggingskaart gevoegd, waarop men in en op elke gewenste ter mijn kan toezeggen. Voor deze 2 avonden zijn 250.000 a 280.000 mannen en vrou wen nodig, die elk 15 a 20 adressen be werken. De grond voor het beroep op de Neder landse kerken ligt in het Evangelie. Van uit dat Evangelie wordt een nuchter be roep gedaan op de solidariteit van de Nederlandse christenen met hun broeders en zusters overzee. De vraag is niet ge ring: gevraagd wordt 1 °/o van het be steedbaar jaar-inkomen, populair gezegd een half weekloon, of over het jaarsala ris gerekend van elke gulden één cent, of wat op hetzelfde neerkomt van elke f 100,- één gulden, of van elke f 1000,- een tientje. Leg nu alvast wat aan de kant. Het kan zelfs zinvol zijn zich in het Sint Nicolaas-consumptie-tijdperk alvast wat te beperken, dit ten behoeve van de naaste, die wij behoren lief te hebben als onszelf. Vóór de eerste actie was ook contact met de Rooms-Katholieke Kerk opgenomen. Tot een officiële uitnodiging is het toen niet gekomen, omdat men liet weten dat de Rooms-Katholieke Kerk organisato risch nog niet zo ver was dat men met de 10 organiserende Protestantse kerken tesamen één actie kon voeren. Bij de opening van het Pastoraal Concilie op 1 april 1968 in Noordwijkerhout feli citeerde Kardinaal Alfrink de Protestant se kerken met het behaalde resultaat en hij voegde daar aan toe: „maar de vol gende keer willen wij ook er bij zijn”. Gevolg van deze spontane verklaring zijn een aantal aanvankelijk informele, later formele gesprekken geweest, die op 18 februari 1971 resulteerden in de officië le brief van de Bischoppenconferentie van Nederland, waarin deelneming in een tweede „Kom over de Brug”-actie werd toegezegd. Ondertussen was de vraag of de tweede actie wel met de Rooms-Katholieken sa men gevoerd moest worden, in verschil lende Protestantse Synodes aan de or de geweest, met bevestigend resultaat. Aangetekend moet worden dat de Gere formeerde Bond binnen de Nederlandse Hervormde Kerk in deze gang van zaken aanleiding heeft gezien nu niet mee te doen. Van de 776 beschadigde boerderijen in Zeeland zijn 183 hersteld, 47 worden herbouwd. Verechijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseraded, Workum en van Kerken van Indonesië het uiteinde lijke pakket samen te stellen. Omstreeks februari jongstleden sloot de indieningstermijn. Het nu samengestelde pakket is te onder scheiden in 4 rubrieken: a. voortgang van de verkondiging: 218 projecten f 17.291.000,- b. uitbreiding van het dienstbetoon: 337 projecten f 21.383.000,- c. bevordering van de gerechtigheid: 38 projecten f 2.502.500,-. d. vernieuwing van de gemeenschap: 151 projecten f 9.134.500,-. Geografisch gezien zijn de 7.44 projecten uit 77 landen afkomstig. De besteding van de gelden gaat geheel via de be staande kanalen van de Nederlandse kerken, die met het werk in de ontwik kelingslanden vertrouwd zijn. gezinsbank zonder winstdoel IN FORSIN MEI SINTEKLAES-JOUN Winliks wie ’t hast tradysje, om Sinte- klaesfreed nei Ljouwert, foar de jonge- rein fan Heechterp. En Boate en Feite wiene hast fêste klanten. Dizkear foei Sinteklaes-freed op ’e 29ste novimber. It waeide in stoarm üt it noard-westen, en it sniejage. „Jim gean dochs yn ’e goe- dichheit sa net nei Ljouwert?” „Jim kin mei fyts en al wol fan ’e dyk ófwaeije”, sei Feite syn mem. „Lit se mar gewur- de mem”, sei Piter Sjoerdsma, „dy’t net oars wol, moat ik mar fiele”. Feite syn beide susters seine har miening ek noch. „Miene jim nou wier, dat in faem ek sa sleau is om mei sok needwaer nei Ljou wert to gean?” frege Rinkje. „Dat