De pleziervaart Friesland in de week Foto van Hade Skroar i I I I Passages aan invalspoorten nam toe met 28 procent Ds. Fokkema WEEST RENTEBEWUST ambt 25 jaar m Goede raad hoeft HYPOTHEEKGELDEN BESCHIKBAAR niet altijd duur rass opgericht BONDSSPAARBANK - HARLINGEN NOORDERHAVEN 114 HARLINGEN TELEFOON 05178—2475 GIRO 822009 Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND „Stichting Rechts winkel Friesland*’ Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll I Fotograaf Van Dijk grijpt titel in RegenJboogklasse te zijn 112e JAARGANG No. 40 VRIJDAG 18 MEI 1973 Wymbritseradeel. de Op Beroepsvaart 4i/2 DAGELIJKS OPVRAAGBAAR J. B. Elzinga üs hjoed to sizzen Advertentieprijs: 21 et. per ram. Ingez mededelingen dubbel tarief Contractprijs op aanvraag NOG STEEDS 7% BIJ 1 JAAR VAST NU OOK VOOR BEDRAGEN VAN f 500,— Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitg. A. J. OSINGA b.v., Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 - Postbus 5 TeL 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157). Een 5-tal brievenbussen van de PTT moesten bij Baburen (onder Tjerkwerd) worden verplaatst daar ze op grond van Rijkswaterstaat stonden. Op de bekende vlugge wijze zoals de PTT gewoon is, werd dit karweitje geklaard door vijf PTT-ers. Er was dus voor elke man één bus. Toen het klaar was vertrokken ze weer in 3 auto’s naar van waar ze ge komen waren. O o o o Op 27 april 1973 is opgericht de „Stich ting Rechtswinkel Friesland.” Een rechtswinkel is een instantie, waar iedereen tegen geringe vergoeding een voudige rechtshulp en inlichtingen kan verkrijgen. Er bestaat een leemte in de rechtshulp, die voornamelijk veroorzaakt wordt door een gebrek aan informatie bij de doorsnee-burger over de mogelijkhe- door het sluitingsschema voor het trein verkeer het aantal openingen slechts 813 was voor een pleziervaart van ongeveer gelijke omvang als te Oudeschouw. In dezelfde maand juli was het aantal brug- openingen van de op één na drukste brug onder de provinciale telpunten te Warns in het Johan Frisokanaal 2.646. den voor het oplossen van juridische problemen en de drempelvrees, die er bestaat om bij de bestaande instanties aan te kloppen. De rechtswinkel beoogt in deze leemte te voorzien. Het zal er in de praktijk op neer komen, dat veelal wordt verwezen naar gespecialiseerde in stellingen, terwijl eenvoudige problemen door de medewerkers van de rechtswin kel zelf behandeld zullen worden. Juristen van diverse pluimage hebben hun medewerking reeds toegezegd. Het is de bedoeling, dat de rechtswinkel vanaf begin augustus één avond per week geopend zal zijn. Het adres en de preciese openingstijden zullen nog nader worden bekend ge maakt. Uit gegevens in de inventaris van het historisch archief van de gemeente Bols ward blijkt, dat op 25 januari 1786 door de Stads Major en Dienaaren (burge meester en wethouders) werd besloten, om een verzoek van de Joodsche koop lieden Philip Jacobs en Eleazer Levi, om een kerkhof binnen Bolsward te mogen oprichten, die middag in de gansche Stads Regeering (gemeenteraad) in be spreking te brengen en hun over 8 da gen te antwoorden. De gansche Stads Regeering bleek van mening te zijn het betreffende verzoek te moeten inwilligen Abonnementsprijs f 7,50 p. kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 1 M O o o o o o C’ o o Alear plichten greate hearen wol skerpe wierheit to fornearen, mar dan allinne fan de