De caravan, het buitenverblijf voor duizenden GaöeSKPoar i f A 1 R A I KI tf - 5 j Katjes J. s. Zilveren filmpjes Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllll!lllllllllll Raadsvergadering Bolsward O' STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Fan stêd en lan w. Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll /f i „I I; X' y- 9c. -■ .1 w 112e JAARGANG No. 25 DINSDAG 27 MAART 1973 Wymbritseradeel. Wel of niet een voortent Angst om te trekken? Waarop letten? 4E WEEK MAART 1948 1. 2. 5. 6. Comfortabel wonen en trekken in Advertentieprijs: 21 ct. per mm. Ingez mededelingen dubbel tarief Contractprijs op aanvraag Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitg. A. J. OSINGA b.v., Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 - Postbus 5 Tel. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) Men begint vaak gewoon met een tent. Ook hierin is nog een zekere opgaande lijn aanwezig. Van een kleine huttent naar de grote bungalowtent is een logi sche stap. Vele kampeerders ontdekken ook, dat het gemakkelijker is om de tent een seizoenplaats te geven op een bepaal de camping. Men is dan verzekerd van een goede plaats en behoeft niet steeds op te bouwen en af te breken. Maar het verlangen om te trekken, voor al in de grote vakantie, is weer zo sterk, dat men komt tot de aankoop van een vouwwagen. Dat is in feite een „tent op wielen". Men combineert de ruimte van de bungalow tent met de verplaatsbaarheid van de caravan. Maar na enige tijd, soms al na een jaar, komt de toercaravan als ge spreksthema naar voren. De aankoop van een caravan is immers in hoge mate een zaak, die door de vrouw wordt be paald. Er zijn momenteel tientallen typen en merken caravans, daarom trekken wij deze keer een enkel type en merk daar uit om als voorbeeld te dienen van de eisen die het publiek kan en moet stellen nl. de Nordland-caravan. Om met het uiterlijk te beginnen, de wa gen valt op door de brede oranje band, die op raamhoogte de hele caravan om spant. Deze band is niet louter voor de sier, maar dient een wezenlijk verkeersveilig- heidsprincipe. De gebroken witte cara vans vallen, hoe vreemd dit ook klinken moge, vaak te weinig op in het verkeer. De Rijkspolitiewagens, de Porsches (witte muizen) hebben ook deze oranje en witte kleurstelling! Je moet gezien worden! Heel populair is de Nordland NC 400, ’n type dat uitsluitend wordt gebouwd en Van tent naar vouw en van vouw naar toer'. Wat betekenen die dingen in de praktijk voor- en najaar aangenaam, maar le vert ook in de winter voldoende ver mogen. De 400 tenslotte is een langslaper, dat wil zeggen, dat u bij caravannen met 2 personen kunt slapen „zonder de ta fel” te laten zakken. De N.V. tot afsch. van alcoholische dran ken te Arum vierde 25-jarig bestaan. Op 31 maart zal het 50-jaar geleden zijn, dat de heer H. Beekhuis te Bolsward tot arts werd bevorderd. Het wetsontwerp tot stichting van een tweede Rijkszuivelschool in het zuiden des lands ingetrokken. Benoemd tot guardiaan aan het St. Ant. Gasthuis de heer C. de Jong te Hitzum. Beroepen bij de Geref. kerk te Pingjum- Zurich. Candidaat J. v. d. Zande te Zu rich. De mode blijft hip: Zij: ’n Makkelijk pakje in luchtige ka toen van Pierre d’ Alby, in verschillen de frisse kleuren te koop. Sportief door de borstzakken en elastieken inzetstuk- ken, gekleed door het kort plooirokje. Hij: Sportief katoen-denim battle-dress pak met jonge kleurrijke borduursels op de rug, in verschillende kleurvariaties te koop. Brek dyn holle Net to folie, Hwant dat docht mar sear Sykje’ yn stille Sin en wille Dat helpt folie mear. Dan tonen zei hun leefbaarheid die steeds gebonden is aan tijd. Hun tijd van