Het Nederlands staatsieportret Confrontatie met verleden zowel als met kunst fiaheSkroar w Indrukwekkende rij meer dan levens- grote portretten van veelal nog meer indrukwekkende persoonlijkheden bondsspaarbank bolsward Siw rW Simmerwille llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Zilveren filmpjes I niii!iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND E i I I I LIU JAARGANG No. 55 DINSDAG 10 JULI 1973 Wymbritseradeel. Negerslaafse f Mooi Heintje Vogelvlucht Moeilijk, inaar mogelijk Blauwgeruite kiel P. Engelsman üs hjoed to sizzen •’e Hwat hat IE WEEK JULI 1948 Advertentieprijs: 21 ct. per mm. Ingez mededelingen dubbel tarief Contractprijs op aanvraag Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitg. A. J. OSINGA b.v., Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 - Postbus 5 Tel. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) Ter gelegenheid van de a.s. jubileum feesten zal het uurwerk van de stadhuis toren permanent worden verlicht. De heer I. G. de Boer beëdigd tot raads lid van de gemeente Workum. Hij legt de eedsformule in het Fries af. indiene van een ander plan. Met alleen de stemmen van de wethouders tegen, wordt het aangenomen. Fekansje, ’t liket er op Mooi waer en lange dagen De vreugde stiicht ten top Yn july in wolbihagen Hwant sikerwier dit mei Foar elk as in wol died jildsje Hja sjonge dei oant dei it liet fan simmerille. Fekansje, alden, bern Wenje yn in loftich tintsje of yn in caravan Lit har brün bakke troch ’t sintsje Hja nimme op ’e tiid Seven up, of in pilske En sa soarchleas forgliidt ’t Seizoen fol simmerwille As froulju ütelkoar gean bliuwe se earst noch in skoftsje stean. stra, Cubaard en W. Klijnstra, Achlum (allen mariniers). Fekansje elk nimt de wyk It reisdoel seis yn hannen Spanje, of Eastenryk Der binne net mear ófstannen De gunst fan in wolfeartstij Niks slim as ’t jild forsillet Hja libbe lekker frij Preauwe swiet de simmerwille Fekansje, ’t moaiste is Fier fan it wraldsk gedinder Mar dat rint faken mis ’t Wurdt alle jierren minder Stek nei in plakje oer Fan fredich, sefte stilte ’t Geniet fan ’e natür Lanlike simmerwille. Abonnementsprijs f 7,50 p. kwartarf (bij vooruitbetaling) Giro 887926 gezinsbank zonder winstdoel Bolswanls Nieuwsblad Wel frappant dat de zo op Frankrijk georienteerde raadpensionaris zich liet vereeuwigen door een van de origine Engelsman, Howard Hodges, die in 1764 in Portsmouth werd geboren, maar sedert 1788 afwisselend in Amsterdam en Den Haag vertoefde. De staatsman is ten voeten uit, zeer zelfverzekerd afgebeeld. Hij is gekleed in het ambtskostuum van de Raadpensiona ris met om zijn middel een sjerp, waarin Het mag een wonder heten, dat deze expositie te Bolsward hangt en niet in Groningen, Haarlem of zelfs Amsterdam, stuk voor stuk toch wel gegadigden. De tentoonstelling, die reeds werd gehouden in Maastricht, Delft en Eindhoven, geldt nu voor de vijf noordelijke provincies. Slechts Apeldoorn zal hierna nog mee doen. Hét is aan de catologus te merken, dat deze „leengoed” is, dus evenals de collectie zelf. In de catalogus wordt Bolsward niet genoemd en is er een dui delijk gat tussen 24 juni en 8 september, een gat dat Bolsward nu opvult. De catalogus is een prachtig boekwerk, dat elke kunstenaar zal willen bezitten. Het is alleen jammer dat het wat slordig is gecorrigeerd (haastwerk vermoedelijk) en zoals gezegd, niet afgestemd op Bolsward. Zo vinden wij ons „eigen” staatsieportret van H.M. Koningin Juli ana beslist beter geslaagd dan wat er nu in de Vierschaar hangt zo hadden ook wij wel een plaatselijke „grootheid” kunnen leveren als tegenhanger van Philips (niet de koning, maar de man van de gloei lampen) en Petrus Regout, die resp. Eindhovfen en Maastricht aan de collectie toevoegden en die te Bolsward als niet plaatsgebonden toch wel wat uit de toon vallen. Weinigen heben er by stilgestaan, maar nog voordat de expositie „Het Nederlandse staatsieportret” in het historische en altyd toch weer styivolle raadhuis van Bolsward een veilige schutplaats