Notities bij Friese Vredehoven onze Gabe Shroar si IS R t If LXIII Oosterwierum Fan stêd en lan Zilveren filmpjes bondsspaarbank bolsward 5^ I nW ,1 f' llllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllll Sparen ingevol8e de jeugdspaarwet met extra premie van 10% llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll f- STREEKBLAD VOOR WEST* EN ZUIDWEST FRIESLAND tev 1 w Jjg 'S If 112e JAARGANG No. 37 DINSDAG 8 MEI 1973 Wymbritseradeel. üs hjoed to sizzen (voor vervolg, zie pagina twee) 2e week mei 1948 Nationale staat geprocla- fan i. 'j Advertentieprijs: 21 ct. per mm. Ingez mededelingen dubbe) tarief Contractprijs op aanvraag Raad Workum stelt f 144.000,beschik baar voor restauratie Raadhuis. Schettens zal nog dit jaar op het buizen net van de IWGL worden aangesloten. Bescheiden herdenking 40 jarig bestaan Coöp. Boerenleenbank Burgwerd e.o. en heeft de haven der rust hier ingenomen, der sontvloede ontcomen, verwacht der vleesch opstandig solider scromen met alle regt Christ-gelovige vromen. MEI DE KNYN FOAR DE WYN? Een in relief gebeeldhouwde zandloper heeft Sikke Busman 1894-1915. Het is het beeld van de tijd die ras vergaat. Het te ken is voor z’n jonge leven zeer gepast. Hij werd slechts 21 jaar. Ook onder de zelfde zerk Hendrik Busman 1890-1921. De zerk werd ondertekend door „Van uw kameraden 2 II 21 R I. Practisch alle vormen komen op dit ge varieerde vredehof voor, zo zijn er bv. mooie ovalen voor Jantje Semplonius 1877-1909 echtgenote van G. Stoltenberg, van T. F. Bootsma 1835-1902 gehuwd met Hans R. Semplonius 1835-1907 en Ber- Bedenk o wandelaar Hoe broos het leven is Want zie ik was een man Zeer sterk, gezond en fris Hier vroeg de dood niet naar Maar dit zij u gezeid Dat als hij tot u komt O, mens wees dan bereid. Heft o mens het hoofd omhoog Voel als Christen uwe waarde, Wend in hoop het vrolijk oog Verder dan het stof der aarde Zij, zij blijft uw rustplaats niet De eeuwigheid ligt in ’t verschiet. Die Vader blijft zelfs bij een moederlijk’. Abonnementsprijs f7,50 p. kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitg. A. J. OSINGA b.v., Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 - Postbus 5 Tel. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) gezinsbank zonder winstdoel Hwat hat Bolswards Nieuwsblad As immen de twadde helte fan syn lib- ben brükt om de dwaesheden fan de earste helte wer goed to meitsjen dan is er better as tüzen oaren. folslein automatisearre is noch wol mear. As mestknyn is de wite Nij-Sélanner it measte gaedlik. As de CAF it foer leve ret, kin der op kontrakt mest wurde. De knineboer kriget dan in garansjepriis (op dit stuit f 2.80 de kilo). De kninen wur de mest ta in gewicht fan sa’n fiif poun. Se binne dan in fearnsjier aid. It bi- driuwsrisiko, sykte en sa, is folslein foar de mester. Der wurdt fan ütgien dat ien op de fjouwer kninen de einstreep net hellet. Dit persentage is yn de foartsjoen- de ütkomsten forarbeide. Neffens guon is it gemiddeld oan de lege kant, hwant der kin ek wol ris in „rampjier” tusken sitte. De mester makket de measte winst as hy de ütfal sa leech mooglik haldt. Hy moat dan ek alles dwaen om sykten foar to kommen: de miggen üt de hok ken halde en ek alle stründers, dy’t de kninebuorkerij wolris bis jen wolle soene. De kninen wurde halden yn kouwen, li- kernóch as op de tentoanstellingen. Yn de ófdieling fokkerij kin ien wyfke 5 kear jongen great bringe. As dat troch- inoar nésten fan 6 binne is dat dus in 30 jongen yn it jier. Ek de temperatuer is wichtich. Dy