komst en die is vroeg als zij in maart de bruidstooi droeg. Vol ritme is hun voorjaarsdans als een voltooide kleuren krans. Geheel versierd met uitbottend leven hangt zij boven ’t water dan te zweven. Hun komst als steeds vertrouwd dan als de boer zijn vruchten bouwt. geleverd aan de Nederlandse dealer. Deze wagen heeft een totale lengte van 525 cm (met V-dissel), een opbouwlengte van 400 cm, een breedte van 205 cm, een (sta)hoogte van 245 cm en een binnen- hoogte van 188 cm. Het eigen gewicht, onbeladen dus, is 690 kg. De wagen is uitgerust met een torsie-as, met oplooprem en parkeerrem, bezit een gegalvaniseerd onderstel met uitdraaiba- re steunen en heeft (bijzonder plezierig) een achteruitrij-automaat (type Nieper) met dubbele veiligheidsbediening. In de disselkast kunnen 2-11 kg gasflessen en een 10 liter watertankje geplaatst wor den. Er is een dubbele deur (z.g. stal deur). Verlichting van 12 V (autoaccu) en 220 volts-aansluiting plus gasverlichting. Dubbele ramen! Belangrijk in koude da gen! Er zijn veel kastjes met telescopen, spe ciale rugleuningen, gordijnen en vitrage. Er is een spiegel, watercan en een voor- tentrail. Voor verwarming is de (beroemde) Tru- makachel voor 3000 cal. ingebouwd. De caravan is rondom geïsoleerd, dus ook de vloer. De wagen kost f 8.750,- inclu sief 16 BTW. Abonnementsprijs f 7,50 p. kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 t „Stille Bouke” sil yn boekfoarm ütkom- me. 3. 4. Bolswards Nieuwsblad Veel adspirantcaravanners hebben een zekere angst om te gaan trekken. Die angst is ongegrond. Wie goed kan rijden kan ook met een caravan rijden. Wan neer u tegen zware bergtrajecten opziet, kunt u zich het best wenden tot de ANWB, die u kan helpen aan de gemak kelijkste routes. De vraag die men stelt is dikwijls: Moet ik wel of niet een voortent nemen? Ui teraard zijn alle Nordlandtypen uitge rust met een rail om een voortent te bevestigen. Wanneer u gaat trekken kunt u volstaan met een simpele luifel tegen regen en vooral zon. Wilt u uw caravan op een seizoenplaats neerzetten voor een perio de van 6 maanden en regelmatig gaan „weekeinden”, dan is die voortent wel aan te bevelen. U kunt er, zeker in de zomer, extra slapers in hebben. U kunt er ook uw buitenstoeltjes fietsen enz in kwijt. Met een voortent hebt u een zee van leefruimte. Der kaem ek wolris jongfolk üt ’e stêd wei, nou, dan wie it wer feest. It jongste fanke hie fisfüken en dy waerden. dan yn de grêften ütset. De oare deis waer den dy dan wer ophelle. De iel lieten se der ütglide en dan wie it oan it tameit- sjen ta. As se der mei klear wiene, sea- gen se der üt as bargen. Se sieten dan under de slym en de modder, mar it moaiste kaem noch, it bakken en brie- den en dan moasten wy as arbeiders ek efkes priuwe. Nou, dat siet wol goed, wy wiene der masters yn. Op in iere maeije- dei as de sinne yn alle myldens syn strie- len ütgeat oer it gea en men it gers su- ver groeijen hearde, waerd der rissel- waesje makke om de kij üt to litten. Nou, dêr mocht wol in bosk biezemrys by, hwant it fé wie aimeast tige oer- dwealsk. De keallen joegen ornaris de measte swierrichheit, hwant op de keal- lepólle rekken wol gauris in pear yn it kouwedrinken. Se klauden aimeast krekt oan de forkearde kant wer by de wal op en dan moasten wy in hiel ein omrinne mei sa’n wjerstribbich tsjinakseljend wiet keal. Seis rekken wy under de mod der en dridze, mar hawar, wy wiene noch jong en it koe wol hwat lije. Dan kofjedrinken en dêrnei de rüchte üt it büthüs helje. Dyselde middels waerd dan it büthüs wiet spield mei in skütel- tsje üt in ammerfol wetter, dat wy üt de büthüspomp hellen. De oare deis bi- goun dan it büthüsskrobjen mei