dienst een voor veilige vaart een Prins Claus startte Euro-actie ’73 Gahe Skroar Het loodswezen, u I sfciL bondsspaarbank bolsward ÏJi Bloemkoolschotel Hebt u al een SPAARBUSJE in huis voor het ver zamelen van kleine bedragen gezinsbank zonder winstdoel "V'' i- if* 60 jaar getrouwd .4 STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Nennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en Wymbritseradeeh Fan slêd en lan .r DINSDAG 23 OKTOBER 1973 112e JAARGANG No. 85 Onderzoek Historie Marine Wakend oog Gouden eeuw Veiligheid Mannenwerk dat directe Hwat nat üs hjoed to sizzen Wakend oog SIN FAN IT REGIONALISME DE Yn Advertentieprijs: 21 ct. per mm. Ingez. mededelingen dubbel tarief Contractprijs op aanvraag Er kwam wat verbetering in de toe stand toen in de Gouden Eeuw de Sta- Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitg. A. J. OSINGA b.v., Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 - Postbus 5 Tel. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) ten van Holland (in 1615) en van West Friesland (in 1617) voor hun eigen ge bieden loodsverordeningen uitvaardig den. Steden en Admiraliteiten stelden „gecommitteerden” aan, belast met het toezicht op de loodsdiensten ter plaatse, maar een centraal geleide organisatie werd het nog steeds niet. Dat punt in de historie van de veiligheid op zee werd pas in 1813 bereikt. Het Loodswezen, hoezeer ook bij „licht” betrokken, zet over het algemeen - waar 1 bloemkool boter of margarine peper, zout, nootmuskaat 100 a 150 g geraspte kaas peterselie 2 a 3 tomaten Abonnementsprijs f7,50 p. kwartarf (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Zaterdag 20 okt. j.l. was er feest in Hui ze „St. Martinus” te Bolsward. De reden hiervan was dat het echtpaar De Jong de Jong 60 jaar getrouwd was. Eeike de Jong (86) geb. in Workum en Agnes de Jong (83) hadden in Workum 10 jaar een bakkerij. Daarna ging de familie naar Bakhuizen waar ze 25 jaar een bakkerij hielden. Hierna veranderde de heer de Jong en werd boer. Ongeveer een jaar geleden zjjn ze in Huize „St. Martinus” komen wonen. De foto werd gemaakt tijdens een gezellig samenzijn met de bewoners van Huize St. Martinus. Het werd voor de heer en mevrouw de Jong een onvergefelijke dag. België, Duitsland, Franrijk, Engeland, Italië, Oostenrijk en Denemarken hebben hiervoor de handen ineen geslagen. Dat op zichzelf al is een unieke gebeurtenis. Vandaag voor het eerst in hun bestaan voeren deze organisaties een zo interna tionale actie. Vandaag 23 oktober zal de heer Mansholt in Bonn het startschot ge ven voor deze europese actie. Hij heeft het voorziterschap aanvaard van het in ternationaal uitvoerend komité. In Nederland opende prins Claus de actie op maandagavond in de uitzending Hier en Nu van de NCRV-t.v. Dat was het be gin van een actie met een tweeledig doel fondsen verwerven voor de projecten in de SAHEL en tegelijkertijd op zo groot mogelijke schaal informatie verschaffen over de problemen van die SAHEL-lan- den en van organisaties die zioh al ja renlang met de problemen van ontwik kelingssamenwerking bezighouden. Er is natuurlijk een gironummer: 100200 t.n.v. S.O.S. SAHEL. Omdat de toekomst van zovelen ermee gemoeid is moet de actie een succes worden. De samenwer king in Nederland is daarom in een zo breed mogelijk kader. Het loodswezen werd toen blijvend on der het Ministerie van Marine gesteld en daaronder ressorteert het nog altijd. Het is uitgegroeid tot een efficiënte dienst, die onder meer zorg draagt voor een veilige begeleiding van de in- en uitgaande schepen. Maar de dienst van het Loodswezen doet méér, zoals het zorgdragen voor de be- tonning, de bebakening en de verlich ting. Stelt u zich een uiterst drukke vaarweg voor zoals bij Hoek van Holland, waar per dag gemiddeld ongeveer 100 sche pen passeren. Niet alleen moet er gelet worden op getijden, diepgang, gedrag van het schip, maar ook op het scheep vaartverkeer. Dan hangt er heel wat af van de kennis, de ervaring en het inzicht van de loods! Om dat inzicht en daarmee de veilig heid en doelmatigheid te vergroten, zal „Het Loodswezen” in samenwerking met de Koninklijke