mdat konstant sa’n 15“ Celcius wêze. Ek moat der goede fenti- laezje wêze. De ynfestearring hinget sterk óf fan it feit, oft der in gaedlik bi- driuwsgebou oanwêzich is of dat dit der apart foar set wurde moat. ,As alls hwat gaedlik forrint komt de o'pbringst fan in knyn (jongen en eigen fleis) per jier op in f 40,By in folslein ienmansbi- driuw (750 bisten) is dat dus in fiks ynkommen, rekkenje seis mar nei. Mar der sil earst wol learjild bitellé wurde moatte en oft it nije sprekwurd „Mei de knyn foar de wyn” opgong meitsje sil, moat noch bliken dwaen. Ien ding is wis: In knineboer is fan it melken óf. En fan it üngetiidzjen. Hat er lan, dan kin er der hwat by weidzje of skieppebuorkje! Tientallen toren begroetten we reeds op onze vredehoven: stoere, slanke, spitse, stompe, nieuwe, oude, aangeleund tegen een eeuwenoude kerk of moederziel al leen. Maar nog nooit zagen we een torenvalk. In Oosterwierum wel. De „wikel” deed wat argwanend, verhief zich hoog op de wieken, maar toen we geen kwaad in ons schild bleken te voeren, stond hjj spoedig zoals dit een torenvalk betaamt vroom te bidden. W(j waren samen, die zonnige 24e augustus, de steenrode, brons bruine, haast roestkleurige vogel en wjj. Het Rjkt ons ook echt een domein voor een vogel als deze. De hoogopgaande, voor zover we konden nagaan kerngezonde iepen, met daar tussen de massieve toren. Wel een éénling overigens. 35-jarig jubileum A. v. d. Tol te Wit- marsum. Raad Workum neemt afscheid van bur gemeester Mr. W. M. Oppedijk van Veen. Burg. Oppedijk van Veen kwam in Wor kum op 15 juli 1936. Op 5 mei 1943 volg de zijn ontslag door de bezettende macht De cel in het Huis van Bewaring te Leeuwarden werd hem niet gespaard. Het verblijf in Workum en Friesland werd hem ontzegd. Bijna twee jaar zwierf hij met zijn gezin in balling schap. Op 17 april 1945 keerde burg. Oppedijk van Veen in Workum terug als burgemeester boekfé fan de ierde rint, tonearsten oars noch gjin kninen op it boerehiem as ün- bigrepen. As it fuorjen en it ütmjuksjen Er naast de „Begraafplaats van het stof felijk overschot van (de eerste vrouw) Antje Johannes Swierstra 1805-1843” met als tekst: Het leven was haar Chris tus, het sterven gewin. Hier weer naast: Sije Rientses van Wijn gaarden in leven landbouwer te Miedum 1826-1863, echtgenoot van Sijtsche Au kes Postma met als rijmpje: ber Pekel 1858-1941 gehuwd met Johan nes Hofstra 1856-1928. Een zeer forse zerk met rouwtakken hebben Aukje K. de Haan 1845-1883, geb. te Dronrijp, en Jillert T. Stelling werf 1840-1890, geb. te Baijum, de plaats waar ook beide overleden zijn. Even eens een forse zerk draagt het stoffelijk overschot van Jeltje IJ. Sybrandi 1855- 1934, gehuwd met Abe S. Gerlsma. Ook hun 2-jarig zoontje Ymte overleden in 1905 rust hier. We lazen de naam Ymte Sybrandy destijds ook in Westhem. Over een eerder opschrift heen (dat ons interessant leek, maar dat we niet kon den ontcijferen) lezen we de naam van Assverus Terwisscha van Scheltinga 1786 -1857. Een kennelijk speciaal voor dit sterfgeval gemaakt gedicht lezen we on der de naam van Trijntje Brandenburg „echtgen. van Hiltje v. d. Goot, overt 31 mei 1884 in de ouderdom van 26% jaar, 12 dagen voor haar dood moeder geworden zijnde van haar derde kind” De moeder stierf, de kinderen die niet wisten Welk slag hun trof, zij schenen weltevree De vader weent, hij voelt wat schat zij misten En nu hij schreit, nu wenen zij ook mee O, halve weze, als gij eens hier zult lezen, Wat schat hier rust in ’t donker dodenrijk Dan ’t oog