Rondom de vierde oktober Gabe Skroar betlrijfs sparen Toekomstige taken voor de dieren bescherming bondsspaarbank bolsward Dieredei Zilveren filmpjes Fan stêd en lan gezinsbank zonder winstdoel F- STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en Wymbritseradeel, DINSDAG 2 OKTOBER 1973 112e JAARGANG No. 79 in een enkel getal TINY MULDER (Ut Friesch Dagblad) le week okt. 1948 üs hjoed to sizzen Geduld is de kaei fan it wolslagjen. BOLLE, BOLLE EN GJIN EIN Jim Advertentieprijs: 21 ct. per mm. Ingez mededelingen dubbel tarief Contractprijs op aanvraag Men te slechts met S. Hofstra president van de Wereldfederatie tot bescherming van dieren. Dan seit de pinguïn: Nou, om my wie Dieredei mar wer foarby. Abonnementsprijs f 7,50 p. kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Vitg. A J. OSINGA b.v., Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 - Postbus 5 TeL 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) belangrijke taak ook doeleinden. Hwat hat Wanneer wtf onze blik op de toekomst richten, kunnen voor de dierenbescherming drie probleemgebieden, drie soorten taken worden onderscheiden. Er is en blijft in de eerste plaats de dagelijkse - wel nooit tot een einde komende - taak waar voor iedere dierenbeschermingsorganisatie staat: de zorg voor zwerfdieren, de con trole op de naleving van de wetgeving op het gebied van de dierenbescherming, het streven naar verbetering van die wetgeving, de strijd tegen verwaarlozing van dieren en van misstanden die helaas nog steeds voorkomen. De opvoeding zowel van de jeugd als van oudere generaties, het aankweken van een betere houding tegenover het dier moeten daarbij een belangrijke rol spelen. Fan ’e wike dus Bolletongersdei. ha der al fan léze kinnen en mist it üs net, dan wurdt de tradysje op alderwets- ke wize fuortset. Nou nei in 25 jier fan Bolletongersdei „nije styl” méije wy yn- died wol fan tradysje sprekke. Der is al wer in generaesje great wurden, dy wit net better of it hat altyd al sa west. Nou is dat ek wol sa, hwant de skiednis fan dizzedei fordizenet yn it fiere forline. Mear as 100 jier lyn waerd de Bolleton gersdei al yn ’e advertinsjes neamd, al is it wol opmerklik, dat winliken nimmen krekt ütlizze kin, hwat de dei einliks bitsjut en ynhaldt. Dy ynhald ha wy der De heer J. Russchen te Wolvega geïn stalleerd tot burgemeester van Workum. ’t Is Dieredei! ’t Is Dieredei! In feest foar alle bisten. It hynder, ’t skiep en ek de kou, dy krije hearlik iten, oooh! Al fuort nei melken kaem de boer by har mei 't alderkostlikst foer It hynder sei, de bek noch fol: Soks mocht ik alle dagen wol. destiids troch guon sizzen dat by aids de hikkesluter fan de simmer, in dei dat men yn elk gefal noch hopet op ien del moai waer. En nei dizze dei? Dan wur- de de jisters al wer wiet, moatte de learzens wer oan en de reinklean oan de kapstok. Nei de Bolletongersdei baernt de kachel jouns al wer efkes, koartsje de dagen, wurdt it wer hüslik. De Bolle tongersdei aenst efter de rêch? Dan is it dien mei it bütendoarbarren en forleit him it libben wer nei de feilige bislette- nens tusken de fjouwer muorren. It folkloristyske skeakelt wer oer op it kul- turele. Dizze wike is der wol in sprek- kend foarbyld fan. De Bolletongersdei is noch amper efter de rech of de jouns dér op wurdt yn de Doele in toanielfoar- stelling jown fan de Noarder Kompag- nie. Faeks in goede gelegenheit om ris yn üs omgean to litten, hoe’t it tonei moat en sil mei üs eveneminten op it kultu- rele mêd yn Boalsert, mei ütfieringen, demonstraesjes, films, lezingen, konser- ten