vond, had Bolsward reeds zelf een minigalery van staatsieportretten. Daar was het imponerende ruiterportret van Willem Lodewyk (üs heit) in de burgemeesterskamer, het zeer wel geslaagde portret van zjjn ach- ter-achter-achter-nicht Koningin Juliana, gepenseeld door de Friese schilder Piet van der Hem, daar waren de geschilderde burgemees- tersportretten van Pieter Koopmans, Haitsma, Mulier, Praamsma en de in historische kledy gestoken staatsiefoto van burgemeester Geu- kers, daar waren in bruikleen kolossale kopieën van Velasquez roem- ryke werken, daar was in glas en lood ten voeten uit Jacob Gys- berts en in de raadzaal conterfeitsels van His van Botnia en ande ren. Verschillende panelen, doeken, enz. van deze serie uit eigen bezit of bruikleen zouden het best hebben gedaan in deze thans zich aan u presenterende expositie gewqd aan het staatsieportret. De enige die deze eer wél te beurt valt is het door een onbekende meester uit midden 16e eeuw vervaardigde portret van W’igle, of deftiger op zijn latyn gezegd, Viglius van Aytta van het kleine Zwichum (daarom ook wel genoemd Viglius Zwichemus) die leefde van 15071564. Deze roodgemantelde figuur, die anders in de Vierschaar prakte, was in leven president van de geheime raad (ook wel bloedraad genoemd) en zegelbewaarder van Keizer Karel V, en werd in zün sterfjaar ge schilderd op een meer dan 2 meter hoog doek. Op deze zoon van Friesland, die het wel ver heeft gebracht, maar waarop wegens zün colaboratie met de overheerser het heitelan minder trots kan zün, komen we nog afzonderiyk terug. Het is slechts één voorbeeld, hoe deze tentoonstelling voor vele bezoekers een directe en vaak onver wachte confrontatie is met het verleden, met onze eigen vaderlandse geschiedenis. Dus degenen, die beschikken over een flink ontwikkeld visueel geheugen, zullen vele te Bolsward getoonde werken ogen- blikkeiyk kunnen herkennen. Immers foto’s of gravures ervan stonden reeds in onze jeugdjaren in het geschiedenisboekje. Nu echter zien we deze stukken in kleur en ten voeten uit in ons eigen schoon stad huis. Belangrijkste grenswijziging tussen Won- seradeel en Wymbritseradeel, voorge steld, bevattende ong. 186 ha. nl. in de buurt van Blauwhuis en Greonterp. De J. v. Dijk, Wommels; J. v. Dijk, Mak- heer Reidsma wenst opschorting tot het kum; H. J. v. d. Goot, Workum; S. Hem- een negen. De knop van de degen bestaat uit de hollandse leeuw met de pijlenbun del. Op de kling: Rutger Jan Schimmel- penninck Raadspensionaris B.R. 1805. Zijn linkerhand steunt licht op een laag tafeltje waarop een gepluimde steek ligt. Deze kunnen we vergelijken met de ge pluimde helmen op de stadhouderspor- tretten. De achtergrond bestaat uit een gordijn en een nauwelijks zichtbare zuil. De ruimte waarin hij staat wordt afge sloten door een bordes. Een doorkijkje geeft uitzicht op een gedeelte van een gebouw. De collectie was al samengesteld, de catalogus, zelfs het affiche al gedrukt, toen eindelijk bekend werd, dat Bolsward meedeed. Zoals dit trouwens kamers. Bol schilderde verschillende, nagenoeg indentieke exemplaren. Van dit portret bestaan ook talrijke gravures. De Ruyter staat, nagenoeg en face, voor een balustrade. Hij is tot de knieën afge beeld, in vol ornaat met de versierselen van de Orde van Saint Michel, die de franse koning Lodewijk XIV hem in 1666 had verleend. Zijn commandostaf houdt hij losjes in zijn rechterhand. Links voor hem staat een tafel, met een kleed be dekt, waarop de gewone zeemansattribu- ten liggen: globe, zeekaart en passer. Achter hem een zwaar, opgenomen gordijn, dat resp. op de achtergrond een doorkijk vrijlaat op een zee-tafereel, waarin het vlaggeschip van de Ruyter „De Zeven Provinciën” duidelijk is te zien. Op de meeste replieken wordt dit zee-tafereel gewoonlijk toegeschreven aan Willem van de Velde. Het ontwerp ervoor schijnt echter van Bol afkom stig te zijn. Op de rijk bewerkte lijst ziet men eveneens een groot aantal zeemans- attributen. Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en In feite hebben we nu nog maar vier schilderijen nader bekeken. Natuurlijk kunnen we zo niet doorgaan en zullen we een volgende keer meer in vogelvlucht moeten kijken. Een tip aan U: U kunt toch niet alles tegelijk „opnemen”. Ga daarom in de loop van deze week al eens een bezoekje aan de tentoonstelling brengen. Een volgend artikel kunt u dan in uw leun- of tuin stoel rustig lezen, om later misschien met dit artikel in de hand nog eens een slot- bezoek aan de toch wel indrukwekkende expositie van nog meer indrukwekkende persoonlijkheden te brengen. Alleen zo een beetje studerend, neemt U er het nodige van mee. En dat is tenslotte de bedoeling! Met de „Zuiderkruis” (aankomst vern 13 juli) worden 1577 militairen gerepa trieerd. Op de naamlijst o.a.: S. Abma, Burgwerd, H. Alkema, Mak- kum; W. Antonides, Bolsward; A. de Boer, Idzega; H. de Boer, Workum; W. de Boer, Oosterend; M. T. Boersma, Schraard; H. Bonnema, Workum; A. van Brig, Workum; S. Bruinsma, Arum; H. Dijkstra, Oosterend; Th. Dijkstra, Tjerkwerd; L. Greidanus, Winsum; U. de Groot, Witmarsum; R. Hartog, Wit- marsum; J. Hiemstra, Pingjum; C. Hol- verda, Workum; H. Hoekema, Makkum; Sj. Hoekema, Makkum; J. Hofstra, Span num; A. v. d. Hoop, Makkum; J. Houts- ma, Oosterend; K. Huisman, Schettens; R. Huisman, Schettens; Y. Huisman, Schettens; K. de Jong, Makkum; S. de Jong, Lollum; D. Jorritsma, Bolsward; P. ten Kate, Hindeloopen; J. Keulen, Burgwerd; M. Keuning, Workum; T. H. Kingma, Bolsward; D. Kroeze, Workum; B. Kuipers, Oosterend; W. Kuipers, Kims werd; T. Kuipershoek, Workum; P. S. v. d. Lan, Witmarsum; R. v. d. Meer, Bolsward; A. Meurs, Burgwerd; D. Meijer Workum; Sj. Miedema, Hichtum; J. Of- fringa, Arum; Sj. Plantinga, Spannum; A. Retisma, Witmarsum; J. Romkena, Workum; P. Sikkes, Hindeloopen; D. Spoor, Arum; L. Stapersma, Oosterend; G. Steginga, Witmarsum; Y. Steiginga, Witmarsum; G. Strikwerda, Winsum; J. Sytsma, Winsum; G. Tigchelaar, Kims- werd; W. Tilstra, Wons; K. Tolsma, Wit marsum; S. Veltman, Bolsward; H. Ver meer, Kimswerd; H. Visser, Witmarsum; J. H. de Vries, Makkum; M. v. d. Wal, Tzum; L. Wesselius, Wons; S. Wiersma, Workum; A. de Witte, Gaast; F. de Witte, Gaast, A. v. d. Woude, Tindeloopen; J. Wynia, Wommels; R. J. Yntema, Bols ward; H. v. d. Zee, Bolsward; P. de Zwart, Workum; O. Zijlstra, Hindeloo pen; H. Bakker, Hindeloopen; R. Bu- walda, Hichtum; Tj. Buwalda, Schraard; Sj. Joustra, Oosterend. Allen RI 1-9 Koninklijke Landmacht. Voorts aan boord: S. Elgersma, Wons; W. Hengst, Gaast en S. Vellinga, Ping jum; (gemengde onderdelen) en B. de Boer, Nijland; H. Boersma, Workum; J. Bruinsma, Achlum; D. Douma, Itens; Bolsward zal een tentoonsttelling houden van schilder- en beeldhouwkunst. De tentoonstelling zal een maand duren. Plaats: bovenzalen van het stadhuis. Technische leiding: kunstschilder P. Han- ja uit Leeuwarden. Op de „overloop”, het ganggedeelte voor de burgemeesterskamer, kon men een paar geweldig grote schilderijen kwijt. Zo zien we hier naast elkaar en naai' elkaar kijkend twee mannen, die elkaar in levende lijve nimmer hebben ontmoet, n.l. een ruiterportret van niemand minder dan Frederik Hendrik (1584 - 1647), ook wel „mooi Heintje” genoemd en van een in 1805 vervaardigd meer dan levensgroot portret van de toenmalige raadpensionaris van ons land, dat des tijds, d.w.z. tijdens de Franse revolutie, de „Bataafse Republiek” werd genoemd. Van Frederik Hendrik is een z.g. ruiter portret vervaardigd. Natuurlijk kon een paard in deze houding niet zo lang poserend stil staan en men beschikte nog niet over de fotografie, zodat de houding 'uit het hoofd moest worden gecompo neerd. Dat de hals van het paard daarbij wat minder fraai uit kwam en het hoofd van het paard waarschijnlijk iets te klein, in elk geval te weinig in perspec tief is geformeerd, moeten wij de schilder maar vergeven. Ruiter en paard beheersen het doek. Frederik Hendrik draagt een harnas met een sjerp om zijn middel, die achter hem aan wappert en een grote, witte platte kraag, die met kant is afgezet. In zijn