kracht toenemen m of Foto de week van Man, Man, wat een kollektie! Nappa en Suède fiaöeSKroar IViH Hl iZI I AAI „Moreel ondergaan” Sm I Gevaarlijke „Hitler-mode” steekt de kop op Kom maar kijken of *t waar is, bij Distr.-vergadering Zuivel C.V.A.T. MODE COMPLEET VOOR VADER EN ZOON STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND t- Hwat hat I- I i 112e JAARGANG No. 92 VRIJDAG 16 NOVEMBER 1973 Wymbritseradeel. Biy bericht Vredesconferentie in Geneve? Emigratie Hitler-mode Zuid Afrika Film üs hjoed to sizzen Advertentieprijs: 22 ct. per mm. Ingez mededelingen dubbel tarief Contractprijs op aanvraag In het Midden-Oosten is de strijd nadat die zo hevig was opgelaaid weer gedoofd, maar ondergronds smeult het door. „Het verraad van de Grote Verzoendag,” zo noemden de Israeli’s de schijnbaar verrassende overval van de Arabieren. Wat Damascus en Kaïro tot deze bloedige confrontatie heeft gebracht, blijft in nevelen gehuld. Volgens sommigen is het een poging om Washington en Moskou te dwin gen de Palestijnse kwestie op te lossen. Beelden van oorlog - ze komen nog dage lijks op ons televisiescherm. Eergisteren was het nog Indochina. Gisteren zagen we taferelen uit Chili. Toen was het de strijd om „veilige grenzen” voor de Joodse staat. Die beelden vervullen ons allen met heftige gevoelens. We kiezen partij - voor en tegen. We voelen ons ook bedreigd. Op de achtergrond is altijd, nauwe lijks hoorbaar, de vraag: Wanneer zal het ons treffen? Er is één gemeenschappe lijke factor in de zo veelzijdige selectie van het onheil dat ons avond aan avond bereikt door middel van massamedia. Het is het falen van de mensheid. „Ons ver mogen om mensen met elkaar te verzoenen heeft geen gelijke tred gehouden met onze middelen oorlog te voeren. Ons vernietingingsvermogen begint onze levens kunst te overtreffen. Al onze waarden dalen zoals onze geldeenheden hun waar de verliezen. Zoals een hoogleraar te Oxford eens zei: „Een mensheid die intellec tueel tot grote hoogte is gestegen, moet ook moreel in kracht toenemen of zij zal ondergaan.” Dit zijn woorden gesproken bjj het naderen van de tweede wereld oorlog. Ze zijn nog steeds tragisch actueel. Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS UI tg. A. J. OSINGA b.v., Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 - Postbus 5 r«L 2044 Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) Wehrmacht, zelfs los van de Hitler-par- tij. De film maakt Hitler los van het his torische proces, van de tientallen soci ale, economische en politieke feiten, deels specifiek Duitse en deels meer algemene, die hebben geleid tot fascistische regiems niet alleen in Duitsland, maar ook in Ita lië, in Spanje en in Portugal. Deze film wekt de belachelijke indruk dat het fas cistische Derde rijk is ontstaan door toe doen van een geestelijk gestoorde, een psychopaat Deze film desoriënteert de kijkers en heeft de tendens Hit ler a-politiek te doen voorkomen. It kostet minder in goede yndruk to meitsjen as in minnenien üt to wiskjen. Abonnementsprijs f 7,50 p. kwartaal (bjj vooruitbetaling) Giro 887926 Ingaande 18 november zullen HOTEL DE WIJNBERG Bolsward en RESTAURANT NYNKE PLEATS Piaam zondags gesloten zijn. Dit zolang de autoloze zondag voortduurt. Deze maatregel geldt niet voor de hotelgasten Bolswards Nieuwsblat CNEKERPOORT 11 BOLSWARD boeren, mijnwerkers, ambtenaren en be oefenaars van vrije beroepen - velen van hen geboren uit Zuidafrikaanse ouders - naar de Republiek Zuid-Afrika getrok ken en in kleiner aantal naar Rhodesië (vroeger Zuid-Rhodesië) om zich daar blijvend te vestigen. Dat dit wel eens tot spanningen aanlei ding gaf laat zich denken en het zou ons niet verbazen als we er op de duur nader mee geconfronteerd zouden wor den. Israël zal inmiddels zijn uiterste best doen om een mislukken van het bestand in het Midden-Oosten te voorkomen. Het dringt er daarbij op aan rechtstreeks vredesonderhandelingen te beginnen zon der voorwaarden