miene se al”, sei Aechje, hja tinke alle herten by harsels!” „Nou famkes, wolle jim mei, by üs efterop, dan hawwe wy hwat mear swierichheit en waeije wy sa gau net fan ’e dyk óf!” sei Boate. „Hjir wol ik net iens in antwurd op jaen”, sei Rinkje. „Jim kinne beide üt in rom gat blaze, al lebeide fêste forkearing! Mar wy earme swalkers”. „Ik biklaei jim tige”, sei Aech. Mei dy wurden setten de beide feinten óf, hja woene nei Ljouwert, en mooglik klearre it oerdei wol op. It kin meiwierje en tsjinwierje Ulespegel wie altyd bliid as ’t min waer wie, hwant dan krije wy moai waer, sei er. Sa tochten Feite en Boate ek. Doe’t hja op Hatsum efkes oanstieken, sei Feite? „Ik wit net, ik haw in gefoel dat dit in misse set wurdt fan Wopke!” „Hoe ha’k it nou mei dy, litst nou de moedfearren hingje? Noch efkes troch- sette - op ’e strjitwei kin wy üs mar driuwe litte, aenst hawwe wy al lijte fan ’e aid wite.” „Wy sille ek wol werom moatte tink?”, ünnearre Feite. „Dan kin it wol moai waer wêze,” tocht tich jier, is ’t jongste der óf”, fjurre Af. „En komt hja hjir snein”? „Dat bliuwt in forrassing suske, nou myn plicht ropt my nei de Legeaën. Ik win- skje jim goe-joun. Ik sil dêr ris pin- fiskje of dêr ek in knap feintsje foar dy yn ’e Legeaën is suske!” „Rin hinne ju”. „Dat is to fier, ik fyts hinne, goeije!” „Oars altyd sinteklaesjoun yn ’e buor- ren”, sei mem, dy’t glimkjend nei har greate bern heard hie. Hwant Afke wie de jongste fan ’e fiif. Trije jonges wiene al twa fan troud, en Wytske, it aldste fanke tsjinne by in boer. Af tsjinne by de büterdirekteur, mar wie jouns thüs. Sa oertocht mem de libbensrin fan har fiif bern. En under dat tinken fan mem fytste Boate it Süd-easten yn. Krekt wie der makade op ’e diken kommen mar hy achte dy biswieren licht. Sa kaem er yn ’t doarp, dêr’t Eke wenne. Efkes stie de feint yn bistan, hwat sydstrjitte wie ’t nou ek wer? It wie ek allegear like tsjuster. P.E.B. wie noch net yn ’e Le geaën, nammers to Heechterp wie’t ek noch mar in healjier. Wie’t dizze strjitte net? Of moast er ien fierder wêze? Né, hy miende wol dat it dizze sydstrjitte wie. Dat koe net misse, en dan de tredde doar. De fyts tsjin ’e muorre oan. „Folluk!” In jongfaem kaem yn ’e gong. It wie tsjuster yn ’e gong, mar hwat lette it? Earst in oankrüperke, soks koe skoan sünder Ijocht. De jas kaem üt en doe nei de keamer. Der by it lampeijocht kaem de Ontknoping! Boate seach by it Ijocht fan ’e keamer- lampe dat er by de forkearde faem wie, dit wie Klaske, Feite syn faem. Op it- stelde stuit dat Boate dit murk, seach Klaske it ek en hja laken beide. Doe sei Boate tsjin Klaske har alden dy’t er freegjend by sleten: „Minsken, hjir is in lyts bisbigryp. Ik miende dat ik yn dit strjitsje wêze moast, mar it docht nou bliken, ik bin forkeard!” En Klaske lake en sei: „Dit is Eke har feint. Ik bring dy wol efkes toplak”. Doe laken de aldelju ek en har heit sei: „It wurdt tiid dat wy hjir elektrysk Ijocht krije. Boate fütske mei dizze golle minsken en ünthjitte harren nochris oan to kommen. „Mar dan as myn freon hjir ek is”, sei er. „Nou dat is aerdich”, sei Klaske har mem. ,Sinteklaes by de forkearde doar!” „En”, sei hja, „Sinteklaes mei ek wol in kop ha as in almenak.” Klas brocht Boate efkes toplak. „En”, sei hja, „fortelst it ek”? „Allinne oan Eke en Feite, mar dy prate der net fan fuort”, sei er laitsjend. Hjoed, fiiftich jier forlyn, mei elts it wol witte, dat Sinteklaes him doe by’t ts.jus- Vaak hoort u deze dagen van de „Kom over de Brug”-actie of leest u er van. Wat behelst deze actie eigenlijk? „Kom over de Brug” is