Het gaat om medemensen mensen, mensen Gate Shroar Kerstmis 1972 in het te eensgezindheid ken van werking I „De Brug” en ontwikkelingssamen- ■Sb Zilveren filmpjes 2e WEEK DECEMBER 1947 IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIH Fan stêd en lan 1 .f STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll DINSDAG 12 DECEMBER 1972 111e JAARGANG No. 97 1 ’/o. En het mag in termijnen! 6. 7. üs hjoed to sizzen 2. Waar komt de naam vandaan? De alden jowt men eare De jongen moat men leare, Rieplachtsje dy’t hwat witte, 8. «5 O Samenvattend: „Kom over de Brug 1972” 3. 4. S 5. Derde wereld CS Bond van Coöp’ Zuivelfabrieken, 50 jaar. Kort en krachtig I 1. OER DE SINTERAESJE BY IT BOER WURDEN I nou de fraech oft it bidriuw f1 De burgemeester van Bolsward J. M. A. Mulder. Advertentieprijs: 20 ct. per mm. Ingez. mededelingen dubbel tarief Contractprijs op aanvraag Abonnementsprijs f 7,15 p. kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 t i „Kom over de Brug” is een actie voor het werk van de kerken overzee. Een extra. Een schep er bovenop. Opdat het werk dat nu gebeuren kan, niet tot mor- Ter stimulering van de actie willen we hier nog eens alles wat u er zo voor en na over geschreven vond kort en krach tig samenvatten: Verschflnt DINSDAGS en VRIJDAGS De zuivelschool voor Bolsward behou den. Uitspraak van minister Mansholt: Als de lonen met de trap omhoog gaan, gaan de prijzen met de lift. „Kom over de Brug” heeft 744 projecten aanvaard (in bijna 80 landen). Totaal bedrag: ruim vijftig miljoen gulden. Pro jecten die een stukje hoop betekenen. Een stapje verder. Op weg naar een meer menswaardige wereld. Een wereld zoals God die bedoeld heeft. „Kom over de Brug” weet dat vijftig miljoen gulden veel geld is. Maar het gaat ook niet om een fooi. Het gaat om een offer. Om 1 van het jaarinkomen. Dat is de vraag die aan alle leden van de aangesloten kerken wordt gesteld: Bij veehouder S. B. te Baard die verge ten had de staldeur te sluiten, werden de meikerskleren ontvreemd. De héér H. J. Kuilart te Bolsward be vestigd als kerkelijk werker. „Kom over de Brug” weet dat het zeer wel mogelijk is, dat zij die niet in de kerkelijke administraties voorkomen of zich wellicht niet tot de christenen re kenen, toch door de duidelijke humani taire aspecten die de actie ook heeft, zul len worden aangesproken. Hun vanuit deze achtergrond gegeven steun zal uiter aard evenzeer gewaardeerd worden. „Kom over de Brug” wil, teneinde ver warring te voorkomen, bij voorbaat stel len, dat het hier gaat om een actie voor is het natuurlijk wel zo, dat tal van pro- Fan alden Maetskippen Skoanalden Oare fam. Frjemden Uitg. A. J. OSINGA n.v., Bolsward Administratie- en Redactie-adresc Marktstraat 13 - Postbus 5 Tel. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) Rijksweg 43 gereed: Bolsward in vlagge- tooi. Geld. 64 21 8 1 7 Brab. 81 7 5 2 4 gen moet worden uitgesteld. De tijd dringt Bolswards Nieuwsblad Wymbritseradeel. Veertien priesters en vier broeders trach ten thans vanuit zeven missieposten contact te krijgen met de 100.000 leden van de Masai-stam, die in vroeger tij den het meest gevreesde en machtigste volk van Oost-Afrika was. Deze mensen Deze week gaat de „Kom over de brug”-actie in alle hevigheid van start. Gaarne willen we er nog eenmaal op attenderen. Het gaat im mers om