vooraf. Premier Meir zei maandagmiddag op een persconfe rentie in Londen: „Wij zijn bereid ons deel van het akkoord uit te voeren”. Ze beklemtoonde in dit verband echter dat de onverwijlde terugzending van de krijgsgevangenen een uiterst belangrijke kwesitie is die Israël na aan het hart ligt. Sterke kritiek rees bij de vertoning van de film „De laatste tien dagen van Hit ler”, een Brits-Italiaanse co-produktie, waarin de beroemde acteur Alec Guin- nes Hitler als een hysterische psychopaat uitbeeldt. „Deze film”, aldus wordt de kritiek samengevat, „maakt Hitler los van het gehele afschuwelijke nazi-sy- steem, los van het gehele terroristische apparaat van S.A. en S.S., van de nazi- Ook Zuid-Afrika heeft zijn emigratie- beweging. Deze was ten dele een voort zetting van de grote uitbreiding vanaf de Tafelbaai naar het binnenland. Op de drie fasen van de trek naar het noorden in Afrika is als vierde fase na 1960 de Trek Terug naar Zuid-Afrika gevolgd. De aanleiding was de dekolonisatie of ontvoogding van Afrikaanse koloniën ge paard gaande met afrikanisering van be stuur, ambtenarij, onderwijs en bedrij ven, grond inbegrepen. Uit Kenya, Tan- zanië, de voormalige Belgische Kongo en Zambië (Noord-Rhodesië) zijn blanke Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en Het district Bolsward Zuivel vergaderde in één der zalen van het Ger. Centrum te Bolsward. Waren het voorheen de fa brieken Tzum. Wommels - Bolsward thans zijn hier ook bij aangesloten de fabrieken Workum en Koudum. De voor zitter de heer Tichelaar heette de aan wezigen welkom, in het bijzonder de hoofdbestuurder de heer v. d. Kooi, waar na de notulen werden gelezen door de heer Dekker van Tzum. Hierna wordt het woord gegeven aan de heer v. d. Kooi, die verschillende punten behan deld, de zuivel aangaande. Eerst deelt hij mede dat in verband met concentra ties van de fabrieken. Men is overge gaan tot grotere districten zodat ook de fabrieken Workum - Koudum zijn onder gebracht in district Bolsward. Verder behandeld hij de collectieve arbeidsover eenkomst. Hieruit komen bij het perso neel heel wat vragen naar voren. Zou het niet wenselijk zijn dat ouder per soneel een verkorte arbeidsduur werd toegekend, bijv, boven de 60 jaar. Meer snipperdagen? Hoe denkt de spreker van de centrale ondernemingsraad die is op gesteld voor de fabrieken van de „Goe de verwachting” te Workum. De aanwe zigen zien hier niet zo veel in. Tenslotte wordt aan het personeelslid de heer Vlie ger van afd. Tzum het gouden insigne uitgereikt en op de jas gespeld als 25 jarig lid van de Christelijke Bond van het CPV afd. Zuivel. De heer v. d. Kooi spreekt hierbij de wens uit dat hij in de komende jaren ook trouw zal blijven aan de Christelijke organisatie. De heer Vlieger bedankt voor de woorden tot hem gesproken en zegt dat deze jaren overtuigd te zijn geweest van het lid maatschap van een Christelijke organi satie. Hierna wordt deze vergadering ge sloten door de voorzitter. invloed van het Dordtsche Calvinisme. In dat jaar hebben „Johannes AB Heerma, uit een zeer edel burgemeester lijk geslacht gesproten, Heerko Heerko- nis en Franciscus Rollema”, zelve weleer Roomsch-Katholiek, nu als eerste kerk voogden, met den achtbaren magistraat „zorg gedragen, dat dit gewijde gebouw weer tot vrome doeleinden werd terug gebracht”, voorzeker ook, door weg te doen en te vernietigen, wat in hun oog heiligschennis was.” De schrijver geeft in dit hoofdstuk van zijn boek o.m. ook nog een uitvoerige beschrijving van het oude orgel in de kerk dat uit 1635 dateert en beëndigt zijn beschouwing aldus: „Ik heb mij verplicht geacht, zoo uitvoe rig als ik deed, stil te staan bij den eeni- gen steen die getuigenis geeft van de kunst en de vroomheid uit het Romaanse tijdperk (bedoeld is hier de z.g.n. St. Maartensteen die zich nog steeds in de Martinikerk bevindt, red.