gekken. Dy hiene doe frjj stikelstekken Hofgekken binne ’r nou net mear. alteast net sokken as alear, mar lykwols haldt men nou noch ek in wierheitssizzer foar in gek. Bolswards Nieuwsblad Zowel op het Prinses Margrietkanaal als op het Van Harinxmakanaal nam het gepasseerd laadvermogen in 1972 ten op zichte van 1972 toe. Te Lemmer was. die toename 24 °/o (tot 19,67 miljoen ton in de Prinses Margrietsluis en de Nieuwe Lemstersluis tezamen) en te Schuilen- burg 9 (tot 12,44 miljoen ton). Deze toename werd vooral veroorzaakt door de Speciaal voor jonggehuwden hebben wij een zeer aantrekkelijk aflossingssysteem. Vraagt vrijblijvend inlichtingen. De provinciale waterstaat van Friesland heeft vorig jaar weer geteld hoeveel schepen en scheepjes de Friese wateren hebben bevaren. Zoals gebruikelijk werden beroeps- en pleziervaart apart geteld. De resultaten van de tellingen zijn in twee afzonderlijke rapporten verwerkt. De meest spectaculaire ontwikkeling tekende zich ook in 1972 af bij de pleziervaart. De hausse in de toename van de water sport duurt onverminderd voort. Het aantal gepasseerde pleziervaar tuigen, dat in totaal 73.047 bedroeg in de telperiode 24 april t.m. 8 oktober, blijkt gemiddeld over alle invalspoorten 28 ’/o groter te zijn geweest dan in het voorgaande jaar 1971, toen het totaal passages 57.223 bedroeg. Het betekent tevens, dat sedert 1967, in vijf jaar tijd dus, het aantal passages is verdrievoudigd! Van de gemiddelde toename van 28 kwam 30 voor rekening van de zeilboten en 26 voor rekening van de motorboten. Aan de bij de telling betrokken interne passagepunten is de pleziervaart sedert 1967 met 113 toegenomen, waarvan zeilboten 88 en boterboten' 152 De toename bij deze punten ten opzichte van 1971 bedraagt 15 °/o (zeilboten 14 en motorboten 16 Aan de invalspoorten is het aantal ge? passeerde zeilboten meer toegenomen dan het aantal motorboten, terwijl aan de interne punten het omgekeerde het geval is. In het hoogseizoen, gedurende de tweede week van juli, waren er ongeveer 2.400 pleziervaartuigen extra binnen de pro vinciegrenzen van Friesland aanwezig, waarbij opgemerkt kan worden, dat het aantal van buiten de provincie komende boten veel groter is, omdat een deel van de in Friesland gestationeerde boten naar elders is vertrokken. Bovendien zijn de per boottrailer aangevoerde boten niet in het cijfermateriaal verwerkt. Het aantal van 2.400 is ongeveer 200 lager dan in ’71. Dit is toe te schrijven aan het meer in 'evenwicht zijn van de in- en uitgaande stroom pleziervaartuigen. De maximale dagintensiteit aan de in valspoorten werd gemeten aan de Drie- wegsluis met 456 passages, direct gevolgd door de Prinses Margrietsluis met 449 passages. Het maximum van de interne punten werd geregistreerd in Woudsend waar op één dag 997 pleziervaartuigen passeerden. Woensdag 16 mei is het 25 jaar geleden dat ds. B. Fokkema door prof. G. C. van Niftrik als predikant van de hervormde kerk te Exmorra/Allingawier werd be vestigd, welke gemeente hij diende van 1948-1957. In deze periode was hij con tactpersoon voor Friesland van de Her vormde Mannenorganisatie „In dienst der Kerk” en scriba van de ring Makkum. In zijn tijd was het eerste nauwe con tact tussen hervormd en gereformeerd in Exmorra/Allingawier, dat resulteerde in gezamenlijke kerkeraadsvergaderin- gen, officiële kerkdiensten (Met dienst doen van beide kerkeraden) en gezamen lijke