mensen, medemensen... Om verwarring té voorkomen, wil „Kom over de Brug” bij voorbaat stellen, dat het niet gaat om een actie voor ontwikkelingssamenwerking zonder meer. Het mondiale onrecht met al zijn politieke, sociale en vooral economische facetten, is van een dusdanige orde dat daarin alleen maar via een radicale, wereldomvattende aanpak verandering kan komen. Langlêsten hat it L.E.I. in ündersyk yn- steld nei inkelde aspekten fan it boer wurden. Der binne twa stüdzjes oer üt- kommen. De twadde leit nou foar üs, in handich boekje mei gans sifermateariael. It giet binammen oer de formogensfoar- ming troch jonge boeren foar en tidens it oernimmen fan it bidriuw, meastal fan de alden. Forgelike wurde dan de provinsjes Fr slan, Gelderlan en Noard- Braban. It is üs fanseis foaral to dwaen om de sitewaesjes yn Fryslan en dan bi nammen oangeande de fraech yn hoe- fier dy ófwykt fan dy yn oare provin sjes. Foar hiel hwat bigj innende boeren is it in poepetoer om jild om hannen to krij- en as hja op it punt steane in bidriuw oer to nimmen. „Kom over de Brug” is een actie van weldoordachte persoonlijke solidariteit. Op maandag, 11 december, worden de leden van de deelnemende kerken thuis bezocht. Ze krijgen een informatiefolder met geef-envelop. Vrijdag, 15 december, worden die enveloppen, nu „met inhoud”, weer opgehaald. Nog dezelfde avond wordt via de televisie verslag uitgebracht van het resultaat. Er is een toenemende belangstelling voor, in het algemeen gezegd, de Derde We reld. Kom over de Brug hoopt die be langstelling verder te stimuleren. Zij hoopt ook, dat met de actie het besef groeit dat de ongerechtigheid in de Der de Wereld voor een goed deel z’n oor zaak vindt in ónze ongerechtigheid. Van uit dat inzicht hoopt zij dat ook in Ne derland structuurveranderingen tot stand komen. Maar men kan ondertussen, zo lang het nog niet zover is, niet concrete mensen in de Derde Wereld in hun sop gaar laten koken. Daarom is het een zaak van èn-èn. Daarom juist ook het werk van Christus, dat levend maakt en vernieuwt, doorgaan. En daarom: Kom over de Brug! komen. Inhaerent aan het alfabetisatie- werk is dus een bewustwordingsproces waarbij de mens zich op een nauwkeu rige, realistische wijze bewust wordt van zijn plaats in de natuur en de maat schappij. Voor dit educatieve werk ten behoeve van volwassenen wordt een bij drage van f 16.000,- gevraagd. „Kom over de Brug” steunt alle facet ten van het werk van de kerk. Dus voortgang van de verkondiging. Uitbrei ding van het dienstbetoon. Bevordering van de gerechtigheid. Vernieuwing van de gemeenschap. Enkele wereldconcerns zullen het delven van ertsen in West-Irian ter hand gaan nemen. Dit zal de bouw van enkele in dustriële centra met zich brengen en het aantrekken van duizenden arbeidskrach ten. Vooral dit laatste zal grote sociale ver anderingen teweegbrengen en van de mensen een grote aanpassing vragen. Een viertal predikanten zal in de gele genheid gesteld worden om een studie van een jaar te volgen aan het Malma- jecten in het pakket van „Kom over de Brug 1972” ontwikkelingsaspecten heb ben en een bijdrage leveren aan geeste lijk en materieel welzijn van landen en volken overzee, daarbij denkend aan in dividu zowel als gemeenschap. En ten slotte zal „Kom over de Brug 1972” ze ker niet nalaten in ons eigen land de christenen er op te wijzen dat ook wij nog „in ontwikkeling” zijn en dat wij op weg behoren te gaan naar werkelijke gerechtigheid voor de gehele wereld. 