en al dy saken, dy’t konkurearje moatte tsjin it ienheitskastke mei syn twa knoppen. Boalsert mist syn B.I.C., mar ek al hat dat destiids it forlossende wurd net sprutsen, in chaos mei it net wurde en wy hoopje allinne mar dat de iene of oare ynstansje it inisiatyf ha mei de moed en it geduld om to bisykjen hwat oarderjend en regulearjend, oer- lizzend en hjitte hollen mijend op to tre den, dat der net al to folie soartgelikense eveneminten op ien en deselde joune kommen en der dan wer in wike neat to dwaen is, dat dy’t dan al hwat sjen wol of der in joune üt wol nei Snits of Ljou- wert fljocht. In kulturele aginda misse wy wol. Hwa hat hjir ris in miening oer of oplossing foar? ’t Is Dieredei! ’t Is Dieredei! In feest foar alle bisten. De aep, de bear, de oaljefant, se binne bliid, j a wisse, hwant se wurde hjoed ris goed bidoarn en dat bigoun al fan ’e moarn se wiene amper wekker mei ieten, o sa lekker. ’t Is Dieredei! ’t Is Dieredei! In feest foar alle bisten. Hwat wol de pinguin ’t leafst ha? In fiskje, mei in fiskje ta. Dat kin hjoed net! Dat kin hjoed net! ropt gau it hearrinkje biret. It is hjoed ommers Dieredei! En dogge fisken dan net mei? boaden, dat binne de feinten en fammen, twaris yn it jier har jild barden, mei maeije en mei alderheljen. Dy twadde ütbitelling wie dan binammen ornearre as wintertarring. Hja moasten der in healjier mei ta, mar koene efkes üt de romte tarre, kamen nei Boalsert om it der ris goed fan to nimmen, elkoar to moetsjen, fleur en wille to hawwen, to bier en fan ’e flier to gean. Yndied sprek ke de aide adfortinsjes fan dounsjen op Bolletongersdei (yn it Blauhüs, nou De Wynberg). Sa’n dei fan wille en fortier soe it jong- folk dan „bolbjirken” meitsje (d.i. „uit gelaten”) en dér soe de namme bolleton gersdei üt üntstien wêze. Aerdich bi- tocht, mar ek dit liket us net sa wis as de bank. Ommers hwerom dan net sa’n dei yn Harns, Frentsjer en Snits? Litte wy it der mar op halde, dat wy it net witte en wy seis de dei ynhald jaen moatte. Nou der wurdt de léste jierren gans oan dien en-mei sukses. Sa hat yn died de Bolletongersdei in plakje krig yn de rige Fryske eveneminten, dy’t üs pro- vinsje yn ryk f irskaet hat. En dêrom is de dei ek net mear wei to tinken. Sta- dichoan wurdt it mear moade om krekt dizze dei folk en kunde oer to krijen. Guon komme mei har tsienen en mear om ’e tafel. It wurdt net allinne in dei fan merkjen, fan keuring, fan show en fan demonstraesje, mar ek - hwat yn it libben wichtich is - in dei fan elkoar moetsjen, fan der by wêze wollen, in dei dat men de ridel yn it gat hat en min hussittende wêze kin, in dei fan gesellige gemoedlikens en gemoedlike geselligens. In dei ek, dy’t sa’n bytsje fungearret as onopgeloste in onze Douwe Banning overleden. Bolsward her denkt zijn werkzaam leven. Zo lang hij kon hield hij in zijn geboortestad een grutterij in stand. Hij was ambitieus me dewerker aan het stedelijk muziekkorps en diverse operette-uitvoeringen als De Meikoningin, bestuurslid Stadsspaar kas, voorzitter VVV, opperbrandmeester en o.a. voogd van het St. Anthony Gast huis. seis oan jown, mar hwat wol de namme sizze? Seis doe’t yn de iere boargemas- tersdagen fan grytman J. G. S. Bruins- ma de Bolletongersdei wer üt de kamfer- kiste helle waerd, wist nimmen to tor tellen, hwat nou winliken oan de wridze fan dizze dei stien hat, al libbe dy as in dei fan fortier en plezier by de alderein noch wol fuort yn it ünthald. Men hat oanstriid en tink al gau oan bollen of bollemerk en opmerklik is it fansels wol, dat de Bolletongersdei altyd keppele