uitstapjes van de jeugdverenigingen. Hij hield vaak friese preien. Voor de jeugd richtte hij een muziekclub op, waar in hij zelf hawaiangitaar speelde. Met an deren startte hij de autotochten voor ou den van dagen, en deed met de andere commissieleden iedere winter mee in ’n fries toneelstuk, dat voor de bejaarden werd opgevoerd, samen met zijn vrouw. Zijn vrouw richtte te Bolsward de ring Bolsward op der Hervormde Vrouwen- organisatiets en was er zelf de eerste presidente van. Van 1957-1970 was ds. Fokkema predikant te Heerjansdam/Kijf- hoek, in deze periode was hij afgevaar digde ter synode, had zitting in de pro vinciale kerkvergadering van Zuid-Hol- land, was scriba van de classis Dordrecht en had zitting in de Classicale Commis sie Opzicht, tevens was hij praetor van de ring Ridderkerk. Sinds 1970 is hij predikant te Kortenhoef. De kerk van Kortenhoef wordt gerestaureerd, reden waarom de diensten werden gehouden in het verenigingsgebouw van de ge meente ’s Gravenland, dat echter 2 april j.l. opwaaide. De diensten worden thans gehouden in de R.K. kerk te Korten hoef. Sinds 1 januari 1973 is ds. Fokkema scriba van de classis Hilversum. Hwat hat Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en A binnenschepen van meer dan 400 ton, zowel van buitenlandse als van Neder landse herkomst. Op de Tsjerk Hiddessluizen te Harlingen bedroeg de toename 3 (tot 2.75 miljoen ton). Zowel op het Prinses Margrietka naal als op het Van Harinxmakanaal nam het gemiddelde tonnage van de schepen toe. Het gemiddelde laadvermo gen per schip in de Prinses Margriet sluis kwam in 1972 over de 500 ton, na melijk 529 ton. Te Schuilenburg nam het gemiddelde laadvermogen toe tot 493 ton. Te Harlingen steeg het gemiddelde laadvermogen tot 440 ton. De omvang van de vaart met kustvaartuigen nam iets af. Het totaal gepasseerde laadver mogen in de sluizen te Lemmer van 19,67 miljoen was groter dan ooit. Het verschil in laadvermogen van Schuilen burg en Lemmer vertoont de laatste tien jaar een geleidelijke groei. Dit wijst op een geleidelijke toenemende goederen stroom vanuit het zuiden op Friesland gericht. De vaart met schepen kleiner dan 400 ton blijft afnemen. De toename van het gepasseerde tonnage komt vooral voor rekening van de grotere binnenschepen. Het aantal buitenlandse binnenschepen is na de daling van de afgelopen drie jaar weer sterk gestegen. Het hoef ijzer verkeer (de vaart van een Duitse haven naar een andere Duitse ha ven via de Nederlandse vaarwegen) is na de daling sedert ’68 weer wat toege nomen, hoofdzakelijk met binnensche pen (toename gepasseerd tonnage 43 tot 0,75 miljoen, ofwel 6 van het totaal gepasseerde tonnage te Schuilenburg). Het semi-hoefijzerverkeer, d.w.z. het buitenlandse transitoverkeer tussen twee buitenlandse havens, die niet beide in Duitsland liggen, nam op dezelfde wijze toe met 6,5 tot 0,50 miljoen ton. Alleen te Lemmer nam de vaart met kustvaar tuigen op het Prinses Margrietkanaal iets toe, na de aanzienlijke daling se dert 1968. Op de meeste andere vaarwegen nam ’t gepasseerde tonnage verder af, met uit zondering van het Johan Frisokanaal te Staveren (4,4 maal zoveel als in 1971) en de Dokkumer Ee te Klaarkamp (15,3 proc. meer). Het aantal brugopeningen op het Prin ses Margrietkanaal en het Van Harinx makanaal gaat over het algemeen ge lijk op met de toe- of afname van de aantallen beroeps- en de pleziervaart. Dat betekent op het