Bols ward (III) De Monsma’s van GabeSkroar Slechts Jan Sipkes werd Makkumer 2000sle bezoeker tentoonstelling bondsspaarbank bolsward lllllllllllllllllllillllilllllllllllllllllllllllllll Oantinken oan üs mem lllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllll r—- Kapers STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Fan stêd en lan X^wF - DINSDAG 31 JULI 1973 12e JAARGANG No. 61 Rein Jan Sierks Monsma Auke Sierks 7 kinderen Joukje en Gerben Nog Monsma’s? uit Makkumer tiid Hja gyng. en een plan van J. E. (yn Slj. en Rj.) Zijtak Hiermee hebben we de meeste leden van P. o Hwat haf Advertentieprijs: 21 ct. per rem. Ingez. mededelingen dubbel tarief Contractprijs op aanvraag Vrijdag werd reeds de 2000ste bezoeker genoteerd op de tentoonstel ling het Staatsieportret in het stadhuis. Het was de heer J. J. v. Wortmeenen, uit Barendrecht, die varende met zjjn kruiser in Friesland ook Bolsward bezocht. Hierbij nog een (detail)foto van Prins Maurits, van wie er momen teel zelfs twee portretten in het Bolswardse stadhuis hangen. Zag u ze al? Het te ons niet bekend met wie Auke Sierks is gehuwd, noch wanneer dit ge beurde. Wel dat hij o.a. een zoon Jan had. Dit zal wel niet de oudste zijn ge weest, want dan had hij wellicht Sierk ef Sierck geheten. Deze zoon Jan, dus een Jan Aukes Mons ma moet omstreeks 1640 te Bolsward zijn geboren. Hij huwde in 1665 Hylkjen Sip- kens. Ze kregen twee kinderen Auke en j Freegje net om in lichte lést, mar om in sterke rêch. Kapers - ja waarom zelf voelen ze echt zeer waarschijnlijk kom ik verkeerd terecht eigen ongerief aarzelen, onwis terwijl het motief henzelf duister is. Kapers, dwaze waan schade: zestig miljoen. Pak ze forser aan leer ’t misdadig doen hen eens en voorgoed af naties, trek één lijn Hun gedrag is laf de gestelde straf moest veel zwaarder zijn het talrijke geslacht van de Bolswardse Monsma’s wel genoemd. Toen we echter de kinderen noemden van Sierk Gerbens Monsma, de eerste uit het geslacht die het tot burgemeester bracht, zijn we ver der in de stamboom afgedaald in de rech te lijn van de oudste zoon Gerben (zie artikel I). We hadden echter ook nog door kunnen gaan met een zijtak, n.l. de nakomelingsschap van de 2e zoon Jan. Deze Jan Sierks Monsma werd op 29-4- 1655 te Bolsward geboren. Hij koos even als anderen in zijn geslacht het beroep van „hardhouwer” en trouwde tweemaal, eerst in 1685 met Imke Jans Oosterum en 25 jaar later nog eens met Belyten Engels. Hij hield zich echter niet bij de hardhouwerij, want hij was ook onder- wachtmeester, marktmeester en zeilma ker. Hij kreeg uit zijn laatste huwelijk nog 6 kinderen, n.l. Sierk, Jan, Joukje, Gerben, Antje en Sierkje. Met twee kinderen gaan we nog even verder. Joukje Jans Monsma, geboren omstreeks 1692, trouwde in haar woon plaats in 1714 met de wagenmaker Mar ten Hoites, die zes kinderen bij haar ver wekte: 1. Jan, 2. Holte, 3. Imkje, 4. Auk- je (geboren in 1728 en later gehuwd met Martinus Tjaarda), 5. Rein (waarover hieronder meer) en 6. Attje. „DE BLAFFENDE HOND” II As nou üs mem hjir noch ris kaem! Hja hat dit nije hüs net kend. Wy wennen doe net sa foarnaem en binn’ sünt koart yn dizze went’. As nou üs mem dit noch ris seach, hoe’n deugd soe dat har dwaen. De glans, dy dan oer ’t antlit teach soe üs sa’n bliidskip jaen. Hja seach üs stees yn soarch en ünk hwant mannich tsj instuit krigen wy. En doe üs ’t Lok har seine skonk, wie hja net meat by Hwat soene wy har ’t béste jaen dat immen ea jaen koe. Hwat woene wy dan alles dwaen