Nederlandse Redersver- eniging in de periode van 27 augustus 1973 t.m. 2 juni 1974 in het redegebied van Hoek van Holland een onderzoek instellen. Dit onderzoek wordt uitge voerd door in vier periodes van drie we ken, verdeeld over de vier seizoenen, ’n enquête te houden op alle beloodste in- en uitgaande schepen, terwijl daarnaast een verkeersonderzoek met behulp van radar zal worden gehouden. De gegevens die op deze manier worden verkregen kunnen dan weer aanleiding zijn voor verandering en/of aanvulling van de al bestaande maatregelen en voorschriften voor een veiliger vaart. leas bisteegje oan aktiviteiten yn it bi- lang fan doarp en streek, fan toaniel- en muzykforienings ensfh., itselde kin op nasjonael nivo sein wurde fan it Frysk Orkest, de Fryske Akademy, de Fryske Kultuerried en it Fryske Gea, om mar inkelde organisaesjes to neammen. De takomst fan it regionalisma, mei as wichtichste opdracht it bifoarderjen fan de eigen oanpak op doarps- en streek- peil, sjocht der nei üs bitinken grif net somber üt. Ek yn Fryslan net. Nei in tiidrek, der’t it greate alinne de takomst yn like to hawwen, en it lytse as „üt de tiid” oantsjutten waerd, liket der nou in tiidrek, der’t it greate allinne de takomst hwat mear ünderskied yn tocht wurdt oer dizze saken. Yn in hyltyd ünper- soanliker wurdend wurkformidden en yn in troch üs ekonomyske foarütgong oantaest libbensklimaet bikrüpt mannich man in gefoel fan ünbihagen en machte- leazens. It forlet fan ynspraek, fan it mei to sizzen hawwen, fan de sin fan it wurk sjen to kinnen ensfh. waechst dertroch hyltyd hurder. Yn it minsklike flak binne der grinzen oan de skeal- forgreating. Elts great bidriuw sil hyltyd sterker to krijen hawwe mei de spannin gen, dy’t har yn it minsklike flak foardwaen sille, as de lju har net mear by it wurk bilutsen fiele of yn har eigen libbensformidden net mear üntploaije kinne. It üntbrekken fan bilanstelling foar it wurk, arbeidfor- rin, spanningen yn de top fan gearraen- de ündernimmingen ensfh. hawwe in skealike ynfloed op de prestaesje en kinne finansieel-ekonomyske foardielen fan de greatere ienheit hie’.andui of foar Op maandagavond 22 oktober gaf Prins Claus de officiële start voor de Euro-actie *73 S.O.S. Sahel. In een uitzending van de NCRV-ac- tualiteitenrubriek Hier en Nu gaf de Prins zjjn commentaar op een reportage die in Opper-Volta,, een van de door de droogte getroffen landen in Afrika is gemaakt. De actie, waaraan particuliere organi saties uit negen West-Europese landen meedoen, moet de eerste aan zet vormen voor een langdurige oplossing van de problemen van de bevolking in de Sahel-landen. Berichten over de droogte in de Sahel, de zes Afrikaanse landen ten zuiden van de Sahara, zijn alweer uit de kranten verdwenen. Expert De loods, die al 4,5 mijl uit de kust aan boord komt en bij het uitvaren van een schip ook weer ca. 7,5 mijl buiten het Noorderhoofd van Hoek van Holland in volle zee wordt afgezet op de „afhaal- boot” van de Loodsdienst, is een ervaren man - een expert. Stromingen, zand banken, diepten, ondiepten en wrakken staan op de keekaarten aangegeven, maar de omstandigheden kunnen dage lijks veranderen. Aan onze kust bijvoor beeld verplaatsen veel zandbanken zich. Werkterrein Het Loodswezen heeft zijn werkterrein Nederland ligt aan één van de drukst bevaren zeevaartroutes ter wereld. In J972 voeren niet minder dan 37.350 schepen de Nieuwe Waterweg op en gingen er zo’n 37.622 schepen via die weg weer terug naar zee. Daarvan werden 31.346 inkomende en 31.268 uit gaande schepen beloodst. Jaarlijks komen er steeds méér, steeds grotere en snellere schepen. Een veilige vaart voor dit drukke scheepvaartverkeer is één van de belangrijkste taken van de „Dienst van het Loodswezen, de Betonning, Bebaking en Verlichting”. De iennichste manear goede freonen to wurden is seis ien to wezen. het de publiciteit betreft - zijn licht nog al eens onder de korenmaat. Het werk wordt gedaan, maar van de dertien mil joen Nederlanders zijn er niet zoveel die beseffen dat de Dienst van het Loods wezen een belangrijke instelling is, die er voor zorgt, dat alle soorten lading, be