9. luan Trainingscentrum in Rabaul (New Britain). Na deze opleiding en het aanle ren van goed Engels zullen zij gemakke lijker toegang krijgen tot de leiding van deze maatschappijen en de gemeentele den kunnen begeleiden bij de zeer snel veranderende leefwijze. Twee of drie mensen van West-Irian zul len een opleiding krijgen tot sociaal wer ker aan de sociale academie „Widuri” in Djakarta. In La Paz heeft aantal mobiele teams samengesteld, die zich zullen gaan bezighouden met het alfabetisatiewerk. Meer dan tot nu toe zal de achtergrond van dit werk zijn, dat door de alfabe- tisatie de waardigheid van de mens, die een deel vormt van grotere maatschap pelijke verbanden, meer tot zijn recht zal wil dus samenwerking in Nederland om samenwerking met overzee te verwezen lijken en zo samen een stuk werk in de wereld te doen. De actie moest een naam hebben. Ach teraf is het niet helemaal duidelijk meer wie de naam, die een begrip zou wor den, uiteindelijk op tafel legde. Het ge beurde in elk geval in een gesprek met een aantal journalisten. „Wat wij wil len”, zei iemand, „is de afgrond over- bruggen die er gaapt tussen onze moge lijkheden en de hunne”. „Ja, ja”, lachte een ander, „kom over de brug”. Zo kreeg de actie zijn naam; maar waar komt die naam nu vandaan? Het staat in het gedenkboek „Boskoop”. „Het grote evenement voor de Bosko pers was de kermisweek, die reeds eeu wen bestond. Het was de week dat de jaarrekeningen betaald en ontvangen werden. Want bijna alle bomen en plan ten werden éénmaal per jaar betaald. Iedere morgen van tien tot twaalf uur stond op die dagen de Dorpsstraat west zijde van de brug Stampvol met kwekers die met elkaar stonden af te rekenen. In deze week kon men iedereen vrij om be taling manen. Vandaar het spreekwoord voor betalen: „hij moet over de brug komen”. Zo wil de actie dat men iets „overbrugt” door „over de brug” te komen. Het is maar een weet. leiden thans een semi-nomaden-bestaan in een dor en kaal gebied van 15.000 vierkante mijl. Voor dit werk zouden wij graag zes kleine centra bouwen, die f 10.000,- per stuk gaan kosten. I- Hwat hat „Kom over de Brug” is dus geen actie voor enkel ontwikkelingswerk. De ker ken hier voeren een actie voor het werk van de kerken overzee, waarin ontwik kelingswerk begrepen kan zijn. Zij voe ren de actie vanuit de belijdenis dat Je zus Christus de Heer der wereld is. In het leven en sterven van Jezus is de nieuwe humaniteit over mensen en machten uitgeroepen en gegarandeerd. Dat betekent, dat de kerk zich - als het goed is - opmaakt overal daar te staan, waar mensen in de knel komen tussen mensen èn machten. En omdat het ten slotte mensen zijn, die via allerlei pro cessen uiteindelijk structuren vormen, is de actie indirect dus ook daar op gericht. Maar de kerken in Nederland weten, dat de verandering van de structuren, in de zin van economische structuren, een zaak is, die buiten de kerken óók heel sterk leeft en zij onderscheiden dit dus wel. Zij weten ook dat velen zeggen, dat het eerste punt dat in onze landen nu aan de orde is, moet zijn de verandering van onze (vooral) economische structuren, zo dat de ontwikkelingslanden meer kansen krijgen. Zij zeggen in antwoord daarop: wij zien dit heel goed, maar het is niet nodig ons hele handelen in een óf-óf sfeer te trekken; christenen weten ook iets van over-bruggen, van èn-èn. Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en En gekken prate litte. It ündersyk, dat noch al hwat tiid fer- ge hat, giet binammen oer jonge boeren, dy’t tusken de maeijedagen fan 1967 en dy fan 1968 foar it earst seis de leije krigen. Yn Fryslan binne suver allegear- re yn dizze kategory yn it ündersyk bi- helle, meielkoar 152. Dat hiene 180 wêze kinnen, mar 18 woene net meidwaen en fan 6 liken de gegevens net bitrouber genöch. Hwat it ünderwiis fan de jonge boeren oanbilange, rounen de trije provinsjes net al to fier üt elkoar. In fyftepart hie net mear hawn as de legere skoalle, skraechwurk de helte hie de legere lan- bouskoalle ófroun. Mei 29% dat middel- ber of heger agrarysk ünderwiis hawn hie, lei Frysln lykwols fier oan de kop. De oaren kamen hjirre net heger as 23 en 21%. Ut de sifers docht düdlik bliken, dat de ündergroun (middelber of heger ünderwiis) folie greater is by dejingen, dy’t in greater bidriuw oernommen ha as in lytserenien. By de oername fan bi- driuwen ünder de 15 ha hie mar 12% sok ünderwiis hawn, by bidriuwen bop- pe de 15 ha 35%. Soks leit ek wol foar de han, mar statistisi wolle soks graech ienkear yn sifers fêst lizze. Ek is neigien hwat de jonge boeren diene sünt se fan skoalle ófkamen: 89% yn Fryslan en Gelderlan wiene doe by har heit yn it wurk. Yn Braban wie dat seis mei 96% it gefal. Mar Fryslan hat hjir dochs wol in ófwikend by ld: 30% wie dielhawwer yn maetskipsforban op it alderlik lanboubidriuw (togearre buork- je). Yn Braban wie dat mar 7%. Gelder lan lei der tusken yn mei 21%. Utslutend as meiwurkjende soan arbeide yn Fryslan 40%, yn Braban 73%, dus sünder iennige meisizzinskip of mien- skiplik finansiëel bilang. Doe’t de enquete halden waerd (1969) wiene yn Fryslan 86% fan de jonge boe ren troud, yn Braban wiene dat mar 78 Dat der dochs noch in frij great part „Kom over de Brug” is een actie van de kerken in Nederland, Rooms Katholiek en Protestant. Concreet: van de organen en organisaties van de kerken die zich met het werk in de ontwikkelingslanden bezig houden. Dus: zending, missie, we- relddiakonaat, Vastenactie, Oecumeni sche Hulp, Solidaridad, enz. Wichtich is ek oernommen waerd as eigner of as hier- der. It Fryske lan is hearelan. Dat die langlêsten bliken by de stimming oer de ruilforkaveling Wünzeradiel-noard, dat docht ek bliken üt dizze sifers. Hjirre waerden 27 eigner en 125 hierder (pach ter). Yn Gelderlan wie dat: 43 eigner en 95 hierder en yn Braban 86 eigner en 67 hierboer, wol in hiel düdlik forskil dus. Hoe komt in jonge boer nou oan syn jild? In oankommende boeresoan kin nei syn skoallejierren bisykje to sparjen foar in bigjinkaptael. Hoe hurd dat giet, hinget fansels óf fan it feit, hoe lang hy sparret, hoef olie er fortsj innet en fansels as frijfeint boer waerd, soe der yn sitte kinne, dat it tal jongfammen, dat boer- inne wurde wol biheind. Sa kaem der yn üs oprop oan de jonge boerinnen ris hwat fan har ünderfining to tortellen gjin inkeld antwurd yn, wylst aldere boe rinnen der smout en mei smaek oer for- telle koene. Typysk, dat yn it jier fan de bidriuws- oername yn Fryslan al 57% troud wie, yn Gelderlan 46% en yn Braban noch mar 17%. Yn it jier fan oername trouden yn Frys lan 26%, yn Gelderlan 31% en yn Bra ban 55%. Fryslan leit hjir dus düdlik foar op de oaren, wy sette blykber de pompeblêdden earder op naeilsein as men yn it suden dat it read-wyt-blau docht. De leeftyd, hwerop it bidriuw oernom men waerd, rint net folie ütelkoar. It wie respektivelik 28,8 jier, 29,5 en 27,4 jier. Fan hwa waerden de bidriuwen nou oer nommen? Hjir folget in oersjoch: Frysl. 