( en bij de oude gothische kerk, die nog wel niet als de andere afgebroken is, maar wier bestaan toch hangt aan een zijden draad, misschien aan een stroohalm, omdat wij hier de eenige overblijfselen hebben uit de eerste vier eeuwen van Bolswards bestaan”. In zekere zin dreigt de geschiedenis zich nu te gaan herhalen. Want de beschrijving, die Dr. Regn. Steen sma van de Broerekerk geeft in zijn in 1971 verschenen boekwerkje „Langs de oude friese kerken” luidt aldus: „Bolsward, Broerekerk (Vroomheid 71). Dit overblijfsel van het franciskaner- klooster is een sobere bakstenen kerk uit het einde van de 13e eeuw. De voorgevel is versierd met klimmende boogfriezen, maar is in 1903 - ’07 vrij sterk geres taureerd. De stenen tracering van het middelste raam is toen vernieuwd. Door gebruik van velerlei aard, o.a. als ka zerne (1572) en tentoonstellingsruimte (o.a. in 1893 voor een petroleumekspo- sitie) is het interieur geheel ontluisterd. Enkele onderdelen van het meubilair verhuisden naar de Martinikerk, andere zijn spoorloos verdwenen. Het loont hier niet de moeite om naar de sleutel te vragen”. Dat zelfs een afbeelding van deze kerk in dit boekje achterwege is gebleven, mag een bewijs temeer vormen van de vergetelheid, waarin dit gebouw voor de zoveelste maal dreigt te verzinken. Want ook al is het leien dak nog gaaf, opnieuw lijken de ramen aan de voorkant „gebombardeerd” en is het gebouw aan zijn oorspronkelijke bestem ming al weer enige jaren onttrokken. De problematiek van „wat er nu mee moet gebeuren” lijkt een eerste grote kracht meting te gaan worden voor de stichting „Bolswards Historie” én voor haar hope lijk vele leden, die ook als „behoeders van kunst en kuituur” mee willen denken en handelen om tot een aanvaardbare bestemmingsoplossing te komen. De fraaie foto is gemaakt door de heer J. B. Elzinga, die ook bovenstaande tekst voor ons schreef. Ditmaal maakte hij de foto van een kant zoals weinigen de kerk zien, n.l. vanuit het hof (oude schuttershof) Hoewel na de oorlog de kerk enkele malen een opknapbeurt kreeg, is deze al weer in verval (zie b.v. de daksgoot) Deze foto had ook kunnen heten „Ora et Labora” (Bod en Werk) want hier wordt onthuld hoe rakelings tegen de kerk, waar vele eeuwen lang het gebed opklonk een zakenpand is gevestigd. We zien n.l. de achterkant van het bedrijvig pand van fa. Wim Muizelaar. Daarboven nog een trapgeveltje. Links zien we een van de koorramen. De toch wel sierlijke raam- verdeling is bij elk raam in de kerk weer anders. Nog steeds wordt een passende bestemming voor de kerk gezocht. Voor het houden van kerkdien sten is deze nu overbodig geworden, daar alle diensten worden gehouden in de Martinikerk. „De I3e en 14e eeuw zijn voor Bolswards bloei van grote betekenis geweest De Middelzee, die in de 12e eeuw nog tot aan de stad zich uitstrekte, week meer en meer terug. De grote Hendijk strekte zich al verder en verder beschermend uit, onderscheiden hemmen ontstonden en vormden de vruchtbaarste polders. Het „Hoog”, het „Zand”, vroeger het zeestrand, de „Dijk”, alles werd bebouwd. De handel en de scheepvaart namen in evenredige mate toe. En ziet, zodra de bevolking zich uitbreidt, daar verrijst, tegenover de kleine Romaanse kerk op Oldehoof (de voorganger van de Martini, red.), de statige Gothieke kerk aan den H. Franciscus gewijd. Wie nu het vervallen, verwaarloosde gebouw, met zijn voor een goed deel van leien beroofd dak, met zijn door de straat jeugd gebombardeerde ramen ziet, wie een oppervlakkigen blik naar binnen slaat en daar slechts een oude preekstoel en orgel waarneemt benevens enkele banken, zal het den Heer Eyk van Zuili- chem vergeven, dat hij, hoewel opzet telijk in Friésland gekomen, om „den bouwtrant van eenige oude kerken” te bestuderen, dit geheele gebouw eenvoudig niet opmerkt o£ althans on vermeld laat, hoewel dat, met ’t oog op het jaar 1847, toen hij zijn bezoek hier bracht en deze kerk, zekerlijk in veel betere toestand dan heden verkeerde, toch wel eenige verwondering wekt. Ik zelf ben evenzeer