omhoog, God is der steun wezen P. Roosje te Hindelopen vraagt na 30 jaar dienst ontheffing uit zijn functie als klokkenist. üs hoeke, dêr’t fan it béste Fryske stam- deitaek kin ien man in 750 kninen oan, de jongen foar de oanfok ornearre yn- de oude zerken lezen we: Anno 1591, den 5e january sterf den Erentfesten Dr. Dirck Gerryts Foeghelsangh en Anno 1601 sterf Rinck Heilcke d(ochte)r Brier- sma, syn frou. Er staat zelfs een rijm werk op de zerk, waaruit we begrijpen, dat „in beyde zegte doctor in den hove van Friesl. tot gedeputeerde staat van syn Vaderland vercoren” was. De bekende psalm 103 8 staat voluit gebeiteld op het graf van Grietje die in 1872 stierf op 15-jarige leeftijd als doch ter van J. Postma en Antje Kingma. Op de „Begraafplaats van Auke Folkerts Postma 1802-1869 in leven laatst land bouwer, eerst gehuwd met Antje J. Swierstra, later met Jeltje T. Stelling werf lezen we: De Joodse meerd. Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en 1887. Zij werd slechts 15 jaar en 5 maanden en kreeg het meer gelezen rijmpje mee: Naar lichaam zwak, naar geeste sterk Was ’t leven haar een worstelperk Van zelfverloogening en lijden Maar door ’t geloof in Christus bloed Was haar ziel steeds welgemoed Verwachtende de kroon na ’t lijden. der de pikestjelp. En dochs wie it tige serieus hwat de CAF oan idéën en mooglikheden lansearre. It „Bolwerk” fan okkerdeis jowt der ynteressante yn- formaeje oer. It docht bliken, dat men net oer iis fan ien nacht gien is. It giet binammen om it mesten fan kninen, mar der moat fansels ek fokt wurde, omdat der foar elke slachte knyn wer in nijen- ien yn it hokje moat. Nou mei it bikend achte wurde, dat der by üs net al to- folle kninefleis oppluze wurdt. Wol gau- ris pikt de hüsfrou in hintsje üt de djip- fries fan de supermerk, mar knine iters binne dér folie tinder siedde, al bisefffe wy meastal net, hwat wy dan misse! Hwat de measte fan üs lêzers lykwols net witte, is dat üs lan in frij aerdige yn- en eksport hat fan kninefleis. Bi nammen de eksporteurs ha alle kansen. Se moatte nou oan de fraech foldwaen troch it hinnefleis earst komme to litten üt de lannen fan it eastblok en seis üt China wei. Sjoen dizze merksituaesje lykje de foarütsichten foar de kninehal- derij yn it great yn üs lan bislist net üngunstich. De CAF hat dit mei in foar- ütsjend each sjoen en kontakten lein mei in spesialisearre slachterij fan kninen yn Braban en hat yn Aldeberkeap in proef- bidriuw oprjochte baseare op in 50 wyf- kes („voedsters”). Doel wie om hjirby de nedige ünderfining op to dwaen, hwat it halden fan kninen foar de mesterij oan- bilange yn it algemien en hwat de gear stalling fan it meast gaedlike foar oan- gie yn it bysünder. Dizze ekperimenteale fase is nou safier hinne, dat al bisocht wurdt de nedige animo foar de knine- mesterij to krijen. Tank sij de CAF-dagen komt dy al aerdich op gong, binammen fan de kant fan harren, dy’t al it oare oan kan dwaen wolle om har allinne op de langearen ta to lizzen. By in folsleine De Fryske tael is boeretael. Lange tiid (en noch wol) waerd üs tael dan ek oan- tsjüt mei de bineaming „boerefrysk” of koartwei mei „boersk”, b.g. as antwurd op de fraech: „Praet de nije dokter stedsk?” „Né, gewoan boersk!” It is dan ek gjin wünder, dat hiel hwat sprek- wurden en sizwizen oan de boer en syn bisten üntkend binne. Wy neame sa foar de fust wei: sa smoarch as in baerch; sa dom as (it efterein) fan in kou (ek wol okse); sa nijsgjirrich as in hin (mei in glêzen gat); As ien skiep oer de daem is in blyn hynder kin der gjin skea dwaen; better in bline hynst as in leech hel ter; it is de boei’ allike folie, as de kou skyt as de bolle; ensfh. Soms ha dy sprekwurden of sizwizen al of net to- rjochte hwat to meitsjen mei de bi- driuwsfiering, of deftiger sein, mei de Sijtsche Aukes Postma leefde zelf van 1833-1895 was eerst 10 jaar de echtgen. van Sije Rientses Wijngaarden en later 28 jaren van Simon Sipkes Kooistra. Ze heeft als tekst: Matth. 