west hat oan de wykmerksdei. Mar in bolle merk? Dat wol net oan. Bütendat de jierlikse keallemerk, dy’t by aids en noch altyd in goede namme hie, waerd altyd halden op de foarlêste woansdei yn oktober. De Bolletongersdei foarhin- ne efkes letter, om alderheljen hinne, mar it liket us net wieskynlik, dat der dan wer in aparte bollemerk wêze soe. Wy miene dat it de Fryske folklorist S. J. v. d. Molen west hat, dy’t earne eat foun dat der op wize koe, dat der op diz ze dei in „bólle” ütrikt waerd oan de earmen. In bólle (brood) en gjin bolle (stier), mar wy ha dat nea net neigean kinnen en al binne der ek yn oare plak ken fan Fryslan wol dagen dat by tes tamint fan de iene of oare woldwaner yn it forline noch altyd grót, brea of twi- bakken oan de earmen jown wurde moat te, it giet üs to fier nou daliks mar oan to nimmen, dat der sa’n feestdei fan mak ke waerd, hwant in pear dingen binne wol düdlik: de bolletongersdei wurdt en waerd allinne mar to Boalsert halden en gans in smite folk fan buten kaem der altyd op ta. Dat léste hat wer oan- lieding west de forklearring fan dizze dei yn dy wei to sykjen. Sa hearden wy veroveren en het is verre van mij om de betekenis van de fantastische technische successen bijvoorbeeld van de twee maanlandingen te onderschatten. Het is echter ook nodig en waarschijnlijk zelfs nodiger om aan de ruimte van onze aarde een ander aanzien te geven en om onze bedreigde levenssfeer veiliger té maken, opdat wij mensen en dieren in een betere toekomst kunnen leven dan thans nog het geval is in vele delen van de wereld. Vooruitgang van de techniek betekent tenslotte slechts winst wanneer deze vooruitgang samengaat met meer mense lijkheid, met meer humaniteit. De ontwikkelingen in een snel veranderende wereld worden ten dele en misschien wel voor een zeer belang rijk deel - bepaald door omstandigheden en door de factoren die wij slechts in beperkte mate of zelfs in het geheel niet in de hand hebben. Dat geldt ook voor de plaats van het dier. Daarnaast blijft het gelukkig ook waar, dat deze ontwikke lingen mede bepaald worden door onze waarden en onze wereldbeschouwing, door onze ethiek en door onze wil om die ethiek in daden om te zetten. Een tweede probleemgebied betreft o.a. de plaats die het dier voor velen op be- denkeljjke wijze in de vermaaksfeer bij vormen van zogenaamde sport en bij excessen op consumptiegebied inneemt. Wat de wrede vormen van „sport” genoegens betreft behoeft hier slechts gewezen te worden op de stieregevechten die zeer in aantal zijn toegenomen en die helaas in belangrijke mate door toeristen in leven worden gehouden; aan de rodeo’s, die men ook hier en daar in Europa ingang probeert te doen vinden; aan het duiven schieten, de hanen gevechten, de vogelmoord in Italië, Frankrijk en België. Het zijn alle nog wrede vormen van „amusement”, die helaas nog in enkele landen in onze cultuurkring worden geduld of zelfs worden bevorderd. Ik denk ook aan de plaats, die het dier in toenemende mate op verschillende consumtiegebieden inneemt, bijvoorbeeld bij allerlei gastronomische buitensporig heden of op het gebied der mode, zoals naar bekend is vooral het geval is bij de wrede wijze waarop in het wild levende dieren gevangen worden en gedood voor het verkrijgen van bontvellen. Het drama van de jaarlijkse jacht op zeehon den is daarbij wel tot een der voor velen meest sprekende voorbeelden geworden. Het moet langzamerhand wel tot vele kringen doorgedrongen zijn dat jaarlijks honderdduizenden in het wild levende dieren aan de mode ten offer vallen en dat verschillende