schuldig, immers 10 jaren geleden, heb ik in het werkje „Friesland en de Friezen”, die kerk nog een smakeloozen „steenklomp” genoemd. En tot hoevelen, binnen en buiten Bols ward zou ik kunnen zeggen: Wie van U lieden in dezen niet gezondigd heeft, werpe den eersten steen op ons! Toch verdient dat gebouw die miskenning niet. Het is niet alleen een gedenkteeken van de vroomheid van het voorgeslacht, maar het is ook een bewijs van zijn kunstzin en kunstvaardigheid. Wij staan hier voor een gebouw, van baksteen opgetrokken, uit het echt gothieke tijd perk. Wel vermeldt een opschrift, in gouden letters, op een zwarten steen, die in het koor is ingemetseld, dat de nijdige oudheid, den schrijver verbiedt het jaartal te noemen, in ’t welk de grondslagen voor die kerk zijn gelegd, maar toch vernemen wij daaruit, dat in het jaar onzes Heeren 1281 de Minderbroeders voor ’t eerst zich in Bodelsweert zijn komen vestigen, en wij mogen aannemen, dat omstreeks dien tijd ook deze kerk, nevens het grote Franciscaner klooster verrees. De heer 7yk tot Zuilichem vermeldt dat over het algemeen de muren der Frie- sche kerken zonder „pilasters en boog- lijsten op de muren” zijn, en hoewel dit ook van deze gevel moge gelden, toch is hij vol afwisseling door het vlechtwerk met halve spitsbogen bewerkt, door de I nissen ter zijde van het middenvenster. Geen waardige toren siert dit gebouw een nietig koepeldakje rust op zes houten zuiltjes, en staat boven den voorgevel. Tot in het midden echter der 17e eeuw verhief zich, enigszins achter den voor gevel, uit de nok van het dak, een slanke torenspits, die later door dit to rentje is vervangen. Maar in dien voor gevel zijn drie spitsboogvensters aan gebracht, één zeer groot in het midden, dat de voorname lichtschepping is voor het middenschip en twee kleine terzijde, waardoor het licht in de zijbeuken valt. Al deze vensters komen vriendelijk uit tusschen de nissen, contreforten en het vlechtwerk en ongetwijfeld moet men den bouwmeester bewonderen, die voor 600 jaren, een gevel ontwierp met zooveel teekening en smaak en diepte en den werkman die, alleen met de hand, den baksteen zoo wist te bewerken. Wat is echter tegen zes eeuwen bestand, vooral als niet een zorgende hand de losweekende kalk in de voegen weer aanvult en wind en regen hun vernielende kracht ongehinderd kunnen uitoefenen? Treden wij het gebouw binnen, dan zien wij dat het bestaat, even als de St. Mar tinikerk, uit een middenschip en zijbeu ken en ook hier geen kruisvorm aanwe zig is. Het is 40.30 m lang en 17.45 breed in het midden, 5m op het koor. Vier op het zware gepleisterde kolommen achtkantige voetstukken, dragen dakwerk. Op zeer onevenredige wijze zijn aan beide zijden spitsbogen aangebracht, die ook niet van dezelfde afmetihg zijn, het koor is geen vijfhoek, gelijk in de groote en elders meestal het geval is, maar een driehoek. De zoldering is van hout, maar het steenen gewelf, dat in de St. Martinikerk wordt aangetroffen is dan ook een merkwaar dige uitzondering. Vroeger meende ik dat de storm-en bindbalken in het mid denschip, de karbeelen en jaagbindten in de zijbeuken in latere tijd aangebracht waren, doch naar een deskundige mij verzekert, behoort dat houtwerk reeds tot den stichtingstijd. Ziehier dan het gebouw, dat „eenige Edelen en vroome luiden uit ’t kwartier van Westergoo gesticht hebben” en waarvoor het hout, waarvan ik sprak, moet gehakt zijn in het Kreilerbosch, thans een zandplaat in de Zuiderzee, een weinig bewesten Stavoren. Daar hebben 300 jaar lang onze Roomsch-Katholieke medechristenen aangebeden, daar de lustige Gaudenten, de meer ernstige Observanten uit het nevenstaande klooster. Ongetwijfeld hebben velen in die eeuwen de kerk begiftigd met geschenken van meerdere of mindere kunstwaarde, voor altaar of biechtstoel, in beeld of gestoelte, doch „quod defor- mavit Papismus vera reformat relligio et pietas, voce sonante Dei”, „wat ’t Papis me heeft