5 3: Zalig zijn de armen van geest, want hunner is het koninkrijk der hemelen. Een „taartdoos" komt ook nog voor op de vredehof van Oosterwierum, gelegd Aan alles is te zien, dat het niet altijd een eenling is geweest, deze toren-we- duwnaar van Oosterwierum. Hij staat b.v. niet midden op de vredehof, maar excentrisch. De aanzet van de vroegere kerk is nog te zien in de littekens aan de oostkant. Ander duidelijk bewijs: de antieke zerken oost van de toren. Die la gen vroeger natuurlijk in de kerk. Het moet zo te zien een fors gebouw geweest zijn. Bij informatie blijkt de kerk pas in 1903 te zijn .afgebroken. Het moet een fraai gebouw geweest zijn, een van de oudste kerken van ons land, daterend uit de 2e helft van de 12e eeuw en ge wijd aan de Heilige Nicolaas. In 1860 werd er nog veel geld besteed aan de restauratie o.a. van het dak. Nu is alles verloren, ook de fraaie eikenhouten fa- miliebanken. Het mag trouwens een wonder heten, dat de toren er nog staat. In 1911 besloten de kerkvoogden nl. die ook maar af te breken, maar toen kwa men b. en w. van Baarderadeel in het geweer. Samen met het rijk zorgden zij er voor dat er f 4500,Op tafel gelegd werd. De toren werd gerestaureerd. Overigens niet voor de eerste maal, want op een steen in de zuidmuur lezen we: Anno 1589 is deesen Toern Gehelik Ge- repareert synde administratoer doctor Dirk Foegelsang ende Pieter Yekes Foe- gelsang.” Dit was dus nog maar pas na de reformatie van 1580 toen ook de kerk te Oosterwierum protestants werd. Erg lang heeft doktor Dirk de restauratie niet overleefd, want op de grootste van Liggen nu rooms en protestant vredig naast elkaar ter ruste te Oosterwierum, de verstandhouding lijkt ook vroeger goed te zijn geweest, want de laatste pastoor van Oosterwierum van voor de kerkhervorming van 1580 ligt er ook be graven. Zijn zerk is echter wel enige me ters verhuisd en ligt nu in de toren. Er staat op te lezen Ao 1589, den 31 October sterf de Eerw. Meindert Nannes, Pas toer te Oosterwierum. Hij is er dus blijk baar rustig blijven wonen. Toch is ook dit nog niet de oudste steen op de vre dehof, want in de toren ligt ook de bruine altaarsteen met de bekende 5 kruisjes. Vindt u het vreemd deze toren hier zo maar midden in het landschap? Ook dit is historie. Eens had Oosterwie rum zowel een „Tsjerkebuorren” als „Brêgebuorren”, zoals ook thans bv. nog Winsum. Toen de terp in 1878 werd af gegraven liet men het kerkhof voor wat het was. Vandaar dat deze eeuwenoude vluchtheuvel nu uit het landschap op rijst. Toen reeds was de nadruk hoe lan ger hoe meer komen te liggen op de Brêgebuorren. Thans heeft dit het oude dorp helemaal overtroffen. De Tsjerke buorren bestaat nog slechts uit een paar boerderijen. Niet alleen de mensen ver huisden, de kerk ook. Reeds eerder in 1776 was het zadeldak door een spits vervangen. Er kwamen zelfs twee nieu we kerken in Oosterwierum want op 24 maart 1926 werd ook de nieuwe r.k. kerk ingewijd. De klok, gegoten in 1534 ver huisde ook al naar de nieuwe (her vormde) kerk. De oude werd, zoals ge zegd, afgebroken in 1903. Zijn