diersoorten met uit roeiing bedreigd worden of reeds zijn verdwenen. Miljoenen dieren worden zinloos gedood voor winst en opdat dames zich kunnen tooien met de resten steeds maar zeldzamer wordende die een consultieve status heeft bij de belangrijkste internationale organisaties zoals Unesco, FAO, Raad van Europa, in toenemnde mate werkzaam, adviserend en helpend. Deze soort arbeid is begrij pelijkerwijze vaak moeilijker dan die van plaatselijke of van landelijke vereni gingen. De Wereldfederatie kan echter in de 19 jaren van haar bestaan wel op enige successen wijzen. Behalve aan de hulp die zij aan de dierenbescherming in de ontwikkelingslanden heeft verstrekt kan hier gewezen worden op haar activiteiten om op verschillende gebieden tot internationale regelingen te komen. Zo heeft de Raad van Europa een paar jaar geleden op voorstel van de Wereld federatie een regeling aanvaard inzake het internationale transport van dieren. En thans zal de Raad van Europa al weer op voorstel van de Wereldfederatie het probleem van de in omvang zeer toenemende intensieve mestmethoden in studie nemen. Wat de erbarmelijke slechte toestand van vele dieren in landen buiten West- Europa betreft behoeft hier slechts herinnerd te worden aan het feit dat in vele delen der wereld, bijvoorbeeld in Azië en Afrika, - ook nog in vele abbattoirs in Noord-Amerika, om van de Zuid-Amerikaanse landen maar niet te spreken - slachtdieren nog zonder voorafgaande verdoving worden gedood. Er is niet veel fantasie voor nodig om zich voor te stellen hoeveel lijden dit voor de betreffende dieren betekent. Wie echter zou menen dat de misstanden in dit opzicht, zoals op zovele anderen terreinen, nog slechts buiten Europa voorkomen, moet er op gewezen worden dat het lot van slachtdieren in verschil lende landen van Zuid-Europa - en helaas ook nog ten dele in Frankrijk - niet veel beter is. Wie in Spanje de moed heeft opgebracht om een „abattoir” te bezichtigen, zal dit kunnen bevestigen. De moed die er toe behoort om daarna in Spanje nog vlees te eten kan eerder on verschilligheid worden genoemd. Hoevele toeristen die in Spanje van de zon genieten weten op dit gebied iets van de wrede werkelijkheid van dat land af? Hetzelfde geldt van verschillende andere zuidelijke landen. Er is inderdaad nog zeer veel te doen. Ik wil echter niet doorgaan met een opsomming van de talrijke onopgeloste dierenbeschermingsproblemen die er in vele delen van de wereld, ook in Europa nog, bestaan. Het was er mij slechts om te doen erop te wijzen, dat wij als dierenbeschermers niet slechts tegenover de dieren in ons eigen land en in onze eigen omgeving plichten hebben, doch ook tegenover de vaak zo in Bolswards Nieuwsblad maar waarvoor wij met anderen moeten samenwerken, bijvoorbeeld met de natuurbeschermingsbeweging en waar voor wij ook steeds meer de hulp nodig hebben van wetenschapsmensen, zoals naast die van de diergeneeskundigen ook die van biologen, van dierpsychologen, van economen en sociologen. Ik denk hier ook aan de bijdrage die landbouw economen tot de oplossing van sommige van onze vragen kunnen leveren, nu zovel structurele veranderingen in de landbouw plaats vinden en nog zullen plaats vinden die de toekomst van het dier betreffen. Ik denk verder aan de problemen van planning, waarmee wij op verschillende wijzen ook aanrakings punten hebben (ik behoef hier slechts te wijzen op de plaats van asiels in het stedelijk geheel). Onze probleemstelling verwijdt zich, zoals reeds kort werd aangeduid, van de nog steeds belangrijk blijvende zorg voor het