stemd voor Nederlandse havens, voor in-, uit- of doorvoer, veilig die bestem ming bereiken. Maar óók een „wakend oog” voor vissers, sportvissers en zee- zeilers. Assistentie verlenen bij het navigeren van schepen op druk bevaren 'routes en bij het aanlopen van havens doet men in vele landen al heel lang. In de Middeleeuwen waren schippers en vissers behulpzaam bij het navigeren als een schip een haven of een rivier mond wilde binnenvaren. Een „romme lige” toestand was dat wel en een garan tie voor de kundigheid van de „loods” was er niet. De oudste bekende regeling van het loodswezen is een proclamatie uit 1563 toen onder de regering van Ko- ning Filips II zware straffen werden aangekondigd voor diegenen die hun diensten als loods aanboden zonder over de nodige kwaliteiten te beschikken. Voor wat betreft de veiligheid ter zee in de wateren die onder Nederlands be heer staan, is de Dienst het apparaat dat óók onder vaak moeilijke (weers) om standigheden waakt over de veiligheid van het scheepvaartverkeer. Die taak strekt zich niet langer alleen uit tot de Nederlandse kustwateren, maar reikt tot ver in de Noordzee, want de activiteiten van de Dienst hebben ook betrekking op allerlei facetten van de veiligheid op het Nederlandse gedeelte van het z.g. Conti nentale Plat met zijn vele booreilanden. Ten behoeve van de Nederlandse en bui tenlandse scheepvaart worden daar vaarroutes uitgezet en wordt zorggedra gen voor de bebakening en de verlich ting. Overigens, zeescheepvaart bete kent nog altijd de veiligste manier van transport van mensen en goederen. Dat wakend oog bestaat uit niet minder dan 53 schepen, waaronder drie licht schepen, en een modern platform dat in zee is gebouwd ter vervanging van een lichtschip. Dat platform is uitgerust met de nieuwste apparatuur om de veilig heid van de scheepvaart te waarborgen. Het platform is niet bemand en wordt van de kust af gecontroleerd. De Dienst beschikt over 20 grote vuur torens en z.g. semofores (seintorens), terwijl daarnaast nog 300 kleinere lich ten, stormseinmasten enzovoort zijn. in part opheffe. De konfiktsitewaesje, dy’t hjir to üntstean driget, der’t de eas- ken fan de ekonomy slim yn to forie- nigjen lykje to wêzen mei it forlangen fan de minske om himsels to bliuwen, kin foarkommen wurde troch in ófskou- wen fan wurk en foech. Hjir lizze nei üs bitinken mogelikheden foar Fryslan. Yn üs lan giet de minske ommers noch net yn de massa op. Hjir is noch romte, sawol yn ierdkundich as yn maetskippelik opsicht, om jin to üntjaen. Dat is in kostber guod. Der sille wy dan ek hiel foarsichtich mei omgean moatte. It oanlüken fan oerheitstsjinsten, tsjinstforlienende en care bidriuwen sil dan ek stadich en mei mjitte barre moatte. By al üs bisykjen om dit lan foarüt to bringen sille wy lykwols altyd biseffe moatte, dat it yn’t foarste plak fan üs seis öfhinget, hwat wy der fan meitsje. It leauwen yn eigen mogelik heden is in bitingst foar sukses. Wy sille fan dy mogelikheden dan ek gebrük meitsje moatte en net oan steatsorganen oerdrage moatte, hwat better of minstens sa goed op pleatselik of lanne- liik nivo barre kin. De eigen ynstellingen dy’t rjochte binne op de kulturele, soasiale en ekonomyske üntjowing fan it lan fortsjinje üs meilibjen en stipe. Tink nou net, dat dit in hobby is fan üs of fan dizze rubryk, hwant boppesteande stellingen fine jo sa oanjown yn it moanneblêd fan de Fryslan bank en de „Frijbütser” wie sa goed dit foar üs oer to setten yn it Frysk, in wolkomme geste nou’t de skriuwer fan dizze rubryk in 14 dagen mei fakansje is. fan ieuwen in eigen kulturele, soasiale en ekonomyske üntjowing trochmakke hat. De frijheitsdrang fan de Friezen, it hingjen oan de eigen tael en kultuer ensfh. binne forankere yn de skiednis fan it Fryske folk en binne gjin leafhawwerij fan inkelingen. Nou kin men jin fansels óffreegje, oft it noch fan dizze tiid is, om jin yn to setten foar it bihald fan in stikje eigen iden titeit. Freget dizze tiid net om skealfor- greating, dêr’t seis steatsfoech by oer- droegen wurdt oan Europeeske organen? Hat it dan ünder dizze omstannichheden noch wol sin jin yn to setten