rechterhand draagt hij de commandostaf, zijn zwaard hangt in de schede aan een riem om zijn middel. Het paard steigert hoog op, over de krijgstrofeeën heen, die op de grond liggen. Het motief van het steigerend paard was al in de Oudheid bekend en had in de Italiaanse hoog Re naissance nieuwe impulsen gekregen. Op de achtergrond is het Beleg van Den Bosch (1 mei - 14 september 1629), te zien, waarbij de prins een belangrijke rol had gespeeld. Schilderijen uit het verleden geven een tijdbeeld. Het tweede schilderij, dat wij zien (Michiel heeft er het oog op!) zou nu wel weerstanden oproepen, maar was voor die tijd vanzelfsprekend. De verder onbekende schilder Fontaine maakte voor het huis „De Dolfijn” (als schoor steenstuk?) een portret van de voor de meesten van ons eveneens onbekende Lucas Schorer. Dit zegt u weinig, maar als we vertellen, dat Schorer gouverneur was van het west-indische eiland Saba, heeft u meteen de sleutel tot deze voor stelling. De gouverneur zit op een stoel en wijst naar de zee, achter hem, waarop enige schepen zichtbaar zijn. Dat de geportret teerde een belangrijk man is blijkt uit zijn rijke kleding en pruik, de z.g. alonge pruik in deze tijd zeer geliefd bij deftige - lieden. Nagst hem een rijkversierde tafel. Een algemeen gebruik bij de portretten van gouverneurs is het afbeelden van neger bedienden in hun onmiddelijke nabij heid. Iemand kan dan onmiddelijk zien, dat de afgebeelde persoon iets met de kolonieën ta maken had. Ook hier zien we een negerslaaf je dat de gouverneur een dienblaadje met kop en schotel erop aanbiedt. Nadat u een toegangsbewijs hebt gekocht, is het eerste portret, dat u in dey trappenhal tegenkomt een in vol ornaat afgebeelde Michiel Adriaansz. De Ruyter, eens het Vlissinger jongetje in blauwge ruite kiel, die in 1676 sneuvelde bij Syra cuse. Het portrt is van Ferdinand Bol, één van de meest begaafde leerlingen van Rembrandt en werd gemaakt 10 jaar voor de dood van de zeeheld. Na de vierdaagse Zeeslag (11 tot en met 14 juni 1666), waarin de Ruyter een grote rol had gespeeld, gaven verschillende Admiraliteiten aan Ferdinand Bol dé op dracht een portret van de grote admiraal te schilderen voor hun admiraliteits- zelden het geval is, hangen de schilderij en te Bolsward daarom niet in volgorde van de catalogus, hangt ook niet alles en hangt er soms wat anders, dan de cata logus vermeldt. Hoewel wij het kopen van dit rijk geïllustreerde boekwerk be slist aanbevelen, menen we toch goed te doen, in dit artikel en misschien in een vervolgartikel een meer op de expositie te Bolsward afgestemd „verslag” te geven, m.a.w. met u een wandeling te maken langs deze galerij en u onderhand hier en daar op te wijzen. Bij het ophangen moest men namelijk rekening houden met de beschikbare ruimte, waarbij dus niet alleen de volgorde van de catalogus geweld werd aangedaan, maar ook de tijdsorde van ontstaan van de schilderijen. Een vaste voorgeschre ven route kent het stadhuis ditmaal dan ook niet. U kunt gerust wat dwalen, of naar believen de onze in dit artikel gekozen volgorde volgen, nl. trappenhal, Burgemeesterskamer, B. en W. kamer, Grote commissiekamer, gang, overloop, vierschaar en raadszaal. Bij elk schilderij uitvoerig stilstaan kan uit de aard der zaak niet. Evenmin kunnen we op alle schilderkunstige en historische bijzonderheden wijzen, er moet ook voor U wat over blijven om zelf te ontdekken. Als u nu maar niet zegt: „Wat kan mij al die deftigheid schelen! want dan be kijkt u de tentoonstelling toch wel verkeerd. Terecht heeft Jonkvrouw Wittewaal van Stoetwegen er op gewezen, dat het staatsieportret een ont wikkeling heeft doorgemaakt en dat wij zijn meegegroeid, ons koningshuis in cluis. Vergelijk b.v. het .wel zeer „mense lijke” portret, dat Karei van Veen van onze vorstin maakte, eens met de opgetut prinsjes en prinsesjes uit vroeger dagen. Bezie de tentoonstelling ook als een stuk cultuurgeschiedenis en dan valt er veel te genieten. 'i Z

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1973 | | pagina 1