heide- biezems. De jette plakken moasten wy oardwaen mei koaitsjend wetter, oars waerd it net Skjin. It skrobjen wie or naris yn in dei as trije birêdden. Dan moasten wy seineharje en hiemmeane. Der wie altyd hiel hwat to biredden, hwant ien fan de famkes hie allegearre perken op it foarhiem. As der goekunde Ians kaem, gyng de han efkes omheech, Jonge, de saek hwat opknappe! De ielreagers yn it hóf wiene dan ek al wer drok yn ’e skrep. Se krigen al moai gau jongen en in kabael dat se makken! yn it hóf en dat is hjoed de dei noch sa. Dat „bosk” skynt fan harren to we zen. Hja hawwe it noait oars kend as mei grêften fol iel der omhinne. Dêr siet doe in hiele ielreagerkoloanje Wie it hiem meand en oanswile, dan waerd de foet fan de kuilbulte lein en koe it masjinemeanen bigjinne. Meastal omhinne. Dêrta moasten de sleatten heak kele wurde en moasten wy fanseis sead- ride. It wie yn de tiid dat de sédampen al wer opsetten kamen. It waerd kalder en loek al wer nei alderheljen. De earste ky kamen dan al wer op ’e stal. De boer wie der altyd tük op. Dy kou moast per- foarst by dy stean. „It moat ien gehiel wurde yn it büthüs, wie syn sechje al meast. Winterdei wie it altyd smük yn it büthüs en kamen der fakentiids joun- praters üt it doarp wei op it bankje en dan waerden der sterke forhalen opdist. As it froastich waerd en it greppeljen koe net mear, dan wie it houthok der wol. Wy moasten dan it deade hout üt it hóf helje. en de beammen hwat bysnoeije Sadwaende wie der altyd wol in hantaest to dwaen. As der om kofjetiid roppen waerd hiene wy gjin lést fan hurdhear- ringens. As it slim kald wie, hie de boe- rinne noch wolris hwat ünder de koark en dat kaem dan troch de kofje. Nijjiersdei wiene wy op üs iepenst, hwant de frou wol üs altyd it nijjier öfwinne en dat like üs as greate keardels wol neat. As wy har oankommen hearden siet al gau ien fan üs op ’e heasouder foar it lük en de oare foar de kij en as se dan oan üs ta wie rópen wy: „Folie lok en seine, yn it nijjier, frou!” en dan sei se: „Mar gau yn ’e hüs mannen om in nijjiersslokje! Ek sneontojouns kamen wy altyd efkes yn ’e hüs om kofje, in segaer en de sin- ten, dat wie sa fêste moade. Mar doe yn- ienen wie dat ek it léste jier op de pleats. Gjinien, dy’t soks tinke kinnen hie. It wie maert en op in sneintojoune waerd der roppen: Bran! De pleats sloech de lóge üt. De reade hoanne kraeide en om- raek! De eastewyn stie der lyk op, it fjür friet hoe langer hoe fierder en der wie neat mear to rédden. Der gyng de aid pleats, de boer wie ütbuorke, to heech op jierren om nochris op ’e nij to bigjinnen. Hy, de aid frou en de dochter binne nei de stêd ta tein. Letter is de pleats lykwols wer opboud yn ald-nije-styl. Ek de ielreagers kamen wer jier nei jier. In nij tiidrek sette yn. Oars, moderner, mar faeks as ik yn tin- zen sit, komt it my noch foar de geast, dy gemoedlike tiid fan doe. In stik fan jins libben wie it suver. Ja, it is al lang lyn, mar dochs kin ik it my noch goed foar de geast krije.” Dan als de katjes weer bloeien gaan en haast roerloos aan de sloten staan. Bij de kortelings gehouden CaravanRAI te Amsterdam werden cij fers van een landelijk onderzoek bekend gemaakt. Cijfers die ieder een met stomheid hebben geslagen. Het bleek dat het aantal cara vans in ons land nl. tussen de 225.000 en de 250.000 bedraagt. Nergens in Europa is een dergelijke „caravandichtheid” aanwezig. Er kwamen meer belangwekkende gegevens uit dit onderzoek naar voren. Er is een duidelijke lijn aanwezig in het aankooppatroon. Is men eenmaal tot het idee gekomen dat de toerwagen voordelen biedt, dan komen er punten naar voren, die voor dien geen rol speelden. Wat zijn de voordelen