hwat leafde üs hjitte soe. De béste stoel - it lekkerst miel, üs soargjen, fol fan noed, dat alles waerd üs mem har diel: wy joegen ’t nea to goed. O, as üs mem hjir noch ris wie en spriek: Jim leave bem, hwat makket ’t my it herte blier jim hjirre sa to sjen! Eh as üs mem dan ek noch seach hoe’t üs bern om har stien’. Hwat soe dan strielje ’t leave each, hoe blinke in stille trien. Mar - jinsen tusken ’t rüzjend beamt dér op it stille hóf leit hja. O, ’t wurdt om my sa frjemd, it tinken makket dröf. Mem lei de wurge holle del: hja gyng yn d’iiv’ge rêst. Hja gyng.Wy folgen stil de bier. O, ’t wie in dróve gong! Hoewol it fügelt nea sa blier yn ’t jonge beamguod song. Hwat gulden bern en bernsbern fel. Hoe leech waerd ’t aldersnêst. Har paed wie oan ’e ein. Mar wy binne, hoe swier wie ’t earst, wer yn ’t drokke libben tein. As nou üs mem hjir noch ris kaem. Né, winskje dat mar net! Hwat wrede dea ek fan üs naem, Mem libbet yn üs hert! Abonnementsprijs f 7,50 p. kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Ui tg. A. J. OSINGA b.v„ Bolsward Administratie- en Redactie-adresi Marktstraat 13 - Postbus 5 TeL 3044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (O5157X gezinsbank zonder winstdoel De broer van Joukje, Gerben, was 4 jaar jonger dan zijn zuster. Hij rtouwde op 12 mei (bekende datum in Friesland!) van het jaar 1720 met Antje Folkerts. Hij was toen gerechtsbode en werd later (1714) secretaris. Hij stierf in 1752 en werd door zijn vrouw 10 jaar overleefd. Het echtpaar kreeg 2 kinderen. Imkje en Gerben. een codex (boekwerk), zoals u in het artikel Fan stêd en lan van vandaag uitvoeriger kunt lezen. Foar hwa’t nou krekt mei fakansje thüs- komt en üs rubryk forline wike net lézen hat, wize wy der op dat wy doe yn de foarm fan in boekbisprek weardearjende wurden sein hawwe oer it boek „De blaffende hond” fan dr. Auke Jelsma, de grifformearde Kamper tsjerkehistoarikus oer Bonifatius, dy’t de Friezen yn 754 by Dokkum formoarde ha. Biskop Bonifa tius wie doe al goed tachtich jier. Hwer- om gyng hy yn sa’n hege alderdom noch- ris nei üs kontreien? Hied en faeks syn nocht fan de Franken dy’t him gauris dwêrs sieten? Wied er toloarsteld oer syn jierrenlange kre- wearjen de tsjerke to suverjen fan mis stannen? Of wie it de aide earste leafde ta it wurkjen under de heidenen? Soed er faeks syn stamgenoaten, de Saksen, dy’t fan de Franken neat ha moasten, bikeare wollen ha it Fryslan wei? Woed er him hjir faeks as aertsbiskop jilde Ut— te en hjir in eigen biskop oanstelle? De biskop fan Keulen hie al bisocht it Sak- syske gebiet under dy syn bislach to krijen, mar wie yn 753 op in fjildtocht sneuvele. Woe Bonifatius nou syn opfolger, dy’t faeks deselde plannen hie, foar wêze? Ommers hjirre yn Saksenlan wie al in tsjerke üntstien, mar dan under ynfloed fan Willibrord en oare Angelsaksyske De stamvader van de Bolswarder Monsma’s de bakker Sierk Gerbens, die omstreeks 1590 huwde met Sjjke Jans zag zoals we eerder schre ven zjjn huwelijk gezegend met een viertal kinderen, Gerben, Jaen, Jan en Auke. Van de eerste drie beschreven we reeds het nageslacht. Thans nog iets over het spoor dat de jongste, Auke, in de „vaderland se” geschiedenis van Bolsward heeft nagelaten. Sipke. Van de eerste is verder niets be kend. Misschien is hij wel vroeg over leden. Sipke Jans Monsma werd geboren op 15 oktober 1667 en trouwde op 29 mei met Bottje Lolles Repkema. Hij was in 1737 burgemeester van Bolsward reeds de derde magistraat uit het geslacht Monsma, dus (zie artiket I in deze serie) Het huwelijk werd gezegend met Kapers slaan hun slag, ze krijgen meer en meer overal „hoog gezag” bij het luchtverkeer draaien ’t naar hun hand wagen zo hun huid ’t wordt waarlijk riskant vlieg de haven Kapers smeden glippen onbelet door de mazen het controlenet. koelbloedig - brutaal kiezen ze elke lijn ’t lijkt internationaal hun hobby te zijn Hiermee moeten we afscheid nemen van de Monsma’s, een wijdvertakt en erg honkvast oud Bolswards geslacht, dat we vanaf 1590 op de voet hebben gevolgd tot in de vorige eeuw. Het is ons niet be kend of er op dit moment nog Monsma’s in Bolsward wonen en zo ja, of dit nog nakomelingen zijn uit de in deze drie artikelen beschreven familie. neamt üs eardere lanslju dan ek „bruten en barbaren”. Fan de moard by Dokkum is eksakt it measte net bikend. It is in konstruksje efteróf op groun fan hwat der yn it plundere tintekamp foun waerd. De do pelingen, dy’t it foarmsel üntfange soe ne, founen oars neat as de toheistere li chamen fan de aide biskop en syn ma ten. It nijs gyng as diggelfjür troch it gea. De liken fan de geastliken waerden mei it skip nei Utrecht fearn, de oaren op it plak fan it ünheil bigroeven. Bonifatius hie prysters by him, dy’t gjin wapens drage mochten en feinten, dy’t dit wol dwaen mochten. De feinten waer den letter dea foun mei de wapens noch yn ’e han, hja hiene har dus wol forset. Neffens Willibald hie Bonifatius har op droegen de wapens del to lizzen, mar wy kinne earder oannimme dat se ien- falddichwei net opwoechsen wiene tsjin Friezen. Doe’t se forslein wiene hiene dy de baen rom om de geastliken del to slaen. Yn werklikheit hawwe de slachtoffers har nei alle gedachten dus minder from gedroegen as Willibald it foarstelt. Der is lykwols yn it libben fan Bonifatius gjin inkelde oanwizing to finen, dat hy it gewelt sa forsmiet as de biograef it foarkomme lit. Geastliken mochten net fjochtsje, mar de oaren wol en Bonifatius naem net om ’e nocht wapene feinten mei. De oerfallers sille allicht wol mach- tiger west ha. Neidat Willibald it forhael fan de moard skreaun hie, kaem de geastlikheit yn Utrecht letter in aid minske op it spoar dat yn har jeugd de moard seis fan tich- teby waernommen hie. Hja die der in eed op, dat hja seis sjoen hie, hoe’t Bonifatius doe’t hy troch in swurd deastutsen wur- de soe, in evangeeljekodeks (boek) boppe de holle haldde om dêrmei de slach fan de moardner óf to warren en sa tagelyk by syn stjerren de biskerming to geniet- sjen fan it boek, dat yn syn libben sa- folle foar him bitsjut hie. Dit forhael fait earder to leauwen, dan dat hy de dead mei opsetsin socht hawwe soe. It soe ek in gewoan minsklike reaksje wêze kin ne. By it stanbyld by de Bonifatiusboar- ne to Dokkum hat de aide evangeelje- preker dan ek in boek boppe de holle. Wy kinne der frede mei ha. Bütendat: yn syn kleaster Fulda wurdt üs noch altyd in kodeks üt Bonifnuus syn tiid biwarre, Het standbeeld van Bonifatius in het Xapelplantsoen te Dokkum. De grijze ..rediker tracht hier (zoals ook de overle vering wil) de slagen af te weren met brocht stadich treast. skansearre troch swurdslaggen! Allinne it is gjin evangeeljeboek, mar in bondel traktaten tsjin de arianen. Neffens Bonifatius syn eigen winsk waerd syn lyk letter yn it kleaster Ful da bigroeven, it kleaster der’t er ek graech bikomme mocht as syn krewear- jen foar de tsjerke him to stüf gyng. It boek fan dr. Jelsma jowt net allinne visy, mar is ek goed dokumentearre en de ünderskate haedsttikken