afzonderlijke dier tot zorg voor het dier als groep en ais soort, tot zorg ook voor de natuur en ons leefmilieu; van de zorg ook voor dieren in andere landen en in andere werelddelen. Zij verwijdt zich van het enkel willen vermijden van wreedheid en toevoeging van lichamelijk leed tot verwijdering van mogelijke psychisch lijden of mogelijke psychische spanningen; van de bemoeienis enkel met practische problemen in engere zin tot een zich meer en meer ook bezig houden met fundamentele problemen inzake onze houding ten opzichte van het dier en tenslotte van hetgeen wij binnen het raam der wet met dieren mogen doen tot de vraag wat wij in diepere ethische zin zouden kunnen of moeten doen. Cultuur wordt niet gekenmerkt door een ononderbroken stijgende lijn. Er bestaat zoals op alle gebieden der cultuur ook ten opzichte van onze verhouding tot het dier vooruitgang enerzijds en ook meermalen neergang anderzijds. Dit behoeft geen reden tot pessimisme te zijn, het betekent echter wel dat wij onze arbeid als een taak op lange termijn moeten zien, waarbij wij nuchterheid met idealisme, geduld met voortdurende activiteit moeten verbinden. Wij zijn begonnen de wereldruimte te onderzoeken en wetenschappelijk te omgeving plichten ook tegenover de beklagenswaardige medeschepselen andere landen, zoals wij het ook meer en meer als onze plicht zien bij te dragen tot verbetering der levensomstandighe den der mensen in andere delen der we reld. Dierenbescherming is, zoals elke sociale en humanitaire arbeid een nimmer eindigende taak. Het is een mooie, een belangrijke en helaas nog steeds nodige taak, zowel voor de jeugd als voor de ouderen, ja wellicht vooral voor jonge ren. Het is een taak ook die wij in een steeds ingewikkelder wordende wereld niet meer op alle gebieden kunnen doen, van dieren. (Om hier slechts een enkel getal te noemen: in de 10 jaren tussen 1951 en 1960 werden alleen al uit Argentinië 7.669.758 vellen van in het wild levende dieren uitgevoerd). Het is hoog tijd dat wij komen tot een invoerverbod van vellen en van de pro- dukten daarvan, die afkomstig zijn van exotische dieren, alsook tot een invoerverbod van deze dieren, behalve voor zeer beperkte en gerechtvaardigde doeleinden zoals bijvoorbeeld voor een klein aantal wetenschappelijk geleide dierentuinen. En wat de gastronomie betreft zou ik speciaal in deze tijd nu Kerstmis nadert als een der vele mogelijke voorbeelden willen wijzen op de manier waarop wij' in onze cultuurkring de christelijke feesten vieren met een slachting van honderdduizenden dieren. Er ligt wel een bittere ironie in het feit dat wij het aandenken aan de Man, die in preken gaarne de Vredesvorst wordt genoemd en bij Wiens geboorte volgens het bijbel se verhaal levende dieren aanwezig waren, tot een zeer bloedige aangelegen heid maken. Er bestaat aldus niet slechts een directe doch ook een indirecte vorm van wreed heid; zij is niet minder erg dan de soorten wreedheid die ons op meer directe wijze treffen, omdat zij zich in onze omgeving afspelen. Men maakt zich in vele gevallen niet zelf schuldig aan wreedheid, doch draagt er als toeschouwer of consument toe bij. Aan deze indirecte vorm van wreedheid maken zich ook velen schuldig, die verder goed zijn voor de dieren in hun omgeving of voor het eigen dier. De eisen van vraag, van mod^ of van „amuse ment” kunnen voor het dier even slechte gevolgen hebben als onverschilligheid of sadisme. Men kan, om slechts een voorbeeld te noemen, met recht bezwaren hebben tegen de wijze waarop kalveren in enge boxen gemest worden. Doch onze bezwaren