Prinses Margriet-' kanaal een toename van het aantal brug openingen. Het grootst aantal brugope ningen vertoont de brug te Spannenburg in juli, n.l. 2.705. Dat komt neer op rond 90 openingen per dag. Dat is meer dan b.v. dé brug te Oudeschouw, waar het aantal openingen die maand 2.069 was en van de spoorbrug te Grouw, waar en wees als plaats van het kerkhof aan een stuk grond gelegen tegenover de Nieuwe Buren aan de Stadswal, ’t welk de Joden reeds provisioneel (voorlopig) van de vroedsman Loeijenga hadden ge kocht. De plaats van dit kerkhof is nog steeds aan te wijzen en is ook nog altijd Joods eigendom. U kunt deze vinden aan het tegenwoordige Hoogbolwerk, vlak bij het houtentrapje dat u weer „op de be gane grond” rondom de Martinikerk brengt. Het Hoogbolwerk is overigens alles, wat ons van de gehele stadswal of bolwer ken van destijds nog is gebleven. Deze besloegen toen de gehele lengte van de grachten rondom Bolsward en werden slechts onderbroken door 4 poorten, die ook de toegangen tot de stad waren, te weten de Blauwpoort, de Zandsterpoort (hoewel deze uiteraard als „waterpoort” dienst zal hebben gedaan), de Sneeker- poort en de St. Janspoort. Ook deze poorten zijn helaas verdwenen, alleen hun namen komen nog in het spraakge bruik voor. De vroegere stadswal van de Blauwpoortsbrug tot de St. Jans- brug heet nu Laag Bolwerk, die van de Blauwpoortsbrug tot aan de Sneker- poort resp. Stoombootkade en Turfkade. Het.is overigens nog geen 100 jaar ge leden, dat de stadswal wat betreft de genoemde gedeelten historie werd. In de stads- en dorpskroniek van Friesland (1800-1900) van dr. G. A. Wumkes vinden we wat dat betreft de volgende aante keningen. 17 mei 1876: Verkoop van den boven grond van het gedeelte bolwerk vanaf de Blauwpoort tot voorbij de Zandster poort te Bolsward, 1 februari 1877. Ver koop van 111 iepen stambomen, staande op het bolwerk te Bolsward tusschen de voormalige gleibakkerij en de Sneeker- poort; tevens verkoop van den boven grond van dat gedeelte bolwerk. 30 de cember 1878. De raad van Bolsward be sluit tot afgraving van het bolwerk tus schen de Blauwpoort en de St. Jans poort. Het Hoogbolwerk verloor in de oorlogs winter 1944-1945 veel van zijn charme, omdat practisch alle bomen voor stook- en kookdoeleinden werden gerooid. Na de bevrijding werd echter zo spoedig mo gelijk een nieuwe beplanting aange bracht. Het resultaat hiervan ziet u op deze foto. Daardoor is dit stukje (geluk kig bewaard gebleven) oud Bolsward, ge legen aan een gedeelte stadsgracht zon der scheepvaartverkeer, een fraaie en rustige wandelweg gebleven, vanwaar men niet alleen een prachtig uitzicht heeft over het wijde friese land, maar ook op een stukje nieuw Bolsward, n.l. het zwembad. Van de elf invalspoorten bleef de meest zuidelijke, de Driewegsluis, het drukste punt met 16.210 passages. De tweede plaats op de ranglijst werd in 1972 inge nomen door de Johan Frisosluis te Sta veren met 14.294 passages. De verdere volgorde was: Nieuwe Lemstersluis: 13.387, Prinses Margrietsluis: 5.605, Keer sluis Harlingen: 5.308, Workumer sluis: 4.870, Stroobosser sluis: 4.081, Dokkumer Nieuwe Zijlen 3.885, Tsjerk Hiddesluizen 2.298, Makkumersluis: 1.959, Hindeloo- persluis 520. Van het totaal aantal passages aan de elf invalspoorten is 26 °/o in de laatste week van de bouwvakvakantie en de week daarna gepasseerd. Opvallend is de grote toename geweest van het aantal