binne rom forsjoen fan noaten en forwiisplakken. Priuwkes fan de brieven fan en oan him jowe in goed tiidsbyld. Der is ien bipael- de bibeltekst dy’t yn syn brieven hiel- tyd wer neamd wurdt en dy’t himsels blykber in soad sein hat, nammentlik dat God wol, dat alle minsken bihalden wurde. (1. Timoteus 2:4). Dizze minske- leafde fan God wie de greate driuwfear yn syn libben. Dochs wol in griis dat üs foarfaers dizze skrepper en bodder op syn aide dei noch sa raer oan syn ein komme litten ha. Mar üs der noch altyd op oansjen, giet fansels wol hwat to fier. Hwa wit wie it net iens de earste opset de aid man to treffen, mar „gewoan” in rófmoard. It forhael giet nammers dat de oerfallers de kisten yn it tintekamp iepenroppen omt se tochten der sieraden yn to finen en sjoch it wiene allinne mar boeken! Ien fraech sitte wy hwat mei, ek nei it lézen fan it boek fan dr. Jelsma: Hoe koe de Ingelskman Wynfreth him by de Saksen en de Friezen forsteanber meitsje? It simpele antwurd sil wol wê ze dat er seis in Anglo-Fryske Angelsaks wie. Yn de folksforhuzing wiene allicht ek gans Friezen mei oerstutsen nei In- gelan (mei de Kelten!) Yn dy tiid moat der noch in soarte fan Anglo-Frysk praet wêze, in memmetael der’t it let- terre Ingelsk en it lettere Frysk dochter talen fan binne. Latyn moat Bonifatius kennen ha as üs learende jongerein de moderne talen, mar hy sil der hjirre net yn preke ha, hwant paus Gregorius hie al to rieden jown, dit to dwaen yn de „marterna lingua”, de memmetael. Hat Bonifatius bisocht Frysk to praten of praette hy „krom” ingelsk (angelsak- sysk)? It docht der net folie ta, folie wichtiger is dat yn datselde heidenske Fryslan letter in foech 500 tsjerken for- rize soene om fan it great tal kleasters mar net iens to sprekken. De rop fan de blaffende houn wie dochs forstien! geastliken. Nou’t stadichoan de ynkoms- ten fan dit gebiet de muoite wurdich waerden, woe ynienen de biskop Keulen, dy’t der nea nei omsjoen hie, dêr bislach op lizze. Bonifatius soe neffens dr. Jels ma syn léste krêften dêr faeks oan biste- ge ha, om dit foar to kommen, in wol hwat materieel motyf. De léste brief dy’t fan Bonifatius biwarre is, giet oer dizze saek. Hjiryn freget er de Paus om stipe. Neffens him moat hjirre in biskop kom me, rjochtstreeks ünderwurpen oan Ro me om de Friezen it evangeelje to preek- jen. De Nederlanske tsjerkeprovinsje moast frijware wurde fan Frankyske oer hearsking. Bonifatius hie mar al to faek ünderfoun hwat de gefolgen wiene as de Frankyske politike lieders de biskop pen keazen en hoe swier it dan wie de tsjerke to herfoarmjen. De sinding un der de Friezen en Saksen koe neffens Bonifatius folie better op gong komme. fanüt in selsstannige tsjerkeprovinsje wei. Dêrom wie syn tocht yn 753 nei de Friezen mear as allinne mar it preekjen. fan it evangeelje, it wie neffens dr. Jelsma binammen in demonstraesje fan syn opfetting, dat dit gebiet under syn biwald stie en net under dat fan de biskop fan Keulen! Bonifatius syn biograef (biskriuwer fan syn hilligenlibben) Willibald nimt oan dat Bonfatius foar syn léste reis al wist dat hy hjir yn Fryslan omkomme soe. Freonen oan hwa’t er dit tortelde soene bisocht ha him der fan óf to bringen, mar dat warde hy óf. It is fansels de fraech. Feit is wol, dat hy der oer nei- tocht hat, hwat hy syn minsken yn tiid fan forfolging oanriede moast. As ant wurd op in fraech hjiroer skriuwt de paus him op 4 novimber 751 dat it net winsklik is üt to naeijen om jin sa troch in flecht oan it martelerskip