er nog in leven die de kerk hebben gekend? Die er misschien in zijn gedoopt, die het zich nog vaag kunnen herinneren of er nog een foto van hebben? Alleen de toren is er dus nog. In som mige openingen is een stenen traliewerk gemetseld. Afdoende en beter dan glas, dat hier blijkbaar niet veilig is. Van de glas-in-lood-raampjes is de grootste helft stuk. Ruw geteld is de droeve stand 46 gebroken, 41 heel of slechts gebarsten. Dat kunnen de wikels niet hebben ge daan. Zuid en oostwaarts van de toren zagen we ook klimop. We hopen, dat men deze wat in de groei zal belemmeren. Deze woekerplant is een echte toren vernieler en vooral de vrij zachte hand- gebakken Friese kloostermoppen, die nu een zeven eeuwen hebben doorstaan, zouden dan het slachtoffer worden. Genoeg hierover. We noteren eerst maar weer wat namen: Rijpstra, Wetting, Of- fringa, Bleeksma, Landstra, Anema, Zel- denrust, De Graaf, Koning, Visser, Schuurmans, Walma, De Hoop, Bonne- ma, Stilma, Zijlstra, Klijnsma, Speck- mann, Mook, Zoethout, Busman, De Wind, Kleveringa, Raukema, Hoekstra, Sybrandy, Buwalda, Krol, Hortinga, Id- singa, v. d. Heide, Post, Leijenaar, Kooi ker, Flameling en dan die wel een zeer speciale klank hebben in Oosterwierum: Sijpersma (naast Sypersma), Hoogma, Douma, Altenburg, enz. Bij onze rond gang noteren we als eerste gedenkteken dat van Jeanette Veldlijk 1880-1915, ver volgens die van Louw P. Reinalda 1867- 1925 en zijn echtgenote Harmke J. Bijl- sma 1866-1926. Een dubbelgraf met twee treurwilgjes heeft Trijntje v. d. Bey 1858-1934 en Herke Visser 1855-1924. Vervolgens is er een schildje voor de voeggestorven Marga 1955-’59, dochtertje van familie Abbing-Fischer. Onder een witmarmeren kruis, geplaatst op natuurstenen voet lezen we: Bid voor de ziel van Tjerk B. Douma 1888-1952, echtgenote van Hesseltje Altenburg 1887-1966 R.I.P. Ernaast is ter ruste ge legd Dirk v. d. ,Zee 1910-1957. Bloemen vinden we bij de graven van Rommert D. Hoogma 1866-1947 gehuwd met Pietje P. van Balen 1868-1949 en bij Aukje Boe- kema 1902-1934 en Feike Hoogma 1897- 1957. Ook ligt hier nog Dingelum Hoog- Rondom Arum was men vrijdag j.l. al weer druk bezig de tulpen te koppen. Onze fotograaf maakte dit plaatje op de velden van W. K. Postma, Gr. Baarder- buren. Het gaat de kweker namelijk niet ekonomy fan it bidriuw. Foarbylden hjir- fan: It each fan de master makket de happe fet, wite hynderkes ha in bulte struijen; smoarge bargen groeije it bést en it bikende In hin is in sin, mar gjin gewin. In wier wurdt dat léste, salang it hwat by pielderij bliuwt. It koe sa’n moai ge- sicht wêze, in kraeijende hoanne yn ’e iere moarn op ’e rüchskerne, op in waer- me dei hwat moudzjende hinnen op ’e reed, in hin mei piken under de stjelp of it fan alle kanten oanstouwen kom men as der mei „kyp-kyp” gerop de boe- rinne kaem mei hwat mingd foer of bêl- lekoarsten. Mar hwat ek in argewaesje as dyselde pear dófhüdige hinnen de tün- tsjes fan ’e frou forrinnewearren of dat weilizzen fan ’e aeijen. Yndied sok hin- nehalden wie in sin en gjin gewin. Dat léste waerd it pas (hoewol it iene jier sei it oare net) doe’t guon it buorkjen der oan joegen en hinnehalder waerden. De Breimers to Easterlittens wiene mei fan de earsten, dy’t de greate sprong weagen en it folhalden ha oant hjoed de dei. Mar hiel hwat oaren waerden dochs ünwennich fan de kouwesturten en win- liken allinne yn de Wélden krigen de hinnehalderijen de fuotten goed under it gat. Mei it keallemesten en it barge- halden gyng it al net folie oars. Not) wurdt