zullen zich in veel sterkere mate moeten richten tegen de consument van wit kalfsvlees dan tegen de producent. De streling van de tong is in dit opzicht niet van een hogere orde dan de zucht naar winst. In onze houding tegenover het dier zijn de grenzen tussen gebruik en misbruik vaak moeilijk te trekken. Zij kunnen verschuiven met de verbreding van onzer kennis en met verdieping van ons gevoel en van ons ethische bewustzijn. Met de vraag welke dieren wij willen beschermen, waartegen wij hen willen beschermen en voor welke doeleinden wij hen mogen gebruiken, zullen wij ons meer en meer moeten bezighouden. Hier ligt voor de dierenbescherming naast de dagelijkse arbeid een opvoedende taak, een taak ook van bezinning op eigen doeleinden. Zo bestaat er, om slechts een enkel voor beeld te noemen, niet slechts de vraag van de rationalisering der productie wijzen, maar ook de vraag van de ratio naliteit der doeleinden waarvoor wij produceren. Dit probleem doet zich thans bij de overproductie van landbouwpro ducten - waarbij ook het dier betrokken is - wel in zeer bijzondere mate voor. Een derde probleemgebied dat hier kan worden genoemd betreft de plaats van het dier in de natuur en de cultuur van nu en morgen. Wij staan immers voor het feit van een toenemde verstedelijking, van een afbrokkeling van natuurge bieden, van een truggang of vernietiging van dieren in vele tropische gebieden, van een teurggang of vernietiging van dieren in vele tropische gebieden, van een toenemnde lucht- water- en bodemvervuiling, van een meermalen domineren van materiële belangen van een vaak angstwekkende kortzichtigheid bij de zorg voor de ons mensen toe vertrouwde natuur en dierenwereld. Door dit alles komt de plaats van het dier in de moderne maatschappij steeds meer in het gedrang en dit alles stelt ook de dierenbescherming, samen met andere instanties en organisaties die de belangen van natuur en cultuur ter harte gaan, voor nieuwe vragen. Verschillende problemen zijn opgelost. Ik denk hier bijvoorbeeld aan de verbetering van slachtmethoden in de meest westeuropese landen. Maar naast de opgeloste of nog problemen doen zich veranderende maatschappij steeds weer nieuwe vragen voor. Ik behoef slechts te herinneren aan de gevaren voor dieren in het verkeer, aan het ook internatio naal sterk toegenomen transport van dieren, aan de vergiftiging van vogels, aan de intensieve mestmethoden, aan de sterke toename van het aantal proeven op dieren. Hier zou ik nog gaarne iets over de internationale aspecten der dieren bescherming willen zeggen. De meeste dierenbeschermingsorganisaties oefenen hun werkzaamheden op plaatselijk of landelijk niveau uit. Dat is ook goed zo, want vaak kan de nuttigste arbeid in de naaste omgeving verricht worden. Daarnaast is echter steeds meer interna tionale dierenbescherming nodig en wel om twee redenen. In de eerste plaats omdat bepaalde problemen slechts door internationale samenwerking en op internationaal niveau opgelost kunnen worden. In de tweede plaats omdat ook - ja juist - buiten de westeuropese landen in Zuid Europa en in andere werelddelen nog een zeer groot arbeidsterrein open en in veel gevallen zelfs nog geheel braak ligt. Men kan ook op het terrein van de dierenbescherming van meer en minder ontwikkelde landen spreken. In al deze gebieden is de in 1950 opgerichte Wereldfederatie tot Bescherming van Dieren, een organisatie waarbij vereni gingen en personen uit zeer vele landen in alle werelddelen zijn aangesloten en

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1973 | | pagina 1