misvormd, dat hebben de gods dienst en de vroomheid, terwijl de stem Gods zich doet hooren, hervormd.” Zoo luidt het opschrift van den steen weder om, van welken ik straks sprak. Dat is de geest, de taal in 1623, onder den Een onderwerp dat sedert jaren in dit overzicht niet aan de orde kwam is de emigratie en wat daar mee verband houdt. In Nederland beschouwt men Zuid-A frika, Australië, Canada en de Verenigde Staten als echte immigratielanden, welke in de afgelopen eeuw jaarlijks emigran ten uit Europa hebben opgenomen, dui zenden of zelfs honderdduizenden. Daar bij mag men echter niet over het hoofd zien, dat deze landen steeds een emigra tie van betekenis hebben gekend, niet al leen van repatrianten (d.z. immigranten die terugkeren naar hun land van her komst) en van remigranten (d.z. immi granten die vertrekken naar een ander immigratieland), maar ook van ingebo ren landsbewoners. Vele Canadezen zijn naar de U.S.A, getrokken om daar be ter betaald, hooggeschoold, speciaal werk te verrichten. Sommigen uit de U.S.A, zijn naar Australië verhuisd om daar de onaangenaamheden van het eigen land te ontvluchten, zoals rassen-onlusten, volte en vervuiling der elementen of dienstplicht in hun onbekende overzeese landen om voor hen raadselachtige be langen der U.S.A, te verdedigen. In het boek „Bolswards Kunst en Kunstgeschiedenis” van M. E. van der Meulen (geschreven in 1887) vindt men betreffende de Broerekerk o.m. het vol gende. Een merkwaardige zaak - voer voor psy chologen - is het verschijnsel dat juist nu het probleem Israël (zeg maar het joodse vraagstuk) velen bezig houdt en de een vraagtekens plaatst, waar de an der uitroeptekens zet, er een ongezonde belangstelling komt voor de figuur van Hitler, die we juist getracht hadden uit onze herinnering te bannen. Misschien juist daardoor? „Hitler is een mode-artikel geworden”, schreef zelfs dr. Berman te Tel Aviv over de acht boeken aan Hitler gewijd, vol gens sommigen een symptoom zo niet van terugkeer van sympathie voor de „Führer”, de schepper van het misdadi ge „Derde rijk”, toch in ieder geval van heimwee, in het bijzonder bij de oudere generatie in West-Duitsland, het verlan gen naar het gouden tijdperk, toen Hit lers moordregiem zegevierde, toen hij de heerser over .heel Europa was. Een deel van de publicisten ziet in dit verschijn sel een vrij gevaarlijke reactie van be paalde maatschappelijke kringen en een heel of half bewuststreven naar een „sterke man” die „orde” in de wereld zou scheppen. Zij zien de nieuwe „Hitler- golf” en de Hitler-mode als een symp toom van openlijk of verdekt neo-nazis- me en neo-fascistische stromingen voor de toekomst.” We kunnen dit overzicht tenslotte beëin digen met een blij bericht. Blij zijn dit maal de vogels die vandaag in België weer vrij kunnen ademhalen. Lavens, de Belgische minister van land bouw, heeft n.l. niet kunnen weerstaan aan de pressie van de vogelvangers uit zijn kiesarrondissement Kortrijk-Ieper. Hij heeft onlangs twee besluiten over de vogelvangst afgekondigd, waardoor on der andere tussen 10 oktober en 15 no vember dit jaar 120.000 vogels mochten worden gevangen „voor de bevoorrading van de liefhebbers”. Bij het vangen mochten alleen maar niet automatische kooien worden gebruikt, netten bleven verboden en niemand zou twee kooien tegelijk mogen gebruiken. Gisteren was het de laatste dag van de massale vogelmoord. Wie de dans ont sprong kan vandaag weer zingen. Wij vinden dat vogeldoden voor plezier en consumptie ’maar griezelig. Maar wat doen we met de hengel? Nu ja, vissen zingen en kwelen niet, maar het verschil ontdekken is moeilijk. Een milieu-pro- bleem dat nog moet worden aangepakt, maar misschien is het toch beter eerst te werken aan een systeem dat mensen do den minder vanzelfsprekend wordt ge vonden. De Hitler-mode blijkt ons daar toe ten enenmale ongeschikt. V i 11 i •ZZ^^Z' w gf A f

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1973 | | pagina 1