der faeks wer in nij sprekwurd oan de yn de oanhef fan dit artikel neamde tafoege, lyk as yn de titel fan dit stik suggerearre: Mei de knyn Foar de wyn! Wy ha der yn de „kop” in fraechteken efter set, hwant earlik, de CAF mei de professionele kninehalderij op de CAF- dagen dan yn alle earnst yntrodusearre ha, persoanlik sjogge wy, binammen yn om de bloem maar om de bol, vandaar dat de prachtige bollenvelden slechts een paar dagen in bloei sctaan. Als het weer goed is staan eind deze week nog een paar veldjes in bloei. Uitslag „De 8 van Bolsward”, le prijs B. Andriessen, Leeuwarden; 2e. Westerterp, id.; 3e P. Boer, Amsterdam; 4e J. Cha- risius, Leeuwarden. Vaardigheidsrit: IA Van der Poel Oud-Ade, 1B Idzenga, Bols ward. Eerstaankomende Bolswarder in toertocht C. de Groot. m. 1893-1970. Onder een treurwilg rus ten G. W. Holkeboer 1838-1909, E. v. Dijk 1844-1910 en J. Hoekel 1877-1930. Hoewel devotiebeeldjes hier betrekkelijk schaars vinden we toch een engel tje bij de kindergrafjes van Jan Boer- sma 1960-’61 en Evert Petrus v. d. Werf 1949-’5O. Friestalige opschriften komen hier ook voor. Een paar voorbeelden: Rêst sêft leave mem Truus Hemstra 1925-1969 (echtgen. v. Bokke Douma). Hjir rêste üs leave lytse Piet en Jap- pie, berne 8 jannewaris 1945, forstoarn 15 en 19 maert 1945. Hjir rêste Jac. Pieters de Jong 1863- 1935 en Fimmigje Gerlofs Bottema 1863- 1945. De famylje. Hjir rêst üs béste man, heit en pake, Doeke Meintema, 1893-1954 Gettje D. Schuurmans. Hjir rêst üs béste heit en pak-e Frans Semplonius 1866-1943, widner fan Win- tje Palsma. Bern en bernsbern. Hjir rêst üs soarchsume frou en mem Tjitske Palstra, berne op ’e Dille 1898 en dêrre forstoarn 1949. W. J. Altenburg en bern. Hjir rêste oant de dei fan ’e opstan- ning üs leave alden Aafke Jansma 1880 -1951 en Rients Boersma 1880-1949. Har bern. Twee dingen vallen hierbij op. Bijna alle zerken beginnen met „Hjir rêst(e)” en de meeste dateren ook hier van na de 2e wereldoorlog. Van de familie Douma vinden we hier vele vertegenwoordigers. We noemen (zonder volledig te zijn): Pieter Bokkes Bouma 1886-1925, Sjieuwke Douma 1852 -1926, en op dezelfde zerk Marijke Pie- tersma 1850-1929 (helaas scheefgezakt), daarnaast Douwe T. Douma overleden 1900 oud 52 jaar, gehuwd met Catharina O. Feenstra, overleden 1937 oud 82 jaar, daar weer naast Bokke T. Douma 1850- 1911, gehuwd met Trijntje Langedijk 1859-1929. Hiernaast een liggende zerk op de laatste rustplaats van Sytske v. d. Veen 1899-1926. Het zopas genoemde friestalige zerkje voor Piet en Jappie rust op het graf van Wietske K. v. d. Meulen 1851-1918 wed. van Th. S. Jansma. Een groot familiegraf heeft hier fam. De Groot. Lipkjen J. de Groot 1867-1945, rust en met „drie nog jeugdige kinde ren”. In dezelfde rij rusten ook nog Frans Adolf Bonté 1886-1954 en Aaltje Bonté-de Groot, beiden overleden in Lo carno. Lucretia Faber liet op de zerk van Klaas Hylkema 1890-1955 plaatsen: 2 Cor. 4 17, 18, waar we lezen: Want onze lich te verdrukking, die zeer haast voorbij gaat, werkt ons een gans zeer uitne mend eeuwig gewicht der reelijkheid, dewijl wij niet aanmerken de dingen die men ziet, maar de dingen die men niet ziet, zijn eeuwig. Er liggen in deze buurt drie zerken naast elkaar, resp. van Geeltje M. v. d. Goot 1841-1921 (zalig zijn de zachtmoe- digen) Pieter H. Zijlstra 1830-1908 (Zalig zijn de doden die in Here sterven) en van hun dochter Jeltje P. Zijlstra 1872- X;-- i. 1 f .'ii mO4 ^7,7'''

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1973 | | pagina 1