van de toerwagen eigenlijk? De goede toerwagen biedt meer com fort. Men kan er langer in verblij ven, dus vroeger beginnen, desnoods in hartje winter (wintersport), en er in wonen door de betere isolatie van wanden, dak en vloer. Men gebruikt geen kampstoeltjes, maar zit comfortabel op banken... of ligt languit. Er is een fraaie keuken, van alle moderne gemakken voorzien. Men woont meer dan men kampeert. Men heeft geen last van nat tentdoek, zoals bij vouwwagen of tent, maar kan onmiddellijk vertrekken wanneer men dat nodig vindt. Op vochtige terreinen of ongelijke campings is er voor de caravan geen probleem Geluidshinder van buiten af, is door de goed geïsoleerde wanden duidelijk minder aanwezig. Dit alles neemt niet weg, dat de adspi- rantkoper zich toch wel even moet bezin nen op enkele punten. Als voorbeeld noemen wij een toercara van, die aan een reeks minimum-eisen voldoet, maar daarbuiten nog wel een reeks extra voordelen biedt. Hwat hat tingsinstallatie t.b.v. het stadhuis. 7 Idem tot vasstelling van een veror dening op de heffing van liggelden langs gemeentelijke kaden. 8 Idem tot wijziging van de Algemene Politieverordening. 9 Idem tot het verlenen van een bij drage in de kosten van restauratie van het pand Appelmarkt 2. 10 Idem tot toepassing van maatregelen betreffende huurverhoging van ge- meentewoningen per 1 april 1973. 11 Begrotingswijzigingen. Verschijnt in: Bolsward, Boarder ad eel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, W onser adeel, Workum en De eerstvolgende vergadering van de raad der gemeente Bolsward zal worden gehouden op donderdag 29 maart 1973, ’s avonds om 19 uur ten stadhuize. De agenda luidt als volgt: 1 Notulen. 2 Ingekomen stukken en mededelingen. V' A 3 Voorstel van b. en w. tot aankoop van de woning Bagijnestraat 1. 4 Idem tot het niet verlenen van me dewerking betreffende de aanschaf fing van leermiddelen. 5 Idem tot vaststelling van een wijzi ging betreffende de algemene voor waarden geldende voor de verkoop van bouwterreinen enz. 6 Idem tot het verstrekken van een krediet voor wijziging van de verlich- Waarom een oplooprem? De oplooprem maakt het mogelijk om snel en zeker te remmen, ook in berg achtig terrein. De autoremmen worden niet overbelast, het is een noodzakelij ke veiligheid voor uw wagen en... uw gezin. De schokbrekers onder de Nordland, we vergaten ze nog te noemen, garanderen een soepel rijdende wagen, die geen slingerneiging vertoont. De achteruitrij-automaat, maakt het ge makkelijk om indien nodig, achteruit te rijden, en dan de oplooprem „uit te schakelen” zodat u niet vastloopt. U hebt altijd licht, wanneer u eens wilt stoppen zonder af te koppelen geeft de autoaccu meteen electrisch licht, 6 of 12 volt. Gasverlichting wanneer u geen gebruik van de accu wilt maken en 220 volt als u op een moderne (wintersport) cam ping komt, waar men u aansluiting op het lichtnet biedt. De Nordland is voor en achter voorzien van de wettelijk voorgeschreven ver lichting, plus een voortentlamp. De „vier” draaisteunen maken dat u een horizontale standplaats kunt inne men, ook als het terrein eens wat on gelijk is. Voldoende kastruimte om een royale va- kantie-uitzet mee te nemen. De dubele deur, een gedeelde deur dus, geeft u een tochtvrije en toch fijn ge ventileerde zit in de caravan, heerlijk in warme dagen. Voor-, achter- en één zijraam kunnen geopend worden en dit leert u waarde ren als u eens naar Italië of Spanje gaat. In de keuken, met dubbele gasbrander en gootsteen, is een waterpompje aan wezig zodat u altijd stromend water heeft. Tot slot, 'de ventilatie. Overal zijn roos ters aangebracht, in de zijwanden en onder in de deur, plus een