53 30 3 4 10 NNSNNNNXNNNNNNNXNNNNNNNNXNNNNNNNNNNNNNNNNVNXNM ek fan de manear hwer op hy mei syn jild omspringt. It giet yn dizze stüdzje oer de sinteraes- je fan de jonge boer. Nei hwat in lange ynlieding binne wy dus nou pas by üs eigentlike ünderwerp. Hoe’t de jonge boer syn jild biheart, biwarret, bisteget of mooglik ek wol forgriemt, giet it hjir sasear net oer. Dêr binne net fol ie sifers fan, wol hoe’t er der oankomt en dat rint noch al hwat üt elkoar. Hoe wurdt op in bidriuw in meiwurk jende soan ornaris bileanne? Yn Fryslan hat neffens de enquête 22% it CAO-ar- beiderslean krige 7% fan harren al de jierren, dat se by har heit yn it wurk wiene, 15% allinne foar in part (meas tal in léste) fan dy tiid. Yn Gelderlan wiene dy sifers 5% (1 4), yn Braban 3% (0 3). Hwat dat oanbilanget kamen de Fryske boeresoan- nen dus net sa min wei. Dochs is it in feit, dat fierwei it measte part fan de boeresoannen gjin arbeiderslean hawn hat. Fakentiids krigen se earst allinne mar hwat büsjild. Soms bleau dat sa oan it trouwen ta (fansels njonken kost en ynwenjen). Mar ek hjirre slacht üs pro- vinsje gjin min figuer. Woliswier krige 26% allinne mar büsjild, mar op de Gel- derske bidriuwen wie dat 43% en yn Braban seis 48%. De soasiale ynslach wie dus ek hjirre moderner as düdliker yn it lan. Ut de fierdere sifers docht bli ken, dat de heiten fan greatere bidriu wen der earder ta oergeane om de soan CAO lean to jaen, as dy fan lytsere. Al licht spilet hjir de foarljochtsjende taek fan de lanbouboekhalding in rol. By d«- lytsere bidriuwen lit men it earder op it rammeljen fan de pels oankomme as by de greatere, dêr’t de fiskale klausules ek in wurdtsje mei bigjinne to sprekken. Mar der binne ek noch oare aspekten oan de saek. Dêroer in oare kear noch hwat nijsgjirrich sifermateariael, hwant learsum is it boekje wol! In deze dagen voor Kerstmis mag ik uw aandacht vragen voor twee bijzondere punten. Ten eerste voor de aktie „Kom over de brug”, waarin wij de kans krijgen ons eensgezind te tonen met de mensen, die het minder hebben dan wij. Eensgezind, omdat de aktie van alle groeperingen in onze samenleving uitgaat, en de opbrengst voor mensen uit alle delen der wereld wordt bestemd. Ten tweede voor de Kerstzangdienst op a.s. zondag 17 december om 2.45 uur precies, in de Martinikerk. Vorig jaar waren hier 2.000 mensen bijeen, om samen te zingen en te luisteren naar de Blijde Boodschap. Ook nu werken diverse koren in grote eensgezindheid weer mee en ondervinden wij van alle kanten steun en bereiken ons verzoeken om hiermee door te gaan. Als we in Bolsward en wijde omgeving op deze wijze trachten ons steentje bij te dragen aan de vrede en ons solidair tonen met elkaar en met de arme wereld, kan Kerstmis 1972 een gezegend feest van vrede en eensgezindheid worden, wat ik u allen zo van harte toe wens. -''A

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1972 | | pagina 1