foar de ynstênhêlding fan doarps- en geweste- like wearden? Ja wis! Nou mear as ea tofoaren. De stadich groeijende Euro peeske Gemienskip wurdt nammentlik noait in echte ienheit, as dat gjin ienheit yn forskaet is. Wy sille perfoarst net bisykje moatte - en dat soe nammers ek net slagje - om fan eltse Dütser, Frans man, Nederlanner, Italiaen ensfh. in soart „ienheits-Europeaen” to meitsjen. Sa’t Europa har karakter üntlient oan de ynbring fan de gearstallende dielen, sa wurdt it gesicht fan Nederlan gearstald üt* de bydragen fan de forskillende gewesten. Omt eltse soune maetskippij fan ünderen fuorre wurde moat, is de ynbring op doarps- en gewestelik peil fan great bilang. De measte minsken sille ek, nei’t de maetskippij yngewik- kelder en üntrochsichtiger wurdt, earder warm rinne foar de bihertiging fan doarps- en streekbilangen as foar steats- of wraldoangelegenheden. Dat is ek yn Fryslan it gefal. It docht jin faek goed to sjen, hoefolle lju har frije tiid bilange- sahwat alle lannen fan de wrald komme gebieten foar der’t de bifolking forskilt fan dy fan oare streken. Dat is ek mar gelokkich. In maetskippij sünder regionael forskaet is kleurleas en deadsk. Ek yn Nederlan komme forskil- len yn folksaerd tusken de biwenners fan de forskillende regio’s foar. Sa binne de Friezen oars (net better as minder) as bygelyks de Brabanders, de Drinten of de Grinslanners. Dit forskil yn aerd is I üntstien. trochdat eltse regio yn de rin verdeeld in zes districten: 1 en 2 Har lingen, 3 Amsterdam, 4 en 5 Rotterdam en 6 Vlissingen. De Loods kent de wate ren van het district als geen ander. Hoe wel de kapitein onder alle omstandig heden verantwoordelijk blijft voor alles wat er op en met zijn schip gebeurt, draagt de loods als expert toch een grote verantwoording, want het is op zijn aan wijzingen dat het schip door de drukke vaarwateren navigeert en dat is geen geringe zaak. De gezagvoerder is ver plicht een loods aan boord te nemen, maar er staat geen strafsanktie op, wél moet altijd loodsgeld worden betaald. De bloemkool op de bekende manier schoonmaken en wassen. De groente in roosjes verdelen en opzetten met kokend water en wat zout. De bloemkool niet te gaar koken en laten uitlekken. Een vuurvaste schotel met boter of margarine begieten, pe schotel in de oven verwarmen, met fijngehakte peterselie en bestrooien en met tomatenpartjes garneren. Alleen al op de Noordzee en de toegangs wegen naar de havens heeft de Dienst van het Loodswezen 500 lichtboeien en 9000 andere betonningsvoorwerpen aan gebracht. Om die „bakens tijdig te ver zetten”, ze te controleren, repareren en vervangen zijn bijna 1800 mensen dage lijks in de weer. Het aantal mannen dat directe loods diensten verricht bedraagt ruim 600. Vrouwen zijn daar (nog) niet bij. Maar nu het Loodswezen op de brug van Ne derlandse schepen ook wel eens een „stuurvrouw” in plaats van een stuur man aantreft, is de mogelijkheid niet uitgesloten dat het wakend oog van het Nederlandse Loodswezen in de toe komst ook nog wel eens een vrouwelijk oog zou kunnen zijn. w Zes jaren van droogte teisterden dit ge bied. Zes jaren van droogte voor landen waarvan 90 procent van de bevolking di rect afhankelijk is van de landbouw en veeteelt. Er is nu weinig landbouw meer over. En ook weinig veeteelt. Dat betekende hon ger voor ruim 20 miljoen mensen. Die honger is verholpen omdat op het hoogtepunt van de ramp de voedselhulp uit het westen loskwam. Voor dit jaar is de bevolking gered. Maar volgend jaar? Om deze mensen een toekomst te geven wordt er gewerkt aan een programma van wederopbouw: het weer in kuituur brengen van de landbouwgronden, het op peil brengen van de veestapel. Daar voor moeten er ook irrigatiewerken ko men en wegen, putten en talloze andere projecten. Sinds kort worden we ook opgeschrikt door berichten uit Ethiopië. Ook daar zouden al vele duizenden mensen van de honger zijn omgekomen. Ethiopië grenst aan de Sahellanden en zal ook worden betrokken bij de toewijzing van de fond sen. Niet-overheidsorganisaties in Nederland, Bolswards Nieuwsblad

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1973 | | pagina 1