dakluik. Ventilatie is eèn noodzaak, vooral wan neer u gaat wintersporten met de ca ravan. De Trumakachel maakt een verblijf IN ALD ARBEIDER OP ’E TEKST „It is al wer jierren lyn, mar dochs kin ik it my noch goed foar de geast krije. In maet en ik wiene doe arbeider op ’e pleats alhiel yn ’e beammen ünder de reek fan de stêd Boalsert. „State” stie der op ’e homeije en de pleats hie hwat foarnaems. It wie ien mei in great hóf en mei brede grêften der om hinne. De pleats seis lei op in heech hiem. Yn ear- der dagen moat der in stins stien ha, der moatte noch wol aide printen fan wêze. Ja, ik mocht der stomme graech forkeare. De boer wie goed en siet fol koartswyl. De boerinne wie in pür bést minske. Se stie altyd klear mei kofje en thé en as der by üs thus swierrichheit wie yn ’e hüshalding, dan wie se gau bi- ret om to helpen mei it ien en oar. Der wurke ek noch in broer fan ’e frou en dêr wiene twa fammen yn ’e hüs. Ien troude al ridlikgau en is letter mei har man nei it bütenlan ta gien. Letter kaem se noch wol gauris oer om by har sus ter to sjen, dy’t doe yn Boalsert wenne. It iene fammesbern haw ik noch meimak- ke op ’e pleats. It wie in byderhantenien. Neat wie har tofolle. Se koe har rédde mei hynders en kij, dat it in leave lust wie. Der wie altyd wol hwat to forhak- stükjen op ’e buorkerij en dêr wie al tyd in soad oanrin, sawol üt ’e stêd as om utens wei. Op ’e pleats fielde elk him thüs. earst de stikken om hüs hinne en dan kaem it hóf oan bar. De moaije tiid kaem wer oan mei de fügels yn ’e greiden en it bünte fé yn ’e finne. Soks lake üs as arbeiders wol oan, lyk as elk, dy’t der each foar hie. Sa stadichoan bigoun dan de üngetiid. Sa tige foarlik as tsjint- wurdich mei dy kunstdong wie it nea, mar wurk wie der altyd genóch, aimeast hanwurk en mei hynders. It wie wol in drokke tiid, mar kofje- en théskoft koe ne der wol óf by de aid boer. Dan rek ken wy fakentiids yn in noflik petear. It tiemjen kaem der ornaris tige op oan: de wurdze yn ’e greppel en de foarke- stók efter de tiempeal, mar as der in pear goede gudsen foar kamen, mocht it hin- nebruije. En as it léste stik net goed op ’e reak kaem, hawar, dan wie dat de tiemstjürder syn skuld en dat wie al- meast in foech jonge. De lytse man moast hiel hwat forneare, mar Tsjerk hie it bekje ek wol op it goede plak, dat de tiemer tocht al gau: Hald dy mar stil hwant aenst docht hy it dêr om en jei de boel yn ’e bulten. It weidloegjen joech üs gjin swierrich heit, dat hiene wy beide goed ünder de knibbel. Wy makken de weidéh lykwols net sa ünbidige great: seis laech en it puontsjerhea. Der wiene ek boeren, die stiene op acht laech, mar it wie üs boer sa wol nei ’t sin. It spul hie safolle net to halden en hy krige in protte wei den thüs, dat telde. Wie it léste hea yn ’e skuorre, dan moas ten wy meielkoar oan it golplókjen. Dan kaem de spekherne oan bar, dan de rüchskerne. De weinen waerden ütklaeid en tige smard foardat de spitlodde dêr yn set waerd. Der kaem ien man yn it steal, Wierd moast tuskenride en Tsjerk yn it lan öfklauwe. As wy yn it steal stiene, kaem de frou nou en dan mei kofje en thé en dat foei der dan yn as in preek yn in alderling. De boer seis mak ke it him sokke tiden net al to drok. Hy mocht graech biljerte en moast tongers- deis aimeast nei stêd. Wie it dongsteal skjin, dan kamen de weinen ütelkoar. Se kamen skjin en waerden op de skurne plakken hwat byferve. Dan moast der noch mingmodder yn it steal brocht: al legearre fan dy lange rigels klaei yn it dongsté. Dan fakentiids noch in kuil- bultsje opmeitsje en der moasten dan heakkelseadden op en der faek ek wol f v

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1973 | | pagina 1