to üntluken, mar as it to slim wurdt is der it gebot fan de Hear om nei in oar plak to gean. Hoewol Bonifatius allerhande dingen al regele hie, hwat der nei syn dea barre moast, mei dochs net oannommen wur de, dat hy nou forwachte dat de Friezen him formoardzje soene. Dat hy krekt de Friezen opsocht om troch har han to stjerren, giet hwat al to fier, al is der in lettere skiedskriuwer (fan likernóch 900) dy’t tortelt dat Wynfreth syn heitelan forliet om in lansdouwe to finen, dêr’t hy oan God offere wurde koe en sadwaen de de Friezen opsocht. Dy skriuwer hie de Friezen blykber net sa heech! Hy üs hjoed to sizzen Dit waren achtereenvolgens: 1. Anna, gedoopt 12 mei 1698. Zij trouw de in sept. 1714, dus op 16 jarige leeftijd met Gerbrandus Sybolts Oosterhuis en overleed in 1775 op 77-jarige, dus voor die tijd zeer hoge leeftijd. Wanneer Anna niet in haar eerste le vensjaar (zoals toen wel gebruikelijk) is gedoopt maar later, dan kan zij ouder gehuwd zijn dan op 16 jarige leeftijd, maar dan is zij ook ouder geworden dan 77 jaar. 2. Jan, eveneens gedoopt 12 mei 1698, misschien tweeling-broer van Anna, waarover straks meer. 3. Hylkje, die domineeske zou worden. Zij trouwde op 27 oktober 1726 met ds. Bernardus Lemstra. 4. Jetske, die tweemaal in het huwe lijksbootje zou stappen, eerst met Corne lls Verwey (1708) en later nog eens met de „snider” Nolle Jans Nollides. 5. Lolkje, gedoopt op 1581714 en in 1739 getrouwd met Emilius Paulus Bas- seleur. 6. Lolle, gedoopt op 5 sept. 1706 7. Jeltje, gedoopt op 12 mei 1704. Alleen van het tweede kind uit dit hu welijk, dus van J. Jipkes Monsma is ons iets meer bekend. We zagen reeds dat hij in het doopboek voorkomt als gedoopt op 12 mei 1698. Ook hij heeft een voor die tijd hoge leeftijd bereikt, hij overleed n.l. op 2 sept. 1779. Het is voor het eerst dat wij iemand van het toch wel honkvaste geslacht van de Bolswarder Monsma’s zich buiten Bolswards wallen zien ves tigen. Deze Bolswardse burgemeesterszoon zocht het in een ambtelijke loopbaan. Hij werd in 1733 benoemd tot „schrijver” van Makkum en werd mederechter in Wons. Hij huwde in 1722 voor de eerste maal met Swopkjen Jorrits Koopmans, geb. op 30 maart 1744, overleden op een leef tijd van 42 jaar, 10 maanden en 25 da gen (zoals men dit vroeger precies placht aan te geven). Dat moet dus geweest zijn 1777. Jan Sipkes bleef slechts kort we duwnaar en trouwde opnieuw met Jan ke Hanses Lezinga, die hem in 1786 reeds zou ontvallen, bijna 56 jaar oud. De zoon Rein van Joukje Jans Monsma en Marten Hoites neemt ook de familie naam van zijn moeder (als van hoger komaf?) aan en noemt zich Rein Mar tens Monsma. Hij werd op 13 januari 1733 te Bolsward geboren en trouwt op 16 mei 1756 met Juliana Agatha Eelkes. Uit dit gezin worden vier kinderen gebo ren: 1. Joukje (verder niet van bekend) 2. Engeltje, geboren 20 apr. 1759, ge huwd in 1834 (als de jaartallen inderdaad kloppen en er geen verschrijvingen zijn, op 75-jarige leeftijd met Taco Mes dag, iets wat ons voor die tijd toch wel wat onwaarschijnlijk voorkomt. 3. Marten, overleden op 20 maart 1840 in de ouderdom van 68 jaar, getrouwd met Piettje Frederiks Boersma, die hem het volgend jaar in het graf zou volgen, oud 72 jaar en 4. Atje, het jongste dochtertje, waarvan ons verder niets bekend is. Bolswards Nieuwsblad Y er schijnt in: Bolsward, Baarderadeel, ffennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en Wymbritseradeel. V'

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1973 | | pagina 1