juridisch een Stichting, opgericht door de kerken, die aan deze actie deelnemen. Het doel van de Stichting is de verwerving van gelden ten behoeve van projecten en programma’s van de kerken, met name*in de ontwikkelingslanden. „Kom over de Brug” Is een tjjdeljjke samenbundeling van alle or ganisaties van de deelnemende kerken, werkzaam op het terrein van het missionaire en het diakonale leven der kerk. „Kom over de Brug” treedt niet in de plaats van welke bestaande organisatie dan ook; het vervangt geen enkele bestaande collecte, maar is slechts een éénmalige concentratie ter realisatie van een „schep bovenop” alle bestaande werk. „Kom over de brug” tenslotte heeft géén eigen organisatie naar de ontwikkelingslanden toe; het heeft geen eigen projecten-pakket, maar heeft zijn projectenpakket uitsluitend door de participerende Neder landse kerken ontvangen. fytsten de maten nei de Wetterpoart- stêd. It waer like skoan, „dat hawwe wy altyd”, sei Boate, „it oare is aventür”. By „Knor” sochten hja in plakje foar de fytsen. „Nou dit is alhiel mal hwat in fytsen”, sei Feite. „Der binne mear dy’t nei Snits tein binne”, sei Boate. Doe’t hja de Easterdyk lans kuijerjen, die soks wol bliken. It wie allegear minsken. „Nou hwat haw ik sein?” swetste Boate. „Ja, as alles meirint, wurdt it in hiele optocht”, glimke Feite. Op ’e hoeke Skieppeplein-Greatsan by „Leeuwenburg” moeten hja twa fammen en kuijeren in slach it Greatsan om. Boate sines hjitte Eke Walstra en Feite roun by Klaske Mienstra. Hja wennen allebeide yn ’e Legeaën, Sybrandabuor- ren. Hja stieken yn ’e Trije Friezen efkes oan. It wie suver in bijekoer, sa fol. De fammen moasten noch in pear presint- tsjes keapje op ’e Easterdyk. Goed fiif ure setten hja nei Knor, dêr’t Eke en Klas har fytsen ek stean hiene. Doe gyng it nei de Legeaën. Healwei sawnen wie’t doe’t hja yn Sybrandabuorren wiene. Al lebeide moasten hja in sydstrjitte yn. Feite yn it earste, dêr’t Klas har alder- hüs wie, har heit wie sintrefugist op ’e büterfabryk. Eke har heit wurke ek yn ’e fabryk, dy wie yn ’e bütermakkerij. Nei in tige roerend ófskie ünthjitte Boa te oan syn famke dat er Sinteklaesjoun, tongersdei-to-joun wer kaem. Hja moe ten elkoar op ’e ein fan ’e buorren, en Boate die ütliz fan syn plannen. „Dy blinder”, sei Feite, „dyn aekje rint my flot genóch fan ’e helling. Dit treft net sa bjuster, Klas en ik ha it steld op sneintojoun.” „Dan moast dizkear allinne reizgje, mar dat rêd him ek wol”. „It moat him rédde”, sei Boate, en astü dan mei Klas ófpraetst op snein oer in wiké wer, dan bin wy wer op streek, en kin togearre reizgje”. Sa waerd it program opmakke, en ón der al dat petear wiene hja de Bargekop al foarby, en Easterein kaem yn ’t fesier. Sa’n ure fytsen draeiden hja yn ’e twein- tiger jierren de han net foar om. En sa makke Boate him Sinteklaesjoun ré, foar de reis nei de Legeaën. „Wurdt dat nou moade?” frege Afke, Boate syn suster, dy’t krekt sechtsjin jier wie. „Ja famke”, sei er, „ik praet der oars net oer mei bern, mar dou hast in fin mear as in bears. Ja famke, dat wurdt nou gebrük en astü achtsjin biste, dan is’t wer om ’e twa wiken.” „It liket, as wie it tinken”, sei Af. „Dat is it ek, suske.” Boate en Af koene altyd tige bést. Hja laken en pleagen elkoar, mar dat gyng büten it hert om. „It wurdt ek tiid foar dy. Ien en twein- ter in kear raer forsint hat! Het is geen probleem projecten voor in totaal meerdere honderden miljoenen guldens door de kerken overzee te laten indienen. Het is wél een probleem hoe een formule te vinden om zo veel moge lijk aspecten