passages bij de Keersluis te Harlingen (gestegen van 1.087 in 1971 tot 5.308 in 1972) De uitbreiding van het aantal ligplaatsen in de Noorderhaven is hiervan in hoofdzaak de oorzaak. Ver der blijkt de toename van passages in Dokkumer Nieuwe Zijlen zich in ver sterkte mate te blijven voortzetten. In de jaren 1967 t.m. 1972 bedroeg het aan tal passages hier respectievelijk 426, 800, 1.399, 1.934, 2.413, en 3.885. Steeds meer watersporters vinden kennelijk de weg naar het Lauwersmeer. Bij de invals poorten Makkum, Workum, Hindeloo pen en Staveren handhaaft de groei zich Ook op een aantal interne punten in Friesland zijn tellingen verricht. Daar uit blijkt, dat het aantal pleziervaartuig- passages ten opzichte van 1971 gemid deld met 15 is toegenomen. Tellingen met foto-electrische appara tuur hebben aangetoond, dat de brug bij Oudeschouw met 57.616 passages van pleziervaartuigen het drukst van alle bij de tellingen betrokken interne punten in Friesland is; als tweede punt volgt de Jelteslootbrug met 40.796 passages, derde is de draaibrug te Woudsend met 29.895 passages. Bij deze tellingen waren negen interne punten betrokken: de Klaarkampsterbrug, de Hooidammen, de St. Jansbrug, Nesserzijl, Heerenzijl, Woudsend, Scharsterbrug, Oudeschouw en Jelteslootbrug. In de eerste week van de bouwvakva kantie (de 27ste week) heeft het saldo ingaand minus uitgaand het maximum van 1.126 passages bereikt. Dit is 11,3% meer dan het vergelijkbare maximum in 1971. het woelige Snekermeer greep sterk zeilende Bolswarder Herman van Dijk vorige week zaterdag de titel in de Regenboogklasse tijdens de seriewedstrij- den van de Koninklijke Zeilver. „Sneek”. Ulrik de Jager uit Lemmer, de vorige titelhouder moest genoegen nemen met een tweede plaats. De basis voor deze hoge notering legde van Dijk reeds enige weken geleden. Op 28 april haalde hij een vierde en een zesde plaats, een week later was hij samen met Henny Röfe- kamp uit Sneek de enige die de storm trotseerde en zegevierend over de wind- lijn ging, enkele minuten later gevolgd door Röfekamp. Algemeen werd verwacht dat Jager vorige week zaterdag terug zou slaan, om de titel veilig te stellen, maar zijn verwoede pogingen hadden niet het gewenste resultaat. Na een span nende strijd met van Dijk en Röfekamp moest hij het loodje leggen en toezien hoe de Bolswarder z’n schip juist voor de zijne over de finish stuurde. Het eindklassement over vijf wedstrijden na aftrek van de slechtste wedstrijd luidde: 1. H. v. Dijk 3966 p.; 2. U. Jager 3799 p.; 3. H. Röfekamp, 2790 p.; 4. H. de Vries, Sneek 2147 p. Het Baken (voor huishouding, gezin en samenleving te Leeuwarden houdt don derdags van 19.0022.00 uur en vrijdags van 10.0012.00 uur consumentensprek- uur (behalve op erkende feestdagen). Daarnaast kan men via het Baken een beroep doen op een adviseuse voor het doorlichten van een financieel beleid, bijv, om te kijken hoe de uitgaven voor de voeding liggen in het geheel en of er te veel of te weinig wordt besteed aan kleding. Ook is het mogelijk een begro ting van de uitgaven te maken. Zodoen de krijgt men een beter inzicht in de eigen financiële mogelijkheden. De adviseuse houdt elke donderdag een spreekuur van 19.0021.00 uur. Het Ba ken is gevestigd aan de Oostergrachts- wal 129, hoek Emmakade te Leeuwarden (05100 - 27500/27522). 7 "’’l'lV'Z iil' ’ïHTfïFHï*

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1973 | | pagina 1