tot zijn recht te laten ko men en toch ergens een grens te trek ken. Allereerst is bepaald dat projecten van overzee slechts via en door de deelne mende Nederlandse kerken bij „Kom over de Brug” ingediend konden worden. „Kom over de brug” is dus geen zelf standige projecten-verzamelende organi satie; het projectenpakket is door de ker ken overzee bij de Nederlandse kerken aangereikt. Het totale bedrag van reeds bij de Ne derlandse organisaties voorliggende, maar door geldgebrek onuitvoerbare, en van nieuw ingediende projecten over trof ver alle mogelijkheden. Daarom moesten de Nederlandse kerken aller eerst een selectie uitvoeren. Ter illustra tie: alléén de Rooms-Katholieke legden ruim 80 miljoen gulden aan projecten voor, terwijl alléén de Protestantse ker ken van Indonesië een pakket van meer dere tientallen miljoenen guldens indien den. In het laatste geval leidde dit tot een speciale reis van 2 vertegenwoordi gers van de Nederlandse Protestantse kerken naar Djakarta om met de raad Boate. „Dou bist hwat pessimistysk” sei er tsjin syn maet. Mar it Ijochte net op, it bleau de hiele freed striemin waer. Men seach hast gjin kop op ’e Nijstêd, dêr’t it oars Sinte- klaesfreed pürdrok wie. De iennichsten dy’t er in goeden oan hiene wiene de herbergen, dy sieten fol. Hja hiene de fytsen by de Jong stean op ’e hoeke. Hja hiene efkes yn ’t Gouden Wagentsje sit- ten, ek sa fol as in aei, men koe jin kwaelik omdraeije! „Dit is hjoed in mislearre reis,” sei Fei te. En Boate, mei al syn optimisme moast soks grif tajaen. Hwat net is kin noch komme, hie er fan ’e moarn sein. Mar it waer wie noch minder wurden. „In dünker foarütsicht sei de man, en doe hie er in swarte baerch by de sturt”, sei Feite, „mar it liket foar üs ek dün ker. Gjin faem dy’t har mei dit waer op paed jowt!” Nei’t hja de oerdeis fjouwer üre by De Jong noch efkes pleistere hiene, foar de aide lju en de susters in presintsje kocht hiene, sei Feite: „Hwat seist?” „Ja, de thüsreis moat mar oangean”, sei syn freon. En sa stutsen hja yn ’e noard westerstoarm op. By de Ryp roun it efkes mei oan ’e hoe ke fan „Michelsberch” ta. „Witst hwat wy dwaen moatte?” sei Boa te, „wy moatte tiisdei nei Snits, Sinte- klaes-tiisdei, twa dagen foar’t de goede man komt, dy reis docht fêst fortuten!” „Fral as’t sok waer is”, glimke Feite. To Baeijum by Ids Boschma, dêr’t hja efkes oangyngen foar de léste 'sprint, die Boate syn plan üt ’e doeken! En wer waerden beide it iens. Ljouwert hie’t raer sitte litten, mar de houn dy’t jin biten hat, moat jin ek wër genêze. En it waer liet him de tiisdei de tredde desimber knap oansjen! Rinskje en Aechje seine: wer op ’e flitter om in faem?” ,Ja famkes”, sei Boate, „wy binne yn dat stik fan saken noch al sinnich. Der wie ne to Ljouwert in heap fammen, mar net ien sa kreas as jimme en minder wolle wy it net mei dwaen!” „Swetse is ek in fak”, snuorre Aechje. „Né bern,” sei Feite, „wy wolle nei Snits om in nije hoed elk, dy oare is hwat flan- trich wurden.” „Fan ’e léste reis tink!” keatste Rinkje. „Net lekskógje, famke”, sei Feite. „Hat Sinteklaes jim net goed bidield?” „Hwat goed is moat goed bliuwe,” mem, „jim hawwe jim bést halden!” „Spitich dat it by sokke famkes net wur- dearre wurdt!” sei Feite, mar doe moast hy sjen dat hy fuort kaem, oars hie er in feech krige mei de skütelkwast! Foar hüs skillen de feinten en róppen: „Wy nimme in taeiman foar jim mei!” „En foar jim seis in sükerwii?f” ropt Rinkje. Mei de wyn yn ’